lutoprijzen stijgen volgend jaar verder
Wr<iÊ "V
IS-DOS beheerst arena nog maar concurrentie ligt op de loer
«wwiLfKf
Astra in voetspoor van Kadett
V.A. F 16.243
CONSUMENT
D2
388
Schokland huisvest twaalf dinosaurussen in tenten
AUTONIEUWS
Eclipse maakt
de oversteek
Consumentenbond tegen
creditcard van ANWB
GGD heeft voor toeristen
spuitje tegen de dood
Alle Europese vrouwen
willen dezelfde dingen
DONDERDAG 21 MEI 1992
In is anders. Ook u.
paarom een auto die
bij u past. Die lek-
|dt, economisch in
(is. maar óók pittig, comfö'nabö
erp geprijsd is. Dus wilt u een a
die rekening houdt met al uwj
De Daihatsu Charade. De Char3
beeld. Met 4-, 5- of automatisJ
gsbak. Zelfs 'standaard' is-ie
'eet. Wilt u nog meer power? Daan
Charade 1,3. Met z'n krachtige I
16-kleppen motor en zelfs leverti
ilaandrijving! Wilt u extra veel b'
V? Geen probleem. De Charade is'
ne sedan-uitvoering. En wilt u een
stoplichtsprinter? Dan hebben
Ide zelfs in GTti-uitvoering. Die zij
10 in 8,2 seconden! Het enige v|
ptsu standaard heeft, is r
Ir fabrieksgarantie, 3 j
Ir carrosseriegarantie. Dus als ugee|
pozijn'-auto wilt rijden, komt u nul
s. We hebben al een Charade als 2?
Prijzen incl. BTW,
excl. kosten rijid;
maken. SE&I
/eldslag in computerwereld
f>40-34254. BREDA, King
ommel, Handelsweg 5,
lijk la, tel.01623-12896.
150-81000. MOERDIJK,
JZENDIJKE, Garage Wijffels]
of de helft
van de waerds
in contanten
32-36, Tel. 076-224500
tssage, Tel. 073-133021
>833
-0-111015
40-862421
26, Tel. 04242-84450
04120-24243
el. 013-420397
70, Tel. 04132-64520
33666
3272
„Nico Koolsbergen
(jaZe zitten uren te
joelen op de zolderka
as, tot verbijstering
jhun huisgenoten. Hun
j laten het beeld-
trui niet los. De rech-
jmd schuift een
l apparaatje - de
over het werkblad.
i het scherm beweegt
pijltje dat af en toe
[ft staan bij vreemde te-
^etjes. Andere zol-
lobbyisten doen het
Ier muis, maar tikken
ieimzinnige codes op
toetsenbord: diskcopy
k: of chkdsdk/f of del
j Zo gaat dat met perso-
computers.
computers worden gebruikt
schrijven, administreren,
Hitjes en nog veel meer. Dat
zeniet vanzelf. De gebrui-
uioet het apparaat vertellen,
hij precies wil en bovendien
a toetsenbord, scherm,
b et nog veel meer zaken
fc samenwerkten. Daarvoor
piet 'besturingssysteem'. Er
[diverse van zulke operating
s. Het bekendste is MS-
tl jaren de wereldstan-
J.Maar er zijn kapers op de
is een ware veldslag aan
l tussen de leveranciers
'deze systemen.
iag heeft een grillig verloop.
DOS beheerst de arena nog,
r DRDOS wint terrein,
iows leek twee jaar geleden
'i ondergang gedoemd maar
nu overwinningsliederen.
""DOS wordt weinig ver-
Apple Macintosh trekt
Iran alle gehos en geDOS
Baai en brengt Systeem 7 in
lijd; maar dat werkt alleen
pple-computers. Unix gaat
weg. Onlangs rechtte
Zwoegen en puzzelen achter een scherm op de zolderkamer.
IBM de rug en lanceerde het
OS/2 2.00 dat alle andere syste
men overbodig moet maken...
MS-DOS
De overgrote meerderheid van
de computers werkt nog met
MS-DOS. De eerste kennisma
king is voldoende om iedere
nieuweling de lust tot verder
computeren te ontnemen: een
letter met daarachter een dub
bele punt, een naar links leu
nende schuine streep die backs
lash blijkt te heten, het teken en
tenslotte een knipperend streep
je. Help, wat moet er gebeuren
als je dat op je scherm ziet? Tik
de (moeilijke) commando's in en
de computer gaat aan het werk.
