'Impact' over slachtoffer Bijlmerramp UIT GIDS Meryl Streep in magere truca geklucht Vijf meisjes in het barre China Rudolf Nurejev .(54) overleden aan Aids .2 voor nuari uit om nu in krijgbaar bon blijft stijgen wind mee inche niet housiast Dizzy Gillespie begin en sluitstuk van de bebop 6Thunderheart' thriller met ware indianenbloed Grootste danser van deze eeuw Radiozanger Henk Dorèl overleden Depardieu als barokviolist ,0p een dag dat alles tegenzit, kruip ik vaak om vier uur 's middags al onder de wol." Gert-Jan Dróge, tv-presentator DONDERDAG 7 JANUAR11993 DEEL Rudolf Nurejev (midden) repeterend met choreograaf Rudi van Dantzig en danseres Sonja Marchiolli voor een speciaal voor hem gecreëerd ballet, 'Blown in a gentle wind', bij Het Nationale Ballet in 1975. foto archief de stem. Door Marjan Mes Breda - Na een langdurig, ellendig ziekbed is Rudolf Nurejev gisteren in Parijs overleden aan Aids. De 54-jarige Russisch- Britse danser, ongetwijfeld de grootste klassieke balletdanser die de wereld gekend heeft, had zelf de laatste tijd geen geheim meer gemaakt van zijn dodelijke ziekte. Zijn arts, Michel Canesi, liet zich soonlijkheid de ster van tal van Engelse klassegezelschappen, zoals het Royal Ballet waar hij vanaf 1962 tot halverwege de jaren zeventig alle belangrijke academische solistenrollen dans te. Met zijn sensuele oogopslag, beschadigde volle lippen en hoge jukbeenderen had hij het typi sche uiterlijk van een charisma tische jeune premier, die bij het publiek ongekend populair was. Nurejev kon hoger en eleganter springen en virtuozer draaien dan iedere andere danser. Zijn armen wisten ballerina's ontroe rend te omvatten en te tillen. Dat was de grote dame van het Britse ballet, Margot Fonteyn, niet ontgaan. Met haar vormde hij vele jaren achtereen een luis terrijk duo, hoèwel zij twintig jaar ouder was dan hij. Dankzij hem kon zij nog jaren lang triomfen vieren, zelfs na haar vijftigste. Ook in Nederland was Rudolf Nurejev gevierd. Met Het Natio nale Ballet had hij een speciale band. In drie balletten van Rudi van Dantzig, onder meer in 'Mo nument voor een gestorven jon gen', en ook in werk van Toer van Schayk vertolkte hij formi dabele hoofdrollen. In 1989 trad hij voor het eerst sinds zijn over lopen naar het westen weer op met het Kirov Ballet in Lening rad. Nurejev creëerde ook een groot aantal balletten, vooral 'rema kes' van klassiekers. echter bij de bekendmaking van Nurejevs overlijden niet direct over de doodsoorzaak uit. Canesi maakte bekend dat „Rudolf Nurejev is bezweken aan com plicaties van het hart als gevolg van een wrede ziekte". De voormalige sterdanser en choreograaf was van 1982 tot 1989 artistiek leider van het Pa- rijse Opera Ballet, een instituut waar het academisch ballet nog in al zijn traditionele luister wordt bedreven. Op 8 oktober jongstleden nam Nurejev, na een westerse carrière van dertig jaar, officieel afscheid in een stamp volle Opera Garnier waar zijn produktie van 'La Bayadère' werd uitgevoerd. Met dit ballet had hij in 1963 als choreograaf gedebuteerd. Het werd een emo tioneel afscheid met een tien minuten durende staande ovatie. De voorheen zo uiterst gracieuze en atletische danser was toen al zo-ziek dat hij het podium op moest worden geholpen en gedu rende de hele ceremonie moest blijven zitten. Ook toen de Fran se minister van cultuur, Jack Lang, hem een hoge culturele onderscheiding uitreikte. Jack Lang noemde Nurejev kort na de bekendmaking van diens dood „een aristocraat van de dans, die de karakters verheer lijkte die hij speelde door de passie waarmee hij hen vertolkte en tot leven bracht. Tot zijn laatste adem wijdde hij zich aan zijn kunst met eenzelfde talent en gulheid." Rudolf Nurejev werd in 1938 tijdens een treinreis van zijn ouders naar Irkutsk, nabij de grens met Mongolië, geboren. Na volksdanslessen, optredens als amateurdanser en een opleiding aan het Choreografisch Insituut van Leningrad, werd dit geboren' danslatent al meteen solist bij het vermaarde Kirov Ballet. Zijn