*Ze herkennen mijn zoektocht'
De Meesters van de Gouden Eeuw van Vlaanderen
UIT
suske wis
hambone
Peter Gabriel tussen jungle-instrumenten en moderne technologie
Cultuurschokken op
expositie over
Surinaamse gebruiken
Charisma TV komt
op Super Channel
D2
„Voor my staat één record nu al vast:
dit jaar wordt warmer dan 199S.
Tenzij ze snel een nieuwe ozonlaag
aanbrengen."
Drs. Flip de Wijs, futuro-meteoroloog
de Stem d
zaterdag 2 januar119»3
Door Max Steenberghe
Peter Gabriel is een rare kwiebus. Al op kostschool zat
hij in een groep: Genesis. Ja, dé Genesis. In dat diepe
verleden was Genesis underground: een lichtshow met
3000 dia's en Gabriel verkleed als vos, bloem of een
bobbelig marsmannetje. Net toen de groep op het punt
van de definitieve doorbraak stond, liep Gabriel weg.
Hij vond het succes benauwend, zag oude idealen
verloren gaan, en wilde liever bij zijn (zwangere)
echtgenote zijn dan in de studio. Zijn vertrek leek een
doodklap voor Genesis, maar de groep werd met drum
mer Phil Collins als nieuwe zanger groter dan ooit. Maar
dat is een heel andere verhaal.
Het verhaal van Peter ging voor
aleerst verder als familieroman:
getrouwd met een Engelse jonk
vrouw droeg het echtpaar Ga
briel het alternatieve leven hoog
in hun vaandel. Boerderijtje,
macro-biotisch tuintje, medita
tie, filosofie, reizen naar je in
nerlijk, van die dingen.
Toen de artiest weer in Peter
bovenkwam maakte Gabriel vier
elpees als afleveringen van een
tijdschrift. Zonder titel, telkens
met een vertekende foto van
zichzelf. De muziek was experi
menteel, elektronisch, en verras
send ritmisch. Iets wat diep in
hem lag besloten -op die kost
school wilde hij eerst drummer
worden- en vanaf dit moment
steeds duidelijker naar de opper
vlakte zou komen
Maar niet zomaar door wat leu
ke hiphop-huppels. Gabriel
werd zo'n vijftien jaar geleden al
geboeid door niet-Westerse mu
ziek, met name die van Afrika.
Daar vond hij opwindende rit
mes, zonderlinge instrumenten
en een boeiende cultuur. En lang
voordat Paul Simon naar een
bongootje had gekeken, ver
werkte Peter het Afrikaanse in
zijn muziek, wat hem diep res
pect van zijn collega-musici op
leverde voor het ontdekken van
die nieuwe wereld.
Amassadeur
Gabriel werd uiteindelijk een
muzikale ambassadeur van het
donkere continent, legde de ba
sis voor een wereldmuziek-festi-
val Womad, wat sinds enkele
jaren terug is gekoppeld aan
weer een nieuwe traditie: pak
weg honderd musici uit alle de
len van de wereld bivakkeren
dan in Gabriels superstudio om
met zijn allen eenvoudigweg te
spelen en te zien wat er van
komt. Dat Gabriel ook een eigen
platenlabel voor niet-Westerse
muziek heeft, Real World Re
cords, is slechts een puntje op de
i.
De vier titelloze platen kregen in
1986 een vervolg. Maar kijk nu:
er stond een herkenbaar portret
op de hoes, en het album had
zelfs een titel: So. Voor het eerst
had Gabriel zijn songs wat dui
delijker als liedjes opgezet. Hij
bekende ons destijds doodsbang
te zijn dat bet publiek dit hele
maal niet van hem zou pikken.
Het tegendeel gebeurde. Gabriel
kreeg wereldhit na wereldhit:
Sledgehammer, Red Rain, Don't
give up. Big time. En Gabriel
werd een van de bekendere ge
zichten uit de pop. Geen liefda
digheidsconcert of hij was van
de partij. Trok eerst met U2 en
Reed, en daarna nog eens met
Sting en Springsteen de wereld
rond in een Amnesty-tournee.