Apple Macintosh kent vanouds
een andere besturing voor de
eigen computers. Die werkt met
plaatjes, keuzemenu's en een
muis. Beweeg met de muis een
pijl over het scherm, wijs aan
wat je wilt en druk op de muis
toets. Klikken heet dat in mui
zentaai. Dat is gemakkelijk en
de plaatjes zijn mooi. Op de ge
wone (DOS-)computer kan dat
tegenwoordig ook, met Win
dows. Windows is echter geen
zelfstandig besturingssysteem;
het werkt alleen als eerst MS-
DOS op de machine is gezet. Met
FOTO' ARCHIEF DE STEM
Windows wordt de besturing een
fluitje van een cent en merkt
niemand meer iets van die ver
velende DOS-commando's. Er is
net een nieuwe versie met num
mer 3.1 verschenen.
Auto
Maar voor Windows blijft MS-
DOS vereist en dat schept een
ander probleem. De moderne PC
kan veel meer dan DOS eruit
weet te persen. Alsof je met de
hand een auto vooruit duwt in
plaats van de motor te starten.
De moderne machines vereisen
om hun kracht te tonen eigenlijk
een compleet nieuw besturings
systeem, dat dan echter ook in
één klap de meeste bestaande
programma's voor de PC waar
deloos maakt...
Microsoft, schepper van MS-
DOS, begint er niet aan en ver
wacht dat DOS en Windows,
eventueel verder aangepast, nog
jaren mee gaan. Anderen, zoals
Unix, hebben het geprobeerd
maar werden nooit populair; er
zijn te weinig programma's voor
beschikbaar.
Nieuwe zet
En nu doet IBM een nieuwe zet
met de introductie van OS/
2 2.00. Het systeem werkt met
vensters en een muis. Het is
sinds een paar weken in de han
del en kan ook overweg met be
staande DOS- en Windows-pro-
gramma's. Dat is een belangrijke
troef. Vierhonderd softwarebe
drijven - alle bekende namen,
behalve Microsoft... - hebben
beloofd dat ze voor het nieuwe
systeem programma's gaan ont
wikkelen. IBM garandeert dat
die programma's ook zullen wer
ken met een toekomstig bestu
ringssysteem dat het samen met
Apple Macintosh ontwikkelt.
Dus louter voordelen? Niet voor
de zolderkamers. OS/2 2.00
werkt alleen op nieuwe snelle
personal computers. (Voor de
kenners: minimaal een 386SX-
machine met 4Mb geheugen. En
het vréét ruimte op de harde
schijf: 15 tot 30 Mb). Zulke ma
chines zijn schaars op de zolder
kamers. En het is meer gebeurd
dat het beste systeem - waarbij
kenners maar moeten uitmaken
of OS/2 2.00 dat inderdaad is -
het niet kon bolwerken omdat
'de markt' an _s besloot.
Ichokland - Twaalf dino-
lirussen en een aantal
Ren zijn van half juni tot
I november te zien in het
Schokland in Fle-
md
Het is de eerste keer
It een expositie van derge-
|jk kaliber wordt gehouden
1 Nederland. Volgens mu-
seumdirekteur W.M. Oos
terhof gaat het hier om de
best gereconstrueerde dino
saurussen die ter wereld be
staan.
De zeventig miljoen jaar gele
den uitgestorven dinosaurus
sen zijn gereconstrueerd door
Japanse wetenschappers. Ze
zijn op ware grootte gebouwd,
hebben een niet van echt te on
derscheiden huid van rubber
pasta, bewegen en produceren
oergeluiden. Schokland haalde
de expositie in huis na bemid
deling van het Natural History
Museum/British Museum Lon
don. 'l'-
Bezoekers van de expositie
kunnen naast zeven verschil
lende soorten robot-dinosau
russen ook een expositie over
het leven van de dieren bekij
ken. Om de dieren te kunnen
huisvesten-worden vier extra
tenten opgezet. Dat is nodig
omdat niet alle dinosaurussen
in de museumgebouwen pas
sen. De grootste robot-dino
saurus is negen meter lang en
enkele meters hoog.
