MAART
Hoogwaardige Honda Prelude met vierwielbesturing
Op zoek naar de echte motorfiets
Op stap met
grootouders
4TER SPORT
Prijzen van verre reizen
komende winter omlaag
Proefschrift: diarree op
reis goed te voorkomen
Herfsttips van de VW
i lAUtAUÏ
'Mee in Mokum9 kan
nu ook in boekvorm
CONSUMENT
D2
'Voldoende privacy bij invoering
van onthullende rekening'
1992
DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1992
It de nieuwe Lancer een
|r een vermogen van 113
z'n top van 185 km/uur
|ste in z'n klasse.
voor mensen die stijl
[gewoonweg veel ruimte
maken van
de ervaring.
Isubishi-personenauto wordt afgeleverd
RIJF EVERS B.V.,
bRIJF BUURON,
J70-66958.
LBEDRIJF „7 CENTRUM",
I pTT Telecom heeft in-
middels de eerste klan
ten de telefoonnota
I nieuwe stijl aangeboden
I en wel in het district
I Rotterdam. Over het al-
I gemeen zijn de klanten
er tevreden mee. De
I Haag volgt nog dit jaar.
De rest van het land,
I waaronder West-Bra-
bant en Zeeland, komt
in de loop van 1993 aan
de beurt.
De bezitters van liefst
7,2 miljoen telefoonaan
sluitingen krijgen alle-
maal dè rekening gepre
senteerd. De keuze is
aan de klant. Kiest hij
voor algehele, gedeelte-
i lijke of geen bescher-
i ming van zijn privacy?
Door Paul Bolwerk
Den Haag - In de loop van deze
I zomer is PTT Telecom in Den
i Haag met de invoering van de
I nieuwe, gespecificeerde tele-
foonnota's begonnen. Als eersten
in deze omvangrijke operatie
'Notabene' wordt is aan zo'n
65.000 klanten, naar keuze, een
[nota aangeboden met de ge
sprekskosten per rubriek, een
r gehele of gedeeltelijke rekening
of de telefoonnota in de huidige
I vorm, dat wil zeggen met één be
drag voor alle gesprekskosten.
Zowel'de gerubriceerde rekening
als de nota in ongespecificeerde
vorm zijn gratis. Voor de gespe
cificeerde (uitvoerige uiteenzet
ting van met wie is gebeld) nota
zal de PTT vijf cent per weerge
geven gesprek in rekening bren
gen.
De eerste nieuwe nota's zijn nu
verschenen in Rotterdam-Lom-
bardijen. Bovendien werd in
Rotterdam-Waalhaven en Ba-
i rendrecht, waar al een proef met
de gespecificeerde telefoonreke
ning gaande was, de nota nieuwe
I stijl definitief. Op dit moment is
Den Haag-Bezuidenhout aan de
beurt. Daarna krijgen zo'n acht
duizend gebruikers van de auto
telefoon in de loop van deze
j maand voor het eerst de nieuwe
nota.
De invoering van de nieuwe tele-
foonnota in Nederland vindt
stapsgewijs en verspreid over
het land plaats. De hele operatie
(digitalisering en extra aanpas
sing van telefooncentrales)
neemt ongeveer tweeëneenhalf
jaar in t
Nieuwe telefoonnota
valt goed
Afschermen
I Ruim twee maanden, voordat in
een bepaalde regio de nieuwe
nota's verschijnen, begint de te-
I lefooncentrale met het registre-
j ren van de benodigde gegevens.
Dan ook krijgen alle aangeslote-
nen in het verzorgingsgebied van
die centrale een folder, waarin
1 hen wordt gevraagd in welke
vorm (gerubriceerd, geheel of
.Een anoniem telefoontje? Vergeet het maar met de nieuwe telefoonnota.
FOTOJACQ. PEETERS
gedeeltelijk gespecificeerd of in
de huidige vorm oftewel zonder
aanduiding) zij in de toekomst
hun telefoonnota van PTT Tele
com wensen te ontvangen.
Overigens hebben alle 6,3 mil
joen klanten (7,2 miljoen aan
sluitingen) in april en mei
jongstleden bij hun telefoonnota
een bijsluiter met informatie
over de nota nieuwe stijl gekre
gen. In die bijsluiter werden ze
erop gewezen, dat zij PTT Tele
com kunnen vragen om hun
nummer niet te vermelden (af
schermen) op andermans nota.
