Realisme voorop in 'Pleidooi' DE STEM UIT GIDS Pluimen van Folies Bergère zijn tijdelijk opgeborgen Ledenbestand Avro kalft verder af Verhuizing Radio 1 laat regionale omroepen ongemoeid Eerste Nederlandse advocatenserie in elf delen bij Avro IN BEELD Erik Andriesse Peiling 92 suske WISK Liedjes voor Songfestival hambone „RTL4 zit nu op de plek waar wy hadden moeten zitten. Dat heeft de politiek gedaan." Cees Wolzak, ex-directeur TROS door Frits de Coninck houwer die de samenhang zoekt van materiaal en vorm in een bepaalde ruimte; de verras sing schuilt bij haar ook in het gebruik van onconventionele materialen als polyester en gras. De schilders (opvallend veel vrouwen) bewerken bijna allemaal het portret als genre, dat zich weer een dominante plaats lijkt te hebben verwor ven in de actuele schilderkunst. Het portret, uitgesproken rea listisch behandeld, is een idool geworden dat het idee in de kunst naar de achtergrond dringt. Een belangrijke ten dens. Negen jonge Nederlandse kun stenaars in Boymans-van Beunin- gen, Rotterdam, t/m 14 februari. Nog steeds is de eerste indruk die een tentoonstelling van Erik Andriesse op je maakt, die van virtuositeit. Ondanks zijn nog relatief lage leeftijd (hij is van 1957) heeft hij al een mooie staat van exposities achter zijn naam. In belangrijke galeries, in binnen- en buitenland. Erik Andriesse is virtuoos, dat is het kernwoord dat je ook in elke bespreking weer tegen komt. Het is ook een juist woord omdat het zijn fantastische te kentechniek betreft die hij luid en duidelijk toont. En die in zijn werk heerst over de meer schilderkunstige hand. Het -is een - technische beheer sing die het meesterschap bloot legt zoals dat in de academi sche opvatting van, bij voor beeld, de 17e eeuw als hoogste artistieke kwaliteit gold. In on ze periode van de geschiedenis, met een heel andere opvatting van het kunstenaarschap, ligt die ragfijne techniek waarmee Andriesse schildert en tekent minder voor de hand. Elke bloem, elke schedel, elk dier is daarom bij hem steeds opnieuw een verrassing. Erik Andriesse's werk is nu op twee plaatsen in het zuiden te zien. In Vlissingen toont hij recente schilderijen en in het Noordbrabantse Museum laat hij etsen zien die hij met aqua rel- of gouachetechniek heeft ingekleurd. Hij tekent schitte rende en bijzondere bloemen als amaryllis, iris, papegaaitulp en zonnebloem, tezamen met schedels, botten en skeletten, hoe ongelooflijk die combinatie ook klinkt. Hij doet dat op een uiterst precieze, realistische manier. Het is die volstrekte technische beheersing die hem op natuurlijke wijze naar dat realisme voert. De manier waarop hij die in drukwekkende amaryllis te kent, leidt de gedachten naar de Nederlandse 17e eeuw. Ge dreven door de Renaissancisti sche honger naar de wereld om ons heen en geholpen door de net uitgevonden microscoop, werd het mode om fotografisch precieze prenten te maken van bloemen en insecten. Zo na tuurgetrouw ademen die pren ten de verwondering om het mechanisme in Gods Schep ping. Andriesse raakt aan die tradi- tie. Zoals hij ook aan een ande re, nog oudere traditie raakt, die van het vanitasmotief. Hij etst een amaryllis (bol, steel, bladeren en bloem), kleurt die licht in en tekent op het passe partout twee scheldes, botten van arm en hand en het skelet van een kreeft. Die tekeningen op het passepartout zijn voor stellingen van de dood, zoals ze in Laatmiddeleeuwse kunst de mens waarschuwden voor het zeer nabije einde en hem wezen op de vanitas, de leegheid var! dit aardse bestaan. De bloemenprent en vooral het vanitasmotief hadden een reli gieus perspectief dat bij Erik Andriesse uiteraard ontbreekt. Alhoewel, uiteraard Andriesse is een eigentijds kunstenaar die