weekend René de Wit, 30 jaar HET JAAR VAN DE OUDEREN E3 Ondernemers beloofden elkaar op congressen gouden bergen. Iets meer dan een kwart van de bevolking is nu vijftig jaar of ouder. Over tien jaar heeft een derde deel van de bevolking die leeftijd bereikt. Die groep Nederlanders heeft bovendien veel vrije tijd en geld en is vitaal genoeg om die centen te laten rollen; een interessante doelgroep voor marketing- en reclame-mensen. De vergrijzing versterkt de toename van het gebruik van geneesmiddelen. De term 'senioren' wordt nogal eens negatief ervaren: alsof ze al met een been in het graf staan. kentering optreden. Maai Afsprekend zal dat vooi kerkelijke groepering^ als je begrijpt wat ik IVoor die mensen zal log lang een van de man figuur blijven." Bosse betreurt het da I in het algemeen zo weinig (ingeschakeld in het maat. |ijk leven. Een schat aan gaat daarmee verloren, varing vooral. Geej l'aar je dat kunt leren. gegeven moment lijkt a kt te worden gezet achter van het leven. Als je zestig fren je al gauw te oud vooi Geen dit meer, geen dat kn soort leeftijdsdiscrimina- Irdoor je ook politiek afge. hakt." In halve eeuw zat Van In of dichtbij de politiek 1 jaar was hij statenlid, vier (deputeerde voor economi. sen, enige jaren lid van Iteraad in Axel, waar hj; gemeentesecretaris was en (iseert hij het gemeentebe- ver ouderenzaken. vestie van belangstelling, tig willen blijven. „Het beste In tegen echt oud worden, lij veertig werd, dacht hij; (tig, dat is pas oud." Nu is na zeventig. Maar oud, nee lelt hij zich niet. Een zekere pd is in hem gevaren. 2o hij die leeftijd. „Als je wat mee gaat, leer je relative- Hij leerde lezen via de krant fctaat daarin ook zijn eigen lln de rubriek met overlij. pvertenties. „Dat weet je van en. Daar moet je geen drama aken." |voor het zover is, wil hij zich nstelijk blijven maken. Oot |zijn leeftijdsgenoten. „Die oep wordt steeds groter, leseft ook de politiek, vindl en Bosse. lenbonden weten de kruiwa- |aar de politiek wel te vinden japarte ouderenpartij is voot liet nodig. Als er iets aan bijvoorbeeld aan de opvang femente ouderen, dan is het d( pan plaatselijke of provincial! ngen om dat hogerop kenbaa ken." Ide van origine CHU'er Van |osse: „Solidariteit of naasten kan altijd beter." Ook voo lergrijzende eerste generatie Ten en Marokkanen. Die wor lud in huiselijke kring, temid lan hun familie. Maar of oo! Veede en derde generatie me kders die zorg kunnen opbren Is de vraag. „Zij zijn veel mee Nederlanders opgegroeid."| En pat geeft een ander levensge- Jschappelijke bovenlaag te vormen. Oud en wijs werd in één adem gezegd en aan vijsheid - door - ervaring ont- tien de ouderen in de toenmali- (menleving hun status. olgens diende zich - en dat is ,ddels ook weer enkele decen- 'eleden - het tijdvak aan waar- e met moeizaam verworven .is maar een beperktaantal toe kon. Zelfs gedegen vak- iis was aan die beperking on- avig, want de techniek kwam ;n razende versnelling terseht et was maar de vraag óf je je lang (bedoeld is dus: tot je in dat ene vak de kost kon en verdienen, nieuwe leuze werd education nanente en op het ogenblik t je als oudere al van goeden ;e komen om voluit en vol be- met jongeren te kunnen com- .iceren. Wijsheid-uit-ervaring liet of nauwelijks meer van ing. Alleen wijsheid uit boeken eter nog, van floppy disks telt: oude wijze vrouw of man be- t in het beeld van deze samen- ïg niet meer. Al zijn er ouderen zich wel hardnekkig als zoda- alijven gedragen. Laten we hen en, want hun wijsheid-uit-er- ng is levenswijsheid en d voor zover ik het weet nog computerprogramma's voor. tom. Oud wórden is heerlijk, zijn wat minder. Het brengt op duur zeker zijn ongemakken maar het heeft ook zijn voor- n. Ik noemde ze al: de roze raart en de bejaardenpas en de dkopere Museumjaarkaart. 