S3c ellen m/v UIT gids gitarist Hans Visser na Flairck periode op eigen benen Ie J ijssgfc Derksen L ie Lagoon ^iZiïes[deatLui®Scal- Tilburgse volksopera eert 'eigen' koning Fotograaf Werry Crone volgde koningin 'van negen tot vijF .*5 etere neel-Aanbod drijf van Voegwerken oneel-Vraag iebemiddeling ioe-geroep voor Pavarotti bij )on Carlos in Scala Golden Earring Nits Calvin Russell Throwing Muses 7 Year Bitch US 101 South DE STEM gMs WOENSDAG 9 DECEMBER 1992 DEEL D en exclu- ïnze vak pen uniek keuken- |arin al uw worden. Keuken- I gratis bij erneuzen 16496 voegwerken, ook het an oude voegwerken. tel. 03451-16545. allenburo, impresariaat, op korte termijn: tme en p.r., lengte, uiterl. onbel- dens kant. uren en op zaterdag!^ Bij blues oei ik thuis' ,r Lei Coopmans llorig seizoen deed gitarist/componist Hans Visser mee fan de Reünie-show van Flairck, de muziekgroep laarvan hij een aantal jaren deel heeft uitgemaakt, In jezelfde periode echter formeerde hij een eigen muziek- i waarmee hij begon aan een zelfstandige carrière lis muziekman: Hans Visser Vrienden. Nu is het lezelschap op reis met een programma over de geschie- laiis van de zwarte Amerikaanse muziek: 'Acoustic king'. ■oenin 1977 Flairck werd opge licht door broer Erik Visser en leter Weekers was Hans Visser Tieteen ook van de partij. Zeven Ear had hij zijn aandeel in de Juccessen van deze Nederlandse |iiziekband: een gouden en een liatina plaat, een Zilveren Harp, ftcee Edisons, diverse prijzen, laarna trok hij rond als begelei- Tcr van andere artiesten als Eeorge Moustaki, Raymond van jet Groenewoud, Peter Faber, Merman van Veen, Harry Sack- loni, Laurens van Rooyen en Marco Bakker. Tussendoor Iracht hij enkele solo-cd's uit: TDnel' in 1987 en 'Europa' in üezen feeft Hans Visser nu dan voor- afscheid genomen van tlairck?. „Ik zeg niet, dat ik er Milaan (afp/dpa) - Voor de {ter van de Italiaanse opera Luciano Pavarotti kwam het Igenblik van de waarheid lan het slot van de tweede fcte. Een lichte onzekerheid r de stem, mogelijk een valse joon, en de reactie uit het lubliek was meedogenloos, terwijl de meeste toeschou wers in de zaal Luciano wel- iillend nog de hand boven let hoofd hielden, maakten ie opera-fanatici op het pellinkje hun ongenoegen Tot schril gefluit en boe-ge- pep kenbaar. la afloop van de seizoenpremiè- van Verdi's 'Don Carlos' ak een tien minuten durende [Natie, waarin echter ook afkeu- ;od gefluit en boe-geroep uit de Jal in doorklonken. De kriti- die geluiden golden evenzeer regisseur Franco Zeffirelli en di- Riccardo Muti, wie chande' werd toegeroepen, als a sopraan Daniela Dessi, die er 'an werd beschuldigd 'Verdi te [ebben doen huilen'. 'et Pavarotti in de titelrol leek en sensationele opera-gebeurte- Is de Scala te wachten staan, laar de critici bleken gisteroch- r®'eerder teleurgesteld. 'Een [®6s, hoewel niet puntgaaf', beeldede Corriere della Sera "8 welwillend. Maar La Stam- sprak van een 'geruïneerd «st en de criticus van H Gior- "ad eon 'lijdende Don Car 's gezien. De Repubblica had over een 'heel gewone Verdi'. fout van Luciano, die aan i ,s( vab de tweede acte naar 'jff haPte en een noot inslikte de tot het eerste gefluit. De scenering van het helse tafe- ®e' honderd figuranten, «J e noS de kritiek en iro- ch(opmerkingen. Alleen Sa- "dRamey als Philips de Twee s'1 UIlaaiem de goedkeuring ,8 ragen. Hij speelde volgens J,ornare Pavarotti 'naar het »eedeplan'. il"iet gebeel geslaagde artis- Pres'atie in de Milanese DermWaS ,deels °°k terug te 'e Italiaan bezuiniginSen die I 'Wüaanse opera heeft moeten ■id» n Gevreesde uitge- uis en escort bureau dag, 7 dagen per week. boys voor boys. >1: 01184-79214 agd evt. inwoning mogelijk. wvieesne unge lieknrr r°teSten teSen de subsi. 