Steeds meer boeren haken af
6Dit is gewoon pure piraterij'
Jorsele niet blij met landschapsplan Westerschelde Oeververbinding
Joerderijen komen vaker voor andere doeleinden beschikbaar
De Schelde actief in
marinehaven Den Helder
6 Pilatus-vliegtuigen
blijven binnen normen'
Laatste Ligakoek van
de band in Roosendaal
feer auto's de grens
ver dan met pont mee
^WILDSEIZOEN
Brand verwoest
deel Thools
pand De Kogge
tënjj
rkt
Schipper razend na aan de ketting leggen boot in Terneuzen:
E LEKKERDER
PEUGEOT.
Leners opgelet
HP Financieringen
Transacties
(Huis)Dieren
pizza cateringbedif
binnenmanege
zeeland!
VRIJDAG 13 NOVEMBER 1992 DEEL C
U kunt weer volop genieten van onze verse wildspecialiteiten
culinair niveau vriendelijke prijzen
afgesloten parkeergelegenheid
Oosterhoutseweg - Teteringen - 076-713381
,3n onze verslaggever
liddelburg - „Een cadeautje waar
niet op zitten te wachten". Zo
„jjde het wat wrange commentaar
i burgemeester Mandos van Bor-
e, Hij kreeg gisteren uit handen
jn Commissaris van de Koningin
Gelder het landschapsplan dat
bij de oeververbinding over de Wes
terschelde (WOV) hoort.
In dat plan wordt de snelweg, de toe
gangsweg naar de WOV langs de west
en de zuidwestrand van de Zak van
Zuid-Beveland, ingepast in het land
schap met behulp van veel groen, ge
luidswallen en stroken bos..
De gemeente Borsele is naar de Raad
van State gestapt om bezwaar te maken
tegen de WOV die de overkanten tussen
Ellewoutsdijk en Terneuzen gaat ver
binden. Borsele maakt bezwaar tegen
de 'aanwijzingsprocedure' van de pro
vincie waardoor de gemeente buiten
spel wordt gezet. En de behandeling
van dat bezwaar dient 17 november.
Vandaar dat het tijdstip van de presen
tatie van het landschapsplan strate
gisch bijzonder goed gekozen is door de
provincie. Middelburg heeft nu een ar
gument meer om de Raad van State
ervan te overtuigen dat men het beste
met de gemeente Borsele voorheeft.
Van Gelder noemde de WOV en de
toegangsweg 'geen bedreiging voor het
gebied'. Integendeel, het landschappe
lijk wat troosteloze gebied tussen het
dorp Bprssele en het industriegebied
Sloehaven gaat erop vooruit met meer
groen. En, zo luidde een conclusie giste
ren waar Mandos wel blij mee was:
mocht de WOV er niet komen, dan zal
er toch iets aan dat landschap gebeu
ren.
Van onze verslaggever
Vlissingen - De Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen
probeert voet aan de grond te krijgen in de andere
marinehaven, Den Helder.
Deze week sloot het bedrijf
een overeenkomst met de
Scheepswerf Visser in die
plaats. De bedoeling is 'een
gezamenlijk optreden op het
gebied van scheepsbouw,
scheepsreparatie en indus
triële dienstverlening in Den
Helder'.
Volgens een gisteren uitgege
ven persbericht zal de Schelde
Groep 'assistentie verlenen
aan Visser bij het uitvoeren
van marinewerk'. De twee on
dernemingen gaan bovendien
bekijken hoe ze het terrein
van de Oude Rijkswerf in Den
Helder bij deze samenwerking
kunnen betrekken.
Van onze Haagse redactie
Den Haag - De Pilatus PC-7-toestellen vliegen met het laagst
mogelijke propellertoerental. Daardoor blijven deze lestoe-
stellen, die op de vliegbasis Woensdrecht zijn gestationeerd,
binnen de toegestane geluidsnormen.