0, er is niets tegen oud worden, rr die grens van 65, hè, dat zi' echt dwars. Van de ene dag op andere ongewild ingedeeld wor- bij een categorie, dat begrensd 'den, dat zit me dwars. Voor de hoop ik dat alle 'groepsgeno- er nog evenveel zin in hebben ik. Dan gaan we samen nog een oie tijd tegemoet. Ad muitos ïos! TOON KLOET n Kloet is oud-verslaggever van Stem. Hij maakte in 1988 na een rrtigjarig dienstverband gebruik i de vut-maatregel. DE STEM f Op dit moment houdt 9 het ouder zijn me niet zo bezig. Ik zie het wel aankomen. Ik zie natuur lijk ouderen in mijn omge ving en ik lees erover, maar ik heb me er nog niet echt een voorstelling van gemaakt, hoe dat voor me-' zelf zal uitpakken. Ik woon in Geertruiden- berg en werk in Roosen daal. Ik beschouw mijn baan als een basis om het straks gemakkelijker te hebben. Via mijn werkge ver doe ik nu al iets aan mijn pensioen. En ook zelf reserveer ik wat voor mijn oude-dagsvoorziening. Ik zet nu wat opzij zodat ik straks geen stap terug hoef te doen. Ik denk dat er een bepaal de opbouw in je gedachten over ouderen zit. Als je jong bent, denk je vooral aan je opleiding. Je hebt mooie gedachten over wat je later wilt doen. Als je een baan hebt, denk je aan de uitbouw van je carrière. FOTO DE STEM DICK DE BOER In een volgende fase denk ik dat je weer wat bewus ter bezig bent met wat er later gaat komen. Het is een beetje paradoxaal. Geestelijk word je rijper en lichamelijk takel je af. Ik zou het erg vinden als ik later ben aangewezen op hulp van anderen. Het liefst wil ik alles zelf in de hand houden. Natuurlijk is het een proces als je licha melijk slechter wordt, maar de gedachte aan af hankelijkheid benauwt me. Dat iemand anders be paalt wat jij doet. Nee. Dat lijkt me niets. Daarom ben ik denk ik nu ook finan cieel gezien met mijn oude dag bezig. Als ik echt niks anders meer zou kunnen en als een kasplantje door het le ven zou moeten, dan is voor mij het punt bereikt dat ik eruit zou moeten stappen. Dat zeg ik nu puur gevoelsmatig, dat is niet beredeneerd. Onafhankelijkheid is voor mij het belangrijkste. Cen traal staat dat ik straks niet hulpbehoevend wil zijn.' ZATERDAG 2 JANUARI 1993 Seniorenmarkt steeds aantrekkelijker Mi arktonderzoekers 'ontdekten' de oude ren eind jaren tach tig. Congressen wer den belegd en onder- nemers beloofden el kaar gouden bergen. Bij het steeds groter wordende aantal ouderen kwam het feit dat ze vanwege onder meer de vut- maatregel meer vrije tijd hebben. Dankzij een grotere aandacht voor de gezondheid blijft negentig pro cent gezond en actief. Slechts tien procent is hulpbehoevend. Geld hebben ze ook: van het Nederland se vermogen is 65 procent in han den van de senioren. Allemaal redenen waarom onder nemers hun aandacht meer gingen richten op die 'nieuwe' doelgroep. Diverse branches legden zich toe op deze groep consumenten. Vele produkten die speciaal voor oude ren waren bedoeld, kwamen op de markt. Ouderenreizen, vervoers diensten, kleding, voedings- en ge neesmiddelen en speciale fietsen werden bedacht. Projectontwikke