OVERIGENS Ontwikkeling van het binnenland in Suriname kan nu beginnen Verlamd Witte Huis weet zich geen raad met Bosnië en Irak Militairen onzekere factor bij terugkeer democratie in Nigeria Waterschappei NOS-voorzittt verandering h [DESTEMEGEI Hardnekkig Oudjes achter 't stuur Linnen rijbewijs n ACHTERGROND DESTEM- Democratisering in Afrika 'Besturen omroep moet slagv ZATERDAG 8 AUGUSTUS 1992 BROEM. Zo klinkt het als een kleuter het geluid van een automotor na bootst. Broem is echter ook de afgekorte naam van een sa menwerkingsverband van ANWB, Bovag en Veilig Ver keer Nederland. Het is de af korting van Breed Overleg Ouderen en Mobiliteit. Zoals ik ooit het nieuws volgde over achtereenvolgens de kleuter school, het basisonderwijs, het middelbaar en ten slotte het hoger en wetenschappelijk on derwijs, zo dien ik thans, nu de kinderen in staat zijn voor zichzelf te zorgen, aandacht te schenken aan wat de krant zoal schrijft over ouderen. Als je de vijftig gepasseerd bent dan hoor je namelijk tot de groep die bij het Broem over de tong gaat. Het Broem heeft uitgezocht hoe het nu eigenlijk zit met ons ouwe knarren achter het stuur. Zelfs de ouderenbon ANBO toont zich vergenoegd met de uitkomst, die kan wor den samengevat met de zin: Oudere chauffeur rijdt even veilig als ieder ander. Behalve misschien de (oudere) chauf feur van de vrouwelijke kun ne. Een van mijn zoons be weert al sinds hij een rijbewijs heeft dat je met een vrouw achter het stuur in de buurt extra moet uitkijken. Sommige lezeressen zullen denken: geen wonder met zo'n vader, maar van mij heeft hij dat vooroor deel niet, want ik heb al heel vroeg, jaren voor ik zelf een rijbewijs had, bewondering op gevat voor de rijkunst van een bepaalde vrouw. Bovendien heb ik bijna m'n hele leven "stellen gekend van wie de vrouw stukken beter reed dan haar echtgenoot. Sterker: ik ken meer mannen van wie ik vind dat ze slechter rijden dan vrouwen van wie ik hetzelfde zou kunnen zeggen. Ik heb ooit een uur of anderhalf bo venaan een steile bergpas in Wales gezeten. Van de onge veer twintig auto's die in die periode de pas beklommen, kwamen er vijf met een ko kende radiateur boven. Alle maal mannen. Maar terug naar het Broem- rapport. Daarin scoorden vrouwen toch iets minder goed dan mannen, voornamelijk omdat ze achter het stuur ze nuwachtiger bleken te zijn. Ik ben er niet bij geweest en in het krantebericht wordt dit punt niet verder uitgewerkt, maar zou die zenuwachtigheid niet het gevolg kunnen zijn van het feit dat de vrouwen zich meer bewust waren van de vele gevaren die op de loer liggen in de heksenketel waarin het verkeer is ontaard? Het is maar een vraag. Het Broem-rapport is geba seerd op de ervaringen die het samenwerkingsverband op deed met de in 1990 gestarte rijproeven voor 50-plussers. 'Ritadviseurs' van de ANWB concluderen uit bijna 1700 'rit- verslagen' dat de meeste oudere automobilisten (78 procent) goed en en veilig rij den. Zwakke punten zijn dat ze nog wel eens vergeten om zich heen te kijken en moeite hebben met de rijtechniek, vooral als er veel tegelijk ge daan moet worden zoals rem men en schakelen bij bochten werk. Maar, zeggen de 'ritad viseurs' van wie de helft rij schoolervaring heeft, zulke fouten worden net zo goed door jongeren gemaakt. Van de gelegenheid een rij proef af te leggen profiteerden voornamelijk zestigers, maar ook automobilisten van boven de tachtig meldden zich. De meesten gaven als reden op dat ze wel eens van een ander wilden horen of ze veilig reden of niet. Daaraan kunnen jon geren, die immers evenveel en dezelfde fouten maken, een voorbeeld nemen. Alleen al de confrontatie met foute ge woonten, die je ongemerkt hebt aangenomen, maakt een ANWB 'rijproef voor gevor derden' zeer de moeite waard, zoals ik ooit, nog voor ik oud werd, ondervond na twee uur zwoegen, kriskras door Den Haag en Delft. Entertainers De ijzeren wet dat journalistiek afstandelijk en objectief moet wor den bedreven, geldt allang niet meer voor sportverslaggevers van ra dio en tv. Tijdens het WK-74 