Het einde van Majoor Kees en Bram DESTEM gids Jubileumprogramma van Paul van Vliet in drie afleveringen NOS-voorzitter wil sponsoring beperken Romantiek van Ierse emigranten films Blier en Mikesch Depardieu als lieve pa in 4Mon père, ce héros ïesttaart. Madonna komt met cd, speelfilm en fotoboek Hugo Claus genoemd voor Nobelprijs Literatuur James Marshall als bokser in 'Gladiator' /er- ubi- /er- de ber ïeel Types Toevoegen 'Far and away' met Tom Cruise 'R. 134 (hoekv. Coothpl) BREDA =N GEOPEND VAN OT 17.00 UUR donderdag 17 september 1992 deelE 1992 Iedereen vind je plotseling helemaal te 'gek en heeft bi] je op school gezeten." Marco Borsato, zanger BREDA. DAGS GESLOTEN v. Hollywood - Madonna zal de komende maanden een drie voudige aanslag plegen op verschillende portemonnees met een nieuwe film, een nieuw fotoboek en een nieuwe cd. In oktober wordt eerst de film 'In a League of Their Own' in ons land uitge bracht. Hij gaat over honk bal, is gesitueerd in de jaren veertig en naast Madonna spelen ook Geena Davis en Tom Hanks erin mee. Hoewel niemand een Oscar nominatie verwacht, heeft deze typisch Amerikaanse film het in de Verenigde Sta ten beter gedaan dan Madon na's vorige film 'Dick Tracy'. De single uit de nieuwste film, 'This Used to Be My Playground', staat momenteel bovenaan in de Amerikaanse hitlijsten, maar deze ballad is niet typerend voor, en is dan ook niet opgenomen op het nieuwe album van Madonna dat 'Erotica' gaat heten. Met negen van de twaalf nummers van haar nieuwe cd, geschre ven en geproduceerd in sa menwerking met Shep Petti- bone, laat Madonna duidelijk zien dat ze heeft gekozen voor een hardere, minder melo dieuze en meer disco-achtige soort muziek. Te oordelen naar de titel van de nieuwe cd zullen de tek sten van de nummers even eens veel harder zijn, hoewel niet te verwachten valt dat ze evenveel stof zullen doen op waaien als de inhoud van Ma donna's boek 'Sex'. De foto's in het binnenkort te verschij nen boek zijn van Stephen Meisel, de tekst is van Ma donna zelf en waarschijnlijk vallen de punt-bh's en de cru cifixen uit het verleden erbij in het niet. Madonna staat zelf op alle foto's, in gezel schap van onder anderen de rappers Vanilla Ice en Big Danny Kane en beroemdhe den als Isabella Rossellini en Naomi Campbell. (c) Sunday Times Paul van Vliet bij zijn geliefde Circustheater in Scheveningen. maar ik voelde daar ook niet zo veel voor. Dat was niet mijn straatje. Ik bewoog me ook niet zo in dat wereldje van kritische cabaretiers als Bram en Freek. Eigenlijk heb ik dat probleem met een grote boog omzeild en als je het nu bekijkt is alles toch nog op z'n pootjes terecht geko men." „Trouwens", vervolgt hij, „de kritische cabaretiers van nu zijn ook niet meer echt kritisch. Door de jaren heen heb ik gemerkt dat Freek, Youp en ik naar elkaar toegegroeid zijn. Youp was on langs bij een voorstelling' van mij en achteraf was hij razend enthousiast." Door Marcel Linssen Hij voelt zich thuis in Den Haag. Het Circustheater is zijn tweede huiskamer, Den Haag de stad waar Paul van Vliet alles aan te danken' heeft. Op het strand bij Sche veningen deed hij ideeën op, bedacht hij 'creaturen' als baron Taets van Avezaethe, Bennie en majoor Kees, om er een paar te noemen. Van avond is de eerste van drie afleveringen van een onge woon jubileumprogramma rond Paul van Vliet. Een cabaretier die inmiddels ruim een kwart eeuw in het vak zit. Van wie de media al jaren roepen dat hij 'vlees noch vis' is. Al