Honecker is weg en blijft ook weg Files in de lucht staan altijd op de grond Ondern Twijfels over uitvoering vredesakkoord Mogambique OVERIGENS Vestigings-p DE STEM Eiland van w< Overspelig of aan het werk? Roddel ACHTERGROND -DE STEM. Het Duitse goochelnummer wil maar niet lukken: Brussel wil chaos van Europese luchtverkeersleiding aanpakken Fietsen in stad toch gezonder dan autorijden DE STEM DINSDAG 28 JULI 1992 HET Othello-syndroom, daar had ik tot het afge lopen weekend nog nooit van gehoord en dat is jammer want het zou een mooi onderwerp zijn geweest om over te bakkeleien op het verjaardagsfeestje dat we za terdagavond bijwoonden. Steeds meer mannen lijden er aan, aan dit Othello-syn droom, althans volgens Britse psychiaters, het afgelopen weekend te Dublin bijeen voor hun jaarvergadering. Othello, dat weet u waar schijnlijk, is Shakespeares tra gische 'Moor van Venetië'. Rossini en Verdi componeer den muziekstukken over deze legeraanvoerder van de Vene- tiaanse Republiek en vóór Shakespeare al was er Giral- di's 11 Moro di Venezia. Dit laatste is een van de redenen waarom minder eerbiedige fans van Shakespeare de lite raire reus beschuldigen van plagiaat. Deze letterdieverijen hebben good old Bill overi gens nooit windeieren gelegd want zelfs onder de minst ge letterden is zijn naam verder verbreid dan de - volgens zeg gen vele - namen van zijn in spirators. Maar laat ik niet af dwalen. Othello vermoordt in Shakes peares stuk zijn vrouw Desde- mona omdat hij haar van ech telijke ontrouw verdenkt. Als later blijkt dat zijn verdenking volkomen ongegrond is ge weest, slaat hij de hand aan zichzelf. Het Othello-syn droom, waarmee de vergade rende leden van het Brits Col lege van Psychiaters zich be zighielden, is een ziekelijke vorm van jaloezie onder man nen. Volgens de psychiaters moet de oorzaak van de ver breiding van het syndroom ge zocht worden in de vrouwen emancipatie en de grote werk loosheid onder mannen. De redenering is een staaltje van collectief vernuft dat vaak het kenmerk is van allerlei con gressen, vooral op de terrei nen van psychologie, psychia trie en sociologie. Elke kap per, drogist of visboer kan het bedenken. Door teleurstellingen op hun werk of door zelfs werkloos te worden, verliezen de mannen hun gevoel voor eigenwaarde. Aan de andere kant neemt het aantal vrouwen dat carrière maakt toe. Nu kan ik me wel verplaatsen in de gedachten- gang van een hooggediplo- meerde maar werkloze boek houder van al te middelbare leeftijd, wiens vrouw (avond- Mavo) net benoemd is tot af delingschef bij de Hema. Dat hij denkt, misschien niet zon der bitterheid, dat kwartjes te genwoordig raar rollen. Maar dat hij zijn vrouw er vervol gens van verdenkt haar car rière te gebruiken als alibi voor echtelijk ontrouw, dat lijkt me toch wat ver gaan. Niettemin komt dat volgens de psychiaters op groeiende schaal voor. Zelfs de detective-branche profiteert ervan want de Othello's van deze tijd snuffe len niet alleen in de agenda's en handtasjes van hun vrou wen en luisteren hun telefoon gesprekken af, ze deinzen er ook niet voor terug hun vrou wen door speurders te laten volgen. Helemaal waterdicht lijkt de redenering niet, vooral niet die met betrekking tot de carrièrevrouwen. Want laten we wel wezen: leverden de naai- en theekransjes van wel eer niet minstens even sterke alibi's op als een baan? Om nog maar te zwijgen over die avondvullende activiteiten van het Vrouwengilde. En wat zou u zeggen van de zich nog fre quenter - en jaren achtereen - voordoende gelegenheid die de avond-Mavo bood en biedt? Maar mocht u bij de Hema een man zien rondhangen, in een opvallend onopvallende trench coateen sigaret bunge lend in een mondhoek, zonne bril en eventueel een deuk hoed op, houd hem dan in de gaten. Leidt hij u niet naar een overspelige cheffin, dan toch