'trkt bleven echter be itste ,en£e'e Minuten voor de liike lgde vanuit de konink- aan en •Zlln eerbied' voor Mi le dnm- ?ln dtwoners, en zegde tofknsbd??tleSfhandalen ge~ a® zi]n solidariteit toe. nooit meer zal spelen, maar Flairck is voor mij voorlopig wel een gesloten boek. Kijk, het is heel simpel: Flairck is van mijn broer Erik en die voelt zich aan getrokken tot de zwaardere, se rieuze muziek en tot het theatra le aspect van een optreden. Ter wijl ik steeds meer als muzikant, maar ook als componist neig naar de lichtere muziek. Het mo ment was gekomen dat ik moest kiezen. Of het een: Flairck, of het ander: mezelf." „Je moet je voorstellen hoe dat gaat bij Flairck: Erik compo neert een aantal nummers en daar ga je een maand op repete ren om vervolgens op toernee te gaan. Bij een goeie componist zoals Erik komt de muziek recht uit het hart. Als je als muzikant tachtig avonden de muziek speelt die uit iemand anders zijn hart is gekomen, dan ga je je ook een beetje zo voelen. En dat wilde ik niet meer, want de mu ziek in mij klinkt anders. Je leert daar ook niks meer van. Boven dien gaat Eric met Flairck steeds verder de theatrale kant op. Het is allemaal wel goed gedaan hoor, fantastisch zelfs. Maar ik wil dichter bij de muziek blijven. En ik wil dat elk concert spring levend is. Dus ben ik nu jazz gaan maken, en blues. Daar voel ik me beter thuis. En uiteindelijk gaat het er om dat je de muziek speelt die bij je past. Het is net als met kleren: wat je aantrekt, ben jezelf." Jazz Het nieuwe programma van Hans Visser Vrienden (Hans Visser-akoestische gitaar, Wiro Mahieu-contrabas, Martin Fondse-vleugel, Frank Nielan- der-saxofoons en Marian Rolle- zang) bestaat uit twee verschil lende onderdelen. In het eerste geeft de groep een overzicht van de ontwikkeling van de jazz. Van de worksongs tot Charlie Parker.- Dat deel heeft ook een beschei den show-element, vooral dankzij de presentatie van de Amerikaanse gospel- en blues zangeres Marian Rolle uit Miami. Hans Visser: „Het is voor het eerst dat ik met een echte zwarte artiest speel en ik moet zeggen, dat is een heel aparte ervaring. Omdat die mensen de discrimi natie aan den lijve hebben on dervonden, beheersen zij de blues op een waarachtige, door leefde manier. Dat merk je aan Marian. Ze kan zeer geëmotio neerd raken als ze zingt. Heel intens en dramatisch. Toen ik daar tijdens een repetitie eens iets over zei, of het niet wat overdreven was, kreeg ik de wind flink van voren". In het tweede deel komen de eigen nummers van Hans Visser aan bod in een echte concert- vorm. Eigen nummers die wel weer verwijzen naar de jazz en de blues. "Dit vak heeft veel nadelen. Maar er is ook het grote voordeel dat je je emotie in je werk kwijt kunt. Daarom kan ik nu ook eerlijk zeggen, dat ik het bij Flairck niet meer naar mijn zin had. Dat ik als muzikant voor de keuze stond: klassiek blijven of de lichte kant opgaan, theater maken of muziek. Mijn grote voorbeeld als muzikant was Astor Piazzolla. Die was 72 jaar toen hij nog met zijn men sen zonder enig showwerk een zaal volledig uit het dak speelde. Die bleef trouw aan zijn eigen muzikale emotie, zonder te hoe ven grijpen naar opsmuk of show." Hans Visser Friends zijn op 19 december in Theater Achterom in Breda en op 30 december in De Nobelaer in Etten-Leur. Hans Visser (geheel rechts) met zijn muzikale vrienden. FOTO KIK PRODUCTIONS SINDS MARIAH Carey en Eric Clapton met