zien Jub schiet ongevalschade voor Strijd in de horecawereld om de hotelgast Hyundai Grandeur is een Koreaanse directieauto [iC-Anac lijkt op een soort ANWB voor individualistische automobilisten Fwee halen jen betalen Parijs Notaristarieven staan opnieuw ter discussie Consumentenbond zet 60 tests op een rijtje Kroatië verwacht in 93 herstel van toerisme Gids over juiste vloer CONSUMENT D2 PSA helpt Duitsers bij recycling Rai-primeur Volvo stationcar Opel 24 jaar aan verkooptop V DONDERDAG 14 JANUAR11993 ik*»» «fi de warmte terug-1 eksÉSAis #i woningen. ï'4 *rl)4>Éii'tje8 -'an ^eeft alle soorten I aarden en kUchels in voorraad, I ok eigentijdse nieuwe model-1 :n. „Maa* die dae ik weg," zegt f ij. De prijskaartjes vertellen et verhaal: open haarden achels die tot voor kort een ar miöfe kóstten, gaan er nu (is v«Or nog geen duizend I -Men till. En nog komen de opers niet. Want de strakke «idellen passen niet meer in I roaingen Waar de romantiek eer -cte ruimte heeft gekregen De Mensen willen vuur zien. tntieke kachels zijn gewild. eH- dan hohderd jaar oude aaistaa's zijn nog te koop. lefijter en koper en de krullen In bi?t fin de siècle blijken ook «tesign-iatereuïs niet te mis- aèfi. De techniek heeft echter et «til gestaan. Op het oog ientallen jaren oude haarde» n kaleis zijn soms van recefl- e datum. Vaak branden ze op 'as, hoewel de illusie van een outvuur overtuigend is. Gasin- etten vóór open haarden pas' en in een een kleine schouw'. aBtrekkelijk voor kleinbehuis de ïcliOHwen !en verhaal apart zijn cbouwen. Oek hier is 'ouder- iteM' populair. De modebewus- wwortblaëen staan vol plaat' es «Hu tfcterieurs of gedeelten la^rvhn die de ouderen nog 'jj m jhujjd hebben gekend. Va» Jurp is trots op zijn grenen scfwuwen waarvan er één enke- maahden geleden de omslag rafi Eigea Huis Interieur sier- le.,Hij heeft de gok gewaagd e" ;en schouw laten ontwerpen echt donkerbruin is, van note- rout. Dat is even slikken, '®a® (lat wel iB 1992? „Het is «c ixperiment," zegt Van Gurp< ,maar ik verwacht dat er weer waag naar echt donker komt- eweertebéwonderen.Hetj rtsche se helpenkabinet aadtoos aan bij de Zeen teergrond, evenals de exo i wver de klederdrachten in pwincte. (efimd telt nog 2.200 boera, -tlgteh elke dag fraai in het, teken. De meeste bevinden i Arneffluiden (het plaatsje, e k*ok). Een spreuk in het n pum: „Tijd is geld, maar eld oak tijd worden?" lissi 7eere is het kleine broertje/z, 'an Middelburg. Het Vee tadhuis is dan ook een kol an dat in het bestuurlijke 0 -um Middelburg. Domburg •dste dorp op Walcheren he] 'hnartrwmcdige achtergn t Rewaetnse koningin Can |j'lva Mfkeizerin Elisabeth (o, van Oostenrijk kwamen] VfWijl de beroenj fchfldërt''Toorop en MonlriJ loraburg hoog in het vaanl ladden vanwege 'het |cht'. Gissingen is weer een verh ipart. Van deze stad zei Kart bi 1556 tegen zijn zoon PhiL ■Houdt die stad in waarde, zij Ie Koningin, de sleutel der'ze laren geleden is het gemeente Stuur begonnen met de brood, lige face lift. De moderne toen telt Immers hoge eisen. Vlissi jCn is nog steeds een werksl riet een wet volks karakter, "ijkend van het stijve ambt] '"arsteaago van Middelburg. ^_h telt echter inmidd. Pk een stadswandeling lak pllerlei indrukwekkende beelj werken, al zijn die dn veel moderner. Het An d-complex tussen Westi jchelde en oude haven (mét fitieme expo, theater, caroiL. en luxe appartementen) naüj pijn voltooiing en is in de lo /an 1993 vnor publiek toegan Kijk. ^erzuek Jp de Vlissingse boulevaj huiven de grootste zeeschep een steenworp afstand aan] euwtrs voorbij. De Olaf zet jaar»jta 850.000 pad tt to VlisjÉÜgen aan wal. Voj vip fcA, bij het aanschouw an Veweal ziltigheid niet eheerse* na een beleefd oek is Wellicht een van ïoodsbootjes, op weg naar i Van de langzaam opstomeix puperschepen, bereid