Fiets basis van serie spelshows Nieuwslijn verlaat de veilige tv-studio KRO stelt radio-chel Smelt op non-actief Hans Emans: 'Actualiteitenrubrieken vissen te veel in dezelfde vijver' Cabaretprijzen voor Youp van 't Hek en Bert Vissche Vrouwenfilms van Elfi Mikesch in Filmhuis Breda Jongens van de straat in 'My own private Idaho [Suske en Wiske: Hambone Augustus druk bekeken tv-niaan Filmpremières weer op de donderdag „De massa, het getal, is altjjd dom. Ik heb niet zoveel overtuigingen. Maar dit weet ik zeker." Gustave Flaubert, schrijver DE STEM DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1992 Door Maarten van de Rakt Hilversum - Het idee vatte al post in zijn achterhoofd tij dens het maken van 'Hon derd dagen zonder auto'. Mensen bleken het prima zonder auto te kunnen stellen, klauter den meer op de fiets en kwamen erachter dat fietsen gepaard ging met de nodige ongemakken. Laat mensen verbeteringen be denken voor de fiets en het fiet sen, zo bedacht filmer Erik La- tour. „Het zit hem niet alleen in de fiets zelf. Fietsers kampen met ongemakken als lekke banden, eraflopende kettingen, diefstal en ondeugelijke verlichting. Maar je kunt nog zo'n mooie fiets hebben, daarmee ben je er niet", vertelt Latour. „Het gaat niet om technische hoogstandjes, maar het idee om het fietsen ge makkelijker, comfortabeler en veiliger te maken." Hij wijst op de fiets-omstandigheden: de kwaliteit van wegen en paden, de veiligheid en stalling. „Je kunt heel veel ergernissen verzamelen. Er zijn een heleboel ideeën hoe het beter kan met de fiets en het gebruik, maar die komen nergens terecht. Het is heel raar dat er niks mee ge beurt." Latour schreef daarom een wed strijd uit, 'De Holland Super', in samenspraak met KRO, ANWB, het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, Fietsersbond ENFB en de overkoepelende Stichting Fiets. Uit die kringen is ook een des kundige jury gerecruteerd die zich over de inzendingen buigt. Tot nu toe hebben 150 mensen een aanmeldingsformulier opge vraagd bij het postbusnummer dat speciaal voor dit doel is ge opend (De Holland Super, post bus 93361,2509 AJ Den Haag). Uit de wedstrijd moet het proto type voortkomen van een veilige, moderne, gebruiksvriendelijke fiets, dé Holland Super. De wed strijd is de rode draad in vijf spelshows, die op een informa tieve en speelse manier aandacht besteden aan allerlei technische, komische, kunstige en inspire rende aspecten van fiets en fiet sen. Rond de uitzendingen worden landelijke activiteiten op poten gezet, zoals een fiets-opknap- plan, een recordpoging en be wegwijzering. Voor de presenta tie van de spelshows is Frank Kramer aangezocht. Amsterdam (anp) - Cabaretier Youp van 't Hek heeft de. derscheiding De Hofnar gekregen die wordt toegekend de Vereniging van Schouwburg- en ConcertgebouwdirefJ in Nederland (VSCD). De onderscheiding De Nar gaat naar cabaretier Bert Visscher. Dat heeft de vereniging gisteren bekendgemaakt. De uitreiking J de prijs, een bronzen beeldje, is op 21 september in theater! Kleine Komedie in Amsterdam. De winnaars zijn niet door een gekozen, maar door de 115 leden van de vereniging. 16.32 17.10 **17-34 Door Anja van den Akker Hilversum - Al jaren vissen de Hilversumse actualiteiten rubrieken in dezelfde vijver. Nadat Rostock en Somalië breed zijn uitgemeten in Brandpunt, NOS-Laat, Tijd sein en Avro's Tele vizier, doen Achter het Nieuws, Hier en Nu, Tros Aktua en Nieuwslijn datzelfde nog eens dunnetjes over. Of an dersom. „Gekkenwerk", stelt Hans Emans, sinds drie jaar eindre dacteur van Veronica's Nieuws lijn. Volgens Emans is het hoog tijd om af te. wijken van deze plat getreden paden. Met ingang van eind september haalt hij drastisch de bezeip door zijn ru briek. „Nieuwslijn wordt een heel an der programma. We komen voortaan niet meer vanuit de studio, maar