Het einde van Majoor Kees
en Bram
DESTEM gids
Jubileumprogramma van Paul van Vliet in drie afleveringen
NOS-voorzitter wil
sponsoring beperken
Romantiek van Ierse emigranten
films
Blier en Mikesch
Depardieu als lieve pa in 4Mon père, ce héros
ïesttaart.
Madonna komt met cd,
speelfilm en fotoboek
Hugo Claus genoemd voor
Nobelprijs Literatuur
James Marshall als bokser in 'Gladiator'
/er-
ubi-
/er-
de
ber
ïeel
Types
Toevoegen
'Far and away' met Tom Cruise
'R. 134 (hoekv. Coothpl)
BREDA
=N GEOPEND VAN
OT 17.00 UUR
donderdag 17 september 1992
deelE
1992
Iedereen vind je plotseling helemaal te
'gek en heeft bi] je op school gezeten."
Marco Borsato, zanger
BREDA.
DAGS GESLOTEN
v.
Hollywood - Madonna zal de
komende maanden een drie
voudige aanslag plegen op
verschillende portemonnees
met een nieuwe film, een
nieuw fotoboek en een
nieuwe cd. In oktober wordt
eerst de film 'In a League of
Their Own' in ons land uitge
bracht. Hij gaat over honk
bal, is gesitueerd in de jaren
veertig en naast Madonna
spelen ook Geena Davis en
Tom Hanks erin mee.
Hoewel niemand een Oscar
nominatie verwacht, heeft
deze typisch Amerikaanse
film het in de Verenigde Sta
ten beter gedaan dan Madon
na's vorige film 'Dick Tracy'.
De single uit de nieuwste
film, 'This Used to Be My
Playground', staat momenteel
bovenaan in de Amerikaanse
hitlijsten, maar deze ballad is
niet typerend voor, en is dan
ook niet opgenomen op het
nieuwe album van Madonna
dat 'Erotica' gaat heten. Met
negen van de twaalf nummers
van haar nieuwe cd, geschre
ven en geproduceerd in sa
menwerking met Shep Petti-
bone, laat Madonna duidelijk
zien dat ze heeft gekozen voor
een hardere, minder melo
dieuze en meer disco-achtige
soort muziek.
Te oordelen naar de titel van
de nieuwe cd zullen de tek
sten van de nummers even
eens veel harder zijn, hoewel
niet te verwachten valt dat ze
evenveel stof zullen doen op
waaien als de inhoud van Ma
donna's boek 'Sex'. De foto's
in het binnenkort te verschij
nen boek zijn van Stephen
Meisel, de tekst is van Ma
donna zelf en waarschijnlijk
vallen de punt-bh's en de cru
cifixen uit het verleden erbij
in het niet. Madonna staat
zelf op alle foto's, in gezel
schap van onder anderen de
rappers Vanilla Ice en Big
Danny Kane en beroemdhe
den als Isabella Rossellini en
Naomi Campbell.
(c) Sunday Times
Paul van Vliet bij zijn geliefde Circustheater in Scheveningen.
maar ik voelde daar ook niet zo
veel voor. Dat was niet mijn
straatje. Ik bewoog me ook niet
zo in dat wereldje van kritische
cabaretiers als Bram en Freek.
Eigenlijk heb ik dat probleem
met een grote boog omzeild en
als je het nu bekijkt is alles toch
nog op z'n pootjes terecht geko
men."
„Trouwens", vervolgt hij, „de
kritische cabaretiers van nu zijn
ook niet meer echt kritisch. Door
de jaren heen heb ik gemerkt dat
Freek, Youp en ik naar elkaar
toegegroeid zijn. Youp was on
langs bij een voorstelling' van
mij en achteraf was hij razend
enthousiast."
Door Marcel Linssen
Hij voelt zich thuis in Den
Haag. Het Circustheater is
zijn tweede huiskamer, Den
Haag de stad waar Paul van
Vliet alles aan te danken'
heeft. Op het strand bij Sche
veningen deed hij ideeën op,
bedacht hij 'creaturen' als
baron Taets van Avezaethe,
Bennie en majoor Kees, om
er een paar te noemen. Van
avond is de eerste van drie
afleveringen van een onge
woon jubileumprogramma
rond Paul van Vliet.
