Na scheldpartij kwam 'I love you' Dirigent Walter Proost over zijn leermeester Leonard Bernstein Oude en nieuwe wereld op Festival van Zeeuwsch-Vlaanderen rUTER PLUKT DE fEN UIT JE STUDIE ISTEN Hans van Mierlo politicus j st:-jansteen - Café 't Centrum, 14 u. schie ting. i zuiddorpe 1 - 't Gemeentehuis, 13.30 u. schieting voor bejaarden. i vogelwaarde - 't GeJaag, KBO, 13.30 u. bingo. DE KLINGE - Statie, 19.45 u. schieting. ÏNTIE) -m vm'i mmmii s Oranjestraat 5 Tel. 01155-2710 Fax 01155-4849 DE STEM VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1992 DEEL Terneuzen - Het Festival van Zeeuws-Vlaanderen, van 10 tot 28 september, neemt als rode draad in het programma steeds en kele specifieke onderdelen van de thema's van het Festival van Vlaanderen. Dat leverde in voorgaande edities een serie uitvoeringen van Scandinavische muziek op en dit jaar wordt een om vangrijk retrospectief gewijd aan de in 1990 overleden Amerikaanse componist en dirigent Leonard Bernstein. Onder de uitvoerenden staan grote namen, zoals The King's Singers die een 'American Collection' presenteren. Het Kamerorkest van Georgië brengt eigen bewerkingen van 'West Side Story' en Gershwins 'Porgy Bess'. De Ebony Band vertolkt jazzmu ziek van Bernstein en de drie symfonieën worden uitge voerd door drie Belgische or kesten: BRT, Nationaal en Filharmonisch Orkest van Vlaanderen. Elk orkest speelt een symfonie van Bernstein in combinatie met een Dvorak- symfonie. Het tweede thema van het Zeeuws-Vlaams Festival is de muziek uit Spanje. Omdat Columbus 500 jaar geleden Amerika ontdekte, wordt aandacht besteed aan de mu ziek in de oude en de nieuwe wereld. Voor de nieuwe werd Bernstein gebruikt en de oude wereld wordt door Zeeuws- Vlaanderen vertaald met: de invloed van de Nederlandse en Vlaamse polyfonisten (ma kers van meerstemmige mu ziek) uit de 15e en de 16e eeuw op de componisten uit de Spaanse Gouden Eeuw. Belangrijke uitvoerenden zijn hier het Nederlands Kamer koor en het Engelse Ensemble Pro Cantione Antiqua en uniek is de uitvoering van de opera over Don Quichote, 'Die Hochzeit des Camacho' van Mendelssohn, die wordt uitgevoerd door het Ensemble Anima Eterna o.l.v. Jos van Immerseel. Spanje en de nieuwe wereld komen samen in, volgens de organisatie, hét hoogtepunt van het festival 1992: de Europese première van de Misa Flamenca van Paco Pe- na. De bekende gitarist speelt woensdag 23 september in de rk-kerk in Koewacht enkele solowerken voor gitaar en het koor van The Academy of St.Martin in the Fields zingt enkele werken van Spaanse componisten. Ook dit jaar vinden de con certen plaats in oude kerken en historische gebouwen in de acht Zeeuws-Vlaamse ge meenten. Op zaterdag 12 sep tember (Monumentendag) zijn er twee optredens in Hulst: in de namiddag een piano-duo Karin Lechner en Sergio Tiempo. Deze pianis ten uit Venezuela spelen Spaanse en Amerikaanse composities in het stadhuis en een Bernstein/Dvorak concert in de Hulster basiliek 's avonds. Het Muzikaal Kerkenpad is op zaterdag 19 september en wordt in samenwerking met de NCRV gehouden. In de Nederlands Hervormde ker ken in Waterlandskerkje en Sint-Anna ter Muiden vinden kamermuziekconcerten plaats om 13.30 en 16.00 uur. |en artsen Heinkenszand en Noord- and - Dierenarts M. Karei- H.H, Kinderendiik Üfi I tel. 01100-20656. Jstdijk en Hulst - Dierenarts Irsol en J. Versol-Ten Hoo it Plevierstr. 