Honderd banen in gevaar
bouw- prefabsalon
te Antwerpen
16 t/m 24 januari
BOUWCENTRUM
LNP Plastics Raamsdonksveer jubileert
Van den Nieuwenhuyzen praat koers omlaag
26ste
Tegenvallende resultaten reizigersvervoer NS
Als Westbrabantse White Products en WYS order NedCar kwijtraken
fc^rsla99ever
bezoek het
5
as *3
ECONOMIE
Aardappel BV
tevreden over
vorige oogst
ECONOMIE KORT
Winst Free Record Shop ingestort
Toeleveranciers offshore vrezen inzinking
'Japanse werknemers uitgebuit'
Winst Digital Nederland fors verminderd
Groei Westduitse economie ingezakt
Export levende varkens stijgt
Ter Meulen failliet
VAN FREE RECORD SHj
zat.-zon. 10-18u. din.-don. 14-22u. ma.-woe.-vr. 14-18u.
93
14,30
29,00
26,50
113,30
1045,00
28,00
10,90
95,70
95,50
95,80
10,50
66,90
57,80
62,00
62,30
55,80
3,00
39,30
38,50
69,60
76,50
110,70
79,60
112,50
28,50
44,50
36,10
3,80
27,20
2,20
4,90
52,60
50,90
52,80
52,50
53,90
52,60
10,30
10,00
52,00
14,60
36,80
50,00
23,00 a
15,50
60,50
25,30
48,10
50,00
2,70
57,00
51,00
49,50
12,10
78,20
4,70
52,50
19,30
Wall Street
allied signal
amer.braods
amer tel tel
amoco corp
asarco inc.
bethl. steel
boeing co
can.pacific
chevron
chiquita
Chrysler
Citicorp
cons.edison
digit.equipm.
dupont nemours
eastman kodak
exxon corp
ford motor
gen. electric
gen. motors
goodyear
hewlett-pack.
int. bus.mach.
int.tel.tel.
klm airlines
mcdonnell
merck co.
mobil oil
penn central
philips
primerica
royal dutch
sears roebuck
sfe-south.pac.
texaco inc.
united techn.
westinghouse
whitman corp
woolworth
12/01 13m,
3,2
51* 5,2
25,351
S|
i«,TO
38,250
13,000 ij»,
69,250 -
16,825
34,625
21,625 Hfjj
32,000 S
35,000 S
«5-325 «J
8391(24,
'IIS
45,000
85,125
34,250 3,jJ
66.825 C
70,250 2
48,750
69.825 ta
13,500 «J
52,750
«2,750 (ijj
63.250
25,500
11,375
«9.625 ma
29.875 7|a
«5,125 (jjj
'3.625 Hg
58,625 5sa
48,375 (Ig
'«■3)5 IIJS
14,500 lm
28,875 28,S|
Goud
onbewerkt
bewerkt
Zilver
onbewerkt
bewerkt
19,050-
21,250 perfc
180-250 perk,
290 pert
vk vorige koers
sk slotkoers gisteren
a later?
b bieden
c ex claim
e gedaan/bieden
d ex dividend
f gedaan/laten
g bieden en ex dividend
b laten en dividend
k gedaan en laten ex dividend
I gedaan en bieden ex dividend
50,00
258
2,00
1,90
30,00
248
0,70
0,90
7,50
288
0,20
0,40
10,00
905
1,80
2,00
7,50
633
1,80
1,80
10,00
759
3,40
3,70
12,50
257
5,00
5,80
180,00
281
3,70
3,70
185,00
265
0,40
0,50
180,00
1077
1,20
1,40
70,00
307
2,20
2.40
270,00
279
18,00
17,50 a
280,00
232
8,60 a
7,50 a
285,00
462
3,80
2,90
290,00
2608
0,70
0,30
270,00
253
22,00 a
20,50
280,00
365
12,00
11,20
285,00
404
8,20
7,00
290,00
389
5,00
4,40
280,00
255
18,00
17,50
285,00
358
0,60
0,60
290,00
2078
2,40 b
3,30
285,00
261
3,00
3,20
290,00
378
4,70
5,30
290,00
236
7,00 a
7,50
22,50
365
2,50
2,10
55,00
500
1,80
1,70
50,00
277
7,70
7,50
47,50
487
10,50 a
10,00
60,00
616
1,30
1,20
47,80
244
9,70
9,60
47,50
485
0,40 a
0,10
25,00
247
0,50
0,30
25,00
282
0,60
0,60
25,00
690
3,20 a
2,00
27,50
374
2,10
3,20
25,00
605
2,00
2,60ö
100,00
945
4,30
3,80
102,00
1000
1,40 a
1,30
102,00
1000
7,35 a
6,83
102,00
1002
7,00
6,60
20,00
236
0,90
0,70
145,00
729
0,10
0,40
145,00
421
2,00
2,50
500,00
256
17,00
13,10
520,00
400
1,30
0,50
510,00
292
0,80
1,70
520,00
267
4,90
7,40
530,00
253
14,00
16,50
185,00
394
0,10
0,30
DE STEM
DONDERDAG 14 JANUARI 1993
jaar in
verwachte
Utrecht (anp) - Het reizigers-
vervoer heeft de Nederlandse
Spoorwegen vorig
„laats yan de
1732 miljoen maar 1.650 mil
joen gulden aan inkomsten
opgeleverd. NS wijten dit
vooral aan het forse gebruik
ïan de OV-studentenkaart.
