"Voor mij tellen de karakters' Genet-universum en sprookje Veel gebeuk in 'Midnight Sting' ei suske wis Twee sportzenders samen in Eurosport Geen publiek voor Dora van der Gro V Reto Nickler wil van 'Barbier van Sevilla' meer dan soap-opera maken Amerikaans drieluik rond Jean Genet co Vredesmonument Bredj kunstenaar Stulemeijer Radio 3 versterkt toppositij UIT GIDS Popsterren in Hall of F ami „In Now York zie ik alles veel bewuster. Ik herken er iedere etalage, ieder huis." Hans van Willigenburg, tv-presentator de stem gids DONDERDAG 14 JANUARI 1993 DE STEM Door Irene Verhiel Op 20 februari 1816 vond in het Teatro Argentina in Rome de première plaats van de opera die Rossini in nauwelijks twee weken componeerde: 'De Barbier van Sevilla'. Het werd een van de klassieke fiasco's van de operageschiedenis. De toeschouwers waren de com ponist vijandig gestemd. Zij be wonderden de oud.e Paisiello, die; al in 1782 een Barbier van Sevil la schreef en aan wie Rossini zijn libretto ontleende, iets wat in die tijd overigens gebruikelijk was. Het publiek liet geen gelegen heid voorbijgaan om zijn. onge noegen te tonen. Tot overmaat van ramp knapte er een gitaars naar en sprong ook nog de to- neelkat miauwend op het toneel. Pas in de jaren daarna groeide De Barbier van Sevilla uit tot een enorm populaire opera, die in talloze versies werd uitge voerd. Ook de voorstellingen van deze opera door Opera Zuid, komende weken, zijn vrijwel al lemaal al uitverkocht. Toch zal ook deze uitvoering weer anders zijn dan de vorige. De Zwitserse regisseur Reto Nickler wil van 'De Barbier' meer maken dan een soap-opera. „Het moet meer zijn dan enkel spektakel", zegt hij, „voor mij tellen de karak ters." Sluwe kapper De Barbier van Sevilla vertelt het verhaal van de toeren die graaf Almaviva uithaalt om de mooie Rosina te schaken. Zij staat onder streng toezicht van haar voogd dokter Bartolo, die zelf met haar wil trouwen. In diverse vermommingen zaait, de graal verwarring en probeert hij Rosina het hof te maken. Hij wordt daarbij geholpen door de sluwe kapper Figaro. Uiteinde lijk trouwt Rosina met de graaf, lot grote teleurstelling van Bar tolo, die wel Rosina's bruids schat krijgt. Voor Reto Nickler is E>e Barbier van Sevilla van Rossird bij Ope ra Zuid pakweg zijn dertigste produktie. Nickler heeft zijn sporen verdiend als regie-assis tent aan de operahuizen van Bern en Hagen en bij de Weense Staatsoper. Zijn carrière als re gisseur begon met een escenering van La Fille du Régiment van Donizetti. Later maakte hij naam met regieën als Le nozze di Figaro van Mozart, Ariadne auf Naxos van Strauss en Pique Dame van Tsjaikovsky. Aidan Lang, artistiek leider van Opera Zuid, zag Nickler aan het werk bij een uitvoering van Wil lem Teil, eveneens een opera van Rossini, in Genève. Later zag hij nog een keer een produktie van Nickler in Duitsland en op basis Gevangenis daarvan vroeg Lang de Zwitser voor de regi e van De Barbier. die." Toch heeft Nickler 'ja' gezegd op Aidan Langs vraag om De bar bier van Sevilla bij Opera Zuid te regisseren. „Ik zag het als een uitdaging, een experiment. Ik zou dan niet volgens mijn eigen regels kunnen werken, het heel anders aan moeten pakken, maar", voegt hij er lachend aan toe, „uiteindelijk bleek toch dat ik volgens mijn eigen regels werkte, dat ik daar niet om heen kon." Dat betekent dat deze versie van De Barbier van Sevilla iets an ders te bieden heeft dan het geijkte. Reto Nickler: „Opera is altijd groots en meeslepend. Ik wil dat altijd wat inperken. Neern nu een symfonie, daar zou ik graag een kwartetje van wil len. maken, klein, maar met heel heldere informatie. Zoiets pro beer ik ook op het toneel. Als er een personage op het toneel ver