weekend ioom 993 ÏINGS- lKER m/v iingen met jaarkaart. OOSENDAAL Soldaten verkleden zich als gemaskerde Palestijnse wraakcommando's 'Ons leger hoeft toch niet kinderen uit scholen te halen omdat hun vaders verdacht zijn?' ■niveau r -TS/C of MAVO. n bent van onbe- et inzet, enthou- igsvermogen kom >ed verdienen. Je aktische opleiding gscentrum, waarna t kunt noemen. En beidsvoorwaarden der krijg je goede kunt doorgroeien functie bij de eidsdienst Groep. ;en een sollicitatie- zonder postzegel Veiligheidsdienst, 10551, 5600 BW rouw B. Caniëls. ZATERDAG 9 JANUARI 1993 ye mensen Yiere. RECREATIE Ireatie binnenland i:eatie management Jeatie all-round risme en recreatie CEL latrice i is een toonaangevend rijks- entrum met vier hoofdstudie- ituut heeft vestigingen in I ïtricht, Roosendaal en Venlo. Wij j carrières met zowel nationaal als Istekende perspectieven. Een ge- udentenaantal ervaart dat elke geïnteresseerd in die in snel onderstaande bon voor ontvangt dan geheel vrijblijvend p-informatie. Deze zal je duidelijk |ut Notenboom als geen ander oog farrière in een dynamische RSPECTIEF ds 9.1 tbus 307, 5600 AH Eindhoven ^5616 HC, Eindhoven, 040-52062V itlging itatlon) 3.00 u. business/hotel- ECRETARIAAT. -g als een der beste ter wereld. De wijze waarop de aanval van de zesdaagse oorlog in 1967 werd omgezet in een verdubbeling van het land, dwong wereldwijd hevig respect af, wat echter bepaald niet gold voor de politieke kant van de bezetting. Maar ook dit leger van mannetjesputters en ijzervreters kent dienstweigeraars. En niet weinig. Max Steenberghe sprak met een aantal van hen en maakte een demonstratie van hun Yesh Gvul-beweging mee. Door Max Steenberghe De weigeraars van Yesh (fYlll Klaagmuur wachtlopen met weige raars. Je zult nergens een regel of uitspraak vinden die sympathie be tuigt. Wat ze nu doen is veel slim mer. Door andere opdrachten te geven, verliezen ze geen man kracht, want daar komt het in feite op neer. En, een groter voordeel: als er minder wordt geweigerd, komt er ook minder over in het nieuws en dat is natuurlijk de grote opzet: doodzwijgen." Het oogluikend begrip van de le gerleiding maakt het ook moeilijk de exacte grootte van het aantal dienstweigeraars te peilen. Yesh Gvul is geen echte organisatie met geregistreerde leden; dienstweige raars noemen zich sympathisanten van de gedachte. Het aantal ver oordelingen door de krijgsmacht valt mee: 167 tijdens de Libanese oorlog en eenzelfde aantal sinds het begin van de Intifadah. Volgens woordvoerder Chanoch Li- vneh is dat het begin van een rekensom: vóór elke arrestant heb ben negen anderen een alternatieve opdracht gekregen. En voor elke alternatieve opdracht zijn er tien afgekeurd op medische gronden. In totaal komt hij op een grijs circuit van zeker 10,000 weigeraars en gewetensbezwaarden. Sergio: „Een derde voordeel voor hen is, dat de militairen die nu wél in de gebieden zitten, veel gemoti- veerder zijn. Er zitten geen zeur pieten meer tussen." „Dat is juist het punt waardoor ik ben gaan twijfelen," mengt een nieuwkomer zich in het gesprek. „Want het roept een nieuw dilemma op. Als je werkelijk begaan bent met het lot van de bezette bevolking, is het waarschijnlijk beter om er juist wél heen te gaan. Anders lopen er straks enkel beulen en sadisten rond die ongestoord hun gang kun nen gaan. Zou het niet beter zijn als we wél gaan en deze monsters in de gaten houden?" Zoals altijd in Israël komen nieuwsgierigen op de discussie af, mengen zich erin en al gauw draait het weer om het grote centrale probleem: wat moet Israël met de bezette gebieden: teruggeven of houden? De schoolbel brengt red ding: de leerlingen stormen naar buiten en de actievoerders betrek ken hun posten. Het