4FBI-chef bron van Watergate' UIT gids: 'Ik voel me beter als ik alleen werk' Commissariaat telt leden van omroepen Japanse dirigent maakt van partituu bevlogen verhaal CLARA Drieluik bij KRO over macht en corruptie in het Witte Huis RTL4 ziet niets meer in 'De Vierde Kamer' mir w 1 Met HBO iti Bredase Concordia Ed Kuepper over de Saints, de Aints en zijn solo-carrière Licht I, 'DE STEM GIDS VRIJDAG 13 NOVEMBER 1992 Hilversum (anp) - Het Commissariaat voor de Media het ledenbestand van de omroepen controleren. grootscheepse telling moet uitwijzen of de acht ledena» bonden omroepen tefeCht de A-status hebben, zo heeft L Commissariaat donderdag bekendgemaakt. De uitslaj moet voor eind 1993 bekend zijn. De ledenbestanden zij» tien jaar geleden voor het laatst uitvoerig gecontroleerd. Het Commissariaat wil nu Inzicht verkrijgen in de vraag of de status-verhoging van EO en VPRO bij de andere omroepen tot verschuivingen heeft ge leid. De peildatum is 31 december 1992. De omroepen moeten voor 1 febhiari volgend jaar de ledenbestanden bij het Commissariaat indienen. Ver volgens wordt het bestaan van de leden steekproefsgewijs ge controleerd. Het CwflmiMa» ...«I M -«■ riaat maakt daarbij 0ii& meer gebruik van de besta den van de Dienst Omroept dragen en de bevolkingr ters van de gemeenten. Mochten bepaalde omroepe niet aan de norm voldoen, 4 verliezen zij niet directie; status. Volgens een woon voerster krijgen zij na de uj slag van de telling nog jaar de tijd alsnog het gewen te aantal leden te verwerven Voor de A-status geldt m grens van 450.000 betalen leden. Voor de B-status is 1 grens 300.000 leden. Bred», Stadsschouwburg. Concert d*r Het Brabants Orkest Serie Hl-1 Programma met Moaart, Mendelasohn en Berlioz. Salijte: Ksnrtiy Ver- hey. Dirigent Kewlchiri Ko- bsyashi. dekoord df> 12 no vember 19t2. Door Frans Baljou. Na de magische ofgie van geluid die Het Brabants Or kest dondettU«aVo*d bnder hoogspanning de uitverkoch te Concorèbaaaal Inspeelde, ontlaadde het publiek zich in een vijf minuten durend da verend applaus, tie Japanse dirigent Ken-Ichiro Kobayas- hi had dan ook wel het betere ik in het orkest wakker ge maakt. De subtitel van Berlioz' Syrrip- honie Fantastique, Episode uit het leven van een kuflstenaar, werd door orkest en dirigent verrassend waargemaakt. Als een rasartiest die zijd i&akjes door en door kent, boetSWrde de Japanse gwstdirigent dezetgriili- ge partituur tot een boelend en bevlogen verhaal. Het Orkest speelde zich soms uit dB naad. Deze inspanningen vertaalden zich dankzij het nieuwe SIAP geluidssysteem nu ook in het Concordia tot een zeer bevredi gend klankresultaat. Voor mij was dit «meert de eerste confrontatie met de dank zij technisch vernuft tot concert zaalallure opgekrikte akoestiek, van de Stadsichouwburg. De de finitie van het totale geluids beeld is veel beter. Met name in Hilversum - Het politieke programma van RTL4, 'Dl Vierde Khmer', krijgt volgend jaar geen vervolg. RW buigt zich over een nieuwe formule. Volgens een woordvoerder vielen de kijkdichtheid (ongeve 300.000 mensen) en vooral het marktaandeel (zeventien proceal tegen. Waar dat aan ligt, is niet duidelijk. Over de samen» king met Het Parool, dat Ton Elias 'levert', is RTL4 in iedf geval wel tevreden. „We komen wel terug met een politiek programma, maar lm wanneer, op welk tijdstip en met welke presentator, dat is 1» niet bekend. Ook moeten we met Het Parool praten over verdere samenwerking", aldus de woordvoerder. FILMS GOES - Grand Theattr 19 u. Batman returns. 