DE STEM Kunstinstellingen boycotten cultuurplan van minister Twee schrijvers tegenover elkaar Michael Caine wil Britse filmindustrie redden - 17.1 Appie Baantjer en Van der Heijden in eerste uitzending 2500 muziekscholiereii op festival Eindhoven Boeken van Ted Allenbeury bewerkt voor het witte doek Pinkpop krijgt volop aandacht van de media Invaller Duijn door de fans 'normaal'bevonden Suske en Wiske: tm M ^mbone Had graag mallere dinsdag 26 mei 1992 deel! NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 NEDERLAND 3 „Wie als topsporter dope gebruikt, zou geen kinderen op de wereld mogen brengen." Linford Chtistie, atleet PESTEM Amsterdam (anp) - Naar schatting 75 kunst instellingen, waaronder het Concertgebouw orkest, De Nederlandse Opera en Het Natio nale Ballet, hebben in Amsterdam de pro testbeweging Kunsten '92 opgericht. De beweging is een bundeling van alle(n) die ge schokt zijn door de nota 'Investeren in Cultuur' van minister d'Ancona (cultuur), zo blijkt uit een bekendmaking gisteren. Kunsten '92 protesteert tegen het verzoek van de minister aan de kunstinstellingen om vóór 1 juni een sluitende begroting en daaraan gekoppeld be leidsplan in te dienen. De betrokken instellingen zullen daar niet aan meewerken, 'zodat ook de il lusie niet kan worden gewekt dat de door het Kunstenplan opgevoerde bedragen gerealiseerd kunnen worden.' Volgens de initiatiefnemers Frans de Ruiter (di recteur Koninklijk Conservatorium in Den Haag) en Martijn Sanders (directeur Concertgebouw in Amsterdam) is het voor het eerst dat vrijwel de gehele kunstwereld zich bundelt en unaniem keert tegen invoering van het Kunstenplan 1993-1996. In het Manifest, dat tijdens de oprichtingsverga dering werd opgesteld, eist de protestbeweging dat de door de Raad voor de Kunst bepleite 40 miljoen gulden extra subsidie voor de kunstsector wordt gehonoreerd. De besteding van dat bedrag moet in handen worden gegeven van een speciale commissie van de Raad voor de Kunst, die het vertrouwen geniet van Kunsten '92, aldus de ver klaring. De actiegroep wil bovendien op zo kort mogelijke termijn overleg met de minister over het Kunsten plan. D'Ancona heeft volgens de initiatiefnemers inmiddels verklaard beschikbaar te zijn voor overleg. Frans de Ruiter. - foto anp Door Jan Koesen Hilversum - Appie Baantjer en A.F.Th van der Heijden sluipen eik aars woning binnen en praten daarna geanimeerd in de soos bij een pilsje na over misdaad en schrijven. De oud-rechercheur van de War moesstraat weet alles van de praktijk van misdaad en Van der Heijden, de hoogst gelauwerde auteur van de lage landen, con stateert aangehouden kinderdro men bij het zien van Baantjers speelgoedtreinen, waarna beide heren schrijfrecepten uitwisse len. Baantjer ramt er vlot overeen met de tekstverwerker, maar de maker van 'De Tandeloze Tijd' is daarentegen uiterst bedachtzaak en precies en kan zich alleen via zijn pen en prachtige hand schrift naar bevrediging uit drukken. Gerard Reve staat op het perron en omhelst zijn zo juist aangeko men vriend Jan de Hartog. Bij een glas maakt Dë Hartog korte metten met de prachtige wan- hoopszinnen van de gekwelde volksschrijver die doorgaans in interviews ongeremd kan uitha len, omdat de interviewer ver- De schrijvers A.F.Th van der Heijden en Appie Baantjer broederlijk naast elkaar in de eerste uitzending van 'Favoriete schrijvers'. - foto va stijfd van eerbied is. De Hartog is miskend omdat hij maar ver teller zou