Stank overheerst op Shetlands Vred Veiligheid olietankers verre van optimaal CDU-er Scl Milieuramp bedreigt economie, flora en fauna van eilanden Overheid draait op voor kosten van schoonmake Bretonse kust vertoont nog steeds sporen ramp Olie bedreigt leven van duizenden vogels en vissen Bemiddelaars OLIERAMP 11 'Misschien kan de Braer nog met lading worden geborgen Vissers uit La Coruna gooien netten weer uit Israël spreekt be vredesakkoord DE STEM DONDERDAG 7 JANUARI 1993 Van onze speciale verslaggever Paul de Schipper Quindale Bay - De stank op de Shetland Eilanden is alles-doordringend. Het is de stank van olie, die in zee gestroomd is uit de lek geslagen tanker Braer en het is de stank van bestrij dingsmiddelen. Schurend tegen de rotsen heeft de tanker tot gisteravond al driekwart van zijn 85.000 tons lading ruwe olie verloren. Strie mende regenvlagen en storm winden jagen fijne oliedruppels in wolken omhoog langs de rot sen. Op de 50 meter hoge heuvels stromen beekjes ruwe olie door het gras. Het mos, de stenen, alles is vettig, kilometers ver. Achter een kantoortje van de kustwacht liggen vuilniszakken vol met dooie eenden. Gemeente-werklieden rijden met een zandstrooier, omdat de met lucht bezwangerde olie neerslaat op het asfalt en daardoor de wegen glad en het verkeer in gevaar brengt. De hele Shet- landgemeenschap, boeren, zalm kwekers en vissers leeft in angst, want de olietragedie dreigt de economie en ecologie van deze woest-schone eilanden volledig te vernietigen. Vergiftiging De bewoners van de Shetland Eilanden vrezen voor het afzeg gen van toeristische boekingen, voor vergiftiging van de weide gronden en voor vernietiging van de florerende zalmkwekerij, die aan 600 man werk biedt en jaarlijks 100 miljoen gulden op brengt. Gisteravond bedreigde een 25 kilometer lang veld met De olie uit de Braer eist haar tol. olie de westkust van de Shetland Eilanden. Deels was de smurrie al op de stranden terechtgeko men. De olie bedreigt duizenden zeevogels, waaronder onder an dere een kolonie van 7000 eider- eenden. Dat zijn de vogels waar aan in Nederland vooral de Zeeuwse mosselkwekers een gro te hekel hebben. „De vernietiging is veel groter dan verwacht", aldus Jonathan Wills, een milieudeskundige uit Lerwick, de hoofdstad van de Shetland Eilanden. Autoriteiten, bergers en vogelredders moeten bijna machteloos toekijken. Ze zijn gedwongen te wachten tot de ontketende natuur tot rust komt. Breken Dat kan nog lang duren. Want de gemiddelde windkracht voor de Shetland Eilanden ligt in de ze tijd van het jaar rond 42 knopen per uur. Bovendien heb ben Schotse metereologen voor vanmiddag een storm van wind kracht 9 tot 10 uit het zuidwes ten voorspeld. Het risico dat de Braer dan zal breken is lang niet denkbeeldig. In dat geval zou de ramp voor de eilanden totaal worden. Het Nederlandse bergingsvaar tuig Smit Lloyd 121 van het Rotterdamse bedrijf Smit-Tak nam gisteren poolshoogte bij het wrak. „Die krijg je er zó nooit af", luidde de eerste, nuchtere reactie van kapitein Maarten Bos. De bergers van Smit-Tak gingen gisteravond in conclaaf met de lokale autoriteiten om zich te bezinnen over eventuele bergingsplannen. Kritiek Ondertussen is op de Shetland Eilanden en in Engeland de kri tiek naar aanleiding van de olieramp losgebarsten. „De ka pitein is veel te snel van boord gegaan", aldus Dave Theobal, kapitein van het nog voor de stranding te hulp geschoten ber gingsvaartuig Star Sirius. „Hij had makkelijk een sleepkabel vast kunnen maken, maar toen wij kwamen was er niemand om die lijn aan te nemen." „Bij ons geldt eerst mensen en dan het milieu", reageerde de Britse kustwacht op verwijten als zou men de bemanning van de Braer wat al te snel van boord hebben gehaald. De lokale autoriteiten van de Shetland Eilanden hebben in middels al om schade-regelingen gevraagd. Ze willen die zowel van de centrale