minstens naar een Othello van deze tijd, een fenomeen uit de komkommervolle zomer van 1992. Engeland windt zich weer op. Na Paddy Ashdown en Lady Di is er een nieuw schandaal. Minister David Mellor doet het met een Spaanse 'actrice' en is daar zo moe van dat hij zijn werk, volgens de publicerende hoofdredacteur, wel eens zou kunnen laten versloffen. Over Nederlandse ministers, prinsen en andere hoge bomen, lees je zoiets nooit. Slapen die nimmer in een zondig bed? Wie zelfs niet vaker dan eens per maand in Den Haag komt, weet wel beter. Zijn Nederlandse lezers dan niet in zulke details geïnteresseerdHet ge noegen waarmee het vaderlandse publiek de roddel over onbekende Britse politici volgt, weerspreekt deze hypothese. Waarom dan toch niets erover in de kranten? Heel eenvoudig. Hier geldt nog altijd de journalistieke code dat een functionaris beoordeeld wordt op wat hij in ambtsgewaad doet. Wat er gebeurt als hij zijn broek laat zak ken, mag in het donker blijven. CH) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. S 076-236911/Telefax 076-236405. Telefax redactie S 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, a 236326, fax 076-200462. Voor bezorgklachten: a 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, a 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1, a 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, a 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, a 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, a 01650-37150, fax 01650-44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32, a 01150-17920, fax 01150-96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen. Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP, a 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur. Abonnementsprijzen (bij vooruitbetaling te voldoen): per kwartaal 82.20, per halfjaar 163.50 óf per jaar 318.00. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 27.30, per kwartaal 79.70, per halfjaar 159.00 óf per jaar 309.50. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: maandag t/m vrijdag 1.50; zaterdag 1.80. Service-afdeling abonnementen: S 076-236472, maandag t/m vrijdag 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 076-236911. Fotoservice S 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje© 076-236882. Grote advertenties uitsluitend S 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911). Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN/AMRO rek. 520538447. Heeft u de krant niet ontvangen 7 Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Ex-DDR-baas Honecker kan geen kant op. Hoe graag de Duitsers ook willen, ze krijgen hem niet terug naar Duitsland om hem te berechten. Chili kan hij niet in. Alleen Noord-Korea zou een mogelijk toevluchtsoord kunnen zijn. Voorlopig zit Honecker nog vast in de Chileense ambassade in Moskou. Door Frans Wijnands HET 'ZOMERTHEATER' hoort bij de tradities van het Duitse parlementaire jaar: de zomerse overvloed van krasse, maar weinig serieuze opmerkingen van politici die het publiek tij dens de tien weken durende parlementaire vakantie toch wat willen bieden. Maar één goochelnummer wil maar niet lukken. Keer op keer proberen de politieke gooche laars het opnieuw, maar ze krijgen Erich Honecker niet te- ruggetoverd naar Duitsland. De 79-jarige voormalige chef van de DDR is weg en blijft weg. Misschien wel voor de rest van zijn leven. „Ze zullen me hier dood uit moeten dragen, vrijwillig ga ik niet", blijft hij koppig verkla ren en zijn vrouw Margot (65) waarschuwt keer op keer dat haar man onherroepelijk zelf moord zal plegen als hij met geweld aan de deur van de Chi leense ambassade in Moskou wordt gezet. Omdat de Sovjets - toen nog een staatkundige eenheid onder Gorbatsjov - het wat beschamend vonden om de meest trouwe Moskou-vazal Honecker willoos