Italiaanse premier Amato getorpedeerd tot zondebok Surinaamse president Venetiaan: Waakzaamheid is Maij-Weggen wil haast kunnen maken met aanleg spoorlijne Kd aaaant9riikeAbu Mus be4dhdeeind Van lran 9even 'Geloof is niet af te meten aan kerkbezoek' amer l Mogelijk DE STEB 'faanse exp ACHTERGROND _DE STEM. arlement twij DE STEM DONDERDAG 17 SEPTEMBER 1992 Cijfers over dalend kerkbezoek zeggen niets over de kwaliteit van geloof en kerk, meent godsdienstsocioloog Gerard van Tillo. Christen zijn is je inzetten voor elkaar en daar gaat het om. Door onze redacteur Jan Bouwmans WAT ZIJN ze eigenlijk waard, alle cijfers, statistieken en an dere bevindingen van het so ciaal-wetenschappelijk onder zoek, de laatste tientallen ja ren, over dalend kerkbezoek, randkerkelijkheid, kerkverla ting en wat dies meer zij? Prof. dr. Gerard van Tillo, ka tholiek priester en hoogleraar godsdienstsociologie die zijn leerstoel aan het Heerlense Universitaire Instituut voor Theologie en Pastoraal per 1 november verruilt voor de zelfde post aan de vrijzinnig protestantse theologische fa- cutleit van de Universiteit van Amsterdam, heeft in het opi nieweekblad de Bazuin een knuppel in het hoenderhok ge gooid. Al die zogenaamde harde gege vens zeggen volgens Van Tillo niks over de kwaliteit en daarom ook weinig over de toe komst van geloof eri kerk. Uit cijfers over afname van kerke lijke participatie, verminde rend geloof afleiden, dat bij voorbeeld het katholicisme in Nederland op de helling staat, noemt Van Tillo in de Bazuin oppervlakkig. Geloof is zo niet te meten. „Ik betwijfel of het geloof te meten is. Empirische theologen maken de fout dat zij vragen naar een aantal formele ken merken van het geloof - zoals kerkgang, het ontvangen van sacramenten, bidden, instem men met geloofsstellingen en zedelijke voorschriften - en het antwoord op dit soort vragen aanzien voor de mate van christelijkheid. Gewone men sen hebben echter vaak heel goed door dat het om al die dingen niet draait. Zij zeggen simpelweg: 'Christen-zijn is je inzetten voor elkaar en het goede doen'. En daar hebben ze groot gelijk in." Van Tillo doet zijn uitspraken, dat de waarde van wetenschap pelijk onderzoek voor het ker kelijke beleid ,en de pastorale praktijk niét zo hoog mag wor- <i' den aangeslagen als in het al gemeen gebeurt, niet voor niets deze week. Morgen organiseert het in sociaal-kerkelijk onder zoek gespecialiseerde instituut KASKI een symposium in Utrecht over 'Kerk op de hel ling - Veranderingen in Katho liek Nederland en gevolgen voor de pastoraal'. Overal waar kerkelijke beleidsmakers het draagvlak te dun zien worden en geconfronteerd worden met overcapaciteit aan gebouwen en financiële tekorten, wordt het KASKI te hulp geroepen. Zo zal het KASKI na het deke naat Breda ook de overige de kenaten van het bisdom Breda gaan doorlichten. Op het symposium, waarmee het KASKI na 17 jaar afscheid neemt van zijn directeur drs. H. van Zoelen, wordt de neergang van het katholicisme in Neder land belicht door de gods dienstsocioloog prof. dr. J. Pe ters en de pastoraaltheoloog prof. dr. J. van der Ven, beide verbonden aan de Katholieke Universiteit Nijmegen waar mee de voormalige Heerlense theologische universiteit sinds kort is gefuseerd. En die fusie is voor Van Tillo een van de re denen geweest om naar Am sterdam te verkassen. Want hij blijkt juist op het werk en de methode van prof. Van der Ven, die geldt als de grondlegger van de zogeheten empirische theologie, ernstige kritiek te hebben. De empirische theologie la Van der Ven onderzoekt gods dienstigheid en kerkelijkheid door middel van uitgebreide vragenlijsten. Dat levert dan een berg cijfers en statistieken op. Van Tillo's kritiek erop: „Veel van dit onderzoek komt er op neer dat men kijkt of er varingen van mensen te vangen zijn binnen de modellen en concepten die de onderzoeker vooraf al in zijn hoofd had. Passen de mensen niet in die vooropgezette schema's, dan concludeert men tot de nood zaak van educatie. De empiri sche theologen zijn dus ware