Honderd banen in gevaar bouw- prefabsalon te Antwerpen 16 t/m 24 januari BOUWCENTRUM LNP Plastics Raamsdonksveer jubileert Van den Nieuwenhuyzen praat koers omlaag 26ste Tegenvallende resultaten reizigersvervoer NS Als Westbrabantse White Products en WYS order NedCar kwijtraken fc^rsla99ever bezoek het 5 as *3 ECONOMIE Aardappel BV tevreden over vorige oogst ECONOMIE KORT Winst Free Record Shop ingestort Toeleveranciers offshore vrezen inzinking 'Japanse werknemers uitgebuit' Winst Digital Nederland fors verminderd Groei Westduitse economie ingezakt Export levende varkens stijgt Ter Meulen failliet VAN FREE RECORD SHj zat.-zon. 10-18u. din.-don. 14-22u. ma.-woe.-vr. 14-18u. 93 14,30 29,00 26,50 113,30 1045,00 28,00 10,90 95,70 95,50 95,80 10,50 66,90 57,80 62,00 62,30 55,80 3,00 39,30 38,50 69,60 76,50 110,70 79,60 112,50 28,50 44,50 36,10 3,80 27,20 2,20 4,90 52,60 50,90 52,80 52,50 53,90 52,60 10,30 10,00 52,00 14,60 36,80 50,00 23,00 a 15,50 60,50 25,30 48,10 50,00 2,70 57,00 51,00 49,50 12,10 78,20 4,70 52,50 19,30 Wall Street allied signal amer.braods amer tel tel amoco corp asarco inc. bethl. steel boeing co can.pacific chevron chiquita Chrysler Citicorp cons.edison digit.equipm. dupont nemours eastman kodak exxon corp ford motor gen. electric gen. motors goodyear hewlett-pack. int. bus.mach. int.tel.tel. klm airlines mcdonnell merck co. mobil oil penn central philips primerica royal dutch sears roebuck sfe-south.pac. texaco inc. united techn. westinghouse whitman corp woolworth 12/01 13m, 3,2 51* 5,2 25,351 S| i«,TO 38,250 13,000 ij», 69,250 - 16,825 34,625 21,625 Hfjj 32,000 S 35,000 S «5-325 «J 8391(24, 'IIS 45,000 85,125 34,250 3,jJ 66.825 C 70,250 2 48,750 69.825 ta 13,500 «J 52,750 «2,750 (ijj 63.250 25,500 11,375 «9.625 ma 29.875 7|a «5,125 (jjj '3.625 Hg 58,625 5sa 48,375 (Ig '«■3)5 IIJS 14,500 lm 28,875 28,S| Goud onbewerkt bewerkt Zilver onbewerkt bewerkt 19,050- 21,250 perfc 180-250 perk, 290 pert vk vorige koers sk slotkoers gisteren a later? b bieden c ex claim e gedaan/bieden d ex dividend f gedaan/laten g bieden en ex dividend b laten en dividend k gedaan en laten ex dividend I gedaan en bieden ex dividend 50,00 258 2,00 1,90 30,00 248 0,70 0,90 7,50 288 0,20 0,40 10,00 905 1,80 2,00 7,50 633 1,80 1,80 10,00 759 3,40 3,70 12,50 257 5,00 5,80 180,00 281 3,70 3,70 185,00 265 0,40 0,50 180,00 1077 1,20 1,40 70,00 307 2,20 2.40 270,00 279 18,00 17,50 a 280,00 232 8,60 a 7,50 a 285,00 462 3,80 2,90 290,00 2608 0,70 0,30 270,00 253 22,00 a 20,50 280,00 365 12,00 11,20 285,00 404 8,20 7,00 290,00 389 5,00 4,40 280,00 255 18,00 17,50 285,00 358 0,60 0,60 290,00 2078 2,40 b 3,30 285,00 261 3,00 3,20 290,00 378 4,70 5,30 290,00 236 7,00 a 7,50 22,50 365 2,50 2,10 55,00 500 1,80 1,70 50,00 277 7,70 7,50 47,50 487 10,50 a 10,00 60,00 616 1,30 1,20 47,80 244 9,70 9,60 47,50 485 0,40 a 0,10 25,00 247 0,50 0,30 25,00 282 0,60 0,60 25,00 690 3,20 a 2,00 27,50 374 2,10 3,20 25,00 605 2,00 2,60ö 100,00 945 4,30 3,80 102,00 1000 1,40 a 1,30 102,00 1000 7,35 a 6,83 102,00 1002 7,00 6,60 20,00 236 0,90 0,70 145,00 729 0,10 0,40 145,00 421 2,00 2,50 500,00 256 17,00 13,10 520,00 400 1,30 0,50 510,00 292 0,80 1,70 520,00 267 4,90 7,40 530,00 253 14,00 16,50 185,00 394 0,10 0,30 DE STEM DONDERDAG 14 JANUARI 1993 jaar in verwachte Utrecht (anp) - Het reizigers- vervoer