louter vanaf de lo- katie met betrekking tot ons on derwerp. Vanuit voormalig Joe goslavië, of een vluchtelingen kamp in Somalië bijvoorbeeld. De Veronica-directie heeft extra geld beschikbaar gesteld. Nee, ik kan niet zeggen hoeveel." Meer personeel komt er niet. Maar omdat Nieuwslijn-nieuwe- stijl een maal per week wordt uitgezonden, in plaats van twee nu, moet dat lukken. Nieuwslijn gaat een half uur duren en ver slaat voortaan slechts één onder werp, dat zo laat mogelijk wordt uitgekozen. Koninginnedag Emans: „Eén thema, kan een be perking inhouden. Tenzij je creatief met je onderwerpen oih- SaatL Met Koningifl^eg. Mj- voorbeeld hebben wij een Brit, een Duitser en een Belg ver spreid over het land verslag la ten doen. Een aardig voorbeeld Eindredacteur Hans Emans haalt de bezem door Nieuwslijn, de actualiteiten rubriek van Vero nica. Hij wil af van de platgetre den paden. - foto dijkstra Hilversum (anp) - De direc teur radio van de KRO, B.J. Wamelink, heeft een van de vijf radiochefs op non-actief gesteld. Het betreft A.B.M. Smelt, die is belast met de dagelijkse leiding van de KRO-programma's op Radio 5. Dat heeft een woordvoer der van de omroeporganisa tie gisteren bevestigd. De maatregel heeft de onrust on der de ruim honderd vaste en freelance radiomedewerkers van de KRO vergroot. Ruim twintig van hen hebben in een brief aan directie en bestuur van de om roep bezwaar aangetekend tegen de gang van zaken. Afgelopen mei kwam de KRO- directie met een plan voor,1 ingrijpende reorganisatie, onder meer inhield dat derail chefs van alle vijf de zee;; zouden verdwijnen. In ptf van die chefs zouden acht redacteuren worden belast: de dagelijkse leiding. De reorganisatie kan pas bei nen zodra de ondernemingstj van de omroep zich daa heeft uitgesproken. Dat zal il september gebeuren. De noiJ tiefstelling van Smelt lijkt opj reorganisatie vooruit te lojq maar volgens woordvoer Swüste van de ondernen raad staat het conflict Wamelink en 'enkele' radioed in principe los van de reorgi| satieplannen. van een niet al te spannend on derwerp op een andere manier gebracht." Emans haast zich te benadrukken dat Nieuwslijn een serieuze actualiteitenrubriek blijft. „Het wordt een beetje magazine achtig", belooft hij. „De huidige formule van de actualiteitenpro gramma's is vefsleteh. Wij wil len af van het^ste stramien: studiogesprek, reportage, weer terug naar de studio etc. Alle maal blokjes van een minuut of zeven. Is dat nou wat de kijker wil? In Nieuwslijn komen alle vormen van tv-journalistiek aan bod. Het tv-portret, de live-re portage, het interview. Alles dus, behalve de studio als lokatie. Het thema 'on the spot' is inder daad niet nieuw. Onze reeks Ve ronica Goes America heeft be wezen dat het werkt. Het is een dimelisie erbij, leukef'dhi'haar te kijken." Kritisch Emans: „Ik wil niet zeggen dat het een .gok is, maar het nieuwe Nieuwslijn zal wel even wennen zijn, want dit vergt een totaal andere manier van werken. En ik realiseer me dat er kritisch naar ons gekeken zal worden." De op handen zijnde samenwer king tussen Vara's Achter het Nieuws en NOS-Laat in de nieuwe rubriek Nova, die zes maal per week op het scherm komt,- heeft- een extra steen, ge worpen in de steeds minder rim pelloze actualiteiten-vijver. Niet alleen Nieuwslijn, ook de andere actualiteitenrubrieken beraden zich op hun toekomst. Temeer daar Nova zes maal per week gaat uitzenden en wat dat be treft een flinke streep voor heeft op de rest. Emans: „Ik verwacht dat Nova de huidige NOS-Laat formule van uitleggen en bijpraten zal vasthouden. Wij proberen met andere televisie een duidelijke plek bij de kijker te krijgen. Goede informatie die lekker moet weg kijken." Nieuwslijn, Nederland 2, 22.05 uur Hilversum (anp) - In de maand augustus is de gemidöt kijktijd gestegen naar twee uur en zes minuten. Dat