regering in Lon den hebben als van de rederij, als van de verzekeraars. Engelse parlementsleden drongen er gis teren bij premier Major op aan om tankers ouder dan 15 jaar, tankers zoals de Braer, voortaan uit de Britse wateren te verban nen. In een aantal steden in Engeland zijn collectes gestart om het door de olieramp aangerichte leed te bestrijden. Overigens hebben de aurtoriteiten van de Shetland Eilanden het aanbod van vrij willigers die vogels willen ko men redden en schoonmaken re soluut van de hand gewezen. „We hebben alle middelen. We hebben er jaren voor getraind, we kunnen het zelf aan", aldus Malcolm Green, voorzitter van de Shetland Island Council, de Eilandraad. Greenpeace kraakt de bestrij ding van de olieramp door de Britse autoriteiten volledig af. „Met de sproeimiddelen die ze met vliegtuigen omlaag gooien maken het alleen maar erger", aldus gisteren de Greenpeace visserij-deskundige Willem den Heijer. Greenpeace voert vrijdag overleg met de lokale autoritei ten met als doel de bestrijding van de olieramp milieuvriende lijker te maken. Verzekering reders dekt niet alle schade Oslo/Kopenhagen (dpa) - Een Noorse financiële krant besteedde gisteren een hele pagina om de le zers duidelijkheid te ver schaffen over wie nu eigen lijk aansprakelijk kan wor den gesteld voor de olieramp bij de Shetlands. Maar het valt te betwijfelen of de ingewikkelde aandeelhou dersconstructies tussen de in Londen levende Noorse reder Arvid Bergvall en zijn Ameri kaanse partner Michael Hud- ner uit Stamford - Connecti cut, wel belicht kunnen wor den. De twee reders, die een vloot van 45 tankers en andere schepen bezitten, gelden in de VS als pioniers op het gebied van het in elkaar knutselen van gecompliceerde 'syndica ten'. Bij dergelijke syndicaten is het nauwelijks mogelijk wijs te worden wie verant woordelijkheid draagt bij het in de vaart houden van sche pen. Zo wordt de tanker Braer, die valt onder de in Liberia gere gistreerde dochteronderne ming 'Braer Corp.', gebruikt door Bergvall and Hudner- Holding. Braer Corp. heeft de tanker aan een bedrijf op de Bermuda's verhuurd, terwijl het schip in de vaart wordt gehouden door twee Ameri kaanse rederijen in New York, die daarvoor door het be^ op de Bermuda's zijn gen®.; tigd. Voor het hoofd van de De«t zeeliedenvakbond, He® Berlau, bestaat er geen twijj over het doel van dergeli praktijken. „De reders wilj, zich indekken voor de final cieel dodelijke gevolgen v. een olieramp", zei hij. Del®, ten van het schoonmaken de door olie veroorzaakte \>t vuiling zijn immens. Derget ke kosten worden door de» ternationale aandelenjunj afgeschoven op de belast® betaler, aldus Berlau. Ook inzage in de verzeke ringspolis van de Braer h geen duidelijkheid. Het jaar geleden in Japan gebam de schip en de olielading den door de Noorse verzeis ringsmaatschappij Skuld v« ruim een miljard gulden verzekerd. Maar de polis del niet de schoonmaakoperatis en andere kosten van de volgen van een milieurai die derhalve zullen moete. worden betaald uit de Brik staatskas. Mocht de overheid probe® de rederij voor schadeverg» ding aansprakelijk te stelle dan zal zij stuiten op een doordringbare constructie vs deelnemende bedrijven Londen, Liberia, de Bermi da's en Stamford - Connect cut. I VERVOLG VAN VOORPAGINA Van onze correspondent Ploudalmezeau - Wie een morbide grap wil uithalen kan in Portsall nog altijd een ansichtkaart kopen met de kustlijn, die wordt ontsierd door de mammoettanker Amoco Cadiz. De foto met het in twee stukken gebroken schip legt bepaald geen windeieren aan de lokale souvenirhandelaar. „Het is de kaart die ik het meest verkoop. Want alle toeristen her inneren zich de ramp." De kaart is een van de laatste resten 'ramptoerisme', die over zijn gebleven in Portsall. Het is pal voor dit gehucht, ruim dertig kilometer ten noorden van Brest, dat op 16 maart 1978 de 230.000 ton