Woody Aliens eigen waarheid CULTUUR Husbands and Wives' briljante film op een briljant tijdstip Fraaie burgerlijkheid op Rotterdamse doeken 2.720,- Jelle Nijdam wielrenner 58,500 58.625 38,375 38,875 78,375 78,750 30,250 30.500 69,750 69.500 ck. 59,000 57,250 ch. 65,000 64,125 68,250 67,875 13,000 13,625 56,125 56,375 44,875 45,750 60,125 59,875 al 18,375 18,375 10,625 10.875 44,375 45.250 i 81,875 82,750 luck 43,750 43,625 pac. 13,375 13,000 60,000 59,750 hn. 45,000 44,250 luse 12,750 12.500 :orp 13,500 13,875 33,500 32.625 ningsindex 11/11 12/11 103,80 105,10 102,70 109,00 102.90 104,20 139,00 139,90 c 96,90 98,20 106,60 102,40 si 89,90 93,90 kt 18,830-19.430 perkg 21.030 laten perkg kt 175-245 perkg 290 per kg rige koers otkoers gisteren en eden claim daan/bieden dividend daan/laten eden en ex dividend ten en dividend daan en laten ex dividend daan en bieden ex dividend 1,70 1,50 1,50 1,60 5,20 5,60 a 3,50 4,20 4,80 7,20 b 1,90 3,30 0,60 1,10 5,30 6,90 3,00 4,10 1,30 0,60 3,30 1,50 7,00 4,30 a 5,10 3,80 8,00 5,90 3,50 2,80 6,40 5,20 a 11,70 9,60 b 20,10 18,50 1,20 a 1,20 2,30 a 2,70 b 1,70 1,00 1,95 2,15 1,15 a 0,80 0,90 1.10 0,10 a 0,10 0,70 0,70 a 1,80 2,00 2,00 1,80 0,80 0,70 1,40 1,20 2,70 2,30 2,50 3,70 0,50 a 0,70 5,20 6,70 2,70 3,60 1,10 1,40 1,90 2,40 1,70 0,50 3,00 1,70 16,80 15,70 1,90 3,10 0,70 a 0,90 4,90 6,00 4,50 2,40 11,00 6,50 19,00 b 14,00 40,00 a 33,00 13,50 10,30 20,50 a 16,20 2,70 1,70 de Stem grot gids VRIJDAG 13 NOVEMBER 1992 DEEL D comfort en veilig* kennis met een or het leven, ru Legacy Sedan: .0 turbo en 2.2 liter 16 kleppen. Stan- lektrisch bedienbare i.v. 1.8 DL.). aar met automaat, 'ing en in station- STUK KAN- gen voorbehouden- 1774. >s, oekhoven Bv, >1650-55553- 31687-2484. Geborgenheid 'Erdwin de Jongh en zijn gezin' (1801) van Nicolaes Muys. FOTO uniepers Van onze kunstredactie Rotterdam - De onbekende schilder Nicolaes Muys is door het Historisch Museum Rotterdam uit de vergetelheid getild. In het laatste kwart van de 18e eeuw legde deze Rotterdamse ar tiest de gezeten burgerij van zijn woonplaats vast in een aantal 'conversatiestukken'. Het schilderkunstig genre 'con versation piece' (een gezelschap mensen in een ongedwongen si tuatie) is een typisch Nederlands verschijnsel, waaraan door de kunstgeschiedenis een Engelse naam is geplakt. Voor de ten toonstelling in Rotterdam is ge kozen voor de Nederlandse ver taling 'conversatiestuk'. Zes doeken van Muys tonen de stedelijke elite van de Maasstad tussen 1770 en 1800: de burge meester, de hoogleraar, de domi nee, mét hun gezin, in hun eigen huiselijke omgeving. De benauwende sfeer, de stil stand, de zelfgenoegzaamheid van een bezittende en regerende klasse die het al twee eeuwen voor het zeggen heeft, ze komen op deze schilderijen goed tot hun recht. Maar ingedut waren ze overigens niet, deze Rotterdamse burgers. Ze hielden de vinger aan de pols en waren helemaal bij de tijd. Dat blijkt uit de interieurs die op deze schilderijen nauwkeurig zijn afgebeeld. In de stijl van die interieurs, ook van de gebruiks voorwerpen, is van Rococo (Louis XV) al niets meer te vin den. Die stijl was toen al achter haald. Het is allemaal neo-clas- sicistisch. De Hollandse burger volgde bij de inrichting van zijn huis de Europese (Franse) mode op de voet, en liet zich het liefst met z'n nieuwste bezittingen portretteren. De expositie 'Zes Muysen in één vertrek - Hollandse wooncultuur in de 18e eeuw' is t/m 31 januari te zien in het Historisch Museum Rot- terdam/Schielandhuis. Het bijbeho rende boek 'Aangenaam gezel schap, zes conversatiestukken van Nicolaas Muys' is verschenen bij Uitg. Uniepers en kost 25,-. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? Waar ik het meest om gelachen heb is 'The Naked Gun', de eerste. En 'Silence of the Lambs' vond ik ook heel goed. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Dat was afgelopen weekeinde in Rosmalen: 'Rock around the Jukebox', een grote markt met jukeboxen en andere spullen van de jaren vijftig. Mijn vrouw heeft allemaal kop en schotels gekocht, ik heb gekeken voor een jukebox, maar niets gekocht. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor uzelf? Ik houd erg van jaren vijftig rock and roll. ZZ Top vind ik ook leuk, vooral 'Sharp dressed man'. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Dat is een schilderij in de woonkamer van Wil van der Laan, een sportschilder. Het is een schilderij van een tijdrit, waarop ik te herkennen ben. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Dan moet ik heel ver terug gaan. 'De Jantjes' denk ik, een jaar of twee, drie geleden, in de schouwburg in Breda. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Ik blijf nergens voor thuis, maar 'De Schreeuw van de Leeuw' wil ik niet graag missen, dat nemen we wel op. Lekker een beetje harde humor, niet zo netjes, maar daar houd ik wel van. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Door Sylvia Millecam. Die vind ik wel spontaan, ze ziet er leuk uit en doet het goed op televisie. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? UrsuLde Geer. Omdat ik hem een verschrikkelijke man vind die zichzelf verschrikkelijk goed vindt. Die irriteert me altijd tot in mijn tenen. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Zich verdiepen in de Tweede Wereldoorlog, want wat er nu in Duitsland gebeurt is heel erg eng. Het wordt dat tijd dat mensen daar eens goed over gaan nadenken. p„or Marjan Mes Woody Aliens filmwerkelij k- heid in zijn meest recente speelfilm, 'Husbands and Wives', is heel wat ingewik kelder en subtieler dan de berichten die over zijn eigen privéleven naar buiten zijn gekomen. Zelden maakte de Amerikaanse cineast een zo persoonlijke speelfilm over relaties met zo weinig grap pen, maar tegelijkertijd met zoveel lichtvoetigheid en diepgang. Op 12 november gaat 'Husband and Wives', die in Amerika Woody Aliens meest bekeken speel film is, in Nederland in tien bioscopen in première. Dit de ernst van hun acteren en vaak aangeslagen uiterlijk in deze begin dit jaar voltooide film kan worden afgeleid dat Woody Allen en vriendin Mia Farrow tijdens de opnamen een crisis in hun verhouding beleef den. En ook de filmsituaties verwijzen tamelijk onomwon den naar het einde van hun relatie. waar de publiciteit Woo dy Aliens problemen met Mia Farrow en diens relatie met zijn 21-jarige stiefdochter op een wansmakelijke manier in de openbaarheid bracht, daar is 'Husbands and Wives' een voor beeld van integriteit. Hij schil dert de midlife-crisis en de hu welijksperikelen van enkele in tellectuele paren op een zeer genuanceerde manier. Hierbij blijft de schuldvraag in het midden, net zoals dat in het werkelijke leven meestal ook gebeurt, wanneer er tenminste geen rechter aan te pas hoeft te komen. Ondertussen heeft deze film in Amerika alle records van vorige Woody Allen-films geslagen. Woody Allen tijdens opna- voor 'Husbands and Wives': de dialogen raken de van iedere liefdesrelatie. foto tri-star Kinderen Woody Allen, dramatisch verouderd en Mia Farrow, aangeslagen en verongelijkt in de ernstige relatiekomedie 'Husbands and Wives'. Zij spelen in deze film een echtpaar dat na