MAART Hoogwaardige Honda Prelude met vierwielbesturing Op zoek naar de echte motorfiets Op stap met grootouders 4TER SPORT Prijzen van verre reizen komende winter omlaag Proefschrift: diarree op reis goed te voorkomen Herfsttips van de VW i lAUtAUÏ 'Mee in Mokum9 kan nu ook in boekvorm CONSUMENT D2 'Voldoende privacy bij invoering van onthullende rekening' 1992 DONDERDAG 3 SEPTEMBER 1992 It de nieuwe Lancer een |r een vermogen van 113 z'n top van 185 km/uur |ste in z'n klasse. voor mensen die stijl [gewoonweg veel ruimte maken van de ervaring. Isubishi-personenauto wordt afgeleverd RIJF EVERS B.V., bRIJF BUURON, J70-66958. LBEDRIJF „7 CENTRUM", I pTT Telecom heeft in- middels de eerste klan ten de telefoonnota I nieuwe stijl aangeboden I en wel in het district I Rotterdam. Over het al- I gemeen zijn de klanten er tevreden mee. De I Haag volgt nog dit jaar. De rest van het land, I waaronder West-Bra- bant en Zeeland, komt in de loop van 1993 aan de beurt. De bezitters van liefst 7,2 miljoen telefoonaan sluitingen krijgen alle- maal dè rekening gepre senteerd. De keuze is aan de klant. Kiest hij voor algehele, gedeelte- i lijke of geen bescher- i ming van zijn privacy? Door Paul Bolwerk Den Haag - In de loop van deze I zomer is PTT Telecom in Den i Haag met de invoering van de I nieuwe, gespecificeerde tele- foonnota's begonnen. Als eersten in deze omvangrijke operatie 'Notabene' wordt is aan zo'n 65.000 klanten, naar keuze, een [nota aangeboden met de ge sprekskosten per rubriek, een r gehele of gedeeltelijke rekening of de telefoonnota in de huidige I vorm, dat wil zeggen met één be drag voor alle gesprekskosten. Zowel'de gerubriceerde rekening als de nota in ongespecificeerde vorm zijn gratis. Voor de gespe cificeerde (uitvoerige uiteenzet ting van met wie is gebeld) nota zal de PTT vijf cent per weerge geven gesprek in rekening bren gen. De eerste nieuwe nota's zijn nu verschenen in Rotterdam-Lom- bardijen. Bovendien werd in Rotterdam-Waalhaven en Ba- i rendrecht, waar al een proef met de gespecificeerde telefoonreke ning gaande was, de nota nieuwe I stijl definitief. Op dit moment is Den Haag-Bezuidenhout aan de beurt. Daarna krijgen zo'n acht duizend gebruikers van de auto telefoon in de loop van deze j maand voor het eerst de nieuwe nota. De invoering van de nieuwe tele- foonnota in Nederland vindt stapsgewijs en verspreid over het land plaats. De hele operatie (digitalisering en extra aanpas sing van telefooncentrales) neemt ongeveer tweeëneenhalf jaar in t Nieuwe telefoonnota valt goed Afschermen I Ruim twee maanden, voordat in een bepaalde regio de nieuwe nota's verschijnen, begint de te- I lefooncentrale met het registre- j ren van de benodigde gegevens. Dan ook krijgen alle aangeslote- nen in het verzorgingsgebied van die centrale een folder, waarin 1 hen wordt gevraagd in welke vorm (gerubriceerd, geheel of .Een anoniem telefoontje? Vergeet het maar met de nieuwe telefoonnota. FOTOJACQ. PEETERS gedeeltelijk gespecificeerd of in de huidige vorm oftewel zonder aanduiding) zij in de toekomst hun telefoonnota van PTT Tele com wensen te ontvangen. Overigens hebben alle 6,3 mil joen klanten (7,2 miljoen aan sluitingen) in april en mei jongstleden bij hun telefoonnota een bijsluiter met informatie over de nota nieuwe stijl gekre gen. In die bijsluiter werden ze erop gewezen, dat zij PTT Tele com kunnen vragen om hun nummer niet te vermelden (af schermen) op andermans nota. Inmiddels hebben 300.000 men sen een verzoek ingediend om anonimiteit op andermans reke ning. In totaal zullen de bezit ters van 