"Voor mij tellen de karakters'
Genet-universum en sprookje
Veel gebeuk in 'Midnight Sting'
ei
suske wis
Twee sportzenders samen in Eurosport
Geen publiek voor
Dora van der Gro
V
Reto Nickler wil van 'Barbier van Sevilla' meer dan soap-opera maken
Amerikaans drieluik rond Jean Genet
co
Vredesmonument Bredj
kunstenaar Stulemeijer
Radio 3 versterkt toppositij
UIT GIDS
Popsterren in Hall of F ami
„In Now York zie ik alles veel
bewuster. Ik herken er iedere etalage,
ieder huis."
Hans van Willigenburg, tv-presentator
de stem gids
DONDERDAG 14 JANUARI 1993
DE STEM
Door Irene Verhiel
Op 20 februari 1816 vond in het Teatro Argentina in
Rome de première plaats van de opera die Rossini in
nauwelijks twee weken componeerde: 'De Barbier van
Sevilla'. Het werd een van de klassieke fiasco's van de
operageschiedenis.
De toeschouwers waren de com
ponist vijandig gestemd. Zij be
wonderden de oud.e Paisiello, die;
al in 1782 een Barbier van Sevil
la schreef en aan wie Rossini zijn
libretto ontleende, iets wat in die
tijd overigens gebruikelijk was.
Het publiek liet geen gelegen
heid voorbijgaan om zijn. onge
noegen te tonen. Tot overmaat
van ramp knapte er een gitaars
naar en sprong ook nog de to-
neelkat miauwend op het toneel.
Pas in de jaren daarna groeide
De Barbier van Sevilla uit tot
een enorm populaire opera, die
in talloze versies werd uitge
voerd. Ook de voorstellingen van
deze opera door Opera Zuid,
komende weken, zijn vrijwel al
lemaal al uitverkocht. Toch zal
ook deze uitvoering weer anders
zijn dan de vorige. De Zwitserse
regisseur Reto Nickler wil van
'De Barbier' meer maken dan
een soap-opera. „Het moet meer
zijn dan enkel spektakel", zegt
hij, „voor mij tellen de karak
ters."
Sluwe kapper
De Barbier van Sevilla vertelt
het verhaal van de toeren die
graaf Almaviva uithaalt om de
mooie Rosina te schaken. Zij
staat onder streng toezicht van
haar voogd dokter Bartolo, die
zelf met haar wil trouwen. In
diverse vermommingen zaait, de
graal verwarring en probeert hij
Rosina het hof te maken. Hij
wordt daarbij geholpen door de
sluwe kapper Figaro. Uiteinde
lijk trouwt Rosina met de graaf,
lot grote teleurstelling van Bar
tolo, die wel Rosina's bruids
schat krijgt.
Voor Reto Nickler is E>e Barbier
van Sevilla van Rossird bij Ope
ra Zuid pakweg zijn dertigste
produktie. Nickler heeft zijn
sporen verdiend als regie-assis
tent aan de operahuizen van
Bern en Hagen en bij de Weense
Staatsoper. Zijn carrière als re
gisseur begon met een escenering
van La Fille du Régiment van
Donizetti. Later maakte hij
naam met regieën als Le nozze
di Figaro van Mozart, Ariadne
auf Naxos van Strauss en Pique
Dame van Tsjaikovsky.
Aidan Lang, artistiek leider van
Opera Zuid, zag Nickler aan het
werk bij een uitvoering van Wil
lem Teil, eveneens een opera van
Rossini, in Genève. Later zag hij
nog een keer een produktie van
Nickler in Duitsland en op basis Gevangenis
daarvan vroeg Lang de Zwitser
voor de regi e van De Barbier.
die."
Toch heeft Nickler 'ja' gezegd op
Aidan Langs vraag om De bar
bier van Sevilla bij Opera Zuid
te regisseren. „Ik zag het als een
uitdaging, een experiment. Ik
zou dan niet volgens mijn eigen
regels kunnen werken, het heel
anders aan moeten pakken,
maar", voegt hij er lachend aan
toe, „uiteindelijk bleek toch dat
ik volgens mijn eigen regels
werkte, dat ik daar niet om heen
kon."
