'Er moet dansplezier vanaf stralen' 'Het lied is het allermoeilijkste' vandaag op tv morgen op tv M DL Candy en Hans Dulfer in 'Sterren van de hemel' 1 Aj_COA Corine Eijsermans over amateuropdracht: Tenor Alex Vermeulen zingt morgen in het Concertgebouw Thee sympathie niet mooiwel veel gezeur WEEKENDGIDS D2 Persoonlijkheid Beelden Huiverig Andere kanalen Goede leraar Opera DE STEM ZATERDAG 18 JANUARI 1992 ;ant vari verzamel- ngenstelsel, eerde parkeer- opmaken van arkeervergun- i bijzonder- londen en worden van naximumsalaris >uwen, leden t leden uit deze seft een regeling sen, chef ir Muren, dvertentie nbare Werken, |:W i; VU. nrr i,9l0" rt u circa 12 SOM-leerlingen u onze VAPRO-leerlingen tot en het bedrijf, van Alcoa-medewerkers in nieuwe ontwikkelingen op het Irijfsgericht lesmateriaal voor Uiteraard is het onderhouden voor u van groot belang- ntenstages. kunnen vervullen, beschikte, ads Mechanische Techniek., te begeleiden, instrueren en lingstechnologieën vinden wijj left van het programmeren enj esturing van machines. Kennis' fsprekend zijn uw contactuele ia pakket arbeidsvoorwaarde" lelijker op maakt. Wij vertellen Wingen, afdeling Personeels i wilt, kunt u contact opneme" II Training, toestel 541. i 5140 VDDrunen. Tel. O4 1 63-8610Q- The Hustler, RTL 4,12.20 uur Amerikaanse speelfilm uit 1961. Regie: Robert Rossen. Hoofdrollen: Paul Newman, Jackie Gleason. Eddie Felson is een biljarter die het opneemt tegen de legendarische biljartkampioen Minnesota Fats en daarbij verliest. Eddie biljart vanaf dat moment alleen nog in kleine biljarthallen. Maar hij probeert wraak te nemen. Wonderman, BRT 1,15 uur Amerikaanse speelfilm uit 1945. Regie: Bruce Humberstone. Hoofd rollen: Danny Kaye, Virginia Mayo en Vera Ellen. Twee broers, een tweeling, zijn zo verschillend van karakter als dag en nacht. Als de vrolijke zanger en danser wordt neergeschoten door een gangster, moet de boekenwurm-broer zijn plaats innemen. Kassa, Nederland 2,18.19 uur Er is veel mis met de dag-en-nachtservice van reparatiediensten. Dat blijkt uit een onderzoek dat Vara's consumentenrubriek 'Kassa' de afgelopen week onder meer met een verborgen camera heeft inge steld. Zowel bij een kapotte kleurentelevisie als later bij een wasma chine, werd een flink aantal reparateurs 'getest'. Slechts een enkel bedrijf bleek de beloofde snelle 24 uurs service te kunnen waarma ken. Eén reparateur vertaalde het begrip 24 uurs service zelfs als drie werkdagen van acht uur'. Right, Nederland 3,19.00 uur Zware lijfstraffen, een 60-urige schoolweek en ijzersterke discipline. De gemiddelde Japanse scholier weet niet beter. In het enorm pres tatiegerichte Japan is het niet vreemd als een vierjarig kind al naar school gaat om Engels te leren en tot diep in de avond studeert. In 'Right', de driedelige informatieve jongerenserie waarmee de Ikon vanavond begint, een indringend verslag van het Japanse onderwijs systeem en het verzet daartegen. Met deze serie wil de Ikon laten zien hoe jongeren in Nederland, Japan, Israël, Polen, Brazilië en Ke nya voor hun rechten opkomen. Dit tegen de achtergrond van een internationale conferentie over dit onderwerp op 22,23 en 24 januari in Amsterdam. Sahara, Duitsland 2,20.15 uur Amerikaanse speelfilm uit 1982. Regie: Andrew V. McLaglen. Hoofd rollen: Brooke Shields, Horst Buchholz en John Mills. De dochter van een verongelukte rallye-rijder besluit vermomd