kort 'Woensdrecht' wil miljardenklus ECT en Pakhoed willen gezamenlijk investeren op Maasvlakte okker en Koninklijke Luchtmacht azen op Amerikaanse order ECO brengt onderwijs en commercie bijeen 'Nekslag dreigt voor de recreatie-branche' Begemann neemt Belgische dochter NedCar over *etersburg et betoging Open dag, zaterdag 18 januari ECONOMIE A5 D Irije aord door mafia raatl beschuldigd |op in Italië |or toetreding EG AH voert betalen met pasje in aïïe supermarkten in ECONOMIE kort Resultaat De Boer achteruit GM sluit joint venture met China Flinke winstdaling Porsche Honderd banen weg bij Hoogovens Koffieproduktie Brazilië verminderd Groei Westduitse economie verminderd Chevron haalt streep door 2500 banen 'Snel afspralten over kunststof afval' HTS/HL0 4382 Nw Vlissingen te A4 DE STEM DONDERDAG 16 JANUARI 1992 leringspartij FLN heeft llectieve presidentschap In Algiers voor het eerst Ivan de nieuwe zelfbe- Idelijk is wie in Algerije I heeft, lijkt het erop dat ld deze raad heeft inge. Ihap. leeft gisteren de andere laduwparlement te vor- li van de partijen die op [parlementsverkiezingen is dat de Staatsraad in i 133 aanhangers van het Br de interim-voorzitter itij zouden zich aan 'inti- kg gemaakt. t de moord, hst dat het ministerie van Idy's later ook vermoorde leen onderzoek had inge- Ihtmacht van de Italiaanse Ichuldiging gesteld wegens Ig van de grondwettelijke laals Lamberto Bertolucci, anco Ferri. Zij zouden in- hebben gelogen over de uig boven het eilandje Us- |1 mensen het leven. It het vliegtuig uit de lucht eraals een onderzoek is be- Jvoor een parlementaire on- lllen wie verantwoordelijk i de handel gebracht waar- Iftige stof is opgepept. De ■it met het inbeslagnemen, i in de buurt van Padua en wijn bleek te zijn opge- |te. j dat ook als pesticide wordt flijk maar kan wel op den hofd- en maagpijn en duize- Ijnfabrikanten gebruikt om le voorkomen dat het drui- laties verricht. Vorige week lt gevangenisstraffen van 16 het gebruik van methylal- riem Brundtland heeft zich gelaten over een mogelijke 'uropese Gemeenschap, buitenlandse en veiligheids- -lid te worden. Wij moeten zijn waar de beslissingen aal-democratische premier, 'finitieve beslissing over een loet zijn van een 'omvangrij- half-april met een defintief remers spraken de verwach- zal uitspreken voor toetre- /an de Europese Vrijhandel- 172 al eerder een poging on- schap aan te sluiten. De po- aal-democratische regering referendum over de kwestie; ak zich uit tegen een EG-lid- e president, Boris Jeltsin, tomen, waar woedende beto-, t protest tegen zijn econoffli- nt werd uitgejouwd toen doskou na grootste stad in Je#- Jeltsin met een bittere glimlacbl Dat de vrijlating van de P»'2®, begin deze maand, zou leiden» een aanzienlijke kritiek op sin, die afgelopen zomer op top van zijn populariteit w' gekozen tot president, was voorzien. Maar de enorme pffl stijgingen, soms tot 50 maa' hebben zelfs de grootste peSS misten verrast. Overal in het land neemt de o tevredenheid toe. In ver®ch dene kolenmijngebieden, die v essentieel belang zijn voor Russische economie, is gewa(0_ schuwd voor stakingsacties gen de prijsverhogingen. In het Koeznetsk-bekken (K° bass), waar Jeltsin vorig jaar op handen werd gedragen, de arbeiders geschokt door enorme vlucht die de PnJ hebben genomen en volgens v bondsleiders rijp voor staking jtterdant (anp) - De Rotterdamse havenbedrijven ECT en Pakhoed overwegen samen te werken bij het realiseren van nieuwe containerter minals op de Maasvlakte. S^ds eind vorig jaar zijn