weekend Redder TIMEJFOn Wat moet René Diekstra erger vinden? Die verschrikking van dinsdagochtend de 6e november 1990, toen de Eindhovense etaleur in dichte mist bij Breda/Princeville in een kettingbotsing terechtkwam en zijn linkerbeen verloor? Of de nasleep van dat ongeluk; de frustratie van al meer dan twee jaar vechten voor zijn gelijk tegen Aegon, die weigert schadevergoeding te betalen? Slachtoffer kettingbotsing Princeville strijdt nog altijd voor schadevergoeding if M. DE STEM ZATERDAG 9 JANUARI 1993 Door Mario Bouwmans Uit het centrum van deze rava ge ontsnapte René Diekstra aan de dood. Maar zijn ramp gaat door. Want dik twee jaar later vecht hij nog steeds voor zijn schadevergoeding, terwijl vast staat dat hem geen blaam treft. FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP ik sta nog steeds in de mist' "T" og elke dag herhaalt de 1^^ ramp zich. Is René Diekstra (54) bezig met I de 6e november. Met de schuldvraag die niet be- -1- V antwoord is, het smar- tegeld dat hij niet heeft ontvangen. „Ik sta nog steeds in de mist. En toch zit er ook iets positiefs aan: de hele affaire houdt me wel dagelijks bezig. Het is een soort therapie, die ik zal missen als het straks einde lijk afgelopen is." Maar het is niet afgelopen. Waar begon het? Op de Al 6 bij Breda/ Princeville. Er is moeilijk een re constructie te maken van de hel waarin destijds 101 personenauto's en vrachtauto's op elkaar knalden, acht mensen de dood vonden en 27 gewonden vielen. De meest be trouwbare en objectieve versie van de gebeurtenissen lijkt het poli tierapport, dat direct na het onge val ter plaatse werd opgemaakt en door de Bredase rechter als lei draad werd gehanteerd. Sommige betrokken verzekeringsmaatschap pijen hechten echter meer waarde aan de expertise van hun eigen onderzoeksbureaus. In de processen-verbaal is te lezen dat René Diekstra op deze door helder weer gesierde ochtend met stagiaire Danielle Bakker uit Ber- geyk op weg was van Eindhoven naar Dordrecht. Ter hoogte van Princeville doemde uit het niets dichte mist op. Diekstra zag 'het grijze deken', minderde snelheid en kwam in de mist op korte afstand van een andere auto tot stilstand. Volgens het politierapport werd het moment daarop zijn wagen van achteren geraakt, 180 graden ge draaid en opnieuw geramd door een en dezelfde vrachtwagen, be stuurd door een 27-jarige man uit Leiderdorp. Diens Scania kreeg zelf ook twee opdonders van ande re vrachtwagens te verduren. De auto van Diekstra vloog in brand. De Eindhovenaar slaagde erin, ondanks zijn gecompliceerde beenbreuk en ernstige brandwon den aan beide benen, het wrak te verlaten, om op een hoop bieten uit een verongelukte vrachtwagen te stranden. Zijn medepassagiere was op dat moment waarschijnlijk al dood. De bestuurders van de beide auto's naast de zijne waren op slag dood. De ongedeerde vrachtwagenchauf feur legde dezelfde dag een verkla ring af tegenover de politie. Hij had geremd, merkte dat zijn opleg ger schaarde - 'mogelijk ook door dat ik van achteren werd aangere den' - en voelde dat hij een perso nenauto aanreed, welke wist hij niet. Later zou hij zijn verklaring tot twee keer toe op onderdelen herroepen. (Zo zag hij eerst de mist op 200 a 300 meter afstand, vervol gens nog maar op 150 meter, en had hij dus minder remweg.) Vijf truckers moesten voor de rech ter verschijnen. Zij kwamen weg met kleine geldboetes voor te hard rijden en onvoldoende afstand hou den. Omdat de mist zo verrassend was komen opzetten, kon er vol gens rechter mr. P. Paalvast geen sprake zijn van 'dood door grove schuld', laat staan van een veroor deling. De vrachtwagenchauffeur uit Lei derdorp werd niet voor de recht bank gedaagd. De schijf in zijn tachograaf was verbrand, waar door justitie niet kon bewijzen of de man mogelijk ook te hard gere den had en of hij schuld had aan de verwondingen van Diekstra. De Eindhovenaar begrijpt die redene ring van justitie nog steeds niet: „Want als de zwarte doos van een neergestort vliegtuig verdwenen is, is dat vliegtuig toch nog wel neer gestort? Een slachtoffer van een ongeluk in de mist schijnt-vogelvrij te zijn." Het was een fikse tegenval ler voor Diekstra. Met een gunstige uitspraak