*Ze herkennen mijn zoektocht' De Meesters van de Gouden Eeuw van Vlaanderen UIT suske wis hambone Peter Gabriel tussen jungle-instrumenten en moderne technologie Cultuurschokken op expositie over Surinaamse gebruiken Charisma TV komt op Super Channel D2 „Voor my staat één record nu al vast: dit jaar wordt warmer dan 199S. Tenzij ze snel een nieuwe ozonlaag aanbrengen." Drs. Flip de Wijs, futuro-meteoroloog de Stem d zaterdag 2 januar119»3 Door Max Steenberghe Peter Gabriel is een rare kwiebus. Al op kostschool zat hij in een groep: Genesis. Ja, dé Genesis. In dat diepe verleden was Genesis underground: een lichtshow met 3000 dia's en Gabriel verkleed als vos, bloem of een bobbelig marsmannetje. Net toen de groep op het punt van de definitieve doorbraak stond, liep Gabriel weg. Hij vond het succes benauwend, zag oude idealen verloren gaan, en wilde liever bij zijn (zwangere) echtgenote zijn dan in de studio. Zijn vertrek leek een doodklap voor Genesis, maar de groep werd met drum mer Phil Collins als nieuwe zanger groter dan ooit. Maar dat is een heel andere verhaal. Het verhaal van Peter ging voor aleerst verder als familieroman: getrouwd met een Engelse jonk vrouw droeg het echtpaar Ga briel het alternatieve leven hoog in hun vaandel. Boerderijtje, macro-biotisch tuintje, medita tie, filosofie, reizen naar je in nerlijk, van die dingen. Toen de artiest weer in Peter bovenkwam maakte Gabriel vier elpees als afleveringen van een tijdschrift. Zonder titel, telkens met een vertekende foto van zichzelf. De muziek was experi menteel, elektronisch, en verras send ritmisch. Iets wat diep in hem lag besloten -op die kost school wilde hij eerst drummer worden- en vanaf dit moment steeds duidelijker naar de opper vlakte zou komen Maar niet zomaar door wat leu ke hiphop-huppels. Gabriel werd zo'n vijftien jaar geleden al geboeid door niet-Westerse mu ziek, met name die van Afrika. Daar vond hij opwindende rit mes, zonderlinge instrumenten en een boeiende cultuur. En lang voordat Paul Simon naar een bongootje had gekeken, ver werkte Peter het Afrikaanse in zijn muziek, wat hem diep res pect van zijn collega-musici op leverde voor het ontdekken van die nieuwe wereld. Amassadeur Gabriel werd uiteindelijk een muzikale ambassadeur van het donkere continent, legde de ba sis voor een wereldmuziek-festi- val Womad, wat sinds enkele jaren terug is gekoppeld aan weer een nieuwe traditie: pak weg honderd musici uit alle de len van de wereld bivakkeren dan in Gabriels superstudio om met zijn allen eenvoudigweg te spelen en te zien wat er van komt. Dat Gabriel ook een eigen platenlabel voor niet-Westerse muziek heeft, Real World Re cords, is slechts een puntje op de i. De vier titelloze platen kregen in 1986 een vervolg. Maar kijk nu: er stond een herkenbaar portret op de hoes, en het album had zelfs een titel: So. Voor het eerst had Gabriel zijn songs wat dui delijker als liedjes opgezet. Hij bekende ons destijds doodsbang te zijn dat bet publiek dit hele maal niet van hem zou pikken. Het tegendeel gebeurde. Gabriel kreeg wereldhit na wereldhit: Sledgehammer, Red Rain, Don't give up. Big time. En Gabriel werd een van de bekendere ge zichten uit de pop. Geen liefda digheidsconcert of hij was van de partij. Trok eerst met U2 en Reed, en daarna nog eens met Sting en Springsteen de wereld rond in een Amnesty-tournee. Paradoxen Jungle-instrumenten en moderne technologie. Het is maar een van de vele paradoxen die Gabriel in zich heeft. Trots kan hij zijn 'vrouwelijke kant' de man in hem laten verslaan. En zo is er ook de delicate balans tussen spontaan en intuïtief werken te genover het nauwgezet sleutelen aan details. De pietepeuterige perfectionist kan zijn omgeving tot wanhoop drijven door drie maanden of langer aan een song te werken, door weken aaneen alleen al op zoek te