De stekker-drang van Europa
Bijlmer
Fiat doet nieuwe poging met topmodel Croma
Straks moet alles overal in-, bij- en op elkaar passen
Richtlijnen installateurs
zijn inmiddels vernieuwd
Opvolger van Ford Sierra
krijgt standaard airbag
WordPerfect 5.2 voor
Windows 14 januari uit
Vrouwencondoom nu i
ui
Nederland verkrijgbaar
VW-geschenkbon blijft
in populariteit stijgen
Fiets heeft de wind mee
Watersportbranche niet
ongeremd enthousiast
Dizzy Gillesp
sluitstuk van
CONSUMENT
D
DE STEM
DONDERDAG 7 JANUARI 1993
We vinden het heel gewoon dat een schroefje uit
Breda op een moertje uit Groningen past. Maar in het
Europa van '93 moet datzelfde schroefje ook op een
moertje uit München, Rome en Granada passen.
Werk aan de winkel dus voor de Europese Normali
satie Instituten. Of het nu om dakpannen, wc-brillen,
garantiebewijzen, bakstenen, plakband of stekkers
gaat; alles moet straks in-, bij- en op elkaar passen.
Zijn we Orwelliaans op weg één sociaal-culturele
eenheidsworst te worden, of redt normalisatie ons
voor de complete chaos en het economische bankroet?
Verslag van het normenfront.
Door Ron Buitenhuis
Breda - Bakstenen zijn precies
zo groot dat er 800 op een pallet
gaan. Pallets zijn precies zo
groot dat er 26 op een vrachtwa
gen gaan. Vrachtwagens zijn
precies zo hoog dat ze (bijna)
overal in Nederland onder via
ducten en bruggen passen. Het
beton van bruggen is zo gemixed
en gewapend dat het sterk ge
noeg is om dagelijks duizenden
auto's te dragen.
Ander voorbeeld.
Een velletje A4 is precies zo
groot dat het in een ordner past.
Dubbelgevouwen past het papier
precies in een envelop. Het ven
stertje in de envelop zit precies
op de plaats waar het adres op
het A-viertje leesbaar is.
Allemaal toeval? Nee, een kwes
tie van afspraken maken. Af
spraken tussen de producenten,
vervoerders, verkopers en ge
bruikers. Afspraken over alles,
maar dan ook écht alles, wat wij
in het dagelijks leven gebruiken.
Al die duizenden afspraken wor
den gecoördineerd en bewaakt
door het Nederlands Normalisa
tie Instituut (NNI) in Delft. 180
Medewerkers en een kleine 5000
externe adviseurs zorgen er voor
dat bijvoorbeeld een schroefje
uit Breda op een moertje uit
Groningen past.
Plakkracht
Maar ook dat matrassen in bed
den passen; dat verkeersborden
overal dezelfde grootte en kleu
ren hebben; dat de letter P van
parkeren een identieke vormge
ving heeft; dat rioolpijpen op
elkaar passen; dat deuren hoog
genoeg zijn; dat een lantaarn
paal bij een botsing op een veili
ge manier knikt; dat plakband
de juiste plakkracht heeft; dat
rubber ringen in de tapkraan
passen; dat er één symbool is
voor nooduitgangen en dat bat
terijen zowel in de walkman als
in de zaklamp passen.
Dit scheppen van orde en een
heid wordt 'normalisatie' ge
noemd. Nederland mag dan vol
gens velen moreel en politiek ten
prooi zijn gevallen aan normver
vaging, zonder produktnormen
zou het leven pas echt één grote
chaos zijn. Het NNI gelooft er
heilig in dat normalisatie het
maatschappelijke leven niet al
leen doelmatiger maakt, maar
ook de kwaliteit van goederen
bevordert, de veiligheid en de
gezondheid van mens en dier.
Bovenal bespaart het tijd, geld
en onvrede.
Geen eiland
Maar we leven in Nederland niet
op een eiland. Sterker nog, van
daag leven we in Europa '93: het
kraamjaar van de Europese Een
wording. Het succes van de poli
tieke en monetaire samensmel
ting van de EG-landen staat of
valt mede met het succes van de
Europese Normalisatie. Eenvou
dig geredeneerd: als het Bredase
schroefje straks niet ook op het
Franse en Portugeese moertje
past, dan wordt het nooit iets
met Europa.