in Duitsland vormden de tranen van Brazilaanse verslaggevers die rouwden om de uitschakeling van hun nationale elftal, een bron van ironisch vermaak voor de Neder landse sportjournalisten. Intussen zijn wij nagenoeg op hetzelfde treurige niveau beland. De meeste radio- en tv-verslaggevers spelen voor entertainer en niet voor journalist. Het zijn geen sporters, maar ONZE jongens en meiden over wie met een brok in de keel wordt gesproken. De huilerig-chauvinistische toon waarop het boksge- vecht tussen Arnold Vanderlijde en de superieure Cubaan Felix Sa von werd verslagen, was een perfect voorbeeld van de wijze waarop de zaak is ontspoord. Ons rest slechts schaamte. (HV) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs, J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans- hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spin veld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. S 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie S 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: S 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, S 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, S 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, S 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, S 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32, S 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, S 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 82.20, per half jaar 163.50 óf per jaar 318.00. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 27.30, per kwartaal f 79.70, per halfjaar/ 159.00 óf per jaar 309.50. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.50; zaterdag 1.80. Service-afdeling abonnementen: S 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice S 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882. Grote advertenties uitsluitend S 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 -ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. President Venetiaan van Suriname, Junglecommando-leider Brunswijk en commandant Thomas van de Tucajana Indianen zullen vandaag in het parlementsgebouw in Paramaribo hun handtekeningen plaatsen onder het vredesakkoord. Daarmee komt een einde aan de in juli 1986 begonnen gewapende strijd in het binnenland van Suriname. Door Archie Sumter HET VREDESAKKOORD in Suriname is van grote beteke nis voor het Surinaamse volk in het algemeen en voor de onge veer 60.000 binnenlandbewo ners (15.000 indianen en 45.000 bosnegers) in het bijzonder. De ontwikkeling van het binnen land waarover het vredesak koord rept, kan nu beginnen. Een goed ingevoerde bron in Paramaribo zei gisteren dat le gercommandant Bouterse de ondertekening van het vredes akkoord niet zal bijwonen. Die absentie duidt er volgens de zegsman op dat Bouterse de nodige bedenkingen heeft tegen het bereikte akkoord. Bouterse is blijkbaar gepikeerd omdat de militaire leiding door de re gering geheel buiten het vre desoverleg is gehouden. Als de militairen zich niet neerleggen bij het akkoord kunnen er grote problemen ontstaan. Zij zijn immers de mensen die volgens de Suri naamse grondwet zorgdragen voor de veiligheid van het Suri naams grondgebied. Commandant 'Piet' van de An- gula-groep, die in het district Brokopondo in het gebied rond het stuwmeer opereert, heeft zich daarentegen alsnog voor het vredesakkoord verklaard. De Angula-strijders zeggen op te komen voor de belangen van de bosnegerstam der Saramac- caners. Hiermee hebben alle strijdende groepen in het bin nenland zich tevreden getoond met de overeenkomst van de regering van president Vene tiaan. De ontwikkeling van het bin nenland kan nu daadwerkelijk beginnen. Alle bosneger- en in dianenstammen in Suriname kampen met dezelfde proble men: achterstand in sociale uit keringen, een vernielde infra structuur, gebrek aan medische voorzieningen en achterstand in het onderwijs. De regering- Venetiaan heeft toegezegd op korte termijn maatregelen te treffen om de acute noden van de binnenlandbewoners te leni gen, zoals ook in het vredesak koord