kort
'Woensdrecht' wil miljardenklus
ECT en Pakhoed willen gezamenlijk investeren op Maasvlakte
okker en Koninklijke Luchtmacht azen op Amerikaanse order
ECO brengt onderwijs en commercie bijeen
'Nekslag dreigt voor
de recreatie-branche'
Begemann neemt Belgische dochter NedCar over
*etersburg
et betoging
Open dag, zaterdag 18 januari
ECONOMIE
A5
D
Irije
aord door mafia
raatl beschuldigd
|op in Italië
|or toetreding EG
AH voert betalen
met pasje in aïïe
supermarkten in
ECONOMIE kort
Resultaat De Boer achteruit
GM sluit joint venture met China
Flinke winstdaling Porsche
Honderd banen weg bij Hoogovens
Koffieproduktie Brazilië verminderd
Groei Westduitse economie verminderd
Chevron haalt streep door 2500 banen
'Snel afspralten over kunststof afval'
HTS/HL0
4382 Nw Vlissingen
te
A4 DE STEM
DONDERDAG 16 JANUARI 1992
leringspartij FLN heeft
llectieve presidentschap
In Algiers voor het eerst
Ivan de nieuwe zelfbe-
Idelijk is wie in Algerije
I heeft, lijkt het erop dat
ld deze raad heeft inge.
Ihap.
leeft gisteren de andere
laduwparlement te vor-
li van de partijen die op
[parlementsverkiezingen
is dat de Staatsraad in
i 133 aanhangers van het
Br de interim-voorzitter
itij zouden zich aan 'inti-
kg gemaakt.
t de moord,
hst dat het ministerie van
Idy's later ook vermoorde
leen onderzoek had inge-
Ihtmacht van de Italiaanse
Ichuldiging gesteld wegens
Ig van de grondwettelijke
laals Lamberto Bertolucci,
anco Ferri. Zij zouden in-
hebben gelogen over de
uig boven het eilandje Us-
|1 mensen het leven.
It het vliegtuig uit de lucht
eraals een onderzoek is be-
Jvoor een parlementaire on-
lllen wie verantwoordelijk
i de handel gebracht waar-
Iftige stof is opgepept. De
■it met het inbeslagnemen,
i in de buurt van Padua en
wijn bleek te zijn opge-
|te.
j dat ook als pesticide wordt
flijk maar kan wel op den
hofd- en maagpijn en duize-
Ijnfabrikanten gebruikt om
le voorkomen dat het drui-
laties verricht. Vorige week
lt gevangenisstraffen van 16
het gebruik van methylal-
riem Brundtland heeft zich
gelaten over een mogelijke
'uropese Gemeenschap,
buitenlandse en veiligheids-
-lid te worden. Wij moeten
zijn waar de beslissingen
aal-democratische premier,
'finitieve beslissing over een
loet zijn van een 'omvangrij-
half-april met een defintief
remers spraken de verwach-
zal uitspreken voor toetre-
/an de Europese Vrijhandel-
172 al eerder een poging on-
schap aan te sluiten. De po-
aal-democratische regering
referendum over de kwestie;
ak zich uit tegen een EG-lid-
e president, Boris Jeltsin,
tomen, waar woedende beto-,
t protest tegen zijn econoffli-
nt werd uitgejouwd toen
doskou na grootste stad in
Je#-
Jeltsin met een bittere glimlacbl
Dat de vrijlating van de P»'2®,
begin deze maand, zou leiden»
een aanzienlijke kritiek op
sin, die afgelopen zomer op
top van zijn populariteit w'
gekozen tot president, was
voorzien. Maar de enorme pffl
stijgingen, soms tot 50 maa'
hebben zelfs de grootste peSS
misten verrast.
Overal in het land neemt de o
tevredenheid toe. In ver®ch
dene kolenmijngebieden, die v
essentieel belang zijn voor
Russische economie, is gewa(0_
schuwd voor stakingsacties
gen de prijsverhogingen.
In het Koeznetsk-bekken (K°
bass), waar Jeltsin vorig jaar
op handen werd gedragen,
de arbeiders geschokt door
enorme vlucht die de PnJ
hebben genomen en volgens v
bondsleiders rijp voor staking
jtterdant (anp) - De Rotterdamse
havenbedrijven ECT en Pakhoed
overwegen samen te werken bij het
realiseren van nieuwe containerter
minals op de Maasvlakte.