Paradoxen
Jungle-instrumenten en moderne
technologie. Het is maar een van
de vele paradoxen die Gabriel in
zich heeft. Trots kan hij zijn
'vrouwelijke kant' de man in
hem laten verslaan. En zo is er
ook de delicate balans tussen
spontaan en intuïtief werken te
genover het nauwgezet sleutelen
aan details. De pietepeuterige
perfectionist kan zijn omgeving
tot wanhoop drijven door drie
maanden of langer aan een song
te werken, door weken aaneen
alleen al op zoek te zijn naar
'geluiden'.
Gabriel doorliep de afgelopen
drie jaar hij therapie. „Groeps
therapie", verduidelijkt hij. „Dat
leek me heilzamer dan sessies
onder vier ogen. Dan ontstaat er
zo'n beeld van: 'alsjeblieft, hier
heb je mijn problemen, los ze
maar op, en vlug een beetje want
ik heb de rekening al betaald en
ik heb nog meer te doen."
„In groepstherapie moet je zelf
aan de slag. Je moet je blootge
ven ten overstaan van anderen,
maar je moet ook als groep het
individu helpen."
Grinnikend: „De meesten wisten
niet wie ik was, totdat de BBC
ooit een concert van me uitzond.
De volgende dag kreeg ik heel
wat rare blikken."
„Therapie verricht geen wonde
ren, het maakt je niet tot een
perfect mens. Maar je leert wel
je eigen fouten onder ogen te
zien. Je begrijpt jezelf beter,
weet waarom je iets doet, en
daardoor kun je het beter stu
ren."
„Ik ontdekte dat ik veel wat men
noemt passieve agressie heb, die
zich maar ophoopt. Ik weet nu
dat ik die zo af en toe naar
buiten moet laten komen. Zo
niet, dan barst hij er ooit uit
zichzelf uit, en dan onverwacht."
„Groot is ook mijn angst voor
intimiteit en gebondenheid",
gaat hij enthousiast door, maar
we remmen hem wat af. Als fan
vinden we het fantastisch dat
Peter zijn hart zo bij ons uit
stort, maar in de hotelkiosk be
neden staat een hele verzameling
popblaadjes met Gabriel hoofd,
plus lokkers als: 'Zijn midlife
crisis', en 'Geen vrouw kan Peter
gelukkig maken'. Hoe voelt dat:
ooit gevlucht voor de aandacht
van het succes, en nu ligt zijn
huwelijksmisere voor wat
kwartjes te koop.
Peter Gabrielbalans tussen spontaan en intuïtief werken tegenover het nauwgezet sleutelen aan details..
Zijn mond krult. „Het valt wel
mee. In een relatie heb je het
zijne, het hare en het hunne. En
het is enkel een deel van 'het
zijne' dat daar ligt. Ik hou ge
noeg binnen. Maar die openheid
is ook zelfbescherming, er zijn
genoeg sterren die ter wille van
hun publiek een heel image op
bouwen, een apart glamour-le-
ven erbij verzinnen. Maar nie
mand kan twee levens naast el
kaar leiden, vroeg of laat botsen
ze en eindig je knettergek. Ik ben
liever eerlijk over mijzelf. Ik heb
een persoonlijk leven,„dat steeds
dichter bij het publiek komt te
staan."
„Verder zitten al die dingen ook
in mijn werk. Ik zou niet anders
kunnen schrijven dan over het
geen mij diep raakt. En dat
weten de fans. Velen schrijven
ine, dat het hen helpt. Ze her
kennen de zoektochten die ik
maak, en durven vervolgens zelf
op pad."
„Zo'n zoektocht zit in Digging
the dirt. Je moet de donkerte in,
je angsten tegemoet. Pas als je er
helemaal inzit, kun je het licht
aan het einde zien. Als je je
angsten of je vuiligheid vervol
gens meeneemt naar dat dag
licht, zie je ze in een heel ander
licht. En dan kan het allemaal
enorm meevallen. Soms moet je
nog wat vechten, maar nu weet
je tenminste waar je tegen
vecht."
Digging is een wat abstractere
song. Andere nummers zijn di
recter. Come talk to me gaat
over de onmacht tot communica
tie: mensen kunnen gewoon niet
met elkaar praten, iets wat ik op
een vervelende manier merkte
toen mijn jongste dochter, 16,
een vreemde voor me bleek.