Minister Ter Beek (PvdA, Defen
sie) heeft dit gisteren de Kamer
schriftelijk geantwoord. De Ka
mer had eerder gevraagd of de
Pilatus PC-7 vliegtuigen zich
houden aan de vastgestelde ge
luidsnormen. Eind september
werd aangekondigd dat de hoe
veelheid herrie van de Pilatus
beperkt zou worden.
Door een verlaging van het pro
pellertoerental naar 1850 toeren
per minuut bedraagt de geluids-
produktie 74,7 decibel (dBA).
Besloten is dat de Pilatus-toe-
stellen met het laagst mogelijke
propellertoerental vliegen. Al
leen bij de start en de landing en
in noodgevallen mogen de toe
stellen met een hoger toerental
vliegen.
De norm voor vliegtuigen van de
gewichtsklasse van de Pilatus
PC-7 bedraagt 80 decibel (dBA).
Volgens de norm moet dan op
een vlieghoogte van zo'n 300
meter (1000 voet) worden gevlo
gen en met een maximaal pro
pellertoerental van 2210 toeren
per minuut.
Volgens minister Ter Beek vol
doet de Pilatus PC-7 aan de
gestelde normen en eisen. Voor
het toestel is een militair bewijs
van luchtwaardigheid verstrekt
op grond van een door de
Rijksluchtvaartdienst afgegeven
Nederlands civiel type-certifi
caat.
Van onze correspondente
Tholen - Een uitslaande brand
heeft gisteravond in het stadje
Tholen de bovenverdieping ver
woest van een monumentaal
pand aan de Botermarkt.
Rond half acht vatte de boven-
ruimte van de voormalige Thool-
se burgemeesterswoning vlam,
terwijl de bewoners zich bene
den in het huis bevonden. Per
soonlijke ongelukken deden zich
niet voor.
Volgens de commandant van de
brandweer is het vuur vermoe
delijk veroorzaakt door een pe
troleumkacheltje. Men had de
brand binnen een half uurtje
onder controle.
De voorgevel van het monumen
tale pand, De Kogge, was afgelo
pen zomer nog helemaal opge
knapt. Naar verwachting be
draagt de schade enkele tonnen.
De laatste rijen Ligakoeken die in Roosendaal worden ge
maakt. foto de stem/ben steffen
Van onze verslaggever
Roosendaal - Twee jaar geleden wist Roosendaal al dat het
onvermijdelijk was, maar gisteren was het dan zover: de
allerlaatste Ligakoek rolde in Roosendaal van de lopende
band. De fabriek gaat dicht omdat eigenaar General Biscuits
de produktie van Liga in Dordrecht concentreert.
Pas na de oorlog, in 1952, ver
huisde Liga naar Roosendaal
waar, toen aan de rand van de
stad, een nieuwe fabriek werd
neergezet.
In 1974 ging de Ligafabriek sa
men met de Belgische groep Ge-
beco. Die werd in 1978' overge
nomen door de groep General
Biscuits. In 1987 werd alles on
dergebracht bij de Franse groep
BSN.
Met de produktie van die laatste
Ligakoek wordt een punt gezet
achter een hoofdstuk uit de
Roosendaalse geschiedenis. Liga
was en is een begrip en van die
bekendheid profiteerde ook
Roosendaal. Wie over de A58
langs, en later door, Roosendaal
reed, zag 's avonds het beeld
merk van Liga boven het spoor
zweven. En met een beetje gun
stige wind kon de voorbijganger
de lucht van versgebakken koek
jes opsnuiven.
Achter deze periode is een defi
nitieve punt gezet. Het wordt
voorlopig stil op het fabriekster
rein tussen het spoor en de Laan
van Brabant.
Oorsprong
De naam Liga mag tegenwoor
dig verbonden lijken met
Roosendaal, de oorsprong van
het bedrijf ligt in Bergen op
Zoom. In 1920 werd het bedrijf
gesticht als een biscuitfabriek.
Twee jaar later nam Th. Neute-
lings de firma over. Al in het
begin van de jaren dertig legde
de Ligafabriek zich met succes
toe op de produktie van Liga
koeken in het bekende rode pak.