blijktj cijfers van de afdeling kijk- en luisteronderzoek van de 1 In dezelfde maand een jaar geleden werd gemiddeld 23 r ten minder gekeken. Volgens een woordvoerder laat het hoge kijkgemiddelde zich veril ren door versterking van de programmering, de Olympische Sm in de eerste negen dagen van de maand en het relatief slechte zoiq weer. De publieke omroep haalde vorige maand een gemiddeld martel deel van 57 procent, vier procent meer dan een jaar geleden. B™ was goed voor een marktaandeel van 23 procent, twee procent n dér dan een jaar geleden. De top van de 25 best bekeken televisieprogramma's wordt U,,™ door sportuitzendingen van de publieke omroep. Tot de best bekekJ RTL4-programma's hoorden de voorbije maand series als watch', 'Booker' en 'Beverly Hills 90210'. Van onze filmredactie Met ingang van vandaag be gint het wekelijkse bioscoop programma voortaan weer op donderdag in plaats van op vrijdag. Onze filmrubriek ver schijnt daarom voortaan ook op donderdag. Tegen de wens van de biosco pen in drukten de grote Ameri kaanse filmmaatschappijen op 1 september 1989 de vrijdag première door, naar Ameri kaans voorbeeld. Sindsdien liep het bezoek op donderdag aantoonbaar terug terwijl het op vrijdag niet zichtbaar steeg. Toch moest de Nederlandse Bond van Bioscoop- en Film ondernemingen (NBB) jaren lang protest aantekenen bij de Amerikaanse 'major compa nies' om de maatregel terugge draaid te krijgen. De NBB wist aan te tonen dat de maatregel in 1990 tot een verlies van 200.000 bioscoopbezoekers op jaarbasis had geleid, hetgeen neerkwam op ongeveer twee miljoen gulden minder omzet. Maar het moest nog twee jaar duren voordat de Amerikanen overtuigd waren. De vrijdagpremière werd met name ingevoerd op verzoek van United International Pic tures die het leeuwendeel van de Amerikaanse bioscoopfilms in ons land uitbrengt. De over koepelende Amerikaanse orga nisatie MPEA had de maatre gel in heel Europa willen in voeren maar ook in Frankrijk en Duitsland stuitte deze op verzet. Het Europese publiek is er niet, zoals het Amerikaanse, op gebrand om meteen op vrij dag naar een nieuwe film te gaan. Het wacht meestal tot het weekeinde, de drukst be zochte bioscoopdagen in Ne derland. Na meerdere negatieve rappor ten van de NBB over de gevol gen van de premières op vrij dag en Europees overleg is het uiteindelijk toch zover geko men dat de nieuwe films weer net als vroeger op donderdag in de bioscoop zijn te zien. Van onze filmredactie Het bizarre, onbekende en on gewone trekt de aandacht in de films van de Duitse camera vrouw en regisseuse Elfi Mi kesch die vanaf 17 september de hele maand in Filmhuis Concordia Breda worden ver toond. Aan haar wordt de eerste van een serie retrospectieven ge wijd met films als 'Die Jung- frauenmachine', 'Verführung: die grausame Frau' en 'My fa ther is coming' (met de Ameri kaanse seksartieste Annie Sprinkle). Daarna volgens 'fes tivals' gewijd aan: Chantal Akerman (oktober), Rainer Werner Fassbinder (november- december), Wim Wenders (fe bruari) en Pasolini (april). Elfi Mikesch (51) werd na de middelbare school fotografe en gaf samen met de homosek suele cultfilmer Rosa von Praunheim fotoromans uit. Ze organiseerde diashows, werkte voor het blad Frauen und Film en begon halverwege de jaren zestig met een super 8 came raatje te werken. Samen met Von Praunheim, Monika Treut en Werner Schroeter vormde zij in de jaren zeventig de sub versieve Neue Deutsche Welle. Deze cineasten hadden een voorkeur voor het doorbreken van taboes als seks en dood; thema's die zij op een fantasie rijke manier in beeld brachten, in een extreem gestileerde stijl. Het Elfi Mikesch-festival telt naast haar eigen werk ook films van vrienden en collega's waarbij zijzelf achter de ca mera stond. Een van de leukste en verras sendste voorbeelden daarvan is wel 'Anita, Tanze