Meer geluid rondweg mag'
'Boven de wolken is het prachtig'
EEN KWESTIE VAN
PLAATSELIJK NIEUWS
ZAKEN NIEUWS
GIRO 800800
Problemen met kinderzegels bijna opgelost
;S gaan akkoord met minimale overschrijding geluidhinder üostburg
Lstem
ZEELAND
C4-
1100 GRATIS
iERPLAATSEN
IER
0 tot 15.30 uur.
benzinestation
EXAMENS
Veel bewoners
verzorgingshuis
aangewezen
op personeel
Onderzoekster
naar Botswana
NATIONALE ACTIE VOOR
JOEGOSLAVIË EN SOMALIË
woensdag 9 december 1992
ettige feestdagen
idig nieuwjaar.
I^onze verslaggever
- De problemen met de
ijérpostzegels zijn bijna
„«lost- „Als het goed is
Sin, vandaag de laatste be
llingen de deur uitge-
in," aldus gisteren M. de
i>jan namens de Stichtiiig
juderpostzegels Nederland.
Wr problemen met het nieuwe
asielsysteem hebben enkele
nderdduizenden mensen hun
«•els niet of te laat ontvangen,
i jaar werd voor het eerst
j,ruik gemaakt van dat nieuwe
Lelsysteem. Makkelijker voor
de scholen en veiliger voor de
scholieren, dat was de bedoeling.
Vorig jaar waren 22 kinderen
van hun geld beroofd, daarom
werd nu besloten om over te
gaan op een systeem van eenma
lige machtiging.
Op die manier hoeven de kinde
ren niet met contant geld over
straat te gaan. Alle bestellingen
moesten door de scholen worden
verzameld en doorgegeven aan
de stichting Kinderpostzegels.
Toen de dozen met bestellingen
bij de scholen aankwamen, bleek
er wat mis te zijn gegaan. „De
bestellingen kwamen al vrij laat
en toen bleken de bestellingen
van twee groepen ook nog door
elkaar te zitten. Dat was heel
wat uitzoekwerk, ik ben er bijna
een week mee bezig geweest,"
vertelt Nelleke de Jong van ba
sisschool de Klimroos in Roosen
daal. Ook andere scholen ont
dekten fouten. Namen klopten
niet. Er zaten bestellingen voor
adressen in een andere plaats
tussen. Ongeadresseerde bestel
lingen. Dubbele setjes. Incom
plete setjes. Het 06-klachten-
nummer van de stichting werd
door duizenden verontruste
scholen opgebeld.
Achteraf kan De Haan die
klachten wel verklaren: „Eén
van de problemen was dat men
sen bestelden op hun huisadres
en met hun zakenrekening be
taalden. Op de adresetiketten
komt dan het zakenadres te
staan." Ook waren er problemen
bij mensen met een 'en/of reke
ning'. Dan stond op het etiket
niet de naam van degene die
besteld had, maar van de andere
rekeninghouder. „Daardoor zat
er in elke scholendoos wel iets
dat fout was."
Fouten werden gemaakt door
het inpakbedrijf en bij de scho
len. Diskettes met bestelling
kwamen beschadigd binnen en
waren daardoor onleesbaar. Be
stellingen werden dubbel ge
boekt. De stichting Kinderpost
zegels had er dagen werk aan om
het allemaal uit te zoeken. Door
het vergelijken van bestanden
werden bijna alle problemen op
gelost.
Uiteindelijk bleek dat van de
drie miljoen bestellingen er zo'n
tweehonderdduizend fout zijn.
„Er is sprake van echte kinder
ziektes. Toch was een aantal
problemen achteraf te voorko
men," geeft De Haan toe. „Een
aantal fouten hadden we wel
verwacht, maar niet dat het er
zoveel zouden zijn. Uiteindelijk
is het alleen gelukt om het voor
de kinderen veilig te maken."
*Peter van Oorschot uit Tholen haalde onlangs op 17-jarige leeftijd zijn vliegbrevet. Voor die prestatie ontving hij de Martin Schroder Wing.
FOTO DE STEM DICK DE BOER
Het gebeurt maar enkele keren
per jaar, dat iemand op zijn
17e zijn vliegbrevet haalt. Jon
geren die daarin slagen krijgen
de Martin Schroder Wing. On
langs viel Peter van Oorschot
uit Tholen die eer te beurt.
