Tetra Pak trekt ontslagen in 'Revolutionaire ideeën worden altijd weggewuifd' NOG GEEN BTW-NUMMER OP UW FACTUREN? Veel belangstelling voor goedkope tickets van KLM en Lufthansa Overgang van vier- naar vijfploegendienst voorkomt gedwongen ontslagen Europees winkelen MULTICOPV id KORT )kverbod onder 18 Belgische kinderschoenen niet op Nederlandse markt Onderzoek management- buyout bij Ter Meulen A4 it Litouwen '93 inese rechter luin Oost-Timor lasi jofdstad' ten naar India it van spionage ECONOMIE Rotterdammer wil vrachtwagens op de trein zetten tussen Rotterdam en Antwerpen KOP MUNT Kleintjes ECONOMIE KORT Nettowinst NIB weer omhoog Banen weg bij KLM-partner Northwest KEMA verwacht stagnerende winst ING: opbrengst fusie f 60 miljoen Weer afslanking DSM-concern DAF richt twee nieuwe bv's op van Litouwen Vytautas I voor het presidentschap lachtmakingen en leugens Jdeel te nemen aan de Ijn landgenoten zondaga- bij de verkiezingen in kelijke kandidaat Statis hn Litouwen in de Vere- bkas, die voorzitter is van j partij van de voormalige het hoogste ambt in de nannen hebben zondaga- loon - vermoord in hun Jjleer. Zij waren de eerste in Noord-Ierland vielen. bring, de UVF, heeft zich pele moord. De vader was He legale politieke tak van aatselijke functionaris van lg het proces tegen Nex- lan Enver Hoxha, die het 1985 leidde. huldiging van het verduis- §al van een deel van de weduwe beschuldigd van band met het schietbevel In te ontvluchten, en aan deportatie van familiele- rendum houden over de [ldus minister van Buiten dat wij twijfelen over de fe", aldus Alatas. Portugal, pist dat de Oosttimorezen toekomst. Indonesië, dat [egt dat de keuze allang is bijeenkomen om over de Ivan de geheime dienst in 1 Sachsen-Anhalt, Wilfried maanden gevangenisstraf fleburg achtte de 61-jarige lidatie, machtsmisbruik en |n twee medewerkers wer- traffen tussen acht maan- foordeeld. ngton of New York is de Staten. Het kleine stadje 1992 gaan strijken met de hoofdstad van de moord'. 142 mensen neergeschoten, [absolute aantallen is dat orden in New York, maar Alto slechts 24.000 mensen el doden door geweld als in i in Chicago en New York. be westkust als een van de kg van drugs, terwijl het bagenten. rug te sturen naar Jessore. FOTO AP oslims zijn vanuit de grens- 'emonstratieve mars naar de e vorige maand in Ayodhya - eeuwse moskee herbouwt, gezegd de demonstranten te een plaats die op vijftien figt. India heeft Bangladesh en dat de demonstranten de ainisterie heeft maandag een itroversiële advocaat Klaus DDR. De 61-jarige Crois- tig en tachtig leden van de |?rd er destijds herhaaldelijk te hebben met de linkse |at Croissant tussen 1981 en veiligheidsdienst, informatie Jternatieve politieke partij De Iber in hechtenis. mogen personen onder de 18 oken, geen sigaretten in bezit ;rkopen aan jongeren kunnen rden veroordeeld. Dat heeft ai gisteren bekendgemaakt. len nodig heeft geacht omdat ten, gaan roken. Er mag pef den gemaakt voor sigaretten- e gebouwen, zoals ziekenhui- ts, verboden. Het roken u1 aar vervoer was al verboden. DINSDAG 5 JANUARI 1993 Van onze verslaggever Amsterdam - Een rondje langs boe- Itingskantoren wijst uit, dat er veel vraag is naar goedkope Lufthansa- en KLM-tickets. Het wijst echter ook uit, dat het aantal 'stuntstoelen' relatief gering is en dat beide maat schappijen er niet over piekeren om extra-toestellen of -stoelen in te zetten. Tal van aspirant-passagiers