als haar niet-be- staande broer mee te doen aan de Sahara-rallye. Ze wordt tijdens de wedstrijd gevangen genomen door de Chambra-bedoeïnen. Het stamhoofd en zijn neef worden verliefd op haar en helpen haar de railye te winnen. The Color of Money, Nederland 120.25 uur Amerikaanse speelfilm uit 1986. Regie: Martin Scorsese. Hoofdrol len: Paul Newman, Tom Cruise en Mary Elizabeth Mastrantonio. Het vervolg op de klassieker 'The Hustler' uit 1961, die vanmiddag te zien is bij RTL4. Fast Eddie Felson, inmiddels een ex-biljartprof, ont moet in een kroeg de jonge talentvolle biljartspeler Vincent Lauria. Eddie ziet in hem een mogelijkheid om flink geld te verdienen. Tricks of the Trade, BRT 120.30 uur Amerikaanse tv-film. Regie: Ron Gilbert. Hoofdrollen: Cindy Wil liams, Markie Post en Scott Paulin. Catherine en Donald Cramer heb ben naar het schijnt een gelukkig huwelijk, tot Donald onder het mom van overwerk een prostituee bezoekt en wordt neergeschoten. Het burgerlijke leven van Catherine komt danig op zijn kop te staan. Bestseller, Duitsland 1, 22.15 uur Amerikaanse speelfilm uit 1987. Regie: John Flynn. Hoofdrollen: Ja mes Wood, Brian Dennehy en Victoria Tennant. Uitstekende thriller die speelt in Los Angeles, anno 1972. Inspecteur Dennis Meechum schrijft onder een pseudoniem succesvolle detective-romans. Op een dag redt de moordenaar Cleve hem het leven. In ruil daarvoor wil Cleve dat Meechum zijn biografie schrijft en daarmee ook de alom gerespecteerde David Matlock aan de kaak stelt. Murphy's War, Nederland 1,23.20 uur Engelse speelfilm uit 1971. Regie: Peter Yates. Hoofdrollen: Peter O'foole, Philippe Noiret en Sian Philips. Aan het einde van Wereld oorlog II torpedeert een Duitse U-boot voor de kust van Venezuela een Engels koopvaardijschip. Alle overlevenden worden door de Duitsers doodgeschoten. Alleen de vliegtuigmechanicien Murphy weet te ontsnappen aan de slachtpartij. Captive Hearts, Duitsland 1,15.05 uur Amerikaanse speelfilm uit 1987. Regie: Paul Almond. Hoofdrollen: Noriyuki Morita, Chris Makepeace en Mari Sato. Het vliegtuig van Amerikaan Robert wordt tijdens de Tweede Wereldoorlog boven Ja pan neergeschoten. Robert landt met een parachute in een afgelegen bergstreek en wordt opgenomen door de dorpsoudste Fukushima. Hij wordt verliefd op diens schoondochter Miyoko en tot overmaat ran ramp dient zich een legerpatrouille in het dorp aan. Moving Target, BBC 1,16 uur Amerikaanse speelfilm uit 1988. Regie: Chris Thomas. Hoofdrollen: Jason Bateman en Tom Skerritt. Wanneer Toby Kellog onverwacht naar huis terugkeert, blijkt zowel zijn familie als het meubilair spoor loos verdwenen te zijn. Op zoek naar zijn ouders en zijn broer en zuster, komt Toby een duister complot op het spoor en wordt al gauw achtervolgd door de politie en een stel nietsontziende moorde naars. The North, Duitsland 3,20 uur Amerikaanse speelfilm uit 1983. Regie: Gregory Nava. Hoofdrollen: Zaide Silvia Gutierrez en David Villalpando (met Duitse ondertite ling). Hopend op een beter bestaan trekken twee zusters uit Guate mala illegaal de Amerikaanse grens over en vestigen zich in Los An geles. Na heel wat ontberingen en problemen slagen ze er uiteinde- l'lk in werk te vinden en een nieuw leven te beginnen. Dark City, Nederland 3,20.10 uur Zuidafrikaanse speelfilm uit 1989. Regie: Chris Curling. Hoofdrollen: Sello Maake Ka-ncbue, Vusi Dibakwane en Thapelo Mofokeng. In