Realisme voorop in 'Pleidooi'
DE STEM
UIT GIDS
Pluimen van Folies
Bergère zijn
tijdelijk opgeborgen
Ledenbestand Avro
kalft verder af
Verhuizing Radio 1
laat regionale
omroepen ongemoeid
Eerste Nederlandse advocatenserie in elf delen bij Avro
IN BEELD
Erik Andriesse
Peiling 92
suske WISK
Liedjes voor
Songfestival
hambone
„RTL4 zit nu op de plek waar wy
hadden moeten zitten. Dat heeft de
politiek gedaan."
Cees Wolzak, ex-directeur TROS
door Frits de Coninck
houwer die de samenhang
zoekt van materiaal en vorm in
een bepaalde ruimte; de verras
sing schuilt bij haar ook in het
gebruik van onconventionele
materialen als polyester en
gras. De schilders (opvallend
veel vrouwen) bewerken bijna
allemaal het portret als genre,
dat zich weer een dominante
plaats lijkt te hebben verwor
ven in de actuele schilderkunst.
Het portret, uitgesproken rea
listisch behandeld, is een idool
geworden dat het idee in de
kunst naar de achtergrond
dringt. Een belangrijke ten
dens.
Negen jonge Nederlandse kun
stenaars in Boymans-van Beunin-
gen, Rotterdam, t/m 14 februari.
Nog steeds is de eerste indruk
die een tentoonstelling van
Erik Andriesse op je maakt, die
van virtuositeit. Ondanks zijn
nog relatief lage leeftijd (hij is
van 1957) heeft hij al een mooie
staat van exposities achter zijn
naam. In belangrijke galeries,
in binnen- en buitenland. Erik
Andriesse is virtuoos, dat is het
kernwoord dat je ook in elke
bespreking weer tegen komt.
Het is ook een juist woord
omdat het zijn fantastische te
kentechniek betreft die hij luid
en duidelijk toont. En die in
zijn werk heerst over de meer
schilderkunstige hand.
Het -is een - technische beheer
sing die het meesterschap bloot
legt zoals dat in de academi
sche opvatting van, bij voor
beeld, de 17e eeuw als hoogste
artistieke kwaliteit gold. In on
ze periode van de geschiedenis,
met een heel andere opvatting
van het kunstenaarschap, ligt
die ragfijne techniek waarmee
Andriesse schildert en tekent
minder voor de hand. Elke
bloem, elke schedel, elk dier is
daarom bij hem steeds opnieuw
een verrassing.
Erik Andriesse's werk is nu op
twee plaatsen in het zuiden te
zien. In Vlissingen toont hij
recente schilderijen en in het
Noordbrabantse Museum laat
hij etsen zien die hij met aqua
rel- of gouachetechniek heeft
ingekleurd. Hij tekent schitte
rende en bijzondere bloemen
als amaryllis, iris, papegaaitulp
en zonnebloem, tezamen met
schedels, botten en skeletten,
hoe ongelooflijk die combinatie
ook klinkt. Hij doet dat op een
uiterst precieze, realistische
manier. Het is die volstrekte
technische beheersing die hem
op natuurlijke wijze naar dat
realisme voert.
De manier waarop hij die in
drukwekkende amaryllis te
kent, leidt de gedachten naar
de Nederlandse 17e eeuw. Ge
dreven door de Renaissancisti
sche honger naar de wereld om
ons heen en geholpen door de
net uitgevonden microscoop,
werd het mode om fotografisch
precieze prenten te maken van
bloemen en insecten. Zo na
tuurgetrouw ademen die pren
ten de verwondering om het
mechanisme in Gods Schep
ping.