des Lasters' van Rosa von Praunheim, met schitterend expressionistisch camerawerk van Mikesch. Hierin wordt het aanstootge vende leven van de Berlijnse naaktdanseres Anita Berber in de jaren twintig gerecon strueerd. Elfi Mikesch wil vooral het vreemdsoortige verzoenen met het vertrouwde, zoals in haar eigen speelfilm 'Macumba' en in 'A idade maior', het debuut van de Portugese Teresa Villa- verde waarbij zij de camera bediende. Hierin tracht Mi kesch zich het onbekende Por tugal eigen te maken via de blik van de 12-jarige Alex. „Hoe krijg ik vat op een cul tuur? Hoe breng ik iets van mijn eigen cultuur in? Welke taal ontwikkel ik hierbij? Dat interesseert mij omdat ik het ongewone als kwaliteit her ken", aldus Mikesch dit voor jaar in een interview bij de première van dit Nederlandse retrospectief. Elfi Mikesch geldt in beperkte kring als een gevierd regisseur van vrouwenfilms, maar die strekt zich wel uit van Berlijn tot New York. Dankzij het Filmfestival Rotterdam heeft zij ook in ons land bekendheid gekregen. Vooral bij vrouwen. „Mijn werk is doortrokken van mijn ervaringen als vrouw.. Na tuurlijk heb ik daardoor een andere blik dan een macho." „Als ik mijn camera op vrou wen of kinderen richt, zelfs op mannen, zijn de beelden door drenkt van mijn zinnelijkheid. Ik ben half-lesbisch en heb een liefdesrelatie met vrouwen. Dat vind je terug in mijn films, net als mijn woede over het nooit ophoudende geweld in de wereld en mijn zwak voor de hulpeloosheid van mensen die elkaar moeizaam benaderen." Elfi Mikesch ziet film als 'Ge- sammtkunst', een combinatie van handwerk, techniek en ar tistiek inzicht. Op zondagmiddag 20 septem ber (14.30 uur) komt Anette Förster naar het Bredase film huis voor een lezing over Elfi Mikesch. Bovendien worden dan drie van haar korte speel films vertoond. Mikesch werkte ook mee aan de ondeu gende fantasie 'My father is coming' van Monika Treut waarin de excentrieke Ameri kaanse seks-performer Annie Sprinkle optreedt (23 septem ber in Breda. Magdalena Montezuma in de film 'Macumba'. Aardige hoerenjongens in 'My own private Idaho' van Gus van t Sant. In het midden: Keanu Reeves en River Phoenix. - foto meteor films. Van onze filmredactie Gus van Sant is net als voor heen Jim Jarmusch een van die onafhankelijke Amerikaanse filmers die geen pasklare ver halen maken maar experimen teren met vorm en inhoud. 'Drugstore Cowboy' was een sympathieke, avontuurlijke film over een paar junkies, met Matt Dillon in een prachtige hoofdrol. Hun leven was niet tragisch maar veeleer humoristisch en bizar. Ze gingen niet kapot aan de drugs maar beleefden er voornamelijk plezier aan. Van Sants nieuwste film, 'My own. private Idaho', is nog wat sur realistischer, maar heeft de zelfde kenmerken. Ditmaal gaat het om twee jongemannen die zich homoseksueel prosti tueren; vrienden door dik en dun in het harde straatleven. De hoofdrol van River Phoenix als de aan epileptische slaap- aanvallen lijdende Mike is op vallend goed; hij kreeg er de prijs voor de beste mannelijke hoofdrol op het filmfestival van Venetië voor. Het is een vreemde ziekte waaraan Mike lijdt. Hij slaat toe op de meest onverwachte momenten. Mike valt dan stuiptrekkend in slaap en beleeft fantastische visioe nen. Zijn vriend Scott is de zoon van de burgemeester van Port land, Oregon, waar de film zich ook grotendeels afspeelt. Scott heeft zijn luxe leventje verruild voor een leven aan de zelfkant. Hij wordt mooi geac teerd door Keanu Reeves. Scott hoereert voor de lol, niet voor het geld. Zijn idyllische vriendschap met Mike eindigt wanneer hij in Italië verliefd •wordt op een vrouw. Treurig voor Mike, die zich overigens ondanks zijn merkwaardige ziekte weet te handhaven. Op een gegeven moment siert Mikes portret de omslag van een homoblad. Leuk is de ma nier waarop deze foto plotse