heeft de Nederlandse Spoorwegen vorig „laats yan de 1732 miljoen maar 1.650 mil joen gulden aan inkomsten opgeleverd. NS wijten dit vooral aan het forse gebruik ïan de OV-studentenkaart. pat overtreft de prognoses aanzienlijk, bleek gisteren op een nieuwjaarsbijeenkomst. get vervoer van klanten met voordeelkaarten bleef Reislustige studenten drukken inkomsten Spoorwegen Maar de groei onder rei- jigers die voor hun woon-werk- verkeer kunnen kiezen tussen auto en trein - de 'keuzereizi gers' - stagneerde of liep zelfs terug. De aanvankelijke schatting was dat de studenten 2,8 van in to taal bijna 13 miljard reizigerski lometers voor hun rekening zou den nemen. Dat werden er 5,4 miljard op een totaal van 15,3 miljard, dus ruim eenderde deel van alle reizigerskilometers. In het eerste jaar van de OV-stu dentenkaart (1991) reisden de studenten al een kleine 5 miljard kilometer. Opmerkelijk is dat NS er tot voor kort nog van uitgingen dat de treinreizigers in 1991 in to taal 12,8 kilometers hadden ge reden. Dat cijfer is nu op grond van recente gegevens bijgesteld tot 15,1 miljard. Kortom, NS hebben in 1992 zo'n 200 miljoen meer kilometers ver kocht dan in 1991. En die komen volledig op rekening van de stu denten. Sterker nog: waar stu denten in 1992 circa 400 miljoen meer kilometer zijn gaan reizen, hebben de 'andere' reizigers 200 miljoen kilometer minder per trein afgelegd, kan nu uit de cijfers worden opgemaakt. NS krijgen voor de OV-studenten kaart jaarlijks 242 miljoen van het ministerie van onderwijs. NS concluderen dat er niets te recht is gekomen van het kabi netsbeleid om meer mensen met het openbaar verover te laten reizen. Dat veel automobilisten niet overstappen op de trein komt volgens de NS in de eerste plaats door het gebrek aan capa citeit. Voorts wordt het trein kaartje steeds duurder, zeker in vergelijking met de kosten van het autorijden, aldus de NS. De omvang van de spits blijft nu bij NS ongeveer gelijk, terwijl de verkeersintensiteit op de auto snelwegen vorig jaar met 6,3 procent is toegenomen. Het aantal reizigers per trein is tussen 1989 en 1991 gestegen van 96 tot 140, maar is vorig jaar - met een gemiddelde van 141 nauwelijks verder toegenomen. De nieuwe commerciële organi satie van NS Goederenvervoer blijkt na een jaar aan de ver wachtingen te voldoen. Door nieuwe contracten en besparin gen aan de kostenkant werd het verlies beperkt tot ongeveer 45 miljoen gulden, 6 miljoen minder dan in het toekomstplan werd verwacht. In 1992 vervoerde NS 17,1 miljoen ton, 700.000 ton (3,5 procent) minder dan in 1991. De opbrengsten lagen met 218 mil joen gulden 3 procent onder die van het jaar ervoor. Van onze verslaggever sendaal - Bij Westbrabantse toeleveringsbedrijven van NedCar komen ongeveer honderd arbeidsplaatsen in gevaar als de autofabrikant de produktie van de bedra ding voor de Volvo 440 (de zogenaamde kabelbomen) overhevelt naar het Japanse concern Yazaki. De Japanners hebben daarvoor fabriek in Portugal. In West- Brabant zouden White Products Oudenbosch en het Werkvoor- zieningsschap Westelijk Noord- Brabant (het WVS) nog tot 1995 kabelbomen voor NedCar mogen maken. Gevreesd wordt echter dat die opdrachten al veel eerder wor den ingetrokken. Bij White Pro ducts komen dan ongeveer twin tig mensen zonder werk, bij het werkvoorzieningsschap