volksopvoeders, inclusief het onderdrukkende trekje dat daarbij hoort." Het wetenschappelijk onder zoek naar kerkelijkheid en godsdienstigheid moet volgens Van Tillo hoognodig de aan dacht verleggen van kwantiteit naar kwaliteit. De slinkende cijfers kun je namelijk ook op vatten als het 'bewijs' dat zich een scheiding van geesten aan het voltrekken is en dat mensen zich ook op geloofsgebied steeds minder voor allerlei kar retjes laten spannen, maar een eigen keuze maken. Hoeveel leden de kerk heeft, is voor haar toekomst in feite ir relevant. In het evangelie staat nergens hoe groot de kerk moet zijn, alleen maar dat zij waar achtig moet zijn. Dat mensen die vroeger om allerlei njet-re- ligieuze redenen naar de kerk gingen, nu wegblijven, is uit joogppnt» van kwaliteit; m^er winst dan verlies, maar empi- risch-theologisch onderzoek ziet daar aan voorbij. Dat ook kerkleiders nog altijd veel aan dacht hebben voor aantallen, toont aan dat het ook hen meer gaat om macht en invloed in de samenleving dan om kwaliteit van geloof, aldus de uit Halste ren geboortige prof. Van Tillo in de Bazuin. De nieuwe KASKI-directeur dr. Leo Spruit toont zich niet ongelukkig met deze kritiek op de waarde van de cijfertjes. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. S 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie S 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, S 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, a 236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: a 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, a 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, a 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, a 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, a 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, a 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32, a 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, a 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8,30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 82.20, per half jaar 163.50 óf per jaar 318.00. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 27.30, per kwartaal 79.70, per half jaar 159.00 óf per jaar 309.50. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.50; zaterdag 1.80. Service-afdeling abonnementen: S 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice S 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882. Grote advertenties uitsluitend S 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties S 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30tot 21.30 uur® 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. 3-92 Slechts de straat scheidt het kantoor van de Surinaamse president drs. Ronald Venetiaan (56) van Fort Zeelandia, het domein van legerleider en ex- dictator Bouterse. Het bezorgt Venetiaan geen slapeloze nachten. „Misschien is het juist goed dat ik dat elke dag zie. Maar ik ga er niet van uit dat het leger zit te wachten op een staatsgreep." Desondanks waarschuwt Venetiaan voor het gevaar van een .nieuwe machtsgreep van het leger. Gisteren sloot Venetiaan zijn eerste jaar als Surinaamse president af. Een interview. Door Herik Bouwmans en Archie Sumtêr MET GROTE belangstelling volgt president Venetiaan de ontwikkelingen rondom de van fraude verdachte president Collor in buurland Brazilië. Wordt Collor langs democrati sche weg afgezet? Zullen de ge neraals het nalaten een greep naar de macht te doen? „We willen dat de democratie in Su riname en in de gehele regio gehandhaafd blijft. Voorzover er problemen zijn moeten de democratische instituten de kans krijgen de problemen af te handelen." Waterdichte garanties dat de Surinaamse politiek de econo mische problemen in eigen land zonder ingrijpen van buitenaf te lijf kan en mag gaan, zijn er niet. Venetiaan beseft dat. Hij is daarom niet blij met de sta kingsacties die het land teiste ren. De wankele politieke sta biliteit kan erdoor worden on dergraven. Uiteindelijk zou dat de militairen wel eens in de kaart kunnen spelen. Venetiaan