Tetra Pak trekt ontslagen in
'Revolutionaire ideeën worden altijd weggewuifd'
NOG GEEN
BTW-NUMMER
OP UW
FACTUREN?
Veel belangstelling voor goedkope tickets van KLM en Lufthansa
Overgang van vier- naar vijfploegendienst voorkomt gedwongen ontslagen
Europees winkelen
MULTICOPV
id KORT
)kverbod
onder 18
Belgische kinderschoenen
niet op Nederlandse markt
Onderzoek management-
buyout bij Ter Meulen
A4
it Litouwen
'93
inese rechter
luin Oost-Timor
lasi
jofdstad'
ten naar India
it van spionage
ECONOMIE
Rotterdammer wil vrachtwagens op de trein zetten tussen Rotterdam en Antwerpen
KOP MUNT
Kleintjes
ECONOMIE KORT
Nettowinst NIB weer omhoog
Banen weg bij KLM-partner Northwest
KEMA verwacht stagnerende winst
ING: opbrengst fusie f 60 miljoen
Weer afslanking DSM-concern
DAF richt twee nieuwe bv's op
van Litouwen Vytautas
I voor het presidentschap
lachtmakingen en leugens
Jdeel te nemen aan de
Ijn landgenoten zondaga-
bij de verkiezingen in
kelijke kandidaat Statis
hn Litouwen in de Vere-
bkas, die voorzitter is van
j partij van de voormalige
het hoogste ambt in de
nannen hebben zondaga-
loon - vermoord in hun
Jjleer. Zij waren de eerste
in Noord-Ierland vielen.
bring, de UVF, heeft zich
pele moord. De vader was
He legale politieke tak van
aatselijke functionaris van
lg het proces tegen Nex-
lan Enver Hoxha, die het
1985 leidde.
huldiging van het verduis-
§al van een deel van de
weduwe beschuldigd van
band met het schietbevel
In te ontvluchten, en aan
deportatie van familiele-
rendum houden over de
[ldus minister van Buiten
dat wij twijfelen over de
fe", aldus Alatas. Portugal,
pist dat de Oosttimorezen
toekomst. Indonesië, dat
[egt dat de keuze allang is
bijeenkomen om over de
Ivan de geheime dienst in
1 Sachsen-Anhalt, Wilfried
maanden gevangenisstraf
fleburg achtte de 61-jarige
lidatie, machtsmisbruik en
|n twee medewerkers wer-
traffen tussen acht maan-
foordeeld.
ngton of New York is de
Staten. Het kleine stadje
1992 gaan strijken met de
hoofdstad van de moord'.
142 mensen neergeschoten,
[absolute aantallen is dat
orden in New York, maar
Alto slechts 24.000 mensen
el doden door geweld als in
i in Chicago en New York.
be westkust als een van de
kg van drugs, terwijl het
bagenten.
rug te sturen naar Jessore.
FOTO AP
oslims zijn vanuit de grens-
'emonstratieve mars naar de
e vorige maand in Ayodhya
- eeuwse moskee herbouwt,
gezegd de demonstranten te
een plaats die op vijftien
figt. India heeft Bangladesh
en dat de demonstranten de
ainisterie heeft maandag een
itroversiële advocaat Klaus
DDR. De 61-jarige Crois-
tig en tachtig leden van de
|?rd er destijds herhaaldelijk
te hebben met de linkse
|at Croissant tussen 1981 en
veiligheidsdienst, informatie
Jternatieve politieke partij De
Iber in hechtenis.
mogen personen onder de 18
oken, geen sigaretten in bezit
;rkopen aan jongeren kunnen
rden veroordeeld. Dat heeft
ai gisteren bekendgemaakt.
len nodig heeft geacht omdat
ten, gaan roken. Er mag pef
den gemaakt voor sigaretten-
e gebouwen, zoals ziekenhui-
ts, verboden. Het roken u1
aar vervoer was al verboden.
DINSDAG 5 JANUARI 1993
Van onze verslaggever
Amsterdam - Een rondje langs boe-
Itingskantoren wijst uit, dat er veel
vraag is naar goedkope Lufthansa-
en KLM-tickets. Het wijst echter
ook uit, dat het aantal 'stuntstoelen'
relatief gering is en dat beide maat
schappijen er niet over piekeren om
extra-toestellen of -stoelen in te
zetten.