schijnt, dan is dat niet zomaar iemand. Die figuur heeft een levensgeschiedenis achter zich en daarvan wil ik de mensen iets laten zien." Geen slapstick Van De Barbier van Sevilla zijn tal van spektakelregieën uitge voerd. „Wat iemand als Dario Fo met deze opera onlangs bij De Nederlandse Opera uitgehaald heeft, is heel mooi. Maar in zijn regie gebeuren allerlei dingen, die eigenlijk niet zoveel met het stuk op zich te maken hebben. Ik interesseer me voor de persona ges. Ik wil in hen geloven, in hun vreugdes, zorgen en angsten. De ze versie van De Barbier is zeker geen slapstick, zoals gebruikelijk is. Er valt wel wat te lachen, maar soms is het ook uiterst serieus, gepassioneerd." De regisseur is duidelijk niet van plan met zijn versie van De Bar bier aan te sluiten bij een tradi tie. „Ik ben hier niet gekomen om te imiteren, dat wordt al veel te veel gedaan, op de televisie en in films zie je immers altijd hetzelfde. Mij gaat het erom dat je iemand bent die zelf iets te vertellen heeft, dat de persona ges iemand zijn. In De Barbier zitten tal van karakters waar mee het publiek zich kan identi ficeren. Deze versie van De Bar bier van Sevilla laat iets zien dat geen fake is, maar dat echt is, dat direct uit het hart van de spelers komt." Uitdaging „Een opera als De Barbier van Sevilla is überhaupt niet mijn genre", vertelt Nickler. „Ik doe liever stukken waarin mensen elkaar vermoorden en zo, psy chologische, dramatische stuk ken, zoals Pique Dame: van Tsjaikofsky. De Barbier van Se villa is daar het tegenoverge stelde van. Dat is pure kome- Annina Papazian, lan Thompson en Ludwig Grab- meier tijdens de repetities van, Rossini's 'De Barbier van Se villa'. foto opera zuid Natuurlijk bevat ook in de regie van Nickler enkele spektakel stukjes, zoals het decor dat op opzienbarende wijze verandert van een huis in een volledig straataanzicht. „Het is een decor dat precies verbeeldt wat wij willen zeggen", aldus Nickler. „In eerste instantie zie je Rosina in haar huis, een soort gevange nis en aan het slot van het stuk is ze weer op diezelfde plek terug." De Zwitser is tevreden over de prestaties van zijn acteurs, die hij gedeeltelijk zelf geselecteerd heeft. De Engelse tenor lan Thompson speelt de rol. van graaf Almaviva, de bas Jan Alofs is Bartolo en de Oostenrijkse sopraan Annina Papazi an zingt de rol van Rosina. Ludwig Grab- meier kruipt in de huid van de barbier Figaro en de Geleense Angelina Ruzzafante speelt Ber- ta, de kamenierster van Bartolo. De zangers zullen hun teksten in het Italiaans vertolken. De ver talingen zullen in boventitels te lezen zijn. „Ik. vind de personen met wie ik moet werken heel belangrijk"voegt Nickler eraan toe. „Op die manier kan ik van een stuk 'dat me niet zo ligt toch een goede uitvoering maken." 'D/e Barbier vari Sevilla' van Ros sini door Opera Zuid, regie Reto Nickler en muzikale leiding Mauri- ïio di Robbio, met lan Thompson, Jan Alofs, Annina Papazian, Ludwig Grabmeier, Arno Huibers, Angelina Ruzzafante e.a. Première zaterdag 16 januari om 20.15 uur in Theater aan het Vrijt hof in Maastricht. Op zaterdag 23 jan. in Stadsschouwburg De Maagd in Bergen op Zoom, aanvang 20.15 uur. Er zijn nog kaarten op de derde rang, prijs 25 gulden. Geen grotere tegenstelling in filmcultuur volgende week in het Bredase Filmhuis dan tus sen het ongewone Amerikaanse drieluik 'Poison' en het Chinese sprookje 'Life on a String'. Het drieluik van speelfilmde butant Todd Haynes, 'Poison', mengt keiharde werkelijkheid en paradijselijke fantasie op een bijzondere manier. De drie korte filmpjes zijn gefilmd in een eigen stijl en werden geïn spireerd door leven en werk van de Franse schrijver Jean Genet. Maar 'Homo' is de meest uitgesproken