is bepaald. De Neder landse regering heeft via het zogenoemde 'Raamverdrag' 50 miljoen gulden beschikbaar ge steld voor wederopbouw en ontwikkeling van het binnen land. In een protocol bij het akkoord wordt de instelling van een 'Raad voor de ontwikkeling van het binnenland' in het vooruitzicht gesteld. Ze moet binnen zes weken na haar in stallatie voorstellen doen over energie- en watervoorziening, wederopbouw van dorpen, bruggen en andere faciliteiten, herstel van medische zorg, be manning van politieposten, fa ciliteiten voor onderwijs en vervoer en voorziening van le vensbehoeften. De onderhandelaars van het Junglecommando en de Tu- cayana's zijn bijzonder trots op artikel 10 van de overeen komst. Dit regelt de rechten op grond. Volgens het artikel heb ben de binnenlandbewoners recht op de gebieden waar zij wonen en woonden. Suriname is hiermee het eerste land in de wereld dat de rechten van de in stamverband levende binnen landbewoners erkent en zal uitvoeren. Het belangrijkste protocol bij het akkoord betreft de ontwa pening, demobilisatie en veilig heid. Voor de uitvoering hier van is afkondiging vereist van de amnestiewet, die in juni 1989 door het parlement is goedgekeurd. Daarin wordt amnestie verleend aan perso nen die zich vanaf 1 januari 1985 tot de inwerkingtreding van de wet schuldig hebben ge maakt aan strafbare feiten, be halve misdrijven tegen de men selijkheid. Het amnestievraagstuk was een cruciaal onderwerp tijdens de laatste ronde van het vredes overleg. Want de regering be houdt de mogelijkheid schen dingen van mensenrechten te bestraffen. Hieronder valt bij voorbeeld het bloedbad dat het nationaal leger in 1986 in het bosnegerdorp Moiwana aan richtte. Die uitzondering kan alsnog voor problemen in het land zorgen. Een ander punt van verschil van mening tijdens het overleg was de ingangsdatum van die regeling. Het Junglecommando en de Tucajana's waren van óórdeel dat 1980 uitgangsda tum moest zijn. Zij wilden al dus zorgen dat alle misdrijven die vanaf 1980 onder verant woordelijkheid van het militair regime zijn gepleegd onder de amnestieregeling vallen. De moorden van december 1982 zijn hierbij inbegrepen. „Nu dat niet is gebeurd blijft het zwaard van Damocles bo ven het hoofd van de militairen hangen en dat kan in de toe komst voor de nodige proble men zorgen", aldus George Pierre, voorzitter van mensen rechtenorganisatie van de in dianen. „Het kan destructief werken voor elke democratisch gekozen regering. Pierre voegt er aan toe dat de Surinaamse overheid iets moet doen voor de slachtoffers van de burgeroor log. „Er moet genoegdoening komen, al weet ik op dit mo ment niet hoe dat moet worden ingevuld." De amnestieregeling gaat nu dus terug tot 1985, een jaar voordat de oorlog in het bin nenland begon. Volgens insi ders is deze datum gekozen om Brunswijk te vrijwaren van de overvallen die hij op banken pleegde voordat hij zich ont popte als 'vrijheidsstrijder'. In het kader van de amnestie wet moeten het Junglecom mando en de Tucajana's alle wapens en wapentuig inleve ren. De partijen streven ernaar dit binnen twee weken na on dertekening van het akkoord te realiseren. Direct na inwer kingtreding van de amnestiere geling wordt een begin ge maakt met demobilisatie, die binnen zes weken rond moet zijn. Leden van het Junglecom mando en de Tucajana's kun nen, als ze voldoen aan de gel dende criteria, in dienst treden bij het politiekorps of bij de 'bijstandsgroep' die de regu liere politie ondersteunt. In het vredesakkoord is ook President Venetiaan ondertekent vandaag het vredesak- koord - fotois een artikel opgenomen over de drugsproblematiek. Daarin on derschrijven Junglecommando en Tucajana's het beleid van de regering om internationale en regionale ondersteuning te zoe ken in de strijd tegen drugs. Al enkele jaren vermoedt men dat er zich in het binnenland van Suriname drugslaboratoria bevinden. Het nationale leger zou deze centra draaiende hou den in samenwerking met ille gale groepen, met name de Tu cajana's. Ook over het Jungle commando