Andriesse raakt aan die tradi-
tie. Zoals hij ook aan een ande
re, nog oudere traditie raakt,
die van het vanitasmotief. Hij
etst een amaryllis (bol, steel,
bladeren en bloem), kleurt die
licht in en tekent op het passe
partout twee scheldes, botten
van arm en hand en het skelet
van een kreeft. Die tekeningen
op het passepartout zijn voor
stellingen van de dood, zoals ze
in Laatmiddeleeuwse kunst de
mens waarschuwden voor het
zeer nabije einde en hem wezen
op de vanitas, de leegheid var!
dit aardse bestaan.
De bloemenprent en vooral het
vanitasmotief hadden een reli
gieus perspectief dat bij Erik
Andriesse uiteraard ontbreekt.
Alhoewel, uiteraard Andriesse
is een eigentijds kunstenaar die
kijkt en studeert met pen en
penseel, niet om de Schepping
Gods te zoeken, maar om de
vorm en betekenis van de din
gen op zich zelf. En zo gezien is
een amaryllis niet anders van
betekenis dan een skelet. Zoals
de papegaaitulp ook niet
mooier is dan de schedel.
Hij speelt op, het moet nog één
keer gezegd, virtuoze manier
met de vorm der dingen, altijd
binnen de grenzen van hun rea
liteit. Want voor de suggestie
dat zijn motieven een verder
strekkende, symbolische dui
ding zouden hebben, is geen
concrete aanwijzing te vinden.
Erik Andriesse in het Noord
brabants Museum, Verwersstraat
41, Den Bosch, t/m 24 januari en
in Vlissingen. Bellamypark 19, t/m
26 januari.
In Museum Boymans-van Beu-
ningen in Rotterdam is werk te
zien van negen jonge Neder
landse kunstenaars onder de
titel Peiling 92. Het initiatief is
afkomstig van Shell Nederland,
die elk jaar een ander museum
een selectie laat maken van
jonge kunstenaars die zich als
belangrijk aandienen. Het is de
bedoeling vijf tot zes peilingen
van jong talent te houden; de
laatste, de apotheose, zal in het
Stedelijk in Amsterdam plaats
vinden.
Peiling is een vruchtbare for
mule om actuele ontwikkelin
gen en mogelijkheden in de
beeldende kunst te inventarise
ren. Belangrijk is dat het pu
bliekelijk gebeurt in de vorm
van een royale tentoonstelling.
Daarbij, er wordt geen onwrik
baar, elke twijfel uitsluitend
eindoordeel uitgesproken over
die ene winnaar en alle andere
verliezers, een nadeel dat een
wedstrijd als de Prix de Rome
aankleeft.
Het is het exposerende museum
dat de selectie uitvoert, uiter
aard vanuit de eigen visie van
dat museum op de eigentijdse
ontwikkelingen. Zo doet het
museum, Boymans in dit geval,
ook een uitspraak over zichzelf.
Deze peiling toont de artistieke
potentie van eigenzinnige kun
stenaars die opvallend gearti
culeerd zich een eigen plaats
toeschreeuwen. Dat past in de
ze periode in de beeldende
kunst, waarin veel artiesten
wat behoudend naar elkaar en
de door de media gemaakte
wereld om zich heen kijken.
Realisme heet dat. In de kleine
wereld van professionele kun
stenaars die wat betekenen,
zijn de verschillen op het ogen
blik niet zo groot, dus het indi
vidu zal alles moeten doen om
zich van de anderen te onder
scheiden. Dat kun je van deze
negen jonge talenten inderdaad
zeggen.
In dit korte bestek is het onmo
gelijk de tendensen te analyse
ren die op deze tentoonstelling
van negen individuen zichtbaar
zijn. Dan maar enkele aspecten.
Interessant is het te zien dat de
beeldhouwer Tom Claassen,
tweede prijs in de Prix de Rome
1992, werkzaam in Breda en op
deze plaats al eerder bespro
ken, zich met zijn beelden een
ruimte schept die een steeds
overtuigender betekenis krijgt.