zogeheten 'un plugged'-versies van hun reper toire hitparade-successen be haalden, is de stortvloed aan (semi-)akoestische concerten van als 'elektrisch' bekend staande acts amper nog te stui ten. Nederland kan daarbij na tuurlijk niet achter blijven en uiteraard moet de Golden Ear ring daarbij het voortouw ne men. Onder de noemer The naked truth werd een tijdje geleden in een Amsterdams café in het bijzijn van geluids- en video apparatuur een akoestisch con cert gegeven. De video-beelden zijn al te zien geweest bij Vero nica en de bijbehorende cd is inmiddels een paar weken uit. Het idee is niet bijster origi neel, maar toch is The naked truth een hele aardige plaat. Eens te meer word je bij beluis tering duidelijk dat de Earring een muzikale eenvoud in de composities heeft zitten, die bij deze 'ingetogen' vertolkingen ijzersterk over komt. Omdat deze jongens ook nog eens goed kunnen spelen en er geen over kill is die die kwaliteiten over stemt, is The naked truth een hele sympathieke plaat gewor den. Het is veruit de leukste Earring-langspeler sinds jaren. (Columbia) WIM VAN LEEST WIE HET over originele Neder landse popmuziek heeft, heeft ■het al gauw over The Nits. Henk Hofstede, Rob Kloet en Robert-Jan Stips komen per plaat verder af te staan van het conventionele en voorspelbare. De ooit Beatles-achtige new- wavemuziek is inmiddels geë volueerd tot redelijk ingetogen, volstrekt eigen muziek. De on bevangen benadering van het instrumentarium en het gege ven dat een tekst zowel qua onderwerp als qua structuur alle kanten op kan gaan, maken de nummers van The Nits bij zonder avontuurlijk. De eerder dit jaar verschenen cd Ting is daar een schitterend voorbeeld van. Met de cd Hjuvi, a rhapsody in time gaan The Nits nog een stap verder. Samen met het Radio Symfonie Orkest onder leiding van dirigent Jan Stulen werden stukken van Ting op tv vertolkt. Daarbij werd niet ge streefd naar het met orkestrale klanken aankleden van die nummers, maar naar het onder brengen van de Tmp-stukken in een op zichzelf staand ge heel. Het nu op plaat gezette resul taat is een opmerkelijke cd die laat horen dat mensen uit ver schillende muzikale disciplines heel wel in staat zijn elkaar in creatief opzicht tot grote hoog ten te stuwen. (Columbia) WVL MET ZIJN verweerde kop lijkt Calvin Russell ouder dan de 44 jaar die hij in werkelijkheid is. We zullen het er maar op hou den dat intens leven zijn sporen heeft nagelaten op zijn gezicht. Belangrijker is natuurlijk dat die doorleefdheid ook in zijn muziek tot uiting komt. SoldierRussells derde langs- peler, is een uitstekende plaat geworden vol intense songs over het menselijk bestaan. De liefhebber van oprechte, coun- try-achtige rock mag deze plaat eigenlijk niet missen. De vanuit Austin, Texas opere rende singer/songwriter Calvin Russell maakte met zijn twee vorige platen A crack in time en Sounds of the fourth world al duidelijk dat hij van hetzelf de kaliber was als figuren als Townes van Zandt, Guy Clark en Jerry Jeff Walker. Soldier is de overtreffende trap. Composities en vertolkin gen zijn van een dusdanige kwaliteit dat je als luisteraar bij wijze van spreken op het puntje van je stoel zit. De in tensiteit druipt er van af en de meeslependheid is buitenge woon groot. Op de valreep van dit jaar levert Calvin Russel met Soldier een van de aller beste cd's van '92 af. (New Rose, Play It Again Sam) WVL BEGIN OKTOBER, direct na een aantal succesvolle optre dens in Nederland, trad de Amerikaanse gitaarband Thro wing Muses, in Engeland op, waar onder meer The Grand Theater in Londen