daarover gesprekken gaande, onder leiding v.an oud-minister Winsemius. Ook de Rotterdamse havenwethouder Smit en hoge ambtenaren van de minis- teries van Verkeer en Waterstaat en Economische zaken zijn bij de onder handelingen betrokken. ECT is verte genwoordigd door de Raad van Bestuur en de aandeelhouders Nedlloyd, Inter- natio-Müller en Nederlandse Spoorwe gen. Volgens directeur H. Schut van ECT wordt bekeken hoe de plannen van ECT en Pakhoed op elkaar zijn af te stemmen. „Daarbij liggen vele scena rio's op tafel. Gezamenlijk bouwen en exploiteren van containerterminals is een serieuze optie". Uiteindelijjk doel is het bereiken van overeenstemming over de toekomst van de Maasvlakte. De containeractivitei ten vormen immers het zwaartepunt in het Ontwerp Havenplan 2010 van de gemeente Rotterdam". ECT heeft enige tijd geleden een groot investeringsplan gepresenteerd onder de naam Delta 2000-8. Dat plan voor ziet in de aanleg van een groot centrum met acht containerterminals op de Maasvlakte. Ook Pakhoed studeert hard op nieuwe overslaglocaties op de Maasvlakte voor containerdochter Unitcentre. Met de ECT-plannen is een investering van 2,5 miljard gulden gemoeid. Pak hoed houdt volgens directie-secretaris B.O. Noorduyn rekening met een inves tering van 200 miljoen gulden. Bij ECT werken ongeveer 2800 mensen (inclusief de ingehuurden) en bij Pak hoed-dochter Unitcentre ruim 400. Volgens Pakhoed is het nemen van een aandelen belang in ECT absoluut niet aan de orde. Maar ECT zelf heeft wel een 'aandeelhoudersprobleem', beaamt directeur Schut. De aandeelhouders In- ternatio-Müller en Nedlloyd (elk 44 procent) zouden beide van hun pakket af willen. „Internatio heeft dat officieel aangekondigd en Nedlloyd verspreidt onduidelijke berichten". Voor de financiering van het plan Delta 2000-8 heeft ECT een kapitaalkrach tige aandeelhouder nodig die een be langrijk deel van de investering voor zijn rekening kan nemen. ECT kampt daarenboven met geldproblemen door dat het bedrijf slecht rendeert. Van onze verslaggever Hoogerheide - 'Woensdrecht' maakt kans vanaf 1995 iperatiekamer te worden voor de modernisering van «tientallenF-16's. Twee Woensdrechtse bedrijven, te weten Fokker Aircraft Service (FAS) en het Depot Mechanisch Vliegtuigmaterieel en Straalmo toren (DMVS) van de Konink lijke Luchtmacht denken aan spraak te maken op - delen van -de miljardenorder van de Ame rikaanse F-16-bouwer General Dynamics. Staatssecretaris Van Voorst tot Voorst (Defensie) en de Ameri- se onderminister van De fensie Atwood werden het deze week eens over een onderhouds- reparatieprogramma, waar mee de levensduur van in totaal 170 F-16's uit Nederland, België, Noorwegen en Denemarken eens zolang wordt. Met dat karwei, goed voor enige honderden arbeidsplaatsen, is fan onze redactie economie Zaandam - Binnen enkele jaren ;unnen klanten in alle ongeveer i50 supermarkten van Albert leijn betalen met hun bankpas- AH heeft daarover gisteren ivereenstemming bereikt met leaNet, de organisatie die na mens de banken het elektronisch letaleil regelt. Albert Heijn is de eerste super- narktketen die het eens is ge worden met BeaNet. De recente ging van de tarieven die leaNet in rekening brengt heeft lirect geleid tot de overeen- lomst. Albert Heijn nam al proeven met elektronisch betalen in 27 filia len. 2,1 miljard gulden gemoeid. De operatie moet voor de eeuwwis seling zijn afgerond. Er is nog niet besloten wie welke operatie gaat uitvoeren. Een woordvoerder van Fokker heeft echter 'de stellige ver wachting' dat