pat overtreft de prognoses
aanzienlijk, bleek gisteren op
een nieuwjaarsbijeenkomst.
get vervoer van klanten met
voordeelkaarten bleef
Reislustige studenten drukken inkomsten Spoorwegen
Maar de groei onder rei-
jigers die voor hun woon-werk-
verkeer
kunnen kiezen tussen
auto en trein - de 'keuzereizi
gers' - stagneerde of liep zelfs
terug.
De aanvankelijke schatting was
dat de studenten 2,8 van in to
taal bijna 13 miljard reizigerski
lometers voor hun rekening zou
den nemen. Dat werden er 5,4
miljard op een totaal van 15,3
miljard, dus ruim eenderde deel
van alle reizigerskilometers. In
het eerste jaar van de OV-stu
dentenkaart (1991) reisden de
studenten al een kleine 5 miljard
kilometer.
Opmerkelijk is dat NS er tot
voor kort nog van uitgingen dat
de treinreizigers in 1991 in to
taal 12,8 kilometers hadden ge
reden. Dat cijfer is nu op grond
van recente gegevens bijgesteld
tot 15,1 miljard.
Kortom, NS hebben in 1992 zo'n
200 miljoen meer kilometers ver
kocht dan in 1991. En die komen
volledig op rekening van de stu
denten. Sterker nog: waar stu
denten in 1992 circa 400 miljoen
meer kilometer zijn gaan reizen,
hebben de 'andere' reizigers 200
miljoen kilometer minder per
trein afgelegd, kan nu uit de
cijfers worden opgemaakt. NS
krijgen voor de OV-studenten
kaart jaarlijks 242 miljoen van
het ministerie van onderwijs.
NS concluderen dat er niets te
recht is gekomen van het kabi
netsbeleid om meer mensen met
het openbaar verover te laten
reizen. Dat veel automobilisten
niet overstappen op de trein
komt volgens de NS in de eerste
plaats door het gebrek aan capa
citeit. Voorts wordt het trein
kaartje steeds duurder, zeker in
vergelijking met de kosten van
het autorijden, aldus de NS.
De omvang van de spits blijft nu
bij NS ongeveer gelijk, terwijl de
verkeersintensiteit op de auto
snelwegen vorig jaar met 6,3
procent is toegenomen.
Het aantal reizigers per trein is
tussen 1989 en 1991 gestegen
van 96 tot 140, maar is vorig jaar
- met een gemiddelde van 141
nauwelijks verder toegenomen.
De nieuwe commerciële organi
satie van NS Goederenvervoer
blijkt na een jaar aan de ver
wachtingen te voldoen. Door
nieuwe contracten en besparin
gen aan de kostenkant werd het
verlies beperkt tot ongeveer 45
miljoen gulden, 6 miljoen minder
dan in het toekomstplan werd
verwacht. In 1992 vervoerde NS
17,1 miljoen ton, 700.000 ton (3,5
procent) minder dan in 1991. De
opbrengsten lagen met 218 mil
joen gulden 3 procent onder die
van het jaar ervoor.