een Zuidafrikaanse stad demonstreren de inwoners tegen de apart heid. De regering treedt echter hard op. Der brave Soldat Schwejk, Duitsland 2,20.15 uur Duitse speelfilm uit 1960 (zwart-wit). Regie: Alex von Ambesser. hoofdrollen: Heinz Rühmann, Ernst Stankovski en Ursula Borsodi. De Praagse hondenhandelaar Schwejk wordt ondanks vermeende zwakbegaafdheid tijdens de Tweede Wereldoorlog opgeroepen voor "et Oostenrijkse leger. Hij wordt de assistent van de roekeloze luite- "ant Lukasch en moet zijn baas uit vele benarde situaties redden. Work, Nederland, 22.35 uur De twee hoofdrolspelers in 'Work', het Britse drama dat de VPRO zondagavond op het scherm brengt, zijn in ons land geen onbeken den. Jim Broadbent was bij voorbeeld hier te zien in 'The Good Fa- ri [ir ltalia winnaar 1990), dat vorig jaar werd uitgezonden door oe NOS. Hij speelt in 'Work' de respectabele kantoorman Steven Par- hsh, die ongewild op het criminele pad terechtkomt. Zijn tegenspeel- sier en echtgenote in de film, Frances Tomelty, was onder meer te bewonderen in 'A Perfect Spy' en 'Inspector Morse'. Hun beider zn00nj vertolkt door Kenny Ireland, maakte naam in 'Drop the Dead Donkey en 'House of Cards'. 'Work' is het verhaal van een door zijn gezin opgejaagde man, die zo veel mogelijk tracht te verdienen om ™ers dure wensen te kunnen financieren. ïhe Dresser, BBC 2,23.25 uur engelse speelfilm uit 1983. Regie: Peter Yates. Hoofdrollen: Albert unney, Tom Courtenay en Edward Fox. Tijdens de Tweede Wereld1 uunog reist een toneelgezelschap door Engeland. De leider van de «mep, die aan het einde van zijn krachten is, moet voortdurend op- Depept worden. Willie Phil, Duitsland 2,23.35 uur E'kanse speelfilm uit 1979. Regie: Paul Mazursky. Hoofdrollen: SIk 0ntkean. Ray Sharkey en Margot Kidder. De beide Truffaut- 2 Wi"ie en phil ontmoeten elkaar in een bioscoop. Ze zijn J ?en verrukt van de Truffaut-film Jules et Jim, over een driehoeks- «nouding. Ze worden vrienden en ontmoeten in een park Jeannet- tr ontstaat iets moois tussen de drie tot het moment dat er keu- £es gemaakt moeten worden. Door Marjan Mes Eindhoven - „Zeer vereerd", voelt dansdocente Corine Eijsermans zich met de op dracht van de provincie Noord-Brabant om een bij drage te leveren aan de sti mulering van de amateur- dans in deze provincie. Zij en de Tilburgse dansdocent Peter Bloks, leider van de volks dansgroep Panta Rhei, mogen ieder een choreografie maken voor amateurdansers. Op 22 ja nuari wordt een open auditie ge houden in de Tilburgse Dans- academie, zodat de twee choreo grafen een dansgroep kunnen formeren. De twee stukken, die 'theatraal' van karakter moeten zijn, zullen eind dit jaar in vijf Brabantse steden worden uitgevoerd. De Noordbrabantse afdeling van het Landelijk Centrum Ama- teurdans wil op deze wijze zelfs een begin maken met een thea tercircuit van amateur(theater) dans. „Ik heb me ook wel afgevraagd: voor wie is dit eigenlijk bedoeld? Vijf amateurvoorstellingen van een onbekende choreografe; is daar wel een publiek voor?", stelt Corine Eijsermans met ge paste bescheidenheid. „Maar het L.C.A. is ervan over tuigd dat dat er is. En ik heb de uitnodiging natuurlijk met beide handen aangegrepen, hoewel het me ook wel een beetje heeft overvallen. Als choreograaf heb ik maar weinig ervaring. Men heeft blijkbaar vertrouwen in me omdat ik met mijn produk- tiegroep van het Centrum voor de Kunsten