die tijd kreeg Van Vliet voor (te voeten geworpen niet kritisch genoeg te zijn en zeker niet geëngageerd. Heeft Van Vliet zich die kritiek aangetrokken? „Ja best wel, vooral eind jaren zestig toen het nogal roerig was in Amsterdam. Iedereen riep dat ik niet kritisch genoeg was. De jubileumtournee van Paul van Vliet betekent tevens het einde van types als Majoor Kees, Baron Taets van Avezaethe en de hippie Bram. „Ja, daar zet ik nu een flinke streep onder", zegt Van Vliet. „De helft van het pu bliek dat nu naar de shows komt, was vijf jaar toen ik voor het eerst Majoor Kees deed. Ik wil nu echt opnieuw beginnen. voor de zoveelste keer", voegt hij er lachend aan toe. „Misschien dat Bennie nog eens 'n keertje opduikt, maar dan ook maar heel kort. Geen lange sketches mee." Het jubileumprogramma rond Paul van Vliet is een gevarieerde serie geworden. Sketches en liedjes uit de jubileumshow van Van Vliet worden afgewisseld met beelden en foto's uit de oude doos. Zoals zijn conférence tij dens een plechtigheid rond de verloving van - toen nog - prin ses Beatrix en prins Claus. Van Vliet bood Claus destijds een re genjas aan, omdat de man blijk baar zo arm was dat hij zich zoiets niet kon veroorloven. De serie is anders geworden dan aanvankelijk de bedoeling was. Tegen het einde van de jubi leumtournee werd de gebruike lijke registratie gemaakt, maar toen Van Vliet daar thuis nog eens naar keek, miste hij iets. „De tijd is voorbij dat je een theatershow rechtstreeks op te levisie kunt gooien. Vroeger met - FOTO ANP Toon Hermans kon dat prima en ik heb het zelf in 1973 ook nog gedaan. Maar nu moet je er iets aan toevoegen." Van Vliet nam scenarioschrijver Fred Hugas en regisseur Marcel de Vré in de arm die beiden veel ervaring hebben in het maken van bedrijfsfilms. „Dus jongens die snel en zakelijk kunnen den ken en gewend zijn kort te for muleren", verduidelijkt Paul zijn keuze. Het resultaat is er naar. Het le vensverhaal van Paul van Vliet wordt verteld aan de hand van foto's en stukjes films. „Verder had ik voor de show toch al de beste liedjes geselecteerd. Lied jes ook, die ik zelf altijd graag zal blijven zingen. Ik heb ze wel vaak ingekort. Soms zelfs bij wijze van spreken in tweeën ge knipt. Vroeger waren liedjes veel en veel langer. En het soort hu mor in deze show is ook heel an ders. Die is helemaal nieuw ge schreven, want humor kun je niet herhalen." Een van de speciaal voor de tele visie opgenomen grappen is een Bram van de commune (1971). sketch van majoor Kees. In de jubileumshow was die toege spitst op majoor Kees als trainer van het Nederlands elftal dat naar de EK in Zweden ging. Dat kon nu niet meer, dus hebben we die sketch omgebouwd naar de WK in 1994. Verder wilde Van Vliet de sketch opnemen tijdens een training van het Nederlands elftal; een idee dat nog heel wat voeten in de aarde had. Van Vliet: „Ik had Rinus Michels gevraagd of dat kon en die rea geerde zo van: 'Vroeger had ik gewoon ja kunnen zeggen, maar - FOTO ARCHIEF DE STEM T nu ga ik daar niet meer over'. Ik moest maar naar een training komen en het de jongens zelf vragen. En je zult het niet gelo ven, maar zenuwachtig dat ik was. Ik stond daar te trillen op m'n benen en te hakkelen toen ik die jongens moest uitleggen wat ik wilde. Ik deed nog een beetje voor hoe ik het in gedachten had, maar niemand lachte. Op gegeven moment moest Rijkaard toch lachen en, och, ze wilden wel meedoen." Paul van Vliet jubileumshow, Ne derland 1, 20.25 uur