Van onze verslaggever
sendaal - Bij Westbrabantse toeleveringsbedrijven
van NedCar komen ongeveer honderd arbeidsplaatsen in
gevaar als de autofabrikant de produktie van de bedra
ding voor de Volvo 440 (de zogenaamde kabelbomen)
overhevelt naar het Japanse concern Yazaki.
De Japanners hebben daarvoor
fabriek in Portugal. In West-
Brabant zouden White Products
Oudenbosch en het Werkvoor-
zieningsschap Westelijk Noord-
Brabant (het WVS) nog tot 1995
kabelbomen voor NedCar mogen
maken.
Gevreesd wordt echter dat die
opdrachten al veel eerder wor
den ingetrokken. Bij White Pro
ducts komen dan ongeveer twin
tig mensen zonder werk, bij het
werkvoorzieningsschap maar
liefst tachtig.
„Voor ons zou het wegvallen van
de kabelbomen nu een ramp zijn.
Ik hoop dat het niet doorgaat",
R. Verhuist, bij het werk-
voörzieningsschap directeur van
werkplaatsen. „Als het pas
over anderhalf jaar gebeurt, dan
hebben we er veel minder moeite
mee. Ondertussen kunnen we
naar vervangend werk uitzien.
BOYS CLUB
231
Boys Club
van t 39,95 voor 14,95
CHUNKY
17W
A Large and in Charge
van 139,95 voor 14.95
CANDI
J#
Candi
van f 39,95 voor 14,95
DR AND THE MEDICS
1«*
I keep thinking
DREAM TEAM
van t 39.95 voor 14,95
1705
Back to Black
van f 39,95 voor 14,95
DAVID DREW
(«F
Salely Love
van f 39,95 voor 14,95
HUMAN LEAGUE
22K
Romantic
van t 39.95 voor 19,95
TIM KARR
tfü
Rubbin
van f 39,95 voor 14,95
SCOTT GRIMES
726?
Scolt Grimes
van (39,95 voor (4,95
MS MELODIE
van (39,95 voor (4,95
325'
Diva
OMEN
19»
Teeth of the hydra
van 39,95 voor 9.95
BERT SMORENBURG
2221
Running Status
van (19,95 voor (4,95
L.A. STYLE
TheE P
van (24,95 voor (4,95
NOISEWORKS
201?
Touch
van (39,95 voor 9,9S
STATE OF PLAY
7655
Balancing the scales
van 39.95 voor 4,95
BOBBY AVILA
Music Man
van 39,95 voor 4.95
MIKE BEGLINGER
Whole in one
van (29,95 voor (4,95
JAMES BROWN
32W;
The original Showman
van (19,95 voor (9,95
MILES GOODWIN
40S*
Miles Goodwin
van 39,95 voor 4,95
ROB JANSZEN
3071'
Koorts in de kou
van 129,95 voor 19,95
NOTORIOUS
701?
Notorious
van (39.95 voor (4,95
SIMPSONS
139.95
Sings the blue
ORIGINAL SOUNDTRACK
25»
Dart
n( 39,95 voor'A»5
BRYAN FERRY
n 39,95 voor 19.95
775"
These loolish thing
BOHANNON
3221"
Here comes Bohannon
n 1 39,95 voor 4.95
DUKE ELLINGTON
n( 19,95 voor (9.95
120?
Happy Reunion
HALL AND OATES
n(39.95 voor (14,95
2359"
Changes ol season
JANIS IAN
n 29.95 voor 19.95
1805'
At Seventeen
LINTON KWESI JOHNSON
n( 39.95 voor 119.95
7305'
Dread Beat
LITTLE VILLAGE
ttio Village
BOB MARLEY
Reggae Hits (3CDBOXj
n 1 39.95 voor 119-95
21201
nf 49,95 voor (29.95
jiU
MINGUS'MONK
110
top J.1Z*
n 19.95 voor (4.95
OLIVIA NEWTON JOHN
n 19 95 voor «4,95
777?
Soul Kiss
FAUSTO PAPETTI
36':
Gokten Sa* Melodies
n( 19.95 voor (9.95
ELVIS PRESLEY
n 29 95 voor 14 95
352-"
On Stage
Van onze redactie landbouw
Zierikzee - Midden in een
dramatisch verlopend aard
appel-seizoen '92—'93 publi
ceert de Aardappelafzetorga
nisatie voor Zuidwest-Neder
land BV, kortweg Aardappel
BV, een positief gestemd
jaarverslag over het seizoen
'91-92.