uitdelen van de brochures is onderdeel van een actie tegen de geheimzinnige misha'ervims: de ge heime doodseskaders van het leger. Soldaten verkleden zich als gemas kerde Palestijnse wraakcomman- do's die meedogenloos met verra ders afrekenen. Alleen vallen de doden deze keer natuurlijk in een ander kamp. Er zouden al meer dan 95 executies zijn uitgevoerd, maar officieel wordt het bestaan van de elitetroe pen nog steeds ontkend. Premier Rabin noemt het vuilspuiterij, ver zinsels, leugens en neemt Yesh Gvul kwalijk dat ze het moraal van het leger en de bevolking onder mijnt met niet-bewezen beschuldi gingen. De brochure rept niet over de alge mene gewetensbezwaren, maar roept de scholieren enkel op om zich niet te melden voor deze moordcommando's. De reacties lo pen, zacht gezegd uiteen. Een paar jongens lopen enthousiast op de uitdelers af, en nemen stapeltjes over om ze verder te verspreiden. Maar vaker worden de brochures na een blik op de kaft verscheurd. Het zijn vooral de meisjes die hun afkeer luid en duidelijk laten blij ken. Eentje verzamelt wat brochu res en steekt ze triomfantelijk in brand. Ze wordt opzij geschoven door een agent die met zijn zware rijlaars de vlammen uitstampt. Een ander meisje trekt het boekje ver achtelijk uit de handen van haar vriendje. Maar een ander wordt juist kwaad als een knaap aan haar zijde het ding wil versnipperen. „Ben je helemaal? Lees het, lum mel, als je je aanmeldt bij deze rotzakken, hoef ik je niet meer." Als de scène met de drie gorilla's zich afspeelt, wordt de massa gela- tener. Het massale verscheuren („wonderbaarlijk hoeveel haat kan spreken uit het simpele verscheu ren van papier," zegt een actie voerder) neemt af. Een van de gorilla's loopt naar een andere uit delen „Pas op jongen, jij komt ter hoogte van mijn kloten en ik ga mijn brein niet met jou ver moeien." „Pas jij zelf maar op, want ik zou je blijkbaar hard kun nen raken op die hoogte," kaatst de Gvuller terug. En ook daar heeft de primaat geen antwoord op. Hij steekt een middelvinger op en sjokt weg. Bij de schoolpoort verschijnt een man met duidelijk gezag. Hij neemt het toneel zwijgend in zich op. Als een leerling langs hem loopt en onderwijl een brochure verscheurt en op de grond gooit, trekt hij hem aan een oor terug. „Raap dat op." „Het is onzin," sputtert de knaap tegen. „Daar zeg ik niks over, maar je hebt hier geen rotzooi te ma ken." De jongen wijst op de puin hoop om hem heen. „Iedereen doet het." „Ik zeg je dat jij het niet doet. Raap op." En de jongen bukt ge dwee. De man is adjunct-school hoofd. Gedachten over de actie heeft hij niet. „Maar het is de praktijk van de democratie, en dat is goed. Ieder een mag hier zeggen wat hij of zij wil. Mijn leerlingen net zo goed als deze mensen. Zolang ze buiten de poort blijven, heb ik er niks op tegen." Wat hijzelf van de hele bezettings situatie denkt? Hij lacht eens. „Ie dereen heeft gelijk," zegt hij. Pas na aandringen wil hij verder gaan. „Ja, ik geloof dat er uiteindelijk vrede zal komen. Het kan nog een paar jaren duren, maar niet veel langer. De mensen worden de oor log moe. We zijn opeens een heel eind opgeschoten met Syrië. Hoe wel er nu nog hard nee wordt geroepen, zullen we uiteindelijk de Golan omruilen voor vrede." „Er wordt hard tegen de ruil van land voor vrede geprotesteerd. Maar, zoals ik altijd maar zeg: 'Kijk naar de geschiedenis. Twee dagen voor Camp David was 90% van Israël tegen teruggave van de Sinai. De dag nadat het verdrag was getekend, bleek 70% er opeens wel achter te staan." De school is inmiddels leeg, het plein ook op de snippers, de politie en wat Gvullers na. We lopen met Sergio naar de bus. Ook hij heeft snippers in zijn haar. Wat voelt hij als er zo