1,6 miljoen aansluitin gen zonder nummervermelding onder de noemer 'afgeschermd' op telefoonrekeningen van der den figureren. Het gaat hierbij om zo'n 1,3 miljoen mensen met een geheim nummer, auto- en/of semafoonnummer en een tele foonnummer, die nog niet in het telefoonboek staat, maar wel be kend is bij PTT Telecom-inlich- tingen. Privacy In de afgelopen tijd heeft de PTT Telecom intensief overlegd met de consumentenorganisaties, de SOS Telefonische Hulpdienst en de Stichting Waakzaamheid Persoonsregistratie over de in voering van de gespecificeerde telefoonnota en het aspect van de privacy (controle op wie belt met wie). Uiteindelijk heeft dit erin geresulteerd, dat de nieuwe, gespecicificeerde telefoonreke ning in overeenstemming is met de richtlijnen, die de Europese Commissie over de telecommu nicatie en privacy in voorberei ding heeft. „De afscherming van telefoon nummers op andermans nota's kan overigens door het massale gebruik ervan zonder een zweem van geheimzinnigheid op te roe pen plaats hebben. Het valt niet op, indien men omwille van pri- vacyredenen geen prijs stelt op een nummervermelding op reke ningen van anderen", aldus een PTT Telecom-voorlichtster. Justitie Zij beaamt, dat het recht op af scherming van privacy door jus titie kan worden doorbroken. „Justitie kan, indien zij dat wil, ook nu al inzage in telefoonno ta's van verdachten (bijvoor beeld drugsdealers-PB) eisen. Dat gebeurt zogenoemd 'op last'. PTT Telecom is vervolgens wet telijk verplicht om het bevel op te volgen en de gevraagde infor matie te verstrekken", verduide lijkt de woordvoerster van de te lefoonmaatschappij Het afschermen van bepaalde te lefoonnummers is eind vorig jaar afgesproken met de consumen tenorganisaties en met een aan tal organisaties, waarvan som mige telefonische hulpdiensten. Van deze instellingen, zoals blijf-van-mijn-lijf-huizen, de kindertelefoon en de SOS-hulp- diensten, is de bescherming van de privacy van de klant die hen belt essentieel in hun dienstver lening. Consumentenbond De Consumentenbond is blij met het PTT-plan. De huidige nota is volgens deze organisatie volko men ondoorzichtig en maakt klagen moeilijk. Met een uitge breide specificatie staat een klant veel sterker als hij denkt ten onrechte een te hoge reke ning te hebben ontvangen. Volgens de opgave van de PTT komen er jaarlijks zo'n veertig duizend klachten binnen. Dat is één promille van de 40 miljoen nota's die het bedrijf jaarlijks verstuurt. De PTT verwacht met de invoe ring van de nieuwe nota niet al leen een beter inzicht te krijgen in het telefoonverkeer, maar ook goeddeels een eind te kunnen maken aan klachten over te hoge telefoonrekeningen. Bij de deelnemers aan het Rot terdams experiment overheerst volgens PTT Telecom over het algemeen tevredenheid over de nieuwe telefoonnota, omdat ze beter zicht hebben gekregen op de in rekening gebrachte kosten. Ze gebruiken de telefoonnota als controle op de PTT Telecom en het eigen uitgavenpatroon. Breda - Na de moeders, de va ders, de dieren en de secretares sen zullen nu ook de grootouders eraan moeten geloven. Zondag 6 september is gebombardeerd tot Nationale Grootoudersdag. Het tijdschrift Fifty Fifty -een blad dat speciaal voor 'senioren' wordt gemaakt, noemt die dag 'een eerste poging iets te doen aan het verstevigen van familie banden'. Vijfduizend Neder landse bloemisten haken in op het initiatief. Ook zij zullen de grootoudersdag promoten. Tal van attracties, in het hele land, doen die dag iets speciaals voor grootouders. In praktisch alle gevallen komt het erop neer dat