zijn naar 'geluiden'. Gabriel doorliep de afgelopen drie jaar hij therapie. „Groeps therapie", verduidelijkt hij. „Dat leek me heilzamer dan sessies onder vier ogen. Dan ontstaat er zo'n beeld van: 'alsjeblieft, hier heb je mijn problemen, los ze maar op, en vlug een beetje want ik heb de rekening al betaald en ik heb nog meer te doen." „In groepstherapie moet je zelf aan de slag. Je moet je blootge ven ten overstaan van anderen, maar je moet ook als groep het individu helpen." Grinnikend: „De meesten wisten niet wie ik was, totdat de BBC ooit een concert van me uitzond. De volgende dag kreeg ik heel wat rare blikken." „Therapie verricht geen wonde ren, het maakt je niet tot een perfect mens. Maar je leert wel je eigen fouten onder ogen te zien. Je begrijpt jezelf beter, weet waarom je iets doet, en daardoor kun je het beter stu ren." „Ik ontdekte dat ik veel wat men noemt passieve agressie heb, die zich maar ophoopt. Ik weet nu dat ik die zo af en toe naar buiten moet laten komen. Zo niet, dan barst hij er ooit uit zichzelf uit, en dan onverwacht." „Groot is ook mijn angst voor intimiteit en gebondenheid", gaat hij enthousiast door, maar we remmen hem wat af. Als fan vinden we het fantastisch dat Peter zijn hart zo bij ons uit stort, maar in de hotelkiosk be neden staat een hele verzameling popblaadjes met Gabriel hoofd, plus lokkers als: 'Zijn midlife crisis', en 'Geen vrouw kan Peter gelukkig maken'. Hoe voelt dat: ooit gevlucht voor de aandacht van het succes, en nu ligt zijn huwelijksmisere voor wat kwartjes te koop. Peter Gabrielbalans tussen spontaan en intuïtief werken tegenover het nauwgezet sleutelen aan details.. Zijn mond krult. „Het valt wel mee. In een relatie heb je het zijne, het hare en het hunne. En het is enkel een deel van 'het zijne' dat daar ligt. Ik hou ge noeg binnen. Maar die openheid is ook zelfbescherming, er zijn genoeg sterren die ter wille van hun publiek een heel image op bouwen, een apart glamour-le- ven erbij verzinnen. Maar nie mand kan twee levens naast el kaar leiden, vroeg of laat botsen ze en eindig je knettergek. Ik ben liever eerlijk over mijzelf. Ik heb een persoonlijk leven,„dat steeds dichter bij het publiek komt te staan." „Verder zitten al die dingen ook in mijn werk. Ik zou niet anders kunnen schrijven dan over het geen mij diep raakt. En dat weten de fans. Velen schrijven ine, dat het hen helpt. Ze her kennen de zoektochten die ik maak, en durven vervolgens zelf op pad." „Zo'n zoektocht zit in Digging the dirt. Je moet de donkerte in, je angsten tegemoet. Pas als je er helemaal inzit, kun je het licht aan het einde zien. Als je je angsten of je vuiligheid vervol gens meeneemt naar dat dag licht, zie je ze in een heel ander licht. En dan kan het allemaal enorm meevallen. Soms moet je nog wat vechten, maar nu weet je tenminste waar je tegen vecht." Digging is een wat abstractere song. Andere nummers zijn di recter. Come talk to me gaat over de onmacht tot communica tie: mensen kunnen gewoon niet met elkaar praten, iets wat ik op een vervelende manier merkte toen mijn jongste dochter, 16, een vreemde voor me bleek. Blood of Eden is een verwijzing naar het paradijs, omdat het over de vereniging van man en vrouw gaat: lichamelijk verenigd levert het een kind, geestelijk verenigd tot een geest wordt de mens God. Ik zing het met Si- nead O'Connor en die noemt het dezelfde oneindige wijsheid die een kind in zich heeft." Spiritueel „Op mijp soundtrack voor de LScorsese-film 'The last' tempta-~ tion of Christ' probeerde ik be wust spirituele muziek te schrij ven, ook in de zin van universeel en wereldomvattend. Vandaar dat de invloeden uit het Midden- Oosten zowel als Afrika stam men, de hele wereld. Ze gaan de oudheid in, maar stammen uit cleane hightech. Hebben orga nisch en synthetisch. Ik ontdekte een heel