Dat betekent dat deze versie van
De Barbier van Sevilla iets an
ders te bieden heeft dan het
geijkte. Reto Nickler: „Opera is
altijd groots en meeslepend. Ik
wil dat altijd wat inperken.
Neern nu een symfonie, daar zou
ik graag een kwartetje van wil
len. maken, klein, maar met heel
heldere informatie. Zoiets pro
beer ik ook op het toneel. Als er
een personage op het toneel ver
schijnt, dan is dat niet zomaar
iemand. Die figuur heeft een
levensgeschiedenis achter zich
en daarvan wil ik de mensen iets
laten zien."
Geen slapstick
Van De Barbier van Sevilla zijn
tal van spektakelregieën uitge
voerd. „Wat iemand als Dario Fo
met deze opera onlangs bij De
Nederlandse Opera uitgehaald
heeft, is heel mooi. Maar in zijn
regie gebeuren allerlei dingen,
die eigenlijk niet zoveel met het
stuk op zich te maken hebben. Ik
interesseer me voor de persona
ges. Ik wil in hen geloven, in hun
vreugdes, zorgen en angsten. De
ze versie van De Barbier is zeker
geen slapstick, zoals gebruikelijk
is. Er valt wel wat te lachen,
maar soms is het ook uiterst
serieus, gepassioneerd."
De regisseur is duidelijk niet van
plan met zijn versie van De Bar
bier aan te sluiten bij een tradi
tie. „Ik ben hier niet gekomen
om te imiteren, dat wordt al veel
te veel gedaan, op de televisie en
in films zie je immers altijd
hetzelfde. Mij gaat het erom dat
je iemand bent die zelf iets te
vertellen heeft, dat de persona
ges iemand zijn. In De Barbier
zitten tal van karakters waar
mee het publiek zich kan identi
ficeren. Deze versie van De Bar
bier van Sevilla laat iets zien dat
geen fake is, maar dat echt is,
dat direct uit het hart van de
spelers komt."
Uitdaging
„Een opera als De Barbier van
Sevilla is überhaupt niet mijn
genre", vertelt Nickler. „Ik doe
liever stukken waarin mensen
elkaar vermoorden en zo, psy
chologische, dramatische stuk
ken, zoals Pique Dame: van
Tsjaikofsky. De Barbier van Se
villa is daar het tegenoverge
stelde van. Dat is pure kome-
Annina Papazian, lan
Thompson en Ludwig Grab-
meier tijdens de repetities van,
Rossini's 'De Barbier van Se
villa'. foto opera zuid
Natuurlijk bevat ook in de regie
van Nickler enkele spektakel
stukjes, zoals het decor dat op
opzienbarende wijze verandert
van een huis in een volledig
straataanzicht. „Het is een decor
dat precies verbeeldt wat wij
willen zeggen", aldus Nickler.
„In eerste instantie zie je Rosina
in haar huis, een soort gevange
nis en aan het slot van het stuk
is ze weer op diezelfde plek
terug."
De Zwitser is tevreden over de
prestaties van zijn acteurs, die
hij gedeeltelijk zelf geselecteerd
heeft. De Engelse tenor lan
Thompson speelt de rol. van
graaf Almaviva, de bas Jan Alofs
is Bartolo en de Oostenrijkse
sopraan Annina Papazi an zingt
de rol van Rosina. Ludwig Grab-
meier kruipt in de huid van de
barbier Figaro en de Geleense
Angelina Ruzzafante speelt Ber-
ta, de kamenierster van Bartolo.
De zangers zullen hun teksten in
het Italiaans vertolken. De ver
talingen zullen in boventitels te
lezen zijn. „Ik. vind de personen
met wie ik moet werken heel
belangrijk"voegt Nickler eraan
toe. „Op die manier kan ik van
een stuk 'dat me niet zo ligt toch
een goede uitvoering maken."
