zien
Jub schiet ongevalschade voor
Strijd in de horecawereld om de hotelgast
Hyundai Grandeur is een Koreaanse directieauto
[iC-Anac lijkt op een soort ANWB voor individualistische automobilisten
Fwee halen
jen betalen
Parijs
Notaristarieven staan
opnieuw ter discussie
Consumentenbond zet
60 tests op een rijtje
Kroatië verwacht in 93
herstel van toerisme
Gids over juiste vloer
CONSUMENT
D2
PSA helpt
Duitsers bij
recycling
Rai-primeur Volvo stationcar
Opel 24 jaar aan verkooptop
V
DONDERDAG 14 JANUAR11993
ik*»» «fi de warmte terug-1
eksÉSAis #i woningen.
ï'4
*rl)4>Éii'tje8
-'an ^eeft alle soorten I
aarden en kUchels in voorraad, I
ok eigentijdse nieuwe model-1
:n. „Maa* die dae ik weg," zegt f
ij. De prijskaartjes vertellen
et verhaal: open haarden
achels die tot voor kort een
ar miöfe kóstten, gaan er nu
(is v«Or nog geen duizend I
-Men till. En nog komen de
opers niet. Want de strakke
«idellen passen niet meer in I
roaingen Waar de romantiek
eer -cte ruimte heeft gekregen
De Mensen willen vuur zien.
tntieke kachels zijn gewild.
eH- dan hohderd jaar oude
aaistaa's zijn nog te koop.
lefijter en koper en de krullen
In bi?t fin de siècle blijken ook
«tesign-iatereuïs niet te mis-
aèfi. De techniek heeft echter
et «til gestaan. Op het oog
ientallen jaren oude haarde»
n kaleis zijn soms van recefl-
e datum. Vaak branden ze op
'as, hoewel de illusie van een
outvuur overtuigend is. Gasin-
etten vóór open haarden pas'
en in een een kleine schouw'.
aBtrekkelijk voor kleinbehuis
de
ïcliOHwen
!en verhaal apart zijn
cbouwen. Oek hier is 'ouder-
iteM' populair. De modebewus-
wwortblaëen staan vol plaat'
es «Hu tfcterieurs of gedeelten
la^rvhn die de ouderen nog 'jj
m jhujjd hebben gekend. Va»
Jurp is trots op zijn grenen
scfwuwen waarvan er één enke-
maahden geleden de omslag
rafi Eigea Huis Interieur sier-
le.,Hij heeft de gok gewaagd e"
;en schouw laten ontwerpen
echt donkerbruin is, van note-
rout. Dat is even slikken, '®a®
(lat wel iB 1992? „Het is «c
ixperiment," zegt Van Gurp<
,maar ik verwacht dat er weer
waag naar echt donker komt-
eweertebéwonderen.Hetj
rtsche se helpenkabinet
aadtoos aan bij de Zeen
teergrond, evenals de exo
i wver de klederdrachten in
pwincte.
(efimd telt nog 2.200 boera,
-tlgteh elke dag fraai in het,
teken. De meeste bevinden
i Arneffluiden (het plaatsje,
e k*ok). Een spreuk in het n
pum: „Tijd is geld, maar
eld oak tijd worden?"
lissi
7eere is het kleine broertje/z,
'an Middelburg. Het Vee
tadhuis is dan ook een kol
an dat in het bestuurlijke 0
-um Middelburg. Domburg
•dste dorp op Walcheren he]
'hnartrwmcdige achtergn
t Rewaetnse koningin Can
|j'lva Mfkeizerin Elisabeth (o,
van Oostenrijk kwamen]
VfWijl de beroenj
fchfldërt''Toorop en MonlriJ
loraburg hoog in het vaanl
ladden vanwege 'het
|cht'.
