De les van Sinte Brandaan CLARA STRIJBOSCH SPEURT NAAR OUDSTE NEDERLANDSE BOEK riaat telt omroepen iirigent n partituui verhaal niets meer de Kamer' GIDS Concordia 92 de stem vrijdag 13 november 1992 D - imissariaat voor de Media gaat I omroepen controleren. gen I uitwijzen of de acht ledenee I e A-status hebben, zo heeft het I bekendgemaakt. De uitslap I d zijn. riaat maakt daarbij or. meer gebruik van de best® 1 den van de Dienst Omroepbij! dragen en de bevolkingsregi[.| ters van de gemeenten Mochten bepaalde omroepejl niet aan de norm voldoen, datil verliezen zij niet direct de A-I status. Volgens een woordj voerster krijgen zij na de uit-'l slag van de telling nog eenl jaar de tijd alsnog het gewens-l te aantal leden te verwerven Voor de A-status geldt eenl grens van 450.000 betalendeI leden. Voor de B-status is t grens 300.000 leden. 8- ts m r- er h~ te, in a- se is- ïre [e- ip- uit ar, ;nt \ls es dB li- en est id. en AP iet de hk- rt- iek. de- ds- iil eke programma van RTL4, 'De olgend jaar geen vervolg. RTL4 re formule. vielen de kijkdichtheid (ongeveer iet marktaandeel (zeventien procent) s niet duidelijk. Over de samenwer- Ton Elias 'levert', is RTL4 in ieder een politiek programma, maar hoe, m met welke presentator, dat is nog We met Het Parool praten over een; ius de woordvoerder. ■-? :r. 1.30 O u. 1.30 tho- acks i.lo 0 u. 1 8, 2 u. Far O u. het hout levert deze betere del nitie verrassende momenten i je hoort bijvoorbeeld zingen. De strijkers klinkl ruimtelijker en homogener; en bassen produceren een 'rol der' laag en pizzicati krijg draagkracht. Het koper klonk in Berlioz i vankelijk vrij sterk, wat scher| wat te geprononceerd; het of dit later bijgeregeld werd i dat toen ook deze groep zij ware gezicht kon laten zien. Het slagwerk profileerde zi( pregnant; de vage rommelei klankbrij heeft plaatsgemaaj voor scherp gestoken slagf waarbij de differentiatie die d spelers aanbrengen ook te horq is. Ronduit belachelijk dat dit vtj betere geluid in de zaal na pauze langdurig hinderlijk wel gestoord door de 'serviespercu[ sie' van het barpersoneel. Dm de gigantische impact van Berliozinterpretatie na de verbleekte de herinnering aancj voor de pauze gespeelde we Met name1 Mendelssohn's f vioolconcert kon niet bekli] Soliste Emmy Verhey sj zoals altijd als degelijk vrouw haar aandeel. De lyrii wordt bij haar wel steeds fraa er. Het na de cadans moeizaa synchroon komen van orkest solist was hinderlijk. Ook in h fijne raderwerk van het hupp lende slotdeel stond het identii ritme van solist en houtblaze niet recht genoeg onder De met groot orkest gespeel) Mozartouverture daarentegi was een binnenkomer die indn maakte. DoorLaurCrouzen iEr staat geen spetterende kaars. Er walmt ook geen olielampje. Er liggen geen dikke folianten op eikenhouten kloostertafels. Geen pennemesjes, ganzeveren, inktpot- ten, geen vers perkament. Toch probeert Clara Strijbosch zich al vier jaar lang te verplaatsen in de gedachten- en boeken wereld van een echte Middeleeuwer. Waarschijnlijk een Vlaming, die rond het begin van de vijftiende eeuw in 2284 rijmende versen het verhaal 'Van Sente Brandane' heeft opgeschreven. Ze doet dat met de middelen van onze tijd: fotokopieën, een PC, paperbacks, ballpoints. Over en kele maanden moet haar proef schrift klaar zijn. Clara Strij bosch: „Ik krijg daar geen kick van, echt niet, van het bekijken van oude handschriften. Het gaat mij alleen om wat er staat. Tenslotte is iedereen de gevange ne van zijn eigen tijd. Dat geldt net zo goed voor ons als voor de Middeleeuwer." Clara Strijbosch is op zoek naar de wortels van het verhaal 'Van Sente Brandane'. Dat is een heel populair boek uit West-Europa, f werd voor het eerst in de achtste eeuw werd opgeschreven. Het verhaal van een heilige abt uit Ierland, die negen jaar op reis |aat per schip met een groep lonniken en daarbij de meest fantastische avonturen beleeft. Al bij de inscheping op de Ierse westkust ontdekt Brandaan een enorm doodshoofd op het strand, dat nog kan praten ook. De schedel van een heidene, „Ic was een heydin man," staat er. Een piraat, zo blijkt, die. heel wat schepen