21.30 u. Alien I. HULST - Kening van Engeland 19.30 en 22 u. Unlawful entry. 22 u. Star Trek 6. 19.30 Strictly ballroom. 22 u. Patriot games. 19.30 en 22 u. Housesitter. 19.30 en 22 u. California man. 19.30 u. Basic instinct. ANTWERPEN - Rex - 12, 19, 18 en 21 u. Daene. - Rex-Club - 12, 14, 16, 18, 20 en 22 u. Raising cain. - Odeofi 1 - 14, 16.30, IS en 21.30 u. The player. -Odeon 2 - 14, 17.15 en 20.30 u. Howard's end. -Odeon 3 - 14, 16.30, 19 en 21.30 u. Lethal Weapon 3. -Odeon 4 - 14 en 16.30 u. Beetho ven. 19 en 21.30 u. The hand that rdeks tbp crnHlp -Rubens - 14, 17.13 eft 20.30 u. 1492: Christopher Coiürrtbus. -QuelKci I - 14, 17.15 en 20.30 u. Bitter mot». -QuelHn H - 14, 16.30, 19 eH 21.90 u. Basic instinct. -Ouellin Hl - 14, 17.19 eft 20.30 u. City of joy. - Metro I - 14, 16.20, lfc.4« en 21 n. Patriot games. - Metro U - 14, 16, 18, 20 eta 22 u. Housesitter. -Brabo - 14, 17.15 én 20*30 ii. Fa# and away. v -Tij! - 14, 18, 18, ÏO en 22 e. Universal soldier. Wapper - 14, ll30, l#efr2l.30 u. The power of one. -Sinjoor - 14, 16.20, 18.40 efll Boomerang. L - Ambassades Club 1 - 14,1&I 20 en 22 u. Honeymoon in Vega&l - Ambassades Club 2 - 14, tóf 20 en 22 u. California man. -Ambassades Club 3 - 14 en '1 Wayne's world. 19 en 21.20 u. Where angels» tread. - Ambassades Club 4 - 14 ei Peter Pan (Ned. versie). 19 en 21.30 u. Final analysis. BRUGGE - Complex Zwart Huis 22.30 u. Bitter moon. 20 u. City of joy. 20 u. Ball Room Dancing. 22.30 u. Universal soldier. 20 u. Como serm yno morir 22.30 u. Basic Instinct. - Memling 20 en 22.30 u. Priester Daens. - Van Eyk 20 en 22.30 u. Patriot games. GENT - Decascoop 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Al' their own. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. An^l man. 17, 20 en 22.30 u. Power of oi».J 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Hou! 14.30, 17, 20 en 22.30 u. 1 games. 20 u. The bridge. 14.30, 17, 20 en 22.30 u. Deans. 17 en 22.30 u. City of joy. 20 en 22.30 u. Unlawful entry 14.30 en 20 u. 1492. 20 eti 22.30 u. Raising cain. 14.30, 17 en 20 u. Far and awa? 20 en 22.30 u. Bitter moon. 22.30 u. Universal soldier. het hout levert deze betere nitie verrassende momenten je hoort bijvoorbeeld zingen. De strijkers li ruimtelij ker en homogener; en bassen produceren een1 der' laag en pizzicati krj draagkracht. Het koper klonk in Berlioz vankelijk vrij sterk, wat scl wat te geprononceerd; het of dit later bijgeregeld wen dat toen ook deze groep ware gezicht kon laten zien. Het slagwerk profileerde pregnant; de vage rommele klankbrij heeft plaatsgem voor scherp gestoken waarbij de differentiatie spelers aanbrengen ook te b is. Ronduit belachelijk dat dit betere geluid in de zaal pauze langdurig hinderlijk i sie' van het barpersoneel. D de gigantische impact van Berliozinterpretatie na voor de pauze gespeelde w| Met name'Mendelssohn's, vioolconcert kon niet bekli Soliste Emmy Verhey s) zoals altijd als degelijk vrouw haar aandeel. De lp wordt bij haar wel steeds fa er. Het na de cadans moei» synchroon komen van solist was hinderlijk. Ook ii fijne raderwerk van het hl lende slotdeel stond het idea! ritme van solist en houtbia Door Laur Crouzen Er staat geen spetterend| ook geen olielampje. Er folianten op eikenhoutr Geen pennemesjes, gani ten, geen vers perkameij Ze doet dat met de middelen onze tijd: fotokopieën, een paperbacks, ballpoints. Overl kele maanden moet haar prö schrift klaar zijn. Clara StJ bosch: „Ik krijg daar geen van, echt niet, van het bekijj van oude handschriften, gaat mij alleen