aan de her enigde Duitse justitie uit te le veren, werd het echtpaar begin april 1990 met een Sovjetrus- sisch militair vliegtuig vanuit Berlijn 'ontvoerd' naar Mos kou. Daar leek de ex-DDR-dic- tator de rest van zijn leven te kunnen slijten, totdat de vlag op het Kremlin er anders bij kwam te hangen. De Duitsers eisten de onvoorwaardelijke uitlevering van Honecker en de nieuwe Russische machtheb bers onder leiding van Boris Jeltsin voelden daar alles voor. Het zou de Duitsers immers gunstig stemmen en de finan- cieel-economische samenwer king tussen Bonn en Moskou ten goede komen. Alsof Honecker het gevaar voelde, vluchtte hij half decem ber vorig jaar met zijn vrouw de Chileense ambassade in Moskou binnen. Warm ont haald door de toenmalige am bassadeur, sinds jaar en dag een goede vriend van het echt paar. Die ambassadeur is in middels afgelost, maar Honec ker zit nog steeds in de Chi leense ambassade. De zaak ligt uiterst simpel maar is juist daarom zo razend moeilijk. Duitsland wil Honec ker terug om hem te laten be rechten voor een aantal misda den, onder meer zijn persoon lijke aandeel in 49 dodelijke schietbevelen aan de Berlijnse Muur. Tegen Margot Honecker is een aanklacht in de maak vanwege haar aandeel in de dieptragische dwangadopties in de DDR. Honderden kinde ren van politiek minder loyale ouders werden in de loop der jaren overgeplaatst in gezinnen van rechtlijnige en betrouw bare DDR-burgers. Honecker wil alleen vrijwillig naar Duitsland terug, als hij ontslag van rechtsvervolging krijgt, of minstens de garantie dat hij niet meteen gearres teerd wordt. Duitsland weigert elke voorwaarde: Honecker hoeft niet op een bijzondere be- handeling te rekenen en gaat meteen de gevangenis in. Dus blijft Honecker zitten waar hij zit, wetende dat de Russen hem onmiddellijk zullen arresteren als hij de ambassade verlaat, want volgens Moskou immers onrechtmatig in het land. Chili als derde huivert voor het internationale schandaal om een man, die beschutting heeft gezocht onder de Chileense vlag, met geweld op de stoep te zetten, temeer omdat het de zelfmoord-dreigingen van Ho necker zeer serieus neemt. San tiago beroept zich nu op inter nationale verdragen en eist een correcte hearing van het echt paar Honecker door de Russi sche gerechtelijke autoriteiten, die voor die eer bedanken. De zaak zit muurvast. De weg naar Chili, waar Ho- neckers dochter woont is voor goed versperd. Dat land komt hij onder geen beding binnen. Noord-Korea wil de DDR-chef wel opnemen, maar dan moeten de Russen en Chilenen een spelletje 'horen-zien-en-zwij gen' opvoeren om Honecker naar Noord-Korea te kunnen laten 'ontsnappen'. Daartoe zijn de Russen niet bereid. Achter het traliewerk van de ambassade voelt Honecker zich een vrij man in vrijwillig geko zen vrijheidsbeperking; in Duitsland wacht hem onvrij willige opsluiting, 'alsof ik een crimineel ben'. In Duitsland verscheen een de zer dagen een wat flodderig boekje waarin Honecker zich zelf en zijn politiek nog eens verdedigt. Er zijn weliswaar fouten gemaakt, maar de DDR- burgers hadden het toen en ja renlang veel beter dan nu in het herenigde Duitsland. Voor Honecker blijft het marxis- tisch-socialistische ideaal over eind. De Muur was een vrede- bevorderende beschutting te gen het fascisme en de Wes terse kapitalisten in Bonn heb ben de DDR kolonialistisch in gelijfd- Mócht Honeker ooit naar Duitsland terugkeren dan ver wacht hem vermoedelijk een gevangenishospitaalbed. Geen bejaardenhuis dat hem wil hebben, vrije vestiging lijkt te riskant. In het Saarlandse dorp waar zijn zuster nog woont, is hij alleen bij hóór welkom. De burgemeester heeft op grond van de talloze dreigbrieven die hij heeft ontvangen, laten we ten dat Honecker in zijn ge meente niet welkom is. Intussen onderhouden de Chi lenen het berooide echtpaar en