pest: V. de stem DE 5 JAAR POLITIEI TELEFONISCHE MARKETING IS NIET TE STUITEN E 2 Badhokjes Roodgloeiend TT1 door Bert van Velzen Code Wie Zorgen Stem ZATERDAG 11 JANUAR1199; ijf jaar is hoofdcommissaris van p Amsterdam, komend uitj qen. In die jaren heeft (Erik) Nordholt (52) bij hert ten merken méér te willen alleen manager/politieche gelopen weken en maandi hij regelmatig in de public uitlatingen waarin zijn zo klinkt. Over de allochtone ('klasse van nieuwe kar Over zijn partij, de PvdA, altijd weinig heeft willen t met toenemende crimin| onveiligheid. Over de mensen, die de dupe wc roofovervallen en inbrake in de steek gelaten vo korps kwam de laatste van het afgelopen jaar rr op onaangename wijzt nieuws met corruptiesc en schorsingen. Daarne de Amsterdamse aar straatroof, bank- en roof' een opmerkelijk succes, terview neemt hoofdco Nordholt de tijd zijn opv^ verduidelijken. Door Rinze Brandsma Vlakbij zijn bureau staat ed ren van vaderlands merk. Vil geit bij wijze van ArbeidsvitJ pianoconcert van Mozart. altijd, trouwens. (Lachenc heerlijk. Draai het dus d<j Voor 95% Mozart, ja, daar mijn hobby." Nordholt, in uniform, praat den toon. Regelmatig v bruine ogen glinsteren dan. Eind oktober sprak u in de j op de bijeenkomst van de gri dré van der Louw. Dat ging\ voel van onveiligheid. Socia ten bemoeien zich daar te vond u. „Ik was uitgenodigd all droeg mijn uniform niet. het vraagstuk veiligheid/on de grote steden wel eens ed langrijkste vraagstukken van de jaren '90. Ik heb zegd: (on)veiligheid is voor stuk voor de gewone ma welgestelden hebben wd meest te vrezen, maar krachtigen hebben het me Rijke mensen kunnen zicj kunnen zich wapenen teg lige vormen van crimina kijkt naar de binnenstedel wijken van de stad, dan zl der welgestelden lijden of onder straatroof, onder ro| „De PvdA heeft zich daaij bekommerd. Al begint Amsterdam, een kenterinl „Ik herinner me Joop defl wonderde ik zeer. Maar i| debat over criminaliteit voorbeeld dat hij over cr| strijding wist te melden dj hokjes. Hij liet daarmee ook gevoelsmatig, stond bleem. Oude socialiste» ook nooit met de politiq De politie onderdrukte was de hoeder van de bel Dat heeft heel lang door; „De burger ziet die onvq geconfronteerd met de I graffiti, het vuil, parket] nielingen, vandalisme, middenin. Als wij als pq daar geen aandacht aart den, als je doet alsof het] kunnen mensen die datl meest belangrijke vraag! zich ook van die m| groepering afkeren. De l de onveiligheid veel tej dacht willen besteden. PvdA nooit willen drage Waar komt die bewogek V nam het vaker op voif sen die de tramatische j een roofoverval en inbq zich in de steek gelaten t „Ik woon in de stad. hebben destijds heel om in Amsterdam te gl was ongebruikelijk: dei had nooit een hoofde, gewoond. Ik vind dat hf hier eindverantwoord moet je ook in die stal voelen wat er gebeurd ware aan den lijve te het niet goed gaat. „Dat gevoel van onveil al heel lang bezig. Ze| zit. Met name eind '9 die overvallen zo gev Er waren een aantal gebeurtenissen, een hoofd geschoten, een t ten, mensen beroofd, dat moment niet prq maar wel dat er iets he moest gebeuren. HoeJ ^^^^lemarketing: de elektronische voet tussen de deur. De Amerikaanse president Bush zou er zijn overwinning aan te danken hebben. Hij belde de VS plat met behulp van taperecorders in combinatie met personal com puters: „Hi, this is your future pre sident". Ook in Nederland rukt te lemarketing op, vaak tot ongenoe gen van de gebel(g)de abonnee. Trek de stekker er maar vast uit: de techniek staat straks voor niets meer. Door Hans Bos Een 'Sigrid'. Zo heet een telefoniste in de telemarketing: ^preekvaardig, In- voelend. Geduldig, Reagerend, .Incasse rend, Doorzettend. Critici spreken spottend van 'call-girl', tele-actrice of 'lellebel'. Hun werk? Het telefonisch benaderen van potentiële klanten. Waar vroeger de colporteur met encyclopedie of pannenset nog net buiten de deur gehouden kon worden, staat Sigrid via het telefoontoestel al enige tijd binnen. Vaak als