Het zijn trouwens de Noord-Eu
ropeanen die op veel fronten de
EG-norm bepalen. Op het gebied
van veiligheid en gezondheid
spelen Duitsland, Nederland en
Denemarken traditioneel de eer
ste viool. Dat is ook de reden dat
Nederlandse burgers straks nau
welijks iets zullen merken van
andere produktnormen. Het gros
van de normen is hier al goed
geregeld. De aardverschuiving in
regels en wetten vindt vooral in
Spanje, Griekenland, Italië en
Portugal plaats die op talloze
terreinen hun normen moeten
opkrikken.
Nu bestaat al sinds 1965 het
Comité Européen de Normalisa
tion (CEN), maar de afspraken
die daar de afgelopen jaren zijn
gemaakt, zijn niet toereikend en
bindend gebleken. Nog altijd
stellen de lidstaten hun eigen
nationale normen vast voor ven
tielen, vuilniszakken, soldeer
bouten of noem maar op. Toch is
er in aanloop op Europa 1993
achter de schermen al hard ge
werkt aan harmonisatie van het
Europees stelsel van normen en
Dit mag binnenkort helemaal niet meer voorkomen.
standaarden. Een stelsel dat
straks alle lidstaten verplicht de
nationale norm-afspraken die
strijdig zijn met de nieuwe Euro
pese standaard, in te trekken.
Miljoenenwinst
Exacte bedragen zijn niet te noe
men, maar bedrijven die op htm
qui vive zijn kunnen met de
normalisatie op de Europese
leest duizenden tot miljoenen
guldens besparen. Nu moet een
producent van conserven bij
voorbeeld in Frankrijk wel op
het etiket zetten hoeveel zout er
in zit, en in Spanje niet. Straks
geldt voor heel Europa één eti
ketnorm. Nu moet Philips nog
elk nieuw type scheerapparaat,
radio of lamp aanpassen aan de
normen en veiligheidseisen van
de twaalf afzonderlijke EG-lan-
den. Dat kost niet alleen bij de
produktie handen vol geld en
tijd, maar ook bij de honderden
keuringsdiensten in de afzonder
lijke landen die het apparaat pas
voor de verkoop vrijgeven na
uitgebreide testen en eventele
aanpassingen.
Het is dus geen wonder dat be
halve Lubbers, Delors en Kohl,
ook de h.h. directeuren van bij
voorbeeld Siemens, Mercedes-
Benz, Shell, Philips, Fiat, Pirelli
en Nestlé zich het vuur uit de
sloffen hebben gelopen voor de
Europese Monetaire Unie
(EMU). Het wegnemen van de
bestaande Europese handelsbe
lemmeringen opent volgens ve
len de weg naar het lunapark
van de Big Business.
Utopisch of niet, normalisatie is
duidelijk één van de wegberei
ders van de EMU. Door flink in
het oerwoud van maten, gewich
ten en eisen te snoeien - door
normen, wetgeving en richtlijnen
te standaardiseren, kan het be
drijfsleven makkelijker terecht
in andere EG-landen. Niet alleen
Philips, maar ook bouw-, me
taal-, levensmiddelen- en land
bouwbedrijven.
Geen kwaliteitsgarantie
Tienduizenden produkten en
diensten mogen straks maar een
beperkt aantal vormen en afme
tingen hebben en moeten vol
doen aan de EG-richtlijnen voor
veiligheid en samenstelling. Let
wel: een CE-label (Conformité
Européenne) is géén garantie
voor kwaliteit of duurzaamheid, Op de rails
Van onze redactie consument
Breda - Voor alle installa
teurs die aangesloten zijn
bij de Vereniging van Ne
derlandse Installatiebedrij
ven (VNI) is op 1 januari
het 'Bindend besluit Con-
sumentenwerk' in werking
getreden.
Alle VNI-installateurs werken
nu met dezelfde algemene
voorwaarden, die ook voldoen
aan de eisen van het Nieuw
Burgerlijk Wetboek.
Onderdeel van de algemene
voorwaarden is een uniforme
garantieregeling. Eventuele
meningsverschillen kunnen
zowel door de opdrachtgever
als de installateur worden
voorgelegd aan een onafhan
kelijke geschillencommissie.
Achtergrond van de aanscher
ping van de algemene voor
waarden is de toenemende be
hoefte aan controleerbare
kwaliteit. In samenwerking
met de Consumentenbond,
Konsumenten Kontakt en de
Vereniging Eigen Huis zijn de
nieuwe richtlijnen opgesteld.
Uitgangspunten hierbij waren
goede consumentenvoorwaar-
den, een duidelijke garantiere
geling en het zichtbaar en
toetsbaar maken van kwali
teit.