zijn, roept Reve smar telijk uit. „Ik kan nooit een plot bedenken. Mijn verhalen gaan nergens over. Het begin is het einde. De Hartog: „En ik kan nooit schrijven zonder plot." Maar over Reve zegt hij: „Ik hou van die vent, op mijn manier dan." Reve slaat een vochtige blik he- melopwaarts. „Ik ben maar we reldberoemd in Noord- en Zuid Holland, maar hij in de hele we reld. Dat is andere koffie dan thee." De VARA stapt weer bij kunste naars binnen. In vorige reeksen waren dat beeldende kunste naars en acteurs. Nu, vanaf van avond om 22.54 uurop Neder land 1, zijn twaalf schrijvers aan de beurt. Ze worden in koppels tegenover elkaar geplaatst en de VARA treedt daarna diskreet te rug. Misdaad We krijgen hierdoor een onge wone en fascinerende blik op schrijvers. De zes dubbelportret ten hebben ieder een thema ge meen. Baantjer en Van der Heij den praten over misdaad, Reve en De Hartog over getuigenis. Maarten 't Hart zit tegenover streekgenote en streekroman schrijfster Gerda van Wagenin- gen en ze hebben het over ro mantiek. Yvonne Kroonenberg, de goed- gebekte castreerder van manne- nillusies, heeft als tegenpool de filosofische Connie Palmen wier debuut 'De Wetten' de literaire sensatie van vorig jaar bleek te zijn. De dames hebben het over erotiek. In de vijfde aflevering gaat Lehi Saris, wier meisjesromantiek in miljoenen exemplaren werd ver kocht, over liefde praten met de opkomende wonderboy Joost Zwagerman. En het laatste ge sprek vindt plaats tussen Adriaan van Dis en de uit de so ciale realiteit puttende Yvonne Keuls over het thema engage ment. Argwanend Het is boeiende televisie. Schrij vers grossieren in mooie zinnen en er zijn er geen twee gelijk. Ze hebben ook doorgaans een ge zond ego en lijden niet aan bleu heid. Als argwanende honden snuffelen ze aan elkaar, maar de gemeenschappelijke liefde voor het boek doet tegenstrijdigheden vergeten. De VARA heeft listig literatuur tegenover lectuur ge plaatst; de verfijnde stylisten te genover de vlotte boys en girls. Maar allemaal zitten ze in het zelfde vak en zijn ze door het zelfde virus besmet. Het is confrontatietelevisie van onderhoudend gehalte en het medium zelf blijft zoals het hoort op de achtergrond. Geeste lijke ouders van de serie 'Favo riete Schijvers' zijn programma maakster Ike Bertels en NRC- journalist Max van Rooy. Dit tweetal heeft 'de schrijvers bij elkaar gevoegd op basis van een gemeenschappelijk thema. De schrijvers moesten elkaar zien zitten en geen gevoelens van minachting koesteren. Door lain Johnstone Londen - Michael Caine als de redder van de Britse filmindustrie? Het is niet zo vergezocht als het klinkt. De acteur is zeer begaan met de noodlijdende Britse film en heeft een plan gemaakt om de positie ervan te versterken. „Het gaat om een soort kre dietsysteem dat zo ingewikkeld is dat u of ik er met ons ver stand niet bijkunnen. De basis investering zou van de banken moeten komen". Hoewel dit plan voorlopig nog slechts theorie is, houdt Mi chael Caine zich ook in prakti sche zin weer onledig met de Britse film. Hij heeft een ven nootschap gevormd met de Amerikaanse producent Mar tin Bregman ('Scarface', 'Dog Day Afternoon') om een aantal Britse films te maken waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Bregman en Caine hebben de rechten gekocht van een reeks boeken van schrijver Ted All- beury. De hoofdpersoon, Harry Anders genaamd, is gebaseerd op Allbeury zelf, die tijdens de tweede wereldoorlog en in de