metende Liberiaanse mam moettanker Amoco-Cadiz ver gaat. De boot breekt in tweeën en alle olie stroomt weg. In enkele dagen tijd wordt ruim tweehonderd kilometer Bretonse kust bezoedeld. Unieke kolonies jan van genten, aalscholvers en andere zeevogels duiken als ge bruikelijk naar de vis. Alleen is het water bedekt met een laag zwarte prut. Naar schatting ruim 15 duizend vogels leggen het loodje, tienduizenden andere worden gered door de inderhaast toegestroomde hulpploegen. Het leger wordt ingezet. Van onze correspondent Barcelona - Een maand na de vorige ernstige mi lieuramp in Europese wateren, begin december voor de haven van de Spaanse plaatsje La Cor una, ligt de Atlantische Oceaan er voor die kust weer opvallend schoon bij. Nu er geen olie meer op het water zichtbaar is, zijn de autoriteiten begonnen met het schoonmaken van de ongeveer 200 kilometer strand (in totaal zo'n 360.000 vierkante meter) die met olie uit de gestrande Griekse tanker Aegean Sea zijn besmeurd. Die klus moet voor het einde van deze maand zijn geklaard, terwijl de vissers sinds 1 januari al weer toestem ming hebben him netten in het getroffen gebied uit te gooien. Is de olieramp in visueel opzicht alweer verleden tijd, de broederschappen van vissers en de milieu-organi saties blijven erop hameren dat het jaren zal kosten voor het milieu deze klap te boven is. Ondanks herhaal de verzoeken weigert de Spaanse regering voorals nog de Galicische kust tot rampgebied te verklaren. 88 Gemeenten worden zwaar ge troffen. De oesterkwekers kun nen hun oogst wel weggooien. Garnalen, kreeften, mosselen en andere zeedieren stierven tijde lijk uit. Pas na vier jaar zijn de oesters uit de Noordbretonse wateren weer eetbaar. Vijf jaar later werd de eerste kreeft weer ge vangen. De Bretonse vissers, die •met vaak kleine bootjes de kust wateren afvangen, betaalden een zware tol. Zo ook de toeristensector. Net aan het eind van de zeventiger jaren begon Bretagne als pleis terplaats in te komen. Hotelon dernemers hadden enkele goede weken vanwege het ramptoeris me. Maar toen de meeste olie van de rotsen -over een lengte van ruim 200 kilometer, tussen de rede van Brest en Saint- Brieuc- was gehaald, bleven ook die thuis. Volgens Marthe Melguen, direc trice van het Franse Instituut voor Zee-onderzoek IFREMER is voor de Bretonse kust '95 pro cent van de zaken weer op z'n pootjes terecht gekomen. Er zijn wat van de meest zwakke soor ten verdwenen, maar het ecosys teem is hersteld en de économie draait weer goed'. Burgemeester Alphonse Arzel van Ploudalmezeau (Portsall maakt deel uit van de 2400 in woners tellende gemeente) kan nog altijd razend worden. Arzel heeft gedurende veertien jaar strijd gevoerd om Amoco veroor deeld te krijgen. Hij was al die tijd voorzitter van het 'Comité van de getroffen gemeenten' en heeft menige juridische veldslag gevoerd. Uiteindelijk wonnen de Breton- nen. Vorig jaar april veroordeel de een Amerikaanse rechtbank Standard Oil of Indiana tot het betalen van ruim 400 miljoen gulden schadevergoeding. En voor het eerst besloten de advo caten van de oliemaatschappij niet opnieuw in hoger beroep te gaan. „Het was een historisch moment," aldus Arzel. „Einde lijk kregen we in een dergelijke situatie voor elkaar dat de ver vuiler nu ook echt betaalt. En dat niet de kustbewoners voor alle overlast opdraaien." Minder tevreden is Arzel met het feit dat, meent hij, nog altijd het recht van de kustbewoners met voeten wordt getreden. „Weer loopt een boot met een waar schijnlijk incompetente beman ning aan de wal. Dat alles omdat de olie-maatschappijen niet wil len leren van de ongevallen. Het moet toch mogelijk zijn dat der gelijke mammoettankers verder van de kust varen. Die olie hoef de toch niet op de Shetland Eilanden te worden afgeleverd?" Den Haag/Londen (anp/rtr/ afp) - Als de internationale veiligheidsregels worden nageleefd