S^ds eind vorig jaar zijn daarover
gesprekken gaande, onder leiding
v.an oud-minister Winsemius.
Ook de Rotterdamse havenwethouder
Smit en hoge ambtenaren van de minis-
teries van Verkeer en Waterstaat en
Economische zaken zijn bij de onder
handelingen betrokken. ECT is verte
genwoordigd door de Raad van Bestuur
en de aandeelhouders Nedlloyd, Inter-
natio-Müller en Nederlandse Spoorwe
gen.
Volgens directeur H. Schut van ECT
wordt bekeken hoe de plannen van
ECT en Pakhoed op elkaar zijn af te
stemmen. „Daarbij liggen vele scena
rio's op tafel. Gezamenlijk bouwen en
exploiteren van containerterminals is
een serieuze optie".
Uiteindelijjk doel is het bereiken van
overeenstemming over de toekomst van
de Maasvlakte. De containeractivitei
ten vormen immers het zwaartepunt in
het Ontwerp Havenplan 2010 van de
gemeente Rotterdam".
ECT heeft enige tijd geleden een groot
investeringsplan gepresenteerd onder
de naam Delta 2000-8. Dat plan voor
ziet in de aanleg van een groot centrum
met acht containerterminals op de
Maasvlakte. Ook Pakhoed studeert
hard op nieuwe overslaglocaties op de
Maasvlakte voor containerdochter
Unitcentre.
Met de ECT-plannen is een investering
van 2,5 miljard gulden gemoeid. Pak
hoed houdt volgens directie-secretaris
B.O. Noorduyn rekening met een inves
tering van 200 miljoen gulden.
Bij ECT werken ongeveer 2800 mensen
(inclusief de ingehuurden) en bij Pak
hoed-dochter Unitcentre ruim 400.
Volgens Pakhoed is het nemen van een
aandelen belang in ECT absoluut niet
aan de orde. Maar ECT zelf heeft wel
een 'aandeelhoudersprobleem', beaamt
directeur Schut. De aandeelhouders In-
ternatio-Müller en Nedlloyd (elk 44
procent) zouden beide van hun pakket
af willen. „Internatio heeft dat officieel
aangekondigd en Nedlloyd verspreidt
onduidelijke berichten".
Voor de financiering van het plan Delta
2000-8 heeft ECT een kapitaalkrach
tige aandeelhouder nodig die een be
langrijk deel van de investering voor
zijn rekening kan nemen. ECT kampt
daarenboven met geldproblemen door
dat het bedrijf slecht rendeert.
Van onze verslaggever
Hoogerheide - 'Woensdrecht' maakt kans vanaf 1995
iperatiekamer te worden voor de modernisering van
«tientallenF-16's.
Twee Woensdrechtse bedrijven,
te weten Fokker Aircraft Service
(FAS) en het Depot Mechanisch
Vliegtuigmaterieel en Straalmo
toren (DMVS) van de Konink
lijke Luchtmacht denken aan
spraak te maken op - delen van
-de miljardenorder van de Ame
rikaanse F-16-bouwer General
Dynamics.
Staatssecretaris Van Voorst tot
Voorst (Defensie) en de Ameri-
se onderminister van De
fensie Atwood werden het deze
week eens over een onderhouds-
reparatieprogramma, waar
mee de levensduur van in totaal
170 F-16's uit Nederland, België,
Noorwegen en Denemarken eens
zolang wordt.
Met dat karwei, goed voor enige
honderden arbeidsplaatsen, is
fan onze redactie economie
Zaandam - Binnen enkele jaren
;unnen klanten in alle ongeveer
i50 supermarkten van Albert
leijn betalen met hun bankpas-
AH heeft daarover gisteren
ivereenstemming bereikt met
leaNet, de organisatie die na
mens de banken het elektronisch
letaleil regelt.
Albert Heijn is de eerste super-
narktketen die het eens is ge
worden met BeaNet. De recente
ging van de tarieven die
leaNet in rekening brengt heeft
lirect geleid tot de overeen-
lomst.
Albert Heijn nam al proeven met
elektronisch betalen in 27 filia
len.