tien jaar uit elkaar gaat. foto tri-star kreeg van de overeenkomsten tussen film en werkelijkheid stroomde het toe; iets wat nog nooit eerder met een Woody Allen-film is gebeurd. Inderdaad werd Amerika opge schrikt door een schandaal dat in de moderne Amerikaanse filmwereld zijn weerga niet kent. Een bijna huilende Woody Allen die zich op televisie moest verdedigen tegen de beschuldi ging van incest met zijn eigen dochtertje na Mia Farrow te hebben bedrogen met haa'r aan genomen 21-jarige dochter Soon-Yi; sensationeler kon het al haast niet. Documentaire 'Hannah and her sisters' was tot nog toe de enige film van Woo dy Allen die door een groot publiek gewaardeerd werd, maar bracht toch nog maar veertig miljoen .op terwijl het een onmiskenbaar 'mooiere' en amusantere film was dan 'Hus band and Wives'. Hij mist de grapdichtheid van vorig werk en werd bovendien met een ner veus bewegende handcamera opgenomen, waardoor hij doet denken aan een terloops gere gistreerde documentaire. Hoe wel lichter van toon herinnert hij aan Bergmans 'Scènes uit een huwelijk' waarin ook geen ontkomen was aan de onvermij delijke desillusie in de liefde'. Naar verluidt ontdekte Mia Farrow de relatie van haar le vensgezel met haar aangenomen dochter op het eind van de opnameperiode van 'Husbands and Wives', begin dit jaar. Ze schijnt toen naaktfoto's van Soon-Yi in Aliens appartement te hebben gevonden. Het feit dat de vrouw Judy (Farrow) in 'Husbands and Wives' tegen haar man Gabe (Allen) zegt dat hun huwelijk voorbij is, schijnt volgens The New York Times direct het gevolg van deze ont dekking te zijn. Zelfspot Geen enkele andere Amerikaan se cineast is in staat geweest om zijn eigen leven zo geestig en intelligent tot het permanente onderwerp van bijna al zijn re- latiekomedies te maken als Woody Allen. Komedies vol zelfspot en twijfel over eigen prestaties. Altijd al stond zijn levenspartner van dat moment op een gevoelige en liefdevolle manier centraal in die kome dies. Voor Mia Farrow was dat Diane Keaton die haar faam aan hem te danken heeft. In de meest verrukkellijke rela tiekomedies aller tijden, 'Man hattan', worstelde de door Woo dy Allen gespeelde hoofdper soon al met hetzelfde probleem als nu in 'Husband and Wives; de verliefdheid op een piepjong meisje terwijl zijn verstand hem zegt om met haar te breken. In 'Husband and Wives' is de door Allen gespeelde getrouwde literatuurprofessor Gabe Roth stilzwijgend verliefd op de jeug dige studente Rain (Juliette Le wis). Hij maakt haar zonder het echt te willen het hof door haar overdadig te complimenteren met haar literaire prestaties. Maar hij schrikt ook nu terug voor een verhouding omdat het leeftijdsverschil te groot is. Zelfs als het meisje hem hiertoe uitnodigt. Aan het slot wanneer echtgeno te Judy inmiddels haar geluk bij een symapthieke collega (Liam Neeson) heeft gevonden, zegt Gabe dat hij voorlopig geen verhouding meer wil omdat hij 'niemand wil kwetsen en niet gekwetst wil worden'. De wer kelijkheid schijnt anders, maar hoe anders zal wel altijd ver borgen blijven, want wat weten wij van andermans intieme le ven? Daarover gaat 'Husbands and Wives' in grote mate. De zorgzame Judy (anderen vinden haar 'passief-agressief') gaat haar eigen huwelijk met de intellectueel superieure Gabe opeens ook anders bekijken. Zij wil nog een kind (Farrow wilde in werkelijkheid voortdurend nieuwe kinderen) maar hij voelt daar niets voor. Het is een van de twistpunten in hun mis- schien helemaal niet zo slechte huwelijk. Judy blijkt tot haar eigen verbazing naar een andere partner te