waarschuwt daarom de gehele Surinaamse samenle ving, inclusief de militairen. „Mensen moeten weten dat als zaken uit de hand lopen des noods andere mensen dan in 1980 denken: met die democra tie is het ook maar soep met balletjes. Het is van belang dat degene die de stabiliteit onder graaft, zich herinnert dat wij uit de militaire periode zijn ge stapt. Maar die periode zou nog wel terug kunnen komen. Waakzaamheid is daarom ge boden." De voornaamste zorg van Ve netiaan is de huidige economi sche malaise in Suriname. Het land wordt verlamd door sta kingen, de prijzen gieren de pan uit, het verlies aan koop kracht bedraagt in vijf jaar tijd zo'n tachtig procent, er is een gigantische zwarte markt. Harde saneringsmaatregelen moeten uitkomst bieden. Daar voor heeft de regering-Vene- tiaan het zogeheten structureel aanpassingsprogramma (SAP) in de maak. De bedrijvigheid moet door het SAP worden ge stimuleerd. Dat moet leiden tot herstel van de waarde van de Surinaamse gulden. Officieel staat de Surinaamse gulden tot de Nederlandse gulden in een verhouding van één op één ter wijl op de zwarte markt een koers van minimaal tien op één wordt berekend. Venetiaan is vastbesloten de ingrijpende maatregelen door te voeren. Maar hij waarschuwt voor te veel optimisme. „Het zal enige tijd vergen voordat er resultaat te zien is. Er is niet het vooruitzicht dat de prijzen de volgende drie maanden weer kelderen". Desondanks gelooft hij dat er voldoende steun is vanuit de samenleving voor de maatregelen. „Iedereen zegt dat het niet anders kan". Wel verbindt Venetiaan één be langrijke voorwaarde aan deze conclusie. De steun vanuit Ne derland om de hardste klap voor de sociale zwakkeren op te vangen moet spoedig afko men. Volgens het protocol bij het afgelopen zomer afgesloten Raamverdrag krijgt Suriname ruim één miljard gulden hulp van Nederland, waaronder 150 miljoen gulden voor sociale hulp. „Het wordt een ramp als de vooruitzichten die in het proto col zijn geformuleerd niet ook vlot worden gerealiseerd. Voor een deel is dat van Suriname afhankelijk, voor een zeer be langrijk deel van Nederland. Als we 1 november als het zero-moment voor het SAP ne men, dan moeten de middelen er voor 1 januari zijn". Venetiaan begrijpt best dat Ne derland precies wil weten wat er met haar belastinggeld ge beurt. Maar: „Ook aan Suri naamse zijde wil het volk de garantie dat het geld goed wordt besteed". Hij neemt af stand van het gemak waarmee sommige mensen stellen dat de Nederlandse hulp toch maar in een bodemloze put terecht komt. „Die mensen zien over het hoofd dat in een periode van twaalf jaar een dramatische te rugval allerwege in Suriname heeft plaatsgehad. Iedereen die Suriname kent uit de zeventi ger jaren en nu hier weer komt zal schrikken van de situatie. Mede door het stoppen van de ontwikkelingshulp en externe ontwikkelingen is de zaak hier achteruit gehold. Daarom is er te meer reden dat Nederland vlot met de beschikbare hulp komt." Venetiaan vindt dat het zijn taak als president is om alle positieve krachten in de Suri naamse samenleving te mobili seren. „Dat is nodig om als Su riname te overleven." Hij wil het clièntelesysteem, waarbij de kiezer beloond wordt voor zijn trouw aan de partij, en de corruptie bestrijden. Hij staat voor een eerlijke en pragmati sche politiek. „Het is erg belangrijk is dat de regels die je afspreekt worden doorgevoerd ongeacht de wens van individuele of groepsbelan gen. Vooral in onze Surinaamse politiek is dat zeer belangrijk. Je kunt er vervolgens wei aller lei ideologische theorieën bij halen. Maar dat is niet de be doeling. Bovendien word je oud genoeg om de betrekkelijkheid van die ideologische regels in te zien. Met wisselend succes is het met verschillende ideologi sche systemen in landen als Su riname geprobeerd. Daarom wil ik niet vasthouden aan één ideologische aanpak." „Basisregel is dat iedereen een gelijkelijk deel moet krijgen om te kunnen leven. Als de één meer heeft dan de ander is dat niët onjuist. De een werkt er voor. Het is