een aanzienlijk deel van de opdracht naar de vestiging in Woensdrecht gaat. „Wij zijn contractpartner van General Dynamics", verklaart een Fokker-woordvoerder dat optimisme. Meer wil hij er niet over kwijt. Binnen een straal van duizend meter van de Woensdrechtse Fokker-vestiging meent lucht- machtvoorlichter majoor Baltus- seii dat het eigen Depot MVS eveneens kans maakt op de or der. „Onze commandant kolonel Wil- lems wijst erop dat het zelf door Defensie uitvoeren van langlo pende onderhoudsprojecten doelmatig en voordeliger is", al dus Baltussen. Het depot kan zonodig al in 1993 beginnen met het Pacer-Slip- deel van het project, de vervan ging van de dragende delen van de F-16. Daarna staat de modernisering van de F-16 vloot op de rol, waardoor de huidige levensduur van de vliegtuigen wordt ver dubbeld. Of Woensdrecht straks inder daad de operatiekamer voor deze straaljagers wordt, hangt af van de hoogte van de offertes. De Amerikanen zijn bereid Europese afnemers voor 80 pro cent bij het project te betrekken, dan wel voor eenzelfde bedrag compensatieorders te verstrek ken. Voorwaarde is wel dat de Europese bedrijven niet te duur zijn. Anders bedraagt de Euro pese inbreng 'slechts' 58 procent. Alters: 'Het regulier onderwijs mist de kennis om de markt op te gaan'. FOTO DE STEM BEN STEFFEN Van onze verslaggever Den Bosch - Recreatie en toerisme in Nederland krijgen een fatale klap in de nek als de overheid haar beleid niet wijzigt. Verspreid over drie ministeries Kirden onsamenhangende be slissingen genomen, die fnui kend zijn voor de recreatie-sec- w, vinden voormannen uit de iranche, waarin zo'n 230.000 nensen werkzaam zijn. Iet ministerie van Landbouw, natuurbeheer en Visserij heeft 'oor het recreatiebeleid tot 2010 duidelijke keuze gemaakt, fe koers is verlegd naar een leer op de kwaliteit - in plaats tan kwantiteit - van de recreatie ericht beleid. Het departement 'et daarin betere perspectieven in te spelen op een indivi- ueler recreatiegedrag. 'aar het landelijk budget voor penluchtrecreatie van het mi- rierie gaat met tien miljoen «wen omlaag naar 40,5 mil- Het budget voor bosbouw aalt in 1992 met 15 procent en het jaar daarop met 25 risme en recreatie er onder als gemeenten het laten afweten. De kwaliteit van de besteding van vrije tijd staat op de tocht en daar probeert de complete branche, goed voor een omzet van 32 miljard, zich nu tegen te verzetten. Vooral ook omdat steeds meer Nederlanders over de grenzen of wat daarvan mag overblijven hun vakanties gaan doorbrengen. En de tanende be langstelling vanuit het buiten land voor de Nederlandse mo lens, tulpen en stranden maakt de positie van de recreatieve en toeristische sector er niet rooskleuriger beter op. Door Theo Giele Oudenbosch - Scholen en commercie vormen nog geen swingende combina tie. Toch bezit het reguliere onderwijs een enorme know-how en faciliteiten, die op de commerciële markt te gelde kunnen worden gemaakt. Tot voor enkele jaren waren alleen niet-ge- subsidieerde, commerciële bureaus actief op dit gebied. Tegenwoordig, aangespoord door de rijks overheid, bewegen zich meer en meer onder wijsinstellingen zich op het gebied van de commerciële cursussen. Maar het ontbreekt het onderwijs aan geld en ervaring om die cursussen effectief te verkopen. De scholen zitten op een kist met goud, maar ze hebben de sleutel niet. Zo is het spreekwoordelijke gat in de markt te omschrijven dat het Oudenbossche bedrijf ECO probeert te vullen. ECO bemiddelt tus sen de scholen en 'de markt'. Het