Inmiddels hebben 300.000 men
sen een verzoek ingediend om
anonimiteit op andermans reke
ning. In totaal zullen de bezit
ters van 1,6 miljoen aansluitin
gen zonder nummervermelding
onder de noemer 'afgeschermd'
op telefoonrekeningen van der
den figureren. Het gaat hierbij
om zo'n 1,3 miljoen mensen met
een geheim nummer, auto- en/of
semafoonnummer en een tele
foonnummer, die nog niet in het
telefoonboek staat, maar wel be
kend is bij PTT Telecom-inlich-
tingen.
Privacy
In de afgelopen tijd heeft de PTT
Telecom intensief overlegd met
de consumentenorganisaties, de
SOS Telefonische Hulpdienst en
de Stichting Waakzaamheid
Persoonsregistratie over de in
voering van de gespecificeerde
telefoonnota en het aspect van
de privacy (controle op wie belt
met wie). Uiteindelijk heeft dit
erin geresulteerd, dat de nieuwe,
gespecicificeerde telefoonreke
ning in overeenstemming is met
de richtlijnen, die de Europese
Commissie over de telecommu
nicatie en privacy in voorberei
ding heeft.
„De afscherming van telefoon
nummers op andermans nota's
kan overigens door het massale
gebruik ervan zonder een zweem
van geheimzinnigheid op te roe
pen plaats hebben. Het valt niet
op, indien men omwille van pri-
vacyredenen geen prijs stelt op
een nummervermelding op reke
ningen van anderen", aldus een
PTT Telecom-voorlichtster.
Justitie
Zij beaamt, dat het recht op af
scherming van privacy door jus
titie kan worden doorbroken.
„Justitie kan, indien zij dat wil,
ook nu al inzage in telefoonno
ta's van verdachten (bijvoor
beeld drugsdealers-PB) eisen.
Dat gebeurt zogenoemd 'op last'.
PTT Telecom is vervolgens wet
telijk verplicht om het bevel op
te volgen en de gevraagde infor
matie te verstrekken", verduide
lijkt de woordvoerster van de te
lefoonmaatschappij
Het afschermen van bepaalde te
lefoonnummers is eind vorig jaar
afgesproken met de consumen
tenorganisaties en met een aan
tal organisaties, waarvan som
mige telefonische hulpdiensten.
Van deze instellingen, zoals
blijf-van-mijn-lijf-huizen, de
kindertelefoon en de SOS-hulp-
diensten, is de bescherming van
de privacy van de klant die hen
belt essentieel in hun dienstver
lening.
Consumentenbond
De Consumentenbond is blij met
het PTT-plan. De huidige nota is
volgens deze organisatie volko
men ondoorzichtig en maakt
klagen moeilijk. Met een uitge
breide specificatie staat een
klant veel sterker als hij denkt
ten onrechte een te hoge reke
ning te hebben ontvangen.
Volgens de opgave van de PTT
komen er jaarlijks zo'n veertig
duizend klachten binnen. Dat is
één promille van de 40 miljoen
nota's die het bedrijf jaarlijks
verstuurt.
De PTT verwacht met de invoe
ring van de nieuwe nota niet al
leen een beter inzicht te krijgen
in het telefoonverkeer, maar ook
goeddeels een eind te kunnen
maken aan klachten over te hoge
telefoonrekeningen.
Bij de deelnemers aan het Rot
terdams experiment overheerst
volgens PTT Telecom over het
algemeen tevredenheid over de
nieuwe telefoonnota, omdat ze
beter zicht hebben gekregen op
de in rekening gebrachte kosten.
Ze gebruiken de telefoonnota als
controle op de PTT Telecom en
het eigen uitgavenpatroon.
Breda - Na de moeders, de va
ders, de dieren en de secretares
sen zullen nu ook de grootouders
eraan moeten geloven. Zondag 6
september is gebombardeerd tot
Nationale Grootoudersdag. Het
tijdschrift Fifty Fifty -een blad
dat speciaal voor 'senioren'
wordt gemaakt, noemt die dag
'een eerste poging iets te doen
aan het verstevigen van familie
banden'. Vijfduizend Neder
landse bloemisten haken in op
het initiatief. Ook zij zullen de
grootoudersdag promoten.