niet zo dat we alles in gelijke maten moeten snij den. Wel moet je onterechte verrijking zo min mogelijk de ruimte geven. Ik zou bijna wil len zeggen onmogelijk maken. Maar dat is niet eenvoudig." Venetiaan moet lachen als hem voor de voeten wordt geworpen dat de mensen in Paramaribo klagen dat ze zo weinig van hem horen, dat hij nauwelijks op de tv te zien is. „Wij horen andere geluiden. Ik geloof niet dat de mensen zouden kunnen zeggen: ik profileer mij te wei nig. Bovendien vind ik het be langrijk om functionarissen die verantwoordelijk zijn de ruimte te geven." De Surinaamse president, zelf oud-minister van onderwijs, toont hiermee zijn begrip voor de op Nederland gelijkende traditie waarin de minister zo veel mogelijk zelf het werk moet doen waar hij verant woordelijk voor is. In 1987 werd de Surinaamse grondwet op een belangrijk punt gewij zigd: de ceremoniële president werd ingeruild voor een presi dent met meer uitgebreide uit voerende bevoegdheden. „Er wordt wel verwacht dat de president meer van zijn be voegdheden naar zich toetrekt. Maar de traditie werkt toch door. En als je alles naar je toe- onze Haagse redactie >en Haag - De Tweede ich niet nu al vastlegge eld dat staatssecretaris Volkshuisvesting) tot 0g over heeft voor lieuwing. CDA en Pvu„ j 1997 opnieuw bekeken 1 miljard gulden wel volc len motie van die strekki aar verwachting Kamerl teund. lat bleek gisteren tijdens ng in de Kamer van de not jeieid voor de Stadsvernieu oekomst). [eerma gaat er vanuit dat Venetiaan trekt, komt van de regerings coalitie ook niet veel terecht. Ik kan natuurlijk zeggen: die be slissing van de minister gaat niet door. Maar het werk is zo gecompliceerd dat het een illu sie is om alles te kunnen con troleren." Dat zijn functioneren bemoei lijkt zou worden door Arron, Derby, Lachmon, Soemita, de leiders van de vier partijen die de Nieuw Front-coalitie vor men, en die al tientallen jaren de dienst uitmaken doet hij af als anti-propaganda. „Ik heb voldoende manoevreerruimte. Frontleider Lachmon bijvoor beeld is ook voorzitter van de Assemblee en heeft daarmee een zekere machtspositie. Maar ik benadruk dat dit ook een Front-regering is. Ik denk niet dat de regering en de president hier in Suriname meer reke ning hebben te houden met de foto» politieke leiders dan de ring in Nederland." Hij moet daarom grinniken de berichten in de Surinaau pers dat de Front-leiders een kopje kleiner willen mak om hun eigen machtsposr veilig te stellen. Via hun ma schappelijke functies zout de Front-leiders het land de chaos voeren en de b king zou Venetiaan daam dan de schuld in de schoti schuiven. „De Front-leiders hebben verantwoordelijkheid, ®Bgjren ook hun bevoegdheden afhi nA kelijk van de functie die zei kleden in het bestuurlijke het politieke bestel. Als eenl der meer uit de schaduw treden, is dat misschien lijk. Hij wil niet vergeten 111 den. De zaken worden echte: harmonie uitgewerkt" I Je trekt sneller een nieuw spoorlijntje door de Betuwe, dan dat je de Nederlander weer zedelijkheidsbesef bijbrengt. Die uitspraak van minister Hirsch Ballin onlangs in Vrij Nederland zal vermoedelijk op weinig instemming kunnen rekenen van zijn collega Maij-Weggen. Een spoorlijn aanleggen kost ook tijd. Daar getuigt behalve de Betuwelijn ook de Hogesnelheidslijn van. Door Carla Joosten MOMENTEEL trekt de Betu welijn-karavaan door het land. Van Rotterdam tot Zevenaar doen honderden omwonenden tijdens zeventien hoorzittingen hun zegje. Eerder stuurden ze massaal bezwaarschriften in. Nu lichten ze toe waarom ze te gen de komst van de spoorlijn zijn, maar dat ze er vrede mee hebben als de trein geheel on der de grond gaat rijden. Maij wil dat de goederenspoor lijn van Rotterdam naar Duits land er in 1998 ligt. Dat bete kent dat de schop volgend jaar de grond in moet. Of dat lukt? Volgens de bestaande wetge ving kan het vele jaren duren voordat een weg of spoorlijn er eindelijk ligt. Niet het minst door de mogelijkheden om in beroep te gaan tegen genomen besluiten. Ongeduldige Maij gruwt daar