Besluit
Drie jaar later viel het besluit
om de Roosendaalse vestiging te
sluiten,, omdat de gebouwen en
het terrein volgens de directie
niet de mogelijkheden voor mo
dernisering en uitbreiding bo
den. „In Roosendaal zijn we
langzamerhand uit onze jas ge
groeid. Het Ligaterrein ligt inge
klemd tussen de spoorlijn en de
Laan van Brabant. Voor de toe
komst moeten we fors investe
ren. In Roosendaal kan dat nau
welijks", zei M. Berger, alge
meen directeur van General Bis
cuits bij zijn toelichting op het
besluit om de hele fabriek, de
175 werknemers incluis, naar
Dordrecht te verhuizen.
in onze verslaggever
liddelburg - In de nabije toekomst zullen steeds meer
neren in Zeeland, vooral in de akkerbouwsector, het
ijltje erbij neerleggen. De laatste twintig jaar nam het
antal zelfstandige boeren met bijna de helft af en
larlijks is dat momenteel 1,7 procent.
idere
uur.
tel.
ngen.
Breda.
foto's wim kooyman
s/hui-
voor
076-
voor
eerde
boer-
n ca.
n ver-
clien-
Terneuzen - Schipper Hardy
van den Eijnden en zijn
vrouw Karin de Smit uit Ant
werpen zijn' hevig veront
waardigd over het vastleggen
van hun boot. Wijzend op een
artikel in een scheepvaart
blad waarin gesproken wordt
over 'snelle hulpverlening'
aan hun motorschip Polaris,
zeggen ze: „Daar hadden ze
beter 'snelle piraterij' kunnen
zetten."
Sinds gisteren ligt hun schip aan
de ketting in de oostsluis in
Terneuzen.
De 'Polaris' is vastgelegd op last
van gerechtsdeurwaarder Van
Damme. Van den Eijnden kreeg
daarbij een rekening overhan
digd voor de hulp die hij vorige
week zou hebben gekregen. „Ik
was in paniek. Ik dacht dat zij
ook van Rijkswaterstaat waren
en dat het om een soort urenver
antwoording ging", zegt hij nu.
„Hulploon voor een 'uurke';
65.000 gulden. En ze hebben
helemaal geen hulp verleend, al
leen in de weg gelegen. Ik ben op
eigen kracht naar Hansweert ge
varen en heb zelf mijn woning
leeggepompt. Nu kan ik hier niet
weg. Wij beginnen pas in deze
branche en dan valt zoiets niet
mee." En hij herhaalt het nog
maar eens: „Dit is pure pirate
rij."
Misbruik
„Ze hebben misbruik gemaakt
van de situatie en blijken door
dat papiertje mijn hele schip in
beslag te kunnen nemen. En dat
hebben ze in feite ook gedaan."
Het lijkt nu een zaak van de
verzekering. Als die het gevraag
de bedrag in een neutraal fonds
stort kunnen ze verder varen.
Maar of dat gebeurt, was giste
ren nog niet duidelijk. „Het kan
uren duren, maar ook dagen of
weken. Hopelijk duurt het niet
te lang, want we kunnen zó een
nieuwe lading krijgen."
Toestemming
Bij Multraship werd gisteren
verontwaardigd gereageerd op
de publiciteitsactie van de schip
per. „De beweringen van Van
den Eijnden zijn onwaar. We
hebben beslag laten leggen om
dat zijn schip niet verzekerd
was. Normaal gesproken krijgen
we een garantie van de verzeke
ringsmaatschappij waarna het
loon voor bewezen diensten in
der minne of via arbitrage wordt
geregeld."
„Als er geen garantie komt, geeft
de rechtbank gewoonlijk toe
stemming om het geholpen schip
vast te houden. Dus toen de
Polaris 2, wellicht weer onverze
kerd, van Gent via Terneuzen
richting Antwerpen wilde varen
werden wij gedwongen door
middel van beslaglegging de be
treffende garantie zeker te stel
len. We hebben daar ook toe
stemming van de rechter voor",
aldus de reactie van Multraship.