van de strafrechter zou hij waar schijnlijk makkelijker zijn schade claim hebben kunnen verzilveren. Hij vertelt van de vrachtwagen chauffeur die op de -gndere (weste lijke) rijbaan van de A16 aangere den werd en eveneens een been verloor. Diens tacho-schijf was wel heel gebleven en voor de rechtbank vormde de schijf het bewijs dat de man correct had gereden. Diekstra: „Hij heeft toen probleemloos zijn schadevergoeding van de tegenpar tij gekregen." Zo voorspoedig als Diekstra's reva lidatie verliep, zo moeizaam en traag verging het zijn poging scha devergoeding te krijgen. Hij liep met zijn claim op een muur van onbegrip. De verzekeraar van zijn tegenpartij, Aegon, hield de boot af. De maatschappij bestreed het politierapport, dat volgens haar „bepaald ongeloofwaardig, weten schappelijk onverantwoord en be vooroordeeld" was. Het verweer van Aegon kwam er op neer dat de vrachtwagenchauf feur uit Leiderdorp feitelijk net zo onschuldig of schuldig was als Diekstra zelf. Uit onderzoek door een (door Aegon) ingehuurd exper tisebureau bleek dat de oorzaak van het ongeval op diverse manie ren te verklaren viel. En dan hangt het er natuurlijk maar vanaf welke verklaring je volgt. Tegen het ver haal van Diekstra plaatste Aegons raadsman mr. R. Meijer zijn visie, namelijk dat de schades die (even tueel) door de Scania toegebracht waren, het gevolg moeten zijn ge wéést van de aanrijding achterop de Scania door twee andere vracht wagens. Met andere woorden, Aegon vindt haar cliënt onschuldig en weigert schadevergoeding en smartegeld uit te betalen. Niet in de laatste plaats ook vanwege de hoogte van het bedrag, dat Diekstra in ver band met een mogelijk rechtszaak niet naar buiten wil brengen. „In navolging van de VS worden we hier steeds meer met smartegelden van ongekende hoogte geconfron teerd," zegt 'claimsmanager' mr. N. van Gellicum van Aegon in Den Haag. „Als het die kant op moet, dan reken maar dat de premies omhoog gaan en niet met acht procent maar met dertig procent. En wie wil dat?" Diekstra zegt op zijn beurt dat hem het smartegeld en de compensatie voor zijn gederfde inkomsten toe komen. Hij kan sinds het ongeluk niet meer als zelfstandig etaleur de kost verdienen: „Hurken, noodza kelijk in ons vak, is er niet meer bij en staan of lopen kan ik maar in een korte aaneengesloten periode," zegt hij. En zo sleept het 'welles-nietes'-spel voort. Diekstra blijft vechten voor zijn gelijk maar Aegon houdt de poot strak. Diekstra is inmiddels zijn heil gaan zoeken in de publici teit. Gisteravond mocht hij zijn relaas doen in het KRO-televisie- programma Ambulance. „En ineens wil Aegon wel praten," zegt Diekstra. „Ik denk dat ze die publiciteit liever niet hebben." Een waarheid als een koe, maakt mr. Van Gellicum van Aegon duidelijk. Hij heeft zich inderdaad gestoord aan wat er allemaal gepubliceerd is. In een 'open en eerlijk' gesprek, waarom Diekstra's belangenbehar tiger had verzocht, heeft Aegon al geen zin meer. „Als Diekstra denkt dat wij het gesprek aangaan onder pressie van nieuwe publiciteit, dan heeft hij het mis. We laten ons niet chanteren," zegt Van Gillecum. Desnoods, zegt hij, stapt Aegon naar de rechter om Diekstra te laten stoppen met „zijn stemming makerij."' De verstandhouding wordt er niet beter op. Door hun starre opstel ling zullen beide partijen elkaar onvermijdelijk toch wel voor de civiele rechter weerzien. En die zal dan de knoop moeten doorhakken. Aegon heeft daar niets op tegen. Diekstra ook niet, maar hij is tot dusver voor deze stap behoed door zijn belangenbehartiger, die meer heil zag in praten dan in procede ren. En trouwens, het ontbrak Diekstra lange tijd aan geld voor een proces, zegt hij. „Maar geld is nu ook niet meer het probleem, want ik heb een sponsor. Deze persoon, die z'n naam geheim wil houden, heeft gezegd, dat hij alle kosten, tot aan de hoogste rechter toe, voor mij wil dragen." Een praktisch en zeer welkom ge baar van medeleven. „Kijk, die mensen van Bureau Slachtoffer hulp heb ik figuurlijk van mijn stoep af moeten slaan, zo drongen ze zich op met geestelijke bijstand die ik naar mijn mening niet nodig had. Wat ik wel nodig had waren adviezen over hoe ik met justitie, met