'Impact' over
slachtoffer
Bijlmerramp
UIT GIDS
Meryl Streep in magere truca
geklucht
Vijf meisjes in het barre China
Rudolf Nurejev .(54)
overleden aan Aids
.2 voor
nuari uit
om nu in
krijgbaar
bon blijft
stijgen
wind mee
inche niet
housiast
Dizzy Gillespie begin en
sluitstuk van de bebop
6Thunderheart' thriller
met ware indianenbloed
Grootste danser van deze eeuw
Radiozanger
Henk Dorèl
overleden
Depardieu
als
barokviolist
,0p een dag dat alles tegenzit, kruip
ik vaak om vier uur 's middags al
onder de wol."
Gert-Jan Dróge, tv-presentator
DONDERDAG 7 JANUAR11993
DEEL
Rudolf Nurejev (midden) repeterend met choreograaf Rudi van
Dantzig en danseres Sonja Marchiolli voor een speciaal voor hem
gecreëerd ballet, 'Blown in a gentle wind', bij Het Nationale
Ballet in 1975. foto archief de stem.
Door Marjan Mes
Breda - Na een langdurig, ellendig ziekbed is Rudolf Nurejev
gisteren in Parijs overleden aan Aids. De 54-jarige Russisch-
Britse danser, ongetwijfeld de grootste klassieke balletdanser
die de wereld gekend heeft, had zelf de laatste tijd geen
geheim meer gemaakt van zijn dodelijke ziekte.
Zijn arts, Michel Canesi, liet zich soonlijkheid de ster van tal van
Engelse klassegezelschappen,
zoals het Royal Ballet waar hij
vanaf 1962 tot halverwege de
jaren zeventig alle belangrijke
academische solistenrollen dans
te. Met zijn sensuele oogopslag,
beschadigde volle lippen en hoge
jukbeenderen had hij het typi
sche uiterlijk van een charisma
tische jeune premier, die bij het
publiek ongekend populair was.
Nurejev kon hoger en eleganter
springen en virtuozer draaien
dan iedere andere danser. Zijn
armen wisten ballerina's ontroe
rend te omvatten en te tillen.
Dat was de grote dame van het
Britse ballet, Margot Fonteyn,
niet ontgaan. Met haar vormde
hij vele jaren achtereen een luis
terrijk duo, hoèwel zij twintig
jaar ouder was dan hij. Dankzij
hem kon zij nog jaren lang
triomfen vieren, zelfs na haar
vijftigste.
Ook in Nederland was Rudolf
Nurejev gevierd. Met Het Natio
nale Ballet had hij een speciale
band. In drie balletten van Rudi
van Dantzig, onder meer in 'Mo
nument voor een gestorven jon
gen', en ook in werk van Toer
van Schayk vertolkte hij formi
dabele hoofdrollen. In 1989 trad
hij voor het eerst sinds zijn over
lopen naar het westen weer op
met het Kirov Ballet in Lening
rad.
Nurejev creëerde ook een groot
aantal balletten, vooral 'rema
kes' van klassiekers.
echter bij de bekendmaking van
Nurejevs overlijden niet direct
over de doodsoorzaak uit. Canesi
maakte bekend dat „Rudolf
Nurejev is bezweken aan com
plicaties van het hart als gevolg
van een wrede ziekte".
De voormalige sterdanser en
choreograaf was van 1982 tot
1989 artistiek leider van het Pa-
rijse Opera Ballet, een instituut
waar het academisch ballet nog
in al zijn traditionele luister
wordt bedreven. Op 8 oktober
jongstleden nam Nurejev, na een
westerse carrière van dertig jaar,
officieel afscheid in een stamp
volle Opera Garnier waar zijn
produktie van 'La Bayadère'
werd uitgevoerd. Met dit ballet
had hij in 1963 als choreograaf
gedebuteerd. Het werd een emo
tioneel afscheid met een tien
minuten durende staande ovatie.