kleinkinderen die hun opa en/of oma meenemen, gewoon entree moeten betalen, maar dat de grootouders gratis of met korting naar binnen kunnen. Een kleine greep: in Zaandijk is de Zaanse Schans te bezoeken. In 's Heerenberg het Kasteel Huis Bergh, in Barger Compas- cum het Nationaal Veenpark. In Bergen aan Zee verwachten de robben en de reuzeschildpadden de grootouders die aan de hand van hun kleinkinderen komen. Verschillende rederijen, zoals Naco en Plas in Amsterdam, Woltheus in Alkmaar, Triton in Katwijk, Schuttevaer in Utrecht, de Pannekoekenboot in Nijme gen en Spido in Rotterdam heb ben boottochten waarbij groot ouders gratis kunnen meevaren. Door Rien van der Steen Honda heeft van zijn nieuwe Prelude een echte sportauto willen maken. De verschillen met het voor gaande model zijn enorm. De Prelude is een heuse 2+2 coupé geworden, glad en laag. Bij hoge buiten temperaturen heeft dat na delen, want het interieur warmt akelig snel op. Ook al is er een schuifdak voor handen. De belangrijkste reden om met de nieuwe Prelude te sturen, is het vierwiel-besturingssysteem dat in het topmodel onderge bracht is. Honda had al zoiets, maar dat mechanische systeem is nu vervangen door een elek tronisch geregeld exemplaar. Het werkt heel precies en is vooral bij inparkeren merk baar aanwezig. Want achter sturen de wielen dan tegenge steld aan de voorwielen. Bij hogere snelheden kiezen de achterwielen dezelfde koers als voor. Het brengt ook nadelen met zich mee: wie snel wil rijden merkt in bochten, dat het 4WS overdreven reacties oproept. Omdat de achterkant van de auto dan al te geestdriftig de buitenkant van de bocht op zoekt. En aldus de bestuurder opzadelt met een boel werk om de auto in het spoor te houden. De vierwiel-besturing van deze Prelude 2.3i wil blijkbaar ook wel eens weigeren. Op het op vallend karige dashboard gaat dan een lamp branden om te waarschuwen, dat de achter wielen gewoon rechtuit rollen. Want de elektronica voorziet in een 'failsafe-systeem' dat de besturing van de achterwielen compleet uitschakelt als er iets aan de knikker is. De lamp ging overigens na een paar uur weer uit. Bij Honda Nederland verklaarden ze opgewonden, dat 'zoiets nog nooit gebeurd was'. De nieuwe Prelude heeft Euro pese trekjes. De achterkant heeft wat van Jaguar, de voor kant het een en ander van de 3-serie van BMW. Bestemd voor jonge mensen, zonder kin deren als het kan, want alleen twee hele kleintjes kunnen achterin een plaatsje vinden. De auto heeft prima voorstoe- ftTKrt 12-MBA'Wtrïïim EY STICKS! ST,CK AÓi TASSEN UW Diverse modellen Door Rien van der Steen De motorfiets is in de jaren zestig opge houden vooral een vervoermiddel te zijn. Sindsdien hebben de 'recreanten' zich over het voertuig ontfermd. De motorfiets dreigt daarmee de werkelijkheid geheel uit het oog te verliezen en speelgoed in de handen van vormgevers en marketing-des- kundigen te worden. Zoals met de choppers van de Japanse merken gebeurd is. «Die Japanners zijn motorfietsen. Maar geen echte", constateert Warna Oosterbaan in zijn bij Thoth in Amsterdam uitgegeven boekje Echte Motorfietsen'. Oosterbaan staat op het standpunt dat motorfietsen 'recreatietoestel len' geworden zijn. „Geholpen door de tech niek kunnen ze er uitzien zoals hun scheppers het willen. De motorgek kijkt ernaar en gruwt van al die ontwerp-fantasieën". In zijn boek werkje gaat Warna Oosterbaan na hoe de mo torfiets zo van karakter kon veranderen. Hij schrijft interessant over de ontwikkelingen op de motormarkt en over het verschijnsel motor- hets. Maar het boeiendst is het