Gissingen is weer een verh
ipart. Van deze stad zei Kart
bi 1556 tegen zijn zoon PhiL
■Houdt die stad in waarde, zij
Ie Koningin, de sleutel der'ze
laren geleden is het gemeente
Stuur begonnen met de brood,
lige face lift. De moderne toen
telt Immers hoge eisen. Vlissi
jCn is nog steeds een werksl
riet een wet volks karakter,
"ijkend van het stijve ambt]
'"arsteaago van Middelburg.
^_h telt echter inmidd.
Pk een stadswandeling lak
pllerlei indrukwekkende beelj
werken, al zijn die dn
veel moderner. Het An
d-complex tussen Westi
jchelde en oude haven (mét
fitieme expo, theater, caroiL.
en luxe appartementen) naüj
pijn voltooiing en is in de lo
/an 1993 vnor publiek toegan
Kijk.
^erzuek
Jp de Vlissingse boulevaj
huiven de grootste zeeschep
een steenworp afstand aan]
euwtrs voorbij. De Olaf
zet jaar»jta 850.000 pad
tt to VlisjÉÜgen aan wal. Voj
vip fcA, bij het aanschouw
an Veweal ziltigheid niet
eheerse* na een beleefd
oek is Wellicht een van
ïoodsbootjes, op weg naar i
Van de langzaam opstomeix
puperschepen, bereid een
mee te nemen. Absoluij
hoodzakelijk zijn: gevoel voc
humor en een stevige maag.
Ljan Keunen
Later - Automobilisten, die een WA(-plus)- of een all
^.verzekering met hoog eigen risico hebben, kunnen
j ongeval aardig in de financiële problemen raken.
E schade aan eigen auto, die niet of niet direct op de
lC verzekering of die van de tegenpartij kan worden
ld, kan in de tienduizenden guldens lopen. En die
j doet zich meestal voor op een moment, dat de
jtómobilist nog onvoldoende heeft gereserveerd voor
Ueuwe wagen.
économische) A(utomobiel)
jb) in Deventer - per 1 janua-
Iveisterkt met de leden van de
emene) N(ederlandse) A(uto-
i C(lub) - heeft voor
["probleem een aardige oplos-
bedacht: de renteloze scha-
aciering. De gedupeerde
nobilist kan de schade in
maandelijkse termijnen
Uien. Voorwaarde is wel, dat
hoger is dan 1.500
[jen (inclusief btw). Tweede
„vaarde is, dat de gedupeer-
[ajn auto laat repareren bij
van de honderd door EAC
(lecteerde garagebedrijven,
Qjn aangesloten bij de Ratio
itner Groep of bij de groep
Jerheid door vakwerk': be-
jjven die werken met het
va-garantiebewijs. EAC-al-
een manager R. Jeronimus
volmondig toe, dat deze
kan dienen als 'lokker-
«onze redactie consument
Ijs - In 95 Parijse hotels
ildt tot 7 maart het princi-
twee halen een betalen,
vel twee overnachtingen
ar de prijs van een.
ir het vierde opeenvolgende
organiseren Maison de la
ice, de WV van Parijs en
ice Hotel Promotion geza-
ffilijk de actie 'Bon Week-End
Parijs'. Informatie over het
lbod en de deelnemende ho-
3 en 4 sterren) is te
aden in de gelijknamige bro-
lure. Die is schriftelijk aan te
bij Maison de la France
mgracht 670, 1017 KX
iterdam).
tje' voor nieuwe leden. Mensen,
die er een beroep op doen hoe
ven namelijk geen EAC-lid te
zijn, maar ze moeten het wel
worden.
Garanties
Het EAC-lidmaatschap kost 25
gulden per jaar. Voor 45 gulden
meer kunnen de ruim 26.000
leden in het bezit komen van de
zogenaamde EAC/Bovag-hulp-
brief voor Nederland (voor heel
Europa bedragen de kosten
79). Die brief garandeert hulp
bij pech onderweg (ook in eigen
woonplaats en zelfs voor de deur
van de eigen woning), waarbij de
auto naar een Bovag-bedrijf of
de eigen dealer wordt gesleept.