Tal van aspirant-passagiers visten dan
„ok al op de eerste dagen van het
nieuwe jaar achter het net.
Vooral voor populaire steden (Madrid
en Berlijn) en het zonnige zuiden (Ca-
narische Eilanden, Spanje, Portugal en
Griekenland) zijn de laag geprijsde tic
kets binnen de kortste keren uitver
kocht. Het wachten is nog op antwoord
van de Europese concurrenten van
KLM en Lufthansa.
Voor vakantiegangers met bestemming
Oostenrijk (het meest populaire winter-
sportland) bieden de stuntprijzen van
Lufthansa en KLM weinig soulaas. Om
dat Oostenrijk (nog) geen EG-land is,
gelden de lage tarieven niet voor be
stemmingen in dat land.
Inchecken op onze nationale luchthaven
is niet toegestaan voor passagiers, die
gebruik maken van de speciale KLM-
tarieven (200 h 400 D-Mark) vanuit
Duitsland via Schiphol naar Europese
bestemmingen. Retourtjes voor deze
vluchten naar het Verenigd Koninkrijk,
Denemarken, België en Luxemburg
kosten 200 D-Mark; naar Frankrijk en
Italië 300 D-Mark en naar Spanje, Por
tugal en Griekenland 400 D-Mark.
Het antwoord van de KLM op de Luft-
hansa-luchttarieven is voor Nederlan
ders dus maar in beperkte mate interes
sant; temeer, omdat het aantal bestem
mingen vanuit Düsseldorf (of een ande
re nabije Duitse luchthaven) via Schip
hol naar een Europese bestemming vrij
beperkt is.
Het 189-retourtje van KLM voor
vluchten vanuit Nederland naar Berlijn,
München, Stuttgart, Nürnberg of
Frankfurt blijkt vooral in trek voor
bezoekers van die steden. De voorwaar
de, dat er tenminste de nacht van
zaterdag op zondag in Duitsland moet
worden doorgebracht, is duidelijk een
beperking.
De Lufthansa-aanbiedingen bieden Ne
derlanders wat meer mogelijkheden.
Het 199-tarief voor retourvluchten
vanuit ons land naar Duitse steden
verschilt nauwelijks van het KLM-ta-
rief en bovendien vliegt Lufthansa op
zestien steden: elf meer dan KLM.
Alle vluchten moeten voor 15 januari
worden geboekt; passagiers moeten op
of voor 31 maart weer terug zijn in
Nederland en bovendien moet er een
weekend in hun buitenlands verblijf
vallen.
Van onze verslaggever
Moerdijk - Het verpakkingsbedrijf Tetra Pak bv op
industrieterrein Moerdijk heeft de in november vorig
jaar aangekondigde 104 gedwongen ontslagen ingetrok
ken. Het personeel heeft dat gistermiddag officeel te
horen gekregen van de directie.
Het besluit betekent wel dat Te
tra Pak van een vier- naar vijf
ploegendienst gaat. Daardoor
blijft er werk voor 380 van de
444 mensen. In eerste instantie
zou er werk zijn voor 340 men
sen. Het restant van 40 werkne
mers kan afvloeien via natuur
lijk verloop. Daarnaast komt er
een seniorenregeling en is er een
vertrekpremie in het vooruit
zicht gesteld.
Nu Tetra Pak vol-continu gaat
draaien, moet daarvoor wel ge
noeg produktie zijn. De hoofddi
rectie in Lausanne heeft dat
extra werk gegarandeerd. Dat
Moerdijk nu grotendeels buiten
schot blijft in het bijstellen van
de toekomstplannen van de mul
tinational betekent dat andere
vestigingen binnen Europa zul
len moeten inleveren.
De mededeling kwam gisteren
niet geheel onverwacht. Eind no
vember al waren de 104 gedwon
gen ontslagen opgeschort om te
onderzoeken of overschakeling
naar een vijf-ploegendienst mo
gelijk was.
J. Stoop, voorzitter van de on
dernemingsraad, toonde zich
gisteravond niettemin zeer blij.