laars deden goede zaken met de bouw van luxe appartementen voor senioren. Ook de uitgevers zag«n wel brood in de ouderen. Tory Media Interna tional bv in Voorburg brengt bij voorbeeld sinds ruim twee jaar het maandblad Fifty Fifty op de markt. Directeur L. de Winter: „We zijn er zeer tevreden over. We begonnen met een oplage van 50.000 en die is inmiddels verhoogd naar 60.000. We zijn gesprongen in dit gat in de markt." Jncy larl zIb Fifty Fifty richt zich vooral op de actieve ouderen van vijftig tot zes tig jaar. „Uit een lezersonderzoek dat is uitgevoerd door de Erasmus Universiteit, is gebleken dat zeven tig procent van onze lezers nog actief is in bijvoorbeeld een eigen bedrijf of overheid. We zijn hier mee begonnen omdat we in Ameri ka zagen dat een dergelijk blad daar een oplage van 2,5 miljoen exemplaren heeft. In Engeland en Frankrijk zijn er ook zulke bladen op de markt, We dachten daarom dat zoiets ook wel wat voor Neder land zou zijn." De redacteuren en acquisiteurs van Fifty Fifty behoren allen tot de doelgroep van het blad. Volgens De Winter - zelf 58 - is dat niet zonder reden: „We hebben met opzet ac tieve vijftigers op dit blad gezet. Het zijn mensen die hun sporen hebben verdiend, hier of elders. Met hen hebben we een redactie gevormd. Zij kunnen ook beter over ouderen schrijven omdat ze zelf weten hoe die mensen zijn en Bedrijfsleidster L. Ruys-van der Vlist van de SeniorenWinkel in Breda in een speciale 'meetstoel': „Wij hebben ons op de vijftigplussers gericht en het loopt nu boven verwachting. FOTO DE STEM BEN STEFFEN Door Peter de Jong wat hun gevoelens zijn over allerlei zaken." De zaken gaan goed bij Fifty Fifty. „Gemiddeld bedraagt de omvang van ons blad 84 pagina's. Daarvan zijn 19 tot 22 advertentiepagina's. We zijn nu langzamerhand doorge broken en grote reclamebureaus komen nu spontaan bij ons aan de deur om te adverteren." Ook de Nefarma, de organisatie van de farmaceutische industrie ziet de omzetcijfers nog steeds groeien. De hoeveelheid verkochte geneesmiddelen steeg in 1991 met 4,4 procent. De farmaceutische produktie nam toe van 3.362 tot 3.623 miljoen, waarvan voor 2.265 miljoen aan 'kant en klare' medicijnen voor menselijk gebruik. Een groeiend aandeel daarvan komt op rekening van de ouderen. Mevrouw E. Bossert, hoofd public relations van Nefarma; „Het effect wan;-de toename van het aantal ouderen is te merken in een toena me van het volume van de afzet. Ouderen gebruiken al meer genees middelen dan jongeren. De vergrij zing versterkt die toename van het gebruik dan nog eens. Je ziet ook dat de industrie research doet die rechtstreeks betrekking heeft op ziektes die vooral ouderen treffen, bijvoorbeeld de ziekte van Alzhei mer." Zo zegt de Zwitserse homeopaat Alfred Vogel een middel te hebben gevonden om vergeetachtigheid en concentratiestoornissen te bestrij den bij mensen boven de 55. Met het middel Geriaforce (letterlijk kracht voor ouderen) meent Dr. Vogel de ouderdomskwalen te kun nen bestrijden. Twee keer per jaar gedurende drie maanden innemen verricht wonderen. Leverancier is Biohorma uit Elburg. „Het is niet zo dat wij met dit middel of met andere produkten speciaal inspringen op het feit dat er steeds meer ouderen zijn," zegt pr-man Ad van 't Hoff van Biohor ma. „Ten opzichte van traditionele geneesmiddelen bieden homeopati- sche middelen veel voordelen om dat ze weinig bijwerkingen hebben. Slapeloosheid komt