Andere garanties: een thuisreis
per taxi, een hotelovernachting
voor alle inzittenden als de reis
niet kan worden voortgezet en
een vervangende chauffeur als
de oorspronkelijke bestuurder
door medische omstandigheden
uitvalt. In het buitenland komen
daar nog enkele extra's bij. Voor
gelijkwaardig vervangend ver
voer voor de duur van de repara
tie moet een tientje extra worden
betaald. De hulpbrief gaat dan
uitèindelijk 55 (binnenland) of
89 gulden (Europa) kosten. De
EAC/Bovag hulpbrief komt per
1 januari in de plaats van het
reiszekerbiljet, dat EAC en Anac
nu nog hanteren.
Kortingen
EAC, waarin per 1 januari de
'zuidelijke' Anac wordt geïnte
greerd, biedt zijn leden voorts
elke twee maanden het magazine
Auto-contour, juridische service
en verhaalsbijstand; treedt op
als intermediair bij autoverzeke
ringen bij direct writer FBTO;
geeft keuringsrapporten en repa
ratie-adviezen, hanteert een ga
rantie-reparatieverzekering bij
de aankoop van een (gekeurde)
wagen van een particulier, heeft
bij enkele bedrijven voor haar
leden kortingen bedongen op de
aankoop van accessoires en op
Een aanrijding kan heel vervelende financiële consequenties hebben als je eigen risico aan de hoge kant is.
FOTO VAN ASSENDELFT
apk-keuringen en stelt ze in
staat tegen gereduceerd tarief
verkeersveiligheidscursussen te
volgen.
De EAC-Anac-combinatie is tot
op zekere hoogte te vergelijken
met de ANWB; het is meer een
club voor individualisten, die
geen behoefte hebben aan de
commerciële activiteiten, die de
ANWB naast zijn gewone dienst
betoon nog aan de dag legt.
Van onze redactie consument
Kerkrade Amsterdam - Het
goedkoopste hotel van Ne
derland is deze week in
Kerkrade geopend. Het be
treft een onderkomen van de
Franse hotelketen Formule 1.
Met een creditcard wordt in de
muur betaald voor een kamer.
Met de dan beschikbare code
kan de gast naar binnen en voor
54 gulden de nacht doorbrengen
in een sober ingerichte kamer.
Er is wel tv op de kamer en er is
ook een wastafel. Douche en
toilet bevinden zich op de gang.
Er is geen bar, maar er kan wel
tegen bijbetaling van zes gulden
worden ontbeten. Het ligt in de
bedoeling, dat in de nabije toe
komst nog meer hotels Formu
le 1 in Nederland worden ge
opend.
De eerste reacties op de nieuwe
hotelketen zijn er al. Tijdens de
Horecava-vakbeurs in de Am
sterdamse RAI is deze week de
Stichting Familiehotels geïntro
duceerd. Familiehotels willen
zich in het gedrang om de gast
beter weren. Hun aantal is de
afgelopen twintig jaar drastisch
terug gelopen. De stichting zal
zich beijveren voor een beter
rendement in dit deel van de
branche. Onder meer wil men
zich afzetten tegen Formule 1,
die een minimum aan service
paart aan een zeer lage prijs.
i Kamer in Formule 1 hotel. Links boven een extra stapelbed.
FOTO NILWIK
Door Rien van der Steen
Of het voertuig ooit in Ne
derland verkocht wordt
weet nog niemand. Maar op
de komende AutoRai staat
hij er wel. De Grandeur. Een
heuse limousine van Hyun
dai. Een directieauto van
Koreaanse makelij. Als de
reacties op de Nederlandse
autotentoonstelling positief
zijn, probeert Greenib Car
de Oostaziatische slee hier te
importeren.