De voorheen zo uiterst gracieuze
en atletische danser was toen al
zo-ziek dat hij het podium op
moest worden geholpen en gedu
rende de hele ceremonie moest
blijven zitten. Ook toen de Fran
se minister van cultuur, Jack
Lang, hem een hoge culturele
onderscheiding uitreikte.
Jack Lang noemde Nurejev kort
na de bekendmaking van diens
dood „een aristocraat van de
dans, die de karakters verheer
lijkte die hij speelde door de
passie waarmee hij hen vertolkte
en tot leven bracht. Tot zijn
laatste adem wijdde hij zich aan
zijn kunst met eenzelfde talent
en gulheid."
Rudolf Nurejev werd in 1938
tijdens een treinreis van zijn
ouders naar Irkutsk, nabij de
grens met Mongolië, geboren. Na
volksdanslessen, optredens als
amateurdanser en een opleiding
aan het Choreografisch Insituut
van Leningrad, werd dit geboren'
danslatent al meteen solist bij
het vermaarde Kirov Ballet.
Zijn onafhankelijke geest was
niet bestand tegen de communis
tische druk en artistieke beper
kingen. In 1961 vroeg hij tijdens
een toernee met het Kirov Ballet
in Parijs politiek asiel aan. Dat
gebeurde op het allerlaatste nip
pertje voordat zijn vliegtuig zou
vertrekken, op de luchthaven Le
Bourget. Een sensationele ge
beurtenis die de aandacht van de
hele wereld trok.
Rudolf Hametovich Nurejev
werd met zijn fabuleuze tech
niek en aangrijpende toneelper-
Laren (anp) - In Laren is
afgelopen zondag de zanger
Henk Dorèl overleden.
Zijn familie heeft dat gisteren
bekendgemaakt. Dorèl, wiens ei
gen naam Hendrik Doreleijers
was, werd vooral bekend als ver
tolker van de klassieker 'Hup
Holland Hup', geschreven door
Jan de Cler. Dorèl is 85 jaar
geworden.
Dorèl was een geschoold bariton.
Hij werkte onder andere voor de
KRO, waar hij de tune zong van
'Negen heit de Klok', en de
NCRV, waarvoor hij 'Wie klimt
er mee daar boven in die mast'
zong.
FILMS
HULST
- De Koning van Engeland
•20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Home alone 2.
20 u. Belle en het beest.
20 u. Single white female.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Daens.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Raising cain.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
- Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howard's end.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30
The best intentions.
-Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
- Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
- Quellin n - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Whispers in the dark.
- Quellin Dl - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Basic instinct.
-Metro I - 11.45, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. The bodyguard.
- Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Sister act.
-Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Flight of black angel.
-Tijf- 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
-Wapper - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
L'Inconnu dans la maison.
-Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Damage.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.20,
18.40 en 21 u. Boomerang.
-Ambassades Club 2 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Universal soldier.
-Ambassades Club 3 - 14, 16, 18,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16, 18 u.
Beethoven.
20 en 22 u. Le zebre.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. Whispers in the dark.
20 u. Bitter moon.
-Memling
20 u. Sister Act.
- Van Eyk
20 u. Bodyguard.
GENT
- Decascoop
20 en 22.30 u. Light sleeper.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Death
becomes her.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A few
good men.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Home
alone 2.
14.30, 20 en 22.30 u. Mikey.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister Act.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Body
guard.
17, 20 en 22.30 u. Damage.
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Single
white female.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Belle en
het beest.
20 u. Patriot games.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Daens.
22.30 u. Bitter moon.
20 u. Brazil.
en het meest gebruikt,
ieerde - tekstverwi
weede. WP poogde aan
ing bij de Windows-we
te krijgen met WordPet.»
5.1 voor Windows, maaf
werd geen succes, p,
sprong van de concurred
as al te groot,
akers van WP zitten niet
e pakken neer en presen
n volgende week donder"
versie 5.2 (voorlopig al'
in de Engelse versie). Met
a veel lettertypen en de
elijkheid om waar dan
op de computer naar be-
de teksten te zoeken. Met
grammatica-checker die
alleen een werkwoort
r ook de werkwoordsvor
kent. Met hulpschermpjes
de gebruiker door alle mo.
jke situaties loodsen.