onafhankelijke geest was niet bestand tegen de communis tische druk en artistieke beper kingen. In 1961 vroeg hij tijdens een toernee met het Kirov Ballet in Parijs politiek asiel aan. Dat gebeurde op het allerlaatste nip pertje voordat zijn vliegtuig zou vertrekken, op de luchthaven Le Bourget. Een sensationele ge beurtenis die de aandacht van de hele wereld trok. Rudolf Hametovich Nurejev werd met zijn fabuleuze tech niek en aangrijpende toneelper- Laren (anp) - In Laren is afgelopen zondag de zanger Henk Dorèl overleden. Zijn familie heeft dat gisteren bekendgemaakt. Dorèl, wiens ei gen naam Hendrik Doreleijers was, werd vooral bekend als ver tolker van de klassieker 'Hup Holland Hup', geschreven door Jan de Cler. Dorèl is 85 jaar geworden. Dorèl was een geschoold bariton. Hij werkte onder andere voor de KRO, waar hij de tune zong van 'Negen heit de Klok', en de NCRV, waarvoor hij 'Wie klimt er mee daar boven in die mast' zong. FILMS HULST - De Koning van Engeland •20 u. Sister act. 20 u. Bodyguard. 20 u. Home alone 2. 20 u. Belle en het beest. 20 u. Single white female. ANTWERPEN - Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Daens. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. - Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howard's end. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 The best intentions. -Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. - Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. - Quellin n - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. - Quellin Dl - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Basic instinct. -Metro I - 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. - Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. -Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Flight of black angel. -Tijf- 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. -Wapper - 14, 16, 18, 20 en 22 u. L'Inconnu dans la maison. -Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Damage. -Ambassades Club 1 - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Boomerang. -Ambassades Club 2 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Universal soldier. -Ambassades Club 3 - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4 - 14, 16, 18 u. Beethoven. 20 en 22 u. Le zebre. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Daens. 20 u. Whispers in the dark. 20 u. Bitter moon. -Memling 20 u. Sister Act. - Van Eyk 20 u. Bodyguard. GENT - Decascoop 20 en 22.30 u. Light sleeper. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Death becomes her. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few good men. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Home alone 2. 14.30, 20 en 22.30 u. Mikey. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister Act. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body guard. 17, 20 en 22.30 u. Damage. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Single white female. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Belle en het beest. 20 u. Patriot games. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens. 22.30 u. Bitter moon. 20 u. Brazil. en het meest gebruikt, ieerde - tekstverwi weede. WP poogde aan ing bij de Windows-we te krijgen met WordPet.» 5.1 voor Windows, maaf werd geen succes, p, sprong van de concurred as al te groot, akers van WP zitten niet e pakken neer en presen n volgende week donder" versie 5.2 (voorlopig al' in de Engelse versie). Met a veel lettertypen en de elijkheid om waar dan op de computer naar be- de teksten te zoeken. Met grammatica-checker die alleen een werkwoort r ook de werkwoordsvor kent. Met hulpschermpjes de gebruiker door alle mo. jke situaties loodsen. 