nieuw veld, een nieuwe wereld van muziek. En ik geloof dat Us uit deze plaats komt." Die nieuwe plaats moet een eind weg liggen, want Gabriel heeft drie jaar niets van zich laten horen. „We zijn twee jaar gele den begonnen. Ik werkte op nieuw met Daniel Lanois als producer. Maar die was tegelij kertijd bezig met U2's Achtung Baby. Beide platen zouden in september uitkomen. Maar ge lukkig heb ik niet gezegd welke september...", lacht hij. Mensenrechten Heel wat concreter is Peters werk op een geheel ander ter rein: de mensenrechten. Amnes- ty-tours zijn er niet meer ge weest, maar Peter blijft wel be zig. Zelf schrijft hij veel naar politieke gevangenen, maar ook is hij bezig met de Witness-actie, waarbij verzetsstrijders video camera's krijgen, waarmee ze de schendingen van de mensenrech ten kunnen filmen. „Beeld blijkt nu eenmaal het sterkste argument", verklaart Peter. „Dat heeft de Rodney- Kingvideo wel bewezen. Je kunt jaren achter elkaar klagen, maar 3ft .seconden beeld kan veel meer zeggen." Gabriel moet ongetwijfeld 100 keer per dag benaderd worden voor liefdadigheid. „Geen 100, maar wel veel", beaamt hij. Hoe kiest hij de te steunen doelen? „Aangezien mijn tijd helaas be perkt is, en ik nooit langer dan een paar dagen of weken kan vrijmaken, kies ik voor zaken met direct en tastbaar gevolg, zoals dat Witness-programma. Het is beter je zo af en toe hevig mei iets bezig te houden en de grote lijnen aan anderen over te laten die daar meer tijd voor hebben." Kunstwerk „Werken in deze gebieden eist bijzonder veel tact. Niet alleen de mensenrechten, maar ook in zaken als het milieu of gods dienst. Men is snel geneigd om de ander de les te lezen, maar dat helpt niet, dat werkt eerder averechts. Je moet niet beter zijn dan de paus, want dan voelen de mensen zich schuldig. En als je hen slecht noemt, zullen ze zich daar niet zomaar bij neer leggen, foto archief de stem maar eerder jou aanvallen. En dan ben je nog verder van huis." Toen de tien songs van Us ge stalte hadden gekregen, stuurde Gabriel tien cassettes de wereld rond, naar tien kunstenaars. Hij vroeg hen de songs te visualise ren en kreeg inderdaad tien kunstwerken terug. Ze staan in het cd-boekje en varieren van een foto-collage tot een gigan tisch triptiek, een levendkunst werk in de natuur en een open klappende koffer met allerhande bewegende delen., „Het is vreselijk fascinerend hoé mensen mijn songs interprete ren", zegt hij. „Sommige num mers gaan een heel andere kant op dan ik ze had bedoeld. Zo blijken veel mensen mijn Don't give up te zien als een love-song, ■maar het gaat over de wanhoop binnen een gezin als de man zijn baan verliest en opeens van kostwinner tot sta-in-de-weg vervalt." „De kunst was, zacht gezegd, verbazend. Maar ik ben er erg trots op en het heeft alweer ideeen opgeleverd voor volgende projecten. Want het meest sti mulerend vind ik samenwerken. Ik sta blijkbaar bekend als een loner, maar ik kan me nooit concentreren. Ik zou elke dag iets anders kunnen beginnen, en na een jaar met 365 dingen bezig zijn. Er moet iemand naast me staan die me aan de gang houdt en me dwingt om mijn projecten af te maken. Want eigenlijk had ik ook nog wel een maandje verder willen sleutelen aan deze plaat. Maar toen ik zo-iets sug gereerde, pakte mijn manager de tapes af." Door Archie Sumter Het gebeurt zo om de vier jaar, in het diepe zuidoosten van Suriname, langs de junglerfvieren Lawa en Tapana- hony. Jongens en meisjes van 10 tot 15 jaar ondergaan de marake, de miereninitiatie, waarmee ze 'volwassen' wor den. Het feest duurt dagenlang en ée mierenproef vormt daarin het hoogtepunt, In een gevlochten matje, dat de vorm heeft van een my thisch wezen en dat prachtig versierd is met opgeplakte veertjes, worden honderden mieren aangebracht. Na een nacht lang continu dansen krijgen de