De Aardappel BV, met bijna 700
leden-telers in Zeeland, Noord-
Brabant en een stukje Gelder-
betaalt via een poolsys-
i dat de risico's en meeval-
spreidt over de leden, een
middenprijs van 17 tot 18 cent
per kilo. Algemeen wordt voor
de aardappel een kostprijs van
15 cent gehanteerd.
Of die middenprijs ook dit sei
zoen gehaald kan worden is vol
gens algemeen directeur A. Bie-
tens van de Aardappel BV nog
zeer de vraag. In mei '92, op het
breukvlak van twee oogsten,
stortte de aardappelprijs in el
kaar, als gevolg van een, Euro
pees gezien, gigantische overpro-
duktie. Aardappelen zijn een
vluchtgewas geworden, schrijft
de directie in zijn jaarverslag, nu
de graanprijs als gevolg van EG-
heleid in elkaar is gezakt.
0e martkprijs schommelt nu
rond een stuiver per kilo. Bie-
rens denkt dat die prijs toch wel
«eer aantrekt. Door gebrek aan
opslagmogelijkheden in diverse
landen, moeten de aardappels op
6® gegeven moment wel worden
'erkocht, aldus Bierens. „Daar-
tatón de prijs zich herstellen".
Volgens de Aardappel BV doen
Z|ch grote wijzigingen voor in de
aardappelteelt en -afzet. De
yraag van de consument en het
schikbaar komen van andere,
®l'euvriendelijker rassen zor
gen ervoor dat van de oogst 1993
"og slechts voor de helft van het
'as Bintje zal zijn.
Maar als het werk op korte ter
mijn verdwijnt, dan zitten we in
de problemen. Zo snel is er geen
ander werk voor onze mensen."
Hij vreest dat de produktie van
de kabelbomen op korte termijn
naar Portugal wordt overgehe
veld. Verhulst: „Al per 1 januari
is het aantal te maken kabelbo
men met vijftig procent vermin
derd. Het is duidelijk dat Ned
Car in het kader van de reorga
nisatie ook kritisch kijkt naar de
toelevering van onderdelen. De
gevolgen daarvan zijn nog on
duidelijk."
Het Westbrabantse werkvoorzie
ningsschap is bij de produktie
van kabelbomen voor NedCar
betrokken via Ergon Bedrijven,
de sociale werkvoorziening in
Eindhoven. Ook andere sociale
werkplaatsen in Brabant zijn
hiervoor ingeschakeld.
Directeur A. Govaarts van Ergon
Bedrijven hoopt dat indien de
NedCar-order wegvalt dit verlies
snel door andere opdrachten kan
worden gecompenseerd. „Hope
loos is de situatie allerminst",
merkt hij op. „Nu al werken wij
als onderaannemer voor het be
drijf Reinshagen, dat onder meer
kabelbomen levert aan Renault.
Wij hopen met dat bedrijf lang
durige contracten te kunnen
sluiten. Verder proberen we in
de toekomst kabelbomen te leve
ren aan de Duitse automobielin
dustrie."
Volgens Govaarts was er voor de
Nederlandse toeleveranciers
geen vuiltje aan de lucht tot
Mitsubishi in beeld kwam. „De
Japanners hebben bij NedCar
doorgedrukt, dat de kabelbomen
voor de nieuw te ontwikkelen
auto worden uitbesteed aan Ya
zaki."
„Wij hebben alles gedaan om
Mitsubishi op andere gedachten
te brengen. We hebben er zelfs
onze eigen ambassadeur in Ja
pan voor ingeschakeld. Maar het
mocht niet baten. Bedradingsgi
gant Yazaki kan de kabelbomen
-mede dankzij EG-subsidies -
in Portugal laten produceren te
gen een gemiddeld uurloon van
negen gulden. Daar kunnen wij
als Nederlands bedrijf uiteraard
niet tegen concurreren", aldus
Govaarts.
Net als de sociale werkplaatsen
verkeert ook White Products te
Oudenbosch in grote onzeker
heid. Twee jaar geleden verloor
White Products al een forse op
dracht vanuit de auto-industrie.
