De revival van de kachel: 6 De mensen willen vuur zien Hyundai G Walcheren wil af van eenzijdig imago en hele jaar toeristen trekken 4C-Anae lijk Twee halen »en betalen Parijs CONSUMENT Rai-primeur Vol\ Opel 24 jaar aan DE STEM DONDERDAG 14 JANUARI 1993 'God's eigen cultuurtuin' Walcheren is een popu laire vakantiebestem ming. Dit recreatiegebied neemt met ruim negen •miljoen overnachtingen ongeveer eenzesde van het totale verblijfstoeris- me in Nederland voor zijn rekening. Probleem: de meeste toeristen die nen zich aan in de maan den juli en augustus. Maar Walcheren wil ook buiten het hoogseizoen gasten trekken. Door Hans Bos Wie de toren va» de Grote Kerk in Veere beklimt, heeft eenmaal boven gekomen het 'echte Ne derland' aan zij» vUeten liggen.. Decimeter voor decimeter ont wrongen aan het zoute water onder het slaken van de kreet luctor et emergo. Het is pure overzichtelijkheid wat de klok slaat: Domburg, Vlissingen en Middelburg aan gene einder en Veere onder de voeten, aan de rand van een reep getemde zee. Aan drie kanten water; de vierde zijde speelt een ondergeschikte rol. Ramp is hier op ramp gestapeld in de loop van vele eeuwen. Noormannen, Spanjaarden, Fransen, Duitsers en Engelsen hebben hun voeten geveegd, ter wijl tussendoor de Noordzee haar tanden liet zien. Die histo rie maakt Walcheren boeiend. Er is heel wat gebeurd tussen de aanleg van de 'vliedbergen' in de Middeleeuwen en de bouw van de hypermoderne Arsenaaltoren aan de oever van de Wester- schelde. Hebben al die miljoenen badgasten dat wel door? Wal cheren ligt voor een deel met de rug naar de zee, en samen met zon en zand (de drie z's) vormt die doorgaans het voornaamste reisdoel van de horden bruin- bakkers, surfplankbemanners, tentopzetters en bermtermieten, die zich bij zonsopgang in kara vaan westwaarts spoeden. Dat is jammer, want juist buiten het (korte) hoogseizoen is Zee land zo aantrekkelijk. Zon en warmte horen in feite niet bij het Westeuropese karakter. Dat komt veel beter tot zijn recht onder een zuidwester, oog in oog met een opgewonden zee. Of na dien, achter een kop dampende chocola in een modieus haven- grand-café. Als dat op Walche ren öpen is, want veel onderne mers sluiten de tent in herfst en tie weer te b«wonderen. Het] tarische sehelpenkabinet daadloos aan bij de Ze«j venals de tlé mrr de klederdracht provincie. Zéel'ïïld telt nog 2.200 boi «fch elke dag fraai in h«t Steken. De meeste bevinden, ih' Amemuiden (het plaats» de kjtólt). Een spreuk in het seum: „Tijd is geld, maat geld oak tijd worden?" Sissi Veere is het kleine broertje/j E(conomische) A(utomobiel) ab) in Deventer - per 1 janua- versterkt met de leden van de iwmene) Nederlandse) A(uto- obiüsten) C(lub) - heeft voor it probleem een aardige oplos- n2 bedacht: de renteloze scha- ^financiering. De gedupeerde van Middelburg. Het ,tomobilist kan de schade in stadhuis is dan ook een fc nUt maandelijkse termijnen van dat in het bestuurlijke! ildoen. Voorwaarde is wel, dat trum Middelburg. Domburg* "-rade hoger is dan 1.500 schade hoger is Gezicht op Vlissingen vanuit de nieuwe Arsenaal-toren. winter, in afwachting van Pasen, Hemelvaartsdag en Pinksteren. Seizoenverlenging is bijgevolg een van de belangrijkste thema's in het provinciale beleid. Maar waar is dat tegenwoordig niet het geval. Verwend De Walchersen zijn overigens verwend. Sinds de watersnood ramp in 1953 is het aantal toe risten gedurende drie decennia jaarlijks met bijna elf procent gestegen. Met name Westduitsers en Belgen dragen daaraan bij. Ruim veertig