De Grandeur wordt in Japan
onder de naam Debonnair in
licentie door Mitsubishi gefa
briceerd en verkocht. Een om
gekeerde wereld daar dus, aan
gezien Hyundai tot voor kort
auto's bouwde met geleende
Mitsubishi-techniek. In Korea
was het model al langer te
koop. Hyundai is vastbesloten
een merk van betekenis in de
wereld te worden. En daar past
een dikke, dure auto bij. Met
alle denkbare luxe en een forse
motor. Er is zelfs een koelbox
in de hoedenplank ingebouwd.
Als de Grandeur inderdaad
naar Nederland komt zal de
prijs in elk geval boven de ton
uitkomen. De eerste dure
Hyundai. Het wordt even wen
nen.
Kleintje
Iets alledaagser is het andere
nieuws van Hyundai: op de Rai-
tentoonstelling staat een Lantra
met moderne 1.8-liter motorise
ring, die boven de bekende 1.5-
en 1.6-motoren komt. Straks te
koop voor een kleine 38.000
gulden. Naast het sportmodel
Scoupé met turbomotor komt er
ook eentje zonder turbo voor
een prijs van 29.450 gulden.
Later dit jaar komt een ver
nieuwde Sonata en in 1995 zal
Hyundai een nieuwe kleine au
to lanceren. Met een lengte van
3.50 meter en een zuinig motor
tje.
Verder staan er enkele lichte
bedrijfswagens op stapel en
voor het jaar 2000 volgen nog
een vierwielaangedreven auto,
een ruimtewagen en een sta
tioncar. En dat alles onder het
motto 'het nieuwe wereldmerk',
dat Hyundai na 25 jaar van zijn
bestaan hoopt te worden. Di
recteur Bert Kreber van impor
teur Greenib koestert weinig
hoop, dat 1993 een beter 'auto
jaar' wordt. Hij verwacht een
herhaling van 1992. „Al hebben
wij weinig reden tot mopperen.
We hebben vorig jaar 8.000 au
to's verkocht, 2.000 meer dan in
1991. In 1995 willen we op een
totaal van 15.000 uitkomen.
Daarom moeten we aan ons
imago sleutelen. Want er zit
nog een gat tussen wat onze
auto's zijn en wat men denkt
dat ze zijn."
Peugeot/Citroën (PSA) gaat
meewerken aan het recyclen
van autowrakken in een in
stallatie in Zwickau in het
voormalige Oost-Duitsland.
PSA heeft sedert anderhalf
jaar ervaring met recycling
van auto's opgedaan in een
installatie in de buurt van
Lyon.
Daar zijn inmiddels meer
dan 4.000 auto's verwerkt.
Het concern gaat ervan uit,
dat in de toekomst niets
meer gestort hoeft te wor
den. Op dit moment kan
volgens PSA van een au
towrak dat in de Franse
installatie verwerkt wordt
95 in een of andere vorm
opnieuw gebruikt worden.
Volvo heeft met de 850 Estate een primeur op de komende
AutoRai.
Volvo laat in februari op de AutoRai een nieuwe stationcar van
®t model 850 zien. De 'Estate' van de nieuwe modelserie 850
'eeft in Amsterdam zijn wereldprimeur.
Volvo verkocht vorig jaar ruim 3.000 exemplaren van de 850
,an in Nederland. De nieuwe Estate zal ook leverbaar zijn met
a"ht lersies van vijfcihnder motor en een nieuw type
interbank, waarbij de hoofdsteunen automatisch in de leuning
'«zinken als de bank plat moet.
v ,^e stagnerende automarkt verkocht General Motors in
«Ierland vorig jaar meer auto's dan in 1991. Volgens voorlopi-
Dm nS stee® marktaandeel van het belangrijkste merk van
7u'nn vori® iaar van fQt Er werden in totaal
00 Opeis verkocht. Daarmee staat Opel al 24 jaar aan de top
de autoverkopen in ons land.
spvÏ1^00!' van de Amerikaanse auto's van GM bleef in 1992
afp daarvan werden er in totaal ca. 2.000 in Nederland
Algemeen directeur Joop Verdonk van GM Nederland
vmTl dat er iaar in totaal 460.000 nieuwe auto's
ent worden, bijna 20.000 minder dan in 1992.