5.2 is een aanwinst. De rouwde toetscombinatie er nog, maar ook het Win- s-gevoel: 'klikken' met de s en alles draait zoals men st. Zou dit de eerste tekst erker voor Windows zijn zou niemand twijfelen. Oi 'ngeburgerde programma'! d en AmiPro door de nieu- WP-versie worden be- gd, zal echter moeten blij. ouwen en bijna dertig t vrouwencondoom, dat Nederland te koop i i: encondoom. Dit conclu- n onderzoek onder rde van de ondervraag- om te gaan gebruiken. oedmiddel voor vrouwen ook beschermt tegen ge- chtsziekten en aids. Zwit- land had begin vorig jaar primeur. Binnen twee we- was daar de voorraad uit kocht. t nieuwe voorbehoedmiddel en combinatie van het pes- 'um en mannencondoom. t vrouwencondoom is lan en breder dan die voor nnen en heeft aan weerszij- n eén ring: een binnenring r het in te brengen en 'een s grotere buitenring. Het is geveer twee keer zo duur als condoom voor mannen. ordt steeds vaker cadeau het bestaan -dit jaar 1992 meer dan honderd 103.500.000 gulden. krijgbaarheid en het feit. de bon op veel plaatsen rdt geaccepteerd, ook in n dertien verschillende otwinkelbedrijven en wa- Uuizen. Er zijn VW-ge- enkbonnen in zeven ver- illende 'coupures': van tien honderd gulden. zijn weer meer dan een t. De belangstelling voor emt nog steeds toe. De een nieuwe fiets is al Tegelijk groeit de vraag iuter en speciale kleding, t dat anders: fietsers ge- uiken hun rijwiel daar veel- voor de vrije tijd en de ort. Van de in totaal 93 iljoen fietsende Amerikanen aagt ca. 20 een helm. usiasme voor de water- s. de watersport steeds popf' rder wordt". ak een onderzoek dat do or t ministerié van economj- le zaken op verzoek van de [SWA-Vereniging is gehou- n over de consequenties van en externe ontwikkeling® op de branche, de bedrij- n en de HISWA Vereniging komen, biedt hoop. xposanten HISWA wordt dit jaar wat rder gehouden dan normaal j is van 27 februari tot en |et 7 maart voor het publiés lopend. Tot nu toe hebben ch 355 exposanten aange' eld maar volgens de organi se loopt dit aantal waar- ihijnlijk op tot 400. DE STEM Amsterdam (anp) - Vooralsnog is het een film zonder einde. De programmamaaksters Toni Boumans en Els Lansdorp r.ebben de stille hoop dat tussen nu en het moment van uitzending vanavond met zekerheid kan worden gezegd dat de hoofdpersoon van hun documentaire 'Kruitberg 426', de Ghanees Osei Kingston Appiagyei, is gedood bij de vliegramp van 4 oktober in de Bijlmer. Er zijn nog twee vermisten en nog twee niet-geïdentificeerde stoffelijke resten die voor nader üNA-onderzoek naar Groot- Brittannië zijn gestuurd. De ene vermiste is een Pakistaanse man. De tweede de onfortuinlijke Osei, van wiens wedervaren in Nederland de Vara-rubriek 'Im pact' een reconstructie maakte. In juli 1990 kwam hij naar Ne derland. Officieel als 'crusader', voornemens om het doopsgezin de geloof te verbreiden. In wer kelijkheid om geld te verdienen om zijn familie in Ghana te kunnen onderhouden. Zijn zus Helina en broer Collins komen over om behulpzaam te zijn bij de identificatie. Terwijl een politiebeambte bloedmon sters bij ze afneemt om te kun nen vergelijken met het erfelijk materiaal van de stoffelijke overschotten, staart Collins stil naar een fotootje van Osei. lijn broer is een pijnlijke dood festorven." De documentaire schetst een beeld van een reli gieus, gereserveerd man. „Hij vatte het leven ernstig op", zegt zus Helina. De reconstructie is noodgedwon gen compact gebleven. „We had den veel meer materiaal, maar in veertig minuten kun je niet zo- -teel", zegt maakster Toni Bou mans. 'Impact: kruitberg 426', Neder land 3,23 uur Dizzy Gillespie was een trouwe gast op het North Sea Jazz festival in p^fipag. Daar maakte Stem-fotograaf Johan van. Gurp in 1984 deze foto van de legendarische trompettist. Door Rinus van der Heijden Bij de dood van de 75-jarige trwnpetveteraan Dizzy Gillespie zou de vraag kunnen rijzen of net nu de trompettistenstand beelden zijn die worden neergehaald. Anderhalf jaar geleden stierf Miles Davis, gisteren zijn evenknie Gillespie. Beiden zijn niet alleen bepalend geweest voor de rol van de trompet binnen de jazz, maar meer nog waren zij de architecten van mijlpalen, waarlangs jazzmuziek zich door de historie slin gert. Zal Miles Davis voortleven als Je godfather van fusiemuziek, Gillespie is de uitvinder, waar van het woord met