maar liefst tachtig. „Voor ons zou het wegvallen van de kabelbomen nu een ramp zijn. Ik hoop dat het niet doorgaat", R. Verhuist, bij het werk- voörzieningsschap directeur van werkplaatsen. „Als het pas over anderhalf jaar gebeurt, dan hebben we er veel minder moeite mee. Ondertussen kunnen we naar vervangend werk uitzien. BOYS CLUB 231 Boys Club van t 39,95 voor 14,95 CHUNKY 17W A Large and in Charge van 139,95 voor 14.95 CANDI J# Candi van f 39,95 voor 14,95 DR AND THE MEDICS 1«* I keep thinking DREAM TEAM van t 39.95 voor 14,95 1705 Back to Black van f 39,95 voor 14,95 DAVID DREW («F Salely Love van f 39,95 voor 14,95 HUMAN LEAGUE 22K Romantic van t 39.95 voor 19,95 TIM KARR tfü Rubbin van f 39,95 voor 14,95 SCOTT GRIMES 726? Scolt Grimes van (39,95 voor (4,95 MS MELODIE van (39,95 voor (4,95 325' Diva OMEN 19» Teeth of the hydra van 39,95 voor 9.95 BERT SMORENBURG 2221 Running Status van (19,95 voor (4,95 L.A. STYLE TheE P van (24,95 voor (4,95 NOISEWORKS 201? Touch van (39,95 voor 9,9S STATE OF PLAY 7655 Balancing the scales van 39.95 voor 4,95 BOBBY AVILA Music Man van 39,95 voor 4.95 MIKE BEGLINGER Whole in one van (29,95 voor (4,95 JAMES BROWN 32W; The original Showman van (19,95 voor (9,95 MILES GOODWIN 40S* Miles Goodwin van 39,95 voor 4,95 ROB JANSZEN 3071' Koorts in de kou van 129,95 voor 19,95 NOTORIOUS 701? Notorious van (39.95 voor (4,95 SIMPSONS 139.95 Sings the blue ORIGINAL SOUNDTRACK 25» Dart n( 39,95 voor'A»5 BRYAN FERRY n 39,95 voor 19.95 775" These loolish thing BOHANNON 3221" Here comes Bohannon n 1 39,95 voor 4.95 DUKE ELLINGTON n( 19,95 voor (9.95 120? Happy Reunion HALL AND OATES n(39.95 voor (14,95 2359" Changes ol season JANIS IAN n 29.95 voor 19.95 1805' At Seventeen LINTON KWESI JOHNSON n( 39.95 voor 119.95 7305' Dread Beat LITTLE VILLAGE ttio Village BOB MARLEY Reggae Hits (3CDBOXj n 1 39.95 voor 119-95 21201 nf 49,95 voor (29.95 jiU MINGUS'MONK 110 top J.1Z* n 19.95 voor (4.95 OLIVIA NEWTON JOHN n 19 95 voor «4,95 777? Soul Kiss FAUSTO PAPETTI 36': Gokten Sa* Melodies n( 19.95 voor (9.95 ELVIS PRESLEY n 29 95 voor 14 95 352-" On Stage Van onze redactie landbouw Zierikzee - Midden in een dramatisch verlopend aard appel-seizoen '92—'93 publi ceert de Aardappelafzetorga nisatie voor Zuidwest-Neder land BV, kortweg Aardappel BV, een positief gestemd jaarverslag over het seizoen '91-92. De Aardappel BV, met bijna 700 leden-telers in Zeeland, Noord- Brabant en een stukje Gelder- betaalt via een poolsys- i dat de risico's en meeval- spreidt over de leden, een middenprijs van 17 tot 18 cent per kilo. Algemeen wordt voor de aardappel een kostprijs van 15 cent gehanteerd. Of die middenprijs ook dit sei zoen gehaald kan worden is vol gens algemeen directeur A. Bie- tens van de Aardappel BV nog zeer de vraag. In mei '92, op het breukvlak van twee oogsten, stortte de aardappelprijs in el kaar, als gevolg van een, Euro pees gezien, gigantische overpro- duktie. Aardappelen zijn een vluchtgewas geworden, schrijft de directie in zijn jaarverslag, nu de graanprijs als gevolg van EG- heleid in elkaar is gezakt. 