DE STEM 'Ik >vfl niet mijn hele leven de leukemie- tenor Het optimisme en de hoorbare hartstocht van José Carreras Mandoline komt uit de kampvuur-sfeer Benny L Ruim Bluesartie Willie Dixon overleden fSpruigsteen en Pavarotti leven niet meer in gescheiden werelden9 4Opera is het mooiste vooral nu het zijn elitaire stempel verliest Estrellita jubileert in Breda tv-presen- tatrice DE STEM Een minister is een im ligent mens. Dacht ik afgelopen dinsdag avond. Toen hoorde i doctorandus Nijpels. Vroeger minister en iemand die, gezien ziji huidige functie, niet in eens zijn verstand verl ren kan hebben. Nijpels reageerde op ring in en van de binn Fuchs, in zijn hoofdbt temusea maar daarnat kunstleven van enig bt voor een tentoonstellii wandelde daarom naa Het driehoekige pleint een gepassioneerd stul van verbodsborden, vuilnisbakken op zo vi kend voor het Nederla een prachtige plek kut nadenkende en gevoel ders. Uit angst dat iemand den er paaltjes in de worden onze steden vi Fuchs had Nijpels opf tuurlijk milieu te bepe beschermen. De Sikkens Foundatii Fuchs ter harte genom meentebestuur van Br dat ellendige soort zijr binnensteden. Maar lijk is dat zulke aardig lingen steeds weer verf Afgelopen dinsdag wa slaakte zijn hartekreet Met een halfuur durer de Nederlandse architi voorsteden en buitenw ivaderlandse angst voo delmatige, grauwe uitk Over binnensteden, stt geen woord. Alsof Fut derlands Centre Pomp \ste kunstobject dat De boden zou krijgen. Over ruimte en het bei- berger, niet geheel toet ficiële opdracht voor i trachtte de burgervade wat ruimte is. Het is ee ruimtelijke gebouwen dan ook gebouwd op kunnen niets met ruim vol. Maken het knus ei beheer van de openbai tectuur. En dat gebeur Een heldere voorzet vi B&W, dat de mond vo er weer niets. Onzin 01 planning, alsof er sind ven is. Afgunst op de tuurbeleid en stadsplat gaan. Nijpels is er blijkens heeft hij zeker niet gez aan schouder staat mei houden middeleeuwse bouw van de voor 95°/ Ruimte blijkt aan Nijp VERVOLG VAN DE VORIGE PAGINA De mandoline lijkt ein sfeer van kampvuur, 1 ('Jo met de banjo en de mandolien') te on constateert Benny L tevreden. Een ontwikk voor een groot deel zelf te danken is. „Tijdens ons jubileu zaterdag spelen wij beeld een werk van de componist Hollanders 17e eeuw", zegt Lu „Ik heb dat bewerkt v( doline-ensemble, en h als één groot clavecu wordt geen noot leerd". Dat tremoleren was delsmerk van het tra mandoline-orkest zoa een dat kent, een 'so menig muziekliefhebbi lingen over de rug deec Het tremolerende Burbank (ap) - Amerikaanse t zanger/componist lie Dixon is op 7 rige leeftijd over aan een hartvel ming. Hij lag sir januari in het zit huis, na al een a keer eerder opgent te zijn geweest. Dixon schreef een aantal bluesklassi die door tal van art werden uitgevoerd. Rolling Stones n zijn 'Little Red Ro< Muddy Waters 'I'm Hoochie Coochie The Animals 'Bring Home to me' en Led pelin en Otis Ru Can't Quit You Baby Dixon werd op 1 jul geboren in Vicksbi de staat Mississip] verhuisde op zijn naar Chicago, waar snel deel ging uitn van de opkomende 1 scene. Hij werd schouwd als een va genen die blues en 'n' roll aan elkaar bonden. VRIJDAG 31 JANUARI 1992 Jhrre -rm nu* nu -sVi l**rf teil) i&fól: bM (TfiP Hij was de snelst rijzende ster aan het operafirmament. Weinigen stegen zo snel zo hoog. Tot hij in 1987 ogenschijnlijk last kreeg van een ontstoken kies. In het ziekenhuis stortte zijn wereld iri elkaar: hij had leukemie. Zijn kans? Hooguit 10 Maar José Carreras greep die kleine kans, vocht voor zijn leven, overwon, en heroverde zijn toppositie. En nu is hij in Nederland voor een (nog niet uitverkochte) recital, dinsdag 4 februari in de Bossche Brabanthallen. K' Ui nu- José Carreras„Ik heb die stem nu eenmaal, ik heb er niet om gevraagd. Door Max Steenberghe Met een gracieuze hoofd-' knik bedankt hij voor onze opmerking dat hij er goed