altijd in de finale zat van het Landelijk Amateurdans- festival. Wel met eigen stukjes, maar die duurden hooguit tien minuten. Nu wordt er een cho reografie van een half uur van me verwacht. Het is een ontzet tende uitdaging en ook wel een behoorlijk zware opdracht." Over de inhoud van haar choreo grafie kan de 30-jarige dansdo cente van het Centrum voor de Kunsten in Eindhoven en de vooropleiding van de Rotter damse Dansacademie nog weinig meedelen. „Ik ben niet iemand met een vooropgezet concept, maar laat mij heel erg inspireren door de dansers. Hun persoon lijkheid en technische mogelijk heden zullen voor een groot deel het stuk bepalen. Natuurlijk heb ik een uitgangs punt in mijn achterhoofd. Al ja ren word ik geboeid door het boek 'Gedroomde Verhalen' dat is geschreven bij schilderijen van Joan Miró. Het zijn gekke, humoristische en poëtische anecdotes waarin surrealistische wezens optreden, zoals 'De Trekvogel' en 'Het Neushoorn meisje'. Maar het boek geeft ook een visie over hoe Miró's fanta sie werkte en hoe hij tot schilde ren kwam." „Ik zie de beelden al voor me", aldus Corine Eijsermans. „Maar Dansdocente!choreografe Corine Eijsermans: „Ik zie de beel den al voor me, maar ik kan er nog niet over praten. FOTO JOHN CLAESSENS Corine Eijsermans is geboren in Eindhoven waar ze al heel jong dansstukjes maakte met kinde ren uit de buurt. Ze ging naar kleuterballet en als tiener deed ze aan jazzballet en dansexpres- sie. „Ik was als kind helemaal weg van de omslag van een grammofoonplaat met balletmu ziek van Tsjaikowski, met dan seressen in tutu. Zoiets wilde ik ook, maar later bleek dat ik niets had met klassiek ballet. Anatomisch was ik daar ook on geschikt voor; ik was niet zo soe pel en ook niet uitgedraaid. Ik wilde veel liever improviseren en zelf creatief zijn. Na de opleiding dansexpressie aan de Dansacademie Brabant kreeg ik meteen deze baan in Eindhoven: lesgeven aan kinde ren en volwassenen. Maar ik merkte dat ik te weinig techniek in huis had voor moderne dans. Zelf heb ik twee jaar bij De Nieuwe Danserije van Margriet Franken gedanst. Dat was een heel leerzame tijd. Wij waren daar geen van allen danssterren maar Margriet kon enorm goed werken met wat je wel aan tech niek in huis had." Op haar 29ste deed Corine Eij sermans alsnog auditie bij de Rotterdamse Dansacademie om haar achterstand in de moderne danstechniek in te halen. Zonder studiebeurs volgde zij de dagstu die. Ze zat tussen twintigjarigen in een strak schoolregime waar ze overigens geen moeite mee had, hoewel ze 's avonds in Eindhoven moest blijven werken om de kost te verdienen. ik kan er nog niets over zeggen met woorden. Ik zoek naar uit drukkingen door middel van het lichaam en ik kan dat pas als ik de dansers voor me heb. In ieder geval weet ik dat er dansplezier vanaf moet stralen. Dat de dan sers er zelf lol in moeten hebben, dat het vaart heeft en dat er energie uit moet spreken. Het moet ook een lichtvoetig stuk blijven dat toch iets te vertellen heeft. Om de dansers en hun mo gelijkheden te leren kennen, zal ik eerst een week techniekles gaan doen en daarna gaan im proviseren, zodat zij ook mij en mijn materiaal leren kennen. Het wordt een lang werkproces van bijna een jaar." Eijsermans, voormalige danseres van De Nieuwe Danserije in Breda en het na een produktie alweer opgeheven Bredaas Danstheater, hoopt dat er vol doende talent van enig niveau