kijkt en studeert met pen en penseel, niet om de Schepping Gods te zoeken, maar om de vorm en betekenis van de din gen op zich zelf. En zo gezien is een amaryllis niet anders van betekenis dan een skelet. Zoals de papegaaitulp ook niet mooier is dan de schedel. Hij speelt op, het moet nog één keer gezegd, virtuoze manier met de vorm der dingen, altijd binnen de grenzen van hun rea liteit. Want voor de suggestie dat zijn motieven een verder strekkende, symbolische dui ding zouden hebben, is geen concrete aanwijzing te vinden. Erik Andriesse in het Noord brabants Museum, Verwersstraat 41, Den Bosch, t/m 24 januari en in Vlissingen. Bellamypark 19, t/m 26 januari. In Museum Boymans-van Beu- ningen in Rotterdam is werk te zien van negen jonge Neder landse kunstenaars onder de titel Peiling 92. Het initiatief is afkomstig van Shell Nederland, die elk jaar een ander museum een selectie laat maken van jonge kunstenaars die zich als belangrijk aandienen. Het is de bedoeling vijf tot zes peilingen van jong talent te houden; de laatste, de apotheose, zal in het Stedelijk in Amsterdam plaats vinden. Peiling is een vruchtbare for mule om actuele ontwikkelin gen en mogelijkheden in de beeldende kunst te inventarise ren. Belangrijk is dat het pu bliekelijk gebeurt in de vorm van een royale tentoonstelling. Daarbij, er wordt geen onwrik baar, elke twijfel uitsluitend eindoordeel uitgesproken over die ene winnaar en alle andere verliezers, een nadeel dat een wedstrijd als de Prix de Rome aankleeft. Het is het exposerende museum dat de selectie uitvoert, uiter aard vanuit de eigen visie van dat museum op de eigentijdse ontwikkelingen. Zo doet het museum, Boymans in dit geval, ook een uitspraak over zichzelf. Deze peiling toont de artistieke potentie van eigenzinnige kun stenaars die opvallend gearti culeerd zich een eigen plaats toeschreeuwen. Dat past in de ze periode in de beeldende kunst, waarin veel artiesten wat behoudend naar elkaar en de door de media gemaakte wereld om zich heen kijken. Realisme heet dat. In de kleine wereld van professionele kun stenaars die wat betekenen, zijn de verschillen op het ogen blik niet zo groot, dus het indi vidu zal alles moeten doen om zich van de anderen te onder scheiden. Dat kun je van deze negen jonge talenten inderdaad zeggen. In dit korte bestek is het onmo gelijk de tendensen te analyse ren die op deze tentoonstelling van negen individuen zichtbaar zijn. Dan maar enkele aspecten. Interessant is het te zien dat de beeldhouwer Tom Claassen, tweede prijs in de Prix de Rome 1992, werkzaam in Breda en op deze plaats al eerder bespro ken, zich met zijn beelden een ruimte schept die een steeds overtuigender betekenis krijgt. Zijn benadering lijkt soms ab surd. Beelden die toevallig lij ken omdat ze gemaakt zijn van zand of een dot kauwgom en soms ook maar een kort leven beschoren zijn. Tom Claassen schept, en dat volstaat: het beeld wordt uiteindelijk aan zich zelf overgelaten. Hulya Yilmaz is in dit gezel schap de meest klassieke beeld- DINSDAG 5 JANUAR11993 DE STEM Door onze correspondent Wilko Voordouw Parijs - Ach, wat is er nog over van de tijd dat Josephine I Baker, slechts gehuld in een bananenrokje, haar liefdel van Parijs bezong? Wat is er nog over van de tijd dat I Toulouse-Lautrec bijna dagelijks naar de Folies Bergère I kwam, om schetsen te maken van music-hallsterren alt Yvette Guilbert en Loïe Fuller? Die tijden zijn natuurlijk sinds bussen met toeristen het Parijs van oh-la-la met zijn veren, pluimen, glitters en wulpse borsten ontdekten. En nog meer sinds de zondag voor kerst, want toen sloot de Fo lies Bergère 'in ieder geval tot september', aldus directrice Hélène Martini. „Dan komen we in een geheel vernieuwde