hoofdstuk over wat een motorfiets nou eigenlijk is. Wat zo'n machine nou eigenlijk voorstelt. Oosterbaan is redacteur wetenschap bij NRC len, de opbergmogelijkheden binnenin zijn gering. De kof ferbak is redelijk. Een comfor tabele, sportieve auto, al mocht met name de derde versnelling wat duidelijker gepositioneerd zijn. En de instap in zo'n coupé is ronduit lastig. Je moet je er inwurmen om er naderhand weer uit te klauteren. De 2.3 (160 pk) gebruikte een liter brandstof op elf kilometer en dat is heel acceptabel voor zo'n vlotte auto. Er is ook een tweeliter (133 pk) beschikbaar, afkomstig uit de Accord. De goedkoopste Prelude staat te koop voor 52.890. De 2.3i is bijna elfduizend gulden duur der. De vierwielbesturing op dat model kost dan nog een kleine vijfduizend gulden ex tra. Het zijn vooral de rij- eigenschappen en de uiterlijke vormgeving, die deze Honda zijn plaats naast of boven con currenten als Opel Calibra en de Mazda MX 6 moeten geven. Handelsblad, vandaar dat een aantal fragmen ten uit het boek die krant al eerder haalden. 'Echte Motorfietsen' leest vlot weg. En Ooster baan belooft nog eens een keertje Het Grote Motorboek te schrijven. Als dat hetzelfde ni veau haalt, mag dat best. Het boekje laat aardig zien hoe het zover geko men is met de motorfiets. We lezen een histori sche blik op de geschiedenis van Triumph en Sparta, van BMW en Matchless. En wat er ge beurde, toen de eerste Japanner om de hoek kwam kijken, de Honda Dream uit 1959. De Japanners temden de motorfiets, aldus Ooster baan. Met spiegels, knipperlichten en vooral een elektrische starter. Daarmee verschoof de motor van noodzaak en roeping naar plezier en recreatie. Wat de schrijver zelf het liefst ziet, etaleert hij ook duidelijk: „De Honda Pan European on derscheidt zich alleen van een auto doordat hij twee wielen heeft". Voor Oosterbaan was de legendarische Engelse Vincent Black Light ning een ultieme motor. En vandaag de dag is de Daytona van Moto Guzzi in zijn ogen diens compromisloze evenknie. 'Echte Motorfietsen' is anders dan andere boe ken over motoren. Iets minder aandacht voor fotomateriaal, wel een stevige tekst. Het boek kost 24,50. De Prelude heeft een Europese vormgeving. FOTO VAN ASSENDELFT Breda - De toerist profiteert komende winter direct van de nog steeds lage dollarkoers. De prijzen van verre reizen liggen ze ker vijf tot tien procent lager dan het afgelopen seizoen. De da lingen gelden voor de meeste bestemmingen in het Verre Oos ten, de Verenigde Staten en het Caribisch gebied. De directie van Holland International, de grootste reisorgani satie van het land, laat weten dat ook veel Europese bestem mingen flink lager in prijs zullen liggen. Zo rekenen sommige Spaanse hotels ruim vijftien procent minder dan het afgelopen jaar en heeft Malta de prijs met zeven procent verlaagd om meer toeristen te trekken. Bij de sneeuwvakanties in Oostenrijk, Zwitserland en Frank rijk moet de consument rekenen op een prijsstijging van zes procent, terwijl Italië de prijzen met acht procent heeft laten zakken. Komende winter bestaat veel belangstelling voor sneeuwvakanties in oostblok-landen als Roemenië, Tsjechoslo- wakije en Bulgarije. De prijzen liggen daar op hetzelfde ni veau, als het vorig jaar terwijl de kwaliteit volgens Holland In ternational behoorlijk is toegenomen. Goedkoop naar New York. - FOTO ARCHIEF DE STEM Utrecht - Reizigersdiarree is goed te voorkomen. Een nieuw antibioticum verkleint de kans op deze hinderlijke kwaal met 94 procent bij een kortdurend verblijf in warme landen. Gebruik ervan is echter