een hoofdlet ter wordt geschreven. Hij was in de jaren veertig de avantgardist die, met in zijn kielzog onder andere Miles Davis, de bebop introduceerde. Dat betekende een revolutie, die te vergelijken is met de intrede van de rock and roll in de amusementsmu ziek van de jaren vijftig. Gillespie was de stichter van een nieuwe stroming, die zowel in tellectueel als muzikaal de mensheid nieuw genot verschaf te. In harmonisch opzicht was bebop duidelijk beïnvloed door twintigste eeuwse, Europese ge componeerde muziek van onder andere Maurice Ravel en Claude Debussy. Thema, melodie en im provisatie, alles werd onderge schikt gemaakt aan zeer inge wikkelde akkoordenschema's. De kwarten in de muziek werden vervangen door achtste noten, waardoor het leek of de musici (wee keer zo snel speelden. Doordat de schijn werd gewekt dat tegen de beat werd inge speeld, waren en zijn ongeoefen de oren nogal afkerig van deze nettlg aandoende muzikale ge voelsuiting. Gillespie, bij de geboorte van de bebop getooid met een afwij kend sikje, donkere bril en grote «pino-pet, werd niettegenstaan de de apostel van al het nieuwe dot de jazz te bieden had. Samen ®et onder andere altsaxofonist darlie Parker, pianist Thelo- mous Monk, gitarist Charlie Christian en Miles Davis riep ^nieuwe generatie jazzlief hebbers hem uit tot haar nieuwe culturele leider. 1 hdh veel vernieuwers uiteinde- 'J5. f!™ nek breken over hun rustieke of technische beperkt- eden, bleek in het geval van j lzzy Gillespie, dat hij een an- re grootheid op de trompet far rïe kroon stak: Louis Arm- t f?nS- Zijn frasering, timbre en mot kwamen °P gelijke voet de musicus die als geen ander verantwoordelijk was voor het ontstaan van de jazzmuziek in de jaren twintig. Waarmee het heilige vuur van Armstrong op Gillespie werd overgedragen. Latijnse ritmen Dizzy Gillespie was er de man niet naar om na de introductie "van de bebop op zijn lauweren te gaan rusten. Hij ging zich bezig houden met Latijnse ritmen, met name Afro-Cubaanse. Daarrqee werd hij de grondlegger voor van jazz afgeleide varianten als sal sa. En of dat nog niet voldoende was, blies Gillespie ook de big- bandmuziek, die na de zegetocht' in de jaren dertig in het slop was geraakt, nieuw leven in. Zijn samenwerking met arrangeur en componist Quincy Jones in de jaren vijftig betekende ook in deze sector nieuw élan. Voor het grote publiek werd Dizzy Gillespie de man met de kikvorswangen die, als hij zijn trompet aanblies, opzwelden van de rand van zijn boord tot onder zijn ogen. Met zijn trompet, waarvan de beker een hoek naar boven maakte van 45 graden, vierde hij triomfen op jazzfesti vals en de megaconcerten, die in de jaren zeventig van de grond kwamen. De laatste jaren deed Dizzy Gil lespie het wat kalmer aan. Elk jaar nog was hij op het North Sea Jazz Festival, nu met zijn United Nation Orchestra, waarin hij vele grote musici had verza meld. Maar er kwam sleet op de meester. Zijn taak bestond voor namelijk nog uit dirigeren en af en toe wat melodieuze aanzetten op zijn trompet. Met de dood van Dizzy Gillespie is een deken gelegd over de his torie van de bebop. Het zou de overledene goed hebben gedaan te weten, dat met name in Ne derland de bebop op dit moment een revival beleeft. Maar Gille spie wist allang dat de muziek soort die aan zijn kunstenaar schap ontsproot, onsterfelijker was dan zijn eigen persoon. ecomes her'. Meryl Streep (links) en Goldie Hawn in de far^asiekomedie 'Peaj MadeHhi foto u.i.p. Door Henk van Weert Regisseur Robert Zemeckis is niet bepaald vies van speciale effecten. Met kaskrakers als de 'Back to the Future'-films en 'Who framed Roger Rabbit?' heeft hij zijn sporen in dat opzicht verdiend. Voor 'Death Becomes Her' heeft hij nog eens extra diep in de trucendoos gegraaid. De film staat, vooral aan het einde, bol van de tech nische hoogstandjes. Het blonde hoofd van Meiyl Streep draait soms 180 graden rond 'en af en toe schiet het, als bij Lange Jan in de Efteling, een eind de hoogte in. Goldie Hawn blijft al evenmin