visten dan „ok al op de eerste dagen van het nieuwe jaar achter het net. Vooral voor populaire steden (Madrid en Berlijn) en het zonnige zuiden (Ca- narische Eilanden, Spanje, Portugal en Griekenland) zijn de laag geprijsde tic kets binnen de kortste keren uitver kocht. Het wachten is nog op antwoord van de Europese concurrenten van KLM en Lufthansa. Voor vakantiegangers met bestemming Oostenrijk (het meest populaire winter- sportland) bieden de stuntprijzen van Lufthansa en KLM weinig soulaas. Om dat Oostenrijk (nog) geen EG-land is, gelden de lage tarieven niet voor be stemmingen in dat land. Inchecken op onze nationale luchthaven is niet toegestaan voor passagiers, die gebruik maken van de speciale KLM- tarieven (200 h 400 D-Mark) vanuit Duitsland via Schiphol naar Europese bestemmingen. Retourtjes voor deze vluchten naar het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, België en Luxemburg kosten 200 D-Mark; naar Frankrijk en Italië 300 D-Mark en naar Spanje, Por tugal en Griekenland 400 D-Mark. Het antwoord van de KLM op de Luft- hansa-luchttarieven is voor Nederlan ders dus maar in beperkte mate interes sant; temeer, omdat het aantal bestem mingen vanuit Düsseldorf (of een ande re nabije Duitse luchthaven) via Schip hol naar een Europese bestemming vrij beperkt is. Het 189-retourtje van KLM voor vluchten vanuit Nederland naar Berlijn, München, Stuttgart, Nürnberg of Frankfurt blijkt vooral in trek voor bezoekers van die steden. De voorwaar de, dat er tenminste de nacht van zaterdag op zondag in Duitsland moet worden doorgebracht, is duidelijk een beperking. De Lufthansa-aanbiedingen bieden Ne derlanders wat meer mogelijkheden. Het 199-tarief voor retourvluchten vanuit ons land naar Duitse steden verschilt nauwelijks van het KLM-ta- rief en bovendien vliegt Lufthansa op zestien steden: elf meer dan KLM. Alle vluchten moeten voor 15 januari worden geboekt; passagiers moeten op of voor 31 maart weer terug zijn in Nederland en bovendien moet er een weekend in hun buitenlands verblijf vallen. Van onze verslaggever Moerdijk - Het verpakkingsbedrijf Tetra Pak bv op industrieterrein Moerdijk heeft de in november vorig jaar aangekondigde 104 gedwongen ontslagen ingetrok ken. Het personeel heeft dat gistermiddag officeel te horen gekregen van de directie. Het besluit betekent wel dat Te tra Pak van een vier- naar vijf ploegendienst gaat. Daardoor blijft er werk voor 380 van de 444 mensen. In eerste instantie zou er werk zijn voor 340 men sen. Het restant van 40 werkne mers kan afvloeien via natuur lijk verloop. Daarnaast komt er een seniorenregeling en is er een vertrekpremie in het vooruit zicht gesteld. Nu Tetra Pak vol-continu gaat draaien, moet daarvoor wel ge noeg produktie zijn. De hoofddi rectie in Lausanne heeft dat extra werk gegarandeerd. Dat Moerdijk nu grotendeels buiten schot blijft in het bijstellen van de toekomstplannen van de mul tinational betekent dat andere vestigingen binnen Europa zul len moeten inleveren. De mededeling kwam gisteren niet geheel onverwacht. Eind no vember al waren de 104 gedwon gen ontslagen opgeschort om te onderzoeken of overschakeling naar een vijf-ploegendienst mo gelijk was. J. Stoop, voorzitter van de on dernemingsraad, toonde zich gisteravond niettemin zeer blij. „Het heeft lang geduurd, maar nu is er dan toch duidelijkheid. En we wisten al langer dat vijf ploegendienst de enige garantie voor