2,1 miljard gulden gemoeid. De
operatie moet voor de eeuwwis
seling zijn afgerond. Er is nog
niet besloten wie welke operatie
gaat uitvoeren.
Een woordvoerder van Fokker
heeft echter 'de stellige ver
wachting' dat een aanzienlijk
deel van de opdracht naar de
vestiging in Woensdrecht gaat.
„Wij zijn contractpartner van
General Dynamics", verklaart
een Fokker-woordvoerder dat
optimisme. Meer wil hij er niet
over kwijt.
Binnen een straal van duizend
meter van de Woensdrechtse
Fokker-vestiging meent lucht-
machtvoorlichter majoor Baltus-
seii dat het eigen Depot MVS
eveneens kans maakt op de or
der.
„Onze commandant kolonel Wil-
lems wijst erop dat het zelf door
Defensie uitvoeren van langlo
pende onderhoudsprojecten
doelmatig en voordeliger is", al
dus Baltussen.
Het depot kan zonodig al in 1993
beginnen met het Pacer-Slip-
deel van het project, de vervan
ging van de dragende delen van
de F-16.
Daarna staat de modernisering
van de F-16 vloot op de rol,
waardoor de huidige levensduur
van de vliegtuigen wordt ver
dubbeld.
Of Woensdrecht straks inder
daad de operatiekamer voor
deze straaljagers wordt, hangt af
van de hoogte van de offertes.
De Amerikanen zijn bereid
Europese afnemers voor 80 pro
cent bij het project te betrekken,
dan wel voor eenzelfde bedrag
compensatieorders te verstrek
ken. Voorwaarde is wel dat de
Europese bedrijven niet te duur
zijn. Anders bedraagt de Euro
pese inbreng 'slechts' 58 procent.
Alters: 'Het regulier onderwijs mist de kennis om de markt op te gaan'.
FOTO DE STEM BEN STEFFEN
Van onze verslaggever
Den Bosch - Recreatie en toerisme in Nederland krijgen een
fatale klap in de nek als de overheid haar beleid niet wijzigt.
Verspreid over drie ministeries
Kirden onsamenhangende be
slissingen genomen, die fnui
kend zijn voor de recreatie-sec-
w, vinden voormannen uit de
iranche, waarin zo'n 230.000
nensen werkzaam zijn.
Iet ministerie van Landbouw,
natuurbeheer en Visserij heeft
'oor het recreatiebeleid tot 2010
duidelijke keuze gemaakt,
fe koers is verlegd naar een
leer op de kwaliteit - in plaats
tan kwantiteit - van de recreatie
ericht beleid. Het departement
'et daarin betere perspectieven
in te spelen op een indivi-
ueler recreatiegedrag.
'aar het landelijk budget voor
penluchtrecreatie van het mi-
rierie gaat met tien miljoen
«wen omlaag naar 40,5 mil-
Het budget voor bosbouw
aalt in 1992 met 15 procent en
het jaar daarop met 25
risme en recreatie er onder als
gemeenten het laten afweten.
De kwaliteit van de besteding
van vrije tijd staat op de tocht
en daar probeert de complete
branche, goed voor een omzet
van 32 miljard, zich nu tegen te
verzetten. Vooral ook omdat
steeds meer Nederlanders over
de grenzen of wat daarvan mag
overblijven hun vakanties gaan
doorbrengen. En de tanende be
langstelling vanuit het buiten
land voor de Nederlandse mo
lens, tulpen en stranden maakt
de positie van de recreatieve en
toeristische sector er niet
rooskleuriger beter op.
Door Theo Giele
Oudenbosch - Scholen en commercie
vormen nog geen swingende combina
tie. Toch bezit het reguliere onderwijs
een enorme know-how en faciliteiten,
die op de commerciële markt te gelde
kunnen worden gemaakt.
Tot voor enkele jaren waren alleen niet-ge-
subsidieerde, commerciële bureaus actief op
dit gebied.
Tegenwoordig, aangespoord door de rijks
overheid, bewegen zich meer en meer onder
wijsinstellingen zich op het gebied van de
commerciële cursussen. Maar het ontbreekt
het onderwijs aan geld en ervaring om die
cursussen effectief te verkopen. De scholen
zitten op een kist met goud, maar ze hebben
de sleutel niet.