heeft leeggeplunderd. Brandaan biedt aan hem door gebed weer levend te maken, hem te dopen en hem zo uit de hel te redden. Maar de 'heydin man' ziet dat absoluut niet zit ten. Als ik gedoopt ben en ik verval dan in mijn oude zonden, wordt ik extra gestraft door de duivels in de hel. Nu kom ik er nog redelijk van af als heidene, omdat ik nu eenmaal niet beter wist tijdens mijn leven, is zijn redenatie. Clara Strijbosch: „Dat is al met een een belangrijk thema van De reis,' zoals wij het verhaal noemen. Het antwoord op de waag, wat er na de dood ge beurt. Brandaan komt op zijn reis van negen jaar opvallend veel mensen tegen, die na hun dood ergens terecht zijn geko men en vaak door duivels ge kweld worden. Hij passeert ook met zijn schip de poorten van de hel in de vorm van een zwarte berg, die vlammen uitbraakt, waarin ontelbare zielen rond zwermen. waarschijnlijk gaat het hier om een vulkaan." Veldeke Het hoofddoel van Clara Strijbo- schs studie is te achterhalen hoe ongeveer de oorspronkelijke ver sie van het verhaal van Bran daan moet hebben uitgezien. Welke avonturen daarin waren opgenomen en welke niet. Naar haar mening ligt aan de twee overgeleverde Middelnederland se handschriften uit 1370 en 1410 en'aan'vele oudduitse ver sies een oorspronkelijke versie van hef verhaal ten grondslag, die rond 1150 tussen Maas en Rijn, in het Rijnland ontstaan moet zijn. Clara Strijbosch: „Een exacte reconstructie van de tekst is na tuurlijk niet mogelijk, maar de taal moet toch veel geleken heb ben op die van de St. Servaas-le- gende van Hendrik van Veldeke. Het is een soort Rijnlands of misschien wel proto-Limburgs geweest. Het Rijnland was toen een bron van middelfrankische litteratuur. Ik denk niet dat we het oorspronkelijke boek ooit zullen vinden. Misschien ooit een paar snippertjes, bibliotheken zijn zo ontzettend goed nage- vlooid op handschriften." De historische Brandaan heeft waarschijnlijk geleefd van 484 tot 578 na Christus. Zijn eerste biografie is de 'Vita Sancti Bren- dani', het 'Leven van de Heilige Brandaan' lang na zijn dood ge schreven. Daarin is al sprake van veel zeereizen van Brandaan naar Schotland, Wales en naar eilanden voor de Ierse kust. Om streeks 770 na Christus tékent dan een Ierse monnik, als mis sionaris naar Europa gestuurd, The power of one. -Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 en Boomerang. -Ambassades Club 1-14, lw 20 en 22 u. Honeymoon in VegaS - Ambassades CÏub 2 - 14, 20 en 22 u. California man. - Ambassades Club 3 - 14 en Wayne's world. 19 en 21.20 u. Where angels feaO tread. - Ambassades Club 4 - 14 en Peter Pan (Ned. versie). 19 en 21.30 u. Final analysis. BRUGGE - Complex Zwart Huis 22.30 u. Bitter moon. 20 u. City of joy. 20 u. Bali Room Dancing. 22.30 u. Universal soldier. 20 u. Como serm yno morir. 22.30 u. Basic Instinct. - Memling 20 en 22.30 u. Priester Daens. - Van Eyk 20 en 22.30 u. Patriot games. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A leaf' their own. - 14.30, 17, 20 en 22.30 u. A n"ce" man. 17, 20 en 22.30 u. Power of ene 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Housesi 'J 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Pa" games. 20 u. The bridge. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. DeanS' 17 en 22.30 u. City of joy. 20 en 22.30 u. Unlawful entry, 14.30 en 20 u. 1492. 20 dn 22.30 u. Raising cain. 14.30, 17 en 20 u. Far and away- 20 en 22.30 u. Bitter moon. 22.30 u. Universal soldier. in Lotharingen de 'Navigatio Sancti Brendani Abbatis' op, de zeereis van de heilige abt St. Brandaan. Strafreis Clara Strijbosch: „Die versie zou als de bron beschouwd kunnen worden, ware het niet," dat er een belangrijke verschil is met het Hulthemse en het Comburgse handschrift. Het kader verschilt nogal drastisch. In de Navigatio is er sprake van dat Brandaan van een andere monnik hoort dat ergens op een eiland ver weg het aardse paradijs te vinden is en dat hij uit verlangen op reis gaat. Terwijl in de twee middel - nederlandse handschriften, af komstig uit de verzameling van verzamelaar Karei van Hulthem en het andere afkomstig uit in een Duits kasteel in de