Van de twintig arbeidsplaatsen,
die toen verloren dreigden te
gaan, werd nog een aantal gered
door het aantrekken van ander
werk. Als het maken van kabel
bomen wordt stopgezet, staan
wederom twintig arbeidsplaat
sen op de tocht.
„White Products is een toele
veringsbedrijf voor meer secto
ren. Onder meer voor machine
industrie, zware industrie en we
hebben ook militaire opdrach
ten. Gelukkig moeten we het niet
alleen hebben van de auto-in
dustrie," aldus M. Matthijssen,
hoofd produktie.
FOTO'S DE STEM/JOHAN VAN GURP
Meterslange plastic 'spaghetti' wordt door de machines gemaakt, gepolijst en in korrels gehakt.
Vijfentwintig-jarig bedrijf wil nog steeds groeien
Van onze verslaggeefster
Raamsdonksveer - Het be
drijf LNP Plastics in
Raamsdonksveer bestaat vol
gende week 25 jaar. Na een
verhuizing van Breda naar
het industrieterrein Dom-
bosch II in Raamsdonksveer
in 1976 en verschillende
overnames wil het bedrijf nog
steeds maar één ding:
Groeien.
„Tegen de verdrukking in mis
schien, want de economische si
tuatie wordt slechter. Maar in
die 25 jaar zijn we van niets in
1968, naar een omzet van 50
miljoen gulden in 1992 gegaan."
Betrokkenheid van de werkne
mers bij het bedrijf is volgens
Hans van Straaten, kwaliteits
manager bij LNP, de sleutel naar
dat succes.
„In Amerika worden de werkne
mers opgezweept met de woor
den 'Let's go for it!'. Wij zijn wat
nuchterder, maar doen dat op
onze manier. Wij vernoemen re
gelmatig werknemers, die iets
bijzonders hebben gedaan, in
ons personeelsblad. En we laten
de produktiemedewerkers dui
delijk merken dat zij even be
langrijk, zo niet belangrijker zijn
dan de mensen die op het kan
toor zitten. We moeten het toch
met z'n allen doen."
LNP Plastics versterkt kunst
stoffen. Door die te mengen met
bijvoorbeeld koolstof, worden ze
sterker en harder, breken ze niet
tien man personeel. In 1976 ver
huisde LNP naar Raamsdonks
veer. Tegelijkertijd specialiseer
de het bedrijf zich in het ver
mengen van thermoplasten
(soort kunststof).
„De locatie in Breda werd te
klein. Raamsdonksveer kreeg het
nieuwe industrieterrein Dom-
bosch, dat moet de reden zijn
geweest waarom ze zich hier
vestigden", zegt Van Straaten
die zelf bijna vier jaar bij het
bedrijf zit. Inmiddels werken er
135 mensen bij LNP Plastics.
Behalve met de produktie van,
plastic korrels houdt LNP zich
nu ook bezig met het recyclen
van een van de eindprodukten:
PTFE.
LNP heeft in al die jaren heel
wat overnames gekend. Na on
der meer eigendom te zijn ge
weest van de Amerikaanse Hol
ding Beatrice Foods, is het be
drijf in 1991 uiteindelijk in han
den gekomen van het Japanse
Kawasaki Steel.
Capelle aan den ÏJssel - De nettowinst van de muziekwinkelke
ten Free Record Shop is in 1991/1992 gedaald van 9,3 miljoen
naar ƒ1,1 miljoen. De daling wordt veroorzaakt door het fraaie
zomerweer en door buitengewone lasten en kostenstijgingen.
Free Record Shop verwacht dat winst in het lopende boekjaar
hoger zal uitvallen dan in het verslagjaar.
De winst werd gedrukt door een bijzondere last van f 3,9
miljoen die ontstond door het afwaarderen van voorraden en het
versneld toerekenen van lasten aan de jaarresultaten. Bovendien
stegen de algemene en de verkoopkosten, onder andere door de
opening van de vijftien nieuwe winkels.
Den Haag - De IRO, de organisatie waarin de toeleveranciers
van bedrijven die op de Noordzee speuren naar olie en gas zich
hebben georganiseerd, vreest voor een inzinking in de branche.
Ze vraagt de overheid daarom om maatregelen.
In een rapport van het Nederlands Economisch Instituut wordt
rekening gehouden met een omzetdaling van 20 tot 30 procent in
het huidig en volgend jaar. De branche waarin de IRO actief is,
omvat 25.000 banen en was vorig jaar goed voor een omzet van
4,8 miljard gulden.