Stockholm (dpa) - De Vlaamse schrijver Hugo Claus behoort tot de kleine groep favorieten voor de Nobelprijs voor de Literatuur. In het geruchtencircuit wordt de Vlaamse auteur veel genoemd, zo meldt de Zweedse krant Dagens Nyheter. De 63-jarige schrijver heeft tot nu toe twaalf romans gepubliceerd, waarvan 'Het verdriet van België' (1983) de bekendste is. Een andere gegadigde is de 53-jarige Amerikaanse schrijver Thomas Pynchon. Om zijn persoon hangt een sfeer van geheimzinnigheid. Hij heeft vier romans op zijn naam staan maar vertoont zich zelden in het openbaar. Sinds 1953 is geen foto van hem bekend. Sommigen vermoeden dat zijn naam een pseudoniem is van J.D. Salinger, de auteur van 'Catcher in the Rye'. Anderen menen dat Pynchon voor uitstekende voortanden heeft en daarom de publiciteit schuwt. Aan de Nobelprijs, die in oktober wordt uitgereikt, is een prijzengeld van ongeveer twee miljoen gulden verbonden. In 1991 ging de onder scheiding naar de Zuidafrikaanse Nadine Gordimer. Amsterdam (anp) - De publieke omroep moet de produktie van programma's niet laten financie ren door bedrijven of andere'op winst beluste organisaties. Dat heeft NOS-voorzitter M. de Jong gisteren verklaard bij de ope ning van het tweede Nationale Omroep Congres te Amsterdam. Er moet naar zijn persoonlijke mening duidelijkheid bestaan over wat er met een programma gebeurt. Een vermenging van commerciële met publieke be langen is volgens hem een ver keerde zaak. Alleen sponsoring door middel van stilstaande beelden voorafgaand aan een programma acht hij verant woord. Dan is een scheiding tus sen redactionele en commerciële belangen mogelijk. Andere vormen van sponsoring wijst hij van de hand. Verlies aan inkomsten kan worden ge compenseerd door uitbreiding van de Ster-reclame. Verder hield De Jong een pleidooi voor verdediging van de waarden van het publieke bestel. Redactiesta tuten moeten worden geïntrodu ceerd om de redactionele belan gen veilig te stellen. l TAPIJT MET AT VAN ECHTHEID Van onze filmredactie HET HAD een van de grote zo merhits in Amerika moeten worden: 'Far and away' van Ron Howard met het koppel Tom Cruise en Nicole Kidman. De vooruitzichten leken gun stig: een regisseur die hits als 'Willow', 'Splash' en 'Back- draft' op zijn naam had, een van de succesvolste acteurs van de laatste tien jaar en zijn getalenteerde echtgenote als tegenspeelster. Het romantische verhaal van Ierse immigranten aan het eind van de vorige eeuw, die naar Amerika emigreren, sloeg ech ter niet erg aan. Het verhaal van 'Far and away' speelt rond 1892 in Boston, toendertijd een van de drukste haven- en in dustriesteden van Amerika waar wekelijks grote groepen emigranten aankomen. Zo ook de arme Ierse boer Joseph Do- nelly {Tom Cruise) die er van droomt om eigen grond te be zitten omdat hij in zijn vader land geknecht wordt door mee dogenloze grootgrondbezitters, hen man zonder land is een man zonder ziel' zo geldt het nog in deze tijd. Thuis in Ierland sterft Joseph's vader door toedoen van een nJke landeigenaar waarna de zoon wraak wil nemen, maar ?e. aanslag op de rijkaard mis- iukt. De gewonde Joseph wordt verpleegd door de doch- des huizes, Shannon (Ni- om Kidman). Het meisje moet mts hebben van haar bekrom pen milieu en wil eveneens Sn?