Zijn benadering lijkt soms ab
surd. Beelden die toevallig lij
ken omdat ze gemaakt zijn van
zand of een dot kauwgom en
soms ook maar een kort leven
beschoren zijn. Tom Claassen
schept, en dat volstaat: het
beeld wordt uiteindelijk aan
zich zelf overgelaten.
Hulya Yilmaz is in dit gezel
schap de meest klassieke beeld-
DINSDAG 5 JANUAR11993
DE STEM
Door onze correspondent
Wilko Voordouw
Parijs - Ach, wat is er nog over van de tijd dat Josephine I
Baker, slechts gehuld in een bananenrokje, haar liefdel
van Parijs bezong? Wat is er nog over van de tijd dat I
Toulouse-Lautrec bijna dagelijks naar de Folies Bergère I
kwam, om schetsen te maken van music-hallsterren alt
Yvette Guilbert en Loïe Fuller?
Die tijden zijn natuurlijk
sinds bussen met toeristen het
Parijs van oh-la-la met zijn
veren, pluimen, glitters en
wulpse borsten ontdekten. En
nog meer sinds de zondag voor
kerst, want toen sloot de Fo
lies Bergère 'in ieder geval tot
september', aldus directrice
Hélène Martini. „Dan komen
we in een geheel vernieuwde
Folies Bergère met een gloed
nieuwe show."
Maar 'le-tout-Paris' denkt be
ter te weten. De Folies-Bergè
re 'oude stijl' is verleden tijd.
Want de formule werkt niet
meer. Het publiek komt niet
meer massaal opdagen voor
een French-can-can, hoe ge
durfd de danseressen ook met
hun rokken zwaaien, hoe hoog
ze ook gillen en opwindend
krijsen op het moment dat ze
in spagaat neerkomen. Glitter
en glamour in het theater
werkt niet meer op dezelfde
manier als pakweg 25 jaar
geleden. Het publiek is ver
wend. Door televisie, uiter
aard en doordat de innovatie
in het genre niet eindeloos is.
Ook de economische recessie
speelt een rol. Per slot van
rekening kostte het ondeugen
de vermaak minimaal 35 gul
den (de afdeling reservering
zegt dan eerlijk dat het gaat
om plaatsen met 'verminderd
zicht') tot 215 gulden (voor
een diner van matige kwaliteit
en een clubfauteuil).
Hélène Martini bestrijdt die
lezing. Volgens haar is het
waar dat de zaken minder
goed lopen. In de Folies Ber
gère zijn 1600 plaatsen. Er
werden gemiddeld 800 kaart
jes verkocht. Maar het moet
ook gezegd dat het program
ma 'Folies en folies' op z'n
einde liep. „Want het stond al
zes jaar. Gemiddeld doet een
show vijf jaar, waarmee ik
maar wil zeggen dat het wat
ons betreft tijd werd dat we de
zaken gingen veranderen. Dat
gebeurt nu. Het is ook het
moment om eens diep na tel
denken over hoe we de music-1
hall gaan vernieuwen. Wantl
het moge duidelijk zijn, onzel
vorm van kunst staat op een I
kruispunt." En ook zij weet I
dat een misser dodelijk ii. I
Want vorig jaar sneuvelde i] I
Le Casino de Paris op het
music-hall-veld-van-eer.
In afwachting van die nieuw»
show in het 'Théatre l'Ita-
lienne' aan de rue Richer zijn
er nog voldoende andere caba-
rets die de overgang naar de
moderne tijd wellicht beter
hebben aangevoeld dan de ar
tistieke leiding van de Folies-
Bergère. Zij kunnen de strijd
met modern vermaak als de
Chippendales of de veelvuldi
ge spel- en glittershows of de
Franse televisie beter aan,
vooral omdat ze zich wel op
tijd hebben vernieuwd.