bezocht werd. Ook dat was een sterk en fel concert, zo blijkt uit de opnames die er gemaakt zijn voor de live-cd The Curse. Begin 1992 sloot Throwing Mu ses een hectische periode af waarin de band gehalveerd werd: alleen zangeres/gitariste Kristin Hersh en drummer Da vid Narcizio bleven over. Tij dens het bezoek aan Nederland, waarbij Bernard Georges de bas voor rekening nam, toonde Hersh zich erg enthousiast over de nieuwe start. Tijdens de concerten uitte zich dat in pas sie voor de muziek, waarin Hersh zich op het podium vol ledig terugtrekt. De overgave van de bandleidster, onder steund door een sterke ritme sectie, staat garant voor een indringende live-act, en is uit stekend weergegeven op The Curse. De tournee van Throwing Mu ses volgde op het uitkomen van de cd Red Heaven, de eerste in de nieuwe bezetting. Live wordt echter het hele Muses- repertoire behandeld en komt Red Heaven niet overmatig veel aan bod, al horen de nummers Pearl en Firepile zeker tot de hoogtepunten, terwijl de Hen- drix-cover Manic Depression voor een passende opening zorgt. (4AD/Play It Again Sam) PAUL VERLINDEN DEAD MEN don't rape. Een waarheid als een koe, maar ook een tekst die veel woede en agressie verraadt. Of wat te denken van: Give me a gun to see your fear and watch you run! De dames van het Ameri kaanse hardcore-meidengezel- schap 7 Year Bitch moet duide lijk wat van het hart en ze maken van hun hart geen moordkuil. Het fenomeen 'mei denband' is allesbehalve nieuw in muziekland, maar zelden klonk het zo gemeen en nasty. 7 Year Bitch timmert al jaren aan de weg, maar pas nu ligt er de debuut-cd Sick 'em. De plaat is in feite de samenvat ting van zo'n vijf jaar stevig gitaarwerk en bevat de num mers van de cd-single Lorna, zes nummers van een 10" pic ture-disc en de nummers die de groep door de jaren heen voor diverse compilatie-platen le verde. Het gitaarspel is zeer noisy, de The Nits: onbevangen benadering. FOTO SONY ritmesectie opzwepend. Zange res Selene Vigil klinkt alsof ze je door de speakers heen bij de strot wil grijpen. Het is tegelij kertijd ook het laatste album geworden, waarop gitariste Stefanie Sargent nog is te ho ren. Vlak na beëindiging van de opnamen overleed zij aan een heroïneverslaving. De Europese toernee die de groep voor begin 1993 gepland had, gaat echter gewoon door: Roisin Dunne is inmiddels aangewezen als op volgster. Hopelijk weet zij de bitchy geluidswal overeind te houden. (CZ/Semaphore) GERARD VAN DEN BROEK Onder de serienaam Lite Jazz brengt het gloednieuwe Ameri kaanse label US 101 South een aantal interessant ogende titels uit. Het label - genoemd naar de highway die van noord naar zuid door Californië loopt - is bestemd voor muziek van 'he dendaagse ruimdenkende indi viduen die de routine van de dagelijkse beroepspraktijk wil len doorbreken'. Dat doorbreken doet bijvoor beeld Debbie Spring met de cd Ocean Drive. Debbie bespeelt de altviool (een klassiek instru ment bij uitstek) in het Miami Symphony Orchestra en maakt hier een uitstapje naar de lite jazz. Maar jazz is dit helemaal niet. Het is meer uiterst vak kundig gemaakte folk-fusion, soms herinnerend aan een groep als Flairck. Betere mu ziek voor het duurdere yuppen- café. Veelbelovend lijkt de cd Toda Amérika van de Venezolaanse elektro-akoestische harpist Carlos Guedes. Eén nummer is leuk, maar ze zijn allemaal het zelfde. Perfect gespeeld en op genomen, maar je hebt het snel gehoord. Hier en daar doet het trouwens sterk denken aan Andreas Vollenweider. Het ti- tel-nummer Toda Amérika is het aardigste: swingende salsa, een ode