Genet-fantasie; een bewerking van diens roman 'Le miracle de la rose', over een jonge dief die zich de homo- erotische romantiek uit zijn jeugd in een tuchthuis herin nert terwijl hij in de gevangenis zit. Daar heerst de harde werke lijkheid van vernedering en verkrachting. Hij wordt ver liefd op de man die hij vroeger als onschuldige adonis leerde kennen en dat brengt hem in verwarring over zijn seksuele identiteit. Het leidt tot een ge welddadige ontknoping. Puriteins rechts voerde een campagne in het Amerikaanse Congres tegen 'de expliciete pornoscènes van homoseksue len verwikkeld in anaal ge slachtsverkeer' in Haynes' film. Maar de meerderheid van het parlement liet zich daardoor niet van de wijs. brengen. De omschrijving was dan ook meer aan de fantasie van de oppo santen ontsproten dan aan de aan de gewraakte scènes. Schokkend en erotisch zijn de ze scènes wel, maar het is Hay nes meer om liefde en verlan gen te doen dan om porno. 'Hero' vertelt in de stiil van een CO 2 mmj IX. _J LU LU a. televisiereportage de wonder baarlijke geschiedenis van de zevenjarige Richie, die in de ogen van zijn moeder volmaakt is, maar die door zijn omgeving als een raar buitenbeentje wordt beschouwd. Hij ver moordt zijn vader wanneer die zijn. moeder mishandelt na de ontdekking van overspel met de tuinman. Vervolgens vliegt Richie als een engel het raam uit. Althans volgens zijn moe der. 'Horror' is een een persiflage in zwart-wit op de horrorfilm uit de jaren vijftig, waarin een waanzinnige wetenschapper een door hemzelf ontwikkeld liefdesdrankje drinkt en veran dert in een monster dat dood en verderf zaait. Haynes monteer de de drie films door elkaar wat heel wat hersenwerk van de kijker vereist en verwant schap tussen de drie personages veronderstelt. Misschien zijn de drie figuren afsplitsingen van hetzelfde per sonage (een soort Jean Genet), die allemaal naar het verloren paradijs terugverlangen. De kijker kan zijn eigen verbeel ding laten werken. Daarnaast is ieder afzonderlijk filmpje mooi, ongewoon en nog geestig ook. De Franse schrijver Jean Genet inspireerde de Ameri kaan Todd Haynes tot een ongewoon drieluik. fotoap 'Life on a String' werd door de Chinees Chen Kaige na een driejarig verblijf in New York met geld uit het Westen (het Hubert Bals Fonds en Japan) gemaakt. Het is een beeldscho ne film om te zien, met over weldigende landschappen in het Noorden van China, met oneindige zandvlaktes en een donderende waterval. Het alle gorische verhaal gaat over twee blinde muzikanten, een oude meester en zijn jonge leerling, die reizend rondtrekken. De bejaarde man, die als een heilige wordt vereerd en strij dende volkeren met zijn gezang weet te scheiden, vertrouwt op de terugkeer van zijn gezichts vermogen na een leven gewijd aan de muziek. Zijn jonge leer ling is sceptischer en verkiest de liefde van een meisje boven een ascetisch leven. Pas als de liefde over is, wijdt hij zich weer aan de muziek. Ongetwij feld verwijst deze parabel naar het angstige, zwijgende Chinese volk dat op betere tijden blijft hopen. Maar de symboliek blijft te onbegrijpelijk en te opzettelijk raadselachtig dat 'Life on a string' echt weet te emotioneren of intrigeren. 