een mee te nemen. Absoluij hoodzakelijk zijn: gevoel voc humor en een stevige maag. Ljan Keunen Later - Automobilisten, die een WA(-plus)- of een all ^.verzekering met hoog eigen risico hebben, kunnen j ongeval aardig in de financiële problemen raken. E schade aan eigen auto, die niet of niet direct op de lC verzekering of die van de tegenpartij kan worden ld, kan in de tienduizenden guldens lopen. En die j doet zich meestal voor op een moment, dat de jtómobilist nog onvoldoende heeft gereserveerd voor Ueuwe wagen. économische) A(utomobiel) jb) in Deventer - per 1 janua- Iveisterkt met de leden van de emene) N(ederlandse) A(uto- i C(lub) - heeft voor ["probleem een aardige oplos- bedacht: de renteloze scha- aciering. De gedupeerde nobilist kan de schade in maandelijkse termijnen Uien. Voorwaarde is wel, dat hoger is dan 1.500 [jen (inclusief btw). Tweede „vaarde is, dat de gedupeer- [ajn auto laat repareren bij van de honderd door EAC (lecteerde garagebedrijven, Qjn aangesloten bij de Ratio itner Groep of bij de groep Jerheid door vakwerk': be- jjven die werken met het va-garantiebewijs. EAC-al- een manager R. Jeronimus volmondig toe, dat deze kan dienen als 'lokker- «onze redactie consument Ijs - In 95 Parijse hotels ildt tot 7 maart het princi- twee halen een betalen, vel twee overnachtingen ar de prijs van een. ir het vierde opeenvolgende organiseren Maison de la ice, de WV van Parijs en ice Hotel Promotion geza- ffilijk de actie 'Bon Week-End Parijs'. Informatie over het lbod en de deelnemende ho- 3 en 4 sterren) is te aden in de gelijknamige bro- lure. Die is schriftelijk aan te bij Maison de la France mgracht 670, 1017 KX iterdam). tje' voor nieuwe leden. Mensen, die er een beroep op doen hoe ven namelijk geen EAC-lid te zijn, maar ze moeten het wel worden. Garanties Het EAC-lidmaatschap kost 25 gulden per jaar. Voor 45 gulden meer kunnen de ruim 26.000 leden in het bezit komen van de zogenaamde EAC/Bovag-hulp- brief voor Nederland (voor heel Europa bedragen de kosten 79). Die brief garandeert hulp bij pech onderweg (ook in eigen woonplaats en zelfs voor de deur van de eigen woning), waarbij de auto naar een Bovag-bedrijf of de eigen dealer wordt gesleept. Andere garanties: een thuisreis per taxi, een hotelovernachting voor alle inzittenden als de reis niet kan worden voortgezet en een vervangende chauffeur als de oorspronkelijke bestuurder door medische omstandigheden uitvalt. In het buitenland komen daar nog enkele extra's bij. Voor gelijkwaardig vervangend ver voer voor de duur van de repara tie moet een tientje extra worden betaald. De hulpbrief gaat dan uitèindelijk 55 (binnenland) of 89 gulden (Europa) kosten. De EAC/Bovag hulpbrief komt per 1 januari in de plaats van het reiszekerbiljet, dat EAC en Anac nu nog hanteren. Kortingen EAC, waarin per 1 januari de 'zuidelijke' Anac wordt geïnte greerd, biedt zijn leden voorts elke twee maanden het magazine Auto-contour, juridische service en verhaalsbijstand; treedt op als intermediair bij autoverzeke ringen bij direct writer FBTO; geeft keuringsrapporten en repa ratie-adviezen, hanteert een ga rantie-reparatieverzekering bij de aankoop van een (gekeurde) wagen van een particulier, heeft bij enkele bedrijven voor haar leden kortingen bedongen op de aankoop van accessoires en op Een aanrijding kan heel vervelende financiële consequenties hebben als je eigen risico aan de hoge kant is. FOTO VAN ASSENDELFT apk-keuringen en stelt ze in staat tegen gereduceerd tarief verkeersveiligheidscursussen te volgen. De EAC-Anac-combinatie is tot op zekere hoogte te vergelijken met de ANWB; het is meer een club voor individualisten, die geen behoefte hebben aan de commerciële activiteiten, die de ANWB naast zijn gewone dienst betoon nog aan de dag legt. Van onze redactie