Meer geluid rondweg mag' 'Boven de wolken is het prachtig' EEN KWESTIE VAN PLAATSELIJK NIEUWS ZAKEN NIEUWS GIRO 800800 Problemen met kinderzegels bijna opgelost ;S gaan akkoord met minimale overschrijding geluidhinder üostburg Lstem ZEELAND C4- 1100 GRATIS iERPLAATSEN IER 0 tot 15.30 uur. benzinestation EXAMENS Veel bewoners verzorgingshuis aangewezen op personeel Onderzoekster naar Botswana NATIONALE ACTIE VOOR JOEGOSLAVIË EN SOMALIË woensdag 9 december 1992 ettige feestdagen idig nieuwjaar. I^onze verslaggever - De problemen met de ijérpostzegels zijn bijna „«lost- „Als het goed is Sin, vandaag de laatste be llingen de deur uitge- in," aldus gisteren M. de i>jan namens de Stichtiiig juderpostzegels Nederland. Wr problemen met het nieuwe asielsysteem hebben enkele nderdduizenden mensen hun «•els niet of te laat ontvangen, i jaar werd voor het eerst j,ruik gemaakt van dat nieuwe Lelsysteem. Makkelijker voor de scholen en veiliger voor de scholieren, dat was de bedoeling. Vorig jaar waren 22 kinderen van hun geld beroofd, daarom werd nu besloten om over te gaan op een systeem van eenma lige machtiging. Op die manier hoeven de kinde ren niet met contant geld over straat te gaan. Alle bestellingen moesten door de scholen worden verzameld en doorgegeven aan de stichting Kinderpostzegels. Toen de dozen met bestellingen bij de scholen aankwamen, bleek er wat mis te zijn gegaan. „De bestellingen kwamen al vrij laat en toen bleken de bestellingen van twee groepen ook nog door elkaar te zitten. Dat was heel wat uitzoekwerk, ik ben er bijna een week mee bezig geweest," vertelt Nelleke de Jong van ba sisschool de Klimroos in Roosen daal. Ook andere scholen ont dekten fouten. Namen klopten niet. Er zaten bestellingen voor adressen in een andere plaats tussen. Ongeadresseerde bestel lingen. Dubbele setjes. Incom plete setjes. Het 06-klachten- nummer van de stichting werd door duizenden verontruste scholen opgebeld. Achteraf kan De Haan die klachten wel verklaren: „Eén van de problemen was dat men sen bestelden op hun huisadres en met hun zakenrekening be taalden. Op de adresetiketten komt dan het zakenadres te staan." Ook waren er problemen bij mensen met een 'en/of reke ning'. Dan stond op het etiket niet de naam van degene die besteld had, maar van de andere rekeninghouder. „Daardoor zat er in elke scholendoos wel iets dat fout was." Fouten werden gemaakt door het inpakbedrijf en bij de scho len. Diskettes met bestelling kwamen beschadigd binnen en waren daardoor onleesbaar. Be stellingen werden dubbel ge boekt. De stichting Kinderpost zegels had er dagen werk aan om het allemaal uit te zoeken. Door het vergelijken van bestanden werden bijna alle problemen op gelost. Uiteindelijk bleek dat van de drie miljoen bestellingen er zo'n tweehonderdduizend fout zijn. „Er is sprake van echte kinder ziektes. Toch was een aantal problemen achteraf te voorko men," geeft De Haan toe. „Een aantal fouten hadden we wel verwacht, maar niet dat het er zoveel zouden zijn. Uiteindelijk is het alleen gelukt om het voor de kinderen veilig te maken." *Peter van Oorschot uit Tholen haalde onlangs op 17-jarige leeftijd zijn vliegbrevet. Voor die prestatie ontving hij de Martin Schroder Wing. FOTO DE STEM DICK DE BOER Het gebeurt maar enkele keren per jaar, dat iemand op zijn 17e zijn vliegbrevet haalt. Jon geren die daarin slagen krijgen de Martin Schroder Wing. On langs viel Peter van Oorschot uit Tholen die eer te beurt. Broer Marcel was hem al voor gegaan. Het is een zeldzaam heid dat twee jongeren op die leeftijd hun vliegbrevet op zak hebben. De twee hebben al eens samen rond gevlogen. „Als we samen vliegen, is er maar één de