Blood of Eden is een verwijzing
naar het paradijs, omdat het
over de vereniging van man en
vrouw gaat: lichamelijk verenigd
levert het een kind, geestelijk
verenigd tot een geest wordt de
mens God. Ik zing het met Si-
nead O'Connor en die noemt het
dezelfde oneindige wijsheid die
een kind in zich heeft."
Spiritueel
„Op mijp soundtrack voor de
LScorsese-film 'The last' tempta-~
tion of Christ' probeerde ik be
wust spirituele muziek te schrij
ven, ook in de zin van universeel
en wereldomvattend. Vandaar
dat de invloeden uit het Midden-
Oosten zowel als Afrika stam
men, de hele wereld. Ze gaan de
oudheid in, maar stammen uit
cleane hightech. Hebben orga
nisch en synthetisch. Ik ontdekte
een heel nieuw veld, een nieuwe
wereld van muziek. En ik geloof
dat Us uit deze plaats komt."
Die nieuwe plaats moet een eind
weg liggen, want Gabriel heeft
drie jaar niets van zich laten
horen. „We zijn twee jaar gele
den begonnen. Ik werkte op
nieuw met Daniel Lanois als
producer. Maar die was tegelij
kertijd bezig met U2's Achtung
Baby. Beide platen zouden in
september uitkomen. Maar ge
lukkig heb ik niet gezegd welke
september...", lacht hij.
Mensenrechten
Heel wat concreter is Peters
werk op een geheel ander ter
rein: de mensenrechten. Amnes-
ty-tours zijn er niet meer ge
weest, maar Peter blijft wel be
zig. Zelf schrijft hij veel naar
politieke gevangenen, maar ook
is hij bezig met de Witness-actie,
waarbij verzetsstrijders video
camera's krijgen, waarmee ze de
schendingen van de mensenrech
ten kunnen filmen.
„Beeld blijkt nu eenmaal het
sterkste argument", verklaart
Peter. „Dat heeft de Rodney-
Kingvideo wel bewezen. Je kunt
jaren achter elkaar klagen, maar
3ft .seconden beeld kan veel meer
zeggen."
Gabriel moet ongetwijfeld 100
keer per dag benaderd worden
voor liefdadigheid. „Geen 100,
maar wel veel", beaamt hij. Hoe
kiest hij de te steunen doelen?
„Aangezien mijn tijd helaas be
perkt is, en ik nooit langer dan
een paar dagen of weken kan
vrijmaken, kies ik voor zaken
met direct en tastbaar gevolg,
zoals dat Witness-programma.
Het is beter je zo af en toe hevig
mei iets bezig te houden en de
grote lijnen aan anderen over te
laten die daar meer tijd voor
hebben."
Kunstwerk
„Werken in deze gebieden eist
bijzonder veel tact. Niet alleen
de mensenrechten, maar ook in
zaken als het milieu of gods
dienst. Men is snel geneigd om
de ander de les te lezen, maar
dat helpt niet, dat werkt eerder
averechts. Je moet niet beter zijn
dan de paus, want dan voelen de
mensen zich schuldig. En als je
hen slecht noemt, zullen ze zich
daar niet zomaar bij neer leggen,
foto archief de stem
maar eerder jou aanvallen. En
dan ben je nog verder van huis."
Toen de tien songs van Us ge
stalte hadden gekregen, stuurde
Gabriel tien cassettes de wereld
rond, naar tien kunstenaars. Hij
vroeg hen de songs te visualise
ren en kreeg inderdaad tien
kunstwerken terug. Ze staan in
het cd-boekje en varieren van
een foto-collage tot een gigan
tisch triptiek, een levendkunst
werk in de natuur en een open
klappende koffer met allerhande
bewegende delen.,
„Het is vreselijk fascinerend hoé
mensen mijn songs interprete
ren", zegt hij. „Sommige num
mers gaan een heel andere kant
op dan ik ze had bedoeld. Zo
blijken veel mensen mijn Don't
give up te zien als een love-song,
■maar het gaat over de wanhoop
binnen een gezin als de man zijn
baan verliest en opeens van
kostwinner tot sta-in-de-weg
vervalt."