Folies Bergère met een gloed nieuwe show." Maar 'le-tout-Paris' denkt be ter te weten. De Folies-Bergè re 'oude stijl' is verleden tijd. Want de formule werkt niet meer. Het publiek komt niet meer massaal opdagen voor een French-can-can, hoe ge durfd de danseressen ook met hun rokken zwaaien, hoe hoog ze ook gillen en opwindend krijsen op het moment dat ze in spagaat neerkomen. Glitter en glamour in het theater werkt niet meer op dezelfde manier als pakweg 25 jaar geleden. Het publiek is ver wend. Door televisie, uiter aard en doordat de innovatie in het genre niet eindeloos is. Ook de economische recessie speelt een rol. Per slot van rekening kostte het ondeugen de vermaak minimaal 35 gul den (de afdeling reservering zegt dan eerlijk dat het gaat om plaatsen met 'verminderd zicht') tot 215 gulden (voor een diner van matige kwaliteit en een clubfauteuil). Hélène Martini bestrijdt die lezing. Volgens haar is het waar dat de zaken minder goed lopen. In de Folies Ber gère zijn 1600 plaatsen. Er werden gemiddeld 800 kaart jes verkocht. Maar het moet ook gezegd dat het program ma 'Folies en folies' op z'n einde liep. „Want het stond al zes jaar. Gemiddeld doet een show vijf jaar, waarmee ik maar wil zeggen dat het wat ons betreft tijd werd dat we de zaken gingen veranderen. Dat gebeurt nu. Het is ook het moment om eens diep na tel denken over hoe we de music-1 hall gaan vernieuwen. Wantl het moge duidelijk zijn, onzel vorm van kunst staat op een I kruispunt." En ook zij weet I dat een misser dodelijk ii. I Want vorig jaar sneuvelde i] I Le Casino de Paris op het music-hall-veld-van-eer. In afwachting van die nieuw» show in het 'Théatre l'Ita- lienne' aan de rue Richer zijn er nog voldoende andere caba- rets die de overgang naar de moderne tijd wellicht beter hebben aangevoeld dan de ar tistieke leiding van de Folies- Bergère. Zij kunnen de strijd met modern vermaak als de Chippendales of de veelvuldi ge spel- en glittershows of de Franse televisie beter aan, vooral omdat ze zich wel op tijd hebben vernieuwd. Allereerst is daar uiteraard -het monument- de Moulin Rouge, die iedere avond zijn wieken laat wapperen en die nog altijd een redelijk klas siek, op toeristen gericht pro gramma brengt. Vervolgens li er het Paradis Latin. Daar wordt de nadruk veel meer gelegd op de choreografie en de individuele danskwalitei ten van het corps de ballet, zonder de oerprincipes van het genre -les danseuses nues (naaktdanseressen) en de can can- te vergeten. Tenslotte Is er het buitenbeentje, de Crazy Horse Saloon, waar de onvol komenheden op dansgebied van het corps de ballet ruim schoots worden goedgemaakt door hun schoonheid en door een fabuleuze lichtshow. Het is te hopen dat het legen darische Folies Bergère, dat bijna 125 jaar oud is, voor het nageslacht bewaard blijft Want het instituut heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de faam van Parijs, als de stad waar het allemaal mag en kan. RADIO 1 pik heel uur en om 7.30, 8.30,12.30, 1330, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. kR0 '7.07 Echo-magazine. 9.05 Din- oen die gebeuren. NCRV: 12.07 Hier on nu. (12.45 Aandacht voor agrari sche actualiteiten.) VOO: 14.05 Nieuwsradio. TROS: 19.04 interak- „f 20.04 Klantenservice. VOO: 22 04 sportradio. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. VARA: 0.02 Of tt,e record. 2.02 Geen tijd. 5.02-7.00 Ochtendhumeur. RADIO 2 Elk heel uur nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in the morning. 9.04 Arbeids vitaminen op 2.11.04 Met mij valt te „raten. 12.04 Het beleg van Hilver sum EO: 14.04 De gouden greep. 15 04 Formule 2.17.04 Alle mensen. VPRO: 18.04 Ekkel horizontaal. AVRO: 19.04 Nederlands op Twee. 20 04 Album. 21.30 Mezzo. 