De garantieregeling houdt on
der meer in dat de installateur
eventuele gebreken in het
werk gedurende één jaar zal
verhelpen. Als het werk be
staat uit installatie en levering
van materialen door de instal
lateur, geldt een garantiepe
riode voor twee jaar.
asni -installateur is te her
kernen aan het officiële, blau
we VNI-vignet. Circa negentig
procent van de installatieb
ranche. is bij de vereniging
aangesloten. Zo'n 3300 bedrij
ven op het gebied van verwar
ming, klimaatbeheersing, gas,
water, loodgieten en sanitair
zijn lid.
Maar- zelfs als de normalisatie--
kogel door de kerk is, kan het
nog generaties duren eer heel
Europa op één lijn zit. Zo wil
men al jaren één stekker, die op
elke Europese wandcontactdoos
past, om daar overal in Europa
230 volt uit te slurpen. Insiders
verwachten dat met de unifor
mering van het Europese electri-
citeitnet nog zo'n jaar of dertig
gemoeid zal zijn. Zoals het ook
nog jaren kan duren eer heel
Europa dezelfde maateenheid
voor schoenen gebruikt. De Eu
ropese Normalisatietrein mag
dan op de rails staan; een echte
Europese trein kan nog altijd
niet tot in Spanje rijden vanwe
ge de afwijkende asbreedte.
Fiat heeft zijn topmodel, de
Croma, nog eens een keer
opgewaardeerd. Dê vernieu
wing is vooral technisch: er
is een nieuwe benzinemotor
van twee liter met zestien
kleppen, een vernieuwde 2.0
turbodiesel met het zuinige
directe injectiesysteem, de
2.5 turbodiesel is geruislozer
gemaakt en de uitrusting
van alle modellen is verbe
terd.
Binnenkort komt er een diesel
met milieuvriendelijke kataly
sator en rond mei volgt een
Croma met zescilinder motor.
Dezelfde die Alfa Romeo en
Lancia in de 164/155 en de
Thema gebruiken.
Fiat is zich de laatste tijd wat
nadrukkelijker gaan bezighou
den met het milieu. In Turijn
staat een heuse recycling-fa-
briek waar jaarlijks al duizen
den gebruikte auto's uit elkaar
gehaald worden met het oog op
hergebruik van zoveel mogelijk
materiaal. Fiat wil in heel Italië
een systeem opzetten voor recy
cling van autowrakken.
Ook de vernieuwde Croma
wordt met milieubewuste pro-
duktiemethodes gebouwd: in de
(in Nederland standaard) kli-
maatregelingsystemen worden
geen CFK's meer gebruikt maar
een ozonlaag-vriendelijk gas.
Alle dealers beschikken
voortaan over apparatuur
waarmee de vloeistof veilig uit
de airconditioning verwijderd
kan worden voor recycling.
In de schuimvullingen van stoe
len en banken komen geen
schadelijke stoffen meer voor,
er wordt voor de produktie
geen cadmium meer gebruikt,
net zo min als chroom in het
kleurpigment voor de lak en
alle plastic onderdelen die
zwaarder zijn dan 50 gram zijn
voortaan gecodeerd om herge
bruik straks te vergemakkelij
ken.
Emissie-eisen
Fiat probeert de tanende be
langstelling voor de Croma op
te vijzelen met voornamelijk
technische aanpassingen. Ster
kere en schonere motoren moe
ten het reeds zeven jaar be
staande model opnieuw onder
de aandacht brengen. Terwijl
sommige diesel-deskundigen
beweren, dat de direct ingespo
ten diesel zijn langste tijd ge
had heeft omdat die zuinige
motor de toekomstige emissie-
eisen niet kan halen, volhardt
Fiat in de toepassing ervan. Met
name in de Croma die met die
diesel tot een gemiddeld ver
bruik van 1:18 kan komen.
Van de Croma zijn sinds eind
1984 400.000 exemplaren ver
kocht, waarvan 365.000 in Eu
ropa. In Nederland zijn er vorig
jaar 1.300 verkocht, 30 meer
dan in 1991. De auto zit in het
topsegment, dat in Europa
marktaandeel verliest. Vooral
in Italië zelf heeft Fiat het met
de Croma zwaar te verduren,
door hevig toegenomen concur
rentie van andere Europese
merken.
De voornamelijk technisch vernieuwde Croma is uiterlijk herkenbaar aan een nieuwe grille.