5.2 is een aanwinst. De
rouwde toetscombinatie
er nog, maar ook het Win-
s-gevoel: 'klikken' met de
s en alles draait zoals men
st. Zou dit de eerste tekst
erker voor Windows zijn
zou niemand twijfelen. Oi
'ngeburgerde programma'!
d en AmiPro door de nieu-
WP-versie worden be-
gd, zal echter moeten blij.
ouwen en bijna dertig
t vrouwencondoom, dat
Nederland te koop i i:
encondoom. Dit conclu-
n onderzoek onder
rde van de ondervraag-
om te gaan gebruiken.
oedmiddel voor vrouwen
ook beschermt tegen ge-
chtsziekten en aids. Zwit-
land had begin vorig jaar
primeur. Binnen twee we-
was daar de voorraad uit
kocht.
t nieuwe voorbehoedmiddel
en combinatie van het pes-
'um en mannencondoom.
t vrouwencondoom is lan
en breder dan die voor
nnen en heeft aan weerszij-
n eén ring: een binnenring
r het in te brengen en 'een
s grotere buitenring. Het is
geveer twee keer zo duur als
condoom voor mannen.
ordt steeds vaker cadeau
het bestaan -dit jaar
1992 meer dan honderd
103.500.000 gulden.
krijgbaarheid en het feit.
de bon op veel plaatsen
rdt geaccepteerd, ook in
n dertien verschillende
otwinkelbedrijven en wa-
Uuizen. Er zijn VW-ge-
enkbonnen in zeven ver-
illende 'coupures': van tien
honderd gulden.
zijn weer meer dan een
t. De belangstelling voor
emt nog steeds toe. De
een nieuwe fiets is al
Tegelijk groeit de vraag
iuter en speciale kleding,
t dat anders: fietsers ge-
uiken hun rijwiel daar veel-
voor de vrije tijd en de
ort. Van de in totaal 93
iljoen fietsende Amerikanen
aagt ca. 20 een helm.
usiasme voor de water-
s.
de watersport steeds popf'
rder wordt".
ak een onderzoek dat do or
t ministerié van economj-
le zaken op verzoek van de
[SWA-Vereniging is gehou-
n over de consequenties van
en externe ontwikkeling®
op de branche, de bedrij-
n en de HISWA Vereniging
komen, biedt hoop.
xposanten
HISWA wordt dit jaar wat
rder gehouden dan normaal
j is van 27 februari tot en
|et 7 maart voor het publiés
lopend. Tot nu toe hebben
ch 355 exposanten aange'
eld maar volgens de organi
se loopt dit aantal waar-
ihijnlijk op tot 400.
DE STEM
Amsterdam (anp) - Vooralsnog is het een film zonder einde.
De programmamaaksters Toni Boumans en Els Lansdorp
r.ebben de stille hoop dat tussen nu en het moment van
uitzending vanavond met zekerheid kan worden gezegd dat de
hoofdpersoon van hun documentaire 'Kruitberg 426', de
Ghanees Osei Kingston Appiagyei, is gedood bij de vliegramp
van 4 oktober in de Bijlmer.
Er zijn nog twee vermisten en
nog twee niet-geïdentificeerde
stoffelijke resten die voor nader
üNA-onderzoek naar Groot-
Brittannië zijn gestuurd. De ene
vermiste is een Pakistaanse man.
De tweede de onfortuinlijke
Osei, van wiens wedervaren in
Nederland de Vara-rubriek 'Im
pact' een reconstructie maakte.
In juli 1990 kwam hij naar Ne
derland. Officieel als 'crusader',
voornemens om het doopsgezin
de geloof te verbreiden. In wer
kelijkheid om geld te verdienen
om zijn familie in Ghana te
kunnen onderhouden.