procent van de be zoekers aan Zeeland is uit ande re landen afkomstig. Waar ande re, toch óök aantrekkelijke re gio's op de plaats rust maken, groeit Zeeland gestaag door. De Nederlandse gasten komen in hoofdzaak uit de buurprovincies Zuid-Holland en Noord-Bra bant, met elk een aandeel van bijna dertig procent. Gelderland is goed voor 14 procent, Overijs sel, Utrecht, Noord-Holland en Limburg nemen elk vijf tot ze ven procent voor hun rekening. Laten we het niet hebben over de drie genoemde z's. Die kan ieder voor zich invullen. Nee, Walcheren, 'God's eigen cultuur tuin', is een mooie stek om via hoofdpaden, binnenweggetjes en het strand te voet, te fiets of te paard te verkennen. Hier en daar een beetje kaal, haast zuinig, maar op onverwachte plekken ineens enorm rijk gestoffeerd. Walcheren moet je liggen, dat staat als een paal boven water. Walchersen zijn doorgaans gast vrij en vriendelijk, maar tegelij kertijd zakelijk en bovendien re ligieus snel overtuigd van het eigen gelijk. Vooral de bezoeker die wat meer mee tracht te krij gen van de echte Walcherse in- borst kan stuiten op een zekere gereserveerdheid. Walcheren kent geen echte hoogbouw en valt vrijwel geheel onder de noemer: de kerk in het midden en de rest er omheen. De totale omtrek van het voormali ge eiland bedraagt zo'n 70 kilo meter, dus voor iedereen moet de klus te voet of per rijwiel te klaren zijn. Het' nauwkeurig af gebakende Walcheren telt drie bewegwijzerde fietsroutes. Zelfs om het Veerse meer is een com plete route uitgezet. Een kind kan de was doen, als het tenmin ste kan lezen. Wandtapijten We beginnen met de 'pièce de résistance', Middelburg. Met 1.100 geregistreerde monumen ten staat het kwantitatief op de derde plaats in Nederland. Bij het Duitse bombardement in 1940 gingen 600 gebouwen de lucht in; het grootste deel is sindsdien in oude luister her- foto hans bos steld. Een monumentenroute, desgewenst onder deskundige leiding* ...brengt meer aan het licht. In de haven van Middelburg, ooit een bloeiende VOC-have»- stad, ligt de Schorpioen, een van de drie monumentale 'raadsche pen' die de Nederlandse marisè in de vorige eeuw heeft gekend. Vervolgens gaat het binnendoor naar het Abdijplein. Daar be vindt zich het Zeeuws Museum. Daar zijn de zestiende-eeuwse wandtapijten met historische ta ferelen na twintig jaar restaura jan Keunen «venter - Automobilisten, die eé L.verzekering met hoog eigen een ongeval aardig in de finar schade aan eigen auto, die r „«—gen verzekering of die van de «fctergKHiA, evenals defrhaald, kan in de tienduizendei ♦ai-— a. doet zich meestal voor o "tomobilist nog onvoldoende h l9i**!tl nieuwe wagen. tje' die ven zijn, won Gar Het guld mee lede zoge brie! Eurc ƒ79 bij woo van auto de And per vooi niet een de dooi uitv daai gelij voer tier betg uitè 89 EAC 1 ja reis nui Ko EAC 'zui gree elk( Aut en als rinj gee rati ran de waj bi led aan „waarde is, dat de gedupeer- zijn auto laat repareren bij o van de honderd door EAC selecteerde garagebedrijven, ie zijn aangesloten bij de Ratio ;ner Groep of bij de groep lekerheid door vakwerk': be- ijven die werken met het icwa-garantiebewijs. EAC-al- jneen manager R. Jeronimus .ft volmondig toe, dat deze leling kan dienen als 'lokker- «wdste dorp sp Walcheren,! ilden (inclusief btwk Tweede eenlm»tfttKi#rdige achtei De RaWneffiise koningin Sylva Üf Iteizerin Elisabeth! si) van Oostenrijk kwanJ kin**, terwijl de ben sfchfldferS tfoorop en Mi Domburg hoog in het hadden vanwege 'het licht'. Vlissingen is weer een val apart. Van