ling tot leven komt en contact legt met de andere fotobladen in de kiosk. Het leven op straat in Portland is hard maar Gus van Sant laat vooral de ironie en de bizarre humor zien. Dit leven heeft weinig te maken met de werkelijkheid. Liefde, seks, vriendschap, familiele ven; alles wordt hier op z'n kop gezet. NEDERLAND 1 I0 Nieuws voor doven en slechthorende 0 The making of People of the Forest natuurfilmer baron Hugo van LawickJ Binnenscheepvaart in de oorlog, de Achter de schermen van Kunst Theoretic, serie over het leven iiT poolgebied. Boggle, spelletje. Het grote dierenrijk. Afl.: Aaseters. Mom P.I., serie. Marie's vriendin I biologische vader nog één keer ontr dat ze met haar pleegouders verhuis] i True Colors, serie. Journaal, i 't Was stil op straat, tv-hoogtepu ren '70. 21.26 Televizier, actualiteiten. 22 06 Shadows of the heart, serie, ledj eiland spreekt er schande van, da] chael en dokter Kate samen de r doorgebracht. 22 56 Jonge mensen op het concertpodi J cert van Brahms. 23.54 Hollands decor. Afl.: Arnhem (herl 00.03 Journaal. NEDERLAND 2 VERONICA 13 00 Nieuws voor doven en slechthoren 1 1725 After School Special, jongerenmat 17.50 Staatsloterij, 1e en 2e trekking. (18.00 Journaal, j, 18.20 The New WKRP in Cincinnati, con 18.45 Top 40. - 19.25 S.O.S. ter plekke, serie over reddi 19 50 American Gladiators. 20.40 Muziekspecial Clouseau: Doorgaa 21.35 Veronica goes America. 22.05 Nieuwslijn, actualiteiten. .22 40 Compilatie America Exposed, ma. 23.30 The Arsenio Hall Show. 23.55 Journaal. NEDERLAND 3 B nuo I 08 55 Nieuws voor doven en slechthor: 1 .13.00). 18.00 Studio Sport: Tennis Flushing Me; .18.40 Nieuws voor doven en slechthorei 18.45 Sesamstraat. 19.00 Honeymooners, comedyserie. '19.23 De vallei, soapserie. 20.00 Journaal. 20.25 Sandra e'est la vie, tv-film. 22.00 Journaal. l 22.15 Studio Sport journaal. 22.30 NOS-Laat, met om 23.00 Den Ha| '23.15 Teleac: Russisch, taal en volk. ■•23.25 Studio Sport: Tennis Flushing Me 00.25 Nieuws voor doven en slechthore RTL4 07.00 Nieuws .s-:-: :-. RADIO 1 pik heel uur nws. AVRO: 7.07 AVRO radio journaal (7.30 en 12.30 Nws. 12.55 Mede delingen t.b.v. land- en tuinbouw). NOS: 115.05 NOS aktueel. KRO: 16.05 Echo-maga zine (17.30 Nws 19.04 Goal. VARA: 20.04 Voor wie niet kijken wil. NOS: 23.07 Met het oog op morgen VPRO: 0.02 VPRO's nacht- lieven met om 0.02 Midnight hour; 1.02 Viva nusica exotica. 2.02 After hours; 3.02 Les heures du mal; 4.02 De VPRO op herhaling. 5.02-7.00 Q. Q. Ie Q RADIO 2 Elk heel uur nws. NCRV: 7.04 Goedemorgen Nederland, met om 7.30 Nieuwsoverzicht Hier en nu. 7.53 Het levende woord. 8.04 Hier en nu. 8.20 Goedemorgen Nederland. 9.04 Wie weet waar Willem Wever woont? 110.04 Plein publiek 12.04 G'oud nieuw. 113.04 Hier en nu. 13.20 De kleine 'k'. 14.04 Het belspel. 15.04 Reislustig, reislastig. 116.04 Discogram, 16,47 Iets anders. VOO: 17.04 Ook goeienavond. 19.04 De hits van... 20 04 Listen to the music. 22.00-7.00 zie Radio 1. RADIO 3 I Elk heel uur nws. TROS: 6.02 De TROS op 13. 7.04 De havermoutshow. 9.04 TROS Helemaal ruit, trouwens. Jerommtht sterker Her ft ft en pool om op te sim - fotocinem®! Minder overtuigend en een I beetje gekunsteld zijn de Sha-H kespeare-achtige scènes waarin de bejaarde coke-( Ier Bob Pigeon (William Rich-1 tert) optreedt als de leider van] een groep jongens die aan Die-1 kens' 'Oliver Twist' doet den-1 ken. De man spreekt in plech-l tige verzen afkomstig uit Sha-I kespeares koningsdrama I 'Henry IV'. Theater en ver-S vreemding, verrassende visuele I vondsten en mooi spel gaan sa-I men in 'My own private Idaho een ongewone film voor liefhebbers van 'kleine' ar-1 thouse-films. 'My own private Idaho' van Gr'l van Sant is te zien in Filmhuis Co»' I cordia in Breda: 3 tot en met 9 set tember om 21.00 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 26