Koude Oorlog spion was. In de eerste film van de serie, 'Blue Ice', die nu in Londen wordt opgenomen, speelt Caine Anders als een man van zijn eigen leeftijd (net 59 gewor den) die uit de spionage is ge stapt om een jazzclub te ope nen. Door een affaire met de vrouw van een Amerikaanse diplomaat (gespeeld door Sean Young) raakt hij echter betrok ken bij een reeks moorden die hem weer meeslepen in de duistere wereld die hij achter zich gelaten hoopte te hebben. „Harry is een ontzettend harde man. Hij was geen spion, hij was een moordenaar, een 'kil ler', je weet wel, van die in het geheim opererende kerels waar zelfs de regering niets van weet. Ik wilde hem zo hard en professioneel mogelijk hebben. Ik wilde hem niet als een grote vrouwenversierder, hoewel hij wel een affaire heeft. Hard is hij, wreed, en heel erg verbit- ■BmBBBMN», '4B Michael Caine, hier met zijn vrouw Shakira, gaat de strijd aan met de Britse druilerigheid. terd. Misdadig maar ook char mant, zoals de rollen die Bo- gart in de jaren dertig speel de". 'Onbuigzaamheid' is niet al leen het sleutelwoord voor het karakter van de hoofdpersoon, maar ook voor het budget van de film. Caine heeft voor zijn filmwerk een kwart eeuw lang de Atlantische Oceaan overge stoken en is zich bewust van de kosten die in Hollywood ge maakt worden voor een film. „Ik zag hoe de dingen daar gaan. Je hebt vijftig of zestig miljoen dollar nodig om 'Le thal Weapon' of 'Die hard' te maken, al die grote films die maar weinig verhaal hebben maar fantastische stunts en special effects. Die kun je je in Engeland niet permitteren". „Maar ik dacht dat er wel een markt was voor een 'film noir'- achtige film. we maken 'Blue Ice' voor vijf miljoen dollar. Geen geld voor grote massas cènes of enorme jumbojets die op hotels neerstorten of iets dergelijks. Wat we aan geld te kort hebben moeten we us goedmaken door stijl, intelli gentie en inventiviteit. Deze hele film wordt gemaakt voor minder dan Bruce Willis kreeg voor 'The Last Boy Scout'." 'Blue Ice' wordt gefinancierd door kabelzender Home Box Office in Amerika, die zich het recht voorbehoudt om de bio scooprelease van de film tegen te houden. Caine hoopt dat dat niet zal gebeuren. „We maken geen televisiefilm, we maken een bioscoopfilm met televisie- geld. Wanneer de film af is moeten we kijken of het dc moeite waard is hem in de bi- socopen te brengen, of hij zich staande zal kunnen houden naast de grote films". „Maar ik denk dat er weer een publiek is voor goede kleine - foto ap thrillers als 'Blue Ice'. Dat za gen we in Amerika met 'Dead Again' van Kenneth Branagh. De opbrengst daarvan was 35 of veertig miljoen dollar in Amerika, geen enorm bedrag maar wel een flinke winst als je bedenkt dat die film voor vijftien miljoen is gemaakt". „De Britse filmers willen er maar niet aan dat het publiek geen behoefte heeft aan einde loze polemieken over de toe stand in Engeland onder That cher. Een tiener in Iowa kan dat geen ene moer schelen die wil actie, geweld. Je kunt zeg gen dat het belachelijk is om jezelf te verkwanselen voor dollars, maar het gaan niet al leen om Amerika". „Het gaat ook om de rest van de wereld. Inside-humor op de een of andere cocktailparty in Hampstead gaat mensen in Hong Kong volkomen voorbij. Maar ze snappen het wel als iemand een pistool leegschiet. Dat is voor ons de achterlig gende gedachte". Als 'Blue Ice' een succes wordt zal de film de eerste zijn van een serie. „En als hij niks doet, is het de laatste film van de se rie", grapt Caine..