® naar Amerika. Samen «ten zij de oceaan over. Bordeel jn Boston geeft het stel zich uit broer en zus. Berooid be- Van onze filmredactie IN 'Gladiator' van Rowdy Herrington speelt een mooie, jonge ster, James Marshall (de stille motorheid uit 'Twin Peaks') de hoofdrol. Be halve dat hij een mooi koppie heeft, kan hij nog aardig acteren ook. Dat aardige koppie is overigens maar betrekkelijk want als het met bloed is overdekt en blauw gekneusd blijft er maar weinig moois van over. In 'Gladiator' wordt zo'n kolossaal onrecht rond de jonge held gecreëerd dat iedere klap die hij aan zijn schurkachtige tegenstander uitdeelt een klap van bevrijding en opluchting betekent voor de kijker. Een dramatische truc waar ook Stallone zich in de Rocky-reeks van bediende. De jonge Tommy (James Marshall) is door gok schulden van zijn vader in de achterbuurten van Chicago terecht gekomen. Om zijn pa uit de benarde situatie te redden laat hij zich door de louche bokspromotor Jimmy Horn (Brian Dennehy) overhalen mee te doen aan illegale bokswedstrijden, waar veel geld omgaat. Een maal in Horns handen kan Tommy niet meer terug en moet hij doorboksen. Maar dan groeit zijn afkeer. 'Gladiator' van Rowdy Herrington draait in Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Van onze filmredactie BEHALVE de ongewone 'vrou- wen'-films van de Duitse ci- neaste Elfi Mikesch draait deze week in Filmhuis Concordia Breda ook (in de late avond voorstelling) de Franse film 'Trop belle pour toi' van Ber- trand Blier. Tom Cruise als vurige Ierse prijsbokser in 'Far and away'. - FOTO UNIVERSAL. landen ze in een bordeel waar ze samen een armoedige kamer moeten delen. Dat levert heel wat komisch bedoeld geruzie en gegluur op, omdat ze voor elkaar nog niet willen toegeven dat ze van elkaar houden. Ter wijl Shannon onder haar stand moet werken in een kippen- plukkerij, verdient Joseph zijn geld met prijsboksen. De vele boksscènes zijn op dringerig agressief gefilmd hetgeen volkomen in strijd is met de kleffe romantiek van de rest van de film die van mooi- filmerij aan elkaar hangt. Op genomen op 70 mm-film weet 'Far and away' overigens de drukke straten van Boston, het Ierse kustlandschap en de uit gestrekte Amerikaanse prairies indrukwekkend in beeld te brengen. De climax van de film wordt gevormd door de beroemde landrace van Oklahoma in 1893. Ron Howard heeft bij het schrijven en regisseren van de film teruggegrepen op zijn eigen familiegeschiedenis. Drie van zijn overgrootouders de den mee aan deze 'land rush'. Howard wilde zijn Ierse ruig heid blijkbaar nog eens extra benadrukken door de vele ge vechten waarin Tom Cruise zeer kloek en vurig uit de blauwe ogen mag blikken. 'Far and away' lijkt uitermate ge schikt om verknipt te worden als veeldelige televisieserie. Hij is langdradig en zit vol herha lingen. 'Far and away' van Ron Howard draait in Grand Theater in Breda. Van onze filmredactie ALS Gérard Depardieu er niet de hoofdrol in speelde, was het Franse niemendalletje 'Mon père, ce héros' vast en zeker niet in ons land uitgebracht. Maar Depardieu is ook hier buitengewoon geliefd en- hij speelt altijd goed, zelfs als het scenario weinig voorstelt, zoals in dit geval. De bonkige acteur met de zachte oogopslag speelt een goedmoedige lobbes van een vader die jaloers moet toezien hoe zijn opgroeiende dochter in veel te blote kleertjes jon gens het hoofd op hol brengt. Dochterlief is zelf jaloers op de aanstaande vrouw van haar gescheiden vader. De 15-jarige Véronique gaat om dit leed te vergeten met haar vader op vakantie naar het zonnige, tropische eiland Mauritius. Daar maakt ze de jongen van haar dromen wijs dat haar vader haar veel oudere minnaar