Steeds meer boeren haken af 6Dit is gewoon pure piraterij' Jorsele niet blij met landschapsplan Westerschelde Oeververbinding Joerderijen komen vaker voor andere doeleinden beschikbaar De Schelde actief in marinehaven Den Helder 6 Pilatus-vliegtuigen blijven binnen normen' Laatste Ligakoek van de band in Roosendaal feer auto's de grens ver dan met pont mee ^WILDSEIZOEN Brand verwoest deel Thools pand De Kogge tënjj rkt Schipper razend na aan de ketting leggen boot in Terneuzen: E LEKKERDER PEUGEOT. Leners opgelet HP Financieringen Transacties (Huis)Dieren pizza cateringbedif binnenmanege zeeland! VRIJDAG 13 NOVEMBER 1992 DEEL C U kunt weer volop genieten van onze verse wildspecialiteiten culinair niveau vriendelijke prijzen afgesloten parkeergelegenheid Oosterhoutseweg - Teteringen - 076-713381 ,3n onze verslaggever liddelburg - „Een cadeautje waar niet op zitten te wachten". Zo „jjde het wat wrange commentaar i burgemeester Mandos van Bor- e, Hij kreeg gisteren uit handen jn Commissaris van de Koningin Gelder het landschapsplan dat bij de oeververbinding over de Wes terschelde (WOV) hoort. In dat plan wordt de snelweg, de toe gangsweg naar de WOV langs de west en de zuidwestrand van de Zak van Zuid-Beveland, ingepast in het land schap met behulp van veel groen, ge luidswallen en stroken bos.. De gemeente Borsele is naar de Raad van State gestapt om bezwaar te maken tegen de WOV die de overkanten tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen gaat ver binden. Borsele maakt bezwaar tegen de 'aanwijzingsprocedure' van de pro vincie waardoor de gemeente buiten spel wordt gezet. En de behandeling van dat bezwaar dient 17 november. Vandaar dat het tijdstip van de presen tatie van het landschapsplan strate gisch bijzonder goed gekozen is door de provincie. Middelburg heeft nu een ar gument meer om de Raad van State ervan te overtuigen dat men het beste met de gemeente Borsele voorheeft. Van Gelder noemde de WOV en de toegangsweg 'geen bedreiging voor het gebied'. Integendeel, het landschappe lijk wat troosteloze gebied tussen het dorp Bprssele en het industriegebied Sloehaven gaat erop vooruit met meer groen. En, zo luidde een conclusie giste ren waar Mandos wel blij mee was: mocht de WOV er niet komen, dan zal er toch iets aan dat landschap gebeu ren. Van onze verslaggever Vlissingen - De Koninklijke Schelde Groep in Vlissingen probeert voet aan de grond te krijgen in de andere marinehaven, Den Helder. Deze week sloot het bedrijf een overeenkomst met de Scheepswerf Visser in die plaats. De bedoeling is 'een gezamenlijk optreden op het gebied van scheepsbouw, scheepsreparatie en indus triële dienstverlening in Den Helder'. Volgens een gisteren uitgege ven persbericht zal de Schelde Groep 'assistentie verlenen aan Visser bij het uitvoeren van marinewerk'. De twee on dernemingen gaan bovendien bekijken hoe ze het terrein van de Oude Rijkswerf in Den Helder bij deze samenwerking kunnen betrekken. Van onze Haagse redactie Den Haag - De Pilatus PC-7-toestellen vliegen met het laagst mogelijke propellertoerental. Daardoor blijven deze lestoe- stellen, die op de vliegbasis Woensdrecht zijn gestationeerd, binnen de toegestane geluidsnormen. Minister Ter Beek (PvdA, Defen sie) heeft dit gisteren de Kamer schriftelijk geantwoord. De Ka mer had eerder gevraagd of de Pilatus PC-7 vliegtuigen zich houden aan de vastgestelde ge luidsnormen. Eind september werd aangekondigd dat de hoe veelheid herrie van de Pilatus beperkt zou worden. Door een verlaging van het pro pellertoerental naar 1850 toeren per minuut bedraagt de geluids- produktie 74,7 decibel (dBA). Besloten is dat de Pilatus-toe- stellen met het laagst mogelijke propellertoerental vliegen. Al leen bij de start en de landing en in noodgevallen mogen de toe stellen met een hoger toerental vliegen. De norm voor vliegtuigen van de gewichtsklasse van de Pilatus PC-7 bedraagt 80 decibel (dBA). Volgens de norm moet dan op een vlieghoogte van zo'n 300 meter (1000 voet) worden gevlo gen en met een maximaal pro pellertoerental van 2210 toeren per minuut. Volgens minister Ter Beek vol doet de Pilatus PC-7 aan de gestelde