231)4-24.00 Bluefunk 'n soul. RADIO 3 Elk heel uur nieuws. AKN: 6.02 Breakfast-club. 9.04 Arbeidsvitami nen. 11.04 Baas van de dag. VARA: 12.04 Denk aan Henk. 14.04 Carola. AKN 15.04 Popsjop. VOO: 17.04 Rin- keldekinkel. NOS: 18.04 Avondspits. EO" 19 04 Spoor 7. AVRO: 20.04 For- za! VPRO: 21.04 Villa 65. TROS: 0.04 Nachtwacht. VPRO: 2.02 Zone. AKN: 4.02-6.00 Pyjama-FM. RADIO 4 7 00, 8.00 en 13.00, 18.00 en 20.00 Nieuws. TROS: 7.02 Een goede mor gen met Willebrord Nieuwenhuis. 9.00 Muziek voor miljoenen. 11.00 Ochtendconcert I. Mozarteum Or- chester Salzburg met sopraan en bassethoorn. 12.10 Ochtendconcert II Emerson Kwartet. 13.00 Nws. 13.04 De klassieke top 10 en nieuwe klassiekde cd's. 14.15 Middagcon cert. Oratoria en opera's. Radio Symf. Ork. Frankfurt. NCRV: 16.00 De Nederlanden: Pianomuz. van 1813 tot nu. 17.00 Leger des Heils- kwartier. 17.15 Muziek in vrije tijd. 18.04 Geloven in muziek. 18.30 Or gelconcert. 19.00 Klassiek in vogel- vucht. 20.02 Avondconcert EO: 22.30 Orgelbespeling. 23.00 De ora toria van G.F. Handel. 23.30-24.00 Songs of praise. RADIO 5 Elk heel uur t/m 17.00 Nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en Scheep- vaartberichten. 7.05 1008 AM. IKON: 8.50 Snippers. NOS: 8.55 Wa terstanden. VPRO: 9.02 VPRO's dinsdag op 5, met om 9.02 Brigitte Kaandorp is in gesprek; 9.45 Insti tuut Schreuders; 10.02 En wenst niet meer; 10.42 De jazz van Pete Felleman; 11.02 Ischa; 12.02 De om gekeerde wereld; 13.10 Aardse za ken; 14.02 Passages passanten; 15.02 Boeken; 16.02 Stenen des aanstoots; 16.20 Kunstclips. NOS: 17.10 Radio UIT. PP 17.50 PvdA. 18.00 Nieuws. KRO: 18.02 De onder stroom. 18.25 Scheepspraat. 18.30 Taal en teken. 18.50 Het levende woord. EO: 19.00 Waar waren we ook alweer? NOS: 19.15 Nieuws en actualiteiten in het Turks. 19.50 Nieuws en actualiteiten in het Ma rokkaans en Berbers. 20.40 Nieuws en actualiteiten in het Chinees. TE- LEAC: 21.00 You're welcome. 21.30 Japan na 1945. 22.00 Russisch, taal en volk. 22.30 Moshi, moshi, Japan se taal. VPRO: 23.00-24.00 Het para dijs. OMROEP BRABANT 7.05 Brabants nieuyys en actualitei- Ten. 7.02,® jp, 1Ï&, 12.05,, 14.03,15.03]WtB*fetf 17.05 Brabants nieuws. 7.35 Muziek en actualiteit ten. 7.45 De krant in Brabant. 7.51 Weerman Johan Verschuuren. 7.55-8.00 Nieuwsoverzicht. 9.07 Mu- ziekkiosk. 10.07 Draaibank. 11.07 Van harte. 12.07 actualiteiten en service. 12.53 Bericht voor boer en tuinder. 12.55-13.00 Nieuwsover zicht. 14.05 muziekkiosk. 15.05 Prik bord I en Prikbord II. 17.07 actuali teiten. 17.45 De agenda. 17.55-18.00 Nieuwsoverzicht.' OMROEP ZEELAND 7.00 AN P-nieuws. 7.05-7.30 Nieuws en actualiteiten. 12.00 ANP- nieuuws. 12.05 Nieuws en actuali teiten. 12.30 Het weer in de provin cie. 12.35 Gesprek van de week. 12.55-13.00 De agenda. 13.00 ANP- nieuws. 16.00 ANP-nieuws. 16.03 Gefeliciteerd! 17.00 ANP-nieuws. 17.05 Nieuws en actualiteiten. 17.30 Het weer in de provincie. 17.35 Vogels, vissen en Piet Smeerpoets. 17.55-18.00 De agenda. 18.00 ANP- nieuws. 1 'Kever met amaryllis', ets van Erik Andriesse, te zien in Den Bosch. 4 foto noordbrabants museum Hilversum - Het ledenbestar tweede achtereenvolgende ja: ruim 75.000 leden kwijt na c vorig jaar. Van onze rtv-redactie Hilversum - Een jury die is samengesteld uit de NOS en de Stichting Conamus heeft acht liedjes uitgekozen die Ruth Jacott tijdens de Neder landse voorronde voor het Eurovisie Songfestival zal zingen. Met het winnende lied vertegen woordigt Ruth Nederland op dit songfestival dat in Ierland plaatsvindt. De acht nummers zijn: 'Loop met me mee' (Edwin Schimscheimer), 'Kom op' (Franky en Mildred Douglas), 'Ik hou vair1 jou' (Jan Kisjes), 'Mede leven' Alan Michael en Gerrit den Braber), 'Waar blijft de