op zijn goedbedoelde actie wordt gereageerd? „Ach, vandaag is het de achtste keer dat ik hier sta. En het valt best mee. De kinde ren zijn jong; vaak is verscheuren een eerste en automatische reactie. Niet vanwege de inhoud, maar uit baldadigheid of stoerdoenerij voor vriendjes en vriendinnetjes. Maar ik let goed op. En zeker driekwart van de scheurders komt even later terug om nog een boekje te halen. En dan lezen ze het wel. Het leger van Israël geldt Protest voor het Israëlische mi nisterie van defensie tegen de gevangenhouding van een leger- kapitein die weigerde in de be zette gebieden te dienen, foto ap hem aan te willen lopen. Maar hij ziet ze niet meer, staat druk te praten met de meisjes die hem aan alle kanten omsluiten. De drie kij ken besmuikt naar de nog steeds alerte politiemacht. En kiezen eie ren voor hun geld. Schoppen tegen de snippers en lopen drukgebarend weg. Er lijkt een zucht door de menigte te gaan, die vervolgens weer tot leven komt en het geluid weer laat aanzwellen. „Bang? Nee, niet echt. Ik heb wel engere dingen meegemaakt. Kom op, ik heb drie jaar in het leger gezeten en dit zijn en blijven schooljochies, hoor. En heb geleerd dat je de wijste moet zijn. Niet reageren, niet provoceren. Geweld loos verzet kan een agressor al zijn kracht ontnemen, kijk maar naar Ghandi. Sta pal voor je principes, dat dwingt respect af. En het werkt, dat heb je gezien." Bennie is een van de tien leden van Yesh Gvul, die deze vrijdagmiddag bro chures uitdeelt aan de poort van de middelbare school in de beruchtste wijk van Jeruzalem. Ze doen het al weken achter el kaar. De eerste week werden ze uitgejouwd, de tweede week be dreigd, de derde, vierde en vijfde keer in elkaar geslagen door leden van de militante Kach-partij. Als de zwarte kraaien uit The Birds moeten de gelovigen op de bloe menkinderen hebben ingehakt, aangevoerd door een even hard meevechtende rabbi. Vandaar de politiebewaking. Yesh Gvul wekt nog steeds de meest extreme reacties op in Israël. De beweging is tien jaar en wat maanden oud en telt volgens eigen cijfers meer dan 10.000 (niet-gere- gistreerde) leden en/of sympathi santen. Yesh Gvul is een club van dienst weigeraars. „Nou, geen echte wei geraars," zegt Joseph, een grijzen de man in geitewollen outfit. „Het zijn dienstplichtigen en beroepsmi litairen die weigeren de bezette gebieden in te gaan." „Wacht, nee, ook dat dekt de la ding niet. Weigeren kan op morele gronden gebeuren - je bent tegen geweld - of om politieke redenen - je bent tegen de bezetting op zich. Er zijn vele gradaties. De een wil geen orde handhaven bij demon straties, omdat dat meestal uit draait op schieten, maar loopt wel wacht. Een ander wil ook geen wachtlopen, maar enkel niet-gewa- pende taken uitvoeren. Een derde weigert de gebieden in te gaan, maar heeft geen problemen met ordehandhaving in Tel Aviv. En de vierde weigert elke vorm van dienst. Duizenden leden, duizenden variaties. Zoals alles hier in Is raël..." Yesh Gvul werd opgericht, of liever gezegd: ontstond in 1982 toen Is raël de Libanese oorlog ontketen de. De oppositie kwam voor het eerst zelfs vanuit het leger: twee duizend militairen, waaronder me nig hoge officier protesteerde tegen het heilloos en overbodige bloed-' vergieten. Protest tegen de oorlog kwam tot in de hoogste rangen voor. Kolonel Elia Geva weigerde zijn troepen naar Bayrut te sturen, omdat dat een zinloze actie was. Hij werd gedegradeerd. Yehul Ram, adju- dant-hoofd van staven protesteerde niet uit politieke, maar op militaire gronden - de oorlog was niet te winnen - en werd oneervol ontsla gen. De term Yesh Gvul, (Hebreeuws voor 'Er is een grens'), was de aanhef van de brief. Het woord 'grens' kan in twee betekenissen