bijvoorbeeld vaak bij ouderen voor. Veel slaap middelen zijn verslavend. Plant aardige alternatieven heben die ei genschap niet. Ook voor gewrichts pijnen, die voornamelijk bij oude ren voorkomen, zijn er fantastische homeopathische oplossingen. De maatschappelijke acceptatie van deze middelen groeit, dus ook bij ouderen. Speciaal inspringen op dat groeiende aantal ouderen doen wij niet." De Stichting Gecoördineerd Oude renwerk Zuidwesthoek in Ossen- drecht gaat aan de slag met de eetgewoonten van ouderen en start een onderzoek naar de haalbaar heid van senioren-restaurants. Met die restaurants wil de stichting vereenzaming van ouderen tegen gaan. „We geven zo'n 1.500 warme maaltijden per maand uit. We ho ren van onze vrijwilligers dat veel mensen behoefte hebben aan gezel schap. Nu zitten ze vaak in hun eentje aan de hoek van de tafel hun eten naar binnen te werken," zegt functionaris Gerda Klokke. „De eenzaamheid onder de mensen neemt toe. Vandaar dat we willen proberen hen met elkaar te laten eten. Dan gaan ze meer met elkaar om en ze kunnen meteen een frisse neus halen. Als dat in een café zou kunnen, dan kunnen de mannen meteen biljarten. We willen dit samen met een horecabedrijf op zetten. Als wij zelf voor het eten zorgen, is het voor zo'n bedrijf niet interessant." Voor de recreatieve invulling van hun vrije tijd doen de ouderen steeds meer een beroep op reisbu reaus. De firma Kras Ster Vakan ties in Ammerzoden heeft een spe ciale afdeling voor ouderenreizen. Directie-assistente Jane van Uden: „De Stichting Recreatie Reizen voor Ouderen organiseert in sa menwerking met ons ouderenrei zen. De stichting is opdrachtgever en wij zijn uitvoerder. In 1992 zijn ruim negenduizend mensen 'met ons' op vakantie geweest. Het aan tal ouderen neemt toe en de oude ren gaan meer op reis. Dat ver sterkt elkaar: de markt wordt dus steeds groter. Misschien zitten we in 1993 wel op een aantal van tienduizend mensen." Populaire bestemmingen zijn ste- denreizen naar bijvoorbeeld We nen. „Ook Lourdes blijft in trek, evenals de Cöte d'Azur. Ook korte reizen naar België en Duitsland doen het goed," aldus de mede werkster van Kras Ster Vakanties. 'Kras' heeft betrekking op de ach ternaam van de oprichter van het bedrijf en niet op het bijvoeglijk naamwoord. Voor ouderen die vorig jaar op reis zijn gegaan, organiseert de Stich ting Recreatie Reizen voor Ouderen een reünie. Die wordt donderdag gehouden in Het Turfschip in Bre da. De organisatie is in handen van Kras. „Er is zoveel belangstelling voor dat we veel mensen hebben moeten teleurstellen. De bijeen komst is volledig volgeboekt met 1.300 bezoekers," aldus Van Uden. Ondanks een aantal behaalde suc cessen bleken de oudere consumen ten toch moeilijker te benaderen dan verwacht. Touroperator Arke bracht een speciale gids uit met geheel verzorgde seniorenreizen. De doelgroep zag er echter weinig in en koos voor verzorgde reizen uit het 'gewone' aanbod. Arke biedt de seniorenreizen nu weer aan in de normale reisgidsen. De commercial van MacDonalds met daarin een oude man die het woord 'BigMac' niet kan uitspreken werd als ronduit denigrerend be- In reclames worden de ouderen liever niet aangesproken op hun ouder zijn. FOTO ARCHIEF DE STEM schouwd: alsof bejaarde mensen geen Engels kunnen spreken en dom zijn. Ook willen de ouderen liever niet op hun ouder zijn worden aange sproken; ze worden er liever niet mee geconfronteerd. De term 