Om de branche te helpen zou de overheid de opbrengsten van de
maatschappijen die actief zijn op de Noordzee minder kunnen
afromen, aldus de IRO..
Tokyo - De werknemers in Japan zijn de afgelopen tien jaar
uitgebuit door het bedrijfsleven. Zij kregen te lage lonen en
werden gedwongen overuren te maken. Dit is de conclusie van
een woensdag gepubliceerd rapport van de vakbondsfederatie
Rengo, die acht miljoen leden telt.
Gedurende de krachtige economische expansie in de periode van
vijf jaar sinds midden 1986 stegen de bedrijfswinsten met meer
dan zestig procent, maar gingen de lonen met minder dan 20
procent omhoog. In het tijdvak 1981-1991 groeide het bruto
nationaal produkt van Japan met gemiddeld 4,3 procent per
jaar. De lonen stegen maar met 1,5 procent en het aantal
werkuren verminderde met slechts 0,5 procent.
Een werknemer in Japan werkte in 1990 gemiddeld 2.008 uur.
Zijn Duitse collega was slechts 1.598 uur aan de slag.
Utrecht - De nettowinst van Digital Nederland is in het op 30
juni 1992 geëindigde boekjaar omlaag gegaan van f 103,2
miljoen naar f 20 miljoen. De daling is onder meer het gevolg
van de herstructurering en de overneming van Philips' Divisie
Informations Systems in 1991. Ih het nu lopende jaar kan een
winstherstel tegemoet worden gezien, zegt de Nederlandse
dochter van het Amerikaanse computerconcern DEC.
De geconsolideerde omzet steeg in het boekjaar van f 722
miljoen naar f 931 miljoen. De stijging was te danken aan het
overgenomen Philips-onderdeel, omgedoopt tot Digital Equip
ment Enterprise (DEE).
Frankfurt - De reële groei van het bruto nationaal produkt
(bnp) van West-Duitsland is ingezakt van 3,6 procent in 1991 tot
0,8 procent in het afgelopen jaar. De toeneming van het bruto
binnenlands produkt (bbp), waarin inkomsten uit het buiten
land niet zijn meegerekend, is ruimschoots gehalveerd van 3,7
procent tot 1,5 procent, blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers
van het Duitse bureau voor statistiek.
Het zijn de laagste groeicijfers voor West-Duitsland sinds de
recessie van 1982. Er wordt algemeen van uitgegaan dat het dit
jaar nog verder bergafwaarts zal gaan met de economie.
Toonaangevende economische instituten in Duitsland hebben
een vermindering van het bruto nationaal produkt (bnp), waarin
de buitenlandse inkomsten wel meetellen, voorspeld met onge
veer een procent.
Rijswijk - De export van levende slachtvarkens neemt toe. Vorig
jaar werden bijna drie miljoen varkens naar het buitenland
vervoerd om daar te worden geslacht. In 1991 lag de export nog
op 2,5 miljoen stuks. Dit blijkt uit cijfers van het produktschap
voor Vee en Vlees (PW), die woensdag bekend zijn gemaakt.
Bijna de helft van de varkens ging naar Duitse slachterijen, die
met een tekort aan varkens kampen.
De positie van de Nederlandse slachterijen verslechtert. Door de
toegenomen 'levende export' daalde het aantal slachtingen met
ruim 1 procent tot 18,6 miljoen stuks. De industrie kampt met
een overschot aan slachthaken, die tegen hoge kosten weggesa
neerd moeten worden. De saneringen leiden in Nederland tot
een verlies van enkele honderden arbeidsplaatsen.
Om het tij te keren, richten de slachterijen zich op de verdere
verwerking van de karkassen. Zo hopen ze meer te verdienen
aan een varken.
Rotterdam - De rechtbank in Rotterdam heeft gisteren het
faillissement uitgesproken over de warenhuisketen Ter Meulen.
De zes filialen blijven tot 1 april open.
De vakbonden gaan met de eigenaar, detailhandelsketen Goud
smit, praten over een sociaal plan voor de circa 600 werknemers.
Het faillissement hing Ter Meulen al sinds september vorig jaar
boven het hoofd.