de toekomst zou zijn. Nu Lausanne groen licht heeft gege ven en bovendien de garantie voor extra produktie, kunnen we daaraan gaan werken. Ik denk dat we in de tweede helft van dit jaar zover zullen zijn," aldus Stoop. Het Europese hoofdkantoor in Lausanne van multinational Te tra Pak is zijn toekomstplannen aan het bijstellen. Het totale personeelsbestand zou moeten dalen van 16.000 naar 13.000. De reden hiervoor is een verminder de groei, terwijl het concern te gelijkertijd bezig is met stan daardisatie en efficiency-verbe- tering, waardoor het met minder personeel toe kan. >1 Ofl.hSj'i"; 3 rrrtGbievor f?. TS6b I van onze rechtbankverslaggever Breda - De aanval met Samson-kinderschoenen op de Neder landse markt door schoenimporteur en -producent Rowies uit hef Belgische Aalst, is afgeslagen. De Bredase rechtbankpresi dent mr. J. Mendlik erkende hiermee in kort geding de Nederlandse rechten van Vincent Bergmans uit Sprang-Ca- pelle op deze naam voor kinderschoenen. Elke overtreding kost Rowies 5000 gulden, met een maximum van een kwart miljoen. Winkelende Engelsen staan in een Franse supermarkt in Calais te wachten om Duits bier af te rekenen. Per 1 januari kunnen EG-burgers vrijelijk inkopen doen in andere EG-landen. foto ap (ADVERTENTIE) Rowies werkt in licentie voor de Vlaamse radio- en televisie-om- roep BRTN. Die kwam in 1990 met de televisie-hond Samson op de beeldbuis. Dit kinderpro gramma werd een groot succes. Daarom buitte de BRTN het commercieel uit door allerlei produkten met de afbeelding van Samson op de markt te laten brengen. Rowies begon in 1991 met Samson-kinderschoenen. In sep tember 1992 kwam Veronica met het tv-programma Samson. Ro wies startte gelijk de verkoop van Samson-schoenen in Neder land. Bergmans had die naam voor kinderschoenen echter op 21 december 1990 gedeponeerd bij het Benelux Merkenbureau. Dat is geldig gebeurd, oordeelt mr, Mendlik. Daarmee haalde hij het uitvoerig verweer van de BRTN en Rowies onderuit. De president vindt dat Bergmans het kort geding mocht voeren omdat hij en zijn huidige werkgever Red Boots Nederland BV aannemelijk hebben gemaakt dat zij pas in september 1992 merkten wat Rowies van plan was. Bergmans heeft er finan cieel belang bij dat Red Boots het alleenrecht voor Nederland op de verkoop van de Samson- kinderschoenen heeft, aldus mr. Mendlik. Hij is niet ingegaan op het ver zoek van de Belgen om het ver bod op termijn uit te vaardigen. Op 21 september 1992 zijn Ro wies en de BRTN gesommeerd direct te stoppen met de ver koop. Dat was vroeg genoeg om de al geplaatste bestellingen voor de voorjaarscollectie 1993 te annuleren of aan te passen, aldus de president. Zij hebben daar geen gevolg aan gegeven. Volgens de Belgische advocaten heeft Rowies op eigen risico voor een enorme bedrag bestellingen geplaatst in Portugal, Italië en het Midden-Oosten. Vanaf 1 januari dit jaar is het verplicht om uw BTW-nuxnmer op uw facturen te vermelden als u zaken doet met het buitenland. Als uw BTW-nummer nog niet op uw facturen staat, hoeft u zich gelukkig nog geen zorgen te ma ken. Want Multicopy drukt binnen 1 week uw facturen, zoals ze horen te zijn. Op computerkettingpapier, op laserprinterpapier of als sets. En we helpen u meteen om uw ontwerp helemaal eigen tijds te maken. Da's nou typisch Multicopy. We rege len het altijd beter, sneller, completer en zeer betaalbaar. Onze adressen vindt u in de Gouden