„Het lijkt erop dat juist wij na
verleende hulp gedupeerd wor
den als gevolg van het onverze
kerd rondvaren. Wij hopen dat
Van den Eijnden weer contact
met ons opneemt. Want er zal
toch een oplossing moeten ko
men". Over de hoogte van de
rekening die de schipper kan
verwachten liet Multraship zich
gisteren niet uit.
Schipper Hardy van den Eijnden voor zijn aan de ketting gelegde schip. foto wim kooyman
rbij z'n complete uit-
oge duidelijk zijn dat
Diesel (vanaf
compacte maar zeer
gen is.
na een uitgebreide
'jfeld zult beamen.
jor de slechte situatie in de
herbouw, gekoppeld aan de
aiddeld hoge leeftijd van de
ij werkzame boeren met daar-
ust weinig opvolgers, ver
acht het Zeeuws provinciebe-
uiir komende jaren een ver-
ibbeling van het aantal be-
lijlsbeëindigingen tot 3,5 h 4
meent.
lat betekent dat steeds meer
oerderijen voor andere doelein-
b beschikbaar kunnen komen.
provincie wil deze ontwikke-
nauwlettend in de gaten
nden en planologisch sturen.
envaarlozing
herzijds wil men voorkomen
it het platteland verpaupert
or verwaarlozing van leeg-
aande boerderijen, anderzijds
ilmen allerlei ongewenste ont-
ikkelingen binnen die panden
genhouden. Uitgangspunten
in een hier te voeren beleid
oeten het behoud van de pri
me functies van het landelijk
bied en behoud van de land-
happelijke waarden zijn.
a echt inzicht in het gebruik
in agrarische opstallen heeft
it provinciebestuur niet maar
i een notitie aan de commissie
imtelijke ordening wordt ge-
ezen op een Overijssels onder-
«k. In die provincie bleek het
ergrote deel van de bedrijfs-
oningen nog bewoond, deels
or de oude agrariërs en deels
or 'burgers'. Van de bedrijfs
trouwen stond de helft leeg.
'fbruik
omenteel mogen, binnen be
dde randvoorwaarden, boer-
rijen als burgerwoning ge
hukt worden. In de bedrijfsge
bouwen worden niet-agrarische
activiteiten geweerd met uitzon
dering van de opslag van boten
en caravans. Daarom dat men
komende jaren wil onderzoeken
of uitbreiding van het gebruik
van bedrijfsgebouwen mogelijk
is, omdat een toevloed van leeg
komende boerderijen is te ver
wachten.
Disco
Daarbij wil men een onderscheid
maken tussen zuiver agrarische
gebieden, natuurwetenschappe
lijk en landschappelijk waarde
volle gebieden, recreatief
geörienteerde gebieden en zones
(van een kilometer) rond grote
bebouwingen.
Elk gebied kan een eigen invul
ling krijgen voor wat betreft het
gebruik van agrarische bedrijfs
gebouwen. Die kunnen variëren
van hobbyboeren en viskweke-
rijen in zuiver agrarische gebie
den tot kampeerboerderijen en
disco's (beperkt) in de recreatie
ve gebieden. In zones rond
buurtschappen en dorpen kan
gedacht worden aan kleinschali
ge bedrijvigheid, ruimere moge
lijkheden tot wonen en bepaalde
vormen van detailhandel. Van
geval van geval zal echter apart
bekeken moeten worden op zijn
gevolgen voor de omgeving.
In de loop van 1993 wil het
provinciebestuur een eerste plan
van aanpak opstellen.
Met de notitie geven GS gevolg
aan een vorig jaar aangenomen
Statenmotie. De staten wilden
een onderzoek naar mogelijke
alternatieve bestemmingen van
vrijkomende boerderijen om het
verval hiervan tegen te gaan
maar zonder nadelige gevolgen
voor landschap, landbouw en
milieu.
Een leegstaande boerderij, veelvuldig voorkomend beeld in het hedendaagse Zeeuws-Vlaamse landschap.
leradressen vindt u in
WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN.
Bedrag p.mnd.