naar de auditie komt. Het LCA wil een theaterdansproduktie die niet op volksdans of op kin deren gericht mag zijn, maar waaraan 'jongvolwassenen van 18-35 jaar' meewerken. Zelf vindt zij die leeftijdsmarge te ruim. Liever stelt zij een groep samen met jongelui van onge veer gelijke leeftijd onder de dertig jaar. „Wanneer het anders is en het niveau laag dan zal ik zelf ook een stapje terug moeten doen", zegt Corine Eijsermans. „Ik heb niet de pretentie om een fantas tisch kunstwerk te maken en doe het zeker ook niet voor het geld." Het provinciebestuur heeft een stimuleringssubsidie van tienduizend gulden ver strekt voor het hele project. Vijf duizend gulden per choreograiie is geen luxe. „Daar kan ik zeer weinig mee", aldus de choreografe. „De decor- en kostuumontwerper zal tegen een vriendenprijsje moeten wer ken. Maar ik ben er ook inge stapt omdat ik de volledige ar tistieke vrijheid heb. Alleen moeten de stukken van Peter en mij binnen een voorstelling pas sen. Zijn vertrekthema is het zelfde als dat van mij: poëtische verhalen. Ik vermoed dat de pro vincie dat verhalende wil omdat dat het publiek toch het meest aanspreekt. Ikzelf vind een thea traal element belangrijk omdat je dan de persoonlijkheid van iedere danser beter tot haar recht kunt laten komen dan bij een volledig abstract stuk." „Ik kon zonder die opleiding niet optimaal functioneren en wilde als docent geen beunhaas zijn", vertelt ze. De moderne dans is haar grote liefde. Zij vindt het ook zeer betreurens waardig dat de belangstelling daarvoor de laatste paar jaar zo is teruggelopen. „Dat maakt mij ook wel een beetje huiverig ten opzichte van dit regionale initia tief. Als ze al niet naar profes sionele moderne dans gaan, wat moeten ze dan bij een amateur voorstelling van ene Corine Eij sermans? Maar aan de andere kant denk ik ook: misschien krijgt het publiek door onze voorstellingen juist wel zin om ook naar andere moderne dans te gaan kijken." Volgens de choreografe/dansdo- cente zijn er ontzettend veel goede dansamateurs. „Er moet er heel veel talent op de ama teurdansscholen zitten, ook in Brabant waar altijd de meeste voorrondes voor het landelijke Amateurdansfestival worden ge houden. Tijdens de finale in Den Haag stond ik tenminste echt te kijken van het hoge niveau van de deelnemers. Corine Eijser mans zit erg aan Brabant gebak ken, hoewel zij in Zeist woont omdat haar vriend, een zaken man, daar een huis heeft. „Er is meer in het leven dan dans al leen", zegt zij lachend. „Maar ik zou zo terug willen. Door die op dracht voel ik mij nu nog sterker aan Brabant gebonden." Door Hans Rooseboom Bergen op Zoom - Het Con certgebouw in Amsterdam is voor iedere musicus het droompodium. Aanstaande zondagmiddag is het zover voor Alex Vermeulen. De 39-jarige tenor uit Bergen op Zoom zingt dan de liederency clus 'Die Winterreise' van Schu bert in de tempel van het Neder landse muziekleven. Een voorlopig hoogtepunt in de voorspoedig verlopende carrière van zanger Alex Vermeulen en van zijn vaste begeleider, pianist André Telderman uit Bavel. Zij kennen elkaar van de muziek school in Breda, waar zij beiden docent zijn. Het is geen toeval dat Alex Ver meulen is uitgenodigd voor een liederenrecital, want in de loop der jaren is dat genre uitgegroeid tot zijn specialiteit. Wat niet wegneemt dat hij om praktische redenen zijn agenda vooral vol heeft staan met oratorium- en