„Dan hebben we twee films ineen, dat is goedkoop". Caine zal in de eventuele serie ook zijn debuut maken als regisseur. Op de voor de hand liggende vraag welke regisseur hem het meest beinvloed heeft, antwoordt hij onmiddellijk: „John Huston". „Huston wist altijd wel iets er uit te halen waardoor alles glans kreeg. Bij 'The Man Who Would Be King' liet hij me, toen we een paar dagen had den gefilmd, midden in een op name stoppen. 'Wat is er?' vroeg ik. En hij: 'Je mag wel sneller praten, Michael. Het is een eerlijke man'. Ik dacht: 'Dat is zo' en op dat moment wist ik hoe ik die hele rol moest spelen". Degelijke inside-verhalen zul len spoedig te lezen zijn in Cai- nes autobiografie, waar hij de afgelopen twee jaar aan heeft gewerkt. „Ik heb geprobeerd een geestige autobiografie te schrijven. Ik heb geprobeerd niemand pijn te doen of van streek te maken, behalve wan neer ik bewust besloot om dat te doen". „Een soort wraak wanneer mensen mij pijn hebben ge daan. Dat kan om hele kleine dingetjes gaan. Wraak op een journalist die me 'vulgair' noemde toen ik een Rolls Royce had gekocht". Op de vraag hoe hij wraak heeft ge nomen lacht hij zijn vertrouw de, onbeschaamde lachje. „Als je dat wilt weten, moet je het boek maar kopen". (C) The Times, Londen Van onze rtv-redactie De 23e editie van het jaar lijkse openluchtfestival Pinkpop op Pinkstermaan dag 8 juni aanstaande, krijgt volop aandacht van radio en televisie. Voor het eerst in de geschiede nis van het festival wordt Pinkpop live vanaf het Pink popterrein in Landgraaf op de televisie uitgezonden. In samenwerking met de NOS brengt de VARA zondag 7 juni, tussen 18.30 en 20.00 uur op Ned. 3 de eerste live-uitzen ding, voorzien van commen taar en met interviews. Voorts is een vooruitblik naar de fes tivaldag en een terugblik op de rijke historie van Pinkpop. Op de festivaldag zelf wordt op Nederland 3 twee keer overgeschakeld naar Land graaf, namelijk van 15.00 tot 17.00 uur voor live-optredens van dat moment en van eerder die dag, voor sfeerimpressies' vanaf het festivalterrein en voor interviews met de optre dende artiesten, en van 22.30 tot 23.15 uur voor een samen vating van die dag met live commentaar, het laatste optre den en het afsluitend vuur werk. De presentatie is in han den van het duo Mart Smeets en Jan Douwe Kroeske. De NCRV-televisie maakt op namen voor het programs Pink '92, een tv-programma over Pinksteren in Nederlant en dat nog op dezelfde festi valdag 's avonds wordt zonden. Station 3 zendt zondagavond juni het programma kade Live' rechtstreeks vanuit Landgraaf. Dit pro. gramma is voor het publid toegankelijk en wordt als al tijd gepresenteerd door Mare Stakenburg. Omroep Limburg is als van ouds aanwezig voor live-uit zendingen vanaf het festival terrein. De VARA-radio maakt men van de Pinkpop-optre- dens, die op latere tijdstippen zullen worden uitgezonden. Ij ieder geval voor het radiopro. gramma 'Dubbellisjes' maak de VARA een reportage die ko mende dinsdag 9 juni zal wor den uitgezonden. Hierin meer aandacht voor de valcamping. Nieuw dit jaar zijn de live-uit. zendingen van Studio 'Brusst (BRT-radio). Met een. zendwagen brengt de ook hiei 18.55 Nieuws voor doven en slee 13oO). populaire Belgische popzends onder andere sfeerverslagei vanaf het festivalterrein. Ver der hebben diverse omroeper plannen om 'in de nieuwssfeeï |l4.20 Roland aandacht te besteden Pinkpop '92. Van onze kunstredactie RADIO 1 Jeudmuziekfestival vond in 19 et heel uur nieuws. KRO: 7.07 Echo-maga- plaats in München, het twee®®» (7.30 Nws.). 