consument Kerkrade Amsterdam - Het goedkoopste hotel van Ne derland is deze week in Kerkrade geopend. Het be treft een onderkomen van de Franse hotelketen Formule 1. Met een creditcard wordt in de muur betaald voor een kamer. Met de dan beschikbare code kan de gast naar binnen en voor 54 gulden de nacht doorbrengen in een sober ingerichte kamer. Er is wel tv op de kamer en er is ook een wastafel. Douche en toilet bevinden zich op de gang. Er is geen bar, maar er kan wel tegen bijbetaling van zes gulden worden ontbeten. Het ligt in de bedoeling, dat in de nabije toe komst nog meer hotels Formu le 1 in Nederland worden ge opend. De eerste reacties op de nieuwe hotelketen zijn er al. Tijdens de Horecava-vakbeurs in de Am sterdamse RAI is deze week de Stichting Familiehotels geïntro duceerd. Familiehotels willen zich in het gedrang om de gast beter weren. Hun aantal is de afgelopen twintig jaar drastisch terug gelopen. De stichting zal zich beijveren voor een beter rendement in dit deel van de branche. Onder meer wil men zich afzetten tegen Formule 1, die een minimum aan service paart aan een zeer lage prijs. i Kamer in Formule 1 hotel. Links boven een extra stapelbed. FOTO NILWIK Door Rien van der Steen Of het voertuig ooit in Ne derland verkocht wordt weet nog niemand. Maar op de komende AutoRai staat hij er wel. De Grandeur. Een heuse limousine van Hyun dai. Een directieauto van Koreaanse makelij. Als de reacties op de Nederlandse autotentoonstelling positief zijn, probeert Greenib Car de Oostaziatische slee hier te importeren. De Grandeur wordt in Japan onder de naam Debonnair in licentie door Mitsubishi gefa briceerd en verkocht. Een om gekeerde wereld daar dus, aan gezien Hyundai tot voor kort auto's bouwde met geleende Mitsubishi-techniek. In Korea was het model al langer te koop. Hyundai is vastbesloten een merk van betekenis in de wereld te worden. En daar past een dikke, dure auto bij. Met alle denkbare luxe en een forse motor. Er is zelfs een koelbox in de hoedenplank ingebouwd. Als de Grandeur inderdaad naar Nederland komt zal de prijs in elk geval boven de ton uitkomen. De eerste dure Hyundai. Het wordt even wen nen. Kleintje Iets alledaagser is het andere nieuws van Hyundai: op de Rai- tentoonstelling staat een Lantra met moderne 1.8-liter motorise ring, die boven de bekende 1.5- en 1.6-motoren komt. Straks te koop voor een kleine 38.000 gulden. Naast het sportmodel Scoupé met turbomotor komt er ook eentje zonder turbo voor een prijs van 29.450 gulden. Later dit jaar komt een ver nieuwde Sonata en in 1995 zal Hyundai een nieuwe kleine au to lanceren. Met een lengte van 3.50 meter en een zuinig motor tje. Verder staan er enkele lichte bedrijfswagens op stapel en voor het jaar 2000 volgen nog een vierwielaangedreven auto, een ruimtewagen en een sta tioncar. En dat alles onder het motto 'het nieuwe wereldmerk', dat Hyundai na 25 jaar van zijn bestaan hoopt te worden. Di recteur Bert Kreber van impor teur Greenib koestert weinig hoop, dat 1993 een beter 'auto jaar' wordt. Hij verwacht een herhaling van 1992. „Al hebben wij weinig reden tot mopperen. We hebben vorig jaar 8.000 au to's verkocht, 2.000 meer dan in 1991. In 1995 willen we op een totaal van 15.000 uitkomen. Daarom moeten we aan ons imago sleutelen. Want er zit nog een gat tussen wat onze auto's zijn en wat men denkt dat ze zijn." Peugeot/Citroën (PSA) gaat meewerken aan het recyclen van autowrakken in een in stallatie in Zwickau in het voormalige Oost-Duitsland. PSA heeft sedert anderhalf jaar ervaring met recycling van auto's opgedaan in een installatie in de buurt van Lyon. Daar zijn inmiddels meer dan 4.000 auto's verwerkt. Het concern gaat ervan uit, dat in de toekomst niets meer gestort hoeft te wor den. Op dit moment kan volgens PSA van