De opvolger van Fords Sierra
komt begin maart op de
markt. De Mondeo, zo ge
noemd omdat het nieuwe mo
del bedoeld is voor de hele
wereld, wordt sinds kort ge
produceerd in het Belgische
Genk, later ook in Amerika.
De auto krijgt standaard een
airbag voor de bestuurder
mee. De goedkoopste Mondeo
zal vermoedelijk 39.000 gul
den kosten en dus ruim tien
procent duurder zijn dan de
huidige Sierra.
Ford deed ruim elf jaar met de
tamelijk populaire Tapnus,
voordat in 1982 de opmerke
lijk vormgegeven Sierra ver
scheen. Daarvan zijn er in tien
jaar tijds drie miljoen ge
bouwd. Ford beweert dat de
Mondeo als model een korter
leven beschoren zal zijn. „Om
dan toch een groot volume te
halen, maken we deze auto
voor de hele wereld", aldus J.
Plaggemars, directeur Ford
Nederland. Terwijl de Japan
ners er juist toe overgaan spe
ciaal auto's te ontwerpen die
bedoeld zijn voor Europa of
..Arperika.
De nieuwe Mondeo heeft in
tegenstelling tot de Sierra
voorwielaandrijving. Volgens
Ford zijn met name de onder
houdskosten veel lager dan bij
de concurrentie, de Opel Vec-
tra, de Peugeot 405 of de Maz
da 626. Desondanks gaat Ford
er niet toe over de garantieter
mijn te verlengen naar drie
jaar, zoals bij de meeste con
currenten intussen gebruike
lijk is. Die garantietermijn
blijft twaalf maanden. De
Mondeo zal geleverd worden
als vier- of vijfdeurs en sta
tioncar met standaard stuur
bekrachtiging en airbag. Ford
geeft hoog op van de botsvei-
ligheid van de nieuwe carros
serie.
Van onze redactie consument
Breda - WordPerfect is al vele jaren het meest gebruikt,
best verkochte -en meest gekopieerde- tekstverw,
kingspakket ter wereld.
Miljoenen mensen kunnen de
belangrijkste toetscombinaties
dromen: F7 (Einde), F10 (Be
waar), F5 (Inhoud), F3 (Help),
Shift F7 (Printen). Tot voor
kort leek de positie van Word
Perfect -of zoals de kenners
gemeenzaam zeggen: WP - on
aantastbaar. En toen kwam
Windows en werd alles anders.
Windows is een 'grafisch' sys
teem, dat de bediening van
computers sterk vereenvou
digt. De gebruiker wordt via
schermpjes met keuzemoge
lijkheden op weg geholpen.
Het intikken van moeilijke
commando's is verleden tijd.
Windows bestaat al lang maar
met versie 3.0 werd het sys
teem volwassen en de meest
recente versie 3.1 biedt alles
wat de verwende gebruiker
wenst.
Wat op het scherm staat
- tekst èn plaatjes - wordt
exact zo afgebeeld op de prin
ter: What You See Is What You
Get. Tekstschrijvers blijken
dat zeer op prijs te stellen.
Daarmee begon de zegetocht
van speciale tekstverwerkers
voor Windows. Word voor
Windows werd wereldwijd het
populairst. AmiPro is een goe
de tweede. WP poogde aa
sluiting bij de Windows-^
reld te krijgen met WordPj
fect 5.1 voor Windows, niaa
dat werd geen succes, j
voorsprong van de concurrej
tie was al te groot.
De makers van WP zitten nii
bij de pakken neer en
teren volgende week
dag versie 5.2 (voorlopig gj
leen in de Engelse versie), m,
extra veel lettertypen en j
mogelijkheid om waar 4
ook op de computer naar h
paalde teksten te zoeken. Mt
een grammatica-c/iecfcer
niet alleen een werkwooj
maar ook de werkwoordsvo:
men kent. Met hulpschermpjè
die de gebruiker door alle
gelijke situaties loodsen.
WP 5.2 is een aanwinst. D
vertrouwde toetscombinatis
zijn er nog, maar ook het Wit
dows-gevoel: 'klikken' met
muis en alles draait zoals n
wenst. Zou dit de eerste tek
verwerker voor Windows zi
dan zou niemand twijfelen,
de ingeburgerde programnis
Word en AmiPro door de nies
we WP-versie worden be
dreigd, zal echter moeten blij
ken.
TEKENING NNI
maar een bewijs dat een produki
aan de EG-richtlijnen voldoet.