bedrijf zorgt voor de reclame, de werving en heel de administratie van de commerciële cursus sen. De school zorgt voor het gebouw, de contacten met de docenten en een in de re gio bekende en betrouwbare naam. De formule lijkt te werken. In samenwer king met het Dordtse Biesbosch-college, een instelling voor middelbaar beroepsonder wijs, zijn 42 cursussen op poten gezet. Het project startte in september en levert nu al winst op. ECO is van oorsprong een commercieel bu reau dat onder meer cursussen op het gebied van automatisering, talen en bedrijfsecono mie geeft. Er werken zo'n twaalf mensen in vaste dienst en verder zijn zo'n zestig docen ten op free-lancebasis aan ECO verbonden. Een paar jaar geleden begon het reguliere onderwijs zich met voorzichtige, onwennige stapjes zich op de commerciële markt te be geven. Het ministerie van Onderwijs vindt dat van schoolgebouwen en kennis meer ge bruik gemaakt moet worden. Ook na vier uur 's middags zou een school dienst moeten doen. ECO-directeur Dirk-Jan Albers: „Voor ons als commercieel instituut is deze ontwikke ling nog niet echt bedreigend. Het reguliere onderwijs mist de ervaring om de markt op te gaan. Maar we moeten wel inzien dat het op onderwijsgebied een grote voorsprong heeft. Het heeft de gebouwen, de docenten en het lesmateriaal. Het reguliere kan veel goedkoper werken en zal op den duur wel een zeer bedreigende factor voor ons wor den". ECO wilde niet met de armen over elkaar de ontwikkelingen afwachten. „We hebben toen een rapport geschreven waarin we in gingen op de mogelijkheden van samenwer king tussen het reguliere en het particuliere onderwijs". Dat rapport kwam onder de aandacht van de directie van het Dordtse Biesboschcolle- ge. Deze MBO-instelling werd voor ECO een 'proeftuin', zoals Albers het uitdrukt. Bij het ingaan van het schooljaar '91-'92 startten ECO/Biesboschcollege de eerste commer^ ciële cursussen. Behalve in Dordrecht wordt ook in Gorinchem, Barendrecht en Sleeu- wijk les gegeven. „We bieden nu 42 cursus sen aan. Het pakket gaat groeien tot 80 cur sussen". Zo'n 350 mensen hebben zich in dat eerste half jaar aangemeld als cursist. Vooral de computer- en de boekhoudkundige cursus sen lopen erg goed. Maar ECO wil zich niet alleen op de particuliere markt richten. Als voorbeeld noemt Albers milieutechniek als cursus waar vooral gemeenten en water schappen in geïnteresseerd zijn. Albers wil zich vooral richten op lessen op het niveau van het middelbaar beroepson derwijs. „Dit niveau biedt de mogelijkheid tot een breed pakket cursussen. Maar we sluiten niet uit dat we, in de vorm van ver volgcursussen ook op HBO-niveau actief worden". ECO is inmiddels in onderhandeling met een onderwijsinstelling in West-Brabant om naar het Dordtse model een samenwerking op te zetten. De reacties in het onderwijs zijn'wat onwennig. „Traditioneel staan ze al wat afwachtend tegenover het commercieel bedrijfsleven. Anderzijds zitten ze ver schrikkelijk in hun maag met het gegeven dat ze die markt wel op moeten". Ook de rijksoverheid heeft nog geen echt consequente houding ingenomen. Een school die met het geven van cursussen 'buiten schooltijd' geld verdient, wordt gekort op de rijksbijdrage. „Er zijn dus allerlei sluipweggetjes nodig om zo'n school er toch iets aan te laten ver dienen. De school kan bijvoorbeeld een stichting oprichten die formeel cursussen verzorgt. Die stichting laat je dan weer ge schenken aan de school geven". bi] irocent. het jet ministerie van Economische wil in 1993 de subsidie 16 miljoen voor het op peil ouden van de toeristische in- ®ructuur schrappen en door emnigingen bij Verkeer en wtastaat lijkt sluiting van tien ®alen nabij. e Recron, de organisatie van ereatie-ondernemers is van ring dat er intensiever met de moet worden samen- is i? °§en van secreta- j.van der Zee is dat vooral 0In het komende bestuurs lum op te lossen. 