een au towrak dat in de Franse installatie verwerkt wordt 95 in een of andere vorm opnieuw gebruikt worden. Volvo heeft met de 850 Estate een primeur op de komende AutoRai. Volvo laat in februari op de AutoRai een nieuwe stationcar van ®t model 850 zien. De 'Estate' van de nieuwe modelserie 850 'eeft in Amsterdam zijn wereldprimeur. Volvo verkocht vorig jaar ruim 3.000 exemplaren van de 850 ,an in Nederland. De nieuwe Estate zal ook leverbaar zijn met a"ht lersies van vijfcihnder motor en een nieuw type interbank, waarbij de hoofdsteunen automatisch in de leuning '«zinken als de bank plat moet. v ,^e stagnerende automarkt verkocht General Motors in «Ierland vorig jaar meer auto's dan in 1991. Volgens voorlopi- Dm nS stee® marktaandeel van het belangrijkste merk van 7u'nn vori® iaar van fQt Er werden in totaal 00 Opeis verkocht. Daarmee staat Opel al 24 jaar aan de top de autoverkopen in ons land. spvÏ1^00!' van de Amerikaanse auto's van GM bleef in 1992 afp daarvan werden er in totaal ca. 2.000 in Nederland Algemeen directeur Joop Verdonk van GM Nederland vmTl dat er iaar in totaal 460.000 nieuwe auto's ent worden, bijna 20.000 minder dan in 1992. De Grandeur, die in Azië al verkocht wordt, is een Hyundai met luxe Cadillac-afmetingen. Van onze redactie consument Breda - Uit een onderzoek van het instituut OTB van de Technische Universiteit Delft blijkt dat de notarissen winsten van honderden miljoenen per jaar maken op transacties in de woningmarkt. De resultaten van een eerder onderzoek van de Vereniging Eigen Huis (VEH) werden daarmee bevestigd. De notaristarieven staan dan ook steedS vaker ter discussie. De VEH heeft de regering op nieuw gevraagd actie te on dernemen. Dit meldt het ja nuarinummer van De Woon consument, het maandblad van de VEH. In 1988 publiceerde de vereni ging het onderzoek 'Notariaat en koopwoning'. Daaruit bleek dat de notarissen over de periode 1984-1986 honder den miljoenen per jaar ver dienden aan eigen woningbe zitters. Dit is mogelijk omdat notarissen een wettelijk mo nopolie hebben en zij boven dien de eigen tarieven mogen vaststellen. De onderzoeksre sultaten zijn door het nota riaat nooit met steekhoudende argumenten bevochten, aldus de VEH. Subsidiëren In november 1992 publiceerde het OTB het onderzoek 'De notaris op de markt van koop woningen'. Dit onderzoek be slaat de periode 1987-1991. De omzet van het notariaat op de markt voor koopwoningen blijkt in die tijd met 39 pro cent gestegen te zijn ten op zichte van de vorige periode. Na aftrek van alle kosten en afdrachten, inclusief een sala ris voor hun eigen inspannin gen, hielden de notarissen een winst van 53 procent over. Volgens de VEH bestrijdf het notariaat niet dat er hoge win sten worden gemaakt in de onroerend-goedpraktijk. Om deze winst te rechtvaardigen, wijst men er op dat andere onderdelen van de notaris praktijk verliesgevend zijn, zoals de familiepraktijk (tes tamenten, boedelscheidingen, samenlevingscontracten). De overwinst op de woningmarkt is volgens de notarissen nodig om die activiteiten te subsi diëren. Regering De VEH ziet niet in waarom de koper van een huis moet betalen voor bijvoorbeeld ie mand die een testament wil regelen. Bovendien, zo stelt de vereniging, wil het notariaat niet aangeven in welke mate de familiepraktijk verliesge vend is. Een nader onderzoek is dan ook noodzakelijk, aldus de VEH. De Vereniging Eigen Huis heeft samen met de Consu- mer.'tenbond de resultaten van het OTB-onderzoek onder de aandacht gebracht van de re gering. Die heeft op haar beurt besloten een onderzoek te doen en de Ontwerp Nota- riswet voorlopig naast zich neer te leggen. In de Ontwerp- wet kregen de notarissen de bevoegdheid om tot in lengte van jaren r.elf hun tarieven vast te stellien. Dat zou ook betekenen dat de