18, Hengstdijk 1148-2365. Zaterdagspree- te Hengstdijk van 13-14 u Ier vlgs. afspr. - Dierenartsen Aerts- Dullaertstr. 43, tel" -14015. Spreekuur za. 10.! |j en volgens afspraak, ikens, Aardenburg, Sluis - Jenarts G. de Bruijckere en [Bruinessen-Kapsenberg. Za lo. spreekuur gezelschapsdie.! |n Breskens (Dorpsstr. 8) van lb-12.00 u. en in Oostbure luwerijstr. 8) van 13.00-13.3o f/erder vlgs. tel. afspr. tel |2-2769 of01177-2398. Terneuzen, Zaamslag en jgstdijk - Vanaf zat. 12.00 u. Jenarts R. Versol, Plevierstr. Hengstdijk, tel. 01155-1488 jl 148-2365. Spreekuur Axel: 11-12 u. en vlgs. afspr. van Gent - Dierenarts E. Da- Westdam 54, tel. 01158- p. Spreekuur za. en zo. 11-12 n na afspraak. neuzen e.o. - Peter de Vos fkliniek voor kleine huisdie- 'De Steenberghe', v. Steen- genlaan 7, Terneuzen, tel. 50-96425. Spreekuur: zat. 12- h. Verder na telefonische af bak. Ij. de Vos en A. Burm, Kliniek i kleine huisdieren en bijzon- 8 dieren, v. Diemenstr. 83, neuzen, tel. 01150-19628.' Jeekuur zat. 12.30-14 u. en na Ifonisch overleg. Istburg - Dierenarts J.v.d. Vij- Sirius. 1, tel. 01170-52103. reekuur zat. en zond. na tel. ]pr. Bgg. Dierenkliniek IJzen- ke, 01176-1388. f-Jansteen e.o. - Dierenarts A. J/Bruyn, Tempelier 34, St. Jan- |en, tel. 01140-12701, bgg. 1140-10546. Spreekuur za. en 11-12 u. en vlgs. afspraak, lisbezoek ook na afspraak. Jaktijk Uzendijke - Dierenarts Iv.d. Vijver, tel. 01176-1388. Jireekuur zat. om 13 uur en |nd. om 12 uur in de dierenkli- 1 'ek te IJzendijke, en volgens af- Iraak. DARTSEN jest-Zeeuwsch-Vlaanderen [indarts B. Bracké, Burg.v. Ijiijenstr. 81, Breskens, tel. 172-2714, privé: Wulpenlaan 6, jreskens, tel. 01172-2931. Spreekuur zat. en zond. 12-12.30 bst-Zeeuwsch-Vlaanderen ndarts H. Verhelst, Terneuzen- Istr. 10, Zaamslag, tel. 01153- *00. Spreekuur zat. 10-10.30 en p-18.30 u. zond. 12-12.30 u. uid- en Noord-Beveland - Jandarts A. de Wit, Turfkade 15, foes. In het weekeinde tel. nr. |6-52771398. Spreekuur zat. en Hond. 10-11 uur. potheken xel - Apotheek Axel, Oranjestr, IJ, tel. 01155-2888. Geop. zat. 10- I 1 en 16-17 uur. Verder uitslui- Ipnd voor spoedgevallen en re- lepten. Boes - Zeeuwse apotheek, Grote llarkt 10, tel. 01100-15255. (luist - Apotheek Hulst. Geop. at. 11-12 uur en 15.30-17.30 lur, zond. 11-11.30 u. en 16.30- J7.30 u. Voor spoedgevallen bui len openingstijden is de dienst doende apothekersassistente Ihuis bereikbaar tel. 01140- 14255. Jrerneuzen - Apotheek Hamann, [tel. 01150-12060. Geop. zat. van 8.30-17.30 u., zond. 11.30-12.30 li. en 17-18 u. ziekenhuizen zeeuwsch- vlaanderen Voor eerste hulp bij ongelukken: Heerst dienstdoende huisarts raad- Iplegen, JHulst - Buitenpolikliniek De ■Honte, tel. 01140-12651. Oostburg - St. Antoniuszieken- ■huis, tel. 01170-9000. Terneuzen - Streekziekenhuis De IHonte tel. 01150-88000. ambulance weer en brand- Zeeuwsch- Vlaanderen 01150-12200. loorjeanette Vergouwen iet Festival van Zeeuws-Vlaanderen ïsteedt dit jaar heel veel aandacht aan it composities van Leonard Bernstein. Een selectie uit de West Side Story 'aft niet geïntroduceerd te worden, Mar de meer 'klassièke' composities, de drie symfonieën, zijn niet of ouwelijks bekend bij het concertpu bliek. Iets wat Bernstein zelf zijn hele hen lang gevoeld heeft als een onder- mardering van zijn talenten als com- ponist. Een man die Bernstein gekend heeft, set hem heeft samengewerkt en heeft mn kennen als mens en musicus is de Mg Walter Proost. Hij