„De kunst was, zacht gezegd,
verbazend. Maar ik ben er erg
trots op en het heeft alweer
ideeen opgeleverd voor volgende
projecten. Want het meest sti
mulerend vind ik samenwerken.
Ik sta blijkbaar bekend als een
loner, maar ik kan me nooit
concentreren. Ik zou elke dag
iets anders kunnen beginnen, en
na een jaar met 365 dingen bezig
zijn. Er moet iemand naast me
staan die me aan de gang houdt
en me dwingt om mijn projecten
af te maken. Want eigenlijk had
ik ook nog wel een maandje
verder willen sleutelen aan deze
plaat. Maar toen ik zo-iets sug
gereerde, pakte mijn manager de
tapes af."
Door Archie Sumter
Het gebeurt zo om de vier jaar, in het diepe zuidoosten
van Suriname, langs de junglerfvieren Lawa en Tapana-
hony. Jongens en meisjes van 10 tot 15 jaar ondergaan de
marake, de miereninitiatie, waarmee ze 'volwassen' wor
den. Het feest duurt dagenlang en ée mierenproef vormt
daarin het hoogtepunt,
In een gevlochten matje, dat
de vorm heeft van een my
thisch wezen en dat prachtig
versierd is met opgeplakte
veertjes, worden honderden
mieren aangebracht. Na een
nacht lang continu dansen
krijgen de jongens en meisjes
de matjes tegen zich aange
drukt. De pijn moet verschrik
kelijk zijn. Sommigen vallen
flauw.
De pijn moét weerstaan wor
den, want met deze rite wordt
het lichamelijk uithoudings
vermogen van de jonge Waya-
na-indianen op proef gesteld.
Na afloop gaan de novieten in
afzondering en moeten zij een
aantal dagen vasten.
De marake is een van de ver
bijsterende onderdelen van de
nieuwe, grote tentoonstelling
'Sranan: cultuur in Suriname',
die tot en met 23 augustus
volgend jaar te zien is in het
Rotterdamse Museum voor
Volkenkunde.
Suriname staat werkelijk bol
van de rituelen. Rotterdam
biedt wat dat betreft de ene
cultuurschok na de andere. Zo
ga je van de mierenproef bij
de indianen naar de dood en
rouwplechtigheden bij de
bosnegers. Zij vinden dat er
geen natuurlijke dood bestaat.
De dood wordt altijd veroor
zaakt door een bovennatuur
lijke macht: goden, geesten, of
een vijand die gebruik maakt
van magische krachten om
zijn tegenstander uit de weg te
ruimen.
Wie dat weet kijkt met hele
andere ogen naar de video-op
namen die in 1989 zijn ge
maakt van de begrafenis van
de Saramaccaanse granman
Aboikoni. Het grootopper
hoofd is niet dood, zeggen de
bosnegers. „De gaama slaapt."
Het lichaam is weggegaan,
maar zijn functie blijft be
staan.
Horen en zien vergaat je op
deze tentoonstelling. Hindus-
taanse muziek bij het met
poppen uitgebeelde huwe
lijksplechtigheid van de hin-
dustanen. Javaanse gamelan
klanken bij de beelden van
een besnijdenis. Creoolse ka-
seko-muziek bij een kroon-
feest.
De expositie 'Sranan: cultuur
in Suriname' is tot en met 23
augustus 1993 te zien in het
Museum voor Volkenkunde, Wil-
lemskade 25 in Rotterdam. De
catalogus bevat meer dan 120
afbeeldingen. Het boek is sa
mengesteld door Surinaamse en
Nederlandse deskundigen en
kost 45.-
Leeuwarden (anp) - De stichting Charisma TV gaat wekelij
op de kabel uitzenden via Super Channel. De eerste uitzen
ding van de stichting, een platform voor charismatische
pinkstergemeenten, is op 7 maart 1993 te zien, zo 1
voorzitter B. Panhuise van Charisma TV meegedeeld.