van. Samen met haar collega Alders (Ruimtelijke Ordening) heeft ze de Kamer daarom voorgesteld om de procedures te versnellen en zo tijdwinst te boeken. Voor projecten van na tionaal belang - zoals de Betu welijn en de Hogesnelheidslijn Amsterdam-Belgische grens (HSL) - willen de bewindslie den extra vaart maken: wan neer de Kamer eenmaal ak koord is, moet er geen beroep meer mogelijk zijn bij de rech ter. Dat betekent bijvoorbeeld bij de Betuwelijn dat de lopende inspraakprocedure de enige mogelijkheid is om te proteste ren tegen het voorkeurstracé van het kabinet. Maar dat tracé is slechts een globale lijn op de landkaart. Later wordt pas duidelijk hoe de spoorlijn in detail gaat lopen, maar dan is geen verweer meer mogelijk. En dat terwijl het spoor toch zeker een eeuw moet meegaan. Maar de wetsvoorstellen zijn nog niet door de Kamer en van alle kanten zwelt de kritiek aan dat het zo niet kan. Zelfs de ANWB, toch geen ra dicale organisatie, wijst de voorgestelde procedure af. „Wij zijn uiteraard voor meer snel heid, maar de zorgvuldigheid lijkt nu toch wel een tikkeltje verloren. Inspraak wordt nu nog heel serieus genomen in Nederland, als je dat de men sen ontneemt, weet ik niet waar dat op uitdraait. Het is niet te verkopen dat je wel kunt procederen tegen een dak kapel van je buurman, maar niet tegen een spoorlijn. Dit soort projecten roept emoties op en mensen moeten de gele genheid krijgen die te uiten. Als je die weerstand niet kana liseert, zoeken ze een andere uitlaatklep", zegt P. Langeweg, namens de ANWB afgevaar digd in de commissie van de Raad van de Waterstaat die de hoorzittingen houdt. Maij wacht voorlopig gewoon af tot de Kamer haar tot de orde roept. Het mag uiteinde lijk dan toch wat langer duren, maar dat de Betuwelijn er komt, staat volgens haar vast. Ze voelt zich gesterkt door de wetenschap dat de hele Tweede Kamer vindt dat er meer goe deren over spoor vervoerd moe ten worden en dat de Betuwe lijn daar een goede aanzet toe is. Maar niet alleen de politiek, ook het bedrijfsleven onder steunt de plannen. Evenals de milieubeweging, die wel kei harde voorwaarden stelt ter be scherming van de leefbaarheid en de natuur. Door de steun uit alle hoeken ervaren nogal wat mensen, die de spoorlijn straks 'in hun achtertuin' krijgen, de inspraakprocedure als een schijnvertoning. Het kordate optreden van Maij, die op de dag van de eerste hoorzitting een akkoord over de spoorlijn sloot met haar Duitse collega Krause, ver sterkt het machteloze gevoel van de burgers alleen maar. Voeg daarbij het toch al grote wantrouwen tegenover politiek Den Haag en geen burger ge looft nog dat zijn bezwaren se rieus worden genomen. De Raad van de Waterstaat heeft de ervaring dat inspraak wel degelijk nog heel wat kan veranderen aan plannen voor een weg of andere infrastruc tuur. „Kijk naar de procedure rond de HSL. Daar zijn de plannenmakers na de vele kri tiek in de inspraakprocedure opnieuw aan het werk gezet", zegt plv. secretaris R. Schreu- ders van de Raad van de Wa terstaat. In juli bleek dat minister Maij niet ongevoelig is voor kritiek uit de samenleving. Ze besloot de voortgang van de verster king vah de rivierdijken op te schorten. De bewindsvrouw wil nu eerst een diepgaand onder- zöêk; 'waaruit móet bl'ijkén"of het nu echt nodig is om de eeuwenoude rivierdijken te verbreden en op te hogen, zoals Rijkswaterstaat wil. Haar be sluit volgde op de zeer sterke lobby van actievoerders, die zich keerden tegen de aantas ting van het landschap als ge volg van de dijkverzwaring. Over de bezwaren tegen de Be tuwelijn heeft Maij gezegd dat er weliswaar overeenstemming is over de komst van de spoor lijn, maar dat het laatste woord over het precieze traject, nog niet is gezegd. Ze sluit niet uit dat er hier en daar toch nog een extra tunnel wordt aangelegd, om de overlast te beperken. Maar voordat het kabinet daar toe besluit, moet er nog heel wat gebeuren. Heel wat ge meenten aan de route hebben ingenieursbureaus in de arm genomen. Met de dikke rappor ten die daarvan