tijd' (E. van der Kerkhof), 'Tederheid' (Gina de Wit), 'Blijf bij mij' (Lisa Boray, Ton op 't Hof en G. Westendorp), 'Vrede' (Erik van Thijn, Jochem Fluitsma en Henk Westbroek). De Nederlandse voorronde wordt gehouden op 26 maart en zoals bekend gepresenteerd door Paul de Leeuw. van de Avro kalft voor het sterk af. De omroep raakte bijna 50.000 vertrekkers van Trouw aan de Avro blijven op de teldatum 31 december 650.493 mensen. De Avro wijt het verlies aan 'de koersverlegging naar goede en herkenbare program ma's'. Een andere stevige verliezer is de VPRO: 50.000 leden betaal den niet opnieuw. Het gaat met name om tientjesleden die in' 1991 massaal geworven werden voor de A-status. Er resteren nog ruim 550.000 VPRO-aanhangers. De NCRV verloor voor het eerst sinds vijf jaar leden. Bijna 16.000 afzeggers brachten het ledental op 547.366 leden. De KRO raakte bijna tienduizend leden kwijt en heeft thans 610.138 leden. De Vara daalde licht met 3.000 tot 557.237 leden. Veronica won 2.000 leden en telt nu 1.033.000 leden. Ook de Evangelische Om roep groeide een beetje (4.000 erbij; totaal 554.380). Grote win naar bij de jaarlijkse telling in Hilversum is de Tros, die van 682.030 op 698.478 leden kwam. Ondertussen maakte RTL4 be kend het best bekeken tv-station van 1992 te zijn. De commerciële omroep had een marktaandeel van 26,9 procent. Nederland 1, 2 en 3 behaalden 17,3 procent, 21,3 proeent en 16,5 procent. Het gebouw van de Folies Bergère in Parijs: zeker negei maanden dicht. n foto* Hilversum - De verhuizing van actualiteitenzender Radio 1 naar de FM-band heeft geen gevolgen voor de regionale omroepen. Die blijven gewoon op de bestaande frequenties te beluisteren. Gisteren opende minister D'Ancona van WVC in Lopikerkapel het vierde landelijke FM-net, dat is gebouwd door de omroepzender- maatschappij Nozema. Tot nu toe was Radio 1 grotendeels via de middengolf te ontvangen. De zender is teruggekeerd op de FM vanwege de kwaliteit. De uitzendingen via de middengolf zijn immers gevoeliger voor storin gen. Radio 1 is 24 uur per dag in stereo via de FM beluisteren. Omroep Brabant blijft op gezette tijden de uitzendingen van Radio 1 overnemen: tussen 8.00 en 9.00 uur, tussen 13.00 en 14.00 uur en na 18.00 uur. FILMS GOES - Grand Theater 20 u. Home alone 2. HULST - De Koning van Engeland 20 u. Sister act. 20 u. Bodyguard. 20 u. Home alone 2. 20 u. Belle en het beest. 19.30 u. Far and away. TERNEUZEN - Luxor Theater 20 u. Home alone 2. 20 u. Boomerang. ANTWERPEN - Rex - 12, 15,18 en 21 u. Daens. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howard's end. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. - Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. -Quellin n - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. - Quellin Hl - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Basic instinct. -Metro I - 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The bodyguard. -Metro H - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. -Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Flight of black angel. -Tijl - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. -Wapper - 14, 16, 18, 20 en 8* L'Inconnu dans la maison. -Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en Damage. -Ambassades Club 1-14, 16-W 18.40 en 21 u. Boomerang. - Ambassades Club 2 - 14, 16, 20 en 22 u. Universal soldier. - Ambassades Club 3-14, 16, 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4 - 14,16, W* Beethoven. 20 en 22 u. Le zebre. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Daens. 20 u. City of ioy. 20 u. Midnight sting. - Memling 20 u. Sister Act. - Van Eyk 20 u. Bodyguard. GENT - Decascoop 20 en 22.30 u. Light sleeper. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. V#* becomes her. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A good men. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Ho* alone 2. 14.30, 20 en 22.30 u. Mikey. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Sister 14.30, 17, 20 en 22.30 u. F guard. 17, 20 en 22.30 u. Damage. 14.30, 17. 20 en 22.30 u. Sir** white female. M 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Belle" het beest. 20 u. Patriot games. 14.30,17, 20 en 22.30 u. Daens. 22.30 u. Bitter moon. Door Anja van den Akker Vreemd genoeg miste de Nederlandse televisie altijd nog een realistische eigen advocatenserie. Evenals een poli- tiefeuilleton van eigen bodem, maar dat is met Vara's 'Bureau Kruislaan' al opgelost. De Avro haalt vanaf vanavond die andere achterstand in met 'Pleidooi'; een 11-delige tv-reeks die zich afspeelt in de wereld van de advocatuur. Het predikaat 'Hollandse variant op L.A. Law' dringt zich al gauw op. Toch ligt het accent in 'Plei dooi' iets minder op het privé-le- ven van de advocaten. 'Pleidooi' is gebaseerd op waar gebeurde verhalen, waarbij de zaken plus cliënten voldoende onherken baar zijn gemaakt. Het script komt van Hugo Hei- nen (die ook 'De Zomer van '45' schreef), Pieter van den Water beemd en Maria Goos. Mr. Nico Meijering uit Amsterdam droeg met zijn advocatenkantoor Van Asperen, Seegers en Van Dongen praktijkgevallen voor de serie aan en controleerde alle scripts op juridische realiteit. „Het is allesbehalve een heldenserie, an ders maak je je ongeloofwaar dig", aldus Meijering. Het publiek kijkt als het ware elf weken mee over de schouder van de advocaat. Er komen zowel lichte als zware vergrijpen aan bod. Sociale problemen, jeugd criminaliteit en drugshandel. Zo'n twee minuten ziet de kijker het delict, de overige 48 minuten volgt hij alles rond de strafzaak. Daarmee is meteen het verschil aangegeven met 'Recht voor zijn Raab', de dramaserie vorig sei zoen bij de NOS, gebaseerd op zaken van verdediger mr. Mosz- kowicz. Daar lagen de zaken precies andersom. Eerst uitge breid aandacht voor het vergrijp, waarna de verdediger tot slot van iedere aflevering nog even een paar minuten kwam opdra ven. Over zijn werkwijze kwam. je niets of nauwelijks iets te weten. In de Avro-serie, waarin het ge fingeerde advocatenkantoor Van Gilze-Wesseling centraal staat, lopen prima acteurs rond. Onder hen Carine Crutzen (uit 'De Brug'), Gijs Scholten van Aschat ('Op Afbetaling'), Peter Blok, El- lis van den Brink en Olga Zui- derhoek. Om de produktie zo vlot mogelijk te laten verlopen, zijn drie elkaar afwisselende re gisseurs aangetrokken: Sander Francken, Maarten Treurniet en André van Duren. Alledrie heb ben ze een aantal kwaliteitspro- dukties op hun naam staan. Pleidooi ziet er goed uit en is zeker niet het slechtste in zijn soort. De reeks werd opgenomen in het Haarlemse Johan Ensche dé complex, waar ooit miljoenen Nederlandse bankbiljetten van de persen rolden. Sinds de huis drukker van de Nederlandsche Bank is verhuisd, wordt het mo numentale pand regelmatig ge bruikt voor film- en tv-produk- ties. Volgens André Sjouerman van het Amsterdamse IDTV dat 'Pleidooi' produceerde, een per fecte plek. „Hier is alles bij el kaar. Van stijlkamers die we kunnen laten aansluiten op beel den uit het Paleis van Justitie tot ruimtes met tralies ervoor die tot gevangenis kunnen worden om gebouwd." Daardoor is de serie voor de Avro nog enigszins betaalbaar gebleven. ('Pleidooi', Nederland 1, 20.24 uur) Van links naar rechts zitten aan tafel Pam Yvonne van der Hurk), Cas (Peter Blok), Victor (Gijs Scholten van Aschat) en Helen (Carine Crutzen). foto dijkstra i

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 16