Een cabaretier die inmiddels
ruim een kwart eeuw in het vak
zit. Van wie de media al jaren
roepen dat hij 'vlees noch vis' is.
Al die tijd kreeg Van Vliet voor
(te voeten geworpen niet kritisch
genoeg te zijn en zeker niet
geëngageerd. Heeft Van Vliet
zich die kritiek aangetrokken?
„Ja best wel, vooral eind jaren
zestig toen het nogal roerig was
in Amsterdam. Iedereen riep dat
ik niet kritisch genoeg was.
De jubileumtournee van Paul
van Vliet betekent tevens het
einde van types als Majoor Kees,
Baron Taets van Avezaethe en
de hippie Bram. „Ja, daar zet ik
nu een flinke streep onder", zegt
Van Vliet. „De helft van het pu
bliek dat nu naar de shows
komt, was vijf jaar toen ik voor
het eerst Majoor Kees deed. Ik
wil nu echt opnieuw beginnen.
voor de zoveelste keer", voegt hij
er lachend aan toe. „Misschien
dat Bennie nog eens 'n keertje
opduikt, maar dan ook maar
heel kort. Geen lange sketches
mee."
Het jubileumprogramma rond
Paul van Vliet is een gevarieerde
serie geworden. Sketches en
liedjes uit de jubileumshow van
Van Vliet worden afgewisseld
met beelden en foto's uit de oude
doos. Zoals zijn conférence tij
dens een plechtigheid rond de
verloving van - toen nog - prin
ses Beatrix en prins Claus. Van
Vliet bood Claus destijds een re
genjas aan, omdat de man blijk
baar zo arm was dat hij zich
zoiets niet kon veroorloven.
De serie is anders geworden dan
aanvankelijk de bedoeling was.
Tegen het einde van de jubi
leumtournee werd de gebruike
lijke registratie gemaakt, maar
toen Van Vliet daar thuis nog
eens naar keek, miste hij iets.
„De tijd is voorbij dat je een
theatershow rechtstreeks op te
levisie kunt gooien. Vroeger met
- FOTO ANP
Toon Hermans kon dat prima en
ik heb het zelf in 1973 ook nog
gedaan. Maar nu moet je er iets
aan toevoegen."
Van Vliet nam scenarioschrijver
Fred Hugas en regisseur Marcel
de Vré in de arm die beiden veel
ervaring hebben in het maken
van bedrijfsfilms. „Dus jongens
die snel en zakelijk kunnen den
ken en gewend zijn kort te for
muleren", verduidelijkt Paul
zijn keuze.
Het resultaat is er naar. Het le
vensverhaal van Paul van Vliet
wordt verteld aan de hand van
foto's en stukjes films. „Verder
had ik voor de show toch al de
beste liedjes geselecteerd. Lied
jes ook, die ik zelf altijd graag
zal blijven zingen. Ik heb ze wel
vaak ingekort. Soms zelfs bij
wijze van spreken in tweeën ge
knipt. Vroeger waren liedjes veel
en veel langer. En het soort hu
mor in deze show is ook heel an
ders. Die is helemaal nieuw ge
schreven, want humor kun je
niet herhalen."
Een van de speciaal voor de tele
visie opgenomen grappen is een
Bram van de commune (1971).
sketch van majoor Kees. In de
jubileumshow was die toege
spitst op majoor Kees als trainer
van het Nederlands elftal dat
naar de EK in Zweden ging. Dat
kon nu niet meer, dus hebben we
die sketch omgebouwd naar de
WK in 1994. Verder wilde Van
Vliet de sketch opnemen tijdens
een training van het Nederlands
elftal; een idee dat nog heel wat
voeten in de aarde had.
Van Vliet: „Ik had Rinus Michels
gevraagd of dat kon en die rea
geerde zo van: 'Vroeger had ik
gewoon ja kunnen zeggen, maar
- FOTO ARCHIEF DE STEM
T
nu ga ik daar niet meer over'. Ik
moest maar naar een training
komen en het de jongens zelf
vragen. En je zult het niet gelo
ven, maar zenuwachtig dat ik
was. Ik stond daar te trillen op
m'n benen en te hakkelen toen ik
die jongens moest uitleggen wat
ik wilde. Ik deed nog een beetje
voor hoe ik het in gedachten
had, maar niemand lachte. Op
gegeven moment moest Rijkaard
toch lachen en, och, ze wilden
wel meedoen."
