Bedrijven zetten een beslissende stap: concurreren met service (0 Sportauto 3000 GT een 'vriendelijk beest' Nederlandse toeristen geven maar weinig uit Bronwater wint terrein ten koste van cola's CONSUMENT Elektrische Fiats voor instellingen AUTONIEUWS General Motors Europa op rozen ER 1992 DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1992 Koning Klant gekroond dacht u van de superzui- an maar liefst 1 op 22,51 ues meenemen natuurlijk HONDA s de Civic (7.990,-, i r. 49.590, Verhuur en lediging veegwerkzaamheden ledigen vetputten en septictanks Inzameling chemische afvalslnften S 01650-52288 op de foto is 'n volkomen hieuw, horen we u denken, sot 405. Die ken ik al van ve u denken, fe. relijk de opvolger van de |e nieuwe Peugeot 405. Isterk als de gelijkenis van bot is de verandering van pint al bij 't nieuw ontwor- toier, nog comfortabeler en nieuwe en hoogwaardig tterialen. loard maakten we behalve veel overzichtelijker. |oren zijn stiller, ze zijn inaf nu kunt u kiezen uit :motoren van 1.4, 1.6, 1-8 >ta bene: de 1.4 versie is er )■-). Bs er zowel een 1.9 diesel als iesel-uitvoering. de nieuwe achterkant, n stijlvoller is, maar ook de nieuwe 405 is mis- nieuw op 't eerste gezicht, euwer op 't eerste gevoel. >ok het binnenste van de 405 n kennen, dan is een proefrit rde. >or bent u bij ons van harte TJE LEKKERDER JWE PEUGEOT 405- - EXCL HOSTEN RIJKLAAR MAKEN WU7'|G'N5[JJ BENZINE INJEC1IEM0T0REN ZIJN VOORZIEN VA" Qf LAMBDA SONDE WAARDOOR ZE VOLDOEN A* RENGSTE EEG MILIEU EISEN rEL: 01640-43950. BREDA-JAN 0bielbedrijf de JONG-janbü' T, automobielbedrijf je autobedrijf van den bo^ ann car b.v., bredaseweto/, 1manweg 21, tel.: 01150-12^ Halverwege de jaren twintig kon Henry Ford nog arrogant maar met gevoel voor realiteit roepen dat hij iedere kleur auto leverde, zolang die maar zwart was. Ook de tijd na de laatste wereldoorlog leverde nog lang geen 'Koning Klant' op. Pas in de jaren zeventig ging het roer om en het afgelopen decennium laat al helemaal geen twijfel meer bestaan: de consument heeft de macht in handen. Individualisme viert hoogtij en producenten antwoorden met 'kwaliteit' en 'flexibiliteit'. Het eerste om tegemoet te komen aan het verlangen naar 'steeds beter, steeds mooier', het tweede vanwege de roep om voortdurend iets anders. Na het produkt wordt nu ook de service onder handen genomen. 'Dienstverlening op maat' en Tedere klant is voor ons uniek'. Medewerkers van de ING Bank, Albert Heijn en De Bijenkorf vertellen hoe zij hun personeel leren omgaan met DE CLIËNT. In Helmond staat het eerste bankkantoor dat geheel in ING-stijl is ingericht. „Wie hier binnenkomt verwacht iets" Door Ronald Peters Helmond - De situaties zijn even talrijk als herkenbaar: twee forse rijen voor de balie van de bank, drie loketten gesloten, terwijl aan de andere zijde van het glas twee dames zonder op of om te kijken, druk voor hun beeldscherm zitten te tikken. Kunnen ze nu écht niet even opstaan en een handje helpen? 0f de assistente van de arts die met een nieuwe klant voor haar bureau rustig gaat met haar telefoongesprek: „Ja, gezellig was het, hè. Jammer dat Wim zo vroeg weg ging. En zag jij ook dat Ineke en Herman blah blah blah". Of de chagrijnige supermarktehef tegen een mevrouw die vraagt hoe het nu pre cies zit met die aanbiedingen: „Leest U eigenlijk wel eens een krant". De medaille heeft twee kanten: zo moeilijk als het voor winkelpersoneel is om beleefd te blijven onder de arrogan tie of het gezeur van klanten, zo lastig het zijn om als klant overeind te blijven onder de nauwelijks verhulde desinteresse (voor-j ou-tien-anderen) 'an winkel- en baliepersoneel. Maar vooral de houding van het perso- ®el wordt voor bedrijven steeds be langrijker. Junior Bennett (40), oplei dingsadviseur van de NMB Postbank- p: „Je zult altijd een juiste toon moeten vinden. Banken kunnen zich met meer van elkaar onderscheiden in mm produkten. Die tijd is voorbij. Het gaat