uitziet. Lachend voelt hij aan zijn nog altijd dikker wordende haar. „Ik ben de enige man van 45 die geen haar verliest maar het juist weer terugkrijgt", grapt hij. Maar zijn ogen lachen niet mee. Het onderwerp leukemie en daarmee sa menhangende zaken als uitvallend haar na de che motherapie blijven nog al tijd pijnlijk. En hij heeft er genoeg van. „Ik besef ten volle.dat ik een sym bool ben geworden van de over- winnelijkheid van kanker. Of abstracter: ik probeer te laten zien dat een dal in je leven, een donker gat, overwonnen kan worden, hoe zwart en diep het aanvankelijk ook lijkt. Mijn boodschap is: geef niet op. Nooit. Vecht. Vecht met alles wat in je is. Wanhoop nooit. Nooit. Geef niet toe aan nega tieve gedachten, maar blijf posi tief. Denk optimistisch. En zie wat er gebeurt, waartoe je zelf in staat bent." Hij zakt terug in zijn stoel. „Die boodschap is belangrijk, en die boodschap zal ik blijven bren gen. Maar aan de andere kant is er ook een deel van mij dat het genoeg vindt. Ik heb jarenlang over weinig anders gepraat. Maar ik wil niet mijn hele leven de leukemie-tenor blijven. Men moet mij niet waarderen om wat ik heb doorgemaakt, men mag ook van mij houden vanwege mijn muziek. Niet dat ik het on derwerp ooit uit de weg zal gaan. Maar ik geef er geen spee ches meer over in de pauzes." Hotel We spreken hem in zijn hotel 'ergens in Nederland' waar wei nigen buiten de directeur weten wie de gast van suite nummer 14 is. Het hotel ligt op een uurtje rijden van Den Bosch en is geko zen a) omdat het geen fameus sterrenhotel is waar je Carreras zou vermoeden en b) omdat het de mogelijkheid heeft per limou sine tot aan de lift te rijden zo dat Carreras vrijwel ongezien naar zijn kamers kan komen. Is het zo erg We kennen de l. verhalen van de - vrouwelij ke - Carreras-fanaten die hem overal achtervolgen. Uit Ame rika kwamen honderd verzoeken van een dame om een van José's boxershorts. Als we bij de hotelbalie Carre ras' schuilnaam noemen schiet de directeur uit zijn kantoortje om ons persoonlijk naar de suite te begeleiden. En meteen beves- q tigt Carreras zijn haast spreek woordelijke bescheidenheid: hij n bloost als we stamelen het een eer te beschouwen met hem te mogen praten. „Ik kan er niks aan doen", klinkt het verontschuldigend, „Ik heb die stem nu eenmaal. Ik heb er niet om gevraagd, hij is er H9J gewoon." En terwijl pretlichtjes beginnen te branden: „Wat niet wil zeggen dat ik er niet zielsge lukkig mee ben." Hartstocht Een talent als dat van Carreras is zeldzaam, maar hij is niet uniek. In één ademtocht worden altijd 'de anderen' genoemd: Pa- varotti en Domingo. Maar waar Pavarotti de man van ongekende volumes is en Domingo de ver persoonlijking van de perfectie, is Carreras de kampioen op de vierkante millimeter. Meer dan zijn rivalen weet hij zijn ziel hoorbaar te maken, zingt hij met een voelbare hartstocht. Zijn meest geroemde eigenschap is ingetogenheid. Zelfs toen Bernstein hem bij de opname van West Side Story haatdra gend vernederde, niet alleen voor de ogen van het orkest, maar ook dat van de tv-came- ra's, liep hij enkel weg met als later commentaar 'Dat was on prettig'. Bekroning Zijn carrière ging snel. In 1974 debuteerde hij in de mooiste za len: Wenen, Londen, München en New York met meteen daarop dramatiek: alle kunsten komen samen in opera." „Opera is het mooiste dat er is. En helemaal in deze tijd, nu het zijn elitaire stempel verliest. Opera begon als volksvermaak en is hard op weg dat weer te worden. Populair in de goede zin van het woord. Mijn neefjes gaan naar Michael Jackson en de dag daarop naar Puccini. Dat betekent dat het algemene cultu rele peil per dag stijgt. Springs teen en Pavarotti leven niet lan ger in gescheiden werelden." „Veel mensen vragen: Hoe doe je dat toch Eerlijk gezegd: geen idee. Natuurlijk is een deel tech niek, maar dat is maar een klein deel. Zingen doe je met