„Het heeft lang geduurd, maar
nu is er dan toch duidelijkheid.
En we wisten al langer dat vijf
ploegendienst de enige garantie
voor de toekomst zou zijn. Nu
Lausanne groen licht heeft gege
ven en bovendien de garantie
voor extra produktie, kunnen we
daaraan gaan werken. Ik denk
dat we in de tweede helft van dit
jaar zover zullen zijn," aldus
Stoop.
Het Europese hoofdkantoor in
Lausanne van multinational Te
tra Pak is zijn toekomstplannen
aan het bijstellen. Het totale
personeelsbestand zou moeten
dalen van 16.000 naar 13.000. De
reden hiervoor is een verminder
de groei, terwijl het concern te
gelijkertijd bezig is met stan
daardisatie en efficiency-verbe-
tering, waardoor het met minder
personeel toe kan.
>1 Ofl.hSj'i"; 3 rrrtGbievor f?. TS6b I
van onze rechtbankverslaggever
Breda - De aanval met Samson-kinderschoenen op de Neder
landse markt door schoenimporteur en -producent Rowies uit
hef Belgische Aalst, is afgeslagen. De Bredase rechtbankpresi
dent mr. J. Mendlik erkende hiermee in kort geding de
Nederlandse rechten van Vincent Bergmans uit Sprang-Ca-
pelle op deze naam voor kinderschoenen. Elke overtreding
kost Rowies 5000 gulden, met een maximum van een kwart
miljoen.
Winkelende Engelsen staan in een Franse supermarkt in Calais te wachten om Duits bier af te rekenen. Per 1 januari kunnen
EG-burgers vrijelijk inkopen doen in andere EG-landen. foto ap
(ADVERTENTIE)
Rowies werkt in licentie voor de
Vlaamse radio- en televisie-om-
roep BRTN. Die kwam in 1990
met de televisie-hond Samson op
de beeldbuis. Dit kinderpro
gramma werd een groot succes.
Daarom buitte de BRTN het
commercieel uit door allerlei
produkten met de afbeelding
van Samson op de markt te laten
brengen.
Rowies begon in 1991 met
Samson-kinderschoenen. In sep
tember 1992 kwam Veronica met
het tv-programma Samson. Ro
wies startte gelijk de verkoop
van Samson-schoenen in Neder
land. Bergmans had die naam
voor kinderschoenen echter op
21 december 1990 gedeponeerd
bij het Benelux Merkenbureau.
Dat is geldig gebeurd, oordeelt
mr, Mendlik.
Daarmee haalde hij het uitvoerig
verweer van de BRTN en Rowies
onderuit. De president vindt dat
Bergmans het kort geding mocht
voeren omdat hij en zijn huidige
werkgever Red Boots Nederland
BV aannemelijk hebben gemaakt
dat zij pas in september 1992
merkten wat Rowies van plan
was. Bergmans heeft er finan
cieel belang bij dat Red Boots
het alleenrecht voor Nederland
op de verkoop van de Samson-
kinderschoenen heeft, aldus mr.
Mendlik.
Hij is niet ingegaan op het ver
zoek van de Belgen om het ver
bod op termijn uit te vaardigen.
Op 21 september 1992 zijn Ro
wies en de BRTN gesommeerd
direct te stoppen met de ver
koop. Dat was vroeg genoeg om
de al geplaatste bestellingen
voor de voorjaarscollectie 1993
te annuleren of aan te passen,
aldus de president. Zij hebben
daar geen gevolg aan gegeven.
Volgens de Belgische advocaten
heeft Rowies op eigen risico voor
een enorme bedrag bestellingen
geplaatst in Portugal, Italië en
het Midden-Oosten.
Vanaf 1 januari dit jaar is het verplicht
om uw BTW-nuxnmer op uw facturen
te vermelden als u zaken doet met het
buitenland. Als uw BTW-nummer
nog niet op uw facturen staat, hoeft u
zich gelukkig nog geen zorgen te ma
ken. Want Multicopy drukt binnen
1 week uw facturen, zoals ze horen te
zijn. Op computerkettingpapier, op
laserprinterpapier of als sets. En we
helpen u meteen
om uw ontwerp
helemaal eigen
tijds te maken.