Zo is het spreekwoordelijke gat in de markt
te omschrijven dat het Oudenbossche bedrijf
ECO probeert te vullen. ECO bemiddelt tus
sen de scholen en 'de markt'. Het bedrijf
zorgt voor de reclame, de werving en heel de
administratie van de commerciële cursus
sen. De school zorgt voor het gebouw, de
contacten met de docenten en een in de re
gio bekende en betrouwbare naam.
De formule lijkt te werken. In samenwer
king met het Dordtse Biesbosch-college, een
instelling voor middelbaar beroepsonder
wijs, zijn 42 cursussen op poten gezet. Het
project startte in september en levert nu al
winst op.
ECO is van oorsprong een commercieel bu
reau dat onder meer cursussen op het gebied
van automatisering, talen en bedrijfsecono
mie geeft. Er werken zo'n twaalf mensen in
vaste dienst en verder zijn zo'n zestig docen
ten op free-lancebasis aan ECO verbonden.
Een paar jaar geleden begon het reguliere
onderwijs zich met voorzichtige, onwennige
stapjes zich op de commerciële markt te be
geven. Het ministerie van Onderwijs vindt
dat van schoolgebouwen en kennis meer ge
bruik gemaakt moet worden. Ook na vier
uur 's middags zou een school dienst moeten
doen.
ECO-directeur Dirk-Jan Albers: „Voor ons
als commercieel instituut is deze ontwikke
ling nog niet echt bedreigend. Het reguliere
onderwijs mist de ervaring om de markt op
te gaan. Maar we moeten wel inzien dat het
op onderwijsgebied een grote voorsprong
heeft. Het heeft de gebouwen, de docenten
en het lesmateriaal. Het reguliere kan veel
goedkoper werken en zal op den duur wel
een zeer bedreigende factor voor ons wor
den".
ECO wilde niet met de armen over elkaar de
ontwikkelingen afwachten. „We hebben
toen een rapport geschreven waarin we in
gingen op de mogelijkheden van samenwer
king tussen het reguliere en het particuliere
onderwijs".
Dat rapport kwam onder de aandacht van
de directie van het Dordtse Biesboschcolle-
ge. Deze MBO-instelling werd voor ECO een
'proeftuin', zoals Albers het uitdrukt. Bij het
ingaan van het schooljaar '91-'92 startten
ECO/Biesboschcollege de eerste commer^
ciële cursussen. Behalve in Dordrecht wordt
ook in Gorinchem, Barendrecht en Sleeu-
wijk les gegeven. „We bieden nu 42 cursus
sen aan. Het pakket gaat groeien tot 80 cur
sussen".
Zo'n 350 mensen hebben zich in dat eerste
half jaar aangemeld als cursist. Vooral de
computer- en de boekhoudkundige cursus
sen lopen erg goed. Maar ECO wil zich niet
alleen op de particuliere markt richten. Als
voorbeeld noemt Albers milieutechniek als
cursus waar vooral gemeenten en water
schappen in geïnteresseerd zijn.
Albers wil zich vooral richten op lessen op
het niveau van het middelbaar beroepson
derwijs. „Dit niveau biedt de mogelijkheid
tot een breed pakket cursussen. Maar we
sluiten niet uit dat we, in de vorm van ver
volgcursussen ook op HBO-niveau actief
worden".
ECO is inmiddels in onderhandeling met een
onderwijsinstelling in West-Brabant om
naar het Dordtse model een samenwerking
op te zetten. De reacties in het onderwijs
zijn'wat onwennig. „Traditioneel staan ze al
wat afwachtend tegenover het commercieel
bedrijfsleven. Anderzijds zitten ze ver
schrikkelijk in hun maag met het gegeven
dat ze die markt wel op moeten".
Ook de rijksoverheid heeft nog geen echt
consequente houding ingenomen. Een school
die met het geven van cursussen 'buiten
schooltijd' geld verdient, wordt gekort op de
rijksbijdrage.