er niet meer om wat je verkoopt, maar hoe je het verkoopt. Dat houdt in dat ook een vervelende klant goed en correct geholpen moet worden. Maar dan moeten er achter de balie, uit zicht, wel een plek en een collega zijn waar je je hart kunt luchten, of even uit kunt razen. Want dat je kwaad kunt worden, of soms gewoon je dag niet hebt, is na tuurlijk heel menselijk." Service-bankieren Bennett heeft het personeel opgeleid op van de ING Bank, waarvan de eerste in Helmond inmiddels is geopend. De ING Bank is de nieuwe naam van de bank- poot van de Internationale Nederlan- dengroep die ontstond na een fusie tus sen de NMB Postbankgroep en Interna tionale Nederlanden. Alle NMB-banken krijgen in ieder ge val het ING-bord aan de gevel. Nieuwe kantoren worden volgens de nieuwe huisstijl gebouwd en ingericht en waar verbouwd wordt, wordt de bank aan de nieuwe norm aangepast. Die norm is afkomstig van het gerenommeerde En gelse ontwerpbureau Fitch. Maar ook het personeel wordt 'Gefitched', want bank en mensen horen onlosmakelijk bij elkaar. 'Service-bankieren' is er de nieuwe term voor. Wie een ING Bank bezoekt, voelt zich als klant direct koning: een rustige, warme, chique entree met veel donker hout, natuursteen en (de antroposofi sche NMB-gedachte trouw) geen enkele rechthoekige vorm. Bennett: „Wie binnenkomt, verwacht, iets. En die verwachting moet door het personeel ingelost worden met een per soonlijke benadering." In ING-termen houdt dat in dat een klant het gevoel moet hebben dat alle aktiviteiten die achter de balie plaatsvinden op hem of haar betrekking hebben. Geen tikkende dames en heren meer. „Natuurlijk le verde dat, zeker bij een rij wachtenden, irritatie op. Vandaar dat dat werk nu uit het zicht gedaan wordt." Pyramide De persoonlijke benadering is verder terug te vinden in de invoering van een 'cliënt service manager'. Deze dame of heer ontvangt klanten en zorgt er in ieder geval voor dat ze zo min mogelijk van het kastje naar de muur worden gestuurd. „Met andere woorden, ze moeten van heel veel zaken wat afweten, veel ant woorden kunnen geven en pas wanneer het écht nodig is doorverwijzen." In de ING Bank staat de behoefte van het publiek centraal. Het interieur is dan ook geheel ingericht volgens de 'Pyramide van Maslow'. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat de mens een rijtje van opeenvolgende, steeds hogere, be hoeften heeft. De eerste is de biologi sche drang om in leven te blijven. Pas wanneer dat lukt, kun je aan de vol gende stap denken. In banktermen werd dat vertaald met: de klant wil eerst geld halen. De entree van de ING Bank wordt dan ook direct gevolgd door de balies waarachter de kashandelingen verricht worden. Daar voor een rij zuilen met folders die naar thema zijn gerangschikt. Ook hier de behoefte centraal: wonen, oude dag, vakantie enzovoort. Steeds dieper in het gebouw worden de 'hoge re' financiële behoeften bevredigd. Uniek Niet alleen de banken hebben de Klant ontdekt. Ook warenhuizen en super markten die zich boven de middelmaat willen yerheffen storten zich in de strijd om hun bezoekers toch maar vooral duidelijk te maken dat iedereen voor hen uniek is. „Om eerlijk te zijn hebben- we dat de laatste jaren een beetje laten liggen. Maar we zijn aan een forse inhaalrace begonnen", zegt adjunct-directeur Huub van der Putten (59) van Albert Heijn. „We maken ons al tijden druk om een opwaardering van het assorti ment. Niet alleen in kwaliteit, maar ook in presentatie. Je ziet dat aan de gespecialiseerde afdelingen, winkeltjes in de winkel, aan een paar keer per dag vers brood, aan een kopje koffie voor de klanten." „Tien jaar geleden kwam Albert Heijn als eerste met een eieren merk. Maar langzamerhand zie je dat andere be drijven dat over zijn gaan nemen en je proberen in te halen. Op zich is dat niet erg maar je moet wel alert blijven. Wachttijden Dat 'alert blijven' heeft tegenwoordig vooral te maken met het omgaan