'D/e Barbier vari Sevilla' van Ros
sini door Opera Zuid, regie Reto
Nickler en muzikale leiding Mauri-
ïio di Robbio, met lan Thompson,
Jan Alofs, Annina Papazian,
Ludwig Grabmeier, Arno Huibers,
Angelina Ruzzafante e.a.
Première zaterdag 16 januari om
20.15 uur in Theater aan het Vrijt
hof in Maastricht. Op zaterdag 23
jan. in Stadsschouwburg De Maagd
in Bergen op Zoom, aanvang 20.15
uur. Er zijn nog kaarten op de
derde rang, prijs 25 gulden.
Geen grotere tegenstelling in
filmcultuur volgende week in
het Bredase Filmhuis dan tus
sen het ongewone Amerikaanse
drieluik 'Poison' en het Chinese
sprookje 'Life on a String'.
Het drieluik van speelfilmde
butant Todd Haynes, 'Poison',
mengt keiharde werkelijkheid
en paradijselijke fantasie op
een bijzondere manier. De drie
korte filmpjes zijn gefilmd in
een eigen stijl en werden geïn
spireerd door leven en werk
van de Franse schrijver Jean
Genet. Maar 'Homo' is de meest
uitgesproken Genet-fantasie;
een bewerking van diens roman
'Le miracle de la rose', over een
jonge dief die zich de homo-
erotische romantiek uit zijn
jeugd in een tuchthuis herin
nert terwijl hij in de gevangenis
zit.
Daar heerst de harde werke
lijkheid van vernedering en
verkrachting. Hij wordt ver
liefd op de man die hij vroeger
als onschuldige adonis leerde
kennen en dat brengt hem in
verwarring over zijn seksuele
identiteit. Het leidt tot een ge
welddadige ontknoping.
Puriteins rechts voerde een
campagne in het Amerikaanse
Congres tegen 'de expliciete
pornoscènes van homoseksue
len verwikkeld in anaal ge
slachtsverkeer' in Haynes' film.
Maar de meerderheid van het
parlement liet zich daardoor
niet van de wijs. brengen. De
omschrijving was dan ook meer
aan de fantasie van de oppo
santen ontsproten dan aan de
aan de gewraakte scènes.
Schokkend en erotisch zijn de
ze scènes wel, maar het is Hay
nes meer om liefde en verlan
gen te doen dan om porno.
'Hero' vertelt in de stiil van een
CO
2
mmj
IX.
_J
LU
LU
a.
televisiereportage de wonder
baarlijke geschiedenis van de
zevenjarige Richie, die in de
ogen van zijn moeder volmaakt
is, maar die door zijn omgeving
als een raar buitenbeentje
wordt beschouwd. Hij ver
moordt zijn vader wanneer die
zijn. moeder mishandelt na de
ontdekking van overspel met de
tuinman. Vervolgens vliegt
Richie als een engel het raam
uit. Althans volgens zijn moe
der.
'Horror' is een een persiflage in
zwart-wit op de horrorfilm uit
de jaren vijftig, waarin een
waanzinnige wetenschapper
een door hemzelf ontwikkeld
liefdesdrankje drinkt en veran
dert in een monster dat dood en
verderf zaait. Haynes monteer
de de drie films door elkaar
wat heel wat hersenwerk van
de kijker vereist en verwant
schap tussen de drie personages
veronderstelt.
Misschien zijn de drie figuren
afsplitsingen van hetzelfde per
sonage (een soort Jean Genet),
die allemaal naar het verloren
paradijs terugverlangen. De
kijker kan zijn eigen verbeel
ding laten werken. Daarnaast
is ieder afzonderlijk filmpje
mooi, ongewoon en nog geestig
ook.