Broer Marcel was hem al voor
gegaan. Het is een zeldzaam
heid dat twee jongeren op die
leeftijd hun vliegbrevet op zak
hebben. De twee hebben al
eens samen rond gevlogen. „Als
we samen vliegen, is er maar
één de baas. We hebben er
alleen voordeel aan dat we al
lebei een brevet hebben. Gaat
het mis dan is de ander er nog.
Een veilig gevoel".
Van buiten wijkt de behuizing van de
«mille Van Oorschot in Tholen niet af
Jan een normaal agrarisch bedrijf. Een
boerenwoning met een voldaan ogende
rat voor de deur, omgeven door grote
schuren, aangeharkte paden en grasland
vee. Binnen maken miniatuurvlieg-
u'gen en onderscheidingen uit de vlie
gerij meteen duidelijk dat het gezin zich
ook met vliegen bezig houdt. De vliege-
'iverzameling telt enkele bijzondere
roteeën: twee maal een Martin Schrö-
er "htg, een onderscheiding voor vlie
gers die op hun 17e hun vliegbrevet
alen. Peter van Oorschot, inmiddels 18,
reeg die Wing onlangs. Broer Marcel
as hem al voor gegaan.
jj broers raakten enkele jaren geleden
canada bevlogen van de vliegerij,
ze haar enkele rondvluchten maak
ten en,een grote luchtvaartshow bezoch-
het familie zit het verder niet. Of
moet van onze oma komen. Er zijn
pas foto's
vlio Sponden waarop ze in een
Daa ®e vBegveld Woensdrecht.
r maakte ze net na de oorlog eens
een rondvlucht. Ze schijnt altijd gezegd
te hebben: een van de jongens wordt
piloot".
Peter heeft zijn A-brevet intussen al een
jaar op zak. Hij was toen hij het haalde
net te laat voor de uitreiking van de
Martin Schroder Wing, die maar een
keer per jaar plaats vindt. Hij is op zijn
16e, toen hij nog op het atheneum zat,
theorie- en praktijklessen gaan volgen
bij de Stichting Vliegopleiding Seppe.
„Door Marcel kwam ik daar veel. Dat
was balen. Hij vloog met de instructeur
in een tweepersoonskist en ik kon er- niet
bij. Ik keek rond en luisterde naar de
verhalen van de vliegers. Als Marcel
klaar was, gingen we weer naar huis. Op
een dag heb ik een proefles genomen.
Dan ben je óf genezen óf je gaat door.
Dat mijn broer al vloog, was geen voor
deel. Helemaal niet leuk. Het begon al
op proefles. Iedereen zei: jij kent alle
instrumenten al".
Er zit best veel vast aan een vliegoplei
ding. „Sommige mensen denken dat
vliegen alleen opstijgen en landen is.
Dat is het dus niet. Sommigen denken
dat het hetzelfde is als autorijden en dat
de theorie niets voorstelt. Je moet een
hoop leren over motoren, instrumenten,
meteo, wetten en voorschriften en navi
gatie. Het vliegen zelf moet je geconcen
treerder doen dan autorijden. Je hebt
meer instrumenten om op te letten. Een
dashboard vol. En je kunt meer kanten
op: ook naar beneden".
Het examen voor het A-brevet kan wor
den aangevraagd na veertig uur vliegen
bij een niet-rijkserkende vliegopleiding
en na dertig uur bij een rijkserkende
zoals de Stichting Vliegopleiding Seppe
is. Om te slagen moet je onder meer
steile bochten kunnen nemen, noodlan
dingen kunnen maken op en buiten een
vliegveld, kunnen landen als het elek
trisch systeem uitvalt en voorzorgslan
dingen weten uit te voeren als bijvoor
beeld het zicht heel slecht wordt.
„De dag voor het examen had ik nog een
vlucht. We kwamen in de mist terecht.
Zo slecht. Niet te beschrijven. Het was
de enige vlucht vanaf Seppe die dag.
Wat ook niet zo leuk is, als het onweert
en je alleen nog de bliksem over de radio
hoort en de schichten langs ziet komen.
Je moet niet te gauw schrikken als je
vliegt".
Verder is vliegen volgens Peter een
kwestie van inzicht. „Je kunt het een
beetje vergelijken met het behalen van
het rijbewijs. Sommigen doen er negen
of tien keer over. Je moet voor het
vliegen net zoals voor autorijden een
beetje gevoel en aanleg hebben. Een
vliegershandje hebben, noemen ze dat".
Vliegtuigrampen weerhouden de broers
Van Oorschot er niet van om het bij het
A-brevet te laten. „Zoiets als in de
Bijlmer gebeurt maar een op de miljoe
nen keren. Vliegen is veiliger dan auto
rijden".