Schokland is de tweede lokatie
van de expositie. Eerder al wa
ren de Japanse robot-dinosau
russen te zien in Bonn. Of de
reconstructies ook elders in
Nederland te zien zullen zijn,
is nog onbekend.
fxRien van der Steen
sen, die begin 1992 een
Ikope' personenauto
kregen te maken
f procentueel sterk stij-
i prijzen. En in 1993
irit het allemaal nog er-
taoeg kunnen kopers van
wagens, in de categorie
I® (ie 45.000 gulden, met
Jfflgvan 1 januari 1993 ech-
■een verdere prijsdaling ver-
■ffien Dure personenwa-
fs die worden aangedreven
«dieselmotoren; gaan met
Hvan 1993 nog duidelij-
I profiteren van prijsverla-
ffl. Dat is een gevolg van
Naderingen in de Bijzon-
Verbruiks Belasting
pb) die met ingang van 1 ja-
"J '893 van kracht wordt.
I^' ffloment loopt namelijk
redelijke subsidieregeling
■"enzine-auto 's voor kataly-
Irenaf.
T ingang van 1 januari dit
J verdween al 400 gulden
f overheidssubsidie voor de
rTO'or. Zoals het er nu
F- uitziet wordt volgend jaar
['«restant van 1.300 gui
lt de subsidiepot van de
eid geschrapt. Bij het in
I v'w roepen van de spe
nt, su°s'dteregeling voor
is br?U'os met katalysator
li? i Haa§ afgesproken
1 te afschaffen van de
8 de oude BVB-tarieven
r/M kracht werden. Dat
v3' volgend jaar over
10.000 gulden geen
L 16 procent over de
fc»?S/an c'e aut0 wordt
I», .Over de rest van de
[.*®dt dan het BVB-tarief
L ?rocent in rekening ge-
Hen de 28,6 procent
Meeld
leert vervolgens, dat als per 1
januari nog eens 1.300 gulden
op de basisprijs van zo'n Golf
komt, de uiteindelijke prijsver
hoging zo'n 2.500 gulden be
loopt. Als de BTW tenminste
inderdaad voor het einde van
het jaar met één procent daalt.
Minder daling
De verlaging van de BVB heeft
geen positieve invloed op de
prijsstelling van de goedkoop
ste auto's in ons land. Want die
auto's zullen aanzienlijk min
der in prijs kunnen dalen door
dat die BVB-verlaging percen
tueel is, terwijl de 1.300 gulden
die er als subsidie bijkomen
een vast bedrag vormen. Des
kundigen hebben al uitgere
kend dat begin volgend jaar
alle auto's onder de 45.000 gul
den alleen al door de nieuwe
belastingmaatregelen aanzien
lijk duurder gaan worden.
Maar de personenauto's boven
de 45.000 gulden gaan juist
profiteren van het wegvallen
van de overheids-subsidie.
„Hoe hoger de aanschafprijs
van de auto, hoe groter het
prijsvoordeel wordt. En dat
kan", zegt men bij de RAI in
Amsterdam, „toch niet de be
doeling van de overheid zijn".
Dieselrijders, die bij de aan
schaf van de auto niets te ma
ken hebben gehad met de sub
sidieregeling rond de katalysa
tor voor benzine-motoren gaan
met ingang van 1 januari 1993
pas echt profiteren van de
BVB-verlaging. Terwijl in. het
kader van de Europese harmo
nisatie de BVB uiteindelijk
verdwijnt. Om plaats te maken
voor een ander soort 'leges',
omdat het rijk de enorme op
brengsten natuurlijk niet wil
missen.
Sommige importeurs geloven,
dat de auto's in Nederland
vanaf volgend jaar tussen 10
en 15 duurder zullen wor
den. En dat, terwijl de koper in
Duitsland momenteel 14
BTW (Mehrwert Steuer) be
taalt. Dat percentage stijgt
naar 15, maar daar blijft het
voorlopig ook bij. De situatie
i.,„ «v van Pon,
vaa VW. Toen de
or-subsidie met 400
I». ke.Werde, becijferde
van de auto gezej
RVö>op kwam 20 im-
B% j,men dealersmarge,
«te™.® 18-5 BTW.
rekensommetje
De nieuwe Astra van Opel
heeft de vooraanstaande rol
van zijn voorganger, de Ka
dett, praktisch naadloos
overgenomen. GM Neder
land bevindt zich in de com
fortabele positie dat de
Astra wederom met ruime
cijfers de meest verkochte
auto van Nederland is.
Vanaf begin juni wordt het
aanbod uitgebreid: dan is de
vierdeurs sedan te koop. Met
kofferbak dus en twintig
centimeter langer dan de
Astra 'hatchback'.