het resultaat zijn, krijgen de Nederlandse Spoorwegen het nog druk. Ook an onze Haagse redactie )en Haag - Het ministe: jkening mee dat ruim indingsmilitairen naar en gezonden. De Vere evraagd of Nederland c e verwachting is ook dat de igaan op het eerder gedane 1 erlandse aanbod van ze: •achtauto's met 200 tot 250 PvdA en WD maak steravond tijdens een debat Kamer duidelijk dat Ned nd militairen moet blijven u rcden naar Joegoslavië, oeten het risico durven loj at Nederlandse militaii achtoffer worden", aldus ■aa tot het wat aarzeler DA. D66 wil eerst meer inf atie over de opdracht van ilitairen alvorens groen licht (ven. Groen Links vindt dat :en dienstplichtigen meer 1 zonden mogen worden. idA en WD willen dat het 1 irlandse fregat Van Kinsberf t de Adriatische Zee wordt ggetrokken als zij niet de 1 egdheid krijgt om elk scl n te houden. Op dit momi ren de schepen van de We :opese Unie slechts wat roi verder gaan is 'flauweki d Van Traa. Blaauw (W ,s het daar mee eens. Iderheid :t kabinet verwacht op ko: ■mijn helderheid over de ex iderlandse militairen in Joej (ADVERTENTIE) Maij-Weggen - foto de stem/johan vancï is het wachten op duidelijk! over de financiering van del voor 5,6 miljard gulden inf boekte spoorlijn. Intussen zal blijken of Tweede Kamer het trucje ij cepteert om extra snel en a der beroepsmogelijkhei lijntjes door Nederland te tr ken. Schreuders van dej van de Waterstaat is nietp mistisch: „De geschiede] rond de dijken moet de mei» die nu ageren tegen de Betucj lijn moed geven". ipWü Italië is ten einde raad. Werd het land reeds geteisterd door een problematische economie, inmiddels is een nieuw probleem aan de horizon verschenen: Amato. De socialist die tot premier werd benoemd om het land van de 'ondergang' te redden, is zelf min of meer in de goot beland. Amato's reputatie en zijn kabinet wankelen. Door Aad Heering Giuliano Amato's ster is dalende. De Italiaanse premier, die in juli nog alom werd geroemd als redder van de natie, heeft binnen een week drie zware poli tieke nederlagen geleden. De toekomst van zijn nog maar elf weken oude re gering is daardoor plotseling heel on zeker geworden. De socialist Amato, een bedachtzaam ogende intellectueel die bekend staat als de 'Subtiele Doctor', werd eind juni begroet als een politicus nieuwe stijl: zakelijk, beslist, niet betrokken bij corruptie-affaires en onafhankelijk van de clans en klieken die tot dan toe het politieke toneel hadden beheerst. Aanvankelijk deed Amato zijn faam gestand. Hij brak met de gevestigde schema's door op de economische sleu- telposten geen partijbonzen maar vak lieden te benoemen en ging met een voor Italië ongekende voortvarendheid te werk. In de hete julimaand voerde hij een omvangrijke bezuinigingsoperatie door en wist hij werkgevers en werk nemers te bewegen tot een centraal akkoord, waarin een einde werd ge maakt aan de (inflatiebevorderende) automatische prijscompensatie. Er werd een begin gemaakt met de privatisering van staatsondernemin gen, terwijl door de invoering van een nieuwe, stringente anti-maffiawet ook de criminaliteit met meer succes kan worden bestreden. In een maand tijd had Amato meer be reikt dan de regering-Andreotti in de twee voorgaande jaren bij elkaar. Maar na het zomerreces ging het mis. Op 9 september lanceerde Amato het voorstel zijn regering een drie jaar du rende volmacht te geven om 's lands economie te saneren. Met het oog op de zware crisis die het land doormaakt en de notoire traagheid van de Ita liaanse procedures, was dat verzoek niet eens onredelijk. Maar het riep wel een bijna unaniem (en voorspelbaar) protest op van het parlement, dat niet akkoord wenste te gaan met zo'n dras tische beperking van zijn bevoegdhe den. 