„Er zijn dus allerlei sluipweggetjes nodig
om zo'n school er toch iets aan te laten ver
dienen. De school kan bijvoorbeeld een
stichting oprichten die formeel cursussen
verzorgt. Die stichting laat je dan weer ge
schenken aan de school geven".
bi] irocent.
het
jet ministerie van Economische
wil in 1993 de subsidie
16 miljoen voor het op peil
ouden van de toeristische in-
®ructuur schrappen en door
emnigingen bij Verkeer en
wtastaat lijkt sluiting van tien
®alen nabij.
e Recron, de organisatie van
ereatie-ondernemers is van
ring dat er intensiever met de
moet worden samen-
is i? °§en van secreta-
j.van der Zee is dat vooral
0In het komende bestuurs
lum op te lossen.
1 wijst op Brussel, waar be
fesingen
j.
aie
voorbereid worden,
!ehKV0?r ons bemaal gevolgen
on/n »Als wij hier de macht
ïw T eniëe grip delegeren aan
Ij 0verheden, is er maar één
c' an h t a 8ehjk: Den Haag is
4 an het doodbloeden".
rpiti,ecron wil dan ook meer op-
few/1 "?et Vereniging van
iet pjerlandse Gemeenten. Een
i iteinrioVMStis?'1 aanh°d komt
!eS' 'oedp 8emeente ten
en andersom lijden toe-
Van onze redactie economie
Sint Truiden - Begemann,
het bedrijvenconglomeraat
van Joep van den Nieuwen-
huyzen, krijgt het voor het
zeggen bij auto-onderdelen-
fabrikant Volvo Car (VCST)
in het Belgische Sint Trui
den.
Begemann heeft van NedCar, de
opvolger van Volvo Car, 55 pro
cent van de aandelen van dit be
drijf gekocht. De rest komt in de
handen van vier Belgische inves
teringsmaatschappijen.
Bij VCST werken 900 mensen.
De omzet bedroeg vorig jaar on
geveer 330 miljoen gulden.
Driekwart van de produktie
wordt afgenomen door de Ned-
Car-fabriek in Born. Het bedrijf
maakt behalve ondertreinen ook
traploze versnellingsbakken en
levert daarnaast hoogwaardige
onderdelen aan onder meer de
computerindustrie.
De overname komt niet als een
verrassing. NedCar kondigde al
eerder aan Volvo Car in Sint
Truiden te willen verkopen, nu
het in sterk afgeslankte vorm
verder moet gaan als produktie-
bedrijf voor Volvo-Zweden en
het Japanse Mitsubishi.
Verrassend is wel dat het Bege
mann is geworden, omdat dit be
drijf in de autobranche nog een
buitenstaander is en Van den
Nieuwenhuyzen bovendien de
laatste tijd aan zware kritiek on
derhevig is.
Beleggers verwijten hem blinde
koopwoede, terwijl financiële
deskundigen ook vraagtekens
plaatsen bij de financiële positie
van het bedrijf. Mede daardoor
mislukte onlangs de overname
van koelapparaten-fabrikant
Grasso.
Hoeveel Begemann voor het
VCST-aandelenpakket heeft
moeten betalen, wilde NedCar-
topman Sevenstern gisteren niet
zeggen. VCST-directeur L. van
Kauter zei dat meer partijen be
langstelling hadden voor het be
drijf, maar Jat Begemann uit
eindelijk de beste papieren bleek
te hebben. Hij weigerde dat na
der toe te lichten.
Van den Nieuwenhuyzen toonde
zich bijzonder ingenomen met de
nieuwste aanwinst. Het is vol
gens hem niet alleen de honder-
ste overname sinds hij tien jaar
geleden begon met bedrijven op
te kopen, maar ook een hele
waardevolle.
Volgens Van den Nieuwenhuy
zen is over de overname meer
dan een jaar onderhandeld. Hij
verwacht dat de aankoop een
gunstige invloed zal hebben op
de winstontwikkeling van Bege
mann, omdat de financierings
kosten van de overname lager
zijn dan het bedrijfsresultaat
van VCST. Begemann hoeft vol
gens hem voor de overname geen
nieuwe aandelen uit te geven.
Van den Nieuwenhuyzen wil
VCST omvormen tot de belang
rijkste maatschappij van de in
dustriële toeleveringsbedrijven
van de Begemann Groep. Een
groot voordeel is volgens hem
dat VCST zich in de nieuwe op
zet niet hoeft te beperken tot le
veranties aan een merk, maar
aan meerdere autofabrikanten
onderdelen mag leveren.