van Ronnie Bruns wijk wordt gezegd dat het in Nog nooit is de populariteit van een Amerikaanse president zo schamel geweest als die van Bush nu. Binnen de VS-regering lijken chaos en besluiteloosheid het handelen te beheersen. Waar de Amerikaanse bevolking vooral maatregelen tegen de slechte economische situatie eist, wacht de internationale gemeenschap op initiatieven tegen de agressie van Servië en Irak. Door Mare de Koninck ZELDEN in de historie was de besluiteloosheid van het Witte Huis als mondiaal machtscen trum zo hardnekkig als thans. Amerika's passiviteit jegens de ellende in het voormalige Joe goslavië is één gevolg. De her nieuwde brutaliteit van Iraks president Saddam Hussayn te genover de internationale ge meenschap een ander. Binnen de Amerikaanse rege ring zijn chaos, ruzie en moe deloosheid de negatieve krach ten die dezer dagen alle be stuurlijke energie consumeren. George Bush is op verkiezings toemee om de gevierde opposi tieleider Bill Clinton met machteloos en afgezaagd klin kende verwijten van karakter loosheid en socialisme te beko gelen; minister van buiten landse zaken James Baker viert een welverdiende vakantie op zijn afgelegen ranch in Wyo ming. Het zijn Clintons Demo craten en Bush' Republikeinen in het Congres die nu gezamen lijk het Witte Huis en het Pen tagon uitdagen om iets geweld dadigs te ondernemen in Bos nië en in Irak; en in de presi dentiële staf van het Witte Huis en de herverkiezingsadviseurs van George Bush regeert in de hoogste regionen de angst voor ontslag èn voor James Baker, die mogelijk binnenkort het ministerie van Buitenlandse Zaken verlaat om schoon schip te maken in de ambtelijke om geving van de president. De paniek in het Bush-kamp wordt nog aangewakkerd door de nu snel naderende Republi keinse Partijconventie, die over tien dagen in Houston begint en die algemeen wordt be schouwd als een laatste moge lijkheid voor de Republikeinen om te beginnen aan een tijdige (de verkiezingen zijn over ne gentig dagen!) herovering van het publieke vertrouwen in de zittende en herkiesbare presi dent. In de politieke ontreddering lijkt er niemand in het Witte Huis aanwezig te zijn om rich ting te geven aan het beleid en aan de campagne. Niemand om knopen door te hakken in de talrijke actuele dilemma's die zowel op binnen- als op buiten lands terrein voorliggen. Ten aanzien van Sarajevo komt Bush nu al dagenlang niet ver der dan de uitspraak dat mili taire interventie om de gevech ten en de racistische vervolging daar te beëindigen 'geen een voudige opdracht' zou zijn. Volgens medewerkers van de president is de kwestie Irak de belangrijkste oorzaak van de aarzeling van Bush om zich dieper in het Joegoslavische avontuur te storten. Het voor uitzicht dat Amerikaanse strijdkrachten binnenkort op twee fronten tegelijk actief Bush op verkiezingstoemee om zijn gedeukte imago op te vijzelen. FOTO AP zouden moeten worden, is niet minder dan een nachtmerrie. Als er gekozen moet worden, dan kiest Washington liever voor een hernieuwde militaire confrontatie met Irak (waar 'goede' herinneringen aan be staan) dan voor strijd in de Balkan. De regering-Bush lijkt sedert enkele weken actief uit te zijn op een tweede militair treffen met Saddam Hussayn, maar ook die politiek wordt geken merkt door aarzeling en brengt voor de Amerikaanse president grote politieke risico's met zich. Toen vorige week Ameri kaanse militairen vertrokken naar Kuwayt om daar oefenin gen te houden, was er in de VS geen sprake van het soort steun voor de president dat twee jaar geleden te zien was tijdens de voorbereiding op de Golfoor log. Ditmaal werden de televi sieschermen gevuld met achter blijvende familieleden, die de verdenking uitspraken dat hun mannen en vaders opnieuw naar de Golfregio moesten 'om er te vechten voor de herver kiezingskansen van George Bush'. Bill Clinton, die wil voorkomen voor alwéér een slappe Demo craat versleten te worden, be zigt zowel wat Sarajevo als wat Irak betreft krijgshaftiger taal dan de president, maar Bush heeft voorlopig als