deze stad zei K; in 1556 tegen zijn zoon P] „Houdt die stad in waarde,^ de Koningin, de sleutel der a Jaren geleden is het gemeenl stuur begonnen met de broi dige face lift. De moderne tt stelt iHHhers hoge eisen. Vli' gen is nog steeds een werl rflet een «et volks karakter, wijkend van het stijve ami Hftarswiago van Middelburg. telt echter inmidl ©bk een stadswandeling li allerlei indrukwekkende hojpwwerken, al zijn die 4 gaSms véél moderner. Het nhal-complex tussen W< schelde en oude haven rïtieme expo, theater, caroi en luxe appartementen) n; zijn veltooiing en is in de van 1993 vtiór publiek toegar lijk. Verzeek Op Se Vlissingse boutaj Schuiven de grootste zeescta op een steenworp afstand ttepdpeuWtrs voorbij. De 01 lijn net jaarlijks 850.00 giert ie Vlissingen aan waf. witf kidl, bij het aansetaii van kövenl ziltigheid niet beheersen na een beleefd zoek is Wellicht een van loodsbootjes, op weg naar van de langzaam opstome superschepen, bereid een pi gi«r mee te nemen, noodzakelijk zijn: gevoel t| humor en een stevige maag. [an onze redactie consument brijs - In 95 Parijse hotels jeldt tot 7 maart het princi- twee halen een betalen, vel twee overnachtingen [oor de prijs van een. |oor het vierde opeenvolgende Bar organiseren Maison de la rance, de VW van Parijs en tance Hotel Promotion geza menlijk de actie 'Bon Week-End Parijs'. Informatie over het anbod en de deelnemende ho- ils (2, 3 en 4 sterren) is te aden in de gelijknamige bro- bure. Die is schriftelijk aan te ragen bij Maison de la France nsengracht 670, 1017 KX sterdam). Een oude kolenhaard. Als brandstof wordt tegenwoordig hout, bruinkool of eierkool gebruikt. De tijd van de kolenboer is voorbij. Door Nico Koolsbergen In de herfst kwamen de zwarte mannen. Voordien was de gang ontruimd, de stoelen in de keuken waren opzij gezet om de doorgang naar het tuintje zo ruim mo gelijk te maken. De schoon maakspullen stonden klaar en op de stoelen in de kamer lagen oude lappen. Want de mannen kregen na het sjouwen van de kolenzakken al tijd een kop koffie. Na hun vertrek moest er worden ge poetst, ook door de kinderen, maar het kolenhok lag vol. Er hoefde geen kou te worden gele den. Wat hadden we het goed. De potkachel werd opgevolgd door een echte kolenhaard. Toen kwam het aardgas en de oud-ijzerhandelaar wilde voor de haard maar een paar gulden geven. Want iedereen stapte over op gas en wat moest hij met die oude dingen beginnen? Nog later kwam de centrale verwarming. De vertrouwde stralingsbron in de woonkamer verdween. Geen vlammetjes meer om naar te turen, en waar moest met Sinterklaas de schoen worden gezet? Kachels? De generatie die na omstreeks 1970 werd geboren, kende ze alleen uit verhalen. „Maar de mensen willen vuur zien," zegt Wil van Gurp. Met het vertrek van de kachels en haarden kwamen de open haar den op. Ze werden gemetseld in de nieuwbouwhuizen. Met te gelplateaus en een rek voor de wijnflessen. Gezellig hout sto ken, in de knetterende vlammen turen en een klep om het toch tende schoorsteengat af te slui ten. Toen volgden de oliecrises en kwamen de open haarden onder vuur te liggen. Energiebewuste stokers schaften zich een geslo ten kachel aan waarin alle denkbare materialen konden worden verbrand. Allesbran- Wil van Gurp en een 'ouderwetse' open haard. Deze brandt echter op gas. De schouw is vm grenen. foto's wout van assendelFT ders. Soms werden zulke ka chels opgenomen in het cv-sys- teem waardoor de gasketel min der hoefde te draaien. Heel effi cient, maar gezellig was het vaak niet meer. „Want