weekend Redder Flores is het katholieke hart van Indonesië De aardbeving op Floreslaat genadeloos zien waar het aan schort De hulp komt te laat op gang en komt op de verkeerde plaatsen terecht ZATERDAG 9 JANUARI 1993 eveel Nederlanders zijn i len Kerstmis en Nieuw', I'en op het slagveld van %lijke dis? Hoevelen hebt verslikt in een slordig v< Jwd Bambibiefstukje of |astige beet uit de hazeri jfelen zijn nooit meer toe ,#n aan de malse present! len 'Broodje Aap', omdat als een champagnekurl Ichtpijp, hen het vermot •preken en ademhalen batiënt ontvliedt het e lan omringd door onbesl Izelden wordt zijn tragisi liaar het hiernamaals ver |van grote hilariteit, want onbegrepen predicant It hij een dolkomische Vergeet niet dat de ste om te beginnen al z J was. laten elkaar sterke verha rtellen en nog na te hinnik het lot van de echtbre Is hand door zijn wraakzucl Vouw met superlijm we peklonken aan zijn overspe f daar rijst het slachtoffer fcijn zetel. Applaus begrt Pais hij zijn laatste moment larde inzet met de magistri pewegingen van een orke bent. Zijn gelaat wordt pa; [tint en zijn ogen puilen uit en. Pas als hij onder de fa |t verstomt de vrolijkheid er een diepe stilte. Óntzetti janiek. Als er nu niet onm |jk wordt ingegrepen zijn volijke vriend voor eeuvt [t. We redden de arme de Heimlich Manoeuvre. V 'en ons achter het slachtof n slaan onze armen om 'el. De vuist van de rechti dient iets ten noorden v avel en ten zuiden van n te worden geplaatst. P uist met de andere hand ba uk deze met een opwaart ■eging naar achteren. Herha [en nodig. Door de luchfdr 't de prop als een kogel na n geschoten, de patiënt op de grond lil It de Heimlich Manoeuw jevoerd, terwijl het slachtof! e rug ligt. Men gaat er ve ens overheen zitten en -m andpalm gevouwen over van de andere hand - zorj middels een snelle opwaai uw, voor de gewenste lucf verplaatsing. |aren betreed ik restauran de Heimlich Manoeuvre achterhoofd. Ik ben van nati en mensenredder. Ik loerdi ds op de kans om via koe dig en doortastend optrede medemens weg te rukken armen des dóóds. Ik wu aande dankbetuigingen wei pteer desnoods een slurpt rgogne om het leven toe ken. is een delicate zaak. Je moi gaan zitten aarzelen, war is het te laat. Je moet als he e blind handelen, want andei iet slachtoffer er geweest e o je maanden met schuld§e lens rond. t voor Nieuwjaar zag ik, in d ellige schemer van een ee een monumentale vrouw i iw satijn oprijzen. In een flil ik hoe zij gebaren maakte al een bewogen dirigent. Haa n puilden uit. In een spron! nd ik achter haar, omvaamdi ir ten heupe, zocht haar nave voltrok de Heimlich Manoeu Ze slaakte een rauwe kreet vrouw die naast haar har eten gaf me een zware oorvijg t een beugeltas, izerik!,' zei ze bits. Het Indonesische eiland Flores u-erd eind vorig jaar getroffen door een aardbeving en een daarop volgende vloedgolf. Het aantal doden en de ravage zijn schrikbarend groot. De hulp is inmiddels op gang gekomen, maar corruptie en bureaucratie leiden er dikwijls toe dat de hulp of laat arriveert of op plekken terecht komt, waar de nood het kleinst is. Verslaggever Mathieu Kothuis keek ter plekke rond. Door Mathieu Kothuis Met bijna 1,5 miljoen inwo ners is Flores het dichtsbe- volkte eiland van de Indo nesische provincie Oost-Nu- satenggara (Flores, Soemba, West-Timor). Flores is het katholieke hart van Indone sië en de oorsprong daarvan ligt bij de komst van de Portugezen in de zestiende eeuw. Op weg naar de spe- ceriien-eiianden in de oost deed de Portugese ontdek kingsreiziger Antonio