normen en eisen. Voor het toestel is een militair bewijs van luchtwaardigheid verstrekt op grond van een door de Rijksluchtvaartdienst afgegeven Nederlands civiel type-certifi caat. Van onze correspondente Tholen - Een uitslaande brand heeft gisteravond in het stadje Tholen de bovenverdieping ver woest van een monumentaal pand aan de Botermarkt. Rond half acht vatte de boven- ruimte van de voormalige Thool- se burgemeesterswoning vlam, terwijl de bewoners zich bene den in het huis bevonden. Per soonlijke ongelukken deden zich niet voor. Volgens de commandant van de brandweer is het vuur vermoe delijk veroorzaakt door een pe troleumkacheltje. Men had de brand binnen een half uurtje onder controle. De voorgevel van het monumen tale pand, De Kogge, was afgelo pen zomer nog helemaal opge knapt. Naar verwachting be draagt de schade enkele tonnen. De laatste rijen Ligakoeken die in Roosendaal worden ge maakt. foto de stem/ben steffen Van onze verslaggever Roosendaal - Twee jaar geleden wist Roosendaal al dat het onvermijdelijk was, maar gisteren was het dan zover: de allerlaatste Ligakoek rolde in Roosendaal van de lopende band. De fabriek gaat dicht omdat eigenaar General Biscuits de produktie van Liga in Dordrecht concentreert. Pas na de oorlog, in 1952, ver huisde Liga naar Roosendaal waar, toen aan de rand van de stad, een nieuwe fabriek werd neergezet. In 1974 ging de Ligafabriek sa men met de Belgische groep Ge- beco. Die werd in 1978' overge nomen door de groep General Biscuits. In 1987 werd alles on dergebracht bij de Franse groep BSN. Met de produktie van die laatste Ligakoek wordt een punt gezet achter een hoofdstuk uit de Roosendaalse geschiedenis. Liga was en is een begrip en van die bekendheid profiteerde ook Roosendaal. Wie over de A58 langs, en later door, Roosendaal reed, zag 's avonds het beeld merk van Liga boven het spoor zweven. En met een beetje gun stige wind kon de voorbijganger de lucht van versgebakken koek jes opsnuiven. Achter deze periode is een defi nitieve punt gezet. Het wordt voorlopig stil op het fabriekster rein tussen het spoor en de Laan van Brabant. Oorsprong De naam Liga mag tegenwoor dig verbonden lijken met Roosendaal, de oorsprong van het bedrijf ligt in Bergen op Zoom. In 1920 werd het bedrijf gesticht als een biscuitfabriek. Twee jaar later nam Th. Neute- lings de firma over. Al in het begin van de jaren dertig legde de Ligafabriek zich met succes toe op de produktie van Liga koeken in het bekende rode pak. Besluit Drie jaar later viel het besluit om de Roosendaalse vestiging te sluiten,, omdat de gebouwen en het terrein volgens de directie niet de mogelijkheden voor mo dernisering en uitbreiding bo den. „In Roosendaal zijn we langzamerhand uit onze jas ge groeid. Het Ligaterrein ligt inge klemd tussen de spoorlijn en de Laan van Brabant. Voor de toe komst moeten we fors investe ren. In Roosendaal kan dat nau welijks", zei M. Berger, alge meen directeur van General Bis cuits bij zijn toelichting op het besluit om de hele fabriek, de 175 werknemers incluis, naar Dordrecht te verhuizen. in onze verslaggever liddelburg - In de nabije toekomst zullen steeds meer neren in Zeeland, vooral in de akkerbouwsector, het ijltje erbij neerleggen. De laatste twintig jaar nam het antal zelfstandige boeren met bijna de helft af en larlijks is dat momenteel 1,7 procent. idere uur. tel. ngen. Breda. foto's wim kooyman s/hui- voor 076- voor eerde boer- n ca. n ver- clien- Terneuzen - Schipper Hardy van den Eijnden en zijn vrouw Karin de Smit uit Ant werpen zijn' hevig veront waardigd over het vastleggen van hun boot. Wijzend op een artikel in een scheepvaart blad waarin gesproken wordt over 'snelle hulpverlening' aan hun motorschip Polaris, zeggen ze: „Daar hadden ze beter 'snelle piraterij' kunnen zetten." Sinds gisteren ligt hun schip aan de ketting in de oostsluis in Terneuzen. De 'Polaris' is vastgelegd op last van gerechtsdeurwaarder Van Damme. Van den Eijnden kreeg daarbij een rekening overhan digd voor de hulp die hij vorige week zou hebben gekregen. „Ik was in paniek. Ik dacht dat zij ook van Rijkswaterstaat waren en dat het om een soort