Gids. Door onze redacteur Kees den Exter EENVOUD IS het kenmerk van het ware. Je legt een extra spoorverbinding aan tussen Rotterdam en Antwer pen. Alle vrachtwagens die tussen beide wereldhavens op en neer koersen zet je via een snel laad- en lossysteem op ue trein. En in één klap beho ren alle verkeersproblemen °P de rijkswegen die beide steden verbinden, tot het ver leden. Zie daar de kortst mogelijke sa menvatting van een ambitieus plan van de Rotterdammer F. walda. Onder het motto 'Wie doet met ons mee?' adverteerde "ij op de laatste dag van het 'orige jaar opvallend in deze krant. Hij roept gegadigden op voor aandelen van 1000 gulden, die over twee jaar 2000 gulden waard zijn'. Maar eens gebeld met het Rot terdamse nummer in de adver tentie. De heer Walda (74) wil op het spoor-emplacement Kijf hoek, tussen Rotterdam en Dor drecht, een terminal bouwen waar vrachttrailers razendsnel op de trein kunnen worden ge zet. In zijn fabriek in het Lim burgse Hoensbroek werkt Walda al vele jaren aan een spoorwa gon met draaibare vloer, waar door het laden van trailers ra zendsnel kan geschieden. In het besef dat op de drukke spoorver binding tussen Rotterdam en Breda geen ruimte is voor 'zijn' treinstellen wil Walda tussen Kijfhoek en het Hollandsch Diep naast de bestaande rails twee nieuwe spoorbanen aanleggen. Over het Hollands Diep moet een nieuwe spoorbrug komen: „De tweede Brienenoordbrug is er ook gekomen. Daarop baseer ik de stelling dat zo'n brug er in twee jaar tijd kan liggen voor een bedrag van tussen de 60 en de 80 miljoen gulden". Eenmaal beneden de grote rivie ren wil Walda zijn spoorbaan weer naast bestaand spoor. En tussen Breda en Antwerpen kan er een geheel nieuwe spoorbaan komen, in de brede middenberm van de rijksweg Breda-Antwer- pen. Kosten van terminals, brug en nieuwe spoorbanen: 800 miljoen gulden. Dat lijkt volgens Walda erger dan het is: „De A16 zit mudvol. Daar moet iets gebeu ren. Verbreding van die weg kost 1,5 miljard. Bijna het dubbele van mijn plan". Als we de heer Walda voorhou den dat zijn plan nog al ambiti eus is, dan repliceert hij: „Wie vijftig jaar geleden voorspelde dat de mens voet op de maan zou zetten, die werd voor gek versle ten. Revolutionaire ideeën zijn in eerste instantie altijd wegge wuifd". Zouden mensen op grond van die redenering alleen de portemon nee moeten grijpen, om bij de heer Walda een aandeel van 1000 gulden te kopen? En welke zekerheid hebben ze dan om dat geld ooit nog terug te zien? En hoe maakt hij het beloofde ren dement van 50 procent per jaar waar? De heer Walda schuift enkele heipalen onder zijn plannen. Hij heeft enkele tientallen jaren er varing en talloze connecties in de transportwereld. Hij heeft een los-laad-systeem met patenten in 22 landen. Hij heeft contacten met banken, met talloze profes soren en met spoorweg-bonzen in binnen- en buitenland. Na men? „Het is nu nog te vroeg om namen te noemen", aldus Walda. Na anige aandringen komt Wal da op de proppen met de naam van burgemeester C. de Vet van Prinsenbeek. Die moet toch even nadenken over de naam Walda. Dan zegt hij: „Ik heb een paar weken terug een brief gekregen van die man, gericht aan alle burgemeesters van gemeenten die aan de A16 liggen. Hij biedt een oplossing voor de drukte op de Al 6. Ik denk dat die brief ter sprake zal komen als we binnen kort weer eens met de A16-bur- gemeesters aan tafel zitten. Ver der weet ik