Da's nou typisch Multicopy. We rege
len het altijd beter, sneller, completer
en zeer betaalbaar. Onze adressen
vindt u in de Gouden Gids.
Door onze redacteur
Kees den Exter
EENVOUD IS het kenmerk
van het ware. Je legt een
extra spoorverbinding aan
tussen Rotterdam en Antwer
pen. Alle vrachtwagens die
tussen beide wereldhavens op
en neer koersen zet je via een
snel laad- en lossysteem op
ue trein. En in één klap beho
ren alle verkeersproblemen
°P de rijkswegen die beide
steden verbinden, tot het ver
leden.
Zie daar de kortst mogelijke sa
menvatting van een ambitieus
plan van de Rotterdammer F.
walda. Onder het motto 'Wie
doet met ons mee?' adverteerde
"ij op de laatste dag van het
'orige jaar opvallend in deze
krant. Hij roept gegadigden op
voor aandelen van 1000 gulden,
die over twee jaar 2000
gulden waard zijn'.
Maar eens gebeld met het Rot
terdamse nummer in de adver
tentie. De heer Walda (74) wil op
het spoor-emplacement Kijf
hoek, tussen Rotterdam en Dor
drecht, een terminal bouwen
waar vrachttrailers razendsnel
op de trein kunnen worden ge
zet. In zijn fabriek in het Lim
burgse Hoensbroek werkt Walda
al vele jaren aan een spoorwa
gon met draaibare vloer, waar
door het laden van trailers ra
zendsnel kan geschieden. In het
besef dat op de drukke spoorver
binding tussen Rotterdam en
Breda geen ruimte is voor 'zijn'
treinstellen wil Walda tussen
Kijfhoek en het Hollandsch Diep
naast de bestaande rails twee
nieuwe spoorbanen aanleggen.
Over het Hollands Diep moet een
nieuwe spoorbrug komen: „De
tweede Brienenoordbrug is er
ook gekomen. Daarop baseer ik
de stelling dat zo'n brug er in
twee jaar tijd kan liggen voor
een bedrag van tussen de 60 en
de 80 miljoen gulden".
Eenmaal beneden de grote rivie
ren wil Walda zijn spoorbaan
weer naast bestaand spoor. En
tussen Breda en Antwerpen kan
er een geheel nieuwe spoorbaan
komen, in de brede middenberm
van de rijksweg Breda-Antwer-
pen.
Kosten van terminals, brug en
nieuwe spoorbanen: 800 miljoen
gulden. Dat lijkt volgens Walda
erger dan het is: „De A16 zit
mudvol. Daar moet iets gebeu
ren. Verbreding van die weg kost
1,5 miljard. Bijna het dubbele
van mijn plan".
Als we de heer Walda voorhou
den dat zijn plan nog al ambiti
eus is, dan repliceert hij: „Wie
vijftig jaar geleden voorspelde
dat de mens voet op de maan zou
zetten, die werd voor gek versle
ten. Revolutionaire ideeën zijn in
eerste instantie altijd wegge
wuifd".
Zouden mensen op grond van die
redenering alleen de portemon
nee moeten grijpen, om bij de
heer Walda een aandeel van
1000 gulden te kopen? En welke
zekerheid hebben ze dan om dat
geld ooit nog terug te zien? En
hoe maakt hij het beloofde ren
dement van 50 procent per jaar
waar?
De heer Walda schuift enkele
heipalen onder zijn plannen. Hij
heeft enkele tientallen jaren er
varing en talloze connecties in
de transportwereld. Hij heeft een
los-laad-systeem met patenten
in 22 landen. Hij heeft contacten
met banken, met talloze profes
soren en met spoorweg-bonzen
in binnen- en buitenland. Na
men? „Het is nu nog te vroeg om
namen te noemen", aldus Walda.
Na anige aandringen komt Wal
da op de proppen met de naam
van burgemeester C. de Vet van
Prinsenbeek. Die moet toch even
nadenken over de naam Walda.