concertuitvoeringen. „Liederen zijn mijn stokpaardje geworden", zegt Alex Vermeu len. „Ik heb ze zowat allemaal verzameld, van de Middeleeuwen tot nu toe, een enorme collectie. Het is een heel moeilijk genre, je bereikt er maar een heel klein publiek mee. Het staat op de concertranglijst helemaal onder aan. Opera, orkestconcerten, oratoria, kamermuziek, pianore citals en dan pas het lied. Liede ren zijn verreweg het moeilijkste genre voor een zanger. Met opera kun je je verschuilen, je kunt een end weg brullen. Het moeilijkste bij liederen is dat je iets mee deelt, je zingt niet alleen maar noten. Het is een gedicht dat op muziek is gezet.' Daarom heb ik ook grote belangstelling voor de dichters. Ik lees niet alleen ge dichten, maar ook de biografieën van dichters van wie veel teksten op muziek zijn gezet, zoals Goe- Alex Vermeulen: „Met opera kun je je verschuilen, je kunt een end weg brullen. Het moeilijkste bij liederen is dat je iets meedeelt, je zingt niet alleen maar noten. FOTO DE STEM/DICK DE BOER the en Heine. Ik moet het alle maal weten". Een carrière als pure liedzanger is echter een moeilijke zaak. Ook Alex Vermeulen moet zijn brood via andere kanalen bij elkaar zingen. „Ik doe zo'n 50 concerten per jaar. Dat is veel. Oratoria, missen, de Negende van Beetho ven, Das Lied von der Erde, daar weten ze mij uitstekend voor te vinden. Ook in het buitenland. Die dingen zing ik op routine. Het is: boek uit de kast en naar de repetitie. Dat zijn meestal twee repetities: een orkestrepeti tie en de generale repetitie, en dan de uitvoering. In dat circuit ben ik helemaal opgenomen en daar kun je van leven". Alex Vermeulen zingt vanaf zijn 7e jaar. „Als jongenssopraan heb ik al heel veel solo gezongen. Missen van Mozart, maar ook moderner werk zoals Kodaly. Tot mijn 14e jaar heb ik zo al heel veel literatuur leren kennen. Tot mijn stem brak". Tussen zijn 14e en zijn 18e jaar heeft Vermeulen helemaal niet gezongen. „Ik wilde verder gaan met zingen, en dan moet je in die leeftijd je stembanden niet ge bruiken. Die zijn dan in de groei, en door ze voor zingen te gebrui ken kun je ze difinitief verpes ten. Ik had daar helemaal geen moeite mee, want het was net de tijd van The Beatles en daar hield ik net zo goed van". Op z'n 18e meldde Alex Vermeu len zich aan bij het conservato rium in Amsterdam. „Ik heb het daar vrij gemakkelijk gehad. Ik heb alles gedaan, ook de ope raklas. Een hele goede leraar, Lode de Vos, heeft mij het be lang van een goede techniek bij gebracht. Alles werd onderge schikt gemaakt aan de techniek. Je moet zoveel techniek hebben, dat je kunt zingen op je rente en niet op je kapitaal." Hij was als enige van zijn jaar op tijd klaar met de studie, na 5 jaar. En een jaar later had hij zijn solistendiploma. Wat te doen? „Je kunt als afgestudeerd zanger drie dingen: een plaats in een professioneel koor, een solo carrière of gaan lesgeven. Ik combineer de laatste twee moge lijkheden. Vanaf 1979 geef ik les aan de muziekschool in Bergen op Zoom en vanaf 1983 ook aan die irt Breda. In Breda heb ik mijn vaste partner André Telder man ontmoet. Dat klikte meteen, dat is heel belangrijk. En vanaf dat moment nam mijn carrière als liedzanger vastere vormen aan". Alex Vermeulen heeft ook uitge breide ervaring opgedaan met rollen in operaprodukties. „Met opera kun je rijk worden, maar dat wereldje moet ik niet. Er heerst daar een enorme hiërar