verzekeringsmaatschappijen moest omgaan, welke wegen ik be wandelen moest. Maar als ik met die vragen kwam, waren ze bij Slachtofferhulp niet thuis." w ret vragen kan hij nu te- I recht bij zijn verzekeraar, het Centraal Nederlands L Adviesbureau Assurantie- en (CNA). De firma heeft haar tussenpersoon bedankt en het heft nu zelf in handen genomen. CNA tegen Aegon dus. Mr. G. van Dijk van CNA moet elke keer als hij het dossier openslaat vloeken. „Waar om is dit al zolang bezig? Aegon maakt zich erg sterk, maar de aan gevoerde argumenten zijn flauwe kul. Veel spijkers op laag water zoeken. En de truckchauffeur pro beert met verschillende verklarin gen alleen maar zijn straatje schoon te vegen. Op die manier helpt hij Diekstra niet, terwijl de man er zelf helemaal geen belang meer bij heeft." Het is een lange, lange lijdensweg, bezweert Diekstra. Dat was hem ook voorspeld. „Toentertijd lag er in het ziekenhuis een assurantie houder uit Eindhoven naast mij, die zei: 'Ik hoop voor jouw dat je geen grote maatschappij als tegen partij zal hebben, want hoe je ook in je gelijk staat, zij zal altijd proberen eronderuit te komen.' Die man heeft gelijk gekregen." PsJ i LU LU CO Hoeveel Nederlanders zijn sen Kerstmis en Nieu gevallen op het slagveld va feestelijke dis? Hoevelen he zich verslikt in een slordig gekauwd Bambibiefstukje o te haastige beet uit de haze. Hoevelen zijn nooit meer t komen aan de malse presen. van een 'Broodje Aap', omdat vlees, als een champagneku de luchtpijp, hen het verrr tot spreken en ademhalen nam? De patiënt ontvliedt het bestaan omringd door onbe Niet zelden wordt zijn tragi reis naar het hiernamaals ve zeld van grote hilariteit, war zijn onbegrepen predica- maakt hij een dolkomische druk. Vergeet niet dat de ming om te beginnen al lustig was. We zaten elkaar sterke verh te vertellen en nog na te hinn over het lot van de echtbr wiens hand door zijn wraakz ge vrouw met superlijm vastgeklonken aan zijn overs lid of daar rijst het slachtoffer uit zijn zetel. Applaus beg hem als hij zijn laatste mome op aarde inzet met de magist armbewegingen van een or tdirigent. Zijn gelaat wordt van tint en zijn ogen puilen kassen. Pas als hij onder de glijdt verstomt de vrolijkheid valt er een diepe stilte. Óntze en paniek. Als er nu niet on dellijk wordt ingegrepen zijn onze volijke vriend voor eeu kwijt. Juist. We redden de arme met de Heimlich Manoeuvre stellen ons achter het slachto op en slaan onze armen om middel. De vuist van de recti hand dient iets ten noorden de navel en ten zuiden van ribben te worden geplaatst de vuist met de andere hand en ruk deze met een opwaa beweging naar achteren. Herh indien nodig. Door de lucht wordt de prop als een kogel buiten geschoten. Als de patiënt op de grond wordt de Heimlich Manoeu uitgevoerd, terwijl het slachto op de rug ligt. Men gaat er v volgens overheen zitten en de handpalm gevouwen ov rug van de andere hand- men, middels een snelle opv se duw, voor de gewenste drukverplaatsing. Al jaren betreed ik restaura met de Heimlich Manoeuvre het achterhoofd. Ik ben van re een mensenredder. Ik loer steeds op de kans om via bloedig en doortastend optn een medemens weg te rukken de armen des dbods. Ik betraande dankbetuigingen accepteer desnoods een sl bourgogne om het leven t( drinken. Het is een delicate zaak. Je niet gaan zitten aarzelen, dan is het te laat. Je moetal ware blind handelen, want a is het slachtoffer er geweest loop je maanden met schu" voelens rond. Kort voor Nieuwjaar zag ik, gezellige schemer van een huis, een monumentale vrouv blauw satijn oprijzen. In een zag ik hoe zij gebaren maakte van een bewogen dirigent, ogen puilden uit. In een s[ stond ik achter haar, omvai haar ten heupe, zocht haar en voltrok de Heimlich Mai vre. Ze slaakte een rauwe De vrouw die naast haar gezeten gaf me een zware o( met een beugeltas. 'Viezerik!,' zei ze bits. In de ravage, die ontstond na de kettingbotsing van 6 november 1990 op de A16 bij Princeville, bevond zich de totaal vernielde wagen van René Diekstra deels onder een aanhanger met bieten. Pal daarachter staat de geschaarde truck van de man uit Leiderdorp. F0T0 ANP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 34