alleen aan te raden aan mensen met verminderde weerstand en met maag-darmklachten, bij wie een onschuldige darminfectie ernstige gevolgen kan hebben. Algemeen gebruik is niet raadzaam omdat de ziekteverwek kende bacterieën snel resistent raken tegen het middel. Dat staat in het proefschrift van de Utrechtse K. Rademaker waarop zij 8 september promoveert aan de Universiteit Utrecht. Voor diarree op reis bestaan fraaie namen, afhankelijk van het reisdoel: Turista, Delhi Belly en Gandhi's Revenge. Vrijwel alle reizigers houden er rekening mee dat ze het krijgen en vrezen vaak het ergste. De tot nu toe gangbare antibiotica werken niet goed meer omdat de bacteriën die de diarree veroorzaken er vaak resistent tegen zijn. Ook preventieve hygiënische maatre gelen geven geen garantie voor het uitblijven van de klachten. Rademaker gaf 25 reizigers in Tunesië het nieuwe antibioti cum, ciprofloxacine. Maar eentje kreeg er diarree. Van de 28 proefpersonen die een neptablet (placebo) slikten, kregen er maar liefst 18 diarree. Nieuwe voorstellingen die u niet maa missen SeMlleremfc v l'adéesibelen Sikkers f* A f% r A f ff ■EEsrano* Breda - Met de hersftvakantie voor de deur brengen de VW's het Nationale VW Magazine uit. De brochure staat vol met tips voor uitstapjes in de herfst. Voor kinderen zet ze alle nieuwe attracties in de pretparken op een rij. Er is ook aandacht voor andere evenementen die speciaal voor kinderen worden georganiseerd, zoals pyjama-ontbijten, ver kleedfeesten en een berendag. Het Magazine bevat een uitgebreide agenda met activiteiten en evenementen. Er staan verschillende voordeelacties in. Zo kun nen bijvoorbeeld paardenliefhebbers met korting een buitenrit maken bij alle Nederlandse maneges. Tenslotte is er een bijlage met informatie over de programma's van theaters, schouwbur gen en concertzalen. Het Nationaal VW Magazine is voor 5,95 te koop bij de VW's, de ANWB-kantoren en de boek- en tijdschriftenhandel. Breda - Vroeger reed hij met loeiende sirenes en felle blauwe zwaailichten door Amsterdam, om levens te redden. Daardoor kent hij alle hoeken en gaten van de stad. Tegenwoordig doet hij het wat rustiger aan. Ex-ambulance chauffeur Herman Souer is een van de inmiddels ruim honderd oudere Amster dammers die veel bezoekers in hun stad rondleiden. Wandelend door de stad wijzen zij de mensen op allerlei opval lende en vooral onopvallende aardigheden in de stad, onder het motto 'Mee in Mokum'. Het is zonder de twijfel de beste manier om een stad te leren kennen. Ze vertellen met trots, ongedwon gen en vol humor over hun Mokum. Herman Souer heeft de stadswandelingen nu ook op papier ge zet in de vorm van vier boekjes, verdeeld over verschillende buurten zoals onder meer het Centrum, de Pijp, de Jordaan en de Plantagebuurt. Ze zitten vol met allerlei details, wetens waardigheden en anecdotes. Kerken, hofjes, paleizen, musea, gevelstenen, grachtenhuizen en café's, het komt allemaal aan bod. De boekjes kunnen natuurlijk niet tippen aan een échte stadswandeling met een échte Mokummer. Maar diegenen die, om wat voor reden dan ook, liever alleen aan de wandel gaan door Amsterdam, hebben aan de vier nieuwe boekjes een goede gids. Wie letterlijk mee wil door Mokum, kan zich van dinsdag tot en met vrijdag en op zondag aansluiten. Start: 11.00 uur op de binnenplaats van het Amsterdams Historisch Museum. Tevoren aanmelden: 020-625.13.90. Herman Souer: 'Mee in Mokum', Stadswandelingen door Amster dam. Uitg. Uniepers, prijs f 10 per deeltje (vier delen).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 25