je ziel. Het verstand is een filter, de stem niet meer dan een instru ment. Liever een goed instru ment dan een slecht, daar niet van. Maar het wezen, de basis ligt binnenin, in wat ik de ziel noem." „Je leeft je in een rol in, en zoekt in jezelf naar vergelijkbare ge beurtenissen, emoties. Op het moment dat je die - bewust of onbewust vindt, is het goed. Maar je moet er voor naar bin nen zijn gegaan. Muziek, echte muziek, leeft." Inleven moet lukken als Carre- f de bekroning: 'Un ballo in Ma- schera' in de Scala van Milaan. Von Karajan noemde José zijn lievelingstenor. Twintig opera's, veertig andere platen, met als afwisseling zestig tot honderd concerten per jaar. „Nee, er was geen beslissing, geen moment van: dit ga ik voor taan doen. Ik zong als jongentje al. Dat soort gedachten leven dan niet. Het was iets instinc tiefs, iets organisch dat me deed zingen. En het ontwikkelde zich als vanzelf. Het werd duidelijk dat ik zanger zou worden. Ik dreef mijn familie tot wanhoop totdat ik me opsloot op het toilet - in de tuin - om te zingen. Ik bleef zingen dus volgden er les sen; ga je van school naar school en vervolgens het conservato rium. Ik heb piano gestudeerd, maar dat was niks voor mij. Ik moest en zou zingen." „En als zanger kies ik uiteraard voor opera. Opera is meer dan zang, opera is de hoogste vorm van uitvoerende kunst. Zang, muziek, libretto (dus literatuur) choreografie, koorzang, ballet, ras die rol drie uur speelt tijdens een opera, in decors en in kos tuum. Maar hoe doet hij dat straks in Den Bosch als hij luk raak aria's en liederen zingt Hij lacht. „Waarom denk je dat er bij gedacht wordt Het over grote deel is en blijft instinct. De stukken die ik op zo'n avond zing komen uit opera's die ik ooit in hun geheel heb uitge voerd. Ik kén die stukken, die mensen. Als ik een stukje uit 'Romeo Julia' zing, dan weet ik wat daarvoor met Romeo is gebeurd en hoe het met hem af loopt. Ook voor die paar minu ten bén ik Romeo. En de vol gende minuut kan ik Don José zijn uit Carmen. Van Verona naar Sevilla binnen zestig secon den." „Daar hoef ik geen moeite voor te doen; de meeste moeite is in het verleden gedaan door de componist en de librettist. Mu ziek en tekst zijn -als het goed is- zo sterk dat ze je leiden. Zij geven de richting aan, die hoef ik alleen te volgen en in te vullen met mijn talent. Muziek en tekst r= 1 trekken mij vanzelf terug in de rol die ik ooit al speelde." De basis voor de muziek haalt hij uit zijn eigen leven. Maar kan dat in de weg zitten Kan hij een zinderende serenade bren gen als hij vijf minuten ervoor ruzie had met zijn vrouw? Of laat hij de liefdesliederen dan liever liggen Hij kijkt er van op. „Ik ben een professional. Dat staat voorop. Natuurlijk word je daardoor ge raakt, maar de professional in je laat dat achter zich. Op toneel ben ik niet Carreras, maar Don José. Pas als ik het kostuum weer uittrek komt Carreras weer tevoorschijn. Een chirurg zegt ook niet: Vandaag liever niet. Nee, ook hij is prof, dus hij ope reert." „En muziek kan je die ruzie doen vergeten; laat je opnieuw verliefd worden. Ter plekke. Muziek heeft die kracht. Muziek is magisch, onontkoombaar. Mu ziek is er sinds de eerste mens zijn mond opendeed. Muziek is altijd anders, loopt van Brahms naar Vivaldi, van Haydn naar hardrock." En naar James Last. „Ja, en naar James Last. Maar veroordeel Last niet. Je mag mu ziek niet veroordelen op haar vorm, je mag nooit beslissen voor het publiek dat iets niets is. Dat beslist het publiek zelf wel. Juist iemand als Last kan door zijn arrangementen mensen at tenderen op muziek. Aan hen dan de keus om verder te zoeken naar de originele Bolero." Bijgeloof Sommige musici noemen muziek mystiek, hebben het over een Godsbeleving. Salieri noemde muziek 'de stem van God'. Car reras niet. Hij fronst. „Dat ruikt naar blasfemie of bijgeloof." Wel kan hij zichzelf overtreffen, hoort