'Life on a string' van Chen Kaige draait om 19.30 uur in Film huis Concordia in Breda, 'Poison' van Todd Haynes om 22.00 uur; van 21 tot en met 27 januari. Van onze filmredactie Liefhebbers van de bokssport kunnen hun hart ophalen bij 'Midnight Sting.', een film van Michael Ritchie. Er zijn maar liefst tien boksgevechten in ge stopt. Net niet teveel om de kijker murw te slaan en net genoeg voor een optimaal com mercieel rendement. Want ze weten daar in Hollywood altijd precies wat ze doen. En Mi chael Ritchie is zo'n regisseur, die in bijna iedere film die hij maakt, precies op effect weet te spelen. James Woods, de pokdalige ac teur met de harde uitstraling, speelt een oplichter die in de gevangenis hoort over een stad je, Diggstown, waar bokswed strijden worden georganiseerd zonder toezicht van de autori teiten. Het plaatsje wordt ge terroriseerd door de slechterik Gillon (Bruce Dem) die alle land en huizen in zijn bezit heeft. Wanneer Woods een wedden schap van deze vals spelende potentaat verliest, besluit hij de zaken maar meteen grootscha lig aan te pakken. Samen met hulpje Oliver Platt bedenkt hij een plan om met bokswedstrij den een kapitaal in de wacht te kunnen slepen. Woods beweert dat boksveteraan Roy Palmer (Louis Gossett Jr.) tien boksers uit Diggstown kan verslaan en zet daar een gigantisch kapi taal op in, dat hij geleend heeft van de maffia. Gillon gaat de weddenschap aan, waarna we de zwarte zes tiger Louis Gossett Jr. zich tien Wachten op de bel voor de volgende ronde in de boksfilm 'Midnight Sting'V.Ln7rrJarn.es Woods, Oliver Platt en Louis Gossett Jr. foto archief de stem wedstrijden lang in het zweet zien werken. Er wordt heel wat afgebeukt in de ring want daar is het uiteraard om te doen in 'Midnight Sting'. Er blijft nog net ruimte over voor het afwer ken van het verhaaltje, waarin enkele tegenstanders van de 'onoverwinnelijke' boksvete raan door Woods en hulpje worden omgekocht waardoor ze overigens wel in levensge vaar komen. Zwendel en bedrog en harde actie zijn hier de grootste at tracties. Een beetje derderangs is het allemaal wel, maar Mi chael Ritchie weet het weinig originele en verheffende gege ven onderhoudend op te dissen. Hij is zo'n regisseur zonder ei gen karakteristiek of stijl, maar met het vermogen om ieder niet al te serieus scenario vakkun dig te verfilmen. Je kunt 'Midnight Sting' goed koop en onsmakelijk noemen, maar hij is wel van het soort vakmanschap dat we in Neder land wel nooit onder de knie zullen krijgen. In Amerika is die technische beheersing van zelfsprekend, maar daar maken ze dan ook ruim 300 speelfilms per jaar en in Nederland nog geen vijftien. Dat scheelt een slok op een borrel. 'Midnight Sting' van Michael Ritchie draait in Casino 2 in Breda en Heuvelpoort 5 in Tilburg Van onze rtv-redactie Hilversum - De besturen van Eurosport en Sportnet hebben gisteren besloten hun sport-tv-zenders samen te laten gaan. Naar verwachting is de nieuwe zender, dat de naam Eurosport draagt, half februari op televisie te zien. „Het is beter voor de kijkers en de adver teerders. Want twee sportzenders naast el kaar, dat is toch verwarrend. Dan kun je beter de krachten bundelen en samen een sterk kanaal maken", motiveert een woord voerster van Sportnet het besluit. Sportnet is een van kanalen van moeder maatschappij TEEN, waartoe ook Screen- sport, Sportkanal en TV Sport behoren. Een kanaal blijft nu over, dat via een satelliet in heel Europa te ontvangen is in veertig mil joen huishoudens. De programma's worden gelijktijdig in drie talen uitgezonden: Duits, Engels en Nederlands. Het Franse publiek krijgt een apart programma voorgeschoteld, met ongeveer zevenhonderd uur per jaar aandacht voor Franse evenementen. Eurosport belooft de kijker het beste op Het vredesmonument van Piet Hein Stulemeijer op de M de Garenmarkt en het Levendaal in Leiden. foto piet hein stllj Van onze verslaggever Leiden - In het centrum van Leiden staat sinds vori^. een vredesmonument van de Bredase beeldend kun] Piet-Hein Stulemeijer. De gemeente Leiden koos het ontwerp van Stulemeijer uit 78 inzendingen die binnenkwamen na een oproep in het landelijke BK-Informatieblad. Het idee van 'vrede in balans' sprak de commissie aan, en