met de klanten. „Twee jaar geleden merk ten we bijvoorbeeld dat veel mensen zich behoorlijk ergeren aan lange wachttijden bij de kassa's. Zeker wan neer die niet allemaal open zijn. Daar wordt nu iets aan gedaan." Ook het AH-personeel leert rekening houden met de klanten. Een serie video's met onder andere Erik van Muiswinkel ('Ook Dat Nog') wordt in alle filialen door het personeel bekeken, besproken en in de praktijk gebracht. Er is, zo leert Van Muiswinkel, niet zoiets als de gemiddelde klant. In AH- termen heb je run-shoppers, die gooien de kar vol en willen verder geen gezeur aan hun hoofd. En je hebt fun-shop- - foto do visser pers, die winkelen voor hun lol. Run en fun-shoppers moet je vooral hun gang laten gaan. Maar er zijn ook nog de 'half-besloten' en de 'zoekende' klanten. Die kunnen wel wat spontane hulp gebruiken. Al die shoppers van elkaar onderscheiden en dan ook nog weten hoe je ze bena dert, moet je leren. Over een jaar moet de video-serie door al het AH-winkel- personeel gezien zijn. Serieus „Als je van personeel verwacht dat het de klant serieus neemt, dan zul je moe ten beginnen dat personeel zelf serieus te nemen", zegt de directeur van de Arnhemse Bijenkorf Frits Viguurs (43). „Het één kan nooit zonder het ander." Hij startte in Arnhem het project 'Ver tel 't Ons'. Met formulieren die in de winkel liggen, krijgen klanten de kans om vragen, opmerkingen, klachten en complimenten over het personeel en de winkel bij de directie te deponeren. „Natuurlijk is het eng dat je te horen kan krijgen dat je iets fout doet. Trou wens, iedere kritiek is ook kritiek op mij. Dat voel ik ook echt zo. Maar je kop in het zand steken, komt je zaak nu eenmaal nooit ten goede." De klant die klaagt, krijgt van de direc teur binnen enkele dagen persoonlijk antwoord en iedere week worden de binnengekomen opmerkingen tijdens de vaste personeelsbijeenkomsten door genomen. „Daarbij is het heel belangrijk dat je dat niet domweg als kritiek over laat komen. Daar heeft niemand wat aan. Je moet mensen ergens op aan kunnen spreken, maar dan wel op een positieve manier." Door Wilko Voordouw Parijs - De Nederlanders geven, wanneer ze op vakantie in Frankrijk zijn, nog altijd weinig uit: ongeveer 55 gulden per dag per persoon. Dat staat in schril contrast met de Japanners, die als 'big spenders' onder de buitenlandse toeristen in Frank rijk bijna 400 gulden per dag uitgeven. Ook de Amerikanen kijken niet op een paar centen. Zij besteden dagelijks 215 gul den per persoon, tegen ruim horiderd gulden voor de Engelsen. Andere Europeanen geven tussen de 65 en de 100 gulden uit, waarmee de conclusie getrokken mag worden dat Nederlanders er economische vakantie-gewoonten op na houden. Een en ander blijkt uit cijfers van het Franse ministerie van Toerisme, dat een eerste balans van het huidige seizoen bekend maakt. De toeristische sector in Frankrijk haalt opgelucht adem: augustus is een topmaand geworden. Het is vrijwel zeker dat dit jaar 56 miljoen buitenlanders het land bezoeken, ondanks de acties van boeren en vrachtwagen chauffeurs in het voorseizoen. Vorig jaar kwamen nog 'maar' 52 miljoen vakantiegangers naar Frankrijk. Het toerisme wordt door die groei de belangrijkste inkomstenbron van het land, met een verwacht overschot op de handelsbalans van rond twintig miljard gulden. De toeristische sector plaatst zich daarmee voor de voedsel- en auto-industrie. Niet duur Volgens Jean-Michel Baylet, de verantwoordelijke bewinds man, ligt dat vooral aan de in de hand gehouden inflatie in Frankrijk. Het land, dat lange tijd door buitenlanders als 'te duur' werd gekenschetst, is nu goedkoper geworden dan be stemmingen als Italië en Spanje, de twee belangrijkste concur renten. Daar komt dan nog eens bij dat Joegoslavië in oorlog is en Turkije en de Noordafrikaanse landen nog altijd lijden on der de gevolgen van de Golfoorlog. Hoewel het goede imago van Frankrijk een deuk heeft gekregen