0e martkprijs schommelt nu rond een stuiver per kilo. Bie- rens denkt dat die prijs toch wel «eer aantrekt. Door gebrek aan opslagmogelijkheden in diverse landen, moeten de aardappels op 6® gegeven moment wel worden 'erkocht, aldus Bierens. „Daar- tatón de prijs zich herstellen". Volgens de Aardappel BV doen Z|ch grote wijzigingen voor in de aardappelteelt en -afzet. De yraag van de consument en het schikbaar komen van andere, ®l'euvriendelijker rassen zor gen ervoor dat van de oogst 1993 "og slechts voor de helft van het 'as Bintje zal zijn. Maar als het werk op korte ter mijn verdwijnt, dan zitten we in de problemen. Zo snel is er geen ander werk voor onze mensen." Hij vreest dat de produktie van de kabelbomen op korte termijn naar Portugal wordt overgehe veld. Verhulst: „Al per 1 januari is het aantal te maken kabelbo men met vijftig procent vermin derd. Het is duidelijk dat Ned Car in het kader van de reorga nisatie ook kritisch kijkt naar de toelevering van onderdelen. De gevolgen daarvan zijn nog on duidelijk." Het Westbrabantse werkvoorzie ningsschap is bij de produktie van kabelbomen voor NedCar betrokken via Ergon Bedrijven, de sociale werkvoorziening in Eindhoven. Ook andere sociale werkplaatsen in Brabant zijn hiervoor ingeschakeld. Directeur A. Govaarts van Ergon Bedrijven hoopt dat indien de NedCar-order wegvalt dit verlies snel door andere opdrachten kan worden gecompenseerd. „Hope loos is de situatie allerminst", merkt hij op. „Nu al werken wij als onderaannemer voor het be drijf Reinshagen, dat onder meer kabelbomen levert aan Renault. Wij hopen met dat bedrijf lang durige contracten te kunnen sluiten. Verder proberen we in de toekomst kabelbomen te leve ren aan de Duitse automobielin dustrie." Volgens Govaarts was er voor de Nederlandse toeleveranciers geen vuiltje aan de lucht tot Mitsubishi in beeld kwam. „De Japanners hebben bij NedCar doorgedrukt, dat de kabelbomen voor de nieuw te ontwikkelen auto worden uitbesteed aan Ya zaki." „Wij hebben alles gedaan om Mitsubishi op andere gedachten te brengen. We hebben er zelfs onze eigen ambassadeur in Ja pan voor ingeschakeld. Maar het mocht niet baten. Bedradingsgi gant Yazaki kan de kabelbomen -mede dankzij EG-subsidies - in Portugal laten produceren te gen een gemiddeld uurloon van negen gulden. Daar kunnen wij als Nederlands bedrijf uiteraard niet tegen concurreren", aldus Govaarts. Net als de sociale werkplaatsen verkeert ook White Products te Oudenbosch in grote onzeker heid. Twee jaar geleden verloor White Products al een forse op dracht vanuit de auto-industrie. Van de twintig arbeidsplaatsen, die toen verloren dreigden te gaan, werd nog een aantal gered door het aantrekken van ander werk. Als het maken van kabel bomen wordt stopgezet, staan wederom twintig arbeidsplaat sen op de tocht. „White Products is een toele veringsbedrijf voor meer secto ren. Onder meer voor machine industrie, zware industrie en we hebben ook militaire opdrach ten. Gelukkig moeten we het niet alleen hebben van de auto-in dustrie," aldus M. Matthijssen, hoofd produktie. FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP Meterslange plastic 'spaghetti' wordt door de machines gemaakt, gepolijst en in korrels gehakt. Vijfentwintig-jarig bedrijf wil nog steeds groeien Van onze verslaggeefster Raamsdonksveer - Het be drijf LNP Plastics in Raamsdonksveer bestaat vol gende week 25 jaar. Na een verhuizing van Breda naar het industrieterrein Dom- bosch II in Raamsdonksveer in 1976 en verschillende overnames wil het bedrijf nog steeds maar één ding: Groeien. „Tegen de verdrukking in mis schien, want de economische si tuatie wordt slechter. Maar in die 25 jaar zijn we van niets in 1968, naar een omzet van 50 miljoen gulden in 1992 gegaan." Betrokkenheid van de werkne mers bij het bedrijf is volgens Hans van Straaten, kwaliteits manager bij LNP, de sleutel naar dat succes. „In Amerika worden de werkne mers opgezweept met de woor den 'Let's go for it!'