de men sen willen vuur zien," zegt Wil van Gurp. Museum Wil van Gurp uit Boekei heeft zich in de historie van de ka chels en open haarden verdiept. Het was een hobby, hij wilde eigenlijk makelaar worden. Maar het lot beschikte anders en zo zit hij nu al twintig jaar in de kachel- en haardenbranche. En houdt hij er het kachelmu seum 'De Drie Kronen' op na dat nostalgisch ingestelden te rugbrengt naar hun kinderja ren. Want wat waren die oude kachels en haarden mooi, en wat gek dat niemand dat toen in de gaten had. Ze zijn terug van weggeweest, evenals de oude schouwen. Van Gurp en de paar andere Miwte- laren die in deze warmtebron nen zijn gespecialiseerd, strui nen Europa af op zoek naar complete kachels en onderée- len. Soms - als er v«el vraAg naar een bepaalde haard ie - wordt een oud model gekopi eerd. Dat komt tegenwoordig geregeld voor, want zo'rl drie jaar geledeil is er een kentering opgetreden in de smaak van 'het publiek'. In de grote golf van 'cocooning' zijn de bloemetjes, it fcJAuWö en de warmte t gekeerd in de woningen. -j 1»*\ FrfjMNtertjes Van 'G*fp ^eeft alle so haarden en kitehels in voorraï| ook eigentijdse nieuwe mc len. „Maar die dae ik weg," hij. De prijskaartjes verteWl het verraai: open haarden cl kachels die tot voor kort sl pafu mifte kostten, gaan er r-l sofis veor nog geen duizerl gulden tdt. En nog komen 4 kopers niet. Want de straïïl aêdeflen passen niet meer .'I Woningen waar de romanï>| Weer-dé ruimte heeft gekrege' „t>e Wensen willen vuur zien.' Antieke kachels zijn gevi- Melk dan honderd jaar oi Jaawma's zijn nog te ta? Gietijter «1 koper en de krull'l v£n tiPt fin de siècle blijken cl In «tÊSign-ihtereurs niet te mil staffik. De techniek heeft ecl#| niet «til jjegtaan. Op het tientallen jaren oude haard"! en kachels zijn soms van recffl'l te datum. Vaak branden ze'il gas, hoewel tie illusie van «C houtvuur overtuigend is. Gascj zetten voör open haarden p®! sen in een een kleine schot'l aantrekkelijk voor kleinbehff j den. Schouwen Een verhaal apart zijn schouwen. Oek hier is 'or weïd' populair. De modebeu-1 te woonbladen staan vol "l,: jes' «M iffiterieurs of gei- derven Ale de ouderen nog 4 facth jttUgd hebben gekend Gurp is trots op zijn gi scfWuWen waarvan er één ei# le maAhden geleden de obs» kaft Eigea Huis Interieur Sjl de.,Hij heeft «te gok gewaagd1* een schouw laten ontwerpen echt donkerbruin is, van MC hout. Dat is even slikken, dat wel i1992? „Het is experiment," zegt Van G» „maar ik verwacht dat er vraag naar echt donker komt Door Rien van der Steen Of het voertuig ooit in Ne derland verkocht wordt weet nog niemand. Maar op de komende AutoRai staat hij er wel. De Grandeur. Een heuse limousine van Hyun dai. Een directieauto van Koreaanse makelij. Als de reacties op de Nederlandse a zi d D o li Volvo heeft met de 850 Estate e AutoRai. Volvo laat in februari op de AutoR I net model 850 zien. De 'Estate' va beleeft in Amsterdam zijn wereldpr Volvo verkocht vorig jaar ruim 3. sedan in Nederland. De nieuwe Est; twee versies van de vijfcilinder achterbank, waarbij de hoofdsteun! verzinken als de bank plat moet. Jn de stagnerende automarkt v I Nederland vorig jaar meer auto's d: ge cijfer steeg het marktaandeel v; GM, Opel, vorig jaar van 13,5 toj '1.400 Opeis verkocht. Daarmee st; van de autoverkopen in ons land. le verkoop van de Amerikaanse gelijk. Daarvan werden er in to' gezet. Algemeen directeur Joop verwacht dat er dit jaar in to verkocht worden, bijna 20.000 mini

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 24