bo vendien vond men glas een mooi materiaal om de breekbaarheid van vrede te symboliseren. Bij het monument is i geplaatst waarop een teil de Israëlische schrijver A is te lezen: „Vrede is, netl leven zelf, geen uitbarslj liefde of een mystieke s ding van vijanden, maarej lijk en verstandig comj tussen twee tegenstrijdige! gen". Van onze kunstredactie Breda - Toneelregisseuse Dora van der Groen komt zonl vond-niet naar Theater Achterom in Breda om in del 'Achter de Schermen' wat te vertellen over haar me] toneelvoorstelling, 'Abele Spelen'. Er hebben nog mensen een kaartje besteld, terwijl Het Zuidelijk Tonal de voorstelling uitbrengt, maximum vijftig bezoekers eist] Op een na moesten alle praata vonden met acteurs en regisseurs in de reeks 'Achter de Schermen' van de Bredase schouwburg Concordia dit seizoen worden afgelast wegens gebrek aan vol doende belangstelling. Ook Si- grid Koetse, die zou komen pra ten over haar toneelsolo 'Callas', kwam uiteindelijk niet naar Bre da, omdat Toneelgroep Amster dam het aantal te verwachten bezoekers (rond de dertig) te gering vond. Vorig jaar bestond er voor de bijeenkomsten met artistiek lei der Ivo Van Hove van Hlfl delijk Toneel en Dora if Groen, de vermaarde AntiT toneeldocente, die toen l| praten over de door h gisseerde voorstelling een onverwachts grote t stelling. Dit deed de f schouwburgdirectie bes] om de lezingenserie 'A Schermen' te verdrievoudij het hudige toneelseizoen, f bijeenkomsten kwamen lf| toe echter weinig geïnten den af, waardoor er al vijl] ten worden afgelast. Van onze rtv-redactie Hilversum - Radio 3 blijft de best beluisterde zender I sinds oktober totaal vernieuwde uitzendschema heeft I tot een gemiddelde luisterdichtheid in november var] procent (dat zijn 540.000 mensen). Op de tweede p kwamen de regionale zenders (310.000 luisteraars), F door Radio 1 (210.000). Commerciële stations als Sil Radio 10 Gold trokken respectievelijk 200.000 en luisteraars. Radio '2 was hiervan de dupe. Ook qua marktaandeel (personen die de zender op dat mom®! daadwerkelijk aan hebben staan) deed Radio 3 het uitsteker! marktaandeel steeg sinds Radio 3 in oktober het roer omgotf 29,7%. Een groei van 3,7% vergeleken met september. Het lijden van die toename had Radio 2 dat het marktaandeel slinken met 5,7%. Bij de commerciële zenders springt Skyl eruit. Het marktaandeel van dit pop-station steeg van 6,8 naai! FILMS HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sister act. 20 u. Bodyguard. 20 u. Home alone 2. 20 u. Death becomes her. 20 u. Single white female. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Daens. 20 u. Best intentions. 20 u. Bitter moon. - Memling 20 u. Sister Act. - Van Eyk 20 u. Bodyguard. m RADIO 1 H heel uur en 7.30, 8.30, 12.30, H ,n 17 30,18.30 en 06.30 Nieuws, cri 707 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo- Üinnazine. 14.05 Dingen die gebeu- "1„ AVRO: 17.07 AVRO Radiojour- „aa'l KRO: 20.04 Meden en Perzen. AVRO 22,04 Tussen de oren. NOS: «n7 Met het oog op morgen. VPRO- 004-7.00 VPRO's Nachtle- „pn met om 0.04 Street beats; 3.02 negeruistuin; 4.02 Grand disco classique; 5.02 Aan de bak RADIO 2 BJ heel uur nieuws. NCRV: 7.04 nnedemorgen Nederland. 7.53 Woord onderweg. 8.04 NCRV's Hier In nu 8.15 Goedemorgen Neder land 9 04 Wie weet waar Willem Wever woont? 10.04 Muziek bij de koffie 1194 Plein publiek. 12.04 S's' lunchpakket (13.04-13.15 NCRV'S Hier en nu). 14.04 G'oud „ieuw 15.04 Pas op de plaats. 16.04 niscoqram. 16.47 Iets anders. EO: 17 04 Alle mensen.VPRO: 18.04 Ek- kel horizontaal. TROS: 19.04 Poster. 2004 Music all in. 21.04 Voor wie „raag luisteren wil. 22.30 Coulissen. 