hij zich beter zingen dan hij zelf mogelijk achtte. „Maar ik zie daar geen hand van God in. Het heeft te maken met vi braties, gevoelens die opstijgen uit de zaal, uit het orkest, van je tegenspelers. Als de vibraties juist zijn kunnen ze elkaar ver sterken en dan gebeuren er won derlijk mooie dingen. Dan wordt de muziek haast zichtbaar." „Mijn stem is onderdeel van mij, met alle voor- en nadelen. Als fysiek onderdeel kan ik haar voor 100 procent benutten. Een topviolist lijkt soms met zijn in strument vergroeid, maar het is nooit echt één geheel. Hij zal het altijd mechanisch moeten bespe len, heeft een limiterende factor. Ik niet, ik bespeel mijn instru ment met mijn ziel." 'v ï:V'- „Nadelen zijn er ook. De stem is menselijk en kan dus falen. Elke ochtend als ik wakker word, probeer ik zachtjes of zij er nog is. Heel soms is ze er niet en dan houdt alles op. Dan kan ik geen nieuwe snaar kopen. Nee, dan houdt het gewoon op." Er valt een stilte. We kijken elkaar aan en herken nen eikaars gedachtensprongen. Ophouden, stoppen, de dood. En hoewel hij had laten weten er niet over te willen spreken komt toch de ziekte ter sprake. Het verloop vult de eerste hoofd stukken van zijn autobiografie. Hoe hij net 'La Bohème' zou ver filmen toen een kies hem plaag de. Een routine bloed-onderzoek in het ziekenhuis leverde een verbijsterende diagnose: Carre ras miste 90 procent van zijn bloedplaatjes. Hij had acute lymfatische leukemie. Kansen Tien procent. „Dat cijfer hoorde ik niet eens. Het interesseerde me niet. Al was het één op een miljoen, dan nog zou ik haar hebben gegre pen. Alles in mij riep om overle ving. Ik trok me met alle kracht op aan de kleinste positieve ge dachte die ik in mij kon vinden. wist of er een volgende dag zou zijn, was er slechts één gedachte: leven. Muziek kwam echt niet in me op, hoe romantisch ik dat nu ook kan maken. Het was: leven! Ik wil leven. Voor alles: leven." „Maar daarnaast was er inder daad de wetenschap: als ik het overleef, dan ga ik weer zingen. Dat was meteen de volgende prioriteit omdat ik zonder mu ziek niet zou kunnen leven." „Muziek heeft op andere mo menten een rol gespeeld. De be stralingen leken eindeloos, maar ik mat de tijd door inwendig te zingen. Als ze zeiden: nog drie minuten, zong ik de aria 'Celeste Aïda', die duurt drie minuten. En ik weigerde narcoses, omdat die je stembanden kunnen uit drogen." Laten we tenslotte bog even te ruggaan naar het hoogtepunt, het legendarische concert aan de vooravond van de WK-voetbalfi- nale in Rome. Climax was de langverwachte samenzang. 'O Sole Mio' had een komisch hoog tepunt: Pavarotti verpletterde iedereen met een onnavolgbare uithaal, waarop Domingo en Carreras riposteerden door fei- loos te dubbelen. Uren oefenen „Nee, spontaan", zegt Carreras. Gniffelend: „Daar had Luciano Ik trok me op aan mijn omge ving, mijn broer Alfredo, die dat jaar niet van mijn zijde week." Carreras kreeg onmiddellijk zware chemotherapie. En ging naar de beste kliniek ter wereld, het Fred Hutchinson Research Centre in Seattle (VS) voor een beenmergtransplantatie. Het lot bleef wreed: er was geen ge schikte donor, dus werd met tweehonderd prikken in zijn ruggemerg eigen vocht afgetapt, wat na zuivering van kankercel len weer terug werd ingebracht. Zware en pijnlijke ingrepen, verergerd door bestralingen. En toen alles achter de rug leek, bleek zijn nieuwe ruggemerg niet te functioneren, waardoor hij vrijwel geen enkele afweer had. Wekenlang verbleef hij in een steriele kamer, met als enig contact twee gehandschoende handen plus de telefoon. „Er waren momenten dat ik geen seconde aan muziek dacht. Geen wonder, ik vocht voor mijn leven. Vooral in het diepst van mijn ellende, bij de terugslag na de transplantatie, toen ik niet niet op gerekend." Had Carreras, trotse Catalaan in hart en nieren, dat meestercon- cert niet willen bewaren voor Barcelona „Nee, dit