het ook niet. Walda wil dat wij wat deuren voor hem openen bij de Spoorwegen". Wie 1000 gulden of een veelvoud van dat bedrag wil steken in het plan van Walda, wordt verwezen naar het Roermonds notariskan toor Ritzen. Walda: „Daar blijft het geld in beheer tot op het moment dat er zekerheid is over de uitvoering van de plannen en over deelname van banken en andere financiële instellingen in het project". Een woordvoerder van kantoor Ritzen zegt de heer Walda te kennen: „Hij komt hier geregeld over de vloer om zaken af te wikkelen. Over het plan dat u aansnijdt heb ik hem nog nooit gehoord. Hij heeft wel aange kondigd binnenkort een nieuwe onderneming op te willen rich ten. Wellicht heeft dat te maken met dit plan". Als 'bewijslast' stuurt Walda per Paginagroot, in full- color en met een dijk van een aanbieding. Het Nieuwe Jaar is een dag oud en Albert Heijn slaat toe met een prachtige reclame van een stralende eenvoud. Op een damast kleed staat een wit bord met reliëf decor. Daarop rust een zilveren vork. Dit chique geheel om randt een bal gehakt, gelegen in een bescheiden badje jus. Nieuwjaarsbal bij Albert Heijnluidt de kop. Rundergehakt, 500 gram van 7.75 voor 4.99, kilo van 14.49 voor 8.99. Deze aanbieding is alleen gel dig op zaterdag 2 januari 1993 en in winkels waar een 2, 3, 4 of 5 op de deur staat. Ik ben onmiddellijk tweeënhalve kilo gaan halen. Tegen de kiloprijs is het gehakt per pond ver pakt. En een prettig nieuw jaar, zei de vriendelijke slaag- ster/slageres/slagerin*. Bij deze AH zijn ze altijd heel voorkomend. Dit in tegenstel ling tot het personeel van een andere kleintjeswinkel. Stel u voor. U komt met een klein kind aan de hand van het parkeerterrein gelopen. In het winkelcentrum moet je eerst je dochtertje van drie taktisch langs de dierenzaak loodsen (zebravinkjes overle den, papa, kopen we meteen nieuwe?), nóg taktischer moet je Jamin zien te ontwijken (die moeten we kopen, papa, en ze wijst naar de grootste zak die het hardste glinstert in het kunstlicht) en dan nog moet de roltrap uit het zicht worden gehouden. door Willem Reljn Eindelijk ben je dan bij het filiaal. Daar zijn twee plaatsen waar een winkelwagentje kan worden gepakt. Als je een gulden in de gleuf steekt, mag je het enige aanwezige karre tje meenemen. Maar de in steek is kapot. Andere karre tjes ontbreken. Wel staan er bij een gesloten kassa vijf wa gentjes geparkeerd. 'Mevrouw', vraag je netjes en beleefd, 'zou ik van u een winkelwagentje mogen?' 'Die staan buiten, meneer', zegt de juf verveeld en wijst naar de uitgang van het win kelcomplex, waar ik net van daan kom lopen. Welaan: op de cursus hebben ze met twee woorden leren praten. Dat is al heel wat. Maar begrip dat ook een an der wel eens op de kleintjes moet letten - ho maar! 'Dan haal ik mijn boodschap pen wel elders', heb ik geant woord. Drie ervaren huisvrouwen hebben me de juistheid van dat antwoord bevestigd. t „u r _r Rotterdam (anp) - Bewindvoerder F. Meeter van de in surséance verkerende warenhuisketen Ter Meulen onderzoekt de mogelijkheid om het bedrijf via een zogeheten manage ment-buyout van de ondergang te redden. Binnen tien dagen zal blijken of het uitkopen van externe aandeelhouders een haalbare kaart is, zo heeft hij gisteren meegedeeld. Over het plan is Meeter onder meer in gesprek met de verhuurders/ huiseigenaren van de winkelruimtes van de zes Ter Meulen-filialen. Hun medewerking is