opperbevel hebber nog alle verantwoorde lijkheid. Een Bush die, als thans (vanwege de blijvend be labberde economie) laaggeacht president, het verwijt te duch ten heeft dat hij de slagvaar digheid die hij op buitenlands terrein aan de dag legt beter voor het eigen Amerika kan re serveren. De onduidelijkheid van het buitenlands beleid leidt intus sen in de Amerikaanse hoofd stad bij sommige waarnemers tot de verdenking dat alle schijnbare stuurloosheid maar een rookgordijn is en dat er achter de schermen wel dege lijk grootse dingen worden uit gedacht. Hardnekkig valt de term 'october surprise', die ver wijst naar de mogelijkheid dat Bush in die maand, korte tijd voor de verkiezingen, een om vangrijke militaire operatie wil lanceren (in Irak of in Irak en Joegoslavië tegelijk), teneinde zo een reflex van nationalisti sche solidariteit rond de presi dent op te roepen onder de Amerikaanse kiezers. Nigeria maakt zich op voor de terugkeer van de democratie, die in januari 1993 hersteld moet zijn. De algemene zorg gaat niet zozeer uit naar wie de race om het presidentschap zal winnen, alswel naar de vraag of de militairen zich rustig in de kazernes zullen terugtrekken. Door Remi Oyo SINDS Nigeria in 1960 onaf hankelijk werd van Groot-Brit-1 tannië, is het Westafrikaanse land slechts twee maal door burgers bestuurd geweest, voor een periode van in totaal tien jaar. De eerste regering werd in 1966 afgezet door de militairen, toen het land door etnische twisten op het punt stond uit een te vallen. Na twee paleis- coups organiseerde het mili taire regime in 1979 een terug keer naar de democratie, om in 1983 nogmaals in te grijpen. De democratisch gekozen over heden werden gekenmerkt door corruptie, slecht management en het opleven van etnische te- In Afrika duiken overal nieuwe regeringen op. De democratisering van het continent is in volle gang. In een serie verhalen aandacht voor dit moeizame proces. Vandaag deel 5. genstellingen. Zowel het Britse parlementaire systeem als een presidentieel systeem werden uitgeprobeerd. Nu is president Babangida's vorm van demo cratie aan de beurt. Het democratiseringsproces nam zijn aanvang in 1987, on der strak toezicht van de mili taire regering. Er werden twee politieke par tijen opgericht, hun manifesten geschreven door ambtenaren. Voormalige politici en over heidsfunctionarissen werd toe gang tot de partijen en daar mee tot de politieke arena ge weigerd. Dit verbod is ondertussen afge zwakt en er zijn nu ongeveer 75 politici, waaronder verschei dene oudgediende politieke zwaargewichten, die azen op de presidentiële nominatie voor de Sociaal Democratische Partij (SDP) of de conservatieve Na- .tionale Republikeinse Conven tie (NRC). „Als het overgangsproces in 1993 voltooid is, zal Nigeria het continentale referentiepunt voor democratie zijn. Andere Afrikaanse landen hebben dan geen excuus meer om niet te democratiseren," zei de secre taris van de Economische Ge meenschap van Westafrikaanse staten (Ecowas), Abass Bundu, onlangs in Nigeria. „Het succes van de Derde Re publiek zal afhangen van het vermogen van de militairen om af te zien van een hernieuwd ingrijpen," meent Kolapo Isho- la, gouverneur van de Nige- riaanse deelstaat Oyo. President Babangida, die bij elke staatsgreep sinds 1966 be trokken was, heeft herhaalde lijk verklaard dat het tijdperk van militaire heerschappij voorbij is. In een toespraak tot afgestudeerde officieren zei Babangida begin deze maand: „Het leger moet zijn rol op nieuw definiëren. Waar vroeger naar een rechtvaardiging van het ingrijpen in het politieke proces werd gezocht, moet nu onderschikking aan de grond wet worden nagestreefd." Daarmee ging Babangida in op het algemene beeld dat onder de Nigeriaanse militairen be staat, dat zij hervormers zijn die het recht hebben om zich in de politiek te mengen. Hoeveel macht Babangida ook over de strijdkrachten mag hebben, sceptici zien na zijn vertrek nieuwe problemen op doemen. Een nieuwe burgerre gering zal constant over de schouder moeten kijken naar wat er in de