worden opgevat. Letterlijk: Israël dient binnen haar grenzen te blij ven, en figuurlijk: er is een grens aan wat het leger kan, wil of mag doen. Bij puur toeval werd de slo gan vlak voor het uitbreken van de Intifadah-opstand in 1987 ook overgenomen door militairen die uit gewetensbezwaren niet wilden dienen in de drie bezette gebieden v^n Gaza, Golan en de Westelijke Jordaanoever. „De meest gehoorde kreet was: 'een leger moet tegen soldaten vechten, maar mag geen burgerbevolking onderdrukken'. En dat laatste was in feite onze opdracht. De hele bezetting van de gebieden op zich is al omstreden, laat staan dat je de bevolking het leven nog moeilijker maakt dan het al is," zegt Sergio, een jong lid in knalrode losgebrei- de trui. „Ik hou niet bepaald van geweld, maar als Israëli snap ik dat er een leger moet zijn. Anders worden we vandaag nog terug de zee inge jaagd. Maar dat leger hoeft toch niet kinderen uit hun scholen te halen omdat hun vaders verdacht zijn, hoeft toch geen vrouwen op te pakken, zinloze wegversperringen op te richten en identiteitscontroles uit te voeren met als enig nut het pesten van de burgerbevolking? De mensen hebben het moeilijk ge noeg. Ik wil best vechten voor mijn land, wil er zelfs desnoods voor sterven als het wordt aangevallen. Maar ik ga geen achtjarige meisjes pesten." Net als elke Israëli heeft Sergi zijn drie jaar dienstplicht vervuld en wordt hij vrijwel jaarlijks opgeroe pen voor herhalingen. Tot vier keer toe heeft hij een oproep geweigerd, wat hem tweemaal celstraf kostte. „Ach, de gemiddelde straf is 35 dagen zwaar, maar in de praktijk ben je binnen de gevangenis een bewaker van de Palestijnse veroor deelden." „Na die 35 dagen krijg je een nieuwe oproep of opdracht. Dat kan een herhaling van de eerste zijn, zodat je opnieuw kunt weige ren en een verdubbeling van de straf riskeert. Maar sinds een paar jaar houdt het leger er terdege rekening mee, en hoef je opeens niet naar Gaza, maar moet je bij de Zopas schetterde het schoolplein nog van la waai: gillende meisjes, schreeuwende jongens, gelach, gezang, geroep, startende motoren, ge toeter. Maar als bij toverslag sterft het weg. De ME'ers die lui tegen hun bussen hangen, rechten de ruggen en grijpen met een automa tisch gebaar naar hun wapens. Een alomheersende dreiging hangt voelbaar in de lucht, verstomt het geluid. Alle hoofden draaien naar hetzelfde punt: de schoolpoort. Het beeld ontrolt zich als een film scène. Een jongen die zonder pro blemen in het hippiebeeld van twintig jaar geleden zou passen, is omringd door drie beulen van ke rels. Zijn paardestaartje danst ter hoogte van hun sleutelbeenderen. Israëlische militairen worden ingezet in de bezette gebieden. Een deel van de dienstplichtigen heeft gewetensbezwaren tegen 'taken van bezettende aard'. foto epa Zonder een woord te zeggen, pak ken de drie beurtelings een brochu re uit de handen van de hippo. En om beurten verscheuren ze het drukwerk. Tergend. Grijnzend. Zwijgend. De snippers gooien ze in zijn gezicht, om weer een volgende brochure van zijn stapeltje te pak ken. Hij laat het vriendelijk la chend toe. Als ze elk drie boekjes hebben verscheurd, staat de jongen enkel- hoog in papier. Een voor een tilt hij zijn voeten op, schudt eventjes met zijn hoofd, zodat de snippers uit zijn haren dwarrelen. Als de vol gende poot zich uitstrekt naar zijn stapeltje, grijpt hij de hand. Drukt hem. Bedankt de heren voor hun belangstelling. En draait, nog steeds glimlachend, om en loopt kalm naar een dichtbij staand groepje meisjes om hen een voor een een brochure in de hand te drukken. De drie 'missing links' staan ver bouwereerd te kijken, lijken achter

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 37