1 wijst op Brussel, waar be fesingen j. aie voorbereid worden, !ehKV0?r ons bemaal gevolgen on/n »Als wij hier de macht ïw T eniëe grip delegeren aan Ij 0verheden, is er maar één c' an h t a 8ehjk: Den Haag is 4 an het doodbloeden". rpiti,ecron wil dan ook meer op- few/1 "?et Vereniging van iet pjerlandse Gemeenten. Een i iteinrioVMStis?'1 aanh°d komt !eS' 'oedp 8emeente ten en andersom lijden toe- Van onze redactie economie Sint Truiden - Begemann, het bedrijvenconglomeraat van Joep van den Nieuwen- huyzen, krijgt het voor het zeggen bij auto-onderdelen- fabrikant Volvo Car (VCST) in het Belgische Sint Trui den. Begemann heeft van NedCar, de opvolger van Volvo Car, 55 pro cent van de aandelen van dit be drijf gekocht. De rest komt in de handen van vier Belgische inves teringsmaatschappijen. Bij VCST werken 900 mensen. De omzet bedroeg vorig jaar on geveer 330 miljoen gulden. Driekwart van de produktie wordt afgenomen door de Ned- Car-fabriek in Born. Het bedrijf maakt behalve ondertreinen ook traploze versnellingsbakken en levert daarnaast hoogwaardige onderdelen aan onder meer de computerindustrie. De overname komt niet als een verrassing. NedCar kondigde al eerder aan Volvo Car in Sint Truiden te willen verkopen, nu het in sterk afgeslankte vorm verder moet gaan als produktie- bedrijf voor Volvo-Zweden en het Japanse Mitsubishi. Verrassend is wel dat het Bege mann is geworden, omdat dit be drijf in de autobranche nog een buitenstaander is en Van den Nieuwenhuyzen bovendien de laatste tijd aan zware kritiek on derhevig is. Beleggers verwijten hem blinde koopwoede, terwijl financiële deskundigen ook vraagtekens plaatsen bij de financiële positie van het bedrijf. Mede daardoor mislukte onlangs de overname van koelapparaten-fabrikant Grasso. Hoeveel Begemann voor het VCST-aandelenpakket heeft moeten betalen, wilde NedCar- topman Sevenstern gisteren niet zeggen. VCST-directeur L. van Kauter zei dat meer partijen be langstelling hadden voor het be drijf, maar Jat Begemann uit eindelijk de beste papieren bleek te hebben. Hij weigerde dat na der toe te lichten. Van den Nieuwenhuyzen toonde zich bijzonder ingenomen met de nieuwste aanwinst. Het is vol gens hem niet alleen de honder- ste overname sinds hij tien jaar geleden begon met bedrijven op te kopen, maar ook een hele waardevolle. Volgens Van den Nieuwenhuy zen is over de overname meer dan een jaar onderhandeld. Hij verwacht dat de aankoop een gunstige invloed zal hebben op de winstontwikkeling van Bege mann, omdat de financierings kosten van de overname lager zijn dan het bedrijfsresultaat van VCST. Begemann hoeft vol gens hem voor de overname geen nieuwe aandelen uit te geven. Van den Nieuwenhuyzen wil VCST omvormen tot de belang rijkste maatschappij van de in dustriële toeleveringsbedrijven van de Begemann Groep. Een groot voordeel is volgens hem dat VCST zich in de nieuwe op zet niet hoeft te beperken tot le veranties aan een merk, maar aan meerdere autofabrikanten onderdelen mag leveren. De Begemann-topman heeft daarnaast hoge verwachtingen van de hoogwaardige traploze versnellingsbakken die VCST ontwikkeld heeft en op de markt brengt. Verder kunnen er tal van