Charisma TV, dat naar eigen kleine zendgemachtigde te krij-
zeggen .ruim lQMQ&.gelpvigen
vertegenwoordigt, probeert sinds
1989 als kleine zendgemachtigde
wekelijks een uur televisie- en
twee uur radiozendtijd via de
ether te krijgen. Maar het Com
missariaat voor de Media heeft
tot twee keer toe geweigerd de
stichting zendtijd te verlenen.
Het Commissariaat meent dat
Charisma TV een onderdeel van
de evangelische stroming in Ne
derland vertegenwoordigt, die
zich slechts met enkele kenmer
ken van andere stromingen on
derscheidt. Voor de boodschap
van de pinkstergemeenten is al
ruimte via de Evangelische Om
roep, oordeelde het Commissa
riaat. De Raad van State heeft
het standpunt van het Commis
sariaat in maart dit jaar onder
steund. Tegen de tweede afwij
zing van zendtijd door het Com
missariaat loopt nog een proce
dure bij de Raad van State.
Charisma TV blijft volgens Pan
huise ernaar streven zendtijd als
Door Koos Tuitjer
Één eeuw uit de twintig voorgaande eeuwen telt als dé
Hollandse eeuw: de zeventiende eeuw, onze Gouden Eeuw.
Wat bloeien kon, bloeide hier met voorrang: handel, schil
derkunst en tulpen. Er viel genoeg roem aan te ontlenen om
er nog eeuwen op voort te teren. Over de rest van de wereld,
voor zover deze niet door de Hollanders geregeerd werd, lag
slechts een schaduw. Nietwaar?
Hoe oranje-blanje-bleu deze
voorstelling van zaken wat be
treft de schilderkunst wel niet
is, blijkt uit een tentoonstelling
die op dit moment in Antwer
pen te zien is. Macht en rijkdom
waren weliswaar na de val van
deze stad in 1585 verdwenen,
maar de gerenommeerde schil
derkunst bleef. En bloeide als te
voren en zeker niet minder dan
de Hollandse.
De Hollandse Gouden Eeuw
had met andere woorden een
tegenhanger in het zuiden. De
Antwerpse schilderschool be
leefde óók haar gouden eeuw.
De bloeitijd was zelfs langer:
van het midden van de zestien
de eeuw tot en met het midden
van de zeventiende. En behalve
dat de periode langduriger was,
kun je over de inhoud vaststel
len, dat zij kleurrijker en zwie
riger was.
Het begin- en de eindfase wor
den gemarkeerd door smaakma
kers als Brueghel en Rubens.
Pieter Brueghel de Jongere her
innert nog aan de verhalende
rijkdom van de Vlaamse Primi
tieven. Rubens geldt als het
toonbeeld van overdaad, al
klinkt dat als een vloek in het
calvinistische noorden.
De Antwerpse schilderschool
uit de periode 1550-1650 telde,
voor zover het de tentoonstel
ling in de Scheldestad betreft,
zestig meesters. In het Konink
lijk Museum voor Schone Kun
sten zijn 150 werken van hen
bijeengebracht.
Op bestelling
Over dat 'bijeenbrengen' moet
niet gering gedacht worden: we
reldwijd werden de werken ge
leend. Die omstandigheid zegt
al veel over de reputatie van de
meesters. De schilders ver
scheepten zelf bij grote regel
maat doeken naar toenmalige
uithoeken in de wereld: zoals
Zuidamerika en Rusland.
'Boerendans' van Pieter Brueghel de jonge, fotoarchief de stem
Veelvuldig werd er op bestelling
gewerkt. De Vlamingen blonken
uit op diverse terreinen: de his
torieschildering, het kabinet
stuk, het portret, het stilleven,
het genrestuk en het landschap.
Niet altijd vielen de zendingen
in goede aarde. 'Gelieve mij de
volgende zending van wange
drochten te besparen die U mij
voordien gestuurd hebt; vooral
de stukken van Francken zijn
bar slecht. 'Aldus berichtte eer
tijds een boze afnemer.
Het museum in Antwerpen
heeft de presentatie van de
Vlaamse Gouden Eeuw opge
hangen aan die klassieke onver
deling: historieschildering, ka
binetstuk, portret, enzovoorts.
De overdaad (150 doeken)
schaadt een beetje. Deze opmer
king is niet ingegeven door cal
vinistische korzeligheid. Er
hangen gewoon te veel doeken
om nu ook alle gepresenteerde
schilderkunst ook werkelijk te
kunnen consumeren.