om wat er s Tenslotte is iedereen de gevarj ne van zijn eigen tijd. Dat net zo goed voor ons als vooij Middeleeuwer." gestoord door de 'serviespen Gara Strijbosch is op zoek r i i i rln ttovi IiaF „nrnonl de wortels van het verhaal Sente Brandane'. Dat is een i populair boek uit West-Eurd verbleekte de herinnering aai werd voor het eerst in de ach: niet recht genoeg onder elki Brandaan biedt aan hem d De met groot orkest gespes Mozartouverture daareill was een binnenkomer die inó maakte. eeuw werd opgeschreven, verhaal van een heilige abt Ierland, die negen jaar op aat per schip met een gr onniken en daarbij de fantastische avonturen Al bij de inscheping op de 1^ westkust ontdekt Brandaan enorm doodshoofd op het stra dat nog kan praten ook. schedel van een heidene, „Ic een heydin man," staat er. I piraat, zo blijkt, die. heel schepen heeft leeggeplunde gebed weer levend te mak hem te dopen en hem zo uit hel te redden. Maar de 'hey man' ziet dat absoluut niet ten. Als ik gedoopt ben en verval dan in mijn oude zond wordt ik extra gestraft door duivels in de hel. Nu kom ik nog redelijk van af als heide omdat ik nu eenmaal niet be wist tijdens mijn leven, is redenatie. Clara Strijbosch: „Dat is al m een een belangrijk thema 'De reis,' zoals wij het verh noemen. Het antwoord op vraag, wat er na de dood beurt. Brandaan komt op 2 reis van negen jaar opvalle veel mensen tegen, die na dood ergens terecht zijn gel men en vaak door duivels t. L. Patrick Gray, ex-chef van de FBI, wordt nu genoemd als de 'Deep Throat' die de pers tipte. FOTO ANP FOTO ANP ambtenaar' blijven Bernstein en Woodward hem noemen. Patrick Gray woonde vier stra ten van Woodward en kon hem ongezien treffen onder in de par keergarage. Via het verplaatsen van bloempotten op het balkon zouden de twee contact leggen. De voormalige FBI-chef, nu 76 jaar, ontkent bij monde van zijn advocaat in alle toonaarden en noemt het idee bespottelijk. De identiteit van Deep Throat, al leen bekend bij het Post-trio, zal na diens dood onthuld worden. De inbrekers en naaste mede werkers van Nixon hebben hun straffen inmiddels uitgezeten. Ze vinden hun draai weer. Als do minee, baas van een investe ringsmaatschappij, directeur van een bedrijf in auto-onderdelen, jurist, milieu-adviseur, leider van een stichting voor kerkelijke hulp aan gevangenen of presen tator van een live-talkshow van- Bob Woodward, de verslag gever van de Washington Post die samen met Carl Bernstein de Watergate-raadselen ontra felde. FOTO AP uit Watergate. En Nixon? Die krijgt gratie van opvolger Gerald Ford en beurt als een doorsnee oud-president 143.800 dollar. Ook zijn onkos ten worden riant vergoed; zo komt hij op half miljoen per jaar. En de burger? Die zit met de gebakken peren. Met een ver bijsterend stukje geschiedenis, dat het cynisme ten opzichte van regeringscentrum Washington aanwakkerde. Waaruit volgens Sam Dash, die de Senaatscom missie van advies diende, een les is te destilleren: „Corrupte men sen zijn net als kakkerlakken. Je moet ze blijven bestrijden." 