Paul van Vliet jubileumshow, Ne
derland 1, 20.25 uur
Stockholm (dpa) - De Vlaamse schrijver Hugo Claus behoort tot de
kleine groep favorieten voor de Nobelprijs voor de Literatuur. In het
geruchtencircuit wordt de Vlaamse auteur veel genoemd, zo meldt de
Zweedse krant Dagens Nyheter. De 63-jarige schrijver heeft tot nu
toe twaalf romans gepubliceerd, waarvan 'Het verdriet van België'
(1983) de bekendste is.
Een andere gegadigde is de 53-jarige Amerikaanse schrijver Thomas
Pynchon. Om zijn persoon hangt een sfeer van geheimzinnigheid. Hij
heeft vier romans op zijn naam staan maar vertoont zich zelden in
het openbaar. Sinds 1953 is geen foto van hem bekend. Sommigen
vermoeden dat zijn naam een pseudoniem is van J.D. Salinger, de
auteur van 'Catcher in the Rye'. Anderen menen dat Pynchon voor
uitstekende voortanden heeft en daarom de publiciteit schuwt.
Aan de Nobelprijs, die in oktober wordt uitgereikt, is een prijzengeld
van ongeveer twee miljoen gulden verbonden. In 1991 ging de onder
scheiding naar de Zuidafrikaanse Nadine Gordimer.
Amsterdam (anp) - De publieke
omroep moet de produktie van
programma's niet laten financie
ren door bedrijven of andere'op
winst beluste organisaties. Dat
heeft NOS-voorzitter M. de Jong
gisteren verklaard bij de ope
ning van het tweede Nationale
Omroep Congres te Amsterdam.
Er moet naar zijn persoonlijke
mening duidelijkheid bestaan
over wat er met een programma
gebeurt. Een vermenging van
commerciële met publieke be
langen is volgens hem een ver
keerde zaak. Alleen sponsoring
door middel van stilstaande
beelden voorafgaand aan een
programma acht hij verant
woord. Dan is een scheiding tus
sen redactionele en commerciële
belangen mogelijk.
Andere vormen van sponsoring
wijst hij van de hand. Verlies
aan inkomsten kan worden ge
compenseerd door uitbreiding
van de Ster-reclame. Verder
hield De Jong een pleidooi voor
verdediging van de waarden van
het publieke bestel. Redactiesta
tuten moeten worden geïntrodu
ceerd om de redactionele belan
gen veilig te stellen.
l TAPIJT MET
AT VAN ECHTHEID
Van onze filmredactie
HET HAD een van de grote zo
merhits in Amerika moeten
worden: 'Far and away' van
Ron Howard met het koppel
Tom Cruise en Nicole Kidman.
De vooruitzichten leken gun
stig: een regisseur die hits als
'Willow', 'Splash' en 'Back-
draft' op zijn naam had, een
van de succesvolste acteurs
van de laatste tien jaar en zijn
getalenteerde echtgenote als
tegenspeelster.
Het romantische verhaal van
Ierse immigranten aan het eind
van de vorige eeuw, die naar
Amerika emigreren, sloeg ech
ter niet erg aan. Het verhaal
van 'Far and away' speelt rond
1892 in Boston, toendertijd een
van de drukste haven- en in
dustriesteden van Amerika
waar wekelijks grote groepen
emigranten aankomen. Zo ook
de arme Ierse boer Joseph Do-
nelly {Tom Cruise) die er van
droomt om eigen grond te be
zitten omdat hij in zijn vader
land geknecht wordt door mee
dogenloze grootgrondbezitters,
hen man zonder land is een
man zonder ziel' zo geldt het
nog in deze tijd.
Thuis in Ierland sterft Joseph's
vader door toedoen van een
nJke landeigenaar waarna de
zoon wraak wil nemen, maar
?e. aanslag op de rijkaard mis-
iukt. De gewonde Joseph
wordt verpleegd door de doch-
des huizes, Shannon (Ni-
om Kidman). Het meisje moet
mts hebben van haar bekrom
pen milieu en wil eveneens
Sn?® naar Amerika. Samen
«ten zij de oceaan over.