Of het nu om dakpannen, garan
tiebewijzen, LPG-tanks, vuur
werk, gehaktballen, diploma's,
caravans, wc-brillen of de juiste
spelling van landnamen gaat.
Gevolg is dat fabrikanten hun
assortiment sterk kunnen beper
ken, wat flink scheelt in de pro
duktie- en administratiekosten
maar ook qua opslag. Zo bere
kende voeding- en zeepgigant
Unilever dat het straks dertig
procent magazijnruimte be
spaart door normalisatie. Dit to
taalpakket van voordelen moet
volgens de consumentenorgani
saties worden doorberekend in
de prijzen van de consument.
Van onze redactie consument
Breda - Een kwart van de vrouwen en bijna dertig
procent van de mannen vindt het vrouwencondoom, ds
vanaf morgen, 8 januari, in Nederland te koop is
prettiger in gebruik dan het mannencondoom. Dit condii
deert de Rutgersstichting na een onderzoek onder 31
vrouwen en hun partners. Eenderde van de ondervraag
den overweegt het vrouwencondoom te gaan gebruiken,
Vrijwel alle deelnemende
vrouwen hadden een vaste
partner en gebruikten de pil.
Driekwart van de vrouwen
vindt het condoom tamelijk
eenvoudig in te brengen, zeker
na een keer of drie. Ruim
zestig procent van de vrouwen
en 75 procent van de mannen
kan het ingebrachte condoom
voelen tijdens het vrijen, maar
dit leidde niet tot een negatief
oordeel over het produkt.
ui" ulü\ Z
Het vrouweiicóhdoöm is ver
krijgbaar bij drogisten en apo
thekers onder de naam Fe-
midon. Het is het eerste voor
behoedmiddel voor vrouwe
dat ook beschermt tegen
slachtsziekten en aids. Zwit
seriand had begin vorig jai
de primeur. Binnen twee wt
ken was daar de voorraad uil
verkocht.
Het nieuwe voorbehoedmidde
is een combinatie van het pa
sarium en mannencondooE
Het vrouwencondoom is iau
ger en breder dan die vi
mannen en heeft aan weerjzi] -
den eén ring: een binnenm
om het in te brengen en
iets grotere buitenring. Het
ongeveer twee keer zo duur al
het condoom voor mannen.
Breda - De VW-geschenkbon wordt steeds vaker cadeau
gegeven. Voor het eerst sinds het bestaan -dit jaar
twintig jaar - bedroeg de omzet in 1992 meer dan honderd
miljoen gulden. Om precies te zijn 103.500.000 gulden.
De VW-bon is de best ver
kochte onder de niet branche
gebonden geschenkbonnen. In
1991 bedroeg de omzet van
deze geschenkbon 95.196.250
gulden. Volgens de Stichting
Landelijke VW-geschenkbon
is het succes van de bon te
danken aan de gemakkelijke
verkrijgbaarheid en het feil
dat de bon op veel plaat
wordt geaccepteerd, ook
zo'n dertien verschillende
grootwinkelbedrijven en wa
renhuizen. Er zijn VVV-
schenkbonnen in zeven ver
schillende 'coupures': van
tot honderd gulden.
Van onze redactie consument
Breda - In het afgelopen jaar zijn weer meer dan
miljoen nieuwe fietsen verkocht. De belangstelling voor
de duurdere kwaliteitsfiets neemt nog steeds toe. Dt
gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets is
gestegen tot boven 800 gulden. Tegelijk groeit de vri
naar accessoires als de fietscomputer en speciale kleding
De fietshelm is een veilig- ligt dat anders: fietsers gt-
heidsaccessoire, die in Europa
niet populair is. Van de 105
miljoen fietsers in Wést-Euro-
pa draagt nog geen 5 een
helm. In de Verenigde Staten
bruiken hun rijwiel daar veel
al voor de vrije tijd en dj
sport. Van de in totaal
miljoen fietsende Amerikanen
draagt ca. 20 een helm.
Amsterdam - Ongeremd enthousiasme voor de water
sportbranche is niet op zijn plaats
Het buitenland ondervindt en de watersport steeds pop11'
klappen, de Britse collega's
zien geen licht aan het einde
van de tunnel en de Berlijn
Boatshow was minder dan ge
hoopt. De Duitse economie
staat onder druk en de gulden
is (te) hard geworden. Dit zegt
A. Taselaar, algemeen voorzit
ter van de HISWA-vereniging.
De organisatie van de HISWA
heeft inmiddels de plannen
bekend gemaakt voor de wa-
tersportbeurs die dit jaar voor
de 38e keer in de RAI in
Amsterdam gehouden wordt.