van groot belang omdat de huurlasten als een molensteen om de nek hangen van de warenhuizen. Het buyout-plan gaat ervan uit dat de verhuurders evenals andere belanghebbenden 'offers brengen', aldus de bewindvoerder na een gesprek met de huiseigenaren. „Het grote winstpunt van dat gesprek is dat de verhuurders niet onmiddellijk nee hebben gezegd. Dat zou meteen het struikelblok zijn geweest." Meeter weigert verder details over het reddingsplan. Hij is in gesprek met eventuele kapitaalver schaffers. De afgelopen weken heeft hij koortsachtig overleg gevoerd met verscheidene overnamekandidaten voor het noodlijdende warenhuis concern. Stuk voor stuk zijn die afgevallen. Ter Meulen is in problemen geraakt doordat het een schuld heeft van meer dan vijftien miljoen gulden. De huidige eigenaar, detailhan delsketen Goudsmit, weigert nog geld in Ter Meulen te steken en is het bedrijf liever kwijt dan rijk. Meeter weerspreekt de speculaties dat hij inmiddels faillissement zou hebben aangevraagd. Die stap zet hij niet voordat duidelijk is of het laatste reddingsplan kans heeft. Bestuurder R. Daamen van de Dienstenbond FNV reageert opgelucht op de mededelingen van de bewindvoerder. „Dat het faillissement voorlopig is afgewend, geeft een sprankje hoop." Bij Ter Meulen werken ongeveer zeshonderd mensen. Den Haag - De nettowinst van de Nationale Investeringsbank (NIB) is vorig jaar verder gestegen. In zijn nieuwjaarstoespraak gaf president-directeur Jonkhart gisteren aan, dat de stijging in de orde van grootte zal blijken te liggen van die van 1991. Toen steeg de winst met 4,5 procent tot f 88,6 miljoen. De kredietver lening van de NIB lag vorig jaar hoger dan in 1991. Daarbij is een gemiddeld hogere marge behaald. Ongeveer 40 procent van de kredietverlening vond in het buitenland plaats. New York - Bij de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij North west Airlines, waarvan de KLM voor twintig procent eigenaar is, verdwijnen per 18 januari 1.043 werknemers. De maatschap pij maakte gisteren bekend dat de economische omstandigheden en de concurrentie in de luchtvaart harde maatregelen noodza kelijk maken teneinde de kosten te verlagen en de doelmatigheid te verbeteren. Arnhem - KEMA in Arnhem koestert voor dit jaar geen hooggespannen winstverwachtingen. Directievoorzitter H. Kle- ijn h$$$ slechts dat de win^t het niveau van afgelopen jaar zal evenaren. Tegelijkertijd 'rekent hij op een omzetgroei met tien procent tot rond 220 miljoen. De omzet van het Arnhemse onderzoek- en adviesbureau steeg tot rond 200 miljoen en de winst tot ongeveer 10 miljoen. Amsterdam - De fusie tussen verzekeraar Nationale-Nederlan- den en NMB Postbank heeft in 1992 geleid tot een extra brutoresultaat van circa f 60 miljoen. Dit zei de voorzitter van de raad van bestuur van Internationale Nederlanden Groep (ING), A. Jacobs, gisteren in zijn nieuwjaarstoespraak. Vanaf 1994 zou de fusie per jaar een extra brutowinst moeten opleveren van f 100 miljoen, zo is destijds bij de aankondiging van de fusie bekendgemaakt. De in maart 1991 tot stand gebrachte fusie tussen de twee grote financiële instellingen heeft mogelijkheden voor besparing opgeleverd, onder meer door bepaalde activiteiten bij de ene of andere instelling te laten vervallen en door gezamenlijk goedkoper in te kopen. fax ook het afschrift van een brief waarin hij een afspraak bij het Industrie- en Havenschap Moerdijk