jongens en meisjes de matjes tegen zich aange drukt. De pijn moet verschrik kelijk zijn. Sommigen vallen flauw. De pijn moét weerstaan wor den, want met deze rite wordt het lichamelijk uithoudings vermogen van de jonge Waya- na-indianen op proef gesteld. Na afloop gaan de novieten in afzondering en moeten zij een aantal dagen vasten. De marake is een van de ver bijsterende onderdelen van de nieuwe, grote tentoonstelling 'Sranan: cultuur in Suriname', die tot en met 23 augustus volgend jaar te zien is in het Rotterdamse Museum voor Volkenkunde. Suriname staat werkelijk bol van de rituelen. Rotterdam biedt wat dat betreft de ene cultuurschok na de andere. Zo ga je van de mierenproef bij de indianen naar de dood en rouwplechtigheden bij de bosnegers. Zij vinden dat er geen natuurlijke dood bestaat. De dood wordt altijd veroor zaakt door een bovennatuur lijke macht: goden, geesten, of een vijand die gebruik maakt van magische krachten om zijn tegenstander uit de weg te ruimen. Wie dat weet kijkt met hele andere ogen naar de video-op namen die in 1989 zijn ge maakt van de begrafenis van de Saramaccaanse granman Aboikoni. Het grootopper hoofd is niet dood, zeggen de bosnegers. „De gaama slaapt." Het lichaam is weggegaan, maar zijn functie blijft be staan. Horen en zien vergaat je op deze tentoonstelling. Hindus- taanse muziek bij het met poppen uitgebeelde huwe lijksplechtigheid van de hin- dustanen. Javaanse gamelan klanken bij de beelden van een besnijdenis. Creoolse ka- seko-muziek bij een kroon- feest. De expositie 'Sranan: cultuur in Suriname' is tot en met 23 augustus 1993 te zien in het Museum voor Volkenkunde, Wil- lemskade 25 in Rotterdam. De catalogus bevat meer dan 120 afbeeldingen. Het boek is sa mengesteld door Surinaamse en Nederlandse deskundigen en kost 45.- Leeuwarden (anp) - De stichting Charisma TV gaat wekelij op de kabel uitzenden via Super Channel. De eerste uitzen ding van de stichting, een platform voor charismatische pinkstergemeenten, is op 7 maart 1993 te zien, zo 1 voorzitter B. Panhuise van Charisma TV meegedeeld. Charisma TV, dat naar eigen kleine zendgemachtigde te krij- zeggen .ruim lQMQ&.gelpvigen vertegenwoordigt, probeert sinds 1989 als kleine zendgemachtigde wekelijks een uur televisie- en twee uur radiozendtijd via de ether te krijgen. Maar het Com missariaat voor de Media heeft tot twee keer toe geweigerd de stichting zendtijd te verlenen. Het Commissariaat meent dat Charisma TV een onderdeel van de evangelische stroming in Ne derland vertegenwoordigt, die zich slechts met enkele kenmer ken van andere stromingen on derscheidt. Voor de boodschap van de pinkstergemeenten is al ruimte via de Evangelische Om roep, oordeelde het Commissa riaat. De Raad van State heeft het standpunt van het Commis sariaat in maart dit jaar onder steund. Tegen de tweede afwij zing van zendtijd door het Com missariaat loopt nog een proce dure bij de Raad van State. Charisma TV blijft volgens Pan huise ernaar streven zendtijd als Door Koos Tuitjer Één eeuw uit de twintig voorgaande eeuwen telt als dé Hollandse eeuw: de zeventiende eeuw, onze Gouden Eeuw. Wat bloeien kon, bloeide hier met voorrang: handel, schil derkunst en tulpen. Er viel genoeg roem aan te ontlenen om er nog eeuwen op voort te teren. Over de rest van de wereld, voor zover deze niet door de Hollanders geregeerd werd, lag slechts een schaduw. Nietwaar? Hoe oranje-blanje-bleu deze voorstelling van zaken wat be treft de schilderkunst wel niet is, blijkt uit een tentoonstelling die op dit moment in Antwer pen te zien is. Macht en rijkdom waren weliswaar na de val van deze stad in 1585 verdwenen, maar de gerenommeerde schil derkunst bleef. En bloeide als te voren en zeker niet minder dan de Hollandse. De Hollandse Gouden Eeuw had met andere woorden een tegenhanger in het zuiden. De