De kofferbak van de Astra
sedan is 500 liter groot, een
paar liter minder dan de Ka
dett sedan. Daarbij komt dat
de achterbankleuning in
twee ongelijke .delen omlaag
kan en de achterzitting op
klapbaar is.
De laadruimte
wordt dan plots 1200 liter
groot. Er zijn vijf benzine
motoren beschikbaar tussen
1.4 en 1.8 liter. Verder is er
een 1.7 liter diesel, eventueel
met oxidatie-katalysator. In
september komt er nog een
turbodiesel. Voor sommige
uitvoeringen is een anti-
blokkeer remsysteem en
automatische transmissie le
verbaar.
GM Nederland gaat ervan
uit, dat de Astra sedan onge
veer 25 tot 30 van de to
tale Astra-verkoop voor zijn
rekening neemt. In Europa
zullen in de resterende pe
riode van dit jaar ongeveer
100.000 Astra's sedan ver
kocht worden. De 1.4 Gl
kost rijklaar f 30.625 en dat
is 700 gulden duurder dan
de driedeurs hatchback. De
1.6 sedan is duizend gulden
duurder. De diesel kan voor
34.000 gulden de showroom
uit.
in Nederland wordt dezelfde
als in Denemarken", luidt de
overtuiging van Rover-direc
teur Fred van Putten. Hij is
ook directeur van de Duitse
Rover-import en hij waar
schuwde onlangs voor te sterk
stijgende autoprijzen in ons
land. Naar zijn idee moet reke
ning worden gehouden met
prijsverhogingen tussen de 10
en 12 procent; de jaarlijkse in
flatie daarbij niet inbegrepen.
Marge
De autoprijzen zijn in ons land
wel hoog, maar na aftrek van
alle belastingheffingen is de
marge voor de fabrikanten heel
laag, aldus Van Putten.
„Daarom verdienen fabrikan
ten in andere Europese landen,
zoals in Duitsland en Enge
land, veel meer aan hun pro-
dukten. In Nederland verdient
een fabrikant er nauwelijks
aan". Dat illustreert waarom
nieuwe modellen in Nederland
aanvankelijk altijd slecht le
verbaar zijn. De fabrikant
voorziet eerst en vooral lucra
tiever markten van voldoende
auto's.
Het kan in de ogen van Van
Putten dan ook niet uitblijven
dat in de naaste toekomst het
een en ander met de prijzen
gaat gebeuren. „Wanneer de
prijsharmonisatie in Europa
een feit is zullen de fabrikan
ten met verkoopprijzen komen
die vóór belastingen gelijk zijn.
Door de extreem hoge belas
tingheffingen op auto's in ons
land zullen de prijzen zo
doende aanzienlijk omhoog
gaan", meent Van Putten.
Met het oog op de Europese
eenwording zijn er veel auto
mobilisten in Nederland die er
tot voor kort van uitgingen,
dat de hoge autoprijzen in ons
land omlaag zouden gaan.
„Want in Duitsland zijn auto's
toch ook veel goedkoper?"
Inderdaad. Maar de fiscus be
dient zich dus van een ander
soort logica.
Voor Europa is het een
nieuwe auto. Maar in Ja
pan en in de Verenigde
Staten is hetzelfde model
al drie jaar bekend. De
Mitsubishi Eclipse is een
sportcoupé, waarin twee
mensen riant kunnen zit
ten. Het fraai vormgege
ven achterbankje is
slechts geschikt om
sporttassen op te vervoe
ren. Of twee kleine kin
deren.
De Eclipse is het produkt
van de Amerikaanse fabriek
in Illinois, waar tot voor
kort Mitsubishi en Chrysler
samenwerkten. Chrysler
heeft zich intussen terugge
trokken, hoewel de Eclipse
in Amerika ook nog steeds
als Chrysler-produkt aan
geprezen wordt. De auto
heeft een motor met een in
houd van twee liter, die 150
pk levert. Het zijn niet zo
zeer de prestaties waarmee
deze sportieve auto opvalt.
De handel heeft ervan afge
zien de turbomotor naar
Europa te halen. Het zullen
meer de vormgeving en de
uitgebreide standaarduit
rusting met airconditioning
en ABS die het moeten
doen. De motor is dezelfde,
die ook al beschikbaar was
in Mitsubishi's Galant GTi.
Sinds een paar jaar is Mit
subishi bezig het imago op
te poetsen. Vandaar de
Eclipse. Later dit jaar komt
ook nog een echte sportwa
gen, de 3000 GT, naar
Europa. Ze moeten de naam
van Mitsubishi als autobou
wer vereenzelvigen met dy
namiek.