notarissen niet onder de EG-wetgeving zouden vallen. Volgens die wetgeving zijn de huidige vas te tarieven namelijk verboden. De VEH stelt 'voorlopig tevre den' te zijn met de gang van zaken. Van onze redactie consument Breda - Meer dan zestig consumententests heeft de Consumentenbond verzameld in het Testjaarboek 1993. Van aansprakelijkheidsverzekering en aardappelen tot zoetstoffen. Het boekje is een verzameling van tests die de Consumentenbond recent heeft uitgevoerd. Ze zijn alle maal al gepubüceerd in de Consumentengids. Het gaat om samenvattingen ste informatie is in het boekje van eerder gepubliceerde tests. Daarmee wil de bond het boekje handzaam houden. Wie over een bepaald onder werp meer wil weten moet bij de Consumentenbond de be treffende Consumentengids opvragen. Die kost dan 10,65 gulden. Maar de belangsrijk- terug te vinden. Naast de pro- duktinformatie zijn tabellen opgenomen met alle plussen en minnen. Het belangrijkste advies: 'beste koop' en 'voor deligste: keus' wordt bij alle hoofdstakken vermeld. Het Testjaarboek kost voor niet- leden 14,90 gulden. Utrecht - Dei nieuwe staat Kroatië in het voormalige Joegoslavië verwacht, ondanks de burgeroorlog, dat het toerisme in dit land zich in 1993 herstelt. Volgens de Kroatische staatssecretaris van toerisme, N. Bulic, teken de het herstel zich al in 1992 af, maar bleven tot nu toe de Nederlanders weg. „De Nederlanders zijn weer welkom, alles is veilig in ons land", aldus Bulic. In 1988 werd Kroatië nog be- Bosnië-Hercegovina zullen zocht door 150.000 Nederlan ders die gezamenlijk goed wa ren voor drie miljoen over nachtingen. Nederland was daarmee het op vijf na belang rijkste land voor het toerisme. Na het uitbreken van de bur geroorlog is het toerisme naar met name Kroatië, de voor naamste bestemming voor de meeste toeristen, drastisch in gezakt. In 1992 kwamen toch nog 10.000 Nederlanders naar het gebied voor een vakantie. Rust Volgens Bulic is de rust in Kroatië teruggekeerd en woedt de oorlog alleen nog maar in Bosnië. „Je kunt als toerist nu overal heen zonder met oorlogsgeweld te worden geconfronteerd. Ook degenen die op eigen gelegenheid met de auto door ons land trekken kunnen dat zonder gevaar doen." Het ministerie van toerisme van Kroatië streeft ernaar dit jaar zeker .50 procent van de toeristische en algemene in frastructuur hersteld te heb ben. Hotels die nu nog worden bezet door vluchtelingen uit worden vrijgemaakt voor toe risten. Bulic vertelde dat de vluchtelingen worden overge plaatst naar speciale kampen. Om de bereikbaarheid naar het land te verbeteren zal Croatia Airlines vanaf 4 mei wekelijks een rechtstreekse vlucht van Schiphol naar Pula uitvoeren. Touroperators Bulic hoopt nu aïleen nog op medewerking van de Neder landse touroperators, die vol gens hem zeer voorzichtig zijn met het opnemen van Kroatië in hun reisprogramma's. Kroatië wil dit jaar tussen de 10 en 12 miljoen Duitse mar ken uitgeven aan promotie. „1993 wordt het begin van de comeback van ons land", al dus hoopt Bulic. Zijn vertrouwen in de weder opbouw van het land werd ondersteund door de ambassa deur van Kroatië in Neder land, 3. Vranyczany. „We heb ben de inkomsten uit het toe risme hard nodig om Kroatië op te bouwen. We staan voor dezelfde taak als Nederland na de Tweede Wereldoorlog." Van onze redactie consument Breda - Vakkundige voorlichting over vloeren wordt verstrekt in de informatiegids Alles over vloeren'. Naast de vele soorten vloeren, zoals parket, tapijt, tegels, siergrind, steen en natuur steen, worden het onderhoud en de toepassingsmogelijkhe den uitvoerig beschreven. Een apart hoofdstuk gaat over vloerverwarming. De in formatiegids kost 4,95 en is verkrijgbaar bij supermarkt, kiosk of boekhandel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 25