De Franse schrijver Jean
Genet inspireerde de Ameri
kaan Todd Haynes tot een
ongewoon drieluik. fotoap
'Life on a String' werd door de
Chinees Chen Kaige na een
driejarig verblijf in New York
met geld uit het Westen (het
Hubert Bals Fonds en Japan)
gemaakt. Het is een beeldscho
ne film om te zien, met over
weldigende landschappen in
het Noorden van China, met
oneindige zandvlaktes en een
donderende waterval. Het alle
gorische verhaal gaat over twee
blinde muzikanten, een oude
meester en zijn jonge leerling,
die reizend rondtrekken.
De bejaarde man, die als een
heilige wordt vereerd en strij
dende volkeren met zijn gezang
weet te scheiden, vertrouwt op
de terugkeer van zijn gezichts
vermogen na een leven gewijd
aan de muziek. Zijn jonge leer
ling is sceptischer en verkiest
de liefde van een meisje boven
een ascetisch leven. Pas als de
liefde over is, wijdt hij zich
weer aan de muziek. Ongetwij
feld verwijst deze parabel naar
het angstige, zwijgende Chinese
volk dat op betere tijden blijft
hopen. Maar de symboliek
blijft te onbegrijpelijk en te
opzettelijk raadselachtig dat
'Life on a string' echt weet te
emotioneren of intrigeren.
'Life on a string' van Chen
Kaige draait om 19.30 uur in Film
huis Concordia in Breda, 'Poison'
van Todd Haynes om 22.00 uur;
van 21 tot en met 27 januari.
Van onze filmredactie
Liefhebbers van de bokssport
kunnen hun hart ophalen bij
'Midnight Sting.', een film van
Michael Ritchie. Er zijn maar
liefst tien boksgevechten in ge
stopt. Net niet teveel om de
kijker murw te slaan en net
genoeg voor een optimaal com
mercieel rendement. Want ze
weten daar in Hollywood altijd
precies wat ze doen. En Mi
chael Ritchie is zo'n regisseur,
die in bijna iedere film die hij
maakt, precies op effect weet te
spelen.
James Woods, de pokdalige ac
teur met de harde uitstraling,
speelt een oplichter die in de
gevangenis hoort over een stad
je, Diggstown, waar bokswed
strijden worden georganiseerd
zonder toezicht van de autori
teiten. Het plaatsje wordt ge
terroriseerd door de slechterik
Gillon (Bruce Dem) die alle
land en huizen in zijn bezit
heeft.
Wanneer Woods een wedden
schap van deze vals spelende
potentaat verliest, besluit hij de
zaken maar meteen grootscha
lig aan te pakken. Samen met
hulpje Oliver Platt bedenkt hij
een plan om met bokswedstrij
den een kapitaal in de wacht te
kunnen slepen. Woods beweert
dat boksveteraan Roy Palmer
(Louis Gossett Jr.) tien boksers
uit Diggstown kan verslaan en
zet daar een gigantisch kapi
taal op in, dat hij geleend heeft
van de maffia.
Gillon gaat de weddenschap
aan, waarna we de zwarte zes
tiger Louis Gossett Jr. zich tien
Wachten op de bel voor de volgende ronde in de boksfilm 'Midnight Sting'V.Ln7rrJarn.es
Woods, Oliver Platt en Louis Gossett Jr. foto archief de stem
wedstrijden lang in het zweet
zien werken. Er wordt heel wat
afgebeukt in de ring want daar
is het uiteraard om te doen in
'Midnight Sting'.
Er blijft nog
net ruimte over voor het afwer
ken van het verhaaltje, waarin
enkele tegenstanders van de
'onoverwinnelijke' boksvete
raan door Woods en hulpje
worden omgekocht waardoor
ze overigens wel in levensge
vaar komen.
Zwendel en bedrog en harde
actie zijn hier de grootste at
tracties. Een beetje derderangs
is het allemaal wel, maar Mi
chael Ritchie weet het weinig
originele en verheffende gege
ven onderhoudend op te dissen.
Hij is zo'n regisseur zonder ei
gen karakteristiek of stijl, maar
met het vermogen om ieder niet
al te serieus scenario vakkun
dig te verfilmen.