9u Watergate, het geheime ver haal', vanavond, Nederland 1, 22.59 uur Cabaret kent geen muze. Dans, muziek en poëzie, ze hebben er een. Negen zijn er in totaal. En voor nieuwlichters die in film ook culturele waarde zien, is er een tiende. Nummer elf bestaat niet, hoe hard dat ook in het Berlijn van de jaren twintig ge propageerd werd. Op zijn best is er een lichte muze, de veile vrouw van het vermaak. Cabaret is licht, is kleinkunst. Zeker in Nederland. Geen dichter van literair formaat, geen componist van Radio 4 die ervoor werkt. Het is een eigen wereld. Die van drs.P, Willem Wilmink, Annie M.G.Schmidt en Van der Plas. Geen Faverey, Emmens of Wiel Klisters die zich eraan bezondigt. Verwarring dus toen woensdag op de première van Jenny Areans 'De dame zet zich schrap' met de bekende tekstdichters Boerstoel, Long, De Wijs en Klöters ineens Bert Schierbeek het theater binnenkwam. Van hem bleek ook een tekst gebruikt. Een gedicht uit zijn bekendste bundel De deur'. Het was in wezen de finale van de avond. Eerst kwamen de wereldproblemen. Een 'Fanfare van honger en dorst' over alle collectegebieden, een melancholisch treurzang over de teloorgang van de linkse utopie, gebracht als een herdenking van Jaap van der Merwe, een ode aan absurdistan, een tekst halverwege Jan Hanlo's 'Oote oote boe' en een carnavalskraker van drs. P en daarna de persoonlijke Werdegang. Een actrice van vijftig, een vrouw in de overgang die terugkijkt op haar relaties. Een huwelijk dat misliep, een kolonne van minnaars en tenslotte alleen, maar precies 'wat ze wou'. En daarna de tekst van Schierbeek, een gedicht van rouw geschreven na de dood van zijn vrouw. „Maar we zouden niet vergeten dat we hebben gelachen, gelachen hebben we veel en dat zal ik niet vergeten want we hebben gelachen en veel hè? etc. De zaal lachte. Bevrijdend, want zij wisten niet van de dood. Voor het publiek was het herkenning, dat er wat er ook misgelopen is, veel waardevols geweest is. En dat het daarom ondanks alle pijn de moeite waard is. De dichter was verbaasd noch geschokt. Zo gebracht en in zulke context kunnen gedichten met dezelfde betekenis een andere lading krijgen. 'Het moest meer gebeuren. Bloem, de korte Gorter of Adriaan Roland Holst hebben gedichten gemaakt die voor cabaret en lied te gebruiken zijn.Maar het gebeurt niet in Nederland. Lucebert heeft voor de Zangeres zonder Naam geschreven. Het bleef een incident. Goedwillende propagandisten hebben platen uitgebracht met Litera tuur op meezingmuziek. Het heeft niet gewerkt. Marsman, Ida Gerhardt en Nijhoff zijn op muziek gezet. Maar dat is recitalspul voor tempels van Kunst. In het buitenland is het anders. Berlijn, zelfs van voor de tijd van 'Cabaret' kende golven van literaire en politiek-literaire kleinkunst. Mühsam, Kastner, Wedekind, Tucholsky en Brecht stonden op het toneel, werkten ervoor of werden ervoor gebruikt. Frankrijk kent de poète-interprète. Leo Ferré bijvoorbeeld. Zingt en geeft zijn teksten uit als serieuze gedichtenbundels. Jacques Prévert hing rond in surrealistische kring, was 'auteur' van veertig films en schreef zowel gedichten als chansons. Ze slaan naast elkaar in dezelfde bundels. Éluard, Aragon, Valéry en Verlaine staan op het repertoire van grote chansonniers. Zelfs Adamo bezingt 'Pauvre Verlaine'. Nederland kent zoiets niet. Hier zit alles in hokjes. Artikel 31, 8 mei en Indische vervolgden alleen en uitsluitend bij zichzelf. Grote kunst en kleine kunst dus ook. De lichte muze is een lichte dame. De Kunst kijkt haar met walging aan. Door onze redacteur Gerard van den Broek Twee groepsplaten en vier solo-albums in twee jaar tijd, plus twee uitgebreide wereldtoernees. Een worka holic? „Ach, dat gebeurt ge woon," meent de dader. Ed Kuepper, een van de meest succesvolle underground- muzikanten uit 'down un der' Australië, schrijft mu ziek aan de lopende band. Onlangs verscheen zijn laat ste cd 'Black Ticket Day', vanavond staat hij in Cahier de Brouillon in Hoogstraten (B). Ed Kuepper leverde door de jaren heen een groot