Taselaar zegt, ondanks de
door hem geschetste situatie,
toch vertrouwen te hebben in
de toekomst. Dit omdat „we in
Nederland op een unieke wijze
gaan met de waterrecreatie
lairder wordt"
Ook een onderzoek dat do®
het ministerie van econoW;
sche zaken op verzoek van
mSWA-Vereniging is gehot;
den over de consequenties van
iri- en externe ontwikkeling®
die op de branche, de bedrij
ven en de HISWA Verenig»!
afkomen, biedt hoop.
Exposanten
De HISWA wordt dit jaar
eerder gehouden dan norma®
en is van 27 februari tot
met 7 maart voor het pul
geopend. Tot nu toe
zich 355 exposanten
meld maar volgens de
satie loopt dit aantal waa-
schijnlijk op tot 400.
Amsterdam (anp) - Vooralsnog i:
pe programmamaaksters Toni
hebben de stille hoop dat tuss
uitzending vanavond met zekerhe
hoofdpersoon van hun docume
Ghanees Osei Kingston Appiagye
van 4 oktober in de Bijlmer.
Er zijn nog twee vermisten en
nog twee niet-geïdentificeerde
stoffelijke resten die voor nader
pNA-onderzoek naar Groot-
Brittannië zijn gestuurd. De ene
vermiste is een Pakistaanse man.
De tweede de onfortuinlijke
Osei, van wiens wedervaren in
Nederland de Vara-rubriek 'Im
pact' een reconstructie maakte.
In juli 1990 kwam hij naar Ne
derland. Officieel als 'crusader',
voornemens om het doopsgezin
de geloof te verbreiden. In wer
kelijkheid om geld te verdienen
om zijn familie in Ghana te
kunnen onderhouden.
Zijn zus Helina en broer Collins
komen over om behulpzaam te
zijn bij de identificatie. Terwijl
Dizzy Gillespie was een trouwe
„festival in Pqq, flpag. Daar maak
3urp in 1984 deze foto van de lege
Door Rinus van der Heijden
Bij de dood van de 75-jarige tr<S
zou de vraag kunnen rijzen of h
beelden zijn die worden neergeh
stierf Miles Davis, gisteren zijn
zijn niet alleen bepalend gewees
binnen de jazz, maar meer nog
mijlpalen, waarlangs jazzmuziel
gert.
Zal Miles Davis voortleven als e
de godfather van fusiemuziek,
Gillespie is de uitvinder, waar
van het woord met een hoofdlet
ter wordt geschreven. Hij was in
de jaren veertig de avantgardist
die, met in zijn kielzog onder
andere Miles Davis, de bebop
introduceerde. Dat betekende
een revolutie, die te vergelijken
is met de intrede van de rock
and roll in de amusementsmu
ziek van de jaren vijftig.
Gillespie was de stichter van een
nieuwe stroming, die zowel in
tellectueel als muzikaal de
mensheid nieuw genot verschaf
te. In harmonisch opzicht was
bebop duidelijk beïnvloed door
twintigste eeuwse, Europese ge
componeerde muziek van onder
andere Maurice Ravel en Claude
Debussy. Thema, melodie en im
provisatie, alles werd onderge
schikt gemaakt aan zeer inge
wikkelde akkoordenschema's.
De kwarten in de muziek werden
vervangen door achtste noten,
waardoor het leek of de musici
twee keer zo snel speelden.
Doordat de schijn werd gewekt
dat tegen de beat werd inge
speeld, waren en zijn ongeoefen
de oren nogal afkerig van deze
heftig aandoende muzikale ge
voelsuiting.
Gillespie, bij de geboorte van de
bebop getooid met een afwij
kend sikje, donkere bril en grote
alpino-pet, werd niettegenstaan
de de apostel van al het nieuwe
dat de jazz te bieden had. Samen
Pjet onder andere altsaxofonist
Charlie Parker, pianist Thelo-
mous Monk, gitarist Charlie
Christian en Miles Davis riep
een nieuwe generatie jazzlief
hebbers hem uit tot haar nieuwe
culturele leider.
Waar veel vernieuwers uiteinde-
hjk hun ngjj hreken over hun
artistieke of technische beperkt
heden, bleek in het geval van
Dizzy Gillespie, dat hij een an
dere grootheid op de trompet
naar de kroon stak: Louis Ann-
strong. Zijn frasering, timbre en
techniek kwamen op gelijke voet
dtet de musicus die als geen