baas. We hebben er alleen voordeel aan dat we al lebei een brevet hebben. Gaat het mis dan is de ander er nog. Een veilig gevoel". Van buiten wijkt de behuizing van de «mille Van Oorschot in Tholen niet af Jan een normaal agrarisch bedrijf. Een boerenwoning met een voldaan ogende rat voor de deur, omgeven door grote schuren, aangeharkte paden en grasland vee. Binnen maken miniatuurvlieg- u'gen en onderscheidingen uit de vlie gerij meteen duidelijk dat het gezin zich ook met vliegen bezig houdt. De vliege- 'iverzameling telt enkele bijzondere roteeën: twee maal een Martin Schrö- er "htg, een onderscheiding voor vlie gers die op hun 17e hun vliegbrevet alen. Peter van Oorschot, inmiddels 18, reeg die Wing onlangs. Broer Marcel as hem al voor gegaan. jj broers raakten enkele jaren geleden canada bevlogen van de vliegerij, ze haar enkele rondvluchten maak ten en,een grote luchtvaartshow bezoch- het familie zit het verder niet. Of moet van onze oma komen. Er zijn pas foto's vlio Sponden waarop ze in een Daa ®e vBegveld Woensdrecht. r maakte ze net na de oorlog eens een rondvlucht. Ze schijnt altijd gezegd te hebben: een van de jongens wordt piloot". Peter heeft zijn A-brevet intussen al een jaar op zak. Hij was toen hij het haalde net te laat voor de uitreiking van de Martin Schroder Wing, die maar een keer per jaar plaats vindt. Hij is op zijn 16e, toen hij nog op het atheneum zat, theorie- en praktijklessen gaan volgen bij de Stichting Vliegopleiding Seppe. „Door Marcel kwam ik daar veel. Dat was balen. Hij vloog met de instructeur in een tweepersoonskist en ik kon er- niet bij. Ik keek rond en luisterde naar de verhalen van de vliegers. Als Marcel klaar was, gingen we weer naar huis. Op een dag heb ik een proefles genomen. Dan ben je óf genezen óf je gaat door. Dat mijn broer al vloog, was geen voor deel. Helemaal niet leuk. Het begon al op proefles. Iedereen zei: jij kent alle instrumenten al". Er zit best veel vast aan een vliegoplei ding. „Sommige mensen denken dat vliegen alleen opstijgen en landen is. Dat is het dus niet. Sommigen denken dat het hetzelfde is als autorijden en dat de theorie niets voorstelt. Je moet een hoop leren over motoren, instrumenten, meteo, wetten en voorschriften en navi gatie. Het vliegen zelf moet je geconcen treerder doen dan autorijden. Je hebt meer instrumenten om op te letten. Een dashboard vol. En je kunt meer kanten op: ook naar beneden". Het examen voor het A-brevet kan wor den aangevraagd na veertig uur vliegen bij een niet-rijkserkende vliegopleiding en na dertig uur bij een rijkserkende zoals de Stichting Vliegopleiding Seppe is. Om te slagen moet je onder meer steile bochten kunnen nemen, noodlan dingen kunnen maken op en buiten een vliegveld, kunnen landen als het elek trisch systeem uitvalt en voorzorgslan dingen weten uit te voeren als bijvoor beeld het zicht heel slecht wordt. „De dag voor het examen had ik nog een vlucht. We kwamen in de mist terecht. Zo slecht. Niet te beschrijven. Het was de enige vlucht vanaf Seppe die dag. Wat ook niet zo leuk is, als het onweert en je alleen nog de bliksem over de radio hoort en de schichten langs ziet komen. Je moet niet te gauw schrikken als je vliegt". Verder is vliegen volgens Peter een kwestie van inzicht. „Je kunt het een beetje vergelijken met het behalen van het rijbewijs. Sommigen doen er negen of tien keer over. Je moet voor het vliegen net zoals voor autorijden een beetje gevoel en aanleg hebben. Een vliegershandje hebben, noemen ze dat". Vliegtuigrampen weerhouden de broers Van Oorschot er niet van om het bij het A-brevet te laten. „Zoiets als in de Bijlmer gebeurt maar een op de miljoe nen keren. Vliegen