betalen zuchtend de extreem hoge telefoonrekeningen voor de urenlange gesprekken die Margot Honecker vrijwel dage lijks met haar Berlijnse advo caten voert. De Duitse autoriteiten probe ren - in afwachting van het proces dat mogelijk nooit zal komen - hun grote nachtmerrie te verjagen, namelijk dat Ho necker door zijn rechters wordt vrijgesproken. De hemel boven Europa is zo vol met vliegtuigen dat dagelijks tientallen vluchten vertraging oplopen. Ze moeten wachten tot er een plaatsje is. Daar komt bij dat de 54 luchtverkeercentra 31 verschillende computersy sternen gebruiken. Door Jo Wijnen HET WAS een merkwaardig toeval. Op de startbaan van het Brusselse vliegveld Zaventem stond enkele weken geleden een tot de laatste stoel bezette Boeing 7.37. die uitgerekend een groep hoge EG-ambtenaren en een hoeveelheid Eurojournalis- ten naar een conferentie in Lis sabon moest brengen. Net voor de start liet de gezag voerder weten niet te kunnen opstijgen, omdat de vliegcorri- dors boven een groot deel van Frankrijk volkomen waren dichtgeslibt. De vertraging zou ruim anderhalf uur bedragen. Omdat de gezagvoerder bleef onderhandelen voor mogelijk een beter plaatsje in de bom volle lucht, mochten de passa giers de Boeing, die in de zin derende zomerhitte van Zaven tem stond, niet verlaten. Daar hadden de Eurocraten niet van terug. Ze konden niet anders dan tot de pijnlijke vaststelling komen dat het yan onze verslaggever Bergen op Zoom - De vo rige week aan longkanker overleden Amerikaan Wayne McLaren is niet dé 'Marlboro man'. McLaren staat niet op de metershoge affiches langs snelwegen, figureert niet in reclame films en wordt evenmin af gebeeld in talloze adverten ties. Voor deze reclame-uitingen put de sigaretten-fabrikant uit een arsenaal van enkele tien tallen 'cowboys' die bij ver schillende reclamebureaus in geschreven staan. Margot en Erich Honecker aan de wandel in een parit a Moskou. FOTO» Bunnik (anp) - De onderne NVOV, VNO en NCW zijn fe van minister Andriessen van jvestigings-eisen voor onderr schaffen of te vereenvoudigen Ze vinden bovendien dat de be windsman zich niet houdt aan afspraken die eerder dit jaar zijn gemaakt. Dat bleek gisteren na afloop van gezamenlijk beraad van diverse branche-organisaties, die bij de centrale werkgevers-organisa ties zijn aangesloten. te kopen die onderling baar (compatible) zijn. de uniformiteit stukje bij bee De werkgevers vinden dat het Van Miert machtige Brussel nog steeds geen greep heeft op het lucht- verkeerssysteem boven Europa, dat in plaats van op uniforme standaards, slechts op onge rijmdheden is gebaseerd. Om het gemor te onderdrukken liet de gezagvoerder een keurig foldertje ronddelen waarin de 22 Europese luchtvaartmaat schappijen melding maken van de eindeloze files in de lucht die het gevolg zijn van de rom melige en verbrokkelde lucht verkeersleiding, van de on macht daaraan iets te doen, van de enorme vertragingen die een en ander veroorzaakt en van de schade die passagiers zowel als luchtvaartmaat schappijen daar van ondervin den. Zo w,erd het toch nog betrekke lijk rustig in de romp van de Boeing. De gezagvoerder gaf, na een uurtje wachten, bovendien een pakkend college over de pro blemen. Een vliegtuig beweegt zich door bepaalde corridors naar zijn bestemmingsplaats. De luchtverkeersleiding op de grond, volgt de vlucht door die corridors en zorgt ervoor dat de toestellen elkaar niet te dicht naderen en op juiste hoogte en met de juiste snelheid in de juiste richting vliegen. Het pro bleem is evenwel dat die corri dors tjokvol zitten. In het zo merseizoen, als de charter maatschappijen hun vluchten naar de zon beginnen, ontstaan er op 10 km hoogte zelfs 'op stoppingen'. Omdat een vlieg tuig in volle vlucht nu eenmaal niet stil kan staan, zorgen de verkeersleiders ervoor dat de toestellen die er niet