aan het all-American optimisme van Canada tot Chi li. Eveneens als Lite jazz gelden Grace van toetsenist Joe Mc- Bride en Look Ahead van Ge rald Veasley (6-snarige basgi taar). Al deze nummers zijn min of meer hetzelfde, kundig voortdeinend op een zee van synthesizerklank, maar met jazz heeft het weinig te maken. Today's most entertaining easy listening lite-jazz, zo wordt de cd Rumor has it van altsaxofo nist Kenny Blake omschreven. Een terechte omschrijving, en tochstaat staat er op deze schijf muziek die je inderdaad jazz kan noemen. Bijvoorbeeld een heel aardige, verrassend sterk modulerende versie van Elling tons Satin Doll. Al deze platen staan op een zeer hoog professioneel niveau. Het is alleen geen muziek om echt naar te luisteren, het is - veredelde - muzak. Aanbevolen voor een publiek van beter op geleide dertigers. Laat je overi gens niet misleiden door de aanduiding easy listening, want het gaat hier in alle gevallen om nummers met zeer stevig bas- en drumwerk. (101 South Records) HANS ROOSEBOOM Van onze kunstredactie Tilburg - In het theater Noorderligt in Tilburg gaat op 17 december de volkso pera 'Willem II' in premiè re. Het muziekspektakel gaat over de vorst die zijn hart verpand had aan deze middenbrabantse plaats. Het stuk is geschreven door Jace van de Ven (tekst) en Lauran van der Sanden (mu ziek). Aanleiding is de 200e verjaardag van Willem, die werd geboren in december 1792 en koning was van 1840-1849. Centraal staat het privéleven van de kroonprins en koning, zijn aandeel in het (mislukte) dempen van de Belgische op stand (1830), zijn politieke ommezwaai in het revolutie jaar 1848, zijn liefdeleven en zijn talloze bindingen met Til burg. Willem II, koning van 1840-1849. foto archief de stem Na een aantal voorstellingen in Tilburg zal de volksopera 'Willem II' te zien zijn in an dere steden in Brabant en Bel gië. Amsterdam (anp) - Fotograaf Werry Crone maakte in een jaar 6.500 foto's van koningin Beatrix in functie en aan de monarchie verwante mensen en zaken. Hij koos er 128 uit voor de tentoonstelling en het boek 'In dienst van het Koninkrijk, de monarchie in staatsbestel en samenleving'. De tentoonstelling is van 19 de cember tot en met 14 maart te zien in het Rijksmuseum. Boek en tentoonstelling zijn documen tair van karakter en hebben wei nig van de gezellige Oranjezon netje-sfeer. „Dat zijn andere boeken, voor een ander publiek", zegt Crone (37). Het Rijksmuseum gaf Crone, werkzaam bij het dagblad Trouw, de opdracht. Aanleiding was het recente koperen jubi leum van de koningin. Ondanks het feit dat er een begeleidings commissie was ingesteld en de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) graag wilde meewerken, moest Crone de zaak zelf op poten zetten. Het ging niet altijd even vlot. „Ik wilde de handen van de koningin terwijl ze haar handte kening zet onder een staatsstuk. Ook wilde ik haar wekelijks overleg met Lubbers vastleggen. Dat zijn beelden die het koning schap in volle betekenis treffen. Ik heb in het eerste stadium verzoeken ingediend, ze zijn pas op het laatst gehonoreerd." Dat Crone redelijk content is met het boek, betekent volgens hem niet dat zijn project alleen maar uit briljante foto's bestaat. „Er is geen fotograaf die hon derd briljante foto's in zijn leven maakt. De foto's moeten echter samen het verhaal van de konin gin aan het werk vertellen, van negen tot vijf, zeg ik maar. Be langrijk vind ik ook dat er op één foto al zoveel te zien is dat hij op zich weer een verhaal vertelt. Daarom vind ik de foto van die kamerheer in het stad huis van Rotterdam heel goed. Terwijl de balkonscène plaats heeft, staat hij te wachten met de jassen van Beatrix en Mar griet, met op de achtergrond een kaart van Rotterdam en daarbo ven ook nog eens de schilderijen van twee vroegere koninginnen. Alle foto's zijn in zwart-wit, om de eenheid te bewaren. „Kleuren FILMS GOES - Grand Theater 14 u. Peter Pan. 20 u. Strictly ballroom. HULST - Koning van Engeland 20 u. Single white female. 