Een ronduit spectaculair werk
is 'De val van de opstandige
engelen' van Frans Floris de
Vriendt. Hij vervaardigde een
historiestuk op religieuze
grondslag. Floris behoort tot de
vroege meesters, die zich echt
nog konden inleven in vrome en
primitieve angsten.
Zijn 'Val' is een loeier van een
schildering. Het betreft het
middenpaneel van een triptiek
dat in de Onze-Lieve-Vrouwe-
kerk in Antwerpen de gelovigen
vrees inboezemde. De veronder
stelling is gerechtvaardigd dat
deze triptiek er aan moest gelo
ven in de Beeldenstorm, die in
1566 over de stad woedde. De
zijpanelen zijn sedertdien voor
goed verdwenen.
Frans Floris schuwde het effect
niet. De afvallige engelen wer
den door hem als beestmannen
voorgesteld. Hoofden verander
de hij in koppen van everzwij
nen, bokken en draken, volop
voorzien van horentjes.
En alsof de zondaren door deze
metamorfose al niet genoeg ge
straft waren, kregen zij snavels
in plaats van tepels en nóg
afschrikwekkender, ravenkop-
pen in plaats van geslachtssde-
len. Dappere engelen drijven
het hele zooitje met lansen re
gelrecht de hel in. Je vraagt je
af wat voor nog vreselijkers er
op de twee zijpanelen gestaan
heeft.
Verzet tegen God was nog maar
één zonde. Er waren nog vele
andere. Overspel bijvoorbeeld.
De schilder Abraham Janssens
hield zijn tijdgenoten een klas
sieke spiegel voor. De god Pan,
betrapt op het voornemen om
de geliefde van Hercules te be
treden, wordt door laatstge
noemde op resolute wijze het
bed uitgetrapt. Ook de goden,
beste tijdgenoten, dienden zich
aan de regels te houden.
Aardse zaken
Maar gewone aardse zaken pas
seren in de tentoonstelling
eveneens de revue. Bij Jan
Brueghel de Oudere en Adriaen
Brouwer rollen de mensen als
bij Jan Steen vechtend en kot
send over straat. Joost de Mom
per verbeeldt het avonturiers-
gilde, dat rusteloos de wereld
doortrekt. En Abel Grimmer
(eerlijk zeggen: wie hoorde ooit
van hem?) legde op kostelijke
wijze de vier seizoenen vast.
Voor zijn vier panelen droom je
heerlijk weg.
Grimmers inspiratiebron gold
indirect Pieter Brueghel de
Oudere, de doorgever van de
primitieve traditie. Pieter
Brueghel de Jongere I onttrok
zich ook niet aan diens invloed.
Hij beeldde zes Vlaamse spreek
woorden uit op evenzovele ron
de paneeltjes.
Koninklijk Museum voor Scho
ne Kunsten, Leopold de Waelplae-
ts, Antwerpen. 'Van Bruegel tot
Rubens'. Tot 7 maart. Dagelijks
van 10-17 uur. Toegangsprijs: 200
Bfr. 11).
ZATERDAG
FILMS
GOES
- Grand Theater
14,19 en 21.30 u. Home alone 2.
HULST
- De Koning van Engeland
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Sister
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Body
guard.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Heme
alone 2.
13.45, 16.15 en 19 u. Belle en het
beest.
19 u. Far and away.
13.45, 16.15 en 21.30 u. Single
white female.
OOSTBURG
- Ledeltheater
20 u. Boomerang.
TERNEUZEN
- Luxor Theater
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Home
alone 2.
13.45, 16.15,19 en 21.30 u. Boome
rang.
ANTWERPEN
- Rex - 12,15,18 en 21 u. Daens.
- Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en
22 u. Raising cain.
- Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30
u. II Ladro di bambini.
-Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u.
Howard's end.
-Odeon 3 - 14, 17.15 en 20.30
Bitter moon.
-Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.36 u.
The best intentions.
-Rubens - 12, 14, 16 en 18 u. Ned.
versie. 20 en 22 u. Eng. versie:
Beauty and the beast.