verlangen, een gevoel dat ze blijkbaar verdrongen heeft. De collega die zij zelf aantrek kelijk vindt, probeert zij eerst uit misplaatste opofferingsge zindheid aan vriendin Sally te koppelen. Het redderende en moederende karakter van Mia Farrow wordt zichtbaar aange tast door het filmverhaal. Zij zelf acteert ook onmiskenbaar aangeslagen en ziet er, heel an ders dan in vorige films, boos en verongelijkt uit. Gabe, een dramatisch verouder de Woody Allen, blijkt een on bedwingbare hang naar jonge 'kamikaze'-meisjes (met een drang tot zelfvernietiging) te hebben. Het misgaan van derge lijke relaties omschrijft hij zelf als het gevolg van een verlangen naar boetedoening voor het kie zen van de verkeerde vrouw. Wanneer hij het weer goed wil maken met Judy is bij haar de teleurstelling al te groot en is er geen weg terug. Hun vrienden Sally en Jack we ten hun huwelijk wel te redden. Jack krijgt genoeg van zijn bij astrologie en havervlokken zwerende vriendinnetje. Het echtpaar kiest voor de gebor genheid en vertrouwdheid om dat het niet eenzaam oud wil worden, al zal het met de seks nooit veel meer worden. Judy- Farrow is gelukkig met haar nieuwe vlam. En Gabe? Het slot laat te raden over diens toe komst. Met een knipoog naar zijn publiek zegt Woody Allen (tegen de onzichtbare ondervra ger): „Kan ik nu gaan?" Wat is uw favoriete boek? Ik heb helemaal geen favoriete boeken. Ik heb wel alle boeken van Kees van Kooten met die korte verhaaltjes. Die vind ik wel makkelijk lezen namelijk. Het is wel duidelijk dat een opbrengst van 200 dollar alles te maken :t sensatiezucht en min- met de niet geringe kwali- van deze fijnzinnige relatie- Toen het publiek lucht Alle betrokkenen praten regel matig tegen een onzichtbare in terviewer (een psychiater?) over zichzelf en de ander waarbij de waarheid steeds volkomen sub jectief is. Als zij zelf al niet weten hoe het met hun gevoe lens zit, hoe zou een buiten staander dan kunnen oordelen over hun liefdescarpiolen? Iedereen ziet in zijn voormalige partner gebreken die door een nieuwe partner nog niet zijn opgemerkt. De echtparen in 'Husband and Wives' hunkeren allemaal naar iets wat in hun eigen huwelijk ontbreekt. Er wordt aanhoudend over gepraat in levensechte dialogen die op pervlakkig lijken maar toch de kern raken van iedere liefdesre laties. Gabe's vrouw Judy (Far row) is aanvankelijk totaal overstuur wanneer hun beste vrienden besluiten te gaan scheiden. Sally (Judy Davis) en Jack (Sydney Pollack) leken zo'n stabiel ouder echtpaar. Jack heeft echter avontuurtjes met jonge vrouwen terwijl de neurotische Sally haar best doet om zich te handhaven als al leenstaande vrouw. Het is te hopen dat de opspraak rond Woody Allen hem het wer ken niet voorgoed onmogelijk zal maken. Want anders zouden wij voortaan zulke juweeltjes van films als deze 'Husbands and Wives' moeten missen. Hij had al filmplannen met zijn vroegere vriendin, Diane Kea ton. Blijkbaar is hij dus toch niet zo'n monster als Mia Far row de wereld wil doen geloven. Mocht dat wel zo zijn dan heeft hij dat in zijn laatste film wel heel erg goed weten te verber gen. Zijn kinderen mag hij van de rechter nog steeds niet zien. Maakte hij de filmwerkelij kheid van 'Husbands and Wives' dan toch mooier dan zijn eigen wer kelijkheid? Het is nauwelijks voorstelbaar. Maar dat er in de intimiteit van de liefde alles mogelijk kan zijn zonder dat daarover objectieve duidelijk heid bestaat, laat juist deze prachtig geacteerde, sobere film (zonder muzikale begeleiding) zo treffend zien.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 7