Bordeel
jn Boston geeft het stel zich uit
broer en zus. Berooid be-
Van onze filmredactie
IN 'Gladiator' van Rowdy Herrington speelt
een mooie, jonge ster, James Marshall (de stille
motorheid uit 'Twin Peaks') de hoofdrol. Be
halve dat hij een mooi koppie heeft, kan hij
nog aardig acteren ook. Dat aardige koppie is
overigens maar betrekkelijk want als het met
bloed is overdekt en blauw gekneusd blijft er
maar weinig moois van over.
In 'Gladiator' wordt zo'n kolossaal onrecht
rond de jonge held gecreëerd dat iedere klap
die hij aan zijn schurkachtige tegenstander
uitdeelt een klap van bevrijding en opluchting
betekent voor de kijker. Een dramatische truc
waar ook Stallone zich in de Rocky-reeks van
bediende.
De jonge Tommy (James Marshall) is door gok
schulden van zijn vader in de achterbuurten
van Chicago terecht gekomen. Om zijn pa uit
de benarde situatie te redden laat hij zich door
de louche bokspromotor Jimmy Horn (Brian
Dennehy) overhalen mee te doen aan illegale
bokswedstrijden, waar veel geld omgaat. Een
maal in Horns handen kan Tommy niet meer
terug en moet hij doorboksen. Maar dan groeit
zijn afkeer.
'Gladiator' van Rowdy Herrington draait in Roxy 1
in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in
Hulst.
Van onze filmredactie
BEHALVE de ongewone 'vrou-
wen'-films van de Duitse ci-
neaste Elfi Mikesch draait deze
week in Filmhuis Concordia
Breda ook (in de late avond
voorstelling) de Franse film
'Trop belle pour toi' van Ber-
trand Blier.
Tom Cruise als vurige Ierse prijsbokser in 'Far and away'.
- FOTO UNIVERSAL.
landen ze in een bordeel waar
ze samen een armoedige kamer
moeten delen. Dat levert heel
wat komisch bedoeld geruzie
en gegluur op, omdat ze voor
elkaar nog niet willen toegeven
dat ze van elkaar houden. Ter
wijl Shannon onder haar stand
moet werken in een kippen-
plukkerij, verdient Joseph zijn
geld met prijsboksen.
De vele boksscènes zijn op
dringerig agressief gefilmd
hetgeen volkomen in strijd is
met de kleffe romantiek van de
rest van de film die van mooi-
filmerij aan elkaar hangt. Op
genomen op 70 mm-film weet
'Far and away' overigens de
drukke straten van Boston, het
Ierse kustlandschap en de uit
gestrekte Amerikaanse prairies
indrukwekkend in beeld te
brengen.
De climax van de film wordt
gevormd door de beroemde
landrace van Oklahoma in
1893. Ron Howard heeft bij het
schrijven en regisseren van de
film teruggegrepen op zijn
eigen familiegeschiedenis. Drie
van zijn overgrootouders de
den mee aan deze 'land rush'.
Howard wilde zijn Ierse ruig
heid blijkbaar nog eens extra
benadrukken door de vele ge
vechten waarin Tom Cruise
zeer kloek en vurig uit de
blauwe ogen mag blikken. 'Far
and away' lijkt uitermate ge
schikt om verknipt te worden
als veeldelige televisieserie. Hij
is langdradig en zit vol herha
lingen.
'Far and away' van Ron Howard
draait in Grand Theater in Breda.
Van onze filmredactie
ALS Gérard Depardieu er niet
de hoofdrol in speelde, was het
Franse niemendalletje 'Mon
père, ce héros' vast en zeker
niet in ons land uitgebracht.
Maar Depardieu is ook hier
buitengewoon geliefd en- hij
speelt altijd goed, zelfs als het
scenario weinig voorstelt, zoals
in dit geval.
De bonkige acteur met de
zachte oogopslag speelt een
goedmoedige lobbes van een
vader die jaloers moet toezien
hoe zijn opgroeiende dochter
in veel te blote kleertjes jon
gens het hoofd op hol brengt.
Dochterlief is zelf jaloers op de
aanstaande vrouw van haar
gescheiden vader.