chie. De diva die een meter voor de rest moet staat, enz. Ik werd daar doodziek van. Ik kwam wel eens op een repetitie, en dan moest een of andere zangeres iets dertigmaal overdoen en Vermeu len kon weer naar huis. Mijn be langrijkste bezwaar was dat ik er mijn artistieke ei niet kwijt kon". Om dezelfde reden wil Alex Ver meulen ook niet (meer) in een koor zingen. „Ik heb aanbiedin gen gehad van het Nederlands Operakoor, en van het Neder lands Kamerkoor, maar die heb ik allebei afgewezen. Je hoort in een koor jezelf nauwelijks zin gen". Het zal dus niemand verbazen dat Alex Vermeulen een sterke voorkeur heeft voor het lied, die 'aller individueelse expressie van de aller individueelste emotie', om met een citaat van de dichter Willem Kloos te eindigen. Candy Duif er in 'Sterren van de hemel'. FOTO VPRO Hilversum - Leon Giesen heeft voor de VPRO-televisie een jeugdserie gemaakt over mu ziek. Zondag om 10 uur is op Nedeland 2 de eerste afleve ring te zien van de serie 'Ster ren van de hemel'. Het is de eerste tv-produktie van Giesen, die tijdens zijn studie aan de Kunstacademie in Utrcht enkele filmpjes maakte, waarvan eentje over ratten op de Utrechtse Filmda gen werd getoond. Dat net mu ziek het onderwerp is van het programma, is bepaald niet toevallig. Leon Giesen heeft er al een hele carrière in de (pop) muziek op zitten. Hij speelde in Toontje Lager totdat die groep uiteen viel. Nu zit hij in de cajun-band Captain Gumbo en vorig jaar nam hij met Mooder Hellup een cd op met moderne versies van een aantal traditionele Limburgse carnavalsliedjes. In elke aflevering van 'Sterren van de hemel' staat één instru ment centraal. De eerste keer is dat de saxofoon. Candy Dul fer en haar vader Hans spelen een swingend sax-duet en leg gen uit waarom hun instru ment zo speciaal voor hun is. Maar niet alleen sterren komen aan het woord in 'Sterren van de hemel'. Ook een jonge saxo- foniste, die het vibrato nog ab soluut niet beheerst en lang niet zo'n hoge toon uit haar sax kan persen als Candy, ver telt over haar ambities. De bedoeling van Leon Giesen is kinderen te laten zien dat muzikanten mensen zijn die met een grote liefde behept zijn. Giesen: „Dit is iets wat ik altijd heb willen vertellen. In mijn jeugd keek ik tegen mu ziek aan als iets duisters, iets moeilijks, met als grootste ob stakel de blokfluit. Langza merhand is dat veranderd en nu beschouw ik muziek als een instrument waarmee ik iets heel persoonlijks kan uitdruk ken". In 'Sterren van de hemel' wor den muzikanten dan ook be paald niet als sterren behan deld. Giesen: „Ik heb ze bena derd als leek en kon de stomste vragen stellen door me te ver schuilen achter de doelgroep, de kinderen van 10 tot 14 voor wie de serie bedoeld is". Leon Giesen zet de muzikanten in elke aflevering in een he mels decor van wolken. Door toepassing van animatie-truc jes kan hij voor elke scène de achtergrond aanpassen aan de sfeer van het moment. Dat is een techniek die hij heeft afge keken van zichzelf, want hij paste deze al toe in de video clip die hij bij de cd van Mooder Hellup maakte. „Daarin zat een zeemeermin waarop ik hevig verliefd ben geworden. Uiteindelijk is die eigenlijk verantwoordelijk voor de tv-serie die ik nu heb gemaakt". Als het aan Leon Giesen ligt, blijft 'Sterren van de hemel' niet zijn laatste tv-produktie. Ideeën heeft hij genoeg. Zo zou hij voor de wat oudere jeugd graag een muziekprogramma maken. „Het lijkt me heerlijk om iemand als Paul McCartney ook dat soort stomme vragen voor te leggen", aldus Leon Giesen, die alleen nog maar een omroep hoeft te vinden die bereid is tijd, geld en energie te steken in zo'n popprogramma. Roosendaal - Schouwburg De Kring. 