de Abreu in 1512 Flores aan en gaf het eiland zijn huidige naam. Flores is ongeveer 360 kilo meter lang en 60 kilometer breed. De weg over het ei land van oost naar west is 667 kilometer lang en voert vaak langs diepe ravijnen. Flores wordt regelmatig op geschrikt door aardbevin gen en vulkaanuitbarstin gen. Op het eiland smeulen nog 15 vulkanen. Alleen op Java en Sumatra zijn meer werkende vulkanen te vin den. De bevolking leeft voorna- menlijk van de landbouw; rijst in het laaggelegen kustgebied en maïs, koffie en kokosnoten in de heuvels en op de berghellingen. Pas de laatste jaren komt het toerisme naar Flores lang zaam op gang. De Portugezen vestigden op bet eiland verschillende handelsbases en bouwden in 1566 een fort in Solor, een eilandje aan de oostkust van Flores. De Portugees Cabot begon in 1544 met de ker stening van de inlandse be volking en Dominicanen trokken in het spoor van de Portugezen vooral naar de oostelijke regio Larantuka. Tot op de dag van vandaag hebben de Indonesiërs in dit deel van Flores Portugese namen, gebruiken en dan sen. Al in 1566 werd het eerste seminarie in Larantu ka gevestigd. Het fort van Solor werd in 1613 door de Vereenigde- Oostindische Compagnie met hulp van moslim-strijd groepen ingenomen maar de Nederlanders namen Flores pas in 1859 van de Portuge zen over. Onder het Neder lands regime kwamen Je zuïeten en Franciscanen "aar Flores om de kerste- flng van de inlanders voort te zetten. Sinds begin deze eeuw maakte de SVD-missie-orde Nederland het karwei af Flores is al jaren geen [mssiegebied meer maar e?Porteert' priesters naar aue delen van Azië, Zuid- „frika en Europa. 85 pro- liek Va" Fl0res is nu katho~ Een van de vele kinderrijke gezinnen in een opvangkamp voor daklozen in het centrum van Maumere aan de noordkust van Flores. Tussen apathie en ergernis In het vissersdorp Wurung op Flores veegt de eigenaar van het dorpswinkeltje de rom mel aan kant. Wonder boven wonder is het winkeltje, niet meer dan een houten keetje van vijf bij vier meter, gespaard gebleven bij de vloedgolf die M' Wurung na de aardbeving groten deels verzwolg en honderden vis sers en hun families meesleepte in de verdrinkingsdood. Even verderop zit een jonge vrouw uitdrukkingsloos in de deurope ning van de restanten van haar woning. Het houten kot is wegge zakt in de modder. Niet begrijpend staart ze in de verte. Het moslim dorp biedt de aanblik van een vuilnisbelt en een nomadenkamp in vergevorderde staat van verval. Versplinterde balken en planken liggen her en der neergekwakt langs het weggetje door het dorp. Ouderen zijn er niet meer. De meesten zijn verdronken, anderen weggetrokken naar Maumere waar ze overleven in een van de tenten kampen in de stad. Ontblote kinde ren krijsen tussen het afval. Links en rechts zijn grote stenen op een hoopje gestapeld. De doordrin gende stank wijst op provisorische graven van restanten van niet-geï- dentificeerde stoffelijke resten. De palen met elektriciteitskabels zijn afgeknapt en de draden liggen kriskras door het dorp. Visserboot jes liggen tientallen meters van het strand in grote stukken gebroken. „Allah heeft het zo gewild," zegt de winkelier en ,hij gaat verder met zijn werk. Aan het strand van Wurung laden enkele jonge man nen met ontblote bovenlijven in razend tempo enkele tientallen zware zakken met rijst van een bootje in een gereedstaande truck. Het zweet gutst van hun lichamen. Na een kwartiertje is het karwei geklaard. De mannen springen in de truck en de auto verdwijnt in alle haast richting