komen olieram pen zoals nu bij de Shetland Eilanden niet voor. Volgens deskundigen zijn die regels toereikend. Waar het om gaat is dat er een manier moet worden gevonden om de internationale wetgeving te doen respecteren, zegt Kris- tian Fuglesang, plaatsvervan gend directeur van de Interna tionale Vereniging van Onaf hankelijke Tanker Eigenaren (Intertanko). Terwijl de oorzaak van het on geluk met de 17 jaar oude on der Liberiaanse vlag varende Braer vooralsnog niet duidelijk is, wijzen deskundigen erop dat er in de toekomst meer moet worden gedaan om de veilig heid op zee te verbeteren. De meeste aandacht daarbij moet worden gegeven aan de oplei ding van bemanningsleden. Ge schat wordt dat 80 procent van de ongelukken te wijten is aan menselijke fouten. Ministers van Maritieme Zaken van 14 Europese landen wezen vorig jaar tijdens hun vierde conferentie in Parijs ook op dit probleem. Recente scheepsram pen zijn onder meer het gevolg van gebrekkige operationele training van de bemanning en het ontbreken van adequate veiligheidsprocedures aan boord. Levensgevaarlijke Bij inspecties in de haven van Rotterdam is gebleken dat er met steeds meer schepen iets mis is. Aan ruim 200 schepen werd vorig jaar een vaarverbod opgelegd, waarbij vaak sprake was van een levensgevaarlijke situatie. De schepen blijken bij inspectie veelal in slechte staat van on derhoud te verkeren. Boven dien ontbreken vaak brand- blus- en reddingsmiddelen, be schikken bemanningen niet over de vereiste diploma's en zijn ladingen verkeerd ge stuwd, aldus het hoofd van de scheepsvaartinspectie in Rot terdam, P. Dessens. Ook blijkt 60 procent van de buitenlandse schepen die in de haven van Londen worden ge controleerd gebreken te verto nen, liet de vakbond van offi cieren van de koopvaardij in een protestnota na het ongeluk bij de Shetlands weten. „Wij hebben de regering voortdu rend gewaarschuwd dat een grote ramp niet te voorkomen is als aan een toenemend aantal gebrekkige buitenlandse sche pen toestemming wordt gege ven om langs onze kust te va ren. Deze schepen zijn honderd maal minder veilig dan die van de Britse vloot", zegt de secre taris-generaal van de vakbond, John Newman. De Braer heeft twee keer zoveel olie aan boord als vier jaar Zelfs als de Braer dubbelwandig zou zijn geweest, was het schip kapotgeslagen op de rotsen menen deskundigen. foto epa geleden bij de ramp met de Exxon Valdez voor de kust van Alaska in zee stroomde, wat een ware catastrofe betekende voor een ongerept natuurge bied. Sommige deskundigen wijzen er nu dan ook op dat het ongeval bij de Shetlands rege ringen ertoe zou kunnen aan zetten ervoor te zorgen dat de internationale wetgeving wordt gerespecteerd. Deze wetgeving is opgesteld door de Internationale Maritie me Organisatie (IMO), een in stelling van de Verenigde Na ties. Veel regels dreigen echter in vergetelheid te raken, omdat zij wel zijn goedgekeurd door de IMO-commissies maar nog steeds moeten worden uitge voerd. Door het ongeluk neemt de noodzaak toe om voorgestelde wetgeving in dwingende regels om te zetten, aldus Philip Wa ke, directeur van het Clarkson Onderzoeksinstituut in Londen. „Het zal ook de aandacht vesti gen op oudere schepen". Dubbele wanden Wake wijst erop dat de IMO in 1991 regels heeft opgesteld, die bepalen dat alle nieuwgebouw de tankers van tanks met dub bele wanden moeten worden voorzien. Anders dienen er vei ligheidsmaatregelen te worden getroffen die het lekken van olie moeten voorkomen. Deze regel gaat in juli in. De kans dat zo'n schip lek stoot en olie verliest, wordt met de dubbele wand met zo'n 60 tot 70 procent verminderd, aldus de Nederlandse vertegenwoor diger van de IMO J. Vreeswijk. Het duurt volgens hem tot in de volgende eeuw voordat ook alle bestaande schepen aan de eisen zullen voldoen. De Braer heeft slechts een en kele wand, maar deskundigen menen dat een dubbele