- Quellin I 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Death becomes her.
- Quellin II - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Whispers in the dark.
-Quellin III - 14,16.30,19 en 21.30
u. Basic instinct.
-Metro I - 11-45, 14, 16.30, 19 en
21 30 u. The bodyguard.
-Metro II - 12, 14, 16, 18, 20 en 22
u. Sister act.
-Brabo - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
Flight of black angel.
-Tijl- 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Patriot games.
- Wapper - 14, 16, 18, 20 en 22 u.
L'Inconnu dans la maison.
-Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en 21 u.
Damage.
-Ambassades Club 1 - 14, 16.20,
gen, maar heeft nu als 'by-
operatie' eeii rconfract
met Super Channel. Gedurendi
een jaar zullen de uitzendingen
van Charisma TV op dit kabe)-
station te zien zijn. Op zondaj
morgen zendt Super Channel,
dat volgens eigen cijfers in 4,!
miljoen woningen in Nederland
te ontvangen is, al het in
Nederlands en Duits ondertitel
de programme "The Hour of Po
wer' uit van de Amerikaanse
televisiepredikant Robert Schul-
ler.
Bij d« uitzendingen werkt Cha
risma TV aauw samen met de
pinkstergemeente 'Kom en Zie'
te Rotterdam, die al vier
ervaring beeft met televisieuit
zendingen, en de Portugese Man-
na-kerk van pastor Jorge Tadeu,
die 225.000 leden heeft. De
stichting zal verder contact zoe
ken met de vele charismatische
kerken van in Nederland .wonen
de buitenlanders
18.40 en 21 u. Boomerang.
- Ambassades Club 2 - 14, 16, 18.
20 en 22 u. Universal soldier.
-Ambassades Club 3 - 14, 16, II
20 en 22 u. Housesitter.
-Ambassades Club 4 - 14, 16,181
Beethoven.
20 en 22 u. Le zebre.
brugge
- Complex Zwart Huis
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. Daens
14.30, 17.15 en 20 u. MidnigW
sting.
22.30 u. Whtopers in the dark.
14.36, 17.IS 20 u. City of joy.
22.30 u. Bitter meon.
- Mending
14.3», 17.15, 2» en 22.30 u. Siste
Act.
- Van Eyh
14.30, 17.15, 20 en 22.30 u. I
guard.
zondag
films
goes
- Grand Theater
14, 19 en 21.30 u. Home alone 2
hulst
- De Koning van Engeland
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Siste
act.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. I
guard.
13.45, 16.15, 19 en 21.30 u. Hon«
alone 2.
13.45, 16.15 en 19 u. Belle en i*1
beest.
19 u. Far and away.
13.45, li.15 en 21.30 u. Single wh»
female.
oostburg
- Ledeltlieater
14.30 en 20 u. Boomerang.
terneuzen
- Luxer Theater
13.45,16.15 en 20 u. Home alone 2.
S 13.45, 16.15 en 20 u. Boomerang.
[antwehten
ie zaterdag.
bruggï
- Complex 2hvart Huis
14.30, 17.15 en 20 u. Daens.
14.30 en 17.15 u. Midnight sting.
20 u. Whispers in the dark.
14.30 en 17.15 u. City of joy.
Ï0 u. Bitter moon.
- Mending
14.30, 17.15 en 20 u. Sister Act.
- Van Eyfc
14.30, 17.15 en 20 u. Bodyguard.
de stem
RADI01
Elk heel uur en om 7.30,8.30,12.30,
13.30, 17.30, 18.30 en 6.30 Nieuws.
TROS: 7.07 Nieuwsshow. 11.05 Ka
merbreed. 12.07 Aktua. NOS: 14.05
Grasduinen. EO: 17.04 Tijdsein.
KRO: 18.10 Echo. NOS: 19.04 Tegen
gas. 20.04 Langs de lijn, sport en
muziek. 23.07 Met het oog op mor-
qen. AVRO: 0.04 Easy listening. 2.02
AVRO Nachtdienst. 6.02-7.00 Van
nacht naar morgen.
RADIO 2
Elk heel uur nws. VARA: 7.04 Intro.
9.04 De tweede ronde. 12.04 Spij
kers met koppen. 14.04 Uitgelicht.