buurt van Stuttgart dat Comburg heet, de reis van Brandaan een straf is. Een straf, omdat Brandaan, de schrijver vervloekend, een boek in het vuur gegooid heeft, waar in veel wonderen van Ons Heer opgetekend staan. Wonderen, als dat er twee paradijzen zouden zijn en drie hemels en vissen met hele bossen op hun rug en van een wereld onder onze wereld, waarin het nacht is, als het bij ons dag is. Brandaan leest dan dat Judas elke zondagavond uit de hel verlost wordt, omdat God hem vergevingsgezind is en dat is de druppel die de emmer doet overlopen. Hij verbrandt het boek, een engel verschijnt en draagt Brandaan op negen jaar op zee te reizen om met eigen ogen te zien, wat hij niet wil geloven." Moderne mens Strijbosch: „Dit merkwaardige kader zegt heel veel over de leef- en denkwereld van de twaalfde eeuw. De meeste mensen stellen zich die wereld voor als totaal beheerst door van religieuze the ma's met de Bijbel als enige geloofwaardige boek. Maar we zien in Brandaan bijna een mo derne mens. Een ongelovige, die al die boekenwijsheid niet meer voor zoete koek slikt en zelf op zoek wil gaan, op onderzoek. Hij krijgt daarvoor ook opdracht van een engel. Zo van: ga maar en bekijk het allemaal. In die tijd was er ook heel wat loos. Er was heel wat onrust in kloosters en in de kerk, trwijl tegelijker tijd de mensen in de gaten kre gen, dat de wereld veel groter was dan ze totdantoe dachten en dat er op de wereld veel meer te zien was. De tijd van kruistoch ten, ontdekkingsreizen en na tuuronderzoek breekt aan. Er i Clara Strijbos: „Altijd blijken ontdekkingen betrekkelijk komen meer steden, meer wegen, mensen gingen op reis en hoor den en zagen vanalles." Van Ierse monniken en Vikingen wordt gezegd, dat ze lang voor Columbus Amerika ontdekt heb ben en dat de reis van Sinte Brandaan eigenlijk een verslag van zo'n ontdekkingsreis is. De Brit Tim Severin is Brandaan in 1978 nagereisd is precies zo'n primitieve boot van hout en hui den uit de vijfde of zesde eeuw. Hij stak er in elk geval de Atlan tische Oceaan mee over via Faröer, IJsland, Groenland en New Foundland. Clara Strijbosch: „De vraag naar de historische waarheid van het verhaal is niet mijn vraag. Ik weet wel, dat Columbus op de hoogte was van Brandaans ver haal en hem ook na wilde reizen, maar ik vraag me zelf af: over welk verhaal hebben we het ei genlijk. Naast de twee Middel nederlandse versies lees ik daar om nog drie Duitse versies, waarvan een in proza, en een in het nederduits, een taal heel dicht bij het Nederlands. De avonturen die in elk van die versies voorkomen, moeten naar mijn opvatting ook in het Rijn landse origineel hebben gestaan. Een andere bron die ik nog ge raadpleegd heb, zijn de 'immra- ma',' letterlijk vertaald 'rondroeiingen'. Dat zijn oude Ierse verhalen over reizigers die zich op zee waagden." 'Boiic' Clara Strijbosch bekeek lange tijd in Cambridge, Engeland en in de oude Duitse universiteits stad Tübingen, de oude Ierse en Duitse teksten. Ze maakte er ook fotokopieën en stelde op die ma nier weer een verzamelhand schrift van Brandaanversies sa men. „Zo kun je gelukkig heel wat nauwkeuriger werken, dan in de Middeleeuwen, want vooral te gen het eind van de verhalen worden die middeleeuwse hand schriften vaak corrupt, zoals wij dat dan noemen. Het rijm klopt niet meer, soms staat er onzin of is de samenhang weg. Er zijn hiaten of te veel herhalingen van hetzelfde. Dan zou je kunnen vermoeden, dat de schrijvende monnik stijve vingers had van de kou, dat het licht heel slecht werd of dat het af te schrijven voorbeeld heel slecht was." In de Comburg-versie wordt er ruim tien keer naar een 'bouc,' een boek verwezen. 