aantal puike platen af, tot 1985 met zijn bands The Saints en de Laughing Clowns, daarna solo. Soms laat Kuepper ook wel eens een steekje vallen, zoals onlangs nog met zijn nieuwste cd 'Black Ticket Day', waarop de Grote Meester een beetje uitgeblust lijkt. Matige compo sities en een overkill aan blaas- en strijkinstrumenten domi neerden dit laatste schijfje. Opmerkelijk is echter vooral de sterk wisselende carrière die Kuepper doormaakte. Begon nen bij een regelrechte punk band (The Saints) die The Sex Pistols zelfs naar de kroon stak, sloeg hij bij de Laughing Clowns aan het experimenteren met avantgarde-jazzrock. Solo ging hij weer zeer ingetogen te werk en richtte zich op rustiger gitaarwerk. „Het is zoiets als opgroeien. Als je een tijdje met iets bezig bent, komt op een keer de drang om wat anders te doen," analyseert Kuepper. „The Saints was een highschool-band; vier vrienden met weinig ervaring die met veel enthousiasme muziek maakten. Dat de band na een paar jaar uit elkaar spatte, had er niets mee te maken dat we het succes niet aan zouden kunnen. Het lag meer aan het feit dat ik andere dingen wilde doen dan de rest van de groep." „Ik had het liefst met The Ed Kuepper: „Ik wilde niet worden zoals de Ramones die nog steeds hetzelfde doen als op hun allereerste plaat. FOTO UFO RECORDS Saints in de studio verder ge werkt, zonder nog optredens te doen. Maar dat bleek niet te realiseren. En ik wilde niet worden zoals The Ramones die nu nog steeds hetzelfde doen als wat ze op hun allereerste plaat deden." Kuepper wilde zich wat breder gaan oriënteren. Een breder scala instrumenten en muziek soorten uitproberen. Met de Laughing Clowns kon hij dat. „Met die groep kon ik veel experimenteren en we hadden er in het underground-circuit in Australië ook redelijk succes mee. Het probleem was alleen dat we ook op andere gebieden veel experimenteerden: binnen de band was er een nogal ex cessief druggebruik en dat kon niet duren." „Na vijf jaar viel de groep uit elkaar en ik heb me toen voor genomen nooit meer met een vaste band te werken. Als je steeds met dezelfde mensen werkt, ben je voortdurend voor hen aan het schrijven. Doe je dat niet, dan gebeurt er ook niets. Op zich is dat prima, maar dan zoek ik liever mijn eigen mensen uit om mijn idee- en uit te voeren. Ik wilde me als het ware als songschrijver be vrijden." Onder de naam Ed Kuepper The Yard Goes On werkte hij met diverse sessiemuzikanten aan zijn solo-projecten. De eni ge constante daarbij was drum mer Mark Dawson, die nu nog altijd tot de vaste begeleiders van Kuepper behoort. „Ik voel me een stuk beter als ik alleen werk. Op mijn eerste solo-plaat speelde ik zelfs alle instrumen ten zelf, met uitzondering van de drums. Pas op mijn tweede album heb ik er weer andere muzikanten bijgehaald." Intens Kuepper blijft echter een wis pelturige muzikant. Begin jaren negentig werden alle Yard-le den weer aan de kant gezet en nam hij samen met Dawson het sobere en ingetogen 'Today Wonder' op, een plaat waarop akoestische gitaren en indrin gende zang de boventoon voe ren. „Today Wonder is mijn meest rustige plaat, maar daar was ik op dat moment ook aan toe. Na al die drukke toestanden met bands of begeleidingsbands, had ik het nodig om even heel geconcentreerd aan één ding te werken, met één andere muzi kant. Mark (Dawson, gvdb) en ik hebben daarna ook een toer- nee gedaan en dat was een heel aparte ervaring. Normaal kun je je verschuilen achter een groep, nu moesten we het al leen doen. Het was heel in tens." „Ik had