De Grandeur, die in Azië al verkocht wordt, is een Hyundai met luxe Cadillac-afmetingen.
Van onze redactie consument
Breda - Uit een onderzoek van het instituut OTB van de
Technische Universiteit Delft blijkt dat de notarissen
winsten van honderden miljoenen per jaar maken op
transacties in de woningmarkt. De resultaten van een
eerder onderzoek van de Vereniging Eigen Huis (VEH)
werden daarmee bevestigd.
De notaristarieven staan dan
ook steedS vaker ter discussie.
De VEH heeft de regering op
nieuw gevraagd actie te on
dernemen. Dit meldt het ja
nuarinummer van De Woon
consument, het maandblad
van de VEH.
In 1988 publiceerde de vereni
ging het onderzoek 'Notariaat
en koopwoning'. Daaruit
bleek dat de notarissen over
de periode 1984-1986 honder
den miljoenen per jaar ver
dienden aan eigen woningbe
zitters. Dit is mogelijk omdat
notarissen een wettelijk mo
nopolie hebben en zij boven
dien de eigen tarieven mogen
vaststellen. De onderzoeksre
sultaten zijn door het nota
riaat nooit met steekhoudende
argumenten bevochten, aldus
de VEH.
Subsidiëren
In november 1992 publiceerde
het OTB het onderzoek 'De
notaris op de markt van koop
woningen'. Dit onderzoek be
slaat de periode 1987-1991. De
omzet van het notariaat op de
markt voor koopwoningen
blijkt in die tijd met 39 pro
cent gestegen te zijn ten op
zichte van de vorige periode.
Na aftrek van alle kosten en
afdrachten, inclusief een sala
ris voor hun eigen inspannin
gen, hielden de notarissen een
winst van 53 procent over.
Volgens de VEH bestrijdf het
notariaat niet dat er hoge win
sten worden gemaakt in de
onroerend-goedpraktijk. Om
deze winst te rechtvaardigen,
wijst men er op dat andere
onderdelen van de notaris
praktijk verliesgevend zijn,
zoals de familiepraktijk (tes
tamenten, boedelscheidingen,
samenlevingscontracten). De
overwinst op de woningmarkt
is volgens de notarissen nodig
om die activiteiten te subsi
diëren.
Regering
De VEH ziet niet in waarom
de koper van een huis moet
betalen voor bijvoorbeeld ie
mand die een testament wil
regelen. Bovendien, zo stelt de
vereniging, wil het notariaat
niet aangeven in welke mate
de familiepraktijk verliesge
vend is. Een nader onderzoek
is dan ook noodzakelijk, aldus
de VEH.
De Vereniging Eigen Huis
heeft samen met de Consu-
mer.'tenbond de resultaten van
het OTB-onderzoek onder de
aandacht gebracht van de re
gering. Die heeft op haar
beurt besloten een onderzoek
te doen en de Ontwerp Nota-
riswet voorlopig naast zich
neer te leggen. In de Ontwerp-
wet kregen de notarissen de
bevoegdheid om tot in lengte
van jaren r.elf hun tarieven
vast te stellien. Dat zou ook
betekenen dat de notarissen
niet onder de EG-wetgeving
zouden vallen. Volgens die
wetgeving zijn de huidige vas
te tarieven namelijk verboden.
De VEH stelt 'voorlopig tevre
den' te zijn met de gang van
zaken.
Van onze redactie consument
Breda - Meer dan zestig consumententests heeft de
Consumentenbond verzameld in het Testjaarboek 1993.
Van aansprakelijkheidsverzekering en aardappelen tot
zoetstoffen. Het boekje is een verzameling van tests die de
Consumentenbond recent heeft uitgevoerd. Ze zijn alle
maal al gepubüceerd in de Consumentengids.