wand geen nut heeft als een tanker op de rotsen loopt. Bij dergelijke ongelukken worden ook twee wanden doorboord. Goedkope vlag De meeste gebreken vertonen schepen die onder goedkope vlag varen en met bemanningen die zijn gerecruteerd in het Verre Oosten, aldus Dessens in Rotterdam. Uit bezuinigings overwegingen nemen de rede rijen niet de moeite de schepen goed te onderhouden en uit te rusten. De bemanning beschikt vaak over diploma's die in Pa nama of op de Filipijnen zijn afgegeven en waarvan men zich volgens Dessens mag afvragen of er enige kennis achter zit. Ondanks het feit dat al tien jaar in internationaal verband - de Port of State Control - in 14 Europese landen wordt op getreden tegen de goedkope- vlagschepen, stijgt het aantal schepen met gebreken nog steeds. De grootste boosdoeners blijken rederijen uit Roemenië, St Vincent en de Grenadines en Malta. De -schepen die een vaarverbod krijgen opgelegd, mogen pas weer vertrekken als alle gebre ken zijn verholpen. Dat kost een rederij gemiddeld 55.000 gulden per schip aan extra ha vengeld en door vertraging op het vaarschema. Toch blijkt dat het hangen van een prijskaartje aan de overtredingen niet het gewenste effect heeft, aldus Dessens. Lage olieprijzen De lage olieprijzen van de afge lopen jaren beperken de moge lijkheden van de olie-industrie om te investeren. Met de mo dernisering van de hele tanker- vloot in de wereld zouden be dragen van 145 miljoen gulden per schip gemoeid zijn, terwijl de industrie ook wordt gecon fronteerd met het onderhoud van verouderde en ongeluk-ge voelige raffinaderijen. De olie prijzen zijn - als met de inflatie rekening wordt gehouden - nauwelijks hoger dan vóór de oliecrisis van 1973. Hoewel de Braer 17 jaar gele den in Japan werd gebouwd, menen deskundigen dat de tan ker redelijk werd onderhouden. Het schip is jonger dan veel andere die nog dienst doen. „Je kunt schepen ouder dan 15 jaar niet verbieden. Dat zou beteke nen dat de meeste zouden ver dwijnen", aldus Eric Sawyer, het hoofd van Gibson scheepsmakelaars in Londen. Fuglesang wijst er bovendien op dat de Exxon Valdez net drie jaar oud was toen hij in Alaska verongelukte. De Braer was gecharterd door de Amerikaanse rederij Berg- vald and Hudner in New York. De tanker is volgens de Noorse verzekeraar Skuld verzekerd voor ruim 1,2 miljard gulden. Daarvan kunnen enkele hon derden miljoenen worden ge bruikt voor het schoonmaken. Het schoonmaken na de ramp met de Exxon Valdez in Alaska heeft meer dan 5,5 miljard gul den gekost. Initiaief Het WD-Kamerlid Te Veld huis vindt dat Nederland het initiatief moet nemen tot een internationaal spoedoverleg over het gevaar van olievervui ling door gestrande tankers. Onveilige schepen moet het worden verboden om in havens aan te leggen en te laden of te lossen, vindt hij. Volgens een functionaris van de Shetlands Marine Services wil dienst betrokken is bij de leiding van de operatie om een milieurai te voorkomen moge de ruggegraat van het schip gebroken zijn, m is het verder - afgezien van kennelijk twee gaten in de romp beide zijden - grotendeels intact. Dit betekent volgens de zegsman dat, als het weer blijft meeweri het schip zelfs wellicht nog met lading kan worden geborgen, is onmogelijk. Een groot deel van de lading zit nog vast in achterschip, omdat dit deel van de Braer op de rotsen rust". ,De Braer was zondag van de Mongstad-olieraffinaderij, 30 kilomet ten noorden van de Noorse stad Bergen, naar Canada vertrokki hoewel tevoren een lek in het buizenstelsel van een hulpmotor geconstateerd. De oliemaatschappij Statoil, die de raffinaderij in Noorwej exploiteert, bevestigde een eerder bericht over het lek van de Non milieuorganisatie Bellona. Een woordvoerder van Statoil sprak echter tegen dat het manken* iets te maken heeft met het vastlopen van de tanker op de rotsen de Shetlands. Inspecteurs van de Noorse