De 15-jarige Véronique gaat
om dit leed te vergeten met
haar vader op vakantie naar
het zonnige, tropische eiland
Mauritius. Daar maakt ze de
jongen van haar dromen wijs
dat haar vader haar veel
oudere minnaar is. Plotsklaps
bekijkt iedereen die aardige
vader met heel andere ogen; als
een 'ouwe viezerik'. Maar om
dat de schat dol is op zijn
dochter en wil dat ze de va
kantie van haar leven beleeft,
Gérard Depardieu en Marie
in 'Mon pèrece héros'.
doet hij onverdroten mee met
de leugentjes.
Pa wringt zich zelfs in de gek
ste bochten om niet door de
mand te vallen. Zo is hij plot
seling een oude avonturier met
een dodelijke ziekte die op
doktersadvies het bed moet
houden terwijl zijn jonge ge
liefde een avondje met haar
vriendje op stap mag. Bij een
Gillain als vader en dochter
- FOTO ARCHIEF DE STEM
tochtje te paard doet hij zich -
uit pure goedheid - voor als
een onhandige sukkel en bij
het surfen valt hij met opzet
onhandig van de plank.
Het tropische paradijs is door
regisseur Gérard Lauzier ge
filmd als betreft het een toeris
tische commercial. Er wordt
druk gezwommen, gesurfd,
paard gereden, gewaterskied
en aan aerobics gedaan tegen
de achtergrond van een diep
blauwe, zonovergoten zee en
witte stranden. Het ziet er aUe-
maal verlokkend uit maar het
stelt erg weinig voor. Het is dat
Depardieu als altijd alles in
het werk stelt om nog iets
moois van zijn rol te maken.
Ongegeneerd paradeert hij
rond met zijn dikke buik en
treft precies de juiste boze of
vertederde blikken.
De jonge Marie Gillain speelt
de dochter heel wat minder
goed, maar dat is ook weer niet
zo erg omdat haar aandeel in
het verhaal eigenlijk weer
dankbaarder is dan dat van de
vader. Dat Véronique op man
nenjacht gaat om haar vaders
jaloers te maken en dat hij
haar malle spelletje meespeelt,
is weinig geloofwaardig. Het
gegeven wordt ook met weinig
fantasie uitgewerkt. Maar De
pardieu is leuk genoeg om zijn
fans te vertederen. 'Mon père,
ce héros' is zo'n filmpje dat op
nieuw bewijst dat de Franse
filmindustrie niet veel meer
voorstelt, hoewel sommigen
daar misschien heel anders
over denken: o, lala; wat Frans
toch en zo apart!
M 'Mon père, ce héros' draait in
Casino 4 in Breda.
In deze met vijf Césars. be
kroonde speelfilm laat de
Franse regisseur van 'Les val-
seuses' en 'Beau-père' opnieuw
zijn licht schijnen over een ge
durfde relatie. Ditmaal gaat
het om een man die getrouwd
is met een beeldschone vrouw
(het voormalige topmodel Ca
role Bouquet) die verliefd
wordt op een veel minder aan
trekkelijk type, de plompe Jo-
siana Balasko. Volgens Blier
gaat het hier om een man (De
pardieu) die trouwt met zijn
minnares (want ze is mooi) en
daarna pas zijn vrouw (waftt ze
is niet mooi) ontmoet.
Het Elfi Mikesch-retrospectief
start vandaag met 'Die Jung-
fraumaschine'; een bizarre les
bische cultfilm, morgen ge
volgd door de geestige en zeer
fraai vormgegeven 'Anita,
Tanze des Lasters' van Rosa
von Praunheim (camera: Elfi
Mikesch) over een Duitse
naaktdansers uit de jaren der
tig in Berlijn. Zaterdag draait
'Verführung: die grausame
Frau' van Mikesch en Monika
Treut; een merkwaardige fan
tasie over een sado-masochisti
sche tiranne.
Anette Förster houdt zondag
middag om half drie een lezing
over Mikesch waarbij drie
korte films worden vertoond, 's
Avonds draait 'Macumba' met
de excentrieke Magdalena
Montezuma in een allegorisch
beeldverhaal over erotiek en
anarchie. Maandag draait Mi-
kesh' debuutfilm 'Ich denkeoft
an Hawaii', dinsdag: 'Was
soll'n wir denn machen ohne
den Tod', docu-drama over een
bejaardenhuis. Woensdag is
'My father is coming' te zien
van Monika Treut (in samen
werking met Mikesch).
nnwnFR