'se- nior' wordt nogal eens negatief ervaren: alsof de aangeduiden ze al met een been in het graf staan. Marketeers zoeken dan ook blij vend zoeken naar. manieren om ouderen te benaderen. Het Amsterdamse reclamebureau Campaign Company heeft de doel groep nader onderzocht. „De oude re is een zeer ervaren consument. Hij heeft het allemaal'al een keer gezien en heeft vele fouten ge maakt en daarvan geleerd," con cludeert het bureau. „Mensen plan nen en volgen hun eigen weg. Daardoor wordt de oudere consu ment opgrijpbaarder. Hij doet steeds meer wat zijn hart hem ingeeft in plaats van wat zijn rol hem dicteert. Hij is iemand die produkten en diensten selecteert omdat ze bij zijn persoonlijkheid passen." Mevrouw L. Ruys-van der Vlist erkent de moeilijkheden die veel bedrijven zijn tegengekomen bij het benaderen van ouderen. Ze is bedrijfsleidster van de Senioren- Winkel Nederland, met filialen in Capelle aan den IJssel en aan de Ettensebaan in Breda. „Veel be drijven hebben moeite met het imago van een winkel voor oude ren. In Amerika echter is de term senior helemaal ingeburgerd. De laatste tijd gebeurt dat hier ook steeds meer. De koud-watervrees verdwijnt gelukkig." De SeniorenWinkel startte in 1989 toen het revalidatiebedrijf Been hakker verhuisde naar een nieuw pand. „Er was veel vraag naar ...een interessante doelgroep volgens marktonderzoekers... FOTO DE STEM BEN STEFFEN aangepaste stoelen die geen zieken huismodel moesten zijn. Bij die verhuizing hebben we besloten éen aparte afdeling te beginnen. In ja nuari 1991 is de SeniorenWinkel uitgegroeid tot een zelfstandige bv." Het Bredase filiaal is op 7 oktober geopend. Er is een uitgebreide col lectie aangepaste stoelen te zien die precies op hoogte kunnen worden gemaakt voor de klant. Sommige stoelen hebben verende zittingen die het opstaan vergemakkelijken en andere zetels zijn uitgerust met hogere of juist lagere leuningen. Een speciale meetstoel wordt ge bruikt om de hoogte vast te stellen die voor de klant het beste is. Mevrouw Ruys, van huis uit fysio therapeute: „We willen de aange paste meubels uit de medische sfeer halen. Niemand kan ontko men aan lichamelijke veranderin gen bij het ouder worden. Dat heeft niks te maken met krakkemikkig worden. In de meubelbranche zijn bovendien veel stoelen te modern of te diep. Kleding pas je toch ook aan bij jezelf. Voor de vijftigplus sers is niet veel aandacht. Daarom hebben wij ons op die doelgroep gericht en het loopt nu boven ver wachting." De Unie van Katholieke Bonden van Ouderen in Den Bosch is vol gens hoofd pr Arno Heltzel 'altijd blij met aandacht voor senioren', maar hij zegt dat toch met een voorbehoud. „Dat de markt zich meer voor ouderen gaat interesse ren, is ons niet ontgaan. Wij geven het magazine Nestor uit voor onze 220.000 leden. We hebben geen enkele moeite om adverteerders voor het blad te vinden, integen deel, ze staan er zelfs voor in de rij." Wel blijft de Unie KBO de activi teiten van de commercie kritisch volgen. „We blijven natuurlijk de belangen van de consumenten in de gaten houden. We volgen welke artikelen er zijn en of ze gebrui kersvriendelijk zijn. Daarbij on derhouden we contact met de con sumentenbond. Meer belangstelling voor de ouderen is prima, maar een en ander moet wel op verantwoor de wijze gebeuren, zodat de oude ren echt wat aan die activiteiten hebben," zegt Heltzel.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 27