is veiliger dan auto rijden". Marcel is na het atheneum begonnen aan een opleiding tot verkeersvlieger. Als alles meezit, is hij over een paar maanden KLM-piloot. In zijn vrije tijd vliegt hij regelmatig mensen rond in kleinere toestellen. Pas bracht hij nog zakenlui naar Luxemburg. Peter is na het atheneum lucht- en ruimtevaart techniek gaan studeren. Intussen be kwaamt hij zich op Seppe steeds verder In het vliegen. „Naar een vliegschool wil ik niet. Ik zie een carrière als verkeersvlieger niet zit ten. In die grote kisten op de lijnvluch- ten ben je meer een buschauffeur. Ik wil wel beroepspiloot worden. Dan mag je rondvluchten doen. Net zoals nu, maar je wordt ervoor betaald". Met het A-brevet mag Peter boven Ne derland, boven een deel van Duitsland en boven een deel van België .vliegen. Onlangs heeft hij het radiobrevet - dat hem ook een trofeetopleverde - gehaald. Omdat hij daardoor de radio in het toestel mag gebruiken, mag hij nu ook op de grote vliegvelden zoals Schiphol landen. „Zo ga je iedere keer een stapje verder. Ik ben nu bezig met het Al-brevet. Dan mag je overal op de wereld vliegen in een eenpropellervliegtuig met drie pas sagiers". Peter vindt het haast niet uit te leggen wat hem trekt in het vliegen. „In de lucht is leuker dan op de grond te blijven staan. Als je in een wolkendek zit, kijk je alleen op het instrumenten paneel. Maar boven de wolken is het héél mooi. Vooral als de zon op- of ondergaat. Zelfs mensen die al tientallen jaren vliegen, blijven dat prachtig vin den. Vliegen geeft een hartstikke lekker gevoel. Je bent helemaal los. Je hebt met niemand, bijna niemand dan, iets te maken. Je bent druk bezig en intussen kan het toch ontspannen zijn. Hoe nauwkeuriger je gaat werken, hoe leu ker het wordt. Zeker als je solo gaat". De eerste solovlucht komt altijd onaan gekondigd. „Op het moment dat de instructeur je bekwaam vindt, laat hij je alleen gaan. Hij zat naast me en zei: 'Heb je je vliegmededelingen goed ge leerd? Ja. Dan stap ik uit. Stijg maar op en zet weer maar neer.' Het is een vreemde ervaring. Je kijkt naast je en er zit niemand. Het mooiste van zo'n solo is dat het goed gaat. Je bent pas zenuw achtig als je weer op de grond bent. Dan komt iedereen op je af. Ze hebben je allemaal gevolgd en meegeleefd. Als je beneden bent, klappen ze en feliciteren je". Peter heeft er intussen al enkele vluch ten als piloot opzitten. Hij had onder andere zijn moeder en zijn broer als passagiers aan boord. Met zijn broer vloog hij over het weidse Tholense land schap. Boven hun huis zwaaiden ze tot schrik van hun moeder even met de vleugeltjes. Ze vliegen graag met elkaar. „We gaan elkaar niet zitten vertellen hoe het moet. Als we samen vliegen is er maar één de baas. Die op de linkerstoel. Het heeft alleen maar voordelen, dat we allebei een brevet hebben. Gaat het mis, dan is de ander er nog. Een veilig gevoel"! IJzendijke BOLLING - Bolclub Molen- zicht hield een Sinterklaas-af- valpuntenbolling waaraan 55 personen deelnamen. Uitslag: 1. H. Goossens-L. Claeys-W. Cornells, 2. W. Deseyn-G. Teerlinck-F. Verbeke, 3. A. Pauwels-F. Blomme-H. van de Wege. Eindhoven - Technische Universiteit. Doctoraal Technische Natuurkunde: H. Spruijt, Oostburg. Van onze verslaggever Oostburg - De grenswaar de voor geluidhinder van de aan te leggen rondweg bij Oostburg mag voor het pand Oude Haven 22 met één decibel gepasseerd worden. Dit hebben GS beschikt op een desbetreffend verzoek van het gemeentebestuur van Oostburg. De inspecteur milieuhinder heeft hiertegen geen bezwaar. De beschikking geldt voor de grenswaarde tegen de gevels. Het is niet mogelijk door middel van een geluidswal of