8.35 Kruispunt. 9.05 Din- Eindhoven - Tijdens de Pinksterdagen, 7 en 8 juni, wem het in Eindhoven van jonge musici uit binnen- en binnenlai Ruim 2500 muziekschool-leerlingen uit 15 landen dromra dan in Eindhoven samen voor de slotmanifestatie van derde Europese Jeug<£mu?iekfestival. -Vijfentwintig van de 32 Bra bantse '-muziekscholen nemen deel aan dit festival. Het evenement begint op vrijdag 5 juni en duurt vier dagen. De buitenlandse jongeren (14-25 jaar) worden Ingekwartierd bij ui 4. "i""" de Brabantse muziekscholen, wordt door het Festival-syml m NOS: 23.07 Met het oog op Daar studeren ze met leerlingen van de muziekscholen werken in, die op 7 en 8 juni in Eindho- in 1989 in Straatsburg. Het centrale punt op 7 en 8 ja is het PSV-stadion. Op twe Lbv land- en tuinbouw) VOO: 14.05 Vero- pinksterdag vindt daar concert plaats, dat uitgevoa ven tot klinken gebracht wor den. Van de 2500 deelnemers ko men er 1600 uit het buitenland: uit IJsland, Zweden, Finland, Denemarken, Noorwegen Duits land, Oostenrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Hongarije en Griekenland. Het Europese Jeugdmuziekfesti- val wordt georganiseerd door de Vereniging voor Kunstzinnige Vorming (VKV) in Utrecht, over koepelend orgaan van de Neder landse muziekscholen. Het VKV maakt deel uit van de Europese Muziekscholen Unie. Het eerste nieorkest onder leiding van 0 cas Vis en het Festival-jeug koor onder leiding van Geo: Guest. Beide dagen zijn er in het PS stadion en in het Stadswandt park nog allerlei andere kale uitingen. Op 7 juni opa Jan Rietman in het stadion slotmanifestie. Het publ wordt uitgenodigd om mee zingen met de Eurovisie-: Daarna wordt er een conti voor beiaard en orkest Carl van Eyndhoven bi beiaard van de Cathrinakei Hij is via een directe straalve binding in het stadion te ton en te zien op een grote Vidiwil Zundert - Stuivezand. Nor maal met Willem Duijn. Ge zien op 23 mei. Door Peter Smolders Een uur voor de 'de meest ab normale' Nederlandse pop groep het podium zou betre den was de gebruikelijke feeststemming nog niet echt voelbaar. Het heeft alles te maken met de afwezigheid van Bennie Jolink, de man wiens gezicht en stemge luid als geen andere met Nor maal verbonden zijn. Geveld door een auto-ongeluk wordt hij gedurende deze tournee vervan gen door 'oudgediende' Willem Duijn. Voor zowel band als pu bliek was dat nog even wennen. De 55-jarige Duijn vooraf: „Ik heb vrijwel direct toegehapt, want ik doe graag gek." Om veel serieuzer te vervolgen: „Voor Bennie is het natuurlijk moeilijk. Het is toch zijn band." Volgens de gezette zanger hebben de eer ste ervaringen echter wel bewe zen dat het feest er niet minder om hoeft te worden. Nogal wat aanhangers tonen hun trouw, want hoewel in de voor verkoop niet meer dan 200 kaar ten werden verkocht, stonden rond tienen ongeveer 1200 men sen in de tent. Toen het vijftal van start ging, werd al snel dui delijk dat Normaal zonder Jolink zijn best doet om zo 'normaal' mogelijk te klinken. Duijns stem leek niet eens meer zoveel anders dan die van de officiële voort» hij had de moeite genomen- Achterhoekse accent machtig worden en redde zich in de eew nummers, weliswaar in eei die er in slaagt nog minder s koorden te spelen dan ZZ Tc zelfs op gitaar. Die rol werd ve der opgevuld door een extra gr' rist, binnen Normaal