intact. Als Meryl Streep haar, na de zoveelste ruzie, met kogels doorzeeft, loopt Goudbekje vrolijk verder, met een enorm zichtbaar gat in haar buik. Zemeckis had d'e afdeling Spe cial Effects ook hard nodig, want het verhaal stelt bitter weinig voor. De film is bedoeld als een parodie op Hollywood waar lichamelijk ieders groot ste vijand is. Krampachtig pro beren de sterren de rimpels en slappe huid te lijf te gaan met smeersels, pillen en kuren. Ashton (Meryl Streep) is zo'n ster, die licha melijk op haar retour is. De vrienschap met hartsvriendin Helen (Goldie Hawn) slaat om in haat als Madeline trouwt met een plastisch chirurg (Bru ce Willis), het vroegere vriendje van Helen. Het geluk duurt niet lang. Madeline veracht haar man die zijn heil daarom maar in de fles zoekt. Als Madeline na vele jaren He len tegenkomt, heeft die een opmerkelijke metamorfose on dergaan. Ze is weer jong en stralend dankzij een geheim zinnig elixer. Madeline ge bruikt het spul ook en veran dert in een jonge vamp. Het heeft een gunstige bijwerking wanneer ze tijdens een echtelij ke ruzie van de trap valt. Kli- nisch is Madeline dood maar dankzij de levenskracht van het elixer blijft ze aardig op de been hoewel haar ledematen niet allemaal op de juiste plaats zitten. Weer worden de twee vrouwen rivalen. Robert Zemeckis omschrijft 'Death Becomes Her' als een zwarte komedie; een kwalifica tie die de lading niet dekt. De humor is volkomen onschuldig, vrijblijvend en voorspelbaar. Zemeckis zocht het vooral in visuele grappen waarop de kij ker vaak veel te lang moet wachten. Een magere filmko medie met veel techniek en weinig menselijkheid. 'Death becomes her' van Ro bert Zemeckis draait in Grand Theater in Breda en City 1 in Roosendaal. Van onze filmredactie Opnieuw staat de Amerikaanse indiaan centraal in een goedbe doelende speelfilm die hem als nog in ere wil herstellen: 'Thun derheart' van de Engelse regis seur Michael Apted, die onder meer zijn talent bewees in de spannende thriller 'Gorki Park'. Ook 'Thunderheart' is een thril ler, maar wil daarbij ook nog een boodschap uitdragen. Die komt ondanks de volgeladen plot, met drie verhaallijnen, toch duidelijk over. Val Kilmer (uit 'The Doors') speelt een jonge FBI- agent met Sioux-bloed, die in een indianenreservaat in South- ;s Dakota een moordzaak moet op lossen. Aanvankelijk is hij zich niet be wust van zijn achtergrond, maar na contact met de indianen ver andert dat. In dromen en visioe nen begint zijn ware indianen- bloed te kloppen. De politieman ontdekt behalve de oplossing van de moord ook zichzelf. Er zijn bloedige botsingen tussen regeringsgezinde indianen en ra diale traditionalisten van de .^original Rights Movements, dük het troosteloze bestaan in het reservaat, in de film een Derde Wereldland genoemd, "krijgt op een integere, rustige manier aandacht. Toch is 'Thunderheart' niet een echt geslaagde speelfilm te noe men omdat er teveel thema's in zijn gepropt. Behalve de moord zaak en de zoektocht van de FBI-man naar zijn wortels, is daar ook nog het verhaal van gevaarlijke uraniumboringen waaraan de indianen worden blootgesteld. Bovendien is het allemaal weinig verrassend. Michael Apted kreeg deze regie opdracht van producent Robert de Niro omdat hij eerder een documentaire, 'Incident at Ogla- la', maakte, over Leonard Pel tier, een Sioux-indiaan die door Amnesty International als de enige politieke gevangene in Amerika wordt beschouwd. Dat zou wel eens een veel interessan tere film kunnen zijn. 