is dirigent en wral waardering in Italië, Nederland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Hij leidt drie Italiaanse orkesten, van San femo, Bari en Lecce, zwaait ook de dek bij het Symfonieorkest van Cannes het Noord Nederlands Orkest en wrdt steeds meer als gastdirigent ge waagd in Amerika. De eerste keer dat ik Bernstein ont vette, tekent de man al volledig", be slot Proost zijn verhaal. „Ik had mijn luhekstudie achter de rug en trad veel t als jazzmusicus, maar het dirigeren Jok mij geweldig aan. Ik werkte bij de "OS en kwam zo in contact met vele Me dirigenten, maar te mogen wer- "t bij Berstein was toch mijn ideaal, vroeg dus een ontmoeting aan en tee werd prompt geweigerd. Fe» vriend die Bernstein's secretaresse zorgde ervoor dat ik de receptie bijwonen na een concert dat Bern- met de New York Philharmonic orgde. Dat was in 1975 en, geloof de sfeer was goddelijk: overal bo dyguards en een Klein geselecteerd ge nschap dat stond te wachten op de Maestro. Hij kwam binnen en omdat nja vrouw en ik helemaal apart van '"gezelschap stonden, stapte hij on- Wdelijk op mij af en zei: 'You must be "alter'. Bernstein hield ervan dat alle ™Macht naar hem ging, maar in feite as hij een warm, sociaal voelend mens.» gesprek bleek vruchtbaar, Proost °™t een tijd lang de repetities en de icerten volgen en leerde zo de kneep- 2*» to vak. Hij spreekt met bewon ing over Bernstein als dirigent, een n die als hij muziek uitvoerde, zich temaal inleefde in de componist. Glimlach jjk heb het meegemaakt dat hij, de na een uitvoering, een symfonie k ^jostakovitsj instudeerde. Het ging b„emaa' met. De musici waren blijk en/ ï1106' Berstein liet ze zonder J^brekingen het eerste deel spelen stopte daarna, leunde achteruit en %met beminnelijkste glimlach op van ?ez,icto dat ze gisteren de sterren hAtt £le.I,to hadden gespeeld. Daarna le hij zich op en vertelde hen in de Leonard Bernstein en Walter Proost zingen een partituur. Opperste concentratie en de onafscheidelijke sigaret. - FOTO's ARCHIEF DE STEM grofst mogelijke woorden hoe ze nu speelden en dat dit niet te rijmen was. Na een reeks vuile opmerkingen en vloeken, verzocht hij de musici te her beginnen. Wat ik daarna hoorde was topklasse. Zo was Bernstein, hij maakte je uit voor alles en nog wat en als je daarna kwaliteit leverde, kreeg je een stralend gezicht tegenover je en een gelukkig man die spontaan een kushand gaf en uitriep: 'I love you'. Bernstein had een niet te beschrijven uitstraling. Tijdens de repetities bruiste hij van energie, hij kon opbranden als een fakkel, maar re cupereerde ontzettend snel." Longen Bernstein verzorgde zich vaak slecht, de medische wetenschap en de dokto ren konden wat hem betreft 'oprotten'. Als hij een slechte dag had kon je, ook als vriend, beter uit zijn buurt blijven. Toen hij 36 jaar was, kreeg hij de me dedeling dat zijn longen slecht waren en dat hij, als hij niet stopte met roken, de veertig niet zou halen. Hij vertelde daarna aan ieder die het wilde horen dat het niet meer de moeite was om te stoppen en daarom gewoon doorging. Ook dronk hij stevig whisky en fuifde er lustig op los. Bernstein kon absoluut niet omgaan met mensen die hun vak niet kenden, die schold hij de huid vol om ze daarna volledig te negeren. Proost ervoer hem als een groot kunstenaar die als hij met muziek bezig was geen kapsones had en die andere musici beschouwde als zijn gelijken. „Je moest