14 en 20 u. Belle en het beest. 20.15 u. Bodyguard. 14 en 20 u. Boomerang. 20 u. A league of their own. ANTWERPEN - Rex - 12, 15, 18 en 21 u. Daens. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. -Odeon 1 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The player. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howard's end. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. The power of one. -Odeon 4 - 14, 17.15 en 20.30 u. The best intentions. -Rubens - 14, 16 en 18 u. Ned. versie. 20 en 22 u. Eng. versie: Beauty and the beast (woe. ook 12 u.). -Quellin I - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Whispers in the dark. - Quellin II - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Basic instinct -Quellin UI - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Lethal weapon 3. -Metro I - 14, 16.20, 18.40 en 21 u. Patriot games. - Metro n - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Housesitter. -Brabo - 14, 17.15 en 20.30 u. 1492: The conquest of paradise. -Tijl - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Bitter Moon. kunnen elkaar in zo'n boek gaan pesten. Ze zijn in West-Brabant anders dan in Japan bij voor beeld, waar ik de voorbereidin gen voor het staatsbezoek vast legde." Daar fotografeerde Cro ne onder meer hoe ceremonie meester G. Monod de Froideville de zetel voor de majesteit keurt. Het boek wordt ingeleid door journalist Harry van Wijnen, lid van de begeleidingsommissie. Hij schrijft onder meer dat 'zo lang Thorbecke's schepping van de Nederlandse staatsvorm zich niet oplost in een supranationaal bestel, het nationale koning schap nog wel een generatie of twee intact zal blijven.' Tenmin ste, als er geen 'inwendige on dermijnende krachten' aan het werk gaan. Het moderne koning schap zou weieens aan zijn eigen perfectie ten gronde kunnen gaan, denkt Van Wijnen: „Ko ningin Beatrix heeft zoveel van haar werk gemaakt dat geen enkele opvolger er daarna nog veel van kan maken." Koningin Beatrix foto anp - Wapper - 14 en 16 u. Beethoven. 19.20 en 21.30 u. The hand that rocks the cradle. -Sinjoor - 14, 16, 18, 20 en 22 u. Midnight sting. BRUGGE - Complex Zwart Huis 20 u. Whispers in the dark. 14.30 u. De Notenkraker. 14.30 u. L'Ours. - 20 u. City of joy. 14.30 u. Fried green tomatoes. 20 u. Basic instinct. - Memling 14.30 en 20 u. Daens. - Van Eyk 14.30 en 20 u. Patriot games. GENT - Decascoop 20 u. Millers's crossing. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Single white female. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Husbands and wives. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Beauty and the beast. 20 u. Midnight sting. 14.30 en 17 u. Whispers in the dark. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Thunder- haert. 14.30, 17 en 20 u. Rapid fire. 20 u. Best intentions. 20 u. A league of their own. 14.30 en 17 u. Housesitter. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Patriot games. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Deans. 22.30 u. 1492. 22.30 u. Far and away. 20 en 22.30 u. Bitter moon. 22.30 u. Universal soldier.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 19