Maumere. Het zaakje stinkt. werken van persoonlijk verdriet en menselijke ellende. Een ramp, in welke vorm ook, vormt een keihar de graadmeter voor het respect van de overheid voor haar burgers en de menswaardigheid van het be staan in een land. De aardbeving op Flores laat genadeloos zien waar het in Indonesië aan schort. In Indonesië bestaat geen traditie van nationale rouwplechtigheden na natuurrampen en ongelukken met grote aantallen slachtoffers. Daar is in dat land ook geen begin nen aan. In de paar maanden voor de grote aardschok op Flores vielen bij Cianis op West-Java tientallen doden en gewonden door aardver schuivingen. Op Java stortte een vliegtuig neer van de binnenlandse luchtvaartmaatschppij Merpati met als gevolg 50 doden. Na 'Flo res' kwamen in West- en Noord- Sumatra nog tientallen mensen om door overstromingen na overvloe dige regenbuien. Berichten over deze slachtoffers dringen in het westen nauwelijks door. De Indonesiërs hebben leren leven met natuurrampen en ondergaan de gevolgen schijnbaar gelaten. Zelfs voor Nederlandse missiona rissen op Flores was het merk waardig te moeten vaststellen dat de bevolking na de aardbeving zo apatisch reageerde. De Indonesiërs pakten hun boeltje op, spanden op het erf voor hun huis een tentzeil tussen de bomen en legden zich te rusten. In dit godsvruchtige land lijkt bidden de enige uitweg om gespaard te blijven voor verder onheil. atuurrampen in Indonesië zijn regelmatig terugkeren de verschijnselen. Het me rendeel van de 180 miljoen Vooral in het vissersdorp Wurung op Flores is de ravage groot. if M.ï [et westerse ogen bezien is de ramp na de aardbeving op Flores catastrofaal. Maar wat er daarna ge beurt is voor de westerling min stens zo rampzalig. Hulp die pas na dagen op gang komt en in de eerste plaats niet op de plaats terecht komt, waar die het hardst nodig is. Corruptie en bureaucratie die, als vast onderdeel in de Indonesische samenleving, er voor zorgen dat hulpgoederen worden achterhou den en naar de verkeerde plaatsen worden gestuurd. En, niet het minst onbelangrijk, de politisering van de hulpverlening en de verwer king van de ramp. Alleen de regering weet wat goed is voor de slachtoffers en de hulp wordt gedirigeerd door het politie ke instrument bij uitstek, de rege ringspartij en steunpilaar van de regering in Jakarta, Golkar. Het typeert de tegenstelling tussen oost en west. Niet alleen in de politieke aanpak van de gevolgen van deze tragedie, maar ook in het respect voor het individu, voor de mense lijke waardigheid en bij het ver- Indonesiërs, wonend op 13.677 ei landen, kijkt uit op een nog wer kende vulkaan. Deze 'ring van vuur' strekt zich uit van west-Su matra, via Java en de eilanden in de Nusatenggara (zuidoost-eilan den waaronder Flores) naar de Mo- lukken en het noorden van Sula wesi. Twee van grootste vulkaan uitbarstingen in de geschiedenis van de mensheid (van de Krakatau en Tambora) vonden in Indonesië plaats. Per jaar komen in Indonesië tien grote vulkaanuitbarstingen voor. Geen wonder dat bergen en vulka nen in de Indonesische godst- dienstbeleving, cultuur en traditie zo'n belangrijke plaats innemen en tegelijkertijd worden gevreesd en eerbiedigd. Naast dood en verderf oogst het land echter ook letterlijk de vruchten van de vulkaanerup ties. Door de uitgespuugde lava beschikt het land over de meest vruchtbare landbouwgebieden op deze planeet. Maar Indonesië ligt ook op de zo genaamde Java-schol, een breuk lijn in de aardkorst die bij botsin gen met de Australië-schol zorgt voor