kazernes broeit onder ontevreden of simpelweg ■ambitieuze officieren. Hoge legerleiders beklagen zich eens in de zoveel tijd over het effect dat negen jaar van mili tair bewind heeft op de profes sionele houding van de solda ten, en over de politisering van de strijdkrachten. Areoye Oyebola, voorzitter van de Actieraad voor de Terugkeer van de Democratie, Ibadan, EnoegotL f /XAMEROEN1 vanjQuime': 5 Hoofdstad i> Toekomstige hoofdstad Spoorweg weet een oplossing voor de ge politiseerde militairen. Hij vindt dat „zoveel mogelijk sol daten die politiek betrokken zijn zich, als goede burgers van ons land, uit het leger moeten terugtrekken en zich verkies baar moeten stellen." Het overgangsproces naar de mocratie voltrekt zich tegen de achtergrond van de snelle in eenstorting van de op olieëx- port gebaseerde economie. In 1979, in de Tweede Republiek onder de regering van presi dent Shehu Shagari, werd Ni geria nog beschouwd als een van de zogenaamde midden-in- komenslanden. Iets meer dan een decennium later is het W komen per hoofd van de bevol king gedaald van 1000 doM naar ongeveer 250 dollar. I# ria staat nu op de dertie» plaats van de lijst met arms''I landen ter wereld. Dit alles maakt dat de 8! joen Nigerianen een welbaa® natuurlijk cynisme over hebben. Hun interesse in M democratiseringsproces wort- grotendeels overschaduwd do® de pogingen om te overleven. De economische crisis die nieuwe burgerregering zal ven betekent een zware ts voor de duurzaamheid van o' democratie. Omdat de tv partijen kunstmatige creat zijn waarin verschillende frJC' ties - die vaak te herkenf" zijn als de voormalige politie®' partijen - elkaar beconcurre ren, is de stabiliteit uiterst be trekkelijk. Het gevaar voor het uiteenval len van de partijen is dan groot, wat de efficiëntie va een nieuwe regering er ff groter op maakt. Een e®'e5j tie die noodzakelijk is om a desastreuze economische sitf tie het hoofd te kunnen bi (ips) Van onze verslaggever Breda - Automobilisten die nog in het zit zijn van een oud, linnen rijbewijs m ten dit vóór 1 oktober van dit jaar verni wen. Na die datum is het aanvragen van een ni( rijbewijs niet meer mogelijk en moet voor rijbewijs opnieuw rij-examen worden afgek Volgens schattingen gaat het landelijk om r 800.000 automobilisten die nog in het bezit drugs handelt. Nu spreken Tucajana's in het akkoord al men met de regering en Junglecommando hun 't zorgdheid' uit over de bedrtj ging van drugs voor de s leving. „Het is voor Suriname te hope| dat dit vredesakkoord sluitstuk is van een vredespn ces dat sind 1987 begon, dens het aantreden van d< mocratische gekozen reg< van ex-president Shankar",af| dus de Tilburger Eddie adviseur van het Junglecomj mando. \Iai j Van onze Haagse redactie Den Haag - Minister Maij-Weggen staat) heeft geen moeite met uitstel kings werken. Zolang de zes werken, d den moeten beginnen, maar voor de wi gevoerd zijn. Dat stelt de minister in reactie [op het besluit van de water schappen om de dijkverzwa- I ringsprojecten op te schorten in afwachting van de resultaten van het door de minister aange- I kondigde onderzoek. Dat onder zoek moet medio december klaar zijn. Opgeschort I Een van de waterschappen, die tot uitstel heeft besloten, is het polderdistrict Groot Maas en Waal. Deze heeft de gunning van het werk aan de Erlecomsedam- west (bij Nijmegen) opgeschort zodat bij de verdere besluitvor- [ming de uitkomsten van het on derzoek betrokken kunnen wor den. „Als het p willen op ten', dan 1 geen moeb geen acuu ligheid eil dijkverzws raakt hier aldus een minister. Met het ui rijkssubsit nen guide sterkingsw „De subs: het jaar dus de wc diegelden ook in 19£ Maar de meeste politieke ei perts zien geen aanwijzinges| voor zo'n opzet. De po' motivatie erachter zou te doo:-l zichtig zijn en dan ook ave| rechts kunnen uitpakken. Met dit alles blijft het de waal wat George Bush op binneif lands vlak kan doen om dreigende politieke onderp op 3 november af te wendeil De jongste gissingen willen dal hij James Baker niet tijdelijkj maar permanent-en aanj