iets derge lijks de geluidhinder terug te dringen. Uit verkeerstechnisch oogpunt is dat ongewenst. Dat ontslaat de aanlegger van de weg niet van de verplichting aan het huis dusdanige voorzienin gen aan te brengen dat mogelij ke geluidhinder binnen in het pand de daarvoor geldende waarden niet overschrijdt. Vol gens B en W van Oostburg is dat, gezien de bouwkundige toestand van het huis, niet het geval. Twee andere woningen aan de Oude Haven moeten worden ge sloopt. Het gaat om de nummers 17 en 19. Daar worden de gestel de waarden fors overschreden maar wordt het plaatsen van een geluidscherm niet als zinvol ge zien. GS wegen het belang van de bewuste bewoner af tegen het algemeen belang van de rond weg. Zij wijzen-, erop dat de rondweg leidt tot een duidelijke verbetering van de verkeerstech nische en milieuhygiënische si tuatie in de kern Oostburg. Immers al het doorgaande ver keer, waaronder tal van vracht wagens, worden straks omgeleid buiten de kern. „De overschrij ding van de voorkeursgeluids- waarde (voor pand Oude Haven 22, red.) blijft daarbij beperkt tot één decibel", aldus het colle ge- Van onze verslaggever Nijmegen - Een op de vijf bewo ners van een verzorgingshuis is bijna volledig aangewezen op het personeel. Dat blijkt uit een onderzoek van de intervakgroep sociale geron tologie van de Nijmeegse univer siteit in 35 van de 50 verzor gingshuizen in de provincie Zee land. Het doel was het voorko men van onnodige afhankelijk heid en hulpbehoevendheid bij de bewoners. Volgens dit onderzoek kan ruim de helft van de bewoners vol staan met weinig hulp. Tien pro cent van de mensen in het ver zorgingshuis heeft helemaal geen hulp nodig bij de dagelijkse ver zorging. In geestelijk opzicht heeft tach tig procent van de bewoners geen of slechts lichte problemen. Maar in elk verzorgingshuis is een groepje mensen dat veel zorg nodig heeft. Het zijn de mensen die wachten op overplaatsing naar een verpleeghuis. Van onze correspondente Koewacht - Louise Mieras, die een actie begonnen is om het uitsterven van de wilde hond te voorkomen, vertrekt vandaag naar Botswana om haar onder zoek voort te zetten. In het interview dinsdag in De Stem staat dat zij probeert de hyena te redden. Dat is fout. „De wilde hond is een totaal ander dier dan de hyena. De Lycaon Pictus, waar ik me voor inzet, wordt alleen in Nederland hye nahond genoemd. Jammer want het schept veel verwarring. De wilde hond is kleiner dan de hyena en is zeker geen lafbek," aldus Mieras die belooft dat ze verslag zal uitbrengen van de stand van zaken bij haar terug keer uit Botswana midden ja nuari 1993. Organische kerststukken Hulst - In de grote zaal van Galerie Y in Hulst (voormalige muziekschool) wordt tot en met 31 december een kerst markt gehouden. Bloembind- ster Petronella Huysmans heeft met veel organisch mate riaal, kersttakken, gedroogde bladeren en dergelijke een sfeervolle versiering gemaakt. Eveneens zijn er enkele bloemstukken en speciaal in elkaar gevlochten versieringen te zien, naast de exclusieve kerstspulletjes en antieke meubelstukken. De kerst markt is dagelijks geopend van 13.00 tot 17.30 uur, op zondag van 14.00 tot 18.00 uur en dinsdags is de galerie ge sloten. Belangstellenden kun nen vrijblijvend binnenlopen. Heropening Slagerij Ivens Kloosterzande - Piet en Jan Ivens openen donderdag 10 december, na een grondige verbouwing, hun vernieuwde hypermoderne ambachtelijke slagerij. De slagerij aan Groe nendijk 37 in Kloosterzande bestaat al tachtig jaar. Het pand werd gebouwd door Van Waterschoot en in de be ginperiode werd het vlees per kruiwagen binnengebracht. De eerste Ivens die de slagerij overnam was Emiel in 1928. De