23.04-24.00 Sesjun RADIO 3 Fik heel uur nieuws. AKN: 6.02 Rreakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami- nen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 1204 Oenk aan Henk. 14.04 Carola. AKN 15.04 Popsjop. V00:17.04 Rin- keldekinkel. 18.04 Avondspits. EO: 19 04 Spoor 7. AKN: 20.04 Paperclip magazine. VPRO: 21.04 Villa 65. TROS' 004 Nachtwacht. VPRO: 2.02 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM RADIO 4 700 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem ming. 9.02 Muziek voor miljoenen. 11.00 Het ochtendconcert I. Radio Kamerork. met viool, cello en piano. II Borodin kwartet. 13.04 Klassiek op verzoek. VARA: 14.00 Het mid dagconcert: Uit VARA's matinee ar chief: Starring Stravinsky. Radio Filh. Ork. 15.30 Ariadne. 16.00 De Nederlanden: Op Hollandse the ma's KRO: 17.00 Zin in muziek. KRO: 18.04 KRO klassiek. 19.30 Het orgel. 20.02 Avondconcert. 22.00 Laudate. 23.00-24.00 Deze eeuw RADIO 5 Elk heel uur nieuws. 6.45-6.50 Me dedelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en Scheepvaartbe- richten. 7.05 1008 AM. 8.55 Water standen. TROS: 9.02 Perspectief. 10.02 De duvel is oud. RVU: 11.02 Kleur bekennen. TELEAC: 12.02 Faros (12.30-12.50 De geschiedenis van het geldi NOS: 13.10 NOS-Bij- lage. 14.02 Een leven lang. NCRV: 15.02 Schuim en as. NOS: 17.10 Radio UIT. PP: 17.50 CDA. I0S: 18.02 Achtergrondprogramma: 18.02 Ne derlands; 18.20 Arabisch; 18.40 Turks. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. VOO: 21.00 Club Veronica trend. TELEAC: 22.00 Knoop in je zakdoek. 2230 Omgaan met stress. 23.00-24.00 Faros OMROEP BRABANT Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws, gevolgd door Brabants nieuws en actualiteiten. 7.45 De krant in Bra bant. 7.51 Weerman Johan Ver- schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek kiosk. 16.07 Tussen Amsterdam en Brussel (Kunst en cultuur). 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover zicht OMROEP ZEELAND 7.00 AN P-nieuws. 7.05-7.30 Nieuws en actualiteiten. 12.00 ANP-nieuws. 12.05 Nieuws en actualiteiten. 12.30 Het weer in de provincie. 12.35 Te kust en te keur. 12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP-nieuws. 16.03 Een vak apart. 17.00 ANP-nieuws. 17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.30 Het weer in de provincie. 17.35 Zeg u 't maar. 17.55-18.00 De agenda. 18.00 ANP-nieuws Qwifz/ffs un yane en J»n Hmcn veRDuenen niéoiLoos KéRén onze or/en- om door oe smnnncHT Hm non HOW ter06 Qvl - -ZIP sportgebied van wat de twee afzonderlijke zenders te bieden hadden. Hoe de program mering eruit gaat zien, was gisteren nog niet bekend. Gerekend kan worden op veel aan dacht voor de meest populaire sporten in Europa: onder meer voetbal, tennis, atletiek, Formule 1-races, boksen en motorsport. De twee sportzenders worden in Nederland overigens mondjesmaat bekeken. Vorig jaar keken de Nederlanders gemiddeld 890 uur televisie. Daarvan spendeerden ze maar ne gen uur aan Eurosport en zeven uur aan Sportnet. In 1991 was dat resp. zeven en zes uur. Los Angeles (ap) - Acht popartiesten en - groepen b! hambone ppn nlflfltsip crplrrpcfpn ir> Hn Rnnb- onrl P/-»11 UJoll TTame. I Angeles (ap) ...lipupoi ucatcu en groepen- een plaatsje gekregen in de Rock and Roll Hall of Fame Het zijn Cream, Creedence Clearwater Revival, The D<4 and the Family Stone, Frankie Lymon and the Teen! Ruth Brown, Etta James en Van Morrison. Artiesten en groepen worden in de Rock and Roll Hall o: 1 opgenomen vanwege hun bijzondere aandeel in of hun invloecj popmuziek. In aanmerking komen echter alleen artiesten of die in 1967 reeds een plaat hadden uitgebracht. Eens per jaa:J een aantal nieuwe namen aan de lijst toegevoegd. Dat gebein1" jaar voor de achtste keer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 26