dwarsverbanden gelegd worden met de meer dan honderd andere bedrijven van de Begemann Groep. Van den Nieuwenhuyzen noemde als voorbeeld de leve ring van auto-onderdelen aan Rusland, waar Begemann belan gen heeft in een aantal bedrijven in deze branche. Dankzij de overname van VCST krijgt Begemann bovendien de beschikking over een zogeheten coördinatiecentrum in België, een fiscale constructie die zeer gunstige financieringsmogelijk heden biedt. „Mooi meegeno men, dat wel, maar daarom heb ben we het bedrijf niet gekocht", benadrukte Van den Nieuwen huyzen. NedCar-topman Sevenstern be klemtoonde dat de overname niet betekent dat de banden tus sen VCST en NedCar doorge knipt worden. Zo is contractueel vastgelegd dat VCST tot 1996 de ondertreinen en versnellings bakken zal blijven toeleveren voor de huidge 400-serie. Maar ook daarna maakt het bedrijf volgens hem een goede kans om ingeschakeld te worden bij de produktie van de opvolger. Volgens VCST-directeur Van Kauter krijgt het bedrijf nu een flinke steun in de rug bij het uit voeren van al langer bestaande plannen. Zo wil VCST veel min der afhankelijk worden van NedCar en ook aan andere on dernemingen hoogwaardige on derdelen gaan leveren. Bege mann is bereid de investeringen die daarvoor nodig zijn beschik baar te stellen, beklemtoonde hij. Begemann behaalde vorig jaar een omzet van ongeveer ander half miljard gulden. Er werken verdeeld over 99 werkmaat schappijen in 25 landen ruim 10.000 mensen. De activiteiten liggen voornamelijk op de terrei nen energie, voeding, milieu, transport en dienstverlening. Assen - De Boer Winkelbedrijven heeft in 1991 een omzet be reikt van 1,3 miljard gulden, een stijging van 6,8 procent ver geleken met 1990. Het resultaat na belastingen is echter min der dan over het topjaar 1990, toen 27,5 miljoen werd ver diend. Dit is onder meer het gevolg van onder meer tegenvallende aanloopkosten bij de uitbreiding van het drogisterijennetwerk tot 125 vestigingen (1990:106) en bij de invoering van huismer ken voor de supermarkten. Ook was de marktontwikkeling aan het eind van het jaar minder gunstig, waardoor de omzet van de supermarkten lager was dan voorzien. De definitieve resultaten worden over twee maanden gepubli ceerd. Beijing - Het noodlijdende Amerikaanse autoconcern General Motors gaat in samenwerking met een eveneens in problemen verkerende Chinees bedrijf kleine vrachtwagens maken voor de Chinese markt. GM maakte de joint venture met het Chinese autobedrijf Gouden Beker gisteren bekend. De GM-woordvoerder zei dat de samenwerking de tweede helf van dit jaar zal beginnen. De bedoeling is dat dit jaar nog 600 a 1.000 'pickups' worden geproduceerd. De woordvoerder zei dat ernaar wordt gestreefd dat het aantal tegen 1998 oploopt tot 50.000 stuks per jaar. Het is de bedoeling dat in die periode ook steeds meer onderdelen van de vrachtwagentjes in China worden gefabriceerd. Stuttgart - De winst van de Duitse sportwagenfabrikant Por sche is in het eind juli 1991 afgelopen boekjaar flink gedaald van 57 miljoen mark tot 17,1 miljoen mark bij een bescheiden vermindering van de omzet met 1,2 procent tot 3,1 miljard mark. Het dividend wordt met drie mark verlaagd tot tien mark per preferent aandeel en negen mark per gewoon aan- deel. De autoverkoop verminderde het afgelopen boekjaar van 30.203 tot 26.179 wagens. De orderontvangst is gedurende de eerste maanden van het lopende jaar afgenomen onder invloed van de internationale economische zwakte. Porsche verwacht daarom een verdere vermindering van