De Begemann-topman heeft
daarnaast hoge verwachtingen
van de hoogwaardige traploze
versnellingsbakken die VCST
ontwikkeld heeft en op de markt
brengt. Verder kunnen er tal van
dwarsverbanden gelegd worden
met de meer dan honderd andere
bedrijven van de Begemann
Groep. Van den Nieuwenhuyzen
noemde als voorbeeld de leve
ring van auto-onderdelen aan
Rusland, waar Begemann belan
gen heeft in een aantal bedrijven
in deze branche.
Dankzij de overname van VCST
krijgt Begemann bovendien de
beschikking over een zogeheten
coördinatiecentrum in België,
een fiscale constructie die zeer
gunstige financieringsmogelijk
heden biedt. „Mooi meegeno
men, dat wel, maar daarom heb
ben we het bedrijf niet gekocht",
benadrukte Van den Nieuwen
huyzen.
NedCar-topman Sevenstern be
klemtoonde dat de overname
niet betekent dat de banden tus
sen VCST en NedCar doorge
knipt worden. Zo is contractueel
vastgelegd dat VCST tot 1996 de
ondertreinen en versnellings
bakken zal blijven toeleveren
voor de huidge 400-serie. Maar
ook daarna maakt het bedrijf
volgens hem een goede kans om
ingeschakeld te worden bij de
produktie van de opvolger.
Volgens VCST-directeur Van
Kauter krijgt het bedrijf nu een
flinke steun in de rug bij het uit
voeren van al langer bestaande
plannen. Zo wil VCST veel min
der afhankelijk worden van
NedCar en ook aan andere on
dernemingen hoogwaardige on
derdelen gaan leveren. Bege
mann is bereid de investeringen
die daarvoor nodig zijn beschik
baar te stellen, beklemtoonde
hij.
Begemann behaalde vorig jaar
een omzet van ongeveer ander
half miljard gulden. Er werken
verdeeld over 99 werkmaat
schappijen in 25 landen ruim
10.000 mensen. De activiteiten
liggen voornamelijk op de terrei
nen energie, voeding, milieu,
transport en dienstverlening.
Assen - De Boer Winkelbedrijven heeft in 1991 een omzet be
reikt van 1,3 miljard gulden, een stijging van 6,8 procent ver
geleken met 1990. Het resultaat na belastingen is echter min
der dan over het topjaar 1990, toen 27,5 miljoen werd ver
diend.
Dit is onder meer het gevolg van onder meer tegenvallende
aanloopkosten bij de uitbreiding van het drogisterijennetwerk
tot 125 vestigingen (1990:106) en bij de invoering van huismer
ken voor de supermarkten. Ook was de marktontwikkeling aan
het eind van het jaar minder gunstig, waardoor de omzet van
de supermarkten lager was dan voorzien.
De definitieve resultaten worden over twee maanden gepubli
ceerd.
Beijing - Het noodlijdende Amerikaanse autoconcern General
Motors gaat in samenwerking met een eveneens in problemen
verkerende Chinees bedrijf kleine vrachtwagens maken voor de
Chinese markt. GM maakte de joint venture met het Chinese
autobedrijf Gouden Beker gisteren bekend.
De GM-woordvoerder zei dat de samenwerking de tweede helf
van dit jaar zal beginnen. De bedoeling is dat dit jaar nog 600 a
1.000 'pickups' worden geproduceerd. De woordvoerder zei dat
ernaar wordt gestreefd dat het aantal tegen 1998 oploopt tot
50.000 stuks per jaar. Het is de bedoeling dat in die periode
ook steeds meer onderdelen van de vrachtwagentjes in China
worden gefabriceerd.
Stuttgart - De winst van de Duitse sportwagenfabrikant Por
sche is in het eind juli 1991 afgelopen boekjaar flink gedaald
van 57 miljoen mark tot 17,1 miljoen mark bij een bescheiden
vermindering van de omzet met 1,2 procent tot 3,1 miljard
mark. Het dividend wordt met drie mark verlaagd tot tien
mark per preferent aandeel en negen mark per gewoon aan-
deel.