Je kunt 'Midnight Sting' goed
koop en onsmakelijk noemen,
maar hij is wel van het soort
vakmanschap dat we in Neder
land wel nooit onder de knie
zullen krijgen. In Amerika is
die technische beheersing van
zelfsprekend, maar daar maken
ze dan ook ruim 300 speelfilms
per jaar en in Nederland nog
geen vijftien. Dat scheelt een
slok op een borrel.
'Midnight Sting' van Michael
Ritchie draait in Casino 2 in Breda
en Heuvelpoort 5 in Tilburg
Van onze rtv-redactie
Hilversum - De besturen van Eurosport
en Sportnet hebben gisteren besloten
hun sport-tv-zenders samen te laten
gaan. Naar verwachting is de nieuwe
zender, dat de naam Eurosport draagt,
half februari op televisie te zien.
„Het is beter voor de kijkers en de adver
teerders. Want twee sportzenders naast el
kaar, dat is toch verwarrend. Dan kun je
beter de krachten bundelen en samen een
sterk kanaal maken", motiveert een woord
voerster van Sportnet het besluit.
Sportnet is een van kanalen van moeder
maatschappij TEEN, waartoe ook Screen-
sport, Sportkanal en TV Sport behoren. Een
kanaal blijft nu over, dat via een satelliet in
heel Europa te ontvangen is in veertig mil
joen huishoudens. De programma's worden
gelijktijdig in drie talen uitgezonden: Duits,
Engels en Nederlands. Het Franse publiek
krijgt een apart programma voorgeschoteld,
met ongeveer zevenhonderd uur per jaar
aandacht voor Franse evenementen.
Eurosport belooft de kijker het beste op
Het vredesmonument van Piet Hein Stulemeijer op de M
de Garenmarkt en het Levendaal in Leiden.
foto piet hein stllj
Van onze verslaggever
Leiden - In het centrum van Leiden staat sinds vori^.
een vredesmonument van de Bredase beeldend kun]
Piet-Hein Stulemeijer.
De gemeente Leiden koos het
ontwerp van Stulemeijer uit 78
inzendingen die binnenkwamen
na een oproep in het landelijke
BK-Informatieblad.
Het idee van 'vrede in balans'
sprak de commissie aan, en bo
vendien vond men glas een mooi
materiaal om de breekbaarheid
van vrede te symboliseren.
Bij het monument is i
geplaatst waarop een teil
de Israëlische schrijver A
is te lezen: „Vrede is, netl
leven zelf, geen uitbarslj
liefde of een mystieke s
ding van vijanden, maarej
lijk en verstandig comj
tussen twee tegenstrijdige!
gen".
Van onze kunstredactie
Breda - Toneelregisseuse Dora van der Groen komt zonl
vond-niet naar Theater Achterom in Breda om in del
'Achter de Schermen' wat te vertellen over haar me]
toneelvoorstelling, 'Abele Spelen'. Er hebben nog
mensen een kaartje besteld, terwijl Het Zuidelijk Tonal
de voorstelling uitbrengt, maximum vijftig bezoekers eist]
Op een na moesten alle praata
vonden met acteurs en regisseurs
in de reeks 'Achter de Schermen'
van de Bredase schouwburg
Concordia dit seizoen worden
afgelast wegens gebrek aan vol
doende belangstelling. Ook Si-
grid Koetse, die zou komen pra
ten over haar toneelsolo 'Callas',
kwam uiteindelijk niet naar Bre
da, omdat Toneelgroep Amster
dam het aantal te verwachten
bezoekers (rond de dertig) te
gering vond.
Vorig jaar bestond er voor de
bijeenkomsten met artistiek lei
der Ivo Van Hove van Hlfl
delijk Toneel en Dora if
Groen, de vermaarde AntiT
toneeldocente, die toen l|
praten over de door h
gisseerde voorstelling
een onverwachts grote t
stelling. Dit deed de f
schouwburgdirectie bes]
om de lezingenserie 'A
Schermen' te verdrievoudij
het hudige toneelseizoen, f
bijeenkomsten kwamen lf|
toe echter weinig geïnten
den af, waardoor er al vijl]
ten worden afgelast.