'Thunderheart' van Michael Ap ted draait in Casino 2 in Breda. Van onze fiimredactie Hoe wreed het lot van vrouwen in het feodale China kon zijn en' hoe aangrijpend mooi een Chi nees filmer daarover berichtte, weten we van 'Raise the Red Lantern' van Zhang Yimou. Eenzelfde onderwerp heeft 'Fi ve Girls and a Rope', een vijfluik van de jonge Chinese cineast Ye Hung-wei, die zijn eveneens prachtig gefotogra feerde film baseerde op een verhaal van de Chinese schrij ver Yeh Weilin. Het openingsbeeld van deze film is even afschuwelijk als schitterend om te zien: vijf meisjes in vuurrode bruidsjur ken hangen aan een touw in een tempelpoort en wiegen zachtjes heen en weer. Rust, vrede en schoonheid typeren deze verstilde proloog. Daarna volgt een vijfluik waarin we te zien krijgen hoe elk van deze vijf jonge vrouwen tot zelf moord besloot om zich uitein delijk collectief te verhangen. Eerst kirren ze nog als vrolijke, preutse tieners rond, maar al gauw worden ze geconfron teerd met de verschrikkingen van het volwassen vrouwenle ven. In hun directe omgeving zien ze wat er voor voor vrese lijke dingen met vrouwen ge beurt. Het eerste meisje merkt dat verzet tegen een gearran geerd huwelijk geen zin heeft. Het tweede meisje is er getuige van hoe haar grootmoeder ver-1 nederd wordt wanneer zij op haar zeventigste verjaardag voor het eerst bij de mannen aan tafel wil zitten. De derde jonge vrouw ziet hoe haar schoonzuster levend wordt be graven wegens overspel met een minnaar, die samen met Een bruut van een man en vijf Chinese meisjes die zich gaan verhangen in de schitterende Chinese film Five girls and a r0Pe foto meteor film haar het graf in moet. Het vier de meisje maakt mee hoe het leven van haar zuster bij-een moeilijke bevalling zonder par don wordt opgeofferd aan dat van het kind. De vijfde hoort dat haar tante gék is geworden omdat ze was verstoten wegens het niet kunnen baren van een zoon. De gruwelen worden droog en ondramatisch verteld. De om geving is een prachtig gefoto grafeerde barre uithoek van het Chinese platteland. De cineast weet met een enkel doeltref fend beeld en een opvallende kleurtoets bepaalde scènes in het geheugen van de kijker te griffen. De eenvoudige huis houdens die hij filmt, worden gedomineerd door lelijke, bru te, wellustige en dronken ke rels. In welke tijd de gebeurte nissen zijn gesitueerd, blijft overigens onduidelijk. In een persmap heeft de cineast ver klaard dat dit soort wreedhe den in sommige uithoeken van China nog altijd voorkomen. iMe serene epiloog zien we de mensje samen aan komen lopen b de tempelpoort om collectief zelfmoord te plegen. Bijna op gewekt leggen ze de stroppen om hun hals en trappen ze de balk onder hun voeten weg. Het aardse bestaan heeft hen niets te bieden. Al hun hoop gaat uit naar de 'hemelse tuin'. Volgens de legende komt een maagd op de dag van haar onsterfelijk heid daar terecht en wacht haar daar een heerlijk leven. Mannen zijn daar alleen voor hun vermaak in plaats van hen als slavinnen te behandelen. 'Five girls and a rope' van Yeh Hung-wei draait in Filmhuis Con cordia, 7 tot en met 13 januari, 19.30 uur. -ff y - Door Marjan Mes De liefhebbers van oude Fran se barokmuziek komen volop aan hun trekken in 'Tous les matins du monde'. Er valt prachtige 17e eeuwse muziek in te beluisteren, o.a. van Lul- ly en Coupérin. Maar ook van de Franse hofcomponist Marin Marais en van diens leermees ter Sainte-Colombe, want die twee spelen de hoofdrol, res pectievelijk in de gedaante van Gérard Depardieu en Jean-Pierre Marielle. Het is een met grote zorgvul digheid en stijl vormgegeven terugblik op de tweede helft van de 17e eeuw, de bloeipe riode van de viola da gamba, en de relatie tussen twee te gengestelde muziekkunste naars. Aan de hand van de herinneringen van de oude Marais (Depardieu) wordt het leven van diens leermeester, Sainte-Colombe, geschilderd. Deze stille, wat gespleten fi guur trekt zich na het plotse linge overlijden van zijn vrouw steeds meer terug. Hij wijdt zich uitsluitend aan de muziek, die voor hem heilig is, en aan de strenge opvoeding van zijn twee dochters. Een van hen is verliefd op de jonge Marais (Guillaume Depardieu, zoon van Gérard), die haar liefde uit opportunisme beant woordt. 'Tous les matins du monde' zit vol schitterende lokaties en kostuums die oogstrelend wer den gefotografeerd, maar de film van Alain Corneau ont breekt het toch enigszins aan overtuigend filmdrama. 'Tous les matins du monde' draait in Cinésol 1 in Breda.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 23