tegelijkertijd ook veel materiaal dat zich meer leende voor een groep. Daarom ben ik - naast mijn solo-carrière - met The Aints begonnen. We spelen wel nummers van The Saints, maar verder heeft die groep niets met de oude Saints te maken." „Er zitten, behalve mijzelf, ook geen oude leden van The Saints in zoals in het begin wel eens werd verteld in de pers. Ik beschouw The Aints als een compleet ander project. Ik wil het allemaal zo gevarieerd mo gelijk houden." Ed Kuepper, vanavond in Ca hier de Brouillon, Hoogstraten in België. Door Maarten van de Rakt Voor de fijnproevers bevat het drieluik 'Watergate, het geheime verhaal' de theorie dat FBI-chef L. Patrick Gray destijds dé bron was die de Washington Post voedde. Voor anderen is het een ver bijsterende les in moderne geschiedenis. Een les over 'tricks', macht en corruptie. Vanavond is de eerste uitzen ding om 22.55 uur op Neder land 1. CBS-verslaggever Mike Wallace reconstrueert in de documentai re secuur de hele Watergate-af faire. De inbraken, twintig jaar geleden, om belastend materiaal te vinden en microfoons te in stalleren in het hoofdkwartier van de Democratische Partij. De pogingen van president Richard Nixon om elke betrokkenheid onder het vloerkleed te vegen. Het geheime fonds waaruit vieze zaakjes zoals omkoperij werden betaald. De vasthoudendheid van Washington Post-verslagge- vers Carl Bernstein en Bob Woodward, later gesteund door hun tv-collega Walter Cronkite. De instelling van een Senaats commissie onder voorzitterschap van Sam Ervin. De weigering van Nixon om geluidsbanden af te geven. En uiteindelijk de af tocht van de president per heli kopter, 8 augustus 1974. Angst Wallace plaatst in het drieluik Watergate in een veel breder kader. Daarvoor gaat hij terug naar de inauguratie van Nixon in 1969, die werd verstoord door anti-Vietnam-relletjes. Duidelijk wordt hoe daarna de achter docht en waanzin toenamen. Nixon liet zelfs zijn regering afluisteren. Het wantrouwen verergerde ver der door het uitlekken van een geheim defensierapport, de Pen tagon Papers. Iedereen was ver dacht. Nixon raakte in de greep van een enorme angst om bij de herverkiezing te verliezen. Om te komen tot een complete reconstructie sprak Wallace - uiteraard - met de beroemd geworden verslaggevers van de Washington Post en hun toen malige hoofdredacteur Ben Bradlee, maar ook met kopstuk ken als Sam Ervin, senator Bar ry Goldwater, met inbrekers en naaste medewerkers van Nixon. Ook laat hij flarden van geluids banden horen met dubieuze ge sprekken van Nixon en diens staf-chef Bon Haldeman. Als kijker tuimel je van de ene verbazing in de andere. Bijvoor-, beeld als voorzitter van de Se naatscommissie Ervin vertelt over zijn telefonische aanvaring met Nixon. Ervin vraagt de pre sident om documenten. „Jullie willen me te grazen nemen", briest Nixon als een dolle stier. Of als Nixon boven de wet denkt te staan én het ontslag eist van aanklager Archibald Cox. Bloempotten Volgens Wallace zou Patrick Gray de ruimhartige bron zijn, die de Post op het juiste spoor zette. Tot dan toe werd Alexan der Haig, later secretaris-gene raal van de Navo, het meest genoemd. Wallace onderbouwt zijn theorie matig. Andere kan didaten voor de rol van Deep Throat zoals de bron in kranten werd betiteld, vielen na onder zoek van onder meer agenda's af. Een 'hooggeplaatst regerings- Richard Nixon met zijn vertrouwelingen Alexander Haig (links) en Henri Kissinger. Hij raakte in 1974 steeds meer in het nauw.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 10