de afzet, waarbij Duits land en Japan naar verhouding de beste verkoopresultaten zul len opleveren. IJmuiden - Hoogovens IJmuiden heeft op grond van de markt ontwikkelingen besloten de produktie van knuppels (halffabri katen voor lange staalprodukten) structureel te verminderen van één miljoen tot ongeveer 750.000 ton per jaar. Daar zijn 100 arbeidsplaatsen bij betrokken. Er is geen sprake van ge dwongen ontslagen. Als redenen noemt Hoogovens de aanhoudend zeer lage op- brengstprijzen voor lange produkten als gevolg van de sterke toeneming van de invoer tegen lage prijzen uit Oost-Europa en de agressieve prijspolitiek van de kleine bedrijven op grond van de lage schrootprijs. Rio de Janeiro - Brazilië, van oudsher de grootste koffieprodu cent van de wereld, zal dit jaar de kleinste hoeveelheid koffie produceren van de afgelopen tien jaar. Volgens officiële verwachtingen zal de oogst van het seizoen 1992/93 onder de 25 miljoen zakken van zestig kilo liggen. Het Amerikaanse ministerie van Landbouw heeft met behulp van satellietgegevens berekend dat de opbrengst bij de 22 miljoen zakken zal blijven steken. Gewoonlijk produceerde Brazilië 30 tot 35 miljoen zakken. De daling van de Braziliaanse koffieproduktie is te wijten aan de lage koffieprijzen op de wereldmarkt. Frankfurt - De reële groei van het bruto nationaal produkt (bnp) van West-Duitsland is vorig jaar verminderd tot 3,2 pro cent. In 1990 was er nog een groei van 4,5 procent, het hoogste niveau in veertien jaar. De toeneming van de particuliere con sumptie halveerde vorig jaar tot 2,4 procent. De president van de Bundesbank Schlesinger voorspelde in het weekeinde dat de toeneming van het Westduitse bnp dit jaar verder zal afnemen tot 1,5 2,5 procent. In het gebied van de voormalige DDR voorziet hij een groei van ongeveer tien pro cent, maar dat zal voor het hele land weinig gewicht in de schaal leggen. New York - Het Amerikaanse olieconcern Chevron gaat 2500 banen schrappen, zo heeft bestuursvoorzitter Ken Derr zijn personeel gisterenvia een wereldomvattende satellietverbin ding laten weten. Derr verklaarde tevens dat er over het vierde kwartaal een voorziening wordt getroffen van ongeveer 270 miljoen dollar. Chevron gaat een reeks maatrgelen nemen, die de financiële prestaties moeten verbeteren en de kosten moeten verminde ren. Het meerendeel van de voorziening is bestemd voor de raf finaderij in Port Arthur in Texas. Later dit jaar valt een besluit wat er precies met de raffinaderij gaat gebeuren. Een werknemer van Reko verplaatst een bundel samen geperste plastic flessen. - FOTO ANP Beek - Binnen vier maanden moet de kunststof-industrie met het ministerie van Milieu sluitende en concrete afspraken ge maakt hebben over herverwerking van kunststof-afval. Dat zelfde geldt ook voor het kunststof-afval uit de land- en tuin bouw en voor de komende twee jaar moet er ook duidelijkheid zijn over de herverwerking van kunststof-afvalstroom uit win kels, diensten, kantoren en huishoudens, goed voor de helft van alle kunststof-afval. Dat zei minister Alders gisteren bij de opening van recycling bedrijf Reko in Beek. Hij vindt dat de afspraken met de kunst stof-industrie over het indammen van de plastic-afvalberg veel te langzaam verlopen. Op dit moment wordt in Nederland nog maar vijftien procent van het kunststof afval gerecycled. (ADVERTENTIE) Hogeschool 10.00-14.00 uur voorlichtingsronden: 10.00 uur, 11.00 uur en 12.00 uur Zeeland Edisonweg 4 Tel. 01184-89242

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 5