een beetje het spel letje meespelen; je wist dat hij graag grof was en de mensen wilde kwetsen, op zo'n moment moest je niet bedeesd zijn maar gewoon recht voor zijn raap antwoorden. Dat waardeerde hij." Musicals Bernstein heeft zijn hele leven moeten kiezen tussen componeren en dirigeren. Als dirigent verdiende hij een dikke bo terham en stond hij steeds in de schijn werper, als componist had hij met zijn musicals veel succes, maar zijn orke strale werken werden ondergewaar deerd. Dat stak hem geweldig. Hij was de man die als dirigent ervoor zorgde dat bijna een kwart van de uitgevoerde werken van hedendaagse 'collega's' was. Hij verdedigde de atonale muziek, hoe wel hij er geen voorstander van was. En dan verweten sommige critici hem nog dat hij geen atonale muziek kon schrij ven. „Ik ben ervan overtuigd dat hij dit kon. Tenslotte is atonale muziek gewoon re kenwerk", stelt Proost. „Het eerste deel uit zijn derde symfonie bewijst dat trouwens." Bemstein had echter een principe waar hij niet van afweek: hij stelde dat hij muziek schreef voor de mensen en niet voor zichzelf en daarom moest het goed in het gehoor liggen. Hij was een twee slachtig mens en verwerkte in zijn com posities, tot woede van de serieuze klassieke muziekliefhebbers, veel jazz elementen. Ook het ritme is zeer be langrijk en in elk werk zitten enkele super-romantische en fel ritmische ge deelten. Maar Bernstein was dwars en ging het liefst tegen alle regels in. Zijn 'West Side Stoiy', "Trouble in Tahiti' en 'Can- dide' zijn pure Broadway-showachtige werken. Maar zijn 'Serenade' voor viool en orkest en 'Mass' zijn diepzinnige composities van topkwaliteit. Van Zweden Proost bleef contact houden met Bern stein en leerde zo ook violist Jaap van Zweden kennen. Beiden ijveren voor een grotere erkenning van Berstein als componist. Zij hebben onlangs een CD opgenomen met de vioolserenade, de ouverture 'Candide' en drie dansen uit 'On the Town' van Bernstein, aange vuld met het vioolconcerto van Barber. „Enkele jaren geleden heb ik de her werkte versie van 'Candide' uitgevoerd in de Singel in Antwerpen. Ik kreeg de morgen van de eerste repetitie toen twee kartonnen dozen met uitgeschre ven partituren. Het handschrift van Bernstein is half leesbaar, je kunt je voorstellen hoe we ons door de parti tuur hebben geworsteld. Daarna wilde ik met Jaap van Zweden als solist de 'Serenade' uitvoeren. Die stelde voor om het werk samen met Bernstein te analyseren. Deze was en thousiast en we vlogen dus naar New York en hebben daar uren met hem ge discussieerd. Hij vond het prachtig en was opgetogen over het feit dat we het juiste tempo aankonden. Zijn presto betekent: zo snel als technisch mogelijk is. Nou, Jaap kon dat en de uitvoering werd een succes. Bernstein kwam toen zelf met het idee om de 'Serenade' en nog wat ander werk op CD te zetten. Zijn dood in ok tober 1990, heeft de opname wat ver traagd. Dank zij de viering van Ameri- ka's ontdekking door Columbus kwam Bernstein weer in de belangstelling. Er is dit jaar veel aandacht voor de mu ziek van de Oude en de Nieuwe Wereld en daar hoort Bemstein natuurlijk bij. Met het Vlaams Kamerorkest verzorg ik trouwens op 12 oktober (Columbus Day) een concert met Amerikaanse composities in de Elisabethzaal in Ant werpen. Het programma omvat werken die op de CD staan en de tweede sym fonie van Ives." Tragedie Bemstein was jood en homoseksueel en dat riep