afzegt, omdat hij op dat tijdstip een andere, nog be langrijker afspraak heeft bij de Nederlandse Spoorwegen. Een woordvoerder van IHM kan zich die brief herinneren: „Ja, maar Walda zegde een afspraak af die wat ons betreft nooit ge maakt is". Dat zijn treinstellen, waarop ra zendsnel trailers kunnen worden geladen en gelost, tot nu toe door de Nederlandse Spoorwe gen consequent zijn genegeerd, deert Walda allerminst. Hij zegt: „Sinds de jaren dertig zijn spoorwegen, waar ook ter we reld, verliesgevend. Nu steeds meer spoorweg-ondernemingen geprivatiseerd worden zullen ze nieuwe wegen moeten inslaan. En voor het overige blijft het met mijn systeem net als met de raket naar de maan. Die ging gewoon een keer". Van onze verslaggever Heerlen - Het chemieconcern DSM staat aan de vooravond van een nieuwe afslanking. Dat laat directeur mr. E. Rongen van DSM Limburg doorschemeren in zijn nieuw jaarstoespraak. Rongen laat in het midden welke maatregelen op komst zijn. Hij kondigt alleen aan dat daarover binnenkort 'indringend' overleg gevoerd gaat worden met de vakbonden. Rongen verdedigt een nieuwe ingreep op voorhand door te wijzen naar de verslech terde economische omstandighe den. Twee jaar geleden gaf DSM ook al het startsein voor een ingrij pende reorganisatie, waardoor uiteindelijk tot 1995 bijna 2000 banen bij het chemiebedrijf ver dwijnen. Gedwongen ontslagen konden daarbij tot nu toe wor den voorkomen, omdat DSM voor bijna 700 oudere werkne mers een speciale afvloeiingsre geling in het leven riep. Volgens Rongen stuit de uitvoe ring van dit omvangrijke plan inmiddels op grote problemen. Door de slechte gang van zaken blijken veel minder medewer kers intern aan ander werk ge holpen te kunnen worden dan het bedrijf aanvankelijk had voorzien. Rongen wil daarom nu met de vakbonden gaan overleggen wat met die groeiende groep overtol lige medewerkers moet gebeu ren. De vakbonden hebben ove rigens al eerder voor deze ont wikkeling gewaarschuwd en ge pleit voor uitbreiding van de zogeheten seniorenregeling, zo dat ook medewerkers beneden de 58 jaar vervroegd kunnen uittreden. Voorzitter Frans Hol van de Unie BLHP reageerde gisteren geschrokken op de uitspraken van Rongen. „Het klinkt best onheilspellend." Hij verwacht echter niet dat DSM nu toch naar het wapen van gedwongen ontslagen wil grijpen. „Dat kan ik me niet voorstellen. Dan zou er toch echt eerst sprake moeten zijn van aanzienlijke verliezen." Van onze redactie economie Eindhoven - DAF heeft twee nieuwe bv's opgericht: DAF Investment I en DAF Investment II. Op de vraag of de oprichting verband houdt met verdere saneringen antwoordde een DAF-woordvoerder, dat de Eindhovense bedrijfswagen producent de 'bv's achter de hand wil hebben voor het geval ze nodig zijn'. Volgens de woordvoerder is het gebruikelijk voor grote bedrijven om voor dat doel bv's in het leven te roepen. „Als je pas besluit tot de oprichting van een BV op het moment dat je die nodig hebt, dan ben je daar nog een tijdje mee zoet". De omschrijving van de bedrijfsactiviteiten van beide bv's is hetzelfde: het ontwikkelen, verkrijgen en exploiteren van octrooien, modellen, procédés, handelsmerken en soortgelijke rechten en het deelnemen in andere ondernemingen. Volgens de DAF-woordvoerder is gekozen voor een „brede omschrijving, omdat je nooit weet waarvoor je zo'n bv nodig zult hebben".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 5