Antwerpse schilderschool be leefde óók haar gouden eeuw. De bloeitijd was zelfs langer: van het midden van de zestien de eeuw tot en met het midden van de zeventiende. En behalve dat de periode langduriger was, kun je over de inhoud vaststel len, dat zij kleurrijker en zwie riger was. Het begin- en de eindfase wor den gemarkeerd door smaakma kers als Brueghel en Rubens. Pieter Brueghel de Jongere her innert nog aan de verhalende rijkdom van de Vlaamse Primi tieven. Rubens geldt als het toonbeeld van overdaad, al klinkt dat als een vloek in het calvinistische noorden. De Antwerpse schilderschool uit de periode 1550-1650 telde, voor zover het de tentoonstel ling in de Scheldestad betreft, zestig meesters. In het Konink lijk Museum voor Schone Kun sten zijn 150 werken van hen bijeengebracht. Op bestelling Over dat 'bijeenbrengen' moet niet gering gedacht worden: we reldwijd werden de werken ge leend. Die omstandigheid zegt al veel over de reputatie van de meesters. De schilders ver scheepten zelf bij grote regel maat doeken naar toenmalige uithoeken in de wereld: zoals Zuidamerika en Rusland. 'Boerendans' van Pieter Brueghel de jonge, fotoarchief de stem Veelvuldig werd er op bestelling gewerkt. De Vlamingen blonken uit op diverse terreinen: de his torieschildering, het kabinet stuk, het portret, het stilleven, het genrestuk en het landschap. Niet altijd vielen de zendingen in goede aarde. 'Gelieve mij de volgende zending van wange drochten te besparen die U mij voordien gestuurd hebt; vooral de stukken van Francken zijn bar slecht. 'Aldus berichtte eer tijds een boze afnemer. Het museum in Antwerpen heeft de presentatie van de Vlaamse Gouden Eeuw opge hangen aan die klassieke onver deling: historieschildering, ka binetstuk, portret, enzovoorts. De overdaad (150 doeken) schaadt een beetje. Deze opmer king is niet ingegeven door cal vinistische korzeligheid. Er hangen gewoon te veel doeken om nu ook alle gepresenteerde schilderkunst ook werkelijk te kunnen consumeren. Een ronduit spectaculair werk is 'De val van de opstandige engelen' van Frans Floris de Vriendt. Hij vervaardigde een historiestuk op religieuze grondslag. Floris behoort tot de vroege meesters, die zich echt nog konden inleven in vrome en primitieve angsten. Zijn 'Val' is een loeier van een schildering. Het betreft het middenpaneel van een triptiek dat in de Onze-Lieve-Vrouwe- kerk in Antwerpen de gelovigen vrees inboezemde. De veronder stelling is gerechtvaardigd dat deze triptiek er aan moest gelo ven in de Beeldenstorm, die in 1566 over de stad woedde. De zijpanelen zijn sedertdien voor goed verdwenen. Frans Floris schuwde het effect niet. De afvallige engelen wer den door hem als beestmannen voorgesteld. Hoofden verander de hij in koppen van everzwij nen, bokken en draken, volop voorzien van horentjes. En alsof de zondaren door deze metamorfose al niet genoeg ge straft waren, kregen zij snavels in plaats van tepels en nóg afschrikwekkender, ravenkop- pen in plaats van geslachtssde- len. Dappere engelen drijven het hele zooitje met lansen re gelrecht de hel in. Je vraagt je af wat voor nog vreselijkers er op de twee zijpanelen gestaan heeft. Verzet tegen God was nog maar één zonde. Er waren nog vele andere. Overspel bijvoorbeeld. De schilder Abraham Janssens hield zijn tijdgenoten een klas sieke spiegel voor. De god Pan, betrapt op het voornemen om de geliefde van Hercules te be treden, wordt door laatstge noemde op resolute wijze het bed uitgetrapt. Ook de goden, beste tijdgenoten, dienden zich aan de regels te houden. Aardse zaken Maar gewone aardse zaken pas seren in de tentoonstelling eveneens de revue. Bij Jan Brueghel de Oudere en Adriaen Brouwer rollen de mensen als bij Jan Steen vechtend en kot send over straat. Joost de Mom per verbeeldt het avonturiers- gilde, dat rusteloos de wereld doortrekt. En Abel Grimmer (eerlijk zeggen: wie hoorde ooit van hem?) legde op kostelijke wijze de vier seizoenen vast. Voor zijn vier panelen droom je heerlijk weg. Grimmers inspiratiebron gold indirect Pieter Brueghel de Oudere, de doorgever van de primitieve traditie. Pieter Brueghel de Jongere I onttrok zich ook niet aan diens invloed. Hij beeldde zes Vlaamse spreek woorden uit op evenzovele ron de paneeltjes. Koninklijk Museum voor Scho ne Kunsten, Leopold de Waelplae- ts, Antwerpen. 