Marcel is na het atheneum begonnen
aan een opleiding tot verkeersvlieger.
Als alles meezit, is hij over een paar
maanden KLM-piloot. In zijn vrije tijd
vliegt hij regelmatig mensen rond in
kleinere toestellen. Pas bracht hij nog
zakenlui naar Luxemburg. Peter is na
het atheneum lucht- en ruimtevaart
techniek gaan studeren. Intussen be
kwaamt hij zich op Seppe steeds verder
In het vliegen.
„Naar een vliegschool wil ik niet. Ik zie
een carrière als verkeersvlieger niet zit
ten. In die grote kisten op de lijnvluch-
ten ben je meer een buschauffeur. Ik wil
wel beroepspiloot worden. Dan mag je
rondvluchten doen. Net zoals nu, maar
je wordt ervoor betaald".
Met het A-brevet mag Peter boven Ne
derland, boven een deel van Duitsland
en boven een deel van België .vliegen.
Onlangs heeft hij het radiobrevet - dat
hem ook een trofeetopleverde - gehaald.
Omdat hij daardoor de radio in het
toestel mag gebruiken, mag hij nu ook
op de grote vliegvelden zoals Schiphol
landen.
„Zo ga je iedere keer een stapje verder.
Ik ben nu bezig met het Al-brevet. Dan
mag je overal op de wereld vliegen in
een eenpropellervliegtuig met drie pas
sagiers".
Peter vindt het haast niet uit te leggen
wat hem trekt in het vliegen. „In de
lucht is leuker dan op de grond te
blijven staan. Als je in een wolkendek
zit, kijk je alleen op het instrumenten
paneel. Maar boven de wolken is het
héél mooi. Vooral als de zon op- of
ondergaat. Zelfs mensen die al tientallen
jaren vliegen, blijven dat prachtig vin
den. Vliegen geeft een hartstikke lekker
gevoel. Je bent helemaal los. Je hebt met
niemand, bijna niemand dan, iets te
maken. Je bent druk bezig en intussen
kan het toch ontspannen zijn. Hoe
nauwkeuriger je gaat werken, hoe leu
ker het wordt. Zeker als je solo gaat".
De eerste solovlucht komt altijd onaan
gekondigd. „Op het moment dat de
instructeur je bekwaam vindt, laat hij je
alleen gaan. Hij zat naast me en zei:
'Heb je je vliegmededelingen goed ge
leerd? Ja. Dan stap ik uit. Stijg maar op
en zet weer maar neer.' Het is een
vreemde ervaring. Je kijkt naast je en er
zit niemand. Het mooiste van zo'n solo is
dat het goed gaat. Je bent pas zenuw
achtig als je weer op de grond bent. Dan
komt iedereen op je af. Ze hebben je
allemaal gevolgd en meegeleefd. Als je
beneden bent, klappen ze en feliciteren
je".
Peter heeft er intussen al enkele vluch
ten als piloot opzitten. Hij had onder
andere zijn moeder en zijn broer als
passagiers aan boord. Met zijn broer
vloog hij over het weidse Tholense land
schap. Boven hun huis zwaaiden ze tot
schrik van hun moeder even met de
vleugeltjes. Ze vliegen graag met elkaar.
„We gaan elkaar niet zitten vertellen
hoe het moet. Als we samen vliegen is er
maar één de baas. Die op de linkerstoel.
Het heeft alleen maar voordelen, dat we
allebei een brevet hebben. Gaat het mis,
dan is de ander er nog. Een veilig
gevoel"!
IJzendijke
BOLLING - Bolclub Molen-
zicht hield een Sinterklaas-af-
valpuntenbolling waaraan 55
personen deelnamen. Uitslag:
1. H. Goossens-L. Claeys-W.
Cornells, 2. W. Deseyn-G.
Teerlinck-F. Verbeke, 3. A.
Pauwels-F. Blomme-H. van de
Wege.
Eindhoven - Technische Universiteit. Doctoraal Technische
Natuurkunde: H. Spruijt, Oostburg.
Van onze verslaggever
Oostburg - De grenswaar
de voor geluidhinder van
de aan te leggen rondweg
bij Oostburg mag voor het
pand Oude Haven 22 met
één decibel gepasseerd
worden.
Dit hebben GS beschikt op een
desbetreffend verzoek van het
gemeentebestuur van Oostburg.
De inspecteur milieuhinder heeft
hiertegen geen bezwaar.
De beschikking geldt voor de
grenswaarde tegen de gevels.