De Eclipse is een vlot ge
lijnde, zeer goed uitgeruste
auto met sportieve aspira
ties. De auto is wat zwaar
der dan zijn concurrenten:
Honda Prelude, Mazda MX
6, Nissan 200 SX en Opel
Calibra. De prestaties zijn
om en nabij hetzelfde, al
gedraagt de Calibra zich
daarbij het zuinigste wat
brandstofverbruik betreft.
De Eclipse slaat wel een
goed figuur met zijn prijs:
64.075 en dat is minder
dan elke genoemde concur
rent vraagt.
Den Haag - De Consumen
tenbond wil dat de ANWB
stopt met een proef waarbij
enkele tienduizenden ge
bruikers van de Internatio
nale Reis- en Kredietbrief
een Visa-creditcard krijgen
toegestuurd. Een woord
voerder van de Consumen
tenbond heeft dit dinsdag
meegedeeld.
De reis- en kredietbrief kent
al coupons waarmee over de
grens in geval van nood gara
ges, sleepbedrijven, onderde
len en medische kosten kun
nen worden betaald. Sommige
bedrijven accepteren die ech
ter niet. Met de creditcard kan
men vaak wel terecht, ook bij
benzinestations, tolwegen, ho
tels, campings en restaurants.
De Consumentenbond acht het
toezenden van de creditcards
in strijd met de aanbevelingen
van de Europese Commissie en
onderzoekt ook of de ANWB
de Wet op de Assurantiebe
middeling overtreedt. Een an
der bezwaar is dat de card niet
aangetekend wordt verzonden,
zodat misbruik mogelijk is. In
een soortgelijk geval lopen er
al gerechtelijke stappen van
de Consumentenbond tegen
verzekeraar Ohra.
De ANWB toont zich in een
reactie verrast door de bezwa
ren van de Consumentenbond.
De kwestie vormt inmiddels
onderwerp van intern beraad,
aldus een woordvoerder van
de ANWB.
De gebruiker van de reis- en
kredietbrief krijgt de kaart
gratis mee en moet alleen bij
gebruik, naast de gemaakte
kosten, een bijdrage betalen
van 25 gulden.
Bestaande Visa-cardhouders,
die normaal 80 gulden betalen,
hebben hierover geklaagd bij
Visa. Directeur H.A. Smolders
van het bedrijf heeft zijn
abonnees echter aangeraden
nog even af te wachten hoe de
proef verloopt, alvorens over
te stappen naar de reis- en
kredietbrief. „Er is geen en
kele zekerheid of wij ermee
doorgaan". Een beslissing
daarover is wat Visa betreft
afhankelijk van de mate
waarin de ANWB-klant daad
werkelijk gebruik maakt van
het plastic kaartje.
Door Mikel Adriaansen
Breda - Reizigers naar tro
pische landen lopen levens
gevaar wanneer zij zich
niet tevoren laten inenten.
De gele koorts die in die
landen veel voorkomt,
leidt, eenmaal besmet, on
herroepelijk tot de dood: er
is geen therapie voor.
Daarom gaan reisbureaus,
op verzoek van de GGD in
Breda, vakantiegangers na
drukkelijker wijzen op het
belang van inenting.
De GGD-Breda geeft jaar
lijks drieduizend vaccina
ties in de vorm van spuitjes
of capsules tegen ziekten in
de warme streken.
„Misschien dat het aantal vac
cinaties door de campagne he
lemaal niet toeneemt", zegt
Gerard van de Heijkant, hoofd
algemene gezondheidszorg.
„Wellicht dat die reizigers in
het verleden toch al kwamen.
Daar hebben we geen zicht op.
Maar wij moeten naar buiten
toe in ieder geval meer be
kendheid geven aan de nood
zaak van inenting."
Van de Heijkant vertelt dat er
nog altijd mensen met mala
ria, polio, tyfus of de ge
vreesde gele koorts van vakan
tie terugkomen. Volgens de
GGD-arts is de kans op ziek
ten het grootst in landen van
Midden-Afrika en Zuid-Ame-
rika.
De meeste mensen die bij de
GGD langs komen voor inen
ting, maken gebruik van het
aangeboden basispakket. Dat
pakket bevat twee prikken:
een DTP-spuit, die je eens in
de vijftien jaar nodig hebt te
gen kinderverlamming, en een
prik tegen geelzucht (hepatitis
A). Daarnaast krijg je een
doosje capsules mee tegen ty
fus. Het pakket kost ongeveer
honderd gulden.