'Van Bruegel tot Rubens'. Tot 7 maart. Dagelijks van 10-17 uur. Toegangsprijs: 200 Bfr. 11). ZATERDAG FILMS GOES - Grand Theater 14,19 en 21.30 u. Home alone 2. HULST - De Koning van Engeland 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Sister 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Body guard. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Heme alone 2. 13.45, 16.15 en 19 u. Belle en het beest. 19 u. Far and away. 13.45, 16.15 en 21.30 u. Single white female. OOSTBURG - Ledeltheater 20 u. Boomerang. TERNEUZEN - Luxor Theater 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Home alone 2. 13.45, 16.15,19 en 21.30 u. Boome rang. ANTWERPEN - Rex - 12,15,18 en 21 u. Daens. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. - Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. II Ladro di bambini. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howard's end. -Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30 Bitter moon. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.36 u. The best intentions. -Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast. - Quellin I 14, 16, 18, 20 en 22 u. Death becomes her. - Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. -Quellin III - 14,16.30,19 en 21.30 u. Basic instinct. -Metro I - 11-45, 14, 16.30, 19 en 21 30 u. The bodyguard. -Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Sister act. -Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Flight of black angel. -Tijl- 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. - Wapper - 14, 16, 18, 20 en 22 u. L'Inconnu dans la maison. -Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Damage. -Ambassades Club 1 - 14, 16.20, gen, maar heeft nu als 'by- operatie' eeii rconfract met Super Channel. Gedurendi een jaar zullen de uitzendingen van Charisma TV op dit kabe)- station te zien zijn. Op zondaj morgen zendt Super Channel, dat volgens eigen cijfers in 4,! miljoen woningen in Nederland te ontvangen is, al het in Nederlands en Duits ondertitel de programme "The Hour of Po wer' uit van de Amerikaanse televisiepredikant Robert Schul- ler. Bij d« uitzendingen werkt Cha risma TV aauw samen met de pinkstergemeente 'Kom en Zie' te Rotterdam, die al vier ervaring beeft met televisieuit zendingen, en de Portugese Man- na-kerk van pastor Jorge Tadeu, die 225.000 leden heeft. De stichting zal verder contact zoe ken met de vele charismatische kerken van in Nederland .wonen de buitenlanders 18.40 en 21 u. Boomerang. - Ambassades Club 2 - 14, 16, 18. 20 en 22 u. Universal soldier. -Ambassades Club 3 - 14, 16, II 20 en 22 u. Housesitter. -Ambassades Club 4 - 14, 16,181 Beethoven. 20 en 22 u. Le zebre. brugge - Complex Zwart Huis 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Daens 14.30, 17.15 en 20 u. MidnigW sting. 22.30 u. Whtopers in the dark. 14.36, 17.IS 20 u. City of joy. 22.30 u. Bitter meon. - Mending 14.3», 17.15, 2» en 22.30 u. Siste Act. - Van Eyh 14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. I guard. zondag films goes - Grand Theater 14, 19 en 21.30 u. Home alone 2 hulst - De Koning van Engeland 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Siste act. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. I guard. 13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Hon« alone 2. 