Zijn zus Helina en broer Collins
komen over om behulpzaam te
zijn bij de identificatie. Terwijl
een politiebeambte bloedmon
sters bij ze afneemt om te kun
nen vergelijken met het erfelijk
materiaal van de stoffelijke
overschotten, staart Collins stil
naar een fotootje van Osei.
lijn broer is een pijnlijke dood
festorven." De documentaire
schetst een beeld van een reli
gieus, gereserveerd man. „Hij
vatte het leven ernstig op", zegt
zus Helina.
De reconstructie is noodgedwon
gen compact gebleven. „We had
den veel meer materiaal, maar in
veertig minuten kun je niet zo-
-teel", zegt maakster Toni Bou
mans.
'Impact: kruitberg 426', Neder
land 3,23 uur
Dizzy Gillespie was een trouwe gast op het North Sea Jazz
festival in p^fipag. Daar maakte Stem-fotograaf Johan van.
Gurp in 1984 deze foto van de legendarische trompettist.
Door Rinus van der Heijden
Bij de dood van de 75-jarige trwnpetveteraan Dizzy Gillespie
zou de vraag kunnen rijzen of net nu de trompettistenstand
beelden zijn die worden neergehaald. Anderhalf jaar geleden
stierf Miles Davis, gisteren zijn evenknie Gillespie. Beiden
zijn niet alleen bepalend geweest voor de rol van de trompet
binnen de jazz, maar meer nog waren zij de architecten van
mijlpalen, waarlangs jazzmuziek zich door de historie slin
gert.
Zal Miles Davis voortleven als
Je godfather van fusiemuziek,
Gillespie is de uitvinder, waar
van het woord met een hoofdlet
ter wordt geschreven. Hij was in
de jaren veertig de avantgardist
die, met in zijn kielzog onder
andere Miles Davis, de bebop
introduceerde. Dat betekende
een revolutie, die te vergelijken
is met de intrede van de rock
and roll in de amusementsmu
ziek van de jaren vijftig.
Gillespie was de stichter van een
nieuwe stroming, die zowel in
tellectueel als muzikaal de
mensheid nieuw genot verschaf
te. In harmonisch opzicht was
bebop duidelijk beïnvloed door
twintigste eeuwse, Europese ge
componeerde muziek van onder
andere Maurice Ravel en Claude
Debussy. Thema, melodie en im
provisatie, alles werd onderge
schikt gemaakt aan zeer inge
wikkelde akkoordenschema's.
De kwarten in de muziek werden
vervangen door achtste noten,
waardoor het leek of de musici
(wee keer zo snel speelden.
Doordat de schijn werd gewekt
dat tegen de beat werd inge
speeld, waren en zijn ongeoefen
de
oren nogal afkerig van deze
nettlg aandoende muzikale ge
voelsuiting.
Gillespie, bij de geboorte van de
bebop getooid met een afwij
kend sikje, donkere bril en grote
«pino-pet, werd niettegenstaan
de de apostel van al het nieuwe
dot de jazz te bieden had. Samen
®et onder andere altsaxofonist
darlie Parker, pianist Thelo-
mous Monk, gitarist Charlie
Christian en Miles Davis riep
^nieuwe generatie jazzlief
hebbers hem uit tot haar nieuwe
culturele leider.
1 hdh veel vernieuwers uiteinde-
'J5. f!™ nek breken over hun
rustieke of technische beperkt-
eden, bleek in het geval van
j lzzy Gillespie, dat hij een an-
re grootheid op de trompet
far rïe kroon stak: Louis Arm-
t f?nS- Zijn frasering, timbre en
mot kwamen °P gelijke voet
de musicus die als geen
ander verantwoordelijk was voor
het ontstaan van de jazzmuziek
in de jaren twintig. Waarmee het
heilige vuur van Armstrong op
Gillespie werd overgedragen.
Latijnse ritmen
Dizzy Gillespie was er de man
niet naar om na de introductie
"van de bebop op zijn lauweren te
gaan rusten. Hij ging zich bezig
houden met Latijnse ritmen, met
name Afro-Cubaanse. Daarrqee
werd hij de grondlegger voor van
jazz afgeleide varianten als sal
sa. En of dat nog niet voldoende
was, blies Gillespie ook de big-
bandmuziek, die na de zegetocht'
in de jaren dertig in het slop was
geraakt, nieuw leven in. Zijn
samenwerking met arrangeur en
componist Quincy Jones in de
jaren vijftig betekende ook in
deze sector nieuw élan.