Het is niet mogelijk door middel
van een geluidswal of iets derge
lijks de geluidhinder terug te
dringen. Uit verkeerstechnisch
oogpunt is dat ongewenst. Dat
ontslaat de aanlegger van de
weg niet van de verplichting aan
het huis dusdanige voorzienin
gen aan te brengen dat mogelij
ke geluidhinder binnen in het
pand de daarvoor geldende
waarden niet overschrijdt. Vol
gens B en W van Oostburg is dat,
gezien de bouwkundige toestand
van het huis, niet het geval.
Twee andere woningen aan de
Oude Haven moeten worden ge
sloopt. Het gaat om de nummers
17 en 19. Daar worden de gestel
de waarden fors overschreden
maar wordt het plaatsen van een
geluidscherm niet als zinvol ge
zien.
GS wegen het belang van de
bewuste bewoner af tegen het
algemeen belang van de rond
weg. Zij wijzen-, erop dat de
rondweg leidt tot een duidelijke
verbetering van de verkeerstech
nische en milieuhygiënische si
tuatie in de kern Oostburg.
Immers al het doorgaande ver
keer, waaronder tal van vracht
wagens, worden straks omgeleid
buiten de kern. „De overschrij
ding van de voorkeursgeluids-
waarde (voor pand Oude Haven
22, red.) blijft daarbij beperkt
tot één decibel", aldus het colle
ge-
Van onze verslaggever
Nijmegen - Een op de vijf bewo
ners van een verzorgingshuis is
bijna volledig aangewezen op
het personeel.
Dat blijkt uit een onderzoek van
de intervakgroep sociale geron
tologie van de Nijmeegse univer
siteit in 35 van de 50 verzor
gingshuizen in de provincie Zee
land. Het doel was het voorko
men van onnodige afhankelijk
heid en hulpbehoevendheid bij
de bewoners.
Volgens dit onderzoek kan ruim
de helft van de bewoners vol
staan met weinig hulp. Tien pro
cent van de mensen in het ver
zorgingshuis heeft helemaal geen
hulp nodig bij de dagelijkse ver
zorging.
In geestelijk opzicht heeft tach
tig procent van de bewoners
geen of slechts lichte problemen.
Maar in elk verzorgingshuis is
een groepje mensen dat veel zorg
nodig heeft. Het zijn de mensen
die wachten op overplaatsing
naar een verpleeghuis.
Van onze correspondente
Koewacht - Louise Mieras, die
een actie begonnen is om het
uitsterven van de wilde hond te
voorkomen, vertrekt vandaag
naar Botswana om haar onder
zoek voort te zetten.
In het interview dinsdag in De
Stem staat dat zij probeert de
hyena te redden. Dat is fout. „De
wilde hond is een totaal ander
dier dan de hyena. De Lycaon
Pictus, waar ik me voor inzet,
wordt alleen in Nederland hye
nahond genoemd. Jammer want
het schept veel verwarring. De
wilde hond is kleiner dan de
hyena en is zeker geen lafbek,"
aldus Mieras die belooft dat ze
verslag zal uitbrengen van de
stand van zaken bij haar terug
keer uit Botswana midden ja
nuari 1993.
Organische
kerststukken
Hulst - In de grote zaal van
Galerie Y in Hulst (voormalige
muziekschool) wordt tot en
met 31 december een kerst
markt gehouden. Bloembind-
ster Petronella Huysmans
heeft met veel organisch mate
riaal, kersttakken, gedroogde
bladeren en dergelijke een
sfeervolle versiering gemaakt.
Eveneens zijn er enkele
bloemstukken en speciaal in
elkaar gevlochten versieringen
te zien, naast de exclusieve
kerstspulletjes en antieke
meubelstukken. De kerst
markt is dagelijks geopend
van 13.00 tot 17.30 uur, op
zondag van 14.00 tot 18.00 uur
en dinsdags is de galerie ge
sloten. Belangstellenden kun
nen vrijblijvend binnenlopen.
Heropening Slagerij
Ivens
Kloosterzande - Piet en Jan
Ivens openen donderdag 10
december, na een grondige
verbouwing, hun vernieuwde
hypermoderne ambachtelijke
slagerij. De slagerij aan Groe
nendijk 37 in Kloosterzande
bestaat al tachtig jaar.
Het pand werd gebouwd door
Van Waterschoot en in de be
ginperiode werd het vlees per
kruiwagen binnengebracht.
De eerste Ivens die de slagerij
overnam was Emiel in 1928.