luistera naar de obscure naam van berto Kachelpiep. Belangrijker overeenkomst Jolink is dat Duijn en artiest die geen angst heeft voorz»' en die een publiek kan b«jp Bovendien was de zwaarlip zanger zo slim de status va lige, die Jolink bij de fans uit te buiten door herhaal even naar hem te verwijz®- merkingen als 'Bennie vindt goed' en 'Ze wilden eerst Ge» Joling nemen' deden het u> aard goed bij het Normaal' gioen. Duijn is Jolink niet en zaï ook nooit worden, maar wijst erop dat hij het respect de aanhangers weet te w® Hij hield zich met gemak stf tijdens de lange rij hits. half twaalf werd het bel 'höken' weer luidkeels ge deerd en vloog het bier weer lijk in de rondte. Tientallen hadden tegen die tijd ze® moeite genomen hun shir verscheuren en ze richting r dium te werpen. Voor dej die onbekend zijn met de maal-gebruiken: dat is ee teken. iJJgd Vrouw-zijn, magazine. jj'50 TV-Fruilmand, geestelijke liederel 10 Overal en nergens, portret Ameg Ben Carson. 13 00 Nieuws voor doven en slechthort] 1500 Journaal. <509 Little House on the Prairie, serie ,100 Kinderkrant. <730 Tijdsein 1. <jlO 50 kamers, jongerenmagazine. 1535 Blackout, spelletje. 1305 The Road to Avonlea, serie. 1550 Mijmeringen. Journaal. 2025 Brug over de Noordpool, docum| 2120 Tijdsein 2. 2155 Triomf over terreur, gedramatis taire over een vliegtuigkaping. 2220 Mediair, reportage. 2245 Antenne; Dienaar van God en mentaire. 2310 Mijmeringen. 23.15 Journaal. VARA 13.00 Nieuws voor doven en slechthor 1705 Verhalen van Moeder de Gans, 1/14 De geschiedenis van Ooit, jeug 17.30 De grote meneer Kaktus show. Journaal. 18.16 Comedy Krakers; On the Busl 18.41 Dad's Army, comedyserie] 19.16 Vijt tegen vijf, spelletje. 19.41 Police Rescue, serie over politij 20.35 Oppassen!!!, serie. De verleiding, serie over de wei dame. 21.50 Achter het Nieuws. 12.25 Golden Girls, comedyserie. >2.54 Favoriete schrijvers, serie. Afl.] 23.28 Museumschatten. NOS BOF 14.00 Skoalle-tv: 60 jier Aflutdyk: de I Garros; Open FranseJ schappen. IELEAC 16.55 Cava, Frans voor beginners. 17.25 Pronlo, Italiaans voor beginnerl HOS 17.55 Nieuws voor doven en slechthcj Journaal. 18.15 Sesamstraat. Jeugdjournaal. Het klokhuis. 19.05 Roland Garros/tennis. 19.28 Antiliiaans verhaal, document] 20.00 Journaal. si die gebeuren. 10.05 M/V-magazine. 1.05 Schone kunsten. 12.05 Echo-maga- ane (NOS: 12.30 Nws. 12.55 Mededelingen j litl nieuwsradio (17.30 Nws.). 19.04 Vero- «a sportradio. 20.04 Confrontatie. VPRO: J ■I.04 God zij met ons. 22.53 De 1% rege- «9. NOS: 23.07 Met het oog op morgen. WtA: 0.02 For the record. 2.02 Geen tijd. 412 Rock Roel. 5.02-7.00 Ochtendhu- j meur RADIO 2 Jk heel uur nieuws. AVRO: 7.04 Sugar in I morning (7.04-7.10 en 8.04-8.20 AVROI Miojournaal). EO: 9.04 De muzikale fruit-; W. 10.04 Ik zou wel eens willen weten. 1 Vrouw-zijn. 12.04 Lunchtime. 13.041 .-.n. 13.30 Als mensen veranderen,! «4 E0-Metterdaad hulpverlening. VPR0:l 4 04 De Plantage, met om 14.10 'T nut vanl (talgemeen; 14.43 De jazz van Pete Felle-l ■mal Mn; 15.04 Het spoor terug; 16.04 tschaj 6.531 Vrije geluiden; 17.04 Het nabije wes-r Boeken; 19.04 Passages, passan-J gegei' 20.04 Timboektoe. TROS: 21.04 Musici Nin. 22.00-07.00 Zie Radio 1 naam is loempia 6a er allen op L 'tin, don zal ik xejjen uaarom ih ml 'noas xou de klok loan tikken dt vnendiihap in de u'reld bevorderen de rest ia! Z^t Uang P*nj u zelf Vr-r,Jijt hptlriin fk nip.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 18