De autoverkoop verminderde het afgelopen boekjaar van
30.203 tot 26.179 wagens. De orderontvangst is gedurende de
eerste maanden van het lopende jaar afgenomen onder invloed
van de internationale economische zwakte. Porsche verwacht
daarom een verdere vermindering van de afzet, waarbij Duits
land en Japan naar verhouding de beste verkoopresultaten zul
len opleveren.
IJmuiden - Hoogovens IJmuiden heeft op grond van de markt
ontwikkelingen besloten de produktie van knuppels (halffabri
katen voor lange staalprodukten) structureel te verminderen
van één miljoen tot ongeveer 750.000 ton per jaar. Daar zijn
100 arbeidsplaatsen bij betrokken. Er is geen sprake van ge
dwongen ontslagen.
Als redenen noemt Hoogovens de aanhoudend zeer lage op-
brengstprijzen voor lange produkten als gevolg van de sterke
toeneming van de invoer tegen lage prijzen uit Oost-Europa en
de agressieve prijspolitiek van de kleine bedrijven op grond
van de lage schrootprijs.
Rio de Janeiro - Brazilië, van oudsher de grootste koffieprodu
cent van de wereld, zal dit jaar de kleinste hoeveelheid koffie
produceren van de afgelopen tien jaar.
Volgens officiële verwachtingen zal de oogst van het seizoen
1992/93 onder de 25 miljoen zakken van zestig kilo liggen. Het
Amerikaanse ministerie van Landbouw heeft met behulp van
satellietgegevens berekend dat de opbrengst bij de 22 miljoen
zakken zal blijven steken.
Gewoonlijk produceerde Brazilië 30 tot 35 miljoen zakken. De
daling van de Braziliaanse koffieproduktie is te wijten aan de
lage koffieprijzen op de wereldmarkt.
Frankfurt - De reële groei van het bruto nationaal produkt
(bnp) van West-Duitsland is vorig jaar verminderd tot 3,2 pro
cent. In 1990 was er nog een groei van 4,5 procent, het hoogste
niveau in veertien jaar. De toeneming van de particuliere con
sumptie halveerde vorig jaar tot 2,4 procent.
De president van de Bundesbank Schlesinger voorspelde in het
weekeinde dat de toeneming van het Westduitse bnp dit jaar
verder zal afnemen tot 1,5 2,5 procent. In het gebied van de
voormalige DDR voorziet hij een groei van ongeveer tien pro
cent, maar dat zal voor het hele land weinig gewicht in de
schaal leggen.
New York - Het Amerikaanse olieconcern Chevron gaat 2500
banen schrappen, zo heeft bestuursvoorzitter Ken Derr zijn
personeel gisterenvia een wereldomvattende satellietverbin
ding laten weten. Derr verklaarde tevens dat er over het vierde
kwartaal een voorziening wordt getroffen van ongeveer 270
miljoen dollar.
Chevron gaat een reeks maatrgelen nemen, die de financiële
prestaties moeten verbeteren en de kosten moeten verminde
ren. Het meerendeel van de voorziening is bestemd voor de raf
finaderij in Port Arthur in Texas. Later dit jaar valt een besluit
wat er precies met de raffinaderij gaat gebeuren.
Een werknemer van Reko verplaatst een bundel samen
geperste plastic flessen. - FOTO ANP
Beek - Binnen vier maanden moet de kunststof-industrie met
het ministerie van Milieu sluitende en concrete afspraken ge
maakt hebben over herverwerking van kunststof-afval. Dat
zelfde geldt ook voor het kunststof-afval uit de land- en tuin
bouw en voor de komende twee jaar moet er ook duidelijkheid
zijn over de herverwerking van kunststof-afvalstroom uit win
kels, diensten, kantoren en huishoudens, goed voor de helft van
alle kunststof-afval.
Dat zei minister Alders gisteren bij de opening van recycling
bedrijf Reko in Beek. Hij vindt dat de afspraken met de kunst
stof-industrie over het indammen van de plastic-afvalberg veel
te langzaam verlopen. Op dit moment wordt in Nederland nog
maar vijftien procent van het kunststof afval gerecycled.
(ADVERTENTIE)
Hogeschool
10.00-14.00 uur
voorlichtingsronden:
10.00 uur, 11.00 uur en 12.00 uur
Zeeland Edisonweg 4
Tel. 01184-89242