De huidige eigenaar kwam in
de zaak in 1958 en verbouwde
de slagerij in 1963. „Ik was
een van de eerste in Oost-
Zeeuws-Vlaanderen die een
gekoelde toonbank neerzette.
De winkelruimte hebben we in
1971 nogmaals vergroot en
toen is meteen de voorgevel
aangepast. We hebben ook
steeds de nieuwste en modern
ste apparatuur aangeschaft,"
vertelt vader Piet, die nu sa
men met zoop Jan en dochter
Ans, beide gediplomeerde sla
gers, in de zaak staat.
De klanten kunnen morgen
zien dat de zaak een totaal
ander jasje kreeg. Vanwege de
heropening zijn er aanbiedin
gen. Slagerij Ivens verzorgt
schotels (vleeswaren, fondue,
gourmet) en heeft alles in huis
voor complete maaltijden.
Vrijdag 18 december is er van
af 10.00 uur een demonstratie
dag en een pizzaproeverij.
Open huis Rabo
Aardenburg
Aardenburg - De verbouwing
en uitbreiding van de Rabo
bank aan het Kaaiplein te
Aardenburg is klaar. Op don
derdag 17 december wordt
daarom vanaf 16.30 uur open
huis gehouden. De verbou
wing werd noodzakelijk na de
fusie van de Rabobanken te
Aardenburg en Eede per 1
januari 1991.
Het kernbedrijf is in Aarden
burg gevestigd. Daar zijn de
afdelingen bedrijven, particu
lieren, bedrijfsvoering en per
soneelszaken ondergebracht.
In het bankgebouw te Eede
blijft een vestiging van acht
man over met de belangrijke
afdelingen buitenland en be
leggingen. Bij de bank is nu
elk specialisme aanwezig, het
zij in Aardenburg, hetzij in
Eede. De Rabobank Aarden-
burg-Eede telt vijftig werkne
mers en is één van de grootste
werkgevers in de gemeente
Aardenburg en één van de
grotere Rabobanken in
Zeeuws-Vlaanderen.
Tulbanden voor
stichting
Wintersport
gehandicapten
Terneuzen - De Zeeuwse Al-
bert Heijn-vestigingen houden
donderdag 10, vrijdag 11 en
zaterdag 12 een actie om de
kas van de Stichting Winter
sportvereniging voor Gehan
dicapten te spekken. Van iede
re verkochte tulband tijdens
deze dagen gaat een gulden
naar de stichting.
De actie is opgezet door be
drijfsleider Cees Adriaansen
van Albert Heijn in Terneuzen
en bakkerij Van Strien.
De stichting realiseert winter
sportvakanties voor gehandi
capten. De vakantie zelf wordt
door de deelnemers betaald.
Het grote probleem is echter
het nodige geld bijeen te krij
gen voor de aanschaf van spe
ciale ski's.
Op 10, 11 en 12 december
staat in elk filiaal een speciale
stand waar de tulbanden wor
den gepresenteerd.
Jac. Hermans opent
tweede filiaal
Terneuzen - Jac. Hermans
opent vandaag om 09.00 uur
het tweede filiaal aan de
Zuidpolder in Terneuzen. De
supermarktketen heeft nu
honderdvijftig vestigingen in
Nederland.
Het nieuwe filiaal-wordt offi
cieel Jac. Hermans 2 gedoopt.
De nieuwe bedrijfsleider, Har
ry Coppens, opent woensdag
om negen uur officieel de deu
ren.
„Ik werk reeds vijftien jaar bij
Jac. Hermans. Eerst als va
kantiehulp, later als hulp
kracht en daarna in vaste
dienst. Na een tijdje adjunct
bedrijfsleider te zijn geweest
ben ik nu dus bedrijfsleider
van het tweede filiaal in Ter
neuzen. Een nieuwe uitda
ging", aldus Coppens.
Op die dag worden diverse
activiteiten gehouden om de
opening luister bij te zetten.
Kinderen kunnen met een
kleurplaatactie aan de slag en
er staat een draaiorgel. Ook
kan het gewicht van enkele
artikelen worden geraden.
Het openen van een tweede
vestiging in Terneuzen was
volgens Coppens hard nodig.
„Voorheen was iedere klant
aangewezen op de vestiging in
de binnenstad. De omgeving
rond de Zuidpolder beslaat
een groot marktgebied. Een
tweede filiaal is beter bereik
baar voor onze klanten, aar
naast is er een ruimere par
keergelegenheid".
(ADVERTENTIE)
LEVEN
SAMENWERKENDE HULPORGANISATIES DEN HAAG
nl
v
l