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Radio 3 blijft de best beluisterde zender I
sinds oktober totaal vernieuwde uitzendschema heeft I
tot een gemiddelde luisterdichtheid in november var]
procent (dat zijn 540.000 mensen). Op de tweede p
kwamen de regionale zenders (310.000 luisteraars), F
door Radio 1 (210.000). Commerciële stations als Sil
Radio 10 Gold trokken respectievelijk 200.000 en
luisteraars. Radio '2 was hiervan de dupe.
Ook qua marktaandeel (personen die de zender op dat mom®!
daadwerkelijk aan hebben staan) deed Radio 3 het uitsteker!
marktaandeel steeg sinds Radio 3 in oktober het roer omgotf
29,7%. Een groei van 3,7% vergeleken met september. Het
lijden van die toename had Radio 2 dat het marktaandeel
slinken met 5,7%. Bij de commerciële zenders springt Skyl
eruit. Het marktaandeel van dit pop-station steeg van 6,8 naai!
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Home alone 2.
20 u. Death becomes her.
20 u. Single white female.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. Best intentions.
20 u. Bitter moon.
- Memling
20 u. Sister Act.
- Van Eyk
20 u. Bodyguard.
m RADIO 1
H heel uur en 7.30, 8.30, 12.30,
H ,n 17 30,18.30 en 06.30 Nieuws,
cri 707 Tijdsein. KRO: 12.07 Echo-
Üinnazine. 14.05 Dingen die gebeu-
"1„ AVRO: 17.07 AVRO Radiojour-
„aa'l KRO: 20.04 Meden en Perzen.
AVRO 22,04 Tussen de oren. NOS:
«n7 Met het oog op morgen.
VPRO- 004-7.00 VPRO's Nachtle-
„pn met om 0.04 Street beats; 3.02
negeruistuin; 4.02 Grand disco
classique; 5.02 Aan de bak
RADIO 2
BJ heel uur nieuws. NCRV: 7.04
nnedemorgen Nederland. 7.53
Woord onderweg. 8.04 NCRV's Hier
In nu 8.15 Goedemorgen Neder
land 9 04 Wie weet waar Willem
Wever woont? 10.04 Muziek bij de
koffie 1194 Plein publiek. 12.04
S's' lunchpakket (13.04-13.15
NCRV'S Hier en nu). 14.04 G'oud
„ieuw 15.04 Pas op de plaats. 16.04
niscoqram. 16.47 Iets anders. EO:
17 04 Alle mensen.VPRO: 18.04 Ek-
kel horizontaal. TROS: 19.04 Poster.
2004 Music all in. 21.04 Voor wie
„raag luisteren wil. 22.30 Coulissen.
23.04-24.00 Sesjun
RADIO 3
Fik heel uur nieuws. AKN: 6.02
Rreakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami-
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
1204 Oenk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN 15.04 Popsjop. V00:17.04 Rin-
keldekinkel. 18.04 Avondspits. EO:
19 04 Spoor 7. AKN: 20.04 Paperclip
magazine. VPRO: 21.04 Villa 65.
TROS' 004 Nachtwacht. VPRO: 2.02
Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM
RADIO 4
700 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. VOO: 7.02 Ochtendstem
ming. 9.02 Muziek voor miljoenen.
11.00 Het ochtendconcert I. Radio
Kamerork. met viool, cello en piano.
II Borodin kwartet. 13.04 Klassiek
op verzoek. VARA: 14.00 Het mid
dagconcert: Uit VARA's matinee ar
chief: Starring Stravinsky. Radio
Filh. Ork. 15.30 Ariadne. 16.00 De
Nederlanden: Op Hollandse the
ma's KRO: 17.00 Zin in muziek. KRO:
18.04 KRO klassiek. 19.30 Het orgel.
20.02 Avondconcert. 22.00 Laudate.
23.00-24.00 Deze eeuw
RADIO 5
Elk heel uur nieuws. 6.45-6.50 Me
dedelingenrubriek met uitgebreid
weerbericht en Scheepvaartbe-
richten. 7.05 1008 AM. 8.55 Water
standen. TROS: 9.02 Perspectief.