. Wij zijn wat nuchterder, maar doen dat op onze manier. Wij vernoemen re gelmatig werknemers, die iets bijzonders hebben gedaan, in ons personeelsblad. En we laten de produktiemedewerkers dui delijk merken dat zij even be langrijk, zo niet belangrijker zijn dan de mensen die op het kan toor zitten. We moeten het toch met z'n allen doen." LNP Plastics versterkt kunst stoffen. Door die te mengen met bijvoorbeeld koolstof, worden ze sterker en harder, breken ze niet tien man personeel. In 1976 ver huisde LNP naar Raamsdonks veer. Tegelijkertijd specialiseer de het bedrijf zich in het ver mengen van thermoplasten (soort kunststof). „De locatie in Breda werd te klein. Raamsdonksveer kreeg het nieuwe industrieterrein Dom- bosch, dat moet de reden zijn geweest waarom ze zich hier vestigden", zegt Van Straaten die zelf bijna vier jaar bij het bedrijf zit. Inmiddels werken er 135 mensen bij LNP Plastics. Behalve met de produktie van, plastic korrels houdt LNP zich nu ook bezig met het recyclen van een van de eindprodukten: PTFE. LNP heeft in al die jaren heel wat overnames gekend. Na on der meer eigendom te zijn ge weest van de Amerikaanse Hol ding Beatrice Foods, is het be drijf in 1991 uiteindelijk in han den gekomen van het Japanse Kawasaki Steel. Capelle aan den ÏJssel - De nettowinst van de muziekwinkelke ten Free Record Shop is in 1991/1992 gedaald van 9,3 miljoen naar ƒ1,1 miljoen. De daling wordt veroorzaakt door het fraaie zomerweer en door buitengewone lasten en kostenstijgingen. Free Record Shop verwacht dat winst in het lopende boekjaar hoger zal uitvallen dan in het verslagjaar. De winst werd gedrukt door een bijzondere last van f 3,9 miljoen die ontstond door het afwaarderen van voorraden en het versneld toerekenen van lasten aan de jaarresultaten. Bovendien stegen de algemene en de verkoopkosten, onder andere door de opening van de vijftien nieuwe winkels. Den Haag - De IRO, de organisatie waarin de toeleveranciers van bedrijven die op de Noordzee speuren naar olie en gas zich hebben georganiseerd, vreest voor een inzinking in de branche. Ze vraagt de overheid daarom om maatregelen. In een rapport van het Nederlands Economisch Instituut wordt rekening gehouden met een omzetdaling van 20 tot 30 procent in het huidig en volgend jaar. De branche waarin de IRO actief is, omvat 25.000 banen en was vorig jaar goed voor een omzet van 4,8 miljard gulden. Om de branche te helpen zou de overheid de opbrengsten van de maatschappijen die actief zijn op de Noordzee minder kunnen afromen, aldus de IRO.. Tokyo - De werknemers in Japan zijn de afgelopen tien jaar uitgebuit door het bedrijfsleven. Zij kregen te lage lonen en werden gedwongen overuren te maken. Dit is de conclusie van een woensdag gepubliceerd rapport van de vakbondsfederatie Rengo, die acht miljoen leden telt. Gedurende de krachtige economische expansie in de periode van vijf jaar sinds midden 1986 stegen de