Voor het grote publiek werd
Dizzy Gillespie de man met de
kikvorswangen die, als hij zijn
trompet aanblies, opzwelden van
de rand van zijn boord tot onder
zijn ogen. Met zijn trompet,
waarvan de beker een hoek naar
boven maakte van 45 graden,
vierde hij triomfen op jazzfesti
vals en de megaconcerten, die in
de jaren zeventig van de grond
kwamen.
De laatste jaren deed Dizzy Gil
lespie het wat kalmer aan. Elk
jaar nog was hij op het North
Sea Jazz Festival, nu met zijn
United Nation Orchestra, waarin
hij vele grote musici had verza
meld. Maar er kwam sleet op de
meester. Zijn taak bestond voor
namelijk nog uit dirigeren en af
en toe wat melodieuze aanzetten
op zijn trompet.
Met de dood van Dizzy Gillespie
is een deken gelegd over de his
torie van de bebop. Het zou de
overledene goed hebben gedaan
te weten, dat met name in Ne
derland de bebop op dit moment
een revival beleeft. Maar Gille
spie wist allang dat de muziek
soort die aan zijn kunstenaar
schap ontsproot, onsterfelijker
was dan zijn eigen persoon.
ecomes her'.
Meryl Streep (links) en Goldie Hawn in de far^asiekomedie 'Peaj
MadeHhi
foto u.i.p.
Door Henk van Weert
Regisseur Robert Zemeckis is
niet bepaald vies van speciale
effecten. Met kaskrakers als de
'Back to the Future'-films en
'Who framed Roger Rabbit?'
heeft hij zijn sporen in dat
opzicht verdiend. Voor 'Death
Becomes Her' heeft hij nog eens
extra diep in de trucendoos
gegraaid. De film staat, vooral
aan het einde, bol van de tech
nische hoogstandjes.
Het blonde hoofd van Meiyl
Streep draait soms 180 graden
rond 'en af en toe schiet het, als
bij Lange Jan in de Efteling,
een eind de hoogte in. Goldie
Hawn blijft al evenmin intact.
Als Meryl Streep haar, na de
zoveelste ruzie, met kogels
doorzeeft, loopt Goudbekje
vrolijk verder, met een enorm
zichtbaar gat in haar buik.
Zemeckis had d'e afdeling Spe
cial Effects ook hard nodig,
want het verhaal stelt bitter
weinig voor. De film is bedoeld
als een parodie op Hollywood
waar lichamelijk ieders groot
ste vijand is. Krampachtig pro
beren de sterren de rimpels en
slappe huid te lijf te gaan met
smeersels, pillen en kuren.
Ashton (Meryl
Streep) is zo'n ster, die licha
melijk op haar retour is. De
vrienschap met hartsvriendin
Helen (Goldie Hawn) slaat om
in haat als Madeline trouwt
met een plastisch chirurg (Bru
ce Willis), het vroegere vriendje
van Helen. Het geluk duurt niet
lang. Madeline veracht haar
man die zijn heil daarom maar
in de fles zoekt.
Als Madeline na vele jaren He
len tegenkomt, heeft die een
opmerkelijke metamorfose on
dergaan. Ze is weer jong en
stralend dankzij een geheim
zinnig elixer. Madeline ge
bruikt het spul ook en veran
dert in een jonge vamp. Het
heeft een gunstige bijwerking
wanneer ze tijdens een echtelij
ke ruzie van de trap valt. Kli-
nisch is Madeline dood maar
dankzij de levenskracht van het
elixer blijft ze aardig op de
been hoewel haar ledematen
niet allemaal op de juiste plaats
zitten. Weer worden de twee
vrouwen rivalen.