urenver antwoording ging", zegt hij nu. „Hulploon voor een 'uurke'; 65.000 gulden. En ze hebben helemaal geen hulp verleend, al leen in de weg gelegen. Ik ben op eigen kracht naar Hansweert ge varen en heb zelf mijn woning leeggepompt. Nu kan ik hier niet weg. Wij beginnen pas in deze branche en dan valt zoiets niet mee." En hij herhaalt het nog maar eens: „Dit is pure pirate rij." Misbruik „Ze hebben misbruik gemaakt van de situatie en blijken door dat papiertje mijn hele schip in beslag te kunnen nemen. En dat hebben ze in feite ook gedaan." Het lijkt nu een zaak van de verzekering. Als die het gevraag de bedrag in een neutraal fonds stort kunnen ze verder varen. Maar of dat gebeurt, was giste ren nog niet duidelijk. „Het kan uren duren, maar ook dagen of weken. Hopelijk duurt het niet te lang, want we kunnen zó een nieuwe lading krijgen." Toestemming Bij Multraship werd gisteren verontwaardigd gereageerd op de publiciteitsactie van de schip per. „De beweringen van Van den Eijnden zijn onwaar. We hebben beslag laten leggen om dat zijn schip niet verzekerd was. Normaal gesproken krijgen we een garantie van de verzeke ringsmaatschappij waarna het loon voor bewezen diensten in der minne of via arbitrage wordt geregeld." „Als er geen garantie komt, geeft de rechtbank gewoonlijk toe stemming om het geholpen schip vast te houden. Dus toen de Polaris 2, wellicht weer onverze kerd, van Gent via Terneuzen richting Antwerpen wilde varen werden wij gedwongen door middel van beslaglegging de be treffende garantie zeker te stel len. We hebben daar ook toe stemming van de rechter voor", aldus de reactie van Multraship. „Het lijkt erop dat juist wij na verleende hulp gedupeerd wor den als gevolg van het onverze kerd rondvaren. Wij hopen dat Van den Eijnden weer contact met ons opneemt. Want er zal toch een oplossing moeten ko men". Over de hoogte van de rekening die de schipper kan verwachten liet Multraship zich gisteren niet uit. Schipper Hardy van den Eijnden voor zijn aan de ketting gelegde schip. foto wim kooyman rbij z'n complete uit- oge duidelijk zijn dat Diesel (vanaf compacte maar zeer gen is. na een uitgebreide 'jfeld zult beamen. jor de slechte situatie in de herbouw, gekoppeld aan de aiddeld hoge leeftijd van de ij werkzame boeren met daar- ust weinig opvolgers, ver acht het Zeeuws provinciebe- uiir komende jaren een ver- ibbeling van het aantal be- lijlsbeëindigingen tot 3,5 h 4 meent. lat betekent dat steeds meer oerderijen voor andere doelein- b beschikbaar kunnen komen. provincie wil deze ontwikke- nauwlettend in de gaten nden en planologisch sturen. envaarlozing herzijds wil men voorkomen it het platteland verpaupert or verwaarlozing van leeg- aande boerderijen, anderzijds ilmen allerlei ongewenste ont- ikkelingen binnen die panden genhouden. Uitgangspunten in een hier te voeren beleid oeten het behoud van de pri me functies van het landelijk bied en behoud van de land- happelijke waarden zijn. a echt inzicht in het gebruik in agrarische opstallen heeft it provinciebestuur niet maar i een notitie aan de commissie imtelijke ordening wordt ge- ezen op een Overijssels onder- «k. In die provincie bleek het ergrote deel van de bedrijfs- oningen nog bewoond, deels or de oude agrariërs en deels or 'burgers'. Van de bedrijfs trouwen stond de helft leeg. 'fbruik omenteel mogen, binnen be dde randvoorwaarden, boer- rijen als burgerwoning ge hukt worden. In de bedrijfsge bouwen worden niet-agrarische activiteiten geweerd met uitzon dering van de opslag van boten en caravans. Daarom dat men komende jaren wil onderzoeken of uitbreiding van het gebruik van bedrijfsgebouwen mogelijk is, omdat een toevloed van leeg komende boerderijen is te ver wachten. Disco Daarbij wil men een onderscheid maken tussen zuiver agrarische gebieden, natuurwetenschappe lijk en landschappelijk waarde volle gebieden, recreatief geörienteerde gebieden en zones (van een kilometer) rond grote bebouwingen. Elk gebied kan een eigen invul ling krijgen voor wat betreft het gebruik van agrarische bedrijfs gebouwen. Die kunnen variëren van hobbyboeren en viskweke- rijen in zuiver agrarische gebie den