meer bij kunnen, gewoon aan de grond blijven. De Associatie van Europese Luchtvaarmaatschappijen (AEA) heeft het grote publiek onlangs een blik in de overvolle lucht gegund. De cijfers spre ken voor zich. Meer dan 20 procent van alle vluchten bo ven Europa loopt vertragingen van meer dan 15 minuten op. Op lijnen als Brussel-Parijs en Brussel-Londen bedraagt het vertragingspercentage rond de 40 procent. Een en ander kost de maatschappijen jaarlijks om en nabij de 15 miljard gulden extra. Gebeurt er niets dan zul len die kosten in tien jaar tijd verdubbelen. Intussen mag de luchtverkeersleiding boven Europa op z'n minst als ontoe reikend worden gekwalificeerd. In Europa bevinden zich maar liefst 54 luchtverkeerscentra. Die gebruiken 31 verschillende technische systemen die door 18 computerfabrikanten zijn geleverd. In die systemen wor den 70 van elkaar afwijkende computertalen gebruikt. Daarentegen bestaat in de VS één uniforme luchtverkeerslei ding die van een en dezelfde apparatuur gebruikt maakt. Amerika is bovendien hard op weg naar een op satelietwaar- nemingen gebaseerd systeem dat nog sneller, veiliger en nauwkeuriger werkt. Het ongerief van de nationale belangen van de Europese lan den doet zich derhalve nergens zo krachtig gevoelen als op 10.000 meter hoogte. Nieuwe verkeersgeleidingssystemen worden in Europa bij voorkeur in eigen land gekocht. Zo schafte Spanje twee jaar gele den een systeem aan dat in het geheel niet 'compatible' was met welk ander systeem dan ook. Polen deed kort geleden hetzelfde. Trouwens, in geheel Europa wordt met verschil lende stóndaards'en specifica ties gewerkt voor wat betreft vlieghoogte, snelhbid'/ 'ondér- linge afstand, frequenties, ra dars en wat dies meer zij. Door dat alles heen speelt het pro bleem van de militaire lucht vaart. Overwegingen van natio nale soevereiniteit maken dat er over de militaire luchtver keersleiding niet of nauwelijks te praten valt. Uiteindelijk moet het boven Europa tot een volkomen ge centraliseerd systeem komen naar Amerikaans voorbeeld. Met een beetje beleid had hef al zover kunnen zijn. De EG-com- missaris voor transportzaken, de zeer actieve Belg Karei van Miert, heeft een nieuwe richt lijn aangekondigd die, als ze tenminste wordt aangenomen, de EG-landen verplicht alleen systemen of delen daarvan aan en, volgens Van Miert, zei niet voor het jaar 2005 gerealiseerd. Het in 1983 op| richte Eurocontrol - de keersleidingsorganisatie waarin Duitsland, Engelai) Frankrijk, Ierland, Luxei burg, België, Nederland Portugal moeizaam zo vruchteloos samenwerken-: de technische richtlijnen vi de nieuwe systemen bepalen. Van Miert hoopt op die man Eurocontrol uit de dooie ho van het Europees luchtvaartl leid te halen. Duitsland, Ned land, België en Luxemburg sloten het luchtverkeer boi hun grondgebied in 1990 gebi in handen van het op het Lil burgse vliegveld Beek geleg verkeersleidingscentrum Eurocontrol te leggen. Ma dat voornemen heeft - zoals les was met de Europese luci vaart te maken heeft - tal va vertragingen opgelopen. Niettemin denkt Karei v Miert dat de EG-lidstaten i middels voldoende doordre gen zijn van het feit dat chaos die ze met hun hardne kig beroep op het nationaalb lang hebben opgeroepen, delijk moet worden aangepal „Het zou onverantwoord a zo door te gaan. We te lang gewacht", aldus Vi Miert. De verzetsbeweging Renamo en de Mogambiquaanse regering zijn overeengekomen dat iedere noodruftige burger hulp moet krijgen. Of het akkoord uitvoerbaar is, is een tweede. Zo is de aanvoer van hulpgoederen moeilijk doordat de wegen slecht zijn of bezaaid zijn met mijnen. Door Gil Lauriciano (ips) VOOR DE eerste keer sinds de al zeventien jaar durende bur geroorlog in Mozambique zul len alle behoeftige burgers hu manitaire hulp krijgen zonder dat enig onderscheid wordt ge maakt. Dat is