Dan zegt hij: „Ik heb een paar
weken terug een brief gekregen
van die man, gericht aan alle
burgemeesters van gemeenten
die aan de A16 liggen. Hij biedt
een oplossing voor de drukte op
de Al 6. Ik denk dat die brief ter
sprake zal komen als we binnen
kort weer eens met de A16-bur-
gemeesters aan tafel zitten. Ver
der weet ik het ook niet. Walda
wil dat wij wat deuren voor hem
openen bij de Spoorwegen".
Wie 1000 gulden of een veelvoud
van dat bedrag wil steken in het
plan van Walda, wordt verwezen
naar het Roermonds notariskan
toor Ritzen. Walda: „Daar blijft
het geld in beheer tot op het
moment dat er zekerheid is over
de uitvoering van de plannen en
over deelname van banken en
andere financiële instellingen in
het project".
Een woordvoerder van kantoor
Ritzen zegt de heer Walda te
kennen: „Hij komt hier geregeld
over de vloer om zaken af te
wikkelen. Over het plan dat u
aansnijdt heb ik hem nog nooit
gehoord. Hij heeft wel aange
kondigd binnenkort een nieuwe
onderneming op te willen rich
ten. Wellicht heeft dat te maken
met dit plan".
Als 'bewijslast' stuurt Walda per
Paginagroot, in full-
color en met een dijk
van een aanbieding.
Het Nieuwe Jaar is een dag
oud en Albert Heijn slaat toe
met een prachtige reclame
van een stralende eenvoud.
Op een damast kleed staat
een wit bord met reliëf decor.
Daarop rust een zilveren
vork. Dit chique geheel om
randt een bal gehakt, gelegen
in een bescheiden badje jus.
Nieuwjaarsbal bij Albert
Heijnluidt de kop.
Rundergehakt, 500 gram van
7.75 voor 4.99, kilo van 14.49
voor 8.99.
Deze aanbieding is alleen gel
dig op zaterdag 2 januari 1993
en in winkels waar een 2, 3, 4
of 5 op de deur staat. Ik ben
onmiddellijk tweeënhalve kilo
gaan halen. Tegen de kiloprijs
is het gehakt per pond ver
pakt. En een prettig nieuw
jaar, zei de vriendelijke slaag-
ster/slageres/slagerin*.
Bij deze AH zijn ze altijd heel
voorkomend. Dit in tegenstel
ling tot het personeel van een
andere kleintjeswinkel.
Stel u voor. U komt met een
klein kind aan de hand van
het parkeerterrein gelopen. In
het winkelcentrum moet je
eerst je dochtertje van drie
taktisch langs de dierenzaak
loodsen (zebravinkjes overle
den, papa, kopen we meteen
nieuwe?), nóg taktischer moet
je Jamin zien te ontwijken
(die moeten we kopen, papa,
en ze wijst naar de grootste
zak die het hardste glinstert in
het kunstlicht) en dan nog
moet de roltrap uit het zicht
worden gehouden.
door Willem Reljn
Eindelijk ben je dan bij het
filiaal. Daar zijn twee plaatsen
waar een winkelwagentje kan
worden gepakt. Als je een
gulden in de gleuf steekt, mag
je het enige aanwezige karre
tje meenemen. Maar de in
steek is kapot. Andere karre
tjes ontbreken. Wel staan er
bij een gesloten kassa vijf wa
gentjes geparkeerd.
'Mevrouw', vraag je netjes en
beleefd, 'zou ik van u een
winkelwagentje mogen?'
'Die staan buiten, meneer',
zegt de juf verveeld en wijst
naar de uitgang van het win
kelcomplex, waar ik net van
daan kom lopen.
Welaan: op de cursus hebben
ze met twee woorden leren
praten. Dat is al heel wat.
Maar begrip dat ook een an
der wel eens op de kleintjes
moet letten - ho maar!
'Dan haal ik mijn boodschap
pen wel elders', heb ik geant
woord.
Drie ervaren huisvrouwen
hebben me de juistheid van
dat antwoord bevestigd.
t „u r _r
Rotterdam (anp) - Bewindvoerder F. Meeter van de in
surséance verkerende warenhuisketen Ter Meulen onderzoekt
de mogelijkheid om het bedrijf via een zogeheten manage
ment-buyout van de ondergang te redden. Binnen tien dagen
zal blijken of het uitkopen van externe aandeelhouders een
haalbare kaart is, zo heeft hij gisteren meegedeeld.