wel eens weerstanden op. Zelf zat hij er niet mee. Hij verwerkte zijn gevoelens tegenover het jodendom, het katholicisme en de maatschappij in zijn werken. Zijn drie symfonieën getuigen hiervan: jiddische elementen in 1, Mah- ler-invloeden in 2 en anti-katholicisme in 3. Proost: „Het zijn drie verschillende werken. Het knappe is dat ze qua stijl, ieder een eigen karakter hebben, maar dat je onmiddelijk de echte Bernstein- techniek herkent. Zijn werk bevat steeds een brok tragedie en die wordt telkens apart verpakt, soms met zang zoals de Cantilene in 1 en soms door de piano in symfonie 2, maar wel altijd in het romantische deel." Proost is een Bernstein-bewonderaar én -kenner. Hij voert met het Vlaams Kamerorkest vaak werken van de Ame rikaanse componist uit. Dat hij gewerkt heeft met Bemstein is merkbaar: zijn wijze van dirigeren doet aan Bemstein denken. „Dat is onbewust, ik heb eens een vi deoband opgestuurd naar hem en toen kreeg ik diezelfde reactie. Waarschijn lijk komt dat omdat ik impulsief ben en op mijn gevoel afga. Dan spring je af en toe op en je zwelgt soms zelfs in de mu ziek, maar ik zou me nooit of te nimmer met Bemstein willen vergelijken", al dus Proost. Wat is uw favoriete boek? Een favoriet boek heb ik niet, ik heb ook geen favoriet hemd. Prachtig vind ik 'Le rouge et le noir' van Stend hal, 'Point Counterpoint' van Huxley en 'L'étranger' van Camus. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? 'The Third Man' omdat die film het na-oorlogse Wenen laat zien als uitdrukking van de chaos, de vernietiging en vervolgens de Koude Oorlog. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Dat was in Vaison la Romaine, een Frans plaatsje aan de Cöte d'Azur. Een tentoonstelling van de schilder Ge rard Altmann, een vriend van me. Hij maakt landschap achtige taferelen met een micro-kubistische techniek van vlakjes. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? 'Frauen, Leben und Liebe'. Dat zijn liederen van Schu bert, gezongen door Kathleen Ferrier. Of de Rückert Lieder van Mahler, ook gezongen door Kathleen Ferrier. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Er hangt op een heel mooi plekje een Ger Meinema, een schilderij tussen figuratief en abstract in. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Een hele mooie voorstelling van Ibsen, 'Als wij doden ontwaken', in de Stadsschouwburg in Amsterdam. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? De laatste keer dat ik voor de televisie ben thuis geble ven, was de voetbalwedstrijd van Nederland tegen Duitsland. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Ik vind een diner met kaarslicht vreselijk. Ik heb hele maal geen verlangens in die richting. Laat ik zeggen met Woody Allen, om eens te horen hoe het zit. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Ik kan natuurlijk Janmaat zeggen - dat gaat er altijd in - maar dat is zo flauw. Het overgrote deel van de Neder landse bevolking zou dat niet, moeten worden, er zijn maar weinig mensen die dat kunnen. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? Ze moeten helemaal niks. Als u mij naar een advies vraagt, zeg ik: een uitvoering van een van de symfonieën van Mahler door Bernard Haitink. „Je wist dat hij graag grof was en de mensen wilde kwetsen. Je moest een beetje het spelletje mee spelen", zegt Walter Proost over Bern stein.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 15