classificatiemaatschap .Veritas stelden bijleen onderzoek in oktober vorig jaar. geen gebrek u of schade aan de Braer vast. De woede van de eilandbewoners over de ramp heeft intussen grt vormen aangenomen. Zij vinden het onbegrijpelijk dat de ka] van de Braer met dit weer, zonder radarinformatie van de wal, deze route heeft gekozen. VERVOLG VAN VOORPAGINA Door de vermenging van warme golfstromen uit het zuiden en koude stromen vanaf de noord pool zijn de zeeën bijzonder voedselrijk. Het water zit vol met makrelen, wijtingen, kool- vissen en sprotten. In het voorjaar worden de rotsen kilometers achtereen als het wa re bedekt door een wit deken van vogels. Er lijkt dan geen plekje meer vrij. Van zeeniveau tot aan de top broeden de vogels hun eieren uit. Jan van genten, kuifaalseholvers, grote en kleine jagers, zeekoeten, alken, storm vogels en parelduikers. Een Mekka voor natuurliefheb bers, die de vogels van zeer dichtbij kunnen bekijken, als ze tenminste op hun hoede zijn en niet door de harde wind van de kliffen worden geduwd of in de mist verdwalen. Het zuidelijke puntje van het hoofdeiland, een broedplaats voor honderdduizenden vogels, zou binnenkort een speciaal be- schermingsgebied worden vol gens de Europese vogelrichtlijn. De ramp met de olietanker Braer gooit zeer waarschijnlijk letter lijk en figuurlijk roet in het eten. Minstens veertigduizend ton olie stroomt nu naar de kust en be dreigt direct duizenden vogels die momenteel op het eiland overwinteren. Zoals de ijseenden en ijsduikers. Maar ook de steeds zeldzamer wordende zwarte zee koeten, voor wie de Shetland Eilanden een van de laatste toe vluchtsoorden vormen. Een klein geluk bij een groot ongeluk is dat het broedseizoen nog niet begonnen is. De meeste zeevogels zitten nu nog op volle zee en komen pas volgende maand naar de kust om een nest te maken. De voedselvoorraden zullen echter aanzienlijk zijn uitgedund. Voor veel vogels zal het een verloren broedseizoen zijn omdat hun jongen zullen verhongeren. Het is de vraag of zeldzame vogels als de Noorse stern daar ooit bovenop zullen komen. Martin Scholten van het TNO: „De meeste schade wordt de eer ste paar dagen na de schipbreuk aangericht. De drijvende smurrie op zee treft vooral de vogels. Hun verenpak raakt lek en ze sterven dan van de kou. Boven dien worden ze vergiftigd als ze .li hun besmeurde lijf proben schoon te maken. De a spoelde olie veroorzaakt slachtoffers onder de otters, krabben, vissen en schelpdiere Bovendien wordt een belangrif voedselbron als het zeewier «t stig aangetast." Het verwijderen van de heeft alleen zin als het bit een week gebeurt, betoogt Hij juicht de Britse aanpak om de olie met chemicaliën bestrijden. De chemicaliën nen grote nadelen hebben tl het zeemilieu, maar het is v« de Shetland Eilanden momentf de beste oplossing, legt Scholti uit. De olie wordt snel verdund afgebroken. De wateren diep en er staat een flinke str ming zodat het oplosmiddel open zee kan verdwijnen. flinke tegenslag is de aanho' dende zware storm. Bij rust weer was het beter voor de tuur geweest om de olie in dammen en op te zuigen. Bon dien is het op de Shetland Eilar den in de winter slechts eenpn uur licht overdag, zodat de W gers nauwelijks een hand de ogen kunnen zien. In het crisiscentrum op hoofdeiland is gisteravond eerste zeehondebaby bracht. Twee vrijwilligers het zeehondencentrum inB buren zijn dinsdag halsovaW naar het rampgebied afgereisd- John de Boer, tevens werkzak op het ministerie van LandW maakt zich vooral zorgen o® de 1.000 tot 1.500 pups van" grijze zeehonden in het f1"1 De pups hebben een witte, ge vacht die moeilijk schoon maken is. De laatste berichten zijn, hij gisteravond, dat de zeehonden, zo'n vijf- tot zend, nog uit de buurt van olievlek hebben weten te blbf' Vanochtend gaan hij en dea® re hulpverleners langs om getroffen dieren te help®- Inmiddels be,treurt