'Het voorstel, dat inmiddels langs een zijdeur is afgevoerd, was Amato's eer ste grote misrekening. De devaluatie van de lire was de tweede. De harde lire was de hoeksteen van het econo misch' beleid van Amato, die daarom hemel en aarde heeft bewogen om de munt voor waardevermindering te be hoeden. Pas zondag schikte hij zich in het on vermijdelijke door akkoord te gaan met een devaluatie van 7 procent. Maar in plaats van zijn nederlaag toe te geven, verklaarde de premier mon ter op tv, dat de maatregel eigenlijk een zegen voor Italië was, doordat nu de export zal stijgen en de rentevoet weer omlaag kan. „Het gevaar van een toenemende inflatie valt wel mee", be toogde Amato, „terwijl de import niet veel duurder zal worden, omdat die grotendeels in dollars wordt betaald en de Amerikaanse munt buiten de 'herschikking' is gebleven". Die laatste voorspelling is meteen al ontzenuwd, doordat de koers van de dollar ten op zichte van de lire maandag met 7,6 procent bleek gestegen. Maar ook zon der dat is het de Italianen wel duide lijk, dat Amato nu een maatregel ver dedigt, die hij eerst te vuur en te zwaard heeft bestreden. Daarmee is ook zijn geloofwaardigheid danig aan getast. Veel critici hebben verklaard, dat de devaluatie vergezeld had moeten gaan van een pakket ingrijpende bezuini gingen. Inmiddels is bekend geworden, dat dat ook Amato's bedoeling was ge weest, maar dat hij is gezwicht vooi oppositie binnen de ministerraaad: zijn derde nederlaag. Het dagblad L'Indipendente brachl gisteren op de voorpagina een grote foto van Amato met het ironische on derschrift: 'Dit is de man die Italië had moeten redden'. Maar volgens Oli- vetti-directeur Carlo De Benedetti is De Italiaanse premier Amato heeft een aantal fatale politieke misstappen gemaakt. - foto epa het niet terecht om hem de schuld van de huidige problemen te geven. „De devaluatie is niet het werk van Amato, maar van de lieden die in de afgelopen tien jaar het land hebben vernield en verarmd". De Benedetti heeft gelijk. Onder pre miers als Bettino Craxi en Giulio An- dreotti, heeft Italië tien jaar lang op de pof geleefd. Partijleiders deelden met gulle hand banen, uitkeringen en over heidsopdrachten uit onder hun aan hang, waardoor ook de corruptie tot een algemeen verschijnsel werd gehe ven. In de tussentijd nam het 1 tingstekort toe van 143 miljard in 1984 tot 229 miljard in 1991,1 terwijl elders in Europa orde op Z^| werd gesteld in de staatshuishoud# Italiës politieke kaste heeft daar een cultuur van de verspilling f pen, die een man als Amato nietd kan wegvagen. Amato's zwaarste beproeving nog komen, aan het einde va: maand, bij de presentatie van di groting voor 1993. Daarin is voor circa 150 miljard? den aan bezuinigingen opgen vooral in tot nu toe 'onaantasfrj sectoren als volksgezondheid, pe®: nen enoverheidsbanen. De vraajj echter, of het hem zal lukken operatie heelhuids door het parW te krijgen. Amato's kabinet steunt op een' kele kamermeerderheid van slecMj j zetels (op .een totaal van 630), didj' de eerste tien weken van zijn prj schap en bloc heeft gesteund. werkelijk in het (eigen) vlees ges moet worden, zullen er ook van regeringspartijen verwoede pof11 worden ondernomen om de ofl' gingsmanoeuvre te saboteren. Als dat gebeurt zal Amato, die a" keer eerder met aftreden heef'-, dreigd, ongetwijfeld het bijltje "'1 neergooien. Op dit moment is erf geen opvolger te vinden, die het"1 zou doen dan hij. Dat is het grootste probleem va" 1 lië. MILIEUBEWUST VE de 00rl°f land tevoorschijn, (ver, en Imniërs ge I ïirh iiSt' 'ran had na het a' letton stellen dat hetdi In He rmiter werd gevolgd, lenin G°lfoo|ïog hield Irar het rVu ,al 9ewe'd tegen I De Gf° 9edied- maar dat w Iran 9an.omen bezorgdheil van' aaï larer|lang had verk 1 en ine poslim-fundame! linóen bevoi"derd door c om in Van president A,i Al 0m aa minder geïsoleerd lUit Ho H6ljn9 van de Iraansi Ftarian- ben van lran blijkt beainril9111 9aat diplomatiek de DraJt-Ln van de 'raanse {Vooral h ?let laten 2ien df Zich fin 6 iaatste t9d is he tenUhnri,machtspositie te v ten Rn? _,-van de voorm£ van nnrlenb'en duiken voo Iraa Cl8aire ke™is en we j menf? ct™P.s''m-fundamenl Iran heeft'm BoSnië' [Óe Iranr weer de toorn leisch Mrs zijn stap voor F dent Hik,- n°9 steeds uit lieve dan vn op de knieën;

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 2