Tal van attracties, in het hele
land, doen die dag iets speciaals
voor grootouders. In praktisch
alle gevallen komt het erop neer
dat kleinkinderen die hun opa
en/of oma meenemen, gewoon
entree moeten betalen, maar dat
de grootouders gratis of met
korting naar binnen kunnen.
Een kleine greep: in Zaandijk is
de Zaanse Schans te bezoeken.
In 's Heerenberg het Kasteel
Huis Bergh, in Barger Compas-
cum het Nationaal Veenpark. In
Bergen aan Zee verwachten de
robben en de reuzeschildpadden
de grootouders die aan de hand
van hun kleinkinderen komen.
Verschillende rederijen, zoals
Naco en Plas in Amsterdam,
Woltheus in Alkmaar, Triton in
Katwijk, Schuttevaer in Utrecht,
de Pannekoekenboot in Nijme
gen en Spido in Rotterdam heb
ben boottochten waarbij groot
ouders gratis kunnen meevaren.
Door Rien van der Steen
Honda heeft van zijn
nieuwe Prelude een echte
sportauto willen maken. De
verschillen met het voor
gaande model zijn enorm.
De Prelude is een heuse
2+2 coupé geworden, glad
en laag. Bij hoge buiten
temperaturen heeft dat na
delen, want het interieur
warmt akelig snel op. Ook
al is er een schuifdak voor
handen.
De belangrijkste reden om met
de nieuwe Prelude te sturen, is
het vierwiel-besturingssysteem
dat in het topmodel onderge
bracht is. Honda had al zoiets,
maar dat mechanische systeem
is nu vervangen door een elek
tronisch geregeld exemplaar.
Het werkt heel precies en is
vooral bij inparkeren merk
baar aanwezig. Want achter
sturen de wielen dan tegenge
steld aan de voorwielen. Bij
hogere snelheden kiezen de
achterwielen dezelfde koers als
voor.
Het brengt ook nadelen met
zich mee: wie snel wil rijden
merkt in bochten, dat het 4WS
overdreven reacties oproept.
Omdat de achterkant van de
auto dan al te geestdriftig de
buitenkant van de bocht op
zoekt. En aldus de bestuurder
opzadelt met een boel werk om
de auto in het spoor te houden.
De vierwiel-besturing van deze
Prelude 2.3i wil blijkbaar ook
wel eens weigeren. Op het op
vallend karige dashboard gaat
dan een lamp branden om te
waarschuwen, dat de achter
wielen gewoon rechtuit rollen.
Want de elektronica voorziet
in een 'failsafe-systeem' dat de
besturing van de achterwielen
compleet uitschakelt als er iets
aan de knikker is. De lamp
ging overigens na een paar uur
weer uit. Bij Honda Nederland
verklaarden ze opgewonden,
dat 'zoiets nog nooit gebeurd
was'.
De nieuwe Prelude heeft Euro
pese trekjes. De achterkant
heeft wat van Jaguar, de voor
kant het een en ander van de
3-serie van BMW. Bestemd
voor jonge mensen, zonder kin
deren als het kan, want alleen
twee hele kleintjes kunnen
achterin een plaatsje vinden.
De auto heeft prima voorstoe-
ftTKrt 12-MBA'Wtrïïim
EY STICKS!
ST,CK AÓi
TASSEN UW
Diverse
modellen
Door Rien van der Steen
De motorfiets is in de jaren zestig opge
houden vooral een vervoermiddel te zijn.
Sindsdien hebben de 'recreanten' zich
over het voertuig ontfermd.
De motorfiets dreigt daarmee de werkelijkheid
geheel uit het oog te verliezen en speelgoed in
de handen van vormgevers en marketing-des-
kundigen te worden. Zoals met de choppers
van de Japanse merken gebeurd is.
«Die Japanners zijn motorfietsen. Maar geen
echte", constateert Warna Oosterbaan in zijn
bij Thoth in Amsterdam uitgegeven boekje
Echte Motorfietsen'. Oosterbaan staat op het
standpunt dat motorfietsen 'recreatietoestel
len' geworden zijn. „Geholpen door de tech
niek kunnen ze er uitzien zoals hun scheppers
het willen. De motorgek kijkt ernaar en gruwt
van al die ontwerp-fantasieën". In zijn boek
werkje gaat Warna Oosterbaan na hoe de mo
torfiets zo van karakter kon veranderen. Hij
schrijft interessant over de ontwikkelingen op
de motormarkt en over het verschijnsel motor-
hets. Maar het boeiendst is het hoofdstuk over
wat een motorfiets nou eigenlijk is. Wat zo'n
machine nou eigenlijk voorstelt.