huidige eigenaar kwam in de zaak in 1958 en verbouwde de slagerij in 1963. „Ik was een van de eerste in Oost- Zeeuws-Vlaanderen die een gekoelde toonbank neerzette. De winkelruimte hebben we in 1971 nogmaals vergroot en toen is meteen de voorgevel aangepast. We hebben ook steeds de nieuwste en modern ste apparatuur aangeschaft," vertelt vader Piet, die nu sa men met zoop Jan en dochter Ans, beide gediplomeerde sla gers, in de zaak staat. De klanten kunnen morgen zien dat de zaak een totaal ander jasje kreeg. Vanwege de heropening zijn er aanbiedin gen. Slagerij Ivens verzorgt schotels (vleeswaren, fondue, gourmet) en heeft alles in huis voor complete maaltijden. Vrijdag 18 december is er van af 10.00 uur een demonstratie dag en een pizzaproeverij. Open huis Rabo Aardenburg Aardenburg - De verbouwing en uitbreiding van de Rabo bank aan het Kaaiplein te Aardenburg is klaar. Op don derdag 17 december wordt daarom vanaf 16.30 uur open huis gehouden. De verbou wing werd noodzakelijk na de fusie van de Rabobanken te Aardenburg en Eede per 1 januari 1991. Het kernbedrijf is in Aarden burg gevestigd. Daar zijn de afdelingen bedrijven, particu lieren, bedrijfsvoering en per soneelszaken ondergebracht. In het bankgebouw te Eede blijft een vestiging van acht man over met de belangrijke afdelingen buitenland en be leggingen. Bij de bank is nu elk specialisme aanwezig, het zij in Aardenburg, hetzij in Eede. De Rabobank Aarden- burg-Eede telt vijftig werkne mers en is één van de grootste werkgevers in de gemeente Aardenburg en één van de grotere Rabobanken in Zeeuws-Vlaanderen. Tulbanden voor stichting Wintersport gehandicapten Terneuzen - De Zeeuwse Al- bert Heijn-vestigingen houden donderdag 10, vrijdag 11 en zaterdag 12 een actie om de kas van de Stichting Winter sportvereniging voor Gehan dicapten te spekken. Van iede re verkochte tulband tijdens deze dagen gaat een gulden naar de stichting. De actie is opgezet door be drijfsleider Cees Adriaansen van Albert Heijn in Terneuzen en bakkerij Van Strien. De stichting realiseert winter sportvakanties voor gehandi capten. De vakantie zelf wordt door de deelnemers betaald. Het grote probleem is echter het nodige geld bijeen te krij gen voor de aanschaf van spe ciale ski's. Op 10, 11 en 12 december staat in elk filiaal een speciale stand waar de tulbanden wor den gepresenteerd. Jac. Hermans opent tweede filiaal Terneuzen - Jac. Hermans opent vandaag om 09.00 uur het tweede filiaal aan de Zuidpolder in Terneuzen. De supermarktketen heeft nu honderdvijftig vestigingen in Nederland. Het nieuwe filiaal-wordt offi cieel Jac. Hermans 2 gedoopt. De nieuwe bedrijfsleider, Har ry Coppens, opent woensdag om negen uur officieel de deu ren. „Ik werk reeds vijftien jaar bij Jac. Hermans. Eerst als va kantiehulp, later als hulp kracht en daarna in vaste dienst. Na een tijdje adjunct bedrijfsleider te zijn geweest ben ik nu dus bedrijfsleider van het tweede filiaal in Ter neuzen. Een nieuwe uitda ging", aldus Coppens. Op die dag worden diverse activiteiten gehouden om de opening luister bij te zetten. Kinderen kunnen met een kleurplaatactie aan de slag en er staat een draaiorgel. Ook kan het gewicht van enkele artikelen worden geraden. Het openen van een tweede vestiging in Terneuzen was volgens Coppens hard nodig. „Voorheen was iedere klant aangewezen op de vestiging in de binnenstad. De omgeving rond de Zuidpolder beslaat een groot marktgebied. Een tweede filiaal is beter bereik baar voor onze klanten, aar naast is er een ruimere par keergelegenheid". (ADVERTENTIE) LEVEN SAMENWERKENDE HULPORGANISATIES DEN HAAG nl v l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 17