Robert Zemeckis omschrijft
'Death Becomes Her' als een
zwarte komedie; een kwalifica
tie die de lading niet dekt. De
humor is volkomen onschuldig,
vrijblijvend en voorspelbaar.
Zemeckis zocht het vooral in
visuele grappen waarop de kij
ker vaak veel te lang moet
wachten. Een magere filmko
medie met veel techniek en
weinig menselijkheid.
'Death becomes her' van Ro
bert Zemeckis draait in Grand
Theater in Breda en City 1 in
Roosendaal.
Van onze filmredactie
Opnieuw staat de Amerikaanse
indiaan centraal in een goedbe
doelende speelfilm die hem als
nog in ere wil herstellen: 'Thun
derheart' van de Engelse regis
seur Michael Apted, die onder
meer zijn talent bewees in de
spannende thriller 'Gorki Park'.
Ook 'Thunderheart' is een thril
ler, maar wil daarbij ook nog een
boodschap uitdragen. Die komt
ondanks de volgeladen plot, met
drie verhaallijnen, toch duidelijk
over. Val Kilmer (uit 'The
Doors') speelt een jonge FBI-
agent met Sioux-bloed, die in
een indianenreservaat in South-
;s
Dakota een moordzaak moet op
lossen.
Aanvankelijk is hij zich niet be
wust van zijn achtergrond, maar
na contact met de indianen ver
andert dat. In dromen en visioe
nen begint zijn ware indianen-
bloed te kloppen. De politieman
ontdekt behalve de oplossing
van de moord ook zichzelf. Er
zijn bloedige botsingen tussen
regeringsgezinde indianen en ra
diale traditionalisten van de
.^original Rights Movements,
dük het troosteloze bestaan in
het reservaat, in de film een
Derde Wereldland genoemd,
"krijgt op een integere, rustige
manier aandacht.
Toch is 'Thunderheart' niet een
echt geslaagde speelfilm te noe
men omdat er teveel thema's in
zijn gepropt. Behalve de moord
zaak en de zoektocht van de
FBI-man naar zijn wortels, is
daar ook nog het verhaal van
gevaarlijke uraniumboringen
waaraan de indianen worden
blootgesteld. Bovendien is het
allemaal weinig verrassend.
Michael Apted kreeg deze regie
opdracht van producent Robert
de Niro omdat hij eerder een
documentaire, 'Incident at Ogla-
la', maakte, over Leonard Pel
tier, een Sioux-indiaan die door
Amnesty International als de
enige politieke gevangene in
Amerika wordt beschouwd. Dat
zou wel eens een veel interessan
tere film kunnen zijn.
'Thunderheart' van Michael Ap
ted draait in Casino 2 in Breda.
Van onze fiimredactie
Hoe wreed het lot van vrouwen
in het feodale China kon zijn en'
hoe aangrijpend mooi een Chi
nees filmer daarover berichtte,
weten we van 'Raise the Red
Lantern' van Zhang Yimou.
Eenzelfde onderwerp heeft 'Fi
ve Girls and a Rope', een
vijfluik van de jonge Chinese
cineast Ye Hung-wei, die zijn
eveneens prachtig gefotogra
feerde film baseerde op een
verhaal van de Chinese schrij
ver Yeh Weilin.
Het openingsbeeld van deze
film is even afschuwelijk als
schitterend om te zien: vijf
meisjes in vuurrode bruidsjur
ken hangen aan een touw in
een tempelpoort en wiegen
zachtjes heen en weer. Rust,
vrede en schoonheid typeren
deze verstilde proloog. Daarna
volgt een vijfluik waarin we te
zien krijgen hoe elk van deze
vijf jonge vrouwen tot zelf
moord besloot om zich uitein
delijk collectief te verhangen.
Eerst kirren ze nog als vrolijke,
preutse tieners rond, maar al
gauw worden ze geconfron
teerd met de verschrikkingen
van het volwassen vrouwenle
ven. In hun directe omgeving
zien ze wat er voor voor vrese
lijke dingen met vrouwen ge
beurt. Het eerste meisje merkt
dat verzet tegen een gearran
geerd huwelijk geen zin heeft.