13.45, 16.15 en 19 u. Belle en i*1 beest. 19 u. Far and away. 13.45, li.15 en 21.30 u. Single wh» female. oostburg - Ledeltlieater 14.30 en 20 u. Boomerang. terneuzen - Luxer Theater 13.45,16.15 en 20 u. Home alone 2. S 13.45, 16.15 en 20 u. Boomerang. [antwehten ie zaterdag. bruggï - Complex 2hvart Huis 14.30, 17.15 en 20 u. Daens. 14.30 en 17.15 u. Midnight sting. 20 u. Whispers in the dark. 14.30 en 17.15 u. City of joy. Ï0 u. Bitter moon. - Mending 14.30, 17.15 en 20 u. Sister Act. - Van Eyfc 14.30, 17.15 en 20 u. Bodyguard. de stem RADI01 Elk heel uur en om 7.30,8.30,12.30, 13.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws. TROS: 7.07 Nieuwsshow. 11.05 Ka merbreed. 12.07 Aktua. NOS: 14.05 Grasduinen. EO: 17.04 Tijdsein. KRO: 18.10 Echo. NOS: 19.04 Tegen gas. 20.04 Langs de lijn, sport en muziek. 23.07 Met het oog op mor- qen. AVRO: 0.04 Easy listening. 2.02 AVRO Nachtdienst. 6.02-7.00 Van nacht naar morgen. RADIO 2 Elk heel uur nws. VARA: 7.04 Intro. 9.04 De tweede ronde. 12.04 Spij kers met koppen. 14.04 Uitgelicht. 16.04 Happy hour. 17.04 Ophef en vertier. 19.04 Voor wie niet kijken wil. NOS: 22.04 Podium van de Ne derlandse lichte muziek. 23.04-24.00 The bands. RADIO 3 Elk heel uur nws. V00: 6.02 Ook goeiemorgen. 9.04 Goud van oud. 12.04 Evers in het wild. 14.04 Oe Top 40.17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04 De Avondspits. VOO: 19.04 Evers in de avond KRO: 20.04 Leidsekade live. VARA: 22.04 Twee meter de avond in. V00:0.04 Rave radio. 2.02 Pop ballads. 3.02-6.00 Oh, wat een nacht. RADIO 4 7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00 nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor den... 8.04 Fiori Musicali. 9.00 Pick up. 10.00 Caroline. 11.00 Kurhaus- concert: Muz. vor strijktrio. 12.00 Platenzaak. NOS 14.00 Middagcon cert. Lucia di Lammermoor, oprea van Donizetti. Koor en Ork. van de Metropolitan New York o.l.v. Mar cello Panni met sol. ca.16.30 De Nederlanden. VPRO: 17.00 Het witte doek. 18.04 De wandelende tak: Oum Kalsoum. 19.00 De koffer. 20.02 Avondconcert. Nederlands Bla zersensemble. 22.00 VPRO Jazz op vier. 22.30 Jazzgeschiedenis. 23.00-24.00 VPRO Jaz op vier con cert. RADIO 5 ieder heel uur nieuws. NOS: 6.45-6.50 Mededelingenrubriek met uitgebreid weerbericht en Scheep- vaartberichten. EO: 7.05 Opo doro. 8.08 Zeggus. 8.30 Ronduit magazine. NOS: 8.55 Waterstanden. 9.02 Ronduit praise. 10.02 De muzikale fruitmandd. 11.02-Het interview. 12.02 Meer dan een lied alleen! 12.44 EO-Metterdaad hulpverlening. 12.45 Vragen naar de weg. 13.11 De verandering. 13.56 EO-Metterdaad hulpverlening. NOS: 14.02 NOS Taal. 15.02 De schrijftafel. TROS: 16.02 Finale. NOS: 17.10 Radio UIT. KZG: 17.45 De kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laat ste Dagen. NCRV: 18.02 Rondom het woord. 18.30 Voor de eerste dag. NOS: 19.00 Homonos. 19.30 Nieuws in het Turks, Marokkaans en Chi nees. 19.45 Onder de groene linde. 20.00 nieuws. EO: 20.02 Jubilate. 20.30 Laat ons de rustdag wijden. 21.14 EO-Metterdaad hulpverlening. 21.15 Reflector. 21.35 Deze week. 22.00 Een ontmoeting. 23.00-24.00 Zaterdagavonduur. OMROEP BRABANT 9.03 Kinderprogramma Op stelten. 10.03 Brabants nieuws. 10.07 Actu aliteiten en de Krant in Brabant en weerman Johan Verschuuren. 10.20 De Brabantse agenda. 11.03 Brabants nieuws. 11.07 Van harte. 12.05 Brabants nieuws. 12.07-13.00 Muziek beneden de Moerdijk. 17.07-18.00 Omroep Brabant Sport OMROEP ZEELAND 10.00 ANP-nieuws. 10.03 Dag- Week! 11.00 ANP-nieuws. 11.05 Dag-week! Vervolg. 12.00 ANP- nieuws. 12.05 Dag-weekl Vervolg. 13.00 ANP-nieuws. 16.00 ANP- nieuws 16.03 Omroep Zeeland sport. 17.00 ANP-nieuws. 17.08 Om roep Zeeland sport. Vervolg. 18.00 ANP-nieuws. Droom ik nu of uos htltihl L TA hoor nuts mrer 1 j-. ^7 V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1993 | | pagina 20