Scholten het dat er geen - wordt gedaan op de exp® van het TNO bij oliebestflj®> Cynisch: „Wij zijn een s^" identificatieteam. We won pas ingeschakeld als het te is. Om vast te stellen wat schade is en er lering trekken voor de volgende ra®P li binnenst de» Luanda (rtr/afp/dpa) - De hevige gevechten in Angola zjjn gisteren naar nog twee steden overgeslagen nadat re geringstroepen de aanval openden op posities van de verzetsbeweging UNITA. De angst voor een volledige ople ving van de burgeroorlog in bet land in Zuidelijk Afrika is groot. De opnieuw opge laaide strijd heeft inmiddels meer dan 1.000 mensen het Belgrado (dpa/rtr/upi) - De Cyrus Vance (VN) en Lord weinig vooruitgang geboek Bosnië-Hercegovina te bewe Beide co-voorzitters van de in- ternationele Joegoslavië-confe- rentie in Genève spraken in Bel grado uur met de Servische pre sident Slobodan Milosevic, maar het onderhoud leverde geen con creet resultaat op. Owen zei dat Vance en hij Milos evic hadden uitgelegd waarom ze de eis van de Bosnische Ser viërs op een eigen staat in Bosnië - volgens beide bemiddelaars een staat in een staat - onaccep tabel vonden. Owen en Vance legden ook hun plan aan Milose vic voor om Bosnië-Hercegovina in tien autonome provincies te verdelen. Volgens Vance rea geerde Milosevic daarop door te zeggen dat hij alles zou doen om vrede mogelijk te maken. De Servische leider wordt algemeen beschouwd als aanstichter van de oorlog in Bosnië. Owen en Vance waren naar Bel grado gereisd in de hoop de steun van Milosevic te krijgen, omdat hij mogelijk de enige is die de leider van de Bosnische Serviërs, Radovan Karadzic, tot concessies kan dwingen. Karad zic wil een eigen staat om deze uiteindelijk bij Servië aan te kunnen sluiten. De Kroaten in Bosnië zijn voorlopig de enigen die met de VN-plannen hebben ingestemd. De Bosnische minister van Bui tenlandse Zaken Haris Silajdzic riep het Westen woensdag in Bonn op vanuit de lucht Servi sche strategische posities te Jeruzalem (dpa/afp/rtr) - Is raël en Syrië zijn in het ge heim overeengekomen een verdresverdrag te sluiten, meldde de Israëlische staats radio woensdagavond zich beroepend op Egyptische di plomatieke bronnen. Een woordvoerder van premier Yitzhak Rabin sprak het be richt echter tegen. Volgens de radio bemiddelde Egypte tijdens de vorige zomer tussen gezanten uit Jeruzalem en Damascus en werd overeengeko men dat Israël zich uit een deel van de in 1967 veroverde hoog vlakte van Golan zou terugtrek ken in ruil voor officiële beëindi ging van de oorlogstoestand door Syrië. Vijf jaar daarna zou den beide landen dan een vre desverdrag sluiten en zou Israël verder gebied ontruimen. Naar de Jeruzalem Post woens dag eerder meldde, onder aanha ling van Israëlische hoge ambte naren, voerden Israël en aarts vijand Syrië geheime besprekin gen in een Europese hoofdstad, Rome of Parijs. Volgens de krant viel het overleg 'zogenaamd' buiten het kader vap de vredes besprekingen over het Midden- Oosten. Israël zou drie afgevaardigden hebben gestuurd van het bureau van premier Yitzhak Rabin en het ministerie van Defensie. „Na het overleg waarvan het onder werp niet is onthuld, hebben de Israëlische vertegenwoordigers het plan voor een territoriale discussie geponeerd. De Syriërs informeerden hun gesprekspart ners kort daarna telefonisch dat er geen behoefte was aan een Van onze correspondent trans Wijnands Bonn - Stefan Schwarz is 33 jaar. Politiek een, wat je noemt, 'jonge hond'. Twee jaar geleden werd hij tot z'n eigen verrassing, vanaf een onverkiesbare plaats toch in de Bondsdag gekozen voor de christen-democratische CDU. Een aardje naar z'n vaartje. Pa- Pa Heinz was voor dezelfde par ol minister van Binnenlandse Aaken van Rijnland-Pfalz toen Helmut Kohl er minister-presi- ®nt was. Zijn moeder Marga- fethe de eerste vrouw in het

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 4