'Die bouc maect ons ghewisse,' 'Die bouc die seit ons dat,' 'Also vertellet die bouc,' staat er telkens in verschillende variaties. Lijkt het niet, alsof de schrijver van het handschrift de oude, Rijnlandse versie naast zich op tafel heeft liggen? Niet overgeschreven „Nee," zegt Clara Strijbosch, „Deze bouc-verwijzingen zijn heel normaal in Middeleeuwse verhalen. De schrijvers gebrui ken ze om te laten weten dat hun FDTO ERWrN DE tEEUW verhaal echt zo gebeurd is, om dat het in een boek staat. Dan moet het wel waar zijn. De schrijver kan ook naar het door Brandaan verbrande boek ver wijzen. Het kan ook het door Brandaan te herschrijven boek zijn. Of hij bedoelt: ik heb dat ergens gelezen, dus is het waar. Ik heb niet het idee dat er recht streeks overgeschreven wordt. Wel dat de man veel gelezen heeft en uit zijn herinnering put. Hij heeft in elk geval de 'Naviga tio' gelezen, ook de 'Physiolo- gus', een zeer populair Middel eeuws boek over de natuur." Brandaan reist verder en vaart tegen een 'linddrake' op, een lintdraak, een reusachtige kro kodil, die een hap uit het schip wil nemen. Dat lukt het beest niet, omdat er meteen een soort vliegend hert uit de hemel neer daalt en de draak verjaagt. Het volgende avontuur is de ontmoe ting met een merkwaardig ei land, een mijl of zes lang. Er staat een dicht bos langs de kust en als de bemanning aan land gaat en een boom kapt om een lekker vuurtje te stoken, ver dwijnt het hele eiland onder wa ter. Ze kunnen nog net terug in het schip klimmen. Deze merk waardig begroeide vis wordt al gemeen als een grote walvis ge zien. Teugel De volgende bedreiging van Brandaans huikje is een half- vis-half-mens, die dreigend om het schip zwemt. Op gebed van de monniken en Brandaan ver dwijnt het ruige monster met veel geborrel en gepruttel onder water. Brandaan en zijn kloos terlingen maken nog veel meer mee. Zo wordt een van zijn di recte helpers door duivels ont voerd, omdat hij in een van de twee paradijzen en faai versierde paardeteugel had gestolen. Brandaan weet de hel te vermur wen en de monnik los te praten. Onder het pek en met verbrande baard wordt de man op het schip teruggebracht. Ook Judas ziet Brandaan op een hete steen in een ijskoude zee zitten, inderdaad met weekend verlof uit de hel. Mannen met varkenskoppen en lange nekken, de Walscheranden, blijken ge vallen engelen te zijn, uit de hemel gegooid, omdat ze geen partij wilden kiezen tussen Luci fer en God. Bladmannetje Voor Clara Strijbosch is een van de laatste merkwaardige ont moetingen van Brandaan het meest betekenend. Dat is bijna op-het eind van de reis, als Brandaan 'eenen cleenen man' ziet die 'vlootte op een blat'. 'Die man was cume alsoe groet als een dume,' staat er. Hij was nauwelijks groter dan een duim en dompelt telkens een griffel of schrijfstift in de zee om de daar van afvloeiende druppels in een bekertje op te vangen. Als. Bran daan vraagt wat dat voorstelt, zegt het mannetje, dat hij de zee wil meten voor het eind van de wereld, 'den doms dach'. 'Nem- mermeere', nooit van zijn leven lukt je dat, reageert Brandaan. 'O, nee,' zegt het duimmannetje dan, 'Net zo min als ik de zee kan meten voor de wereld ver gaat, net zo min zal het jou lukken alles wat God op aarde aan wonderbaarlijks heeft ge schapen te bekijken en te onder zoeken.' Een waarheid als een koe, die zelfs nu nog van toepassing is op nieuw te ontdekken soorten planten, insekten, schimmels, bacteriën en ander leven, bij voorbeeld in de regenwouden. Betrekkelijk Clara Strijbosch: „Aan het eind van zijn avonturen krijgt Bran daan nog eens even onder zijn neus gewreven dat hij niet moet denken de wijsheid in pacht te hebben, ook al heeft hij de we reldzeeën bevaren. Dat is een belangrijke les voor Brandaan en voor de lezer van het verhaal. Hoe knap je ook wordt, altijd zal de werkelijkheid groter en ge compliceerder blijken te zijn. Al tijd blijken ontdekkingen be trekkelijk. Zoals ik al zei: ieder een is de gevangene van zijn eigentijd." Clara Strijbosch werkt met dat zelfde gevoel aan haar eigen on derzoek: „Het verhaal van Bran daan is leuk en spannend. Je kunt er enorm veel van opsteken over de Middeleeuwse denkwe reld, maar op de keper be schouwd heeft mijn onderzoek weinig praktisch nut. Je kunt er geen blikje mee open draaien om het zo maar eens t.e zeggen. Het gaat natuurlijk wel om de wor tels van onze taal, literatuur, en denkwereld en een van de eerste stukken geschreven Nederlands. Mijn overtuiging is dat mensen niet alleen van nuttige dingen leven, maar ook van ideeën."

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 11