Allereerst is daar uiteraard
-het monument- de Moulin
Rouge, die iedere avond zijn
wieken laat wapperen en die
nog altijd een redelijk klas
siek, op toeristen gericht pro
gramma brengt. Vervolgens li
er het Paradis Latin. Daar
wordt de nadruk veel meer
gelegd op de choreografie en
de individuele danskwalitei
ten van het corps de ballet,
zonder de oerprincipes van het
genre -les danseuses nues
(naaktdanseressen) en de can
can- te vergeten. Tenslotte Is
er het buitenbeentje, de Crazy
Horse Saloon, waar de onvol
komenheden op dansgebied
van het corps de ballet ruim
schoots worden goedgemaakt
door hun schoonheid en door
een fabuleuze lichtshow.
Het is te hopen dat het legen
darische Folies Bergère, dat
bijna 125 jaar oud is, voor het
nageslacht bewaard blijft
Want het instituut heeft een
belangrijke bijdrage geleverd
aan de faam van Parijs, als de
stad waar het allemaal mag en
kan.
RADIO 1
pik heel uur en om 7.30, 8.30,12.30,
1330, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws.
kR0 '7.07 Echo-magazine. 9.05 Din-
oen die gebeuren. NCRV: 12.07 Hier
on nu. (12.45 Aandacht voor agrari
sche actualiteiten.) VOO: 14.05
Nieuwsradio. TROS: 19.04 interak-
„f 20.04 Klantenservice. VOO:
22 04 sportradio. NOS: 23.07 Met
het oog op morgen. VARA: 0.02 Of
tt,e record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00
Ochtendhumeur.
RADIO 2
Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.04
Sugar in the morning. 9.04 Arbeids
vitaminen op 2.11.04 Met mij valt te
„raten. 12.04 Het beleg van Hilver
sum EO: 14.04 De gouden greep.
15 04 Formule 2.17.04 Alle mensen.
VPRO: 18.04 Ekkel horizontaal.
AVRO: 19.04 Nederlands op Twee.
20 04 Album. 21.30 Mezzo.
231)4-24.00 Bluefunk 'n soul.
RADIO 3
Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02
Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami
nen. 11.04 Baas van de dag. VARA:
12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola.
AKN 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin-
keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits.
EO" 19 04 Spoor 7. AVRO: 20.04 For-
za! VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04
Nachtwacht. VPRO: 2.02 Zone.
AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM.
RADIO 4
7 00, 8.00 en 13.00, 18.00 en 20.00
Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor
gen met Willebrord Nieuwenhuis.
9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00
Ochtendconcert I. Mozarteum Or-
chester Salzburg met sopraan en
bassethoorn. 12.10 Ochtendconcert
II Emerson Kwartet. 13.00 Nws.
13.04 De klassieke top 10 en nieuwe
klassiekde cd's. 14.15 Middagcon
cert. Oratoria en opera's. Radio
Symf. Ork. Frankfurt. NCRV: 16.00
De Nederlanden: Pianomuz. van
1813 tot nu. 17.00 Leger des Heils-
kwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd.
18.04 Geloven in muziek. 18.30 Or
gelconcert. 19.00 Klassiek in vogel-
vucht. 20.02 Avondconcert EO:
22.30 Orgelbespeling. 23.00 De ora
toria van G.F. Handel. 23.30-24.00
Songs of praise.
RADIO 5
Elk heel uur t/m 17.00 Nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en Scheep-
vaartberichten. 7.05 1008 AM.
IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa
terstanden. VPRO: 9.02 VPRO's
dinsdag op 5, met om 9.02 Brigitte
Kaandorp is in gesprek; 9.45 Insti
tuut Schreuders; 10.02 En wenst
niet meer; 10.42 De jazz van Pete
Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De om
gekeerde wereld; 13.10 Aardse za
ken; 14.02 Passages passanten;
15.02 Boeken; 16.02 Stenen des
aanstoots; 16.20 Kunstclips. NOS:
17.10 Radio UIT. PP 17.50 PvdA.
18.00 Nieuws. KRO: 18.02 De onder
stroom. 18.25 Scheepspraat. 18.30
Taal en teken. 18.50 Het levende
woord. EO: 19.00 Waar waren we
ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en
actualiteiten in het Turks. 19.50
Nieuws en actualiteiten in het Ma
rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws
en actualiteiten in het Chinees. TE-
LEAC: 21.00 You're welcome. 21.30
Japan na 1945. 22.00 Russisch, taal
en volk. 22.30 Moshi, moshi, Japan
se taal. VPRO: 23.00-24.00 Het para
dijs.
OMROEP BRABANT
7.05 Brabants nieuyys en actualitei-
Ten. 7.02,® jp, 1Ï&, 12.05,,
14.03,15.03]WtB*fetf 17.05 Brabants
nieuws. 7.35 Muziek en actualiteit
ten. 7.45 De krant in Brabant. 7.51
Weerman Johan Verschuuren.
7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 9.07 Mu-
ziekkiosk. 10.07 Draaibank. 11.07
Van harte. 12.07 actualiteiten en
service. 12.53 Bericht voor boer en
tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsover
zicht. 14.05 muziekkiosk. 15.05 Prik
bord I en Prikbord II. 17.07 actuali
teiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00
Nieuwsoverzicht.'
OMROEP ZEELAND
7.00 AN P-nieuws. 7.05-7.30 Nieuws
en actualiteiten. 12.00 ANP-
nieuuws. 12.05 Nieuws en actuali
teiten. 12.30 Het weer in de provin
cie. 12.35 Gesprek van de week.
12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP-
nieuws. 16.00 ANP-nieuws. 16.03
Gefeliciteerd! 17.00 ANP-nieuws.
17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.30
Het weer in de provincie. 17.35
Vogels, vissen en Piet Smeerpoets.
17.55-18.00 De agenda. 18.00 ANP-
nieuws.
1 'Kever met amaryllis', ets van Erik Andriesse, te zien in Den Bosch.
4 foto noordbrabants museum
Hilversum - Het ledenbestar
tweede achtereenvolgende ja:
ruim 75.000 leden kwijt na c
vorig jaar.
Van onze rtv-redactie
Hilversum - Een jury die is
samengesteld uit de NOS en
de Stichting Conamus heeft
acht liedjes uitgekozen die
Ruth Jacott tijdens de Neder
landse voorronde voor het
Eurovisie Songfestival zal
zingen.
Met het winnende lied vertegen
woordigt Ruth Nederland op dit
songfestival dat in Ierland
plaatsvindt. De acht nummers
zijn: 'Loop met me mee' (Edwin
Schimscheimer), 'Kom op'
(Franky en Mildred Douglas), 'Ik
hou vair1 jou' (Jan Kisjes), 'Mede
leven' Alan Michael en Gerrit
den Braber), 'Waar blijft de tijd'
(E. van der Kerkhof), 'Tederheid'
(Gina de Wit), 'Blijf bij mij' (Lisa
Boray, Ton op 't Hof en G.
Westendorp), 'Vrede' (Erik van
Thijn, Jochem Fluitsma en Henk
Westbroek).
De Nederlandse voorronde
wordt gehouden op 26 maart en
zoals bekend gepresenteerd door
Paul de Leeuw.
van de Avro kalft voor het
sterk af. De omroep raakte
bijna 50.000 vertrekkers van
Trouw aan de Avro blijven op de
teldatum 31 december 650.493
mensen. De Avro wijt het verlies
aan 'de koersverlegging naar
goede en herkenbare program
ma's'.
Een andere stevige verliezer is
de VPRO: 50.000 leden betaal
den niet opnieuw. Het gaat met
name om tientjesleden die in'
1991 massaal geworven werden
voor de A-status. Er resteren nog
ruim 550.000 VPRO-aanhangers.