was mooi. Het moment was daar. We wilden het eenma lig houden, om de magie ervan te bewaren. Maar er is sprake van een project in '94 in Tokio, en dat ziet er goed uit. Er moet al leen nog een andere opzet ko men. Want dit was en blijft uniek." Winnaar Hij reist zichtbaar in gedachten weer terug naar die 7e juli. „Het was een belevenis, maar jam- mergenoeg leken de recensies op voetbalverslagen. Men zocht de winnaar van ons drie. Wie zong het hardst, het zuiverste, het mooiste Daar waren we al bang voor. Het zijn foute gedachten. Wat is beter: een Rolls, een Ferrari of een Cadillac Zo is het met ons. Het is geen sport, kunst kent geen winnaar." Benny Ludemann, Nederlands eerste conservatorium docent mandoline. - foto de stem/johan vam gjbp Door Hans Rooseboom Zeventien eerste mandolinespelers, dertien tweede man dolinespelers, acht mandola-spelers, zestien gitaristen, drie bassisten en één dirigent. Dat zijn de 58 muzikanten van Estrellita die aanstaande zaterdag in een uitverkocht Turfschip in Breda zullen la ten horen waar 35 jaar ama teuristische muziekbeoefe ning toe kan leiden. Al 35 jaar zetelt het mandoli ne-orkest Estrellita in Molen schot, in het hart van de ge meente Gilze en Rijen, waar met ijzeren regelmaat iedere zondagochtend tussen 9.30 en 12.15 uur wordt gerepeteerd. Dirigent Benny Ludemann is Nederlands mandoline-spe cialist nummer één. Lude mann is sinds kort hoofdvak docent mandoline aan 1 conservatorium in Amster dam, de enige vakopleiding voor dit instrument in Neder land. Onder Ludemanns lei ding heeft Estrellita het zo ver geschopt dat het publiek zaterdag muziek krijgt voor geschoteld van o.a. Antonio Vivaldi en Christoph Willi- bald von Gluck. Een concert waaraan ook wordt deelgeno men door het inmiddels we reldberoemde Duitse Duo Ca- priccioso (gitaar en mandoli ne). VERVOLG OP DE VOLGENDE PAGINA Wat is uw favoriete boek? Alles van Stephen King en Renate Rubinstein. Ik ver slind ze beiden. King vanwege de spanning en Rubin stein omdat ze zo heel lief en mooi schrijft. Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt? 'The Unbearable Lightness of Being'. Een aangrijpende prachtige film met een golf van emotie en schoonheid. Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht? Een expositie van Astrid Engels in Den Bosch: Egypti sche, magische schilderijen over het circus. Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur? Ten eerste mijn eigen schilderij van twee bij drie meter en ten tweede 'n Herman Brood. Voor welk televisieprogramma blijft u thuis? Voor twee programma's: Dame Edna - dat vind ik de meest fantastische figuur op tv - en Karei, want daar leer ik veel van, van zijn interviewtechniek. Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd? Door Boudewijn Büch, een hele fijne, culturele man, met wie ik graag over reizen zou willen praten. En door Oprah Winfrey, omdat ik haar de meest geroutineerde presentatrice op tv vind, een absoluut voorbeeld. Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten worden? Ik heb geen besef van politiek, dus dat me maakt me niet zoveel uit. Mijn politieke interesse is door de laatste ka binetten de grond in geboord. Welke plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor u zelf? Magna Carta, de hele elpee. Ik heb een beetje heimwee naar de zestiger jaren. Als je ouder wordt, krijg je be hoefte aan die muziek. Wat was uw laatste cultureel avondje uit? Ik heb ontzettend lang geleden een heel zwaar toneel stuk gezien in Den Haag. En, ook lang geleden, een ver sie van 'As you like it' van Shakespeare. Het laatste con cert was van Golden Earring. Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of horen? De Borobudur bij Yogjakarta bezoeken. Dat vind ik een wereldplek, heel inspirerend, evenals trouwens heel In donesië. Ik ben er twee keer geweest en ik ga dit jaar weer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 18