'Tea Sympathy' van Robert Anderson door het RO Theater. Regie: Mar- grith Vrenegoor. Decor: Peter de Kimpe. Kostuums: Peter Oskam. Gespeeld door o.a. Dick van den Toorn, Leonoor Pauw, Herman Bollen. Ge zien op vrijdagavond 17 ja nuari. Door Marjan Mes Met het RO Theater wil het nog maar steeds niet vlot ten. Sinds het vertrek van Franz Marijnen is het Rot terdamse repertoiregezel schap er eigenlijk nooit meer in geslaagd om een eigen profiel te verwerven. Een gering aantal sterke ac teurs en gebrek aan een uit gesproken regievisie druk ten te vaak het niveau van de voorstellingen. Na de recente wisseling van de wacht is er evenmin veel spraakmakends gebeurd, hoe wel je de nieuwe artistiek lei der, Peter de Baan, zeker het voordeel van de twijfel mag gunnen. Van 'Tea Sympathy' van Robert Anderson werd gis teravond alweer de op een na laatste voorstelling in de pro vincie gegeven. Andermaal geen wonder van schoonheid of ontroering. En dat lag beslist niet alleen aan het toch wel wat geda teerde karakter van dit realisti sche drama uit 1953. Maar ook aan de gestileerde regie van Margrith Vrenegoor, die om het realisme te doorbreken een aantal kunstgrepen had toege past. Scènes waren door elkaar gegooid, muzikale intermezzi wilden de sfeer van de jaren vijftig naderbij halen. Tussen door vertoonden zich hoog in het decor acteurs die populaire zangers uit de rock 'n roll-pe- riode imiteerden. Soms ook klonk gewoon een fragment van Frank Sinatra of 'Tea for two' van Doris Day. Dat had aardig kunnen zijn indien het decor van eenzelfde sfeervolle kleurrijkheid was geweest. 'Tea Sympathy', zich afspelend op een Britse jongenskostschool, was echter geënscèneerd in den kaal decor waar kraak noch smaak aan was. Een mooie realistische achter grond was ongetwijfeld het dramatisch effect ten goede ge komen. Nu sloeg het toch al veel te plichtmatige en zwakke spel dood tegen de lege, zwarte ruimte. De acteurs leken verlo ren te gaan in een niemands land in plaats van dat een be nauwend instituut zichtbaar werd. Het drama van de jongen Tom, die afwijkt van de rest omdat hij Schubert zingt en naakt heeft gezonnebaad met een waarschijnlijk homosek suele leraar, werd geen moment schrijnend. De verdenking van homoseksualiteit die op de jon gen rust, kreeg daarentegen nogal iets potsierlijks. De hou ding van de verontruste vader, die naar de school komt om zijn zoon een vrouwenrol in een to neelopvoering af te raden, werd ergerniswekkend door het ama teurisme waarmee zij werd ver tolkt. In vroegere (film)versies was met name de rol van de sympa thieke echtgenote van een van de leraren emotionerend. Zij voorziet de jongens van thee en sympathie. Hier was zij voor namelijk een nerveuze totebel (Leonoor Pauw) waarvan het ondenkbaar was dat Tom ver liefd op haar kan worden. Toch gebeurt dit, als om nog eens te benadrukken dat de jongen he lemaal geen homo is. Dick van den Toorn had een geloofwaar dige Tom kunnen zijn bij een goede regie. De enige die nu een overtuigende kostschool jongen neerzette, was Herman Bolten als Eric.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 43