De NCRV verloor voor het eerst
sinds vijf jaar leden. Bijna
16.000 afzeggers brachten het
ledental op 547.366 leden. De
KRO raakte bijna tienduizend
leden kwijt en heeft thans
610.138 leden.
De Vara daalde licht met 3.000
tot 557.237 leden. Veronica won
2.000 leden en telt nu 1.033.000
leden. Ook de Evangelische Om
roep groeide een beetje (4.000
erbij; totaal 554.380). Grote win
naar bij de jaarlijkse telling in
Hilversum is de Tros, die van
682.030 op 698.478 leden kwam.
Ondertussen maakte RTL4 be
kend het best bekeken tv-station
van 1992 te zijn. De commerciële
omroep had een marktaandeel
van 26,9 procent. Nederland 1, 2
en 3 behaalden 17,3 procent,
21,3 proeent en 16,5 procent.
Het gebouw van de Folies Bergère in Parijs: zeker negei
maanden dicht. n foto*
Hilversum - De verhuizing van actualiteitenzender Radio 1
naar de FM-band heeft geen gevolgen voor de regionale
omroepen. Die blijven gewoon op de bestaande frequenties te
beluisteren.
Gisteren opende minister D'Ancona van WVC in Lopikerkapel het
vierde landelijke FM-net, dat is gebouwd door de omroepzender-
maatschappij Nozema. Tot nu toe was Radio 1 grotendeels via de
middengolf te ontvangen.
De zender is teruggekeerd op de FM vanwege de kwaliteit. De
uitzendingen via de middengolf zijn immers gevoeliger voor storin
gen. Radio 1 is 24 uur per dag in stereo via de FM beluisteren.
Omroep Brabant blijft op gezette tijden de uitzendingen van Radio 1
overnemen: tussen 8.00 en 9.00 uur, tussen 13.00 en 14.00 uur en na
18.00 uur.
FILMS
GOES
- Grand Theater
20 u. Home alone 2.
HULST
- De Koning van Engeland
20 u. Sister act.
20 u. Bodyguard.
20 u. Home alone 2.
20 u. Belle en het beest.
19.30 u. Far and away.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
20 u. Home alone 2.
20 u. Boomerang.
ANTWERPEN
- Rex - 12, 15,18 en 21 u. Daens.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Raising cain.
-Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howard's end.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u.
The best intentions.
-Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
- Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
-Quellin n - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Whispers in the dark.
- Quellin Hl - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. Basic instinct.
-Metro I - 11.45, 14, 16.30, 19 en
21.30 u. The bodyguard.
-Metro H - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Sister act.
-Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Flight of black angel.
-Tijl - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
-Wapper - 14, 16, 18, 20 en 8*
L'Inconnu dans la maison.
-Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en
Damage.
-Ambassades Club 1-14, 16-W
18.40 en 21 u. Boomerang.
- Ambassades Club 2 - 14, 16,
20 en 22 u. Universal soldier.
- Ambassades Club 3-14, 16,
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14,16, W*
Beethoven.
20 en 22 u. Le zebre.
BRUGGE
- Complex Zwart Huis
20 u. Daens.
20 u. City of ioy.
20 u. Midnight sting.
- Memling
20 u. Sister Act.
- Van Eyk
20 u. Bodyguard.
GENT
- Decascoop
20 en 22.30 u. Light sleeper.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. V#*
becomes her.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. A
good men.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ho*
alone 2.
14.30, 20 en 22.30 u. Mikey.
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister
14.30, 17, 20 en 22.30 u. F
guard.
17, 20 en 22.30 u. Damage.
14.30, 17. 20 en 22.30 u. Sir**
white female. M
14.30, 17, 20 en 22.30 u. Belle"
het beest.
20 u. Patriot games.
14.30,17, 20 en 22.30 u. Daens.
22.30 u. Bitter moon.