Het tweede meisje is er getuige
van hoe haar grootmoeder ver-1
nederd wordt wanneer zij op
haar zeventigste verjaardag
voor het eerst bij de mannen
aan tafel wil zitten. De derde
jonge vrouw ziet hoe haar
schoonzuster levend wordt be
graven wegens overspel met
een minnaar, die samen met
Een bruut van een man en vijf Chinese meisjes die zich gaan
verhangen in de schitterende Chinese film Five girls and a
r0Pe foto meteor film
haar het graf in moet. Het vier
de meisje maakt mee hoe het
leven van haar zuster bij-een
moeilijke bevalling zonder par
don wordt opgeofferd aan dat
van het kind. De vijfde hoort
dat haar tante gék is geworden
omdat ze was verstoten wegens
het niet kunnen baren van een
zoon.
De gruwelen worden droog en
ondramatisch verteld. De om
geving is een prachtig gefoto
grafeerde barre uithoek van het
Chinese platteland. De cineast
weet met een enkel doeltref
fend beeld en een opvallende
kleurtoets bepaalde scènes in
het geheugen van de kijker te
griffen. De eenvoudige huis
houdens die hij filmt, worden
gedomineerd door lelijke, bru
te, wellustige en dronken ke
rels. In welke tijd de gebeurte
nissen zijn gesitueerd, blijft
overigens onduidelijk. In een
persmap heeft de cineast ver
klaard dat dit soort wreedhe
den in sommige uithoeken van
China nog altijd voorkomen.
iMe serene epiloog zien we de
mensje samen aan komen lopen
b de tempelpoort om collectief
zelfmoord te plegen. Bijna op
gewekt leggen ze de stroppen
om hun hals en trappen ze de
balk onder hun voeten weg. Het
aardse bestaan heeft hen niets
te bieden. Al hun hoop gaat uit
naar de 'hemelse tuin'. Volgens
de legende komt een maagd op
de dag van haar onsterfelijk
heid daar terecht en wacht
haar daar een heerlijk leven.
Mannen zijn daar alleen voor
hun vermaak in plaats van hen
als slavinnen te behandelen.
'Five girls and a rope' van Yeh
Hung-wei draait in Filmhuis Con
cordia, 7 tot en met 13 januari,
19.30 uur.
-ff
y -
Door Marjan Mes
De liefhebbers van oude Fran
se barokmuziek komen volop
aan hun trekken in 'Tous les
matins du monde'. Er valt
prachtige 17e eeuwse muziek
in te beluisteren, o.a. van Lul-
ly en Coupérin. Maar ook van
de Franse hofcomponist Marin
Marais en van diens leermees
ter Sainte-Colombe, want die
twee spelen de hoofdrol, res
pectievelijk in de gedaante
van Gérard Depardieu en
Jean-Pierre Marielle.
Het is een met grote zorgvul
digheid en stijl vormgegeven
terugblik op de tweede helft
van de 17e eeuw, de bloeipe
riode van de viola da gamba,
en de relatie tussen twee te
gengestelde muziekkunste
naars. Aan de hand van de
herinneringen van de oude
Marais (Depardieu) wordt het
leven van diens leermeester,
Sainte-Colombe, geschilderd.
Deze stille, wat gespleten fi
guur trekt zich na het plotse
linge overlijden van zijn
vrouw steeds meer terug. Hij
wijdt zich uitsluitend aan de
muziek, die voor hem heilig is,
en aan de strenge opvoeding
van zijn twee dochters. Een
van hen is verliefd op de jonge
Marais (Guillaume Depardieu,
zoon van Gérard), die haar
liefde uit opportunisme beant
woordt.
'Tous les matins du monde' zit
vol schitterende lokaties en
kostuums die oogstrelend wer
den gefotografeerd, maar de
film van Alain Corneau ont
breekt het toch enigszins aan
overtuigend filmdrama.
'Tous les matins du monde'
draait in Cinésol 1 in Breda.