bedrijfswinsten met meer dan zestig procent, maar gingen de lonen met minder dan 20 procent omhoog. In het tijdvak 1981-1991 groeide het bruto nationaal produkt van Japan met gemiddeld 4,3 procent per jaar. De lonen stegen maar met 1,5 procent en het aantal werkuren verminderde met slechts 0,5 procent. Een werknemer in Japan werkte in 1990 gemiddeld 2.008 uur. Zijn Duitse collega was slechts 1.598 uur aan de slag. Utrecht - De nettowinst van Digital Nederland is in het op 30 juni 1992 geëindigde boekjaar omlaag gegaan van f 103,2 miljoen naar f 20 miljoen. De daling is onder meer het gevolg van de herstructurering en de overneming van Philips' Divisie Informations Systems in 1991. Ih het nu lopende jaar kan een winstherstel tegemoet worden gezien, zegt de Nederlandse dochter van het Amerikaanse computerconcern DEC. De geconsolideerde omzet steeg in het boekjaar van f 722 miljoen naar f 931 miljoen. De stijging was te danken aan het overgenomen Philips-onderdeel, omgedoopt tot Digital Equip ment Enterprise (DEE). Frankfurt - De reële groei van het bruto nationaal produkt (bnp) van West-Duitsland is ingezakt van 3,6 procent in 1991 tot 0,8 procent in het afgelopen jaar. De toeneming van het bruto binnenlands produkt (bbp), waarin inkomsten uit het buiten land niet zijn meegerekend, is ruimschoots gehalveerd van 3,7 procent tot 1,5 procent, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Duitse bureau voor statistiek. Het zijn de laagste groeicijfers voor West-Duitsland sinds de recessie van 1982. Er wordt algemeen van uitgegaan dat het dit jaar nog verder bergafwaarts zal gaan met de economie. Toonaangevende economische instituten in Duitsland hebben een vermindering van het bruto nationaal produkt (bnp), waarin de buitenlandse inkomsten wel meetellen, voorspeld met onge veer een procent. Rijswijk - De export van levende slachtvarkens neemt toe. Vorig jaar werden bijna drie miljoen varkens naar het buitenland vervoerd om daar te worden geslacht. In 1991 lag de export nog op 2,5 miljoen stuks. Dit blijkt uit cijfers van het produktschap voor Vee en Vlees (PW), die woensdag bekend zijn gemaakt. Bijna de helft van de varkens ging naar Duitse slachterijen, die met een tekort aan varkens kampen. De positie van de Nederlandse slachterijen verslechtert. Door de toegenomen 'levende export' daalde het aantal slachtingen met ruim 1 procent tot 18,6 miljoen stuks. De industrie kampt met een overschot aan slachthaken, die tegen hoge kosten weggesa neerd moeten worden. De saneringen leiden in Nederland tot een verlies van enkele honderden arbeidsplaatsen. Om het tij te keren, richten de slachterijen zich op de verdere verwerking van de karkassen. Zo hopen ze meer te verdienen aan een varken. Rotterdam - De rechtbank in Rotterdam heeft gisteren het faillissement uitgesproken over de warenhuisketen Ter Meulen. De zes filialen blijven tot 1 april open. De vakbonden gaan met de eigenaar, detailhandelsketen Goud smit, praten over een sociaal plan voor de circa 600 werknemers. Het faillissement hing Ter Meulen al sinds september vorig jaar boven het hoofd. (ADVERTENTIE) Van Straaten: ..betrokken personeel.. zo snel en zijn de produkten beter bestand tegen hoge en lage temperaturen, chemicaliën en vuur. De plastic korrels van LNP wor den in verschillende produkten verwerkt. „Zo