Door Anja van den Akker
Vreemd genoeg miste de Nederlandse televisie altijd nog
een realistische eigen advocatenserie. Evenals een poli-
tiefeuilleton van eigen bodem, maar dat is met Vara's
'Bureau Kruislaan' al opgelost. De Avro haalt vanaf
vanavond die andere achterstand in met 'Pleidooi'; een
11-delige tv-reeks die zich afspeelt in de wereld van de
advocatuur.
Het predikaat 'Hollandse variant
op L.A. Law' dringt zich al gauw
op. Toch ligt het accent in 'Plei
dooi' iets minder op het privé-le-
ven van de advocaten. 'Pleidooi'
is gebaseerd op waar gebeurde
verhalen, waarbij de zaken plus
cliënten voldoende onherken
baar zijn gemaakt.
Het script komt van Hugo Hei-
nen (die ook 'De Zomer van '45'
schreef), Pieter van den Water
beemd en Maria Goos. Mr. Nico
Meijering uit Amsterdam droeg
met zijn advocatenkantoor Van
Asperen, Seegers en Van Dongen
praktijkgevallen voor de serie
aan en controleerde alle scripts
op juridische realiteit. „Het is
allesbehalve een heldenserie, an
ders maak je je ongeloofwaar
dig", aldus Meijering.
Het publiek kijkt als het ware elf
weken mee over de schouder van
de advocaat. Er komen zowel
lichte als zware vergrijpen aan
bod. Sociale problemen, jeugd
criminaliteit en drugshandel.
Zo'n twee minuten ziet de kijker
het delict, de overige 48 minuten
volgt hij alles rond de strafzaak.
Daarmee is meteen het verschil
aangegeven met 'Recht voor zijn
Raab', de dramaserie vorig sei
zoen bij de NOS, gebaseerd op
zaken van verdediger mr. Mosz-
kowicz. Daar lagen de zaken
precies andersom. Eerst uitge
breid aandacht voor het vergrijp,
waarna de verdediger tot slot
van iedere aflevering nog even
een paar minuten kwam opdra
ven. Over zijn werkwijze kwam.
je niets of nauwelijks iets te
weten.
In de Avro-serie, waarin het ge
fingeerde advocatenkantoor Van
Gilze-Wesseling centraal staat,
lopen prima acteurs rond. Onder
hen Carine Crutzen (uit 'De
Brug'), Gijs Scholten van Aschat
('Op Afbetaling'), Peter Blok, El-
lis van den Brink en Olga Zui-
derhoek. Om de produktie zo
vlot mogelijk te laten verlopen,
zijn drie elkaar afwisselende re
gisseurs aangetrokken: Sander
Francken, Maarten Treurniet en
André van Duren. Alledrie heb
ben ze een aantal kwaliteitspro-
dukties op hun naam staan.
Pleidooi ziet er goed uit en is
zeker niet het slechtste in zijn
soort. De reeks werd opgenomen
in het Haarlemse Johan Ensche
dé complex, waar ooit miljoenen
Nederlandse bankbiljetten van
de persen rolden. Sinds de huis
drukker van de Nederlandsche
Bank is verhuisd, wordt het mo
numentale pand regelmatig ge
bruikt voor film- en tv-produk-
ties. Volgens André Sjouerman
van het Amsterdamse IDTV dat
'Pleidooi' produceerde, een per
fecte plek. „Hier is alles bij el
kaar. Van stijlkamers die we
kunnen laten aansluiten op beel
den uit het Paleis van Justitie tot
ruimtes met tralies ervoor die tot
gevangenis kunnen worden om
gebouwd."
Daardoor is de serie voor de
Avro nog enigszins betaalbaar
gebleven.
('Pleidooi', Nederland 1, 20.24
uur)
Van links naar rechts zitten aan tafel Pam Yvonne van der Hurk), Cas (Peter Blok), Victor (Gijs Scholten van Aschat) en Helen
(Carine Crutzen). foto dijkstra
i