tot kampeerboerderijen en disco's (beperkt) in de recreatie ve gebieden. In zones rond buurtschappen en dorpen kan gedacht worden aan kleinschali ge bedrijvigheid, ruimere moge lijkheden tot wonen en bepaalde vormen van detailhandel. Van geval van geval zal echter apart bekeken moeten worden op zijn gevolgen voor de omgeving. In de loop van 1993 wil het provinciebestuur een eerste plan van aanpak opstellen. Met de notitie geven GS gevolg aan een vorig jaar aangenomen Statenmotie. De staten wilden een onderzoek naar mogelijke alternatieve bestemmingen van vrijkomende boerderijen om het verval hiervan tegen te gaan maar zonder nadelige gevolgen voor landschap, landbouw en milieu. Een leegstaande boerderij, veelvuldig voorkomend beeld in het hedendaagse Zeeuws-Vlaamse landschap. leradressen vindt u in WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. Bedrag p.mnd. 10.000,-150,- 15.000,-/225,- 20.000,- 300,- 25.000,- 375,- 30.000,- 450,- rente vanaf 14,2% Bel even 01640-36022 b.g.g. 01102-41957, 01184-71228 in winkelruimte is mog# Tel. 076-215125. eilingen provincie en Rijkswaterstaat: in onze verslaggever «es - Maar een kwart van de auto's die dagelijks Zeeuws eanderen verlaten, gaat met een van de twee ponten mee, de s; rijdt de grens over. Dit is een van de opvallende sultaten van een onderzoek naar het grensverkeer dat ovincie en Rijkswaterstaat op 28 april van dit jaar uitvoer- aantallen die de tellingen van le dag opleverden, moeten met 1 korrel zout worden geno eg Het onderzoek liep maar «n zeven tot zeven uur; voor en die tijd is er ook heel wat 'keer op de weg. Bovendien ®nen de verkeersstromen op ivoorbeeld een zomerse dag er iel anders uitzien. Segevens zijn dan ook in de rc'e plaats vergelijkingsmate- lal voor latere tellingen. Tot toe waren zulke cijfers niet schikbaar, in ieder geval niet w het grensoverschrijdend erkeer. De bootdienst houdt het Ter overname aangeb. goedlopend Breda. Koop woonhuis -®ersaanbod wel al jarenlang '«wgezetbij. Kleine manege in Dorst heeft Lessen kinderen /J1 volw. 16,- p.u stalling. Bosritten aar al is er geen goede vergelij- met vroeger mogelijk, over verhouding tussen de ver- rillende verkeersstromen zegt onderzoek wel het een en r: waar gaat dat heen en Tevens »gs welke route? en kij onderzoekers telden derfeestjes. Oude TilWjS 'ril op de twee veerpleinen en sebaan 6, Dorst, tel. 0161 1765. T.K. NEST BOERENFOX HONDJES 076-140858. T.K. nest schitterende berische Husky-pups 'nï en ontw. Tel. 01134-31p(. T.K.A. Labrador reu, mnd., tel. 076-145940^ T.K. nest jonge bastaa'J pups, ingeënt en 0 wormd. Tel. 01652-1459»' op 28 tlen grensovergangen maar negentienduizend auto's Zeeuws-Vlaanderen uitre- Nogen van de tien waren jrionenauto's. 4500 Gingen er ,een pont mee en daarvan 7 n w 2600 een bestemming zeeland, moesten er 1600 el- iJ? Nederland zijn en waren weg naar een buiten grensovergangen werden 14500 auto's geteld. Maar 1050 reden via Antwerpen naar 'ove rig Nederland'. In de Antwer- pen-route is de Liefkenshoek- tunnel nog altijd niet in trek. Van de 1050 reed het merendeel (730) 'via de vertrouwde Kenne- dytunnel en maar tweehonderd via Liefkenshoek. Overgang Verreweg de drukste grensover gangen zijn Kapellebrug en Sint Anna ter Muiden, waar die dag 3600 en 2900 auto's passeerden. In dat rijtje hoort ook Sas van Gent thuis als de overgang via de Tractaatweg wordt meege teld. Samen met de westelijke route zijn daar 3500 auto's ge teld. Duizend tot tweeduizend passanten gingen verder de grens over bij Eede en Clinge. Maar vijftien procent van de automobilisten gaf woon-werk- verkeer op als motief voor het ritje, zeventien procent gaf een zakelijk motief op, tien procent een recreatief. Maar liefst 55 procent van de automobilisten reed alleen, ongeveer evenveel zeiden minder dan een keer per week de grens over te steken. De provincie neemt de cijfers op in het Verkeersmodel Zeeland, maar zal ze niet in de laatste plaats ook gebruiken om het verkeersaanbod op de Wester schelde Oeververbinding te schatten, evenals de mogelijke invloed daarop van de Antwer- pen-route.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 19