is. Plotsklaps bekijkt iedereen die aardige vader met heel andere ogen; als een 'ouwe viezerik'. Maar om dat de schat dol is op zijn dochter en wil dat ze de va kantie van haar leven beleeft, Gérard Depardieu en Marie in 'Mon pèrece héros'. doet hij onverdroten mee met de leugentjes. Pa wringt zich zelfs in de gek ste bochten om niet door de mand te vallen. Zo is hij plot seling een oude avonturier met een dodelijke ziekte die op doktersadvies het bed moet houden terwijl zijn jonge ge liefde een avondje met haar vriendje op stap mag. Bij een Gillain als vader en dochter - FOTO ARCHIEF DE STEM tochtje te paard doet hij zich - uit pure goedheid - voor als een onhandige sukkel en bij het surfen valt hij met opzet onhandig van de plank. Het tropische paradijs is door regisseur Gérard Lauzier ge filmd als betreft het een toeris tische commercial. Er wordt druk gezwommen, gesurfd, paard gereden, gewaterskied en aan aerobics gedaan tegen de achtergrond van een diep blauwe, zonovergoten zee en witte stranden. Het ziet er aUe- maal verlokkend uit maar het stelt erg weinig voor. Het is dat Depardieu als altijd alles in het werk stelt om nog iets moois van zijn rol te maken. Ongegeneerd paradeert hij rond met zijn dikke buik en treft precies de juiste boze of vertederde blikken. De jonge Marie Gillain speelt de dochter heel wat minder goed, maar dat is ook weer niet zo erg omdat haar aandeel in het verhaal eigenlijk weer dankbaarder is dan dat van de vader. Dat Véronique op man nenjacht gaat om haar vaders jaloers te maken en dat hij haar malle spelletje meespeelt, is weinig geloofwaardig. Het gegeven wordt ook met weinig fantasie uitgewerkt. Maar De pardieu is leuk genoeg om zijn fans te vertederen. 'Mon père, ce héros' is zo'n filmpje dat op nieuw bewijst dat de Franse filmindustrie niet veel meer voorstelt, hoewel sommigen daar misschien heel anders over denken: o, lala; wat Frans toch en zo apart! M 'Mon père, ce héros' draait in Casino 4 in Breda. In deze met vijf Césars. be kroonde speelfilm laat de Franse regisseur van 'Les val- seuses' en 'Beau-père' opnieuw zijn licht schijnen over een ge durfde relatie. Ditmaal gaat het om een man die getrouwd is met een beeldschone vrouw (het voormalige topmodel Ca role Bouquet) die verliefd wordt op een veel minder aan trekkelijk type, de plompe Jo- siana Balasko. Volgens Blier gaat het hier om een man (De pardieu) die trouwt met zijn minnares (want ze is mooi) en daarna pas zijn vrouw (waftt ze is niet mooi) ontmoet. Het Elfi Mikesch-retrospectief start vandaag met 'Die Jung- fraumaschine'; een bizarre les bische cultfilm, morgen ge volgd door de geestige en zeer fraai vormgegeven 'Anita, Tanze des Lasters' van Rosa von Praunheim (camera: Elfi Mikesch) over een Duitse naaktdansers uit de jaren der tig in Berlijn. Zaterdag draait 'Verführung: die grausame Frau' van Mikesch en Monika Treut; een merkwaardige fan tasie over een sado-masochisti sche tiranne. Anette Förster houdt zondag middag om half drie een lezing over Mikesch waarbij drie korte films worden vertoond, 's Avonds draait 'Macumba' met de excentrieke Magdalena Montezuma in een allegorisch beeldverhaal over erotiek en anarchie. Maandag draait Mi- kesh' debuutfilm 'Ich denkeoft an Hawaii', dinsdag: 'Was soll'n wir denn machen ohne den Tod', docu-drama over een bejaardenhuis. Woensdag is 'My father is coming' te zien van Monika Treut (in samen werking met Mikesch). nnwnFR

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 25