door de recente acties, is het land nog altijd koploper in Europa, met ongeveer 40 mil jard gulden aan buitenlandse inkomsten, tegen 36 miljard gul den in Italië en 33 miljard gulden in Spanje. Miljoenen Volgens recente cijfers van het ministerie van Toerisme bezoe ken jaarlijks 4,1 miljoen Nederlanders Frankrijk, tegen 11,3 miljoen Duitsers, 6,4 miljoen Belgen, 4,7 miljoen Zwitsers, 7,9 miljoen Britten, 2,1 miljoen Amerikanen, 3,7 miljoen Spanjaar den, 600.000 Japanners en maar liefst 6,6 miljoen Italianen. Het ministerie schat verder dat tussen 400.000 en 500.000 Oosteuropeanen naar Frankrijk komen. De meeste toeristen blijven gemiddeld rond acht dagen in het land, behalve de Amerikanen, die 13,4 dagen uittrekken voor een bezoek aan Frankrijk. Terwijl de Nederlanders meestal de camping bevolken, trekken de Amerikanen, de Japanners, de Saoudiërs en een deel van de Duitsers en Italianen naar de luxe-paleizen aan de Cote-d'Azur. De Nederlanders vind je meestal terug op de campings. foto archief de stem Breda - De bekendste cola-merken ter wereld, Coca-Cola en Pepsi-Cola, besteden zoveel tijd, energie en geld aan het be vechten van elkaar dat ze nauwelijks aandacht hebben voor het dalen van de verkoop via de Amerikaanse detailhandel, zo als bijvoorbeeld supermarkten. Het reclame- en marketingvak- blad Nieuwstribune signaleerde onlangs deze negatieve effec ten van de Amerikaanse cola-concurrentieslag. Het blad brengt het verhaal van marketingspecialist Richard D. Harvey, die 28 jaar in dienst was van Coca-Cola. Hij meldt dat het aandeel van cola in de Amerikaanse winkels zich op het laagste niveau uit de geschiedenis bevindt: het ligt momenteel op zestig procent. Volgens Harvey hebben de beide merken de laatste jaren in hun reclamecampagnes verzuimd hun produk ten 'inhoud' te geven. Het gaat vooral om de vorm van de fraaie spot. Vroeger werden de cola's aan de man gebracht als drankje bij het eten, koele dorstlesser tijdens of na werk of sporten of als gezelligheidsdrankje. Intussen spinnen andere frisdrankfabrikanten garen bij de controverse tussen Pepsi en Coca-Cola. Het meest de bronwa terfabrikanten. In de laatste acht jaar is de Amerikaanse con sumptie van bronwater gestegen met 167 procent. De nieuwste trend is daar nu: bronwater met een zoet smaakje. De Nederlandse markt voor cola's verschilt van de Amerikaan se, betogen Nederlandse vertegenwoordigers van de twee grote cola-merken. In tegenstelling tot daar is de cola-markt hier nog niet verzadigd. In Nederland zouden nog volop groeikan sen zijn voor hun merken, onder meer in de sector light. Pla' gaat een reeks elektrisch angedreven auto's ter beschik- ®ng stellen aan een aantal overheidsinstellingen in Neder- a Die gaan er gedurende a lange periode mee proef- aaien. De elektrische Fiat is ,J®erfk°rt ook op de markt nmjgbaar. Het gaat om de anda Elettra, de eerste die or een grote autofabrikant in »neproduktie is genomen. Paada Elettra werd twee tee^§eoedjn in Italië gepraen- T ®lnds die tijd is gewerkt ?°et,eve accu's. Als volgend de kleine Fiat Cinquecento Nederland beschikbaar elekt ïmt rïaarvan ook een hpaangedreven versie, e Nederlandse overheid heeft van "li ^sloten de aankoop ma s°ort voertuigen met ren te subsidie- fee in Frankrijk wil de eid het gebruik van elek- tro-auto's stimuleren. In tien steden worden daar oplaadsta- tions gebouwd om in 1995 een aantal elektro-auto's van stroom te kunnen voorzien. Het zijn vooral bedrijven en ge meenten, die daarvoor bena derd worden. De Franse rege ring propageert de elektrische auto ook als alternatief voor de tweede gezinsauto, waarmee uitsluitend korte ritten ge maakt worden. Door Rien van der Steen Mitsubishi is niet van plan zich nog langer op de kop te laten zitten door de andere Japanse fabrikanten. Nissan, Toyota en Honda kwamen de afgelopen jaren met supersportieve auto's. Mitsubishi had ook al een paar jaar een ijzer in het vuur, maar dat bleef