Over het plan is Meeter onder meer in gesprek met de verhuurders/
huiseigenaren van de winkelruimtes van de zes Ter Meulen-filialen.
Hun medewerking is van groot belang omdat de huurlasten als een
molensteen om de nek hangen van de warenhuizen.
Het buyout-plan gaat ervan uit dat de verhuurders evenals andere
belanghebbenden 'offers brengen', aldus de bewindvoerder na een
gesprek met de huiseigenaren. „Het grote winstpunt van dat gesprek
is dat de verhuurders niet onmiddellijk nee hebben gezegd. Dat zou
meteen het struikelblok zijn geweest." Meeter weigert verder details
over het reddingsplan. Hij is in gesprek met eventuele kapitaalver
schaffers.
De afgelopen weken heeft hij koortsachtig overleg gevoerd met
verscheidene overnamekandidaten voor het noodlijdende warenhuis
concern. Stuk voor stuk zijn die afgevallen.
Ter Meulen is in problemen geraakt doordat het een schuld heeft van
meer dan vijftien miljoen gulden. De huidige eigenaar, detailhan
delsketen Goudsmit, weigert nog geld in Ter Meulen te steken en is
het bedrijf liever kwijt dan rijk.
Meeter weerspreekt de speculaties dat hij inmiddels faillissement
zou hebben aangevraagd. Die stap zet hij niet voordat duidelijk is of
het laatste reddingsplan kans heeft.
Bestuurder R. Daamen van de Dienstenbond FNV reageert opgelucht
op de mededelingen van de bewindvoerder. „Dat het faillissement
voorlopig is afgewend, geeft een sprankje hoop."
Bij Ter Meulen werken ongeveer zeshonderd mensen.
Den Haag - De nettowinst van de Nationale Investeringsbank
(NIB) is vorig jaar verder gestegen. In zijn nieuwjaarstoespraak
gaf president-directeur Jonkhart gisteren aan, dat de stijging in
de orde van grootte zal blijken te liggen van die van 1991. Toen
steeg de winst met 4,5 procent tot f 88,6 miljoen. De kredietver
lening van de NIB lag vorig jaar hoger dan in 1991. Daarbij is
een gemiddeld hogere marge behaald. Ongeveer 40 procent van
de kredietverlening vond in het buitenland plaats.
New York - Bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij North
west Airlines, waarvan de KLM voor twintig procent eigenaar
is, verdwijnen per 18 januari 1.043 werknemers. De maatschap
pij maakte gisteren bekend dat de economische omstandigheden
en de concurrentie in de luchtvaart harde maatregelen noodza
kelijk maken teneinde de kosten te verlagen en de doelmatigheid
te verbeteren.
Arnhem - KEMA in Arnhem koestert voor dit jaar geen
hooggespannen winstverwachtingen. Directievoorzitter H. Kle-
ijn h$$$ slechts dat de win^t het niveau van afgelopen jaar zal
evenaren. Tegelijkertijd 'rekent hij op een omzetgroei met tien
procent tot rond 220 miljoen. De omzet van het Arnhemse
onderzoek- en adviesbureau steeg tot rond 200 miljoen en de
winst tot ongeveer 10 miljoen.
Amsterdam - De fusie tussen verzekeraar Nationale-Nederlan-
den en NMB Postbank heeft in 1992 geleid tot een extra
brutoresultaat van circa f 60 miljoen. Dit zei de voorzitter van
de raad van bestuur van Internationale Nederlanden Groep
(ING), A. Jacobs, gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak.
Vanaf 1994 zou de fusie per jaar een extra brutowinst moeten
opleveren van f 100 miljoen, zo is destijds bij de aankondiging
van de fusie bekendgemaakt. De in maart 1991 tot stand
gebrachte fusie tussen de twee grote financiële instellingen heeft
mogelijkheden voor besparing opgeleverd, onder meer door
bepaalde activiteiten bij de ene of andere instelling te laten
vervallen en door gezamenlijk goedkoper in te kopen.
fax ook het afschrift van een
brief waarin hij een afspraak bij
het Industrie- en Havenschap
Moerdijk afzegt, omdat hij op
dat tijdstip een andere, nog be
langrijker afspraak heeft bij de
Nederlandse Spoorwegen.