Oosterbaan is redacteur wetenschap bij NRC
len, de opbergmogelijkheden
binnenin zijn gering. De kof
ferbak is redelijk. Een comfor
tabele, sportieve auto, al mocht
met name de derde versnelling
wat duidelijker gepositioneerd
zijn. En de instap in zo'n coupé
is ronduit lastig. Je moet je er
inwurmen om er naderhand
weer uit te klauteren.
De 2.3 (160 pk) gebruikte een
liter brandstof op elf kilometer
en dat is heel acceptabel voor
zo'n vlotte auto. Er is ook een
tweeliter (133 pk) beschikbaar,
afkomstig uit de Accord. De
goedkoopste Prelude staat te
koop voor 52.890. De 2.3i is
bijna elfduizend gulden duur
der. De vierwielbesturing op
dat model kost dan nog een
kleine vijfduizend gulden ex
tra. Het zijn vooral de rij-
eigenschappen en de uiterlijke
vormgeving, die deze Honda
zijn plaats naast of boven con
currenten als Opel Calibra en
de Mazda MX 6 moeten geven.
Handelsblad, vandaar dat een aantal fragmen
ten uit het boek die krant al eerder haalden.
'Echte Motorfietsen' leest vlot weg. En Ooster
baan belooft nog eens een keertje Het Grote
Motorboek te schrijven. Als dat hetzelfde ni
veau haalt, mag dat best.
Het boekje laat aardig zien hoe het zover geko
men is met de motorfiets. We lezen een histori
sche blik op de geschiedenis van Triumph en
Sparta, van BMW en Matchless. En wat er ge
beurde, toen de eerste Japanner om de hoek
kwam kijken, de Honda Dream uit 1959. De
Japanners temden de motorfiets, aldus Ooster
baan. Met spiegels, knipperlichten en vooral
een elektrische starter. Daarmee verschoof de
motor van noodzaak en roeping naar plezier en
recreatie.
Wat de schrijver zelf het liefst ziet, etaleert hij
ook duidelijk: „De Honda Pan European on
derscheidt zich alleen van een auto doordat hij
twee wielen heeft". Voor Oosterbaan was de
legendarische Engelse Vincent Black Light
ning een ultieme motor. En vandaag de dag is
de Daytona van Moto Guzzi in zijn ogen diens
compromisloze evenknie.
'Echte Motorfietsen' is anders dan andere boe
ken over motoren. Iets minder aandacht voor
fotomateriaal, wel een stevige tekst. Het boek
kost 24,50.
De Prelude heeft een Europese vormgeving.
FOTO VAN ASSENDELFT
Breda - De toerist profiteert komende winter direct van de nog
steeds lage dollarkoers. De prijzen van verre reizen liggen ze
ker vijf tot tien procent lager dan het afgelopen seizoen. De da
lingen gelden voor de meeste bestemmingen in het Verre Oos
ten, de Verenigde Staten en het Caribisch gebied.
De directie van Holland International, de grootste reisorgani
satie van het land, laat weten dat ook veel Europese bestem
mingen flink lager in prijs zullen liggen. Zo rekenen sommige
Spaanse hotels ruim vijftien procent minder dan het afgelopen
jaar en heeft Malta de prijs met zeven procent verlaagd om
meer toeristen te trekken.
Bij de sneeuwvakanties in Oostenrijk, Zwitserland en Frank
rijk moet de consument rekenen op een prijsstijging van zes
procent, terwijl Italië de prijzen met acht procent heeft laten
zakken. Komende winter bestaat veel belangstelling voor
sneeuwvakanties in oostblok-landen als Roemenië, Tsjechoslo-
wakije en Bulgarije. De prijzen liggen daar op hetzelfde ni
veau, als het vorig jaar terwijl de kwaliteit volgens Holland In
ternational behoorlijk is toegenomen.
Goedkoop naar New York.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Utrecht - Reizigersdiarree is goed te voorkomen. Een nieuw
antibioticum verkleint de kans op deze hinderlijke kwaal met
94 procent bij een kortdurend verblijf in warme landen.