regelmatig terugkerende aardbevingen. In de afgelopen 25 jaar is het land getroffen door 850 meer of minder ernstige aardbevin gen met als uitschietingen een be ving op het eiland Soemba (in 1977) met 7,0 op de schaal van Richter en (twee maanden later in datzelfde jaar) op Soembawa met een kracht van 5,9. De recente aardbeving bij Flores, met als ge volg 2.500 doden, 'scoorde' 6,8 op de schaal van Richter. In het provinciehuis van Oost-Nu- satenggara (Flores, Soemba en West-Timor) in Kupang op West- Timor houdt gouverneur Hendri- kus Fernandez op maandagmorgen 21 december, negen dagen na de ramp, een briefing over de gevol gen van de aardbeving op Flores. Aan de hand van lichtbeelden geeft Fernandez uitleg over de aard van de aardschok, de consequenties, de genomen noodmaatregelen, de ge schatte schade (200 miljoen gulden) en de distributie van voedsel aan de slachtoffers (400 gram rijst per persoon per dag). Uit het hoofd houdt Fernandez een monoloog van bijna een uur. De aanwezigen, hoofden van provinciale departe menten, hulpverleningsinstanties en politieke partijen, luisteren eer biedig toe. De gouverneur stelt het officiële dodental vast op 1919, uit en pas sant kritiek op kranteberichten met schattingen over vele honder den doden méér en over demon straties in Maumere tegen de falen de voedseldistributie aan de slacht offers van de aardbeving. Na deze uitleg staan vertegenwoor digers van de verschillende instan ties één voor één op én doen uitge breid verslag van hun aandeel in de hulpverlening aan Flores, geven cijfers over verstuurde materialen en hulpgoederen en de getroffen noodmaatregelen. Tussendoor wor den grapjes gemaakt en stelt de gouverneur minzaam enkele vragen aan de sprekers. Na 2,5 uur is de bijeenkomst voorbij. Tevreden en schijnbaar voldaan gaan de aanwe zigen uiteen. De gebeurtenis typeert officieel In donesië ten voeten uit. 'Musjawa- rah' (discussie) en 'musfakat' (over eenstemming) vormen de basis van het politieke debat en besluitvor ming van hoog tot laag maar wor den wel voornamelijk gedirigeerd door de politieke elite. In een de mocratie en in democratische be sluitvorming in de westerse beteke nis van het woord wordt in Indone sië maar weinig geloof gehecht. Maar onderhuids broeit een ander Indonesië. De ramp op Flores laat ook zien dat velen de bedilzucht van de overheid, de corruptie en bureaucratie beu beginnen te ra ken. In het zwaar getroffen Maumere heerst naast apathie ook grote er gernis over de hulpverlening aan Flores. Een week na de ramp gaan in Maumere 200 demonstranten de straat op om te protèsteren tegen de falende voedselverstrekking aan de slachtoffers. 'Regen en hitte, geen huis voor ons', 'We zijn hon gerig en dorstig', 'Een kilo rijst voor tien mensen is niet genoeg', zeggen de spandoeken. Een paar dagen later, bij het offi ciële bezoek van president Suharto aan Maumere, volgt een nieuwe demonstratie en de demonstranten roepen 'wij hebben honger'. De president wordt echter verre ge houden van het protest, bezoekt in vliegensvaart het zwaar getroffen vissersdorp Wurung en vliegt na een kleine twee uur terug naar zijn presidentiële paleis in Jakarta. De zwaarst getroffenen van de FOTO'S DE STEM aardbeving op Flores zijn te vinden in de onderklasse van de samenle ving. De vissers die in hun paalwo ningen vlak aan het strand een boterham proberen te verdienen, zijn na de ramp hun middelen van bestaan, boten en visgereedschap, kwijt. De hygiënische woonomstandighe den, in normale tijden al slecht, zijn na de aardbeving schrikba rend. 1000 slachtoffers van de aardbeving lijden aan cholera. De lijst met namen van vermisten is lang. De doden zijn door het Indo nesische leger in massagraven ge borgen. Hoeveel doden er onder de vissersfamilies precies zijnw gevallen, weet niemand."