zijn de tennis rackets van Steffi Graf en John Mc Enroe gemaakt van LNP Plastics. Een deel van de stuur- kolom in de cockpit van vliegtui gen, delen van auto's zoals Audi, Mercedes en Formule I-wagens, maar ook een Polaroid-camera is gemaakt van ons materiaal." LNP Plastics werd in 1968 opge richt als onderdeel van de Ame rikaanse onderneming LNP En gineering Plastics. Het bedrijf startte in Breda met ongeveer jjieda - Het had een Nieuw jaarsoffensief moeten wor- fl®. Het kerstoffensief van '01}g jaar had een zeker ef- ect op de aandelenkoersen gehad, maar dat beklijfde met lang. JJaar toen had Joep van den «euwenhuyzen weinig meer te ^an PePta?k en optimisti- *ne bespiegelingen. Nu had de t sident van de Begemann ^oep een zak vol geld bij zich, müu H zicl1 dinsdagmiddag Hoi Vereniging van oe'aggingsanalisten: de 360 mil joen die de verkoop van Bredero Price opleverde. De strekking van"*het verhaal was op- voorhand duidelijk: de koers van het aandeel Begemann is met een gemiddelde van rond de tachtig gulden de laatste tijd veel te laag. 'De verkoop van Bredero Price heeft een sterk positieve invloed op de liquidi- teits- en solvabiliteitspositie van de Begemann Groep', heette het. Dezelfde middag reageerde de koers voorzichtig op het gloed volle betoog van de Begemann- top: van 81,50 naar 80 wel te verstaan. De uitwerking van het verhaal was wat wazig, zo moet achteraf worden geconstateerd. 'Ondanks een lager operationeel resultaat zullen de nettowinst en de winst per aandeel over 1992 conform eerder uitgesproken verwachtin gen hoger uitkomen dan over 1992', stond in het persbericht, dat naar aanleiding van de bij eenkomst naar alle kranten op de fax werd gezet. Een cryptische zin, die een Ba bylonische spraakverwarring veroorzaakte. „Dat operationeel resultaat is naar het Engelse operational result opgevat als bedrijfsresultaat", verzucht di rectiesecretaris B. van Dijk woensdagmiddag. Hij heeft de hele dag telefoontjes van beleg gers, beleggingsanalisten en fi nancieel journalisten moeten be antwoorden. Dat is niet vreemd want de term operationeel resultaat komt in elk geval in het jaarverslag van Begemann niet voor. „Ik had er eerst nog tussen haakjes achter gezet 'netto bedrijfsresultaat in clusief financiële baten en lasten en voor belasting'. Maar dat staat zo uitleggerig. Had ik dat rotzinnetje maar wel er tussen gezet, want nu kost dat uitleg gen me een dag". De verkoop van Bredero Price vult de kassen, daardoor kunnen leningen worden afgelost waar mee de opgelopen rentelasten worden gereduceerd. Natuurlijk, met Bredero Price (goed voor 44 procent van de gewone winst) neemt het bedrijfsresultaat af. Maar lagere rentelasten, ingrij pen bij de verlieslijdende werk maatschappijen en de autonome groei van de Begemann Groep staan samen borg voor een toe name van de netto-winst en de winst per aandeel. Een fraai verhaal. Maar of de uitleg veel helpt, is de vraag. Want de koers Bege mann implodeerde. Om half vijf was er gistermiddag nog 72,50 van de 80 over. Dat is bijna gelijk aan de laagste koers van de afgelopen drie jaar, die op 17 december jongstleden met ƒ71 werd bereikt. STEM JAN VAN RIJSWIJCKLAAN 1 9t 2 02 0 ANTWERPEN .ZAAL1»2.3*4 autostrade Breda-Antwerpen of Eindhoven-Antwerpen afrit nr 5-WILRIJK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 7