Gebruik ervan is echter alleen aan te raden aan mensen met
verminderde weerstand en met maag-darmklachten, bij wie
een onschuldige darminfectie ernstige gevolgen kan hebben.
Algemeen gebruik is niet raadzaam omdat de ziekteverwek
kende bacterieën snel resistent raken tegen het middel.
Dat staat in het proefschrift van de Utrechtse K. Rademaker
waarop zij 8 september promoveert aan de Universiteit
Utrecht.
Voor diarree op reis bestaan fraaie namen, afhankelijk van het
reisdoel: Turista, Delhi Belly en Gandhi's Revenge. Vrijwel alle
reizigers houden er rekening mee dat ze het krijgen en vrezen
vaak het ergste. De tot nu toe gangbare antibiotica werken niet
goed meer omdat de bacteriën die de diarree veroorzaken er
vaak resistent tegen zijn. Ook preventieve hygiënische maatre
gelen geven geen garantie voor het uitblijven van de klachten.
Rademaker gaf 25 reizigers in Tunesië het nieuwe antibioti
cum, ciprofloxacine. Maar eentje kreeg er diarree. Van de 28
proefpersonen die een neptablet (placebo) slikten, kregen er
maar liefst 18 diarree.
Nieuwe voorstellingen
die u niet maa missen
SeMlleremfc
v l'adéesibelen
Sikkers
f* A f% r A f ff ■EEsrano*
Breda - Met de hersftvakantie voor de deur brengen de VW's
het Nationale VW Magazine uit. De brochure staat vol met
tips voor uitstapjes in de herfst. Voor kinderen zet ze alle
nieuwe attracties in de pretparken op een rij.
Er is ook aandacht voor andere evenementen die speciaal voor
kinderen worden georganiseerd, zoals pyjama-ontbijten, ver
kleedfeesten en een berendag.
Het Magazine bevat een uitgebreide agenda met activiteiten en
evenementen. Er staan verschillende voordeelacties in. Zo kun
nen bijvoorbeeld paardenliefhebbers met korting een buitenrit
maken bij alle Nederlandse maneges. Tenslotte is er een bijlage
met informatie over de programma's van theaters, schouwbur
gen en concertzalen.
Het Nationaal VW Magazine is voor 5,95 te koop bij de
VW's, de ANWB-kantoren en de boek- en tijdschriftenhandel.
Breda - Vroeger reed hij met loeiende sirenes en felle blauwe
zwaailichten door Amsterdam, om levens te redden. Daardoor
kent hij alle hoeken en gaten van de stad. Tegenwoordig doet
hij het wat rustiger aan. Ex-ambulance chauffeur Herman
Souer is een van de inmiddels ruim honderd oudere Amster
dammers die veel bezoekers in hun stad rondleiden.
Wandelend door de stad wijzen zij de mensen op allerlei opval
lende en vooral onopvallende aardigheden in de stad, onder het
motto 'Mee in Mokum'. Het is zonder de twijfel de beste manier
om een stad te leren kennen. Ze vertellen met trots, ongedwon
gen en vol humor over hun Mokum.
Herman Souer heeft de stadswandelingen nu ook op papier ge
zet in de vorm van vier boekjes, verdeeld over verschillende
buurten zoals onder meer het Centrum, de Pijp, de Jordaan en
de Plantagebuurt. Ze zitten vol met allerlei details, wetens
waardigheden en anecdotes. Kerken, hofjes, paleizen, musea,
gevelstenen, grachtenhuizen en café's, het komt allemaal aan
bod. De boekjes kunnen natuurlijk niet tippen aan een échte
stadswandeling met een échte Mokummer. Maar diegenen die,
om wat voor reden dan ook, liever alleen aan de wandel gaan
door Amsterdam, hebben aan de vier nieuwe boekjes een goede
gids.
Wie letterlijk mee wil door Mokum, kan zich van dinsdag tot
en met vrijdag en op zondag aansluiten. Start: 11.00 uur op de
binnenplaats van het Amsterdams Historisch Museum. Tevoren
aanmelden: 020-625.13.90.
Herman Souer: 'Mee in Mokum', Stadswandelingen door Amster
dam. Uitg. Uniepers, prijs f 10 per deeltje (vier delen).