tenminste de in houd van een akkoord tussen de regering van Mozambique en de verzetsbeweging Renamo. Of dit onlangs gesloten histori sche akkoord ook werkelijk uitgevoerd zal worden, is de vraag. De oorlog is nog niet af gelopen en de vervoersproble men zijn groot. De verklaring van Rome was het resultaat van twee jaar du rende vredesbesprekingen on der voorzitterschap van de Ita liaanse regering. Het doel was de oorlog te beëindigen, die al snel uitbrak nadat Mozambi que onafhankelijk werd van Portugal op 25 juni 1975. Er vielen meer dan 900.000 doden in de oorlog waarin ruim zes miljoen mensen van huis en haard zijn verdreven. De verklaring van Rome be paalt dat alle mensen zonder onderscheid humanitaire hulp moeten krijgen. De leiding en de distributie van de hulp zal onder de hoede komen van de Verenigde Naties en het Inter nationale Comité van het Rode Kruis (ICRC). Er zal ook een vrij verkeer van mensen en goederen mogelijk zijn in Mozambique onder de vlag van de VN en de ICRC. Het is de regering en Renamo verboden militair voordeel te trekken uit de humanitaire hulp-operaties. Mozambique is een van de tien landen in zuidelijk Afrika die momenteel worden getroffen door de ergste droogte sinds vijftig jaar. Ongeveer 45 pro cent van de bevolking van vijf tien miljoen wordt direct ge troffen door de gevolgen van de droogte. De burgeroorlog en de rampzalige staat van de econo mie verergerden de situatie, waardoor er honderdduizenden doden vielen.Duizenden Mozambiquanen verlaten nu hun vaderland op zoek naar onderdak en voedsel in de na burige landen. De delegaties in Rome juichten het akkoord toe. „Wij denken dat het een belangrijke mijl paal is op weg naar de vermin dering van het lijden van de mensen", zei minister Armando Guebuza van transport en com municatie. „De overeenkomst is van groot belang omdat deze de internationale humanitaire organisaties de vrijheid garan deert humanitaire hulp te ver lenen aan de bevolking zonder onderscheid te maken", aldus Raul Domingos van de Rena- mo's. Tienduizenden Mozambiquanen hebben huis en haard verlaten op de vlucht voor de hon ger en de burgeroorlog. In onder meer Malawi krijgen zij onderdak in vluchtelingenkampen. - FOTO ARCHIEF DE STEM Maar ondanks de verklaring blijven er verschillen van me ning bestaan over de prakti sche uitvoering van het ak koord. Ook is het nog maar de vraag hoe snel met de humani taire hulp kan worden begon nen. De hulpverleners krijgen te kampen met grote transport problemen. Niet alleen is de kans groot dat er een tekort zal zijn aan vrachtwagens en ander materieel om de hulpgoederen te vervoeren, ook de slechte staat van de verbindingen be lemmert de hulpverlening. Zo zitten in de provincies Gaza, Manica en Sofala - die volgens berichten het meest te lijden hebben gehad van de droogte en de oorlog - de wegen vol ga ten of ze zijn geblokkeerd door boomstammen of mijnen. Ook zijn met de ondertekening van het akkoord de vijandelijk heden nog niet beëindigd. Mili taire bronnen in Machaze in de zuidelijke provincie Manica meldden al spoedig na de ver klaring van Rome, die is gete kend op 16 juli, dat grote groe pen Renamo's pogingen deden de weg van zo'n 200 km die het district Machaze met het aan grenzende Zimbabwe verbindt, onder controle te krijgen. „Wij beschikken over informa tie dat de Renamo's de weg blokkeren en dat de mensen die op weg naar Zimbabwe gevan gen zijn genomen, sterven van honger en dorst", aldus Johane Muihui, een lid van het dis- trictsbestuur. Renamo heeft een voorstel bestaande uit vier delen naar de VN gestuurd dat bedoeld is om 'Vredescorridors' in te stellen die bestaan uit vier wegverbindingen met de buur landen Zuid-Afrika, Malawi en Zimbabwe. De mensen die hulp nodig heb ben kunnen via deze 'corridors' worden bereikt in zes gebieden (Machaze, Chibabave, Buzi, Tambara, Canxixe en Marin- gue) in Centraal Mozambique. Maar dat geldt niet voor veel gebieden ten noorden van de rivier de Zambezi en ten zuiden van de rivier de Save die ook te lijden hebben van de droogte en de oorlog. üok de hoofdwegen die Beii de havenstad van Centr Mozambique, verbinden het door land omsloten Mali' en Zimbabwe en het transp op de rivier de Zambezi val onder de vredescorridors Renamo. Hoewel de regering Mozambique het voorstel I de Renamo over de vredesoor dors niet zonder meer aW staat zij erop dat de havense belangrijke rol spelen bji distributie van human® hulp aan de mensen in het» land. Ondanks de voortd vijandelijkheden is de W misschien dichterbij dan President Joa quim Chis«« heeft laten 'weten dat hij bi» is Renamo-leider Alf# Dhlkama te ontmoeten. „Ik en met mij het hele van Mozambique zullen wat wij kunnen om te kot tot een wapenstilstand en J eindelijk vrede", deelde L* sano mee op een persconW tie na een ontmoeting met president van Zimbabwe, bert Mugabe. Mugabe die'* zitter is van het overleg t® de zeven zuidelijk Afrika® landen Angola, Bots#»» Mozambique, Namibië, V nia, Zambia en Zimbabwe 'Frontlijnstaten') had Chiss. op de hoogte gebracht van®» besprekingen van maand met Dhlakama e» Botwswaanse president mile Quett Masire. DhlaK zei op de vergadering in rone dat hij bereid was to 'onmiddellijk staakt-he*', ren', mits de leden van B niet werden 'lastig geva gearresteerd'. Contourenplan Vestigings-beleid van minister Andriessen afbreuk doet aan de kwaliteit van het ondernemerschap in Nederland. Als Andriessen zijn plannen doorzet dan kunnen de Neder landse ondernemers de slag in Europa niet aan, aldus KNOV- voorzitter Kamminga. Hij vreesde tevens dat de kwaliteit van de beroepsopleidingen ach teruit zal gaan als gevolg van het plan: Het ministerie bracht het plan op 30 juni naar buiten, nadat het Breda (anp) - Fietsen in de bin nensteden is gezonder dan auto rijden. De bewering dat in de open lucht rijden door de concentratie schadelijke stoffen in de lucht ongezonder is dan veilig opge sloten in de auto zitten, is een fabeltje. De concentratie schade lijke stoffen waaraan een fietser wordt blootgesteld, is lager dan waarmee de automobilist te maken krijgt. Dat blijkt uit een onderzoek van vertegenwoordigers van het Rijksinstituut voor Volksge zondheid en Milieu (RIVM) en de GG&GD's in Breda en Amster dam. De concentraties schadelijke stoffen in de lucht waaraan fiet sers zijn blootgesteld, zijn ge middeld 40 tot 60 procent lager dan die voor automobilisten. Dat komt omdat de uitstoot wordt verdund naarmate het verder van het midden van de rijweg ®ijft en omdat fietsers hoger hoven de weg zitten en sneller 'angs files rijden. ZOVEEL AANDACHT als de boot\ !ke met, maar het probleem van d< nootjes de Middellandse Zee ove 'oekomst in het rijke Europa, is otraat van Gibraltar doen zich s( "Jatl9 spoelen er op de Spaanse ?ls macaber bewijs dat weer een ls mislukt. De Straat van Gibraltar is niet d •en West-Europa wordt geklopt, eommunisne heeft een intocht va ^Europa plaatsgevonden. De Pmbleem verergerd. De oorlog ®eft ruim 2 miljoen mensen op en half miljoen Joegoslaven is smotste volksverhuizing na de Tv Prfï^ee is de crisis niet complet de Sahel-landen en in Midderj van Ware ex°dus. Duizenden on "amozen en visum-plichten, nmkken onweerstaanbaar, tim ''I'd z»ende blind en horeq "Jeren van de grenzen krijgt; ru?i P verstrekt. Lang niet alt v. e ditgebroken over bijdrage de o a"(3e Joegoslavië. Duitslai de pddhtelingenstroom wordt c cotten 3nc'en ervan ^et 9ezar en daar gaan bezorgde ste van h ^ur°Pa niet veel eenhei baar n v'dchtelingenprobleem. oitwa miigrantenstroom stopt len ri?san een groeiend racisme, betwn jUr°Pa een eiland van w rdt omringd door armoe

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 2