16.04 Happy hour. 17.04 Ophef en
vertier. 19.04 Voor wie niet kijken
wil. NOS: 22.04 Podium van de Ne
derlandse lichte muziek. 23.04-24.00
The bands.
RADIO 3
Elk heel uur nws. V00: 6.02 Ook
goeiemorgen. 9.04 Goud van oud.
12.04 Evers in het wild. 14.04 Oe Top
40.17.04 Rinkeldekinkel. NOS: 18.04
De Avondspits. VOO: 19.04 Evers in
de avond KRO: 20.04 Leidsekade
live. VARA: 22.04 Twee meter de
avond in. V00:0.04 Rave radio. 2.02
Pop ballads. 3.02-6.00 Oh, wat een
nacht.
RADIO 4
7.00, 8.00, 13.00, 18.00 en 20.00
nieuws. AVRO: 7.02 Wakker wor
den... 8.04 Fiori Musicali. 9.00 Pick
up. 10.00 Caroline. 11.00 Kurhaus-
concert: Muz. vor strijktrio. 12.00
Platenzaak. NOS 14.00 Middagcon
cert. Lucia di Lammermoor, oprea
van Donizetti. Koor en Ork. van de
Metropolitan New York o.l.v. Mar
cello Panni met sol. ca.16.30 De
Nederlanden. VPRO: 17.00 Het witte
doek. 18.04 De wandelende tak:
Oum Kalsoum. 19.00 De koffer. 20.02
Avondconcert. Nederlands Bla
zersensemble. 22.00 VPRO Jazz op
vier. 22.30 Jazzgeschiedenis.
23.00-24.00 VPRO Jaz op vier con
cert.
RADIO 5
ieder heel uur nieuws. NOS:
6.45-6.50 Mededelingenrubriek met
uitgebreid weerbericht en Scheep-
vaartberichten. EO: 7.05 Opo doro.
8.08 Zeggus. 8.30 Ronduit magazine.
NOS: 8.55 Waterstanden. 9.02
Ronduit praise. 10.02 De muzikale
fruitmandd. 11.02-Het interview.
12.02 Meer dan een lied alleen!
12.44 EO-Metterdaad hulpverlening.
12.45 Vragen naar de weg. 13.11 De
verandering. 13.56 EO-Metterdaad
hulpverlening. NOS: 14.02 NOS
Taal. 15.02 De schrijftafel. TROS:
16.02 Finale. NOS: 17.10 Radio UIT.
KZG: 17.45 De kerk van Jezus
Christus van de Heiligen der Laat
ste Dagen. NCRV: 18.02 Rondom het
woord. 18.30 Voor de eerste dag.
NOS: 19.00 Homonos. 19.30 Nieuws
in het Turks, Marokkaans en Chi
nees. 19.45 Onder de groene linde.
20.00 nieuws. EO: 20.02 Jubilate.
20.30 Laat ons de rustdag wijden.
21.14 EO-Metterdaad hulpverlening.
21.15 Reflector. 21.35 Deze week.
22.00 Een ontmoeting. 23.00-24.00
Zaterdagavonduur.
OMROEP BRABANT
9.03 Kinderprogramma Op stelten.
10.03 Brabants nieuws. 10.07 Actu
aliteiten en de Krant in Brabant en
weerman Johan Verschuuren.
10.20 De Brabantse agenda. 11.03
Brabants nieuws. 11.07 Van harte.
12.05 Brabants nieuws. 12.07-13.00
Muziek beneden de Moerdijk.
17.07-18.00 Omroep Brabant Sport
OMROEP ZEELAND
10.00 ANP-nieuws. 10.03 Dag-
Week! 11.00 ANP-nieuws. 11.05
Dag-week! Vervolg. 12.00 ANP-
nieuws. 12.05 Dag-weekl Vervolg.
13.00 ANP-nieuws. 16.00 ANP-
nieuws 16.03 Omroep Zeeland
sport. 17.00 ANP-nieuws. 17.08 Om
roep Zeeland sport. Vervolg. 18.00
ANP-nieuws.
Droom ik nu of uos htltihl
L TA hoor nuts mrer 1 j-.
^7
V