(ADVERTENTIE)
Van Straaten: ..betrokken personeel..
zo snel en zijn de produkten
beter bestand tegen hoge en lage
temperaturen, chemicaliën en
vuur.
De plastic korrels van LNP wor
den in verschillende produkten
verwerkt. „Zo zijn de tennis
rackets van Steffi Graf en John
Mc Enroe gemaakt van LNP
Plastics. Een deel van de stuur-
kolom in de cockpit van vliegtui
gen, delen van auto's zoals Audi,
Mercedes en Formule I-wagens,
maar ook een Polaroid-camera is
gemaakt van ons materiaal."
LNP Plastics werd in 1968 opge
richt als onderdeel van de Ame
rikaanse onderneming LNP En
gineering Plastics. Het bedrijf
startte in Breda met ongeveer
jjieda - Het had een Nieuw
jaarsoffensief moeten wor-
fl®. Het kerstoffensief van
'01}g jaar had een zeker ef-
ect op de aandelenkoersen
gehad, maar dat beklijfde
met lang.
JJaar toen had Joep van den
«euwenhuyzen weinig meer te
^an PePta?k en optimisti-
*ne bespiegelingen. Nu had de
t sident van de Begemann
^oep een zak vol geld bij zich,
müu H zicl1 dinsdagmiddag
Hoi Vereniging van
oe'aggingsanalisten: de 360 mil
joen die de verkoop van Bredero
Price opleverde.
De strekking van"*het verhaal
was op- voorhand duidelijk: de
koers van het aandeel Begemann
is met een gemiddelde van rond
de tachtig gulden de laatste tijd
veel te laag. 'De verkoop van
Bredero Price heeft een sterk
positieve invloed op de liquidi-
teits- en solvabiliteitspositie van
de Begemann Groep', heette het.
Dezelfde middag reageerde de
koers voorzichtig op het gloed
volle betoog van de Begemann-
top: van 81,50 naar 80 wel te
verstaan.
De uitwerking van het verhaal
was wat wazig, zo moet achteraf
worden geconstateerd. 'Ondanks
een lager operationeel resultaat
zullen de nettowinst en de winst
per aandeel over 1992 conform
eerder uitgesproken verwachtin
gen hoger uitkomen dan over
1992', stond in het persbericht,
dat naar aanleiding van de bij
eenkomst naar alle kranten op
de fax werd gezet.
Een cryptische zin, die een Ba
bylonische spraakverwarring
veroorzaakte. „Dat operationeel
resultaat is naar het Engelse
operational result opgevat als
bedrijfsresultaat", verzucht di
rectiesecretaris B. van Dijk
woensdagmiddag. Hij heeft de
hele dag telefoontjes van beleg
gers, beleggingsanalisten en fi
nancieel journalisten moeten be
antwoorden.
Dat is niet vreemd want de term
operationeel resultaat komt in
elk geval in het jaarverslag van
Begemann niet voor. „Ik had er
eerst nog tussen haakjes achter
gezet 'netto bedrijfsresultaat in
clusief financiële baten en lasten
en voor belasting'. Maar dat
staat zo uitleggerig. Had ik dat
rotzinnetje maar wel er tussen
gezet, want nu kost dat uitleg
gen me een dag".
De verkoop van Bredero Price
vult de kassen, daardoor kunnen
leningen worden afgelost waar
mee de opgelopen rentelasten
worden gereduceerd. Natuurlijk,
met Bredero Price (goed voor 44
procent van de gewone winst)
neemt het bedrijfsresultaat af.
Maar lagere rentelasten, ingrij
pen bij de verlieslijdende werk
maatschappijen en de autonome
groei van de Begemann Groep
staan samen borg voor een toe
name van de netto-winst en de
winst per aandeel.
Een fraai verhaal.
Maar of de uitleg veel helpt, is
de vraag. Want de koers Bege
mann implodeerde. Om half vijf
was er gistermiddag nog 72,50
van de 80 over. Dat is bijna
gelijk aan de laagste koers van
de afgelopen drie jaar, die op 17
december jongstleden met ƒ71
werd bereikt.
STEM
JAN VAN RIJSWIJCKLAAN 1 9t 2 02 0 ANTWERPEN .ZAAL1»2.3*4
autostrade Breda-Antwerpen of Eindhoven-Antwerpen afrit nr 5-WILRIJK