10.02 De duvel is oud. RVU: 11.02
Kleur bekennen. TELEAC: 12.02
Faros (12.30-12.50 De geschiedenis
van het geldi NOS: 13.10 NOS-Bij-
lage. 14.02 Een leven lang. NCRV:
15.02 Schuim en as. NOS: 17.10
Radio UIT. PP: 17.50 CDA. I0S: 18.02
Achtergrondprogramma: 18.02 Ne
derlands; 18.20 Arabisch; 18.40
Turks. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees.
VOO: 21.00 Club Veronica trend.
TELEAC: 22.00 Knoop in je zakdoek.
2230 Omgaan met stress.
23.00-24.00 Faros
OMROEP BRABANT
Elk heel uur en 07.30 ANP Nieuws,
gevolgd door Brabants nieuws en
actualiteiten. 7.45 De krant in Bra
bant. 7.51 Weerman Johan Ver-
schuuren. 7.55-8.00 Nieuwsover
zicht. 9.07 Muziekkiosk. 10.07 Draai
bank. 11.07 Van harte. 12.53 Bericht
voor boer en tuinder. 12.55-13.00
Nieuwsoverzicht. 14.07 Muziek
kiosk. 16.07 Tussen Amsterdam en
Brussel (Kunst en cultuur). 17.45 De
agenda. 17.55-18.00 Nieuwsover
zicht
OMROEP ZEELAND
7.00 AN P-nieuws. 7.05-7.30 Nieuws
en actualiteiten. 12.00 ANP-nieuws.
12.05 Nieuws en actualiteiten. 12.30
Het weer in de provincie. 12.35 Te
kust en te keur. 12.55-13.00 De
agenda. 13.00 ANP-nieuws. 16.03
Een vak apart. 17.00 ANP-nieuws.
17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.30
Het weer in de provincie. 17.35 Zeg
u 't maar. 17.55-18.00 De agenda.
18.00 ANP-nieuws
Qwifz/ffs un yane en
J»n Hmcn veRDuenen
niéoiLoos KéRén onze or/en-
om door oe smnnncHT
Hm non HOW ter06
Qvl
- -ZIP
sportgebied van wat de twee afzonderlijke
zenders te bieden hadden. Hoe de program
mering eruit gaat zien, was gisteren nog niet
bekend. Gerekend kan worden op veel aan
dacht voor de meest populaire sporten in
Europa: onder meer voetbal, tennis, atletiek,
Formule 1-races, boksen en motorsport.
De twee sportzenders worden in Nederland
overigens mondjesmaat bekeken. Vorig jaar
keken de Nederlanders gemiddeld 890 uur
televisie. Daarvan spendeerden ze maar ne
gen uur aan Eurosport en zeven uur aan
Sportnet. In 1991 was dat resp. zeven en zes
uur.
Los Angeles (ap) - Acht popartiesten en - groepen b! hambone
ppn nlflfltsip crplrrpcfpn ir> Hn Rnnb- onrl P/-»11 UJoll TTame. I
Angeles (ap) ...lipupoi ucatcu en groepen-
een plaatsje gekregen in de Rock and Roll Hall of Fame
Het zijn Cream, Creedence Clearwater Revival, The D<4
and the Family Stone, Frankie Lymon and the Teen!
Ruth Brown, Etta James en Van Morrison.
Artiesten en groepen worden in de Rock and Roll Hall o: 1
opgenomen vanwege hun bijzondere aandeel in of hun invloecj
popmuziek. In aanmerking komen echter alleen artiesten of
die in 1967 reeds een plaat hadden uitgebracht. Eens per jaa:J
een aantal nieuwe namen aan de lijst toegevoegd. Dat gebein1"
jaar voor de achtste keer.