10.000,-150,-
15.000,-/225,-
20.000,- 300,-
25.000,- 375,-
30.000,- 450,-
rente vanaf 14,2%
Bel even 01640-36022
b.g.g. 01102-41957,
01184-71228
in
winkelruimte is mog#
Tel. 076-215125.
eilingen provincie en Rijkswaterstaat:
in onze verslaggever
«es - Maar een kwart van de auto's die dagelijks Zeeuws
eanderen verlaten, gaat met een van de twee ponten mee, de
s; rijdt de grens over. Dit is een van de opvallende
sultaten van een onderzoek naar het grensverkeer dat
ovincie en Rijkswaterstaat op 28 april van dit jaar uitvoer-
aantallen die de tellingen van
le dag opleverden, moeten met
1 korrel zout worden geno
eg Het onderzoek liep maar
«n zeven tot zeven uur; voor en
die tijd is er ook heel wat
'keer op de weg. Bovendien
®nen de verkeersstromen op
ivoorbeeld een zomerse dag er
iel anders uitzien.
Segevens zijn dan ook in de
rc'e plaats vergelijkingsmate-
lal voor latere tellingen. Tot
toe waren zulke cijfers niet
schikbaar, in ieder geval niet
w het grensoverschrijdend
erkeer. De bootdienst houdt het
Ter overname aangeb.
goedlopend
Breda. Koop woonhuis -®ersaanbod wel al jarenlang
'«wgezetbij.
Kleine manege in
Dorst heeft
Lessen kinderen /J1
volw. 16,- p.u
stalling. Bosritten
aar al is er geen goede vergelij-
met vroeger mogelijk, over
verhouding tussen de ver-
rillende verkeersstromen zegt
onderzoek wel het een en
r: waar gaat dat heen en
Tevens »gs welke route?
en kij onderzoekers telden
derfeestjes. Oude TilWjS 'ril op de twee veerpleinen en
sebaan 6, Dorst, tel. 0161
1765.
T.K. NEST BOERENFOX
HONDJES
076-140858.
T.K. nest schitterende
berische Husky-pups 'nï
en ontw. Tel. 01134-31p(.
T.K.A. Labrador reu,
mnd., tel. 076-145940^
T.K. nest jonge bastaa'J
pups, ingeënt en 0
wormd. Tel. 01652-1459»'
op 28
tlen grensovergangen maar
negentienduizend auto's
Zeeuws-Vlaanderen uitre-
Nogen van de tien waren
jrionenauto's. 4500 Gingen er
,een pont mee en daarvan
7 n w 2600 een bestemming
zeeland, moesten er 1600 el-
iJ? Nederland zijn en waren
weg naar een buiten
grensovergangen werden
14500 auto's geteld. Maar 1050
reden via Antwerpen naar 'ove
rig Nederland'. In de Antwer-
pen-route is de Liefkenshoek-
tunnel nog altijd niet in trek.
Van de 1050 reed het merendeel
(730) 'via de vertrouwde Kenne-
dytunnel en maar tweehonderd
via Liefkenshoek.
Overgang
Verreweg de drukste grensover
gangen zijn Kapellebrug en Sint
Anna ter Muiden, waar die dag
3600 en 2900 auto's passeerden.
In dat rijtje hoort ook Sas van
Gent thuis als de overgang via
de Tractaatweg wordt meege
teld. Samen met de westelijke
route zijn daar 3500 auto's ge
teld. Duizend tot tweeduizend
passanten gingen verder de
grens over bij Eede en Clinge.
Maar vijftien procent van de
automobilisten gaf woon-werk-
verkeer op als motief voor het
ritje, zeventien procent gaf een
zakelijk motief op, tien procent
een recreatief. Maar liefst 55
procent van de automobilisten
reed alleen, ongeveer evenveel
zeiden minder dan een keer per
week de grens over te steken.
De provincie neemt de cijfers op
in het Verkeersmodel Zeeland,
maar zal ze niet in de laatste
plaats ook gebruiken om het
verkeersaanbod op de Wester
schelde Oeververbinding te
schatten, evenals de mogelijke
invloed daarop van de Antwer-
pen-route.