Een woordvoerder van IHM kan
zich die brief herinneren: „Ja,
maar Walda zegde een afspraak
af die wat ons betreft nooit ge
maakt is".
Dat zijn treinstellen, waarop ra
zendsnel trailers kunnen worden
geladen en gelost, tot nu toe
door de Nederlandse Spoorwe
gen consequent zijn genegeerd,
deert Walda allerminst. Hij zegt:
„Sinds de jaren dertig zijn
spoorwegen, waar ook ter we
reld, verliesgevend. Nu steeds
meer spoorweg-ondernemingen
geprivatiseerd worden zullen ze
nieuwe wegen moeten inslaan.
En voor het overige blijft het
met mijn systeem net als met de
raket naar de maan. Die ging
gewoon een keer".
Van onze verslaggever
Heerlen - Het chemieconcern
DSM staat aan de vooravond
van een nieuwe afslanking.
Dat laat directeur mr. E.
Rongen van DSM Limburg
doorschemeren in zijn nieuw
jaarstoespraak.
Rongen laat in het midden welke
maatregelen op komst zijn. Hij
kondigt alleen aan dat daarover
binnenkort 'indringend' overleg
gevoerd gaat worden met de
vakbonden. Rongen verdedigt
een nieuwe ingreep op voorhand
door te wijzen naar de verslech
terde economische omstandighe
den.
Twee jaar geleden gaf DSM ook
al het startsein voor een ingrij
pende reorganisatie, waardoor
uiteindelijk tot 1995 bijna 2000
banen bij het chemiebedrijf ver
dwijnen. Gedwongen ontslagen
konden daarbij tot nu toe wor
den voorkomen, omdat DSM
voor bijna 700 oudere werkne
mers een speciale afvloeiingsre
geling in het leven riep.
Volgens Rongen stuit de uitvoe
ring van dit omvangrijke plan
inmiddels op grote problemen.
Door de slechte gang van zaken
blijken veel minder medewer
kers intern aan ander werk ge
holpen te kunnen worden dan
het bedrijf aanvankelijk had
voorzien.
Rongen wil daarom nu met de
vakbonden gaan overleggen wat
met die groeiende groep overtol
lige medewerkers moet gebeu
ren. De vakbonden hebben ove
rigens al eerder voor deze ont
wikkeling gewaarschuwd en ge
pleit voor uitbreiding van de
zogeheten seniorenregeling, zo
dat ook medewerkers beneden
de 58 jaar vervroegd kunnen
uittreden.
Voorzitter Frans Hol van de
Unie BLHP reageerde gisteren
geschrokken op de uitspraken
van Rongen. „Het klinkt best
onheilspellend." Hij verwacht
echter niet dat DSM nu toch
naar het wapen van gedwongen
ontslagen wil grijpen. „Dat kan
ik me niet voorstellen. Dan zou
er toch echt eerst sprake moeten
zijn van aanzienlijke verliezen."
Van onze redactie economie
Eindhoven - DAF heeft twee nieuwe bv's opgericht: DAF
Investment I en DAF Investment II. Op de vraag of de
oprichting verband houdt met verdere saneringen antwoordde
een DAF-woordvoerder, dat de Eindhovense bedrijfswagen
producent de 'bv's achter de hand wil hebben voor het geval
ze nodig zijn'.
Volgens de woordvoerder is het gebruikelijk voor grote bedrijven om
voor dat doel bv's in het leven te roepen. „Als je pas besluit tot de
oprichting van een BV op het moment dat je die nodig hebt, dan ben
je daar nog een tijdje mee zoet".
De omschrijving van de bedrijfsactiviteiten van beide bv's is
hetzelfde: het ontwikkelen, verkrijgen en exploiteren van octrooien,
modellen, procédés, handelsmerken en soortgelijke rechten en het
deelnemen in andere ondernemingen. Volgens de DAF-woordvoerder
is gekozen voor een „brede omschrijving, omdat je nooit weet
waarvoor je zo'n bv nodig zult hebben".