met diens adviseursteam wie woordvoerder van Buiten! landse Zaken;-Margaret Tut® Ier) naar het Witte Huis wil hij len om er zwakke of omstredcl huidige presidentiële medeweij kers te vervangen. Zo'n 'nieuwe bezems schoon'-gebaar zou de vastbe-J slotenheid van Bush moets| symboliseren om in de mende vier ambtsjaren de bf-| leidsconcentratie van het tenland naar het binnenland tf| verleggen. De verhuizing Baker naar het Witte HuisI waar hij dan stafchef zou woil den, zou kort voor of tijdens ij Republikeinse Conventie a gekondigd kunnen worden. Maar vooralsnog is dit allem speculatie, welke vemietigenj werkt op de spirit van n als Marlin Fitzwater persoonlijke woordvoerder! Samuel Skinner (stafchef Wittel Huis), Clayton Yeutter (direej teur binnenlandse politiek) fl| Richard Darman (begrotingsff-| recteur), die naar verluidt veld zullen moeten ruimen voorl de Baker-invasie. En voorlop'll varen mensen als Saddam Hus-I sayn en de Servische leider Mij losevic wel bij alle persontij loopgravenoorlogen, waarwj de regering-Bush thans uitsli»j tend zichzelf bezighoudt. Van onze verslaggever Hilversum - Hilversum moet afrekenen r gen van besluiteloosheid en onderling gel| van de NOS is toe aan een ingrijpende de toekomst'zakelijker, slagvaardiger en neren. Dat blijkt uit een door NOS- 1 voorzitter Max de Jong opge stelde plan waarover het blad voor omroepmedewerkers, I Spreekbuis, gisteren berichtte. „Het huidige NOS-bestuur is [niet toegesneden op de behoef - [ten van de publieke omroep. Omroepen leven in een onzekere tijd waarbij strijd moet worden geleverd met nieuwe eoncurren- ten. Daar komt bij dat het poli tieke draagvlak gestaag afbrok kelt", stelt De Jong in het blad. Bij de huidige besluitvorming spelen volgens De Jong de indi- viduele ómroepbelangen te vaak [een doorslaggevende rol. Com promissen die nu vaak binnen het NOS-bestuur worden be dacht, brengen slechts zelden de gewenste oplossing en het nemen van besluiten duurt te lang. Het toekomstige bestuur zou moeten bestaan uit een algemeen I bestuur, een raad van bestuur en I drie besturen voor de televisie- I netten. Het algemeen bestuur wordt het hoogste orgaan. Dat [krijgt de eindverantwoordelijk- jheid voor jaarplannen, netinde- llingen en houdt toezicht op de IB?? van zaken binnen de pu- I bueke omroep. Alle omroepen en de kleine zendgemachtigden zul len in het digd zijn. meen be: door de n noemen 1 lijke voor De raad onder me van de te program! afhankelj belast mi ding en bestuur stantie vt visienet. dat per gevormd zendgem genwoorc Uitvoeriif onder dat de leden vo bij het zullen w Het voor omroepe niet nadi Jong ont een woo een eers NOS-be: over be, De gesp nog begif DE EERSTE SLAG is gewonnen, maar de c, Iverzwaringswerkzaamheden in het Gelde I ip°1' ^et Polderdistrict Groot Maas en \A| li afwachten van een hernieuwd onderz, I r>o VÜn de dijkversterkingen in het rivierei of opdrachtgeefster van het onderzoek m riiiL,Waterstaat ze9' geen moeite te hebber riio (r rste^in9Swerken- Z'J staat er echtei e a it najaar zouden moeten beginnen, pin uitgevoerd. I hoia^ee 9eeft de minister weer blijk van i non i meerderheid van de Tweede Kal In"- jen nieuw onderzoek. De politiek irierf' e weerstand tegen de dijkverzv I oorLVIezen dat door de werkzaamheden IR. r?'aan het karakteristieke rivierenland Isie f" n'ster deed wat haar gevraagd were I Doorn ,.e dinsdag voor de eerste maal 'miooP3 let minister Maij weten dat het 1 diiiron niet tot 9ev°lg kan hebben dat de p |k®n worden uitgesteld. E eon?m vee'kritiek op haar dubbelhartig- diitwo0mm'?s'e 'aten onderzoeken of het araafj?w?rin9 uit te voeren, maar ando I Het uóac^"1es gewoon hun vernietigende I Waai van de werkzaamheden in pole maotr."!061 voor minister Maij een tekei IWeerti,ai)Peliik verzet te9en de dijkverzv I asnertf As niet. a"een gebaseerd op nat Imalton a' k n'euwe technische en wet E Het 7n, vraa9 reëel of de plannen moet zaamhUJan wi's beleid getuigen wannee zoeKkeend°zijnCh0rt t0t d<? resultaten vf

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 2