Europa onthouden. Want de 3000 GT is lang niet zo nieuw als hij lijkt. De auto was in de Verenigde Staten ook al bekend als Dodge (Chrysler) Stealth en komt nu in aange paste versie naar Europa. Ne derland is het eerst aan de beurt. De GT is een sportwagen uit de topklasse. Zeker na een uitge breide rit tussen Wiesbaden en Frankfurt hoeft daar geen en kele twijfel over te bestaan. Al lukte het ook daar niet de top snelheid van 250 km/h aan te tikken. De bolide ziet eruit als een high tech sportauto. Met trekjes van Ferrari's Testaros- sa, extreem breed en laag aan de grond. Met fabelachtig sterke remmen, een drieliter V6-motor met twee turbo's en 285 pk die via drie geregelde katalysatoren de buitenwereld schoon proberen te houden. Extra En al zijn er wel meer sportwa gens die op vooruitstrevende techniek kunnen bogen, Mitsu bishi doet er een schepje boven op: de 3000 GT wordt aange dreven op alle vier de wielen om al dat veelbelovend vermo gen daadwerkelijk aan de grond te kunnen houden. Om daar een beetje bij te helpen worden de schokbrekers elek tronisch ingesteld, sturen de achterwielen als het hard gaat een fractie mee en worden de spoilers voor en achterop de auto automatisch in de meest ideale stand gezet. De auto's die voor de Japanse en Ameri kaanse markt waren, hadden bovendien nog een knop om het uitlaatgeluid uit de vier impo sante pijpen naar wens te dem pen of juist ongebreideld aan de buitenlucht prijs te geven. Maar daar is met het oog op de situatie hier maar vanaf gezien. Voor de Nederlandse auto's is bovendien een andere versnel lingsbak, afkomstig van Getrag uit Duitsland, gemonteerd om het geweldige koppel (meer dan 400 Nm) zonder problemen naar de vier wielen door te kunnen sturen. Spartaans Een sportauto van dit kaliber was tot nu toe altijd keihard geveerd en Spartaans van uit rusting. Deze allerminst, al is het daardoor een zware brok geworden: 1.730 kilogram. Die voor iemand die ermee om weet te gaan toch binnen zes secon den van 0 op 100 km/h zit. Lu xueus is hij ook: airconditio ning, ABS, elektrische bedie ning van bestuurderstoel, ra men en spiegels, opklapbare lampen, airbag in het stuur, beeldschermpje voor klimaat controle en een kruissnelheids- regelaar. Niet bepaald een ka rig uitgeruste sportwagen dus. Ook het rijgedrag heeft vol strekt geen Spartaanse trekjes. Voor 165 mille staat deze nieuwste Japanse Ferrari te koop. Imago Mitsubishi beseft zelf ook dat het nog veel tijd zal vergen voor deze auto over eenzelfde imago kan beschikken als pakweg een Porsche of die Ferrari. Daarom wordt de auto misschien ook wel slechts in de kleuren rood, zwart of eventueel nog blauw geleverd. Boudewijn Finson, commercieel directeur bij Mit subishi Nederland, verwacht er volgend jaar zo'n 25 in Neder land te verkopen. In de jaren daarop telkens een stuk of vijf tien. Mitsubishi's GT is een 'gelikte' sportauto die prestaties paart aan comfort. - foto vnu General Motors zit op rozen, in Europa althans. Terwijl het Amerikaanse concern met forse financiële problemen kampt, zorgt de Europese poot van de onderneming voor optimisme. De verkopen namen in het af gelopen halfjaar toe, terwijl in tien landen ook het marktper- centage groeide. Opel bekleedt de eerste plaats op de markten van Nederland, Denemarken, Zwitserland en Noorwegen. In Duitsland staat het merk tweede. Opel boekt vooral succes met de opvolger van de Kadett, de Astra. Daarvan zijn er sinds de produktiestart vorig jaar 800.000 in Europa verkocht. De auto wordt momenteel in zes Europese fabrieken geprodu ceerd. In Nederland verkocht GM het afgelopen eerste half jaar 5000 Opeis meer dan vorig jaar. Opel is al ruim 23 jaar marktleider in Nederland. „En onze doel groepen zijn zelfs toegenomen, nu we de luxe recreatievoertui gen Frontera en Monterey kun nen gaan verkopen", aldus al gemeen directeur Joop Verdonk van GM Nederland.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 23