Het gaat om samenvattingen ste informatie is in het boekje
van eerder gepubliceerde
tests. Daarmee wil de bond
het boekje handzaam houden.
Wie over een bepaald onder
werp meer wil weten moet bij
de Consumentenbond de be
treffende Consumentengids
opvragen. Die kost dan 10,65
gulden. Maar de belangsrijk-
terug te vinden. Naast de pro-
duktinformatie zijn tabellen
opgenomen met alle plussen
en minnen. Het belangrijkste
advies: 'beste koop' en 'voor
deligste: keus' wordt bij alle
hoofdstakken vermeld. Het
Testjaarboek kost voor niet-
leden 14,90 gulden.
Utrecht - Dei nieuwe staat Kroatië in het voormalige
Joegoslavië verwacht, ondanks de burgeroorlog, dat het
toerisme in dit land zich in 1993 herstelt. Volgens de
Kroatische staatssecretaris van toerisme, N. Bulic, teken
de het herstel zich al in 1992 af, maar bleven tot nu toe de
Nederlanders weg. „De Nederlanders zijn weer welkom,
alles is veilig in ons land", aldus Bulic.
In 1988 werd Kroatië nog be- Bosnië-Hercegovina zullen
zocht door 150.000 Nederlan
ders die gezamenlijk goed wa
ren voor drie miljoen over
nachtingen. Nederland was
daarmee het op vijf na belang
rijkste land voor het toerisme.
Na het uitbreken van de bur
geroorlog is het toerisme naar
met name Kroatië, de voor
naamste bestemming voor de
meeste toeristen, drastisch in
gezakt. In 1992 kwamen toch
nog 10.000 Nederlanders naar
het gebied voor een vakantie.
Rust
Volgens Bulic is de rust in
Kroatië teruggekeerd en
woedt de oorlog alleen nog
maar in Bosnië. „Je kunt als
toerist nu overal heen zonder
met oorlogsgeweld te worden
geconfronteerd. Ook degenen
die op eigen gelegenheid met
de auto door ons land trekken
kunnen dat zonder gevaar
doen."
Het ministerie van toerisme
van Kroatië streeft ernaar dit
jaar zeker .50 procent van de
toeristische en algemene in
frastructuur hersteld te heb
ben. Hotels die nu nog worden
bezet door vluchtelingen uit
worden vrijgemaakt voor toe
risten. Bulic vertelde dat de
vluchtelingen worden overge
plaatst naar speciale kampen.
Om de bereikbaarheid naar
het land te verbeteren zal
Croatia Airlines vanaf 4 mei
wekelijks een rechtstreekse
vlucht van Schiphol naar Pula
uitvoeren.
Touroperators
Bulic hoopt nu aïleen nog op
medewerking van de Neder
landse touroperators, die vol
gens hem zeer voorzichtig zijn
met het opnemen van Kroatië
in hun reisprogramma's.
Kroatië wil dit jaar tussen de
10 en 12 miljoen Duitse mar
ken uitgeven aan promotie.
„1993 wordt het begin van de
comeback van ons land", al
dus hoopt Bulic.
Zijn vertrouwen in de weder
opbouw van het land werd
ondersteund door de ambassa
deur van Kroatië in Neder
land, 3. Vranyczany. „We heb
ben de inkomsten uit het toe
risme hard nodig om Kroatië
op te bouwen. We staan voor
dezelfde taak als Nederland
na de Tweede Wereldoorlog."
Van onze redactie consument
Breda - Vakkundige voorlichting over vloeren wordt
verstrekt in de informatiegids Alles over vloeren'.
Naast de vele soorten vloeren,
zoals parket, tapijt, tegels,
siergrind, steen en natuur
steen, worden het onderhoud
en de toepassingsmogelijkhe
den uitvoerig beschreven.
Een apart hoofdstuk gaat
over vloerverwarming. De in
formatiegids kost 4,95 en is
verkrijgbaar bij supermarkt,
kiosk of boekhandel.