Geen angst
Van de Heijkant: „De inenting
tegen tyfus kan ook via een
prik, maar dan heeft het ver
schillende bijwerkingen." De
arts benadrukt dat mensen
echter geen angst hoeven te
hebben om op reis te gaan
naar de tropen. „Zelf ben ik in
Indonesië geweest. Geweldige
vakantie. Er is geen gevaar
alleen vantevoren even later
prikken, hè? Ik heb in dat lanc
wel last van misselijkheid er
diarree gehad, maar dat heb
ben bijna alle Nederlandse
toeristen in de tropische lan
den."
Die buikloop wordt, volgen;
de arts, veroorzaakt door de
enorme klimaatverandering ir
combinatie met een ander eet
patroon. Hij waarschuwt voo:
het watergebruik: „Nooit zo
maar grondwater drinken, da
is veelal besmet met allerlei
bacterieën. Je moet steeds wa
ter in flessen kopen, dat is-wel
betrouwbaar."
Zout en suiker
Van de Heijkant adviseert rei
zigers naar warme gebieden
medicijnen mee te nemen te
gen diarree: tabletten Diacure
of Imodium. „In zo'n heet land
verlies je veel vocht en daarom
zou je eigenlijk naast die ta
bletten ook CRS-tabletten mee
moeten nemen. Dat is in feite
gewoon suiker en zout. Het
houdt vocht vast. Die tablet
ten zijn sowieso goed wanneer
je veel transpireert."
De arts waarschuwt ook voor
eten dat in kraampjes op
straat wordt aangeboden.
„Niet eten. Evenals koud
vlees, of fruit waar je de schil
len bij op eet."
Over bloedtransfusies zegt de
arts: „Je moet altijd vragen om
bloedvervangende produkten,
zoals hemacellen. Die kunnen
via ambassades verkregen
worden. In een later stadium
kan via je verzekeringsmaat
schappij bloed uit Nederland
geleverd worden." In de Mid
den-Afrikaanse landen is
bloed vaak besmet. Ook dient
men daar in ziekenhuizen te
snel bloed toe, wanneer
iemand een tekort heeft aan
vocht. Tegen de gevreesde gele
koorts geeft de GGD in Breda
sinds 1989, als enige in de re
gio, ook vaccinaties.
Verschillen
Volgens de GGD-arts verschil
len de raadgevingen in Neder
land nogal eens van stad tot
stad. „De richtlijnen worden
wel aangegeven door de
hoofdinspectie, maar in de
praktijk speelt een persoon
lijke voorkeur van de arts een
doorslaggevende rol. Jammer,
ik zou ervoor pleiten dat er
één lijn wordt gevolgd. De pa
tiënt wordt toch onzeker, als
een kennis naar dezelfde be
stemming gaat met andere me
dicijnen. Op zich kan dat,
want voor bepaalde ziekten
zijn meerdere medicijnen ge
schikt."
Reizigers die zich willen laten
inenten, kunnen een afspraak
maken bij de GGD. Men krijgt
dan een informatiebrief en een
inentingskaart met advies.
Van de Heijkant: „De inentin
gen komen met stempels in
een geelgekleurd vaccinatie
paspoort te staan. In sommige
landen kan naar dat paspoort
gevraagd worden".
Breda - Europese vrouwen
willen allemaal hetzelfde.
Dat concludeert een onder
zoek onder duizend vrou
wen in twintig Europese
landen.
Ze willen allemaal naturel,
moederlijk en zelfverzekerd
zijn, zo meldt het reclamevak
blad Adformatie. Verder wil
len ze een betrouwbare levens
partner hebben, een baan en
het vermogen meer te doen in
minder tijd.
Dat in heel Europa vrouwen
hetzelfde willen, betekent nog
niet dat ze zich hetzelfde ge
dragen of dat ze dezelfde din
gen kopen, haast onderzoeker
BBDO Worldwide te melden.
Reclamemakers moeten
daarom in verschillende lan
den ook verschillende cam
pagnes voeren.
De ondervraagde vrouwen zijn
wel unaniem in hun afkeer
van de toon van adverteerders.
Europese vrouwen zijn vooral
gekant tegen de veelgebruikte
stereotypen van de tevreden
huisvrouw en de supervrouw.
Vrouwen zouden zich meer la
ten frustreren door adverten
ties dan mannen, aldus de on
derzoekers.