* Her en der spoelen aan de kust nog steeds lijken aan. Het door gouverneur Fernandez gestel de officiële dodental is daarom een grote slag in de lucht. Van een officieel en betrouwbaar bevol kingsregister is hier geen sprake. Ondanks alle kritiek op de hulp verlening wordt er op Flores ook hard gewerkt om de schade zo snel mogelijk te herstellen. Legereenhe den zijn ingezet bij het afbreken van half ingestorte woningen en bij de bouw van 20.000 nieuwe wonin gen, noodscholen en openbare ge bouwen. De Indonesische overheid heeft extra fondsen vrijgemaakt voor herstel van de schade aan wegen, elektriciteitsnet en water voorziening. Uit binnen- en buitenland stromen hulpgoederen en financiële bijdra gen naar Flores voor de overleven den van de ramp. Vorige week kwam een vertegenwoordigster van het Nederlandse Rode Kruis in Ja karta aan om een zending hulpgoe deren aan de Indonesische zuster organisatie te overhandigen. De Nederlandse regering stuurde vlak na de ramp al een bedrag van één' miljoen gulden naar Indonesië ten behoeve van de slachtoffers op Flo res. Twee weken na de aardbeving op Flores is de ramp uit het nationale nieuws op radio en tv en uit de Indonesische kranten verdwenen. De nationale staatstelevisie NTRI laat avond aan avond in eindeloze en slaapverwekkende uitzendingen zien waar president Suharto die dag een bezoek heeft gebracht. In de krant zegt de minister voor politieke en veiligheidsaangelegen heden, admiraal b.d. Sudomo, dat het met de democratie in Indonesië wel goed zit. Hij ontkent beschul digingen in een van de kranten dat 1992 een jaar van stagnatie voor de democratisering is geweest. 1993 wordt, zo belooft Sudomo, een jaar van gelijke verdeling, hoge econo mische groei en nationale stabili teit. Elders maakt de minister van werkgelegenheid, Cosmas Batuba- ra, zich ernstig zorgen over het grote aantal werkstakingen in In donesië in het afgelopen jaar. Bij die 177 stakingen waren ruim 67.000 arbeiders betrokken. Het huidige minimumloon in Indonesië (tussen ƒ2,50 en ƒ3,10 per dag) is volgens Sudomo echter genoeg voor de dagelijkse kosten van le vensonderhoud van de arbeiders. In Oost-Nasatenggara (waaronder Flores) liggen de lonen echter 50 tot 60 procent lager dan in Jakarta. In de straten van de Indonesische hpofdstad hechten Indonesiërs wei nig waarde aan het politieke nieuws in kranten en tv. Berichten over corruptie bij de hulpverlening aan Flores leiden niet tot een ge voel van algemene verontwaardi ging. De Indonesiër geeft zijn ge voelens niet bloot. Wie familie of vrienden op Flores heeft, is met zijn hoofd bij de slachtoffers van de aardbeving en doet zijn best geld bijeen te krijgen voor een Êootticket naar Flores. Elke hulp bij de herbouw van het zwaarge- troffen eiland is welkom. Het mededogen met de slachtoffers op Flores is algemeen en spontaan komen overal in Indonesië hulpac ties op gang en wordt geld ingeza meld voor de slachtoffers van de aardbeving. Niet toevallig zijn het de Chinezen in het land die de eerste hulpacties op touw zetten. Deze 'joden van het oosten' grijpen de kans aan om zich van hun beste kant te laten zien om de kritiek voor te zijn dat ze zich bij de hulp aan Flores geen goede Indonesiërs tonen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 35