heringetre- den, rijpe vrouw, voorzien van uitste kende opleiding en dito babbel. Verbazingwekkend dat telemarketing in ons land pas de laatste jaren zo'n vlucht heeft genomen. Er is immers een groeiende hoeveelheid geld te verdie nen met deze vorm van verkopen. De Nederlandse telefoon-abonnee loopt de kans jaarlijks hooguit drie tot vier keer te worden benaderd door een 'commu- nicatrice'. In de Verenigde Staten staat bij interes sante doelgroepen de telefoon de hele dag al roodgloeiend. Het ongevraagd, maar doorgaans zeer gericht, via de te lefoonhoorn bij iemand binnen vallen, wordt volgens de mondiale nieuwszen der CNN echter door de Amerikaanse overheid op korte termijn aan banden gelegd. 'tele-voet' tussen de deur igenlijk behoor ik dit te schrij- I ven met een kachelpijphoed op het hoofd, met zwartzijden handschoenen aan en met een bleek en ernstig gelaat. Want het gaat over de dood, de bizarre dood wel te verstaan. Ik zal daarbij uw diepere gevoelens zoveel mogelijk sparen, want het is niet mijn taak uw dag te vergallen en met somber rouw floers te bekleden. In een curieus boekje, geschreven door een beminnelijke Australiër die in zijn vrije tijd kerkorgels restaureert, heb ik kennis kunnen nemen van zeshonderd verrassende, bizarre, fantastische, gro teske en zelfs komische sterfgevallen. Nooit eerder ben ik dieper overtuigd ge weest van de schoonheid en de luxe van een overgang naar de eeuwigheid op hoge leeftijd en in de armen van een droomloze slaap. Heroïsch en tragisch was de dood van een dirigent, die zich, voor het door hem op gezweepte orkest, in de greep van dwars- doorslaande emotie, met zijn baton in de borst stak. De anthologie van de onge wone dood verhaalt het droeve lot van de Fransman Pariseau, die ten gevolge van een ambtelijk foutje onschuldig onder de 'guillotine moest sterven voor de wanda den van een zekere Parisot. Gemeld wordt hoe een oude Britse gene raal met zijn eigen houten been werd doodgeslagen en hoe een oud-Romeins woekeraar via een trechter vloeibaar goud werd toegediend. En er wordt ont huld hoe een volgeling van Casanova als gevolg van uitputting zijn laatste adem uitblies na zevenentachtig achtereenvol gende orgasmen. Het boek roept veel vragen op. De Franse president Felix Fauré kwam bijna hon derd jaar geleden om het leven bij de be proeving van een speciaal ontworpen seksstoel. De man werd besprongen door een hartaanval, maar aangezien bouwte keningen van de stoel ontbreken blijft zijn verscheiden raadselachtig. Vijftig slachtoffers van een Hamburgse kannibaal werden tussen 1918 en 1924 posthuum geprezen door argeloze restau rantbezoekers om hun verfijnde smaak en in 1938 is de 22-jarige Phyllis New- cormbe tijdens een dans te Chelmsford in Essex, zomaar in de armen van haar ver loofde in brand gevlogen. Het was een felle uitslaande brand, waaraan zij vrijwel onmiddellijk overleed. Er zijn heel wat mensen omgekomen van het lachen, aanmerkelijk meer dan er in hun tranen verdronken zijn. Onder de slachtoffers van fatale lachbuien bevinden zich drie personages uit de oudheid. Een lachte zich dood toen een ezel bezig was met het eten van vijgen en de derde ging in een lachbui ten gronde toen hij een aap zag die pogingen aanwendde om een paar schoenen aan te trekken. Er zijn mensen gesneuveld bij pogingen om de duivel uit te drijven die bezit van hen had genomen en volgens middel eeuwse vertellingen zijn er zeer zondige mensen persoonlijk door de duivel ge haald, veelal met groot geraas en in een vette, stinkende walm. Een bediende van Frontier Airlines in Colorado werd doodgeschoten door een duffelse zak, waarin een pistool zat dat op scherp stond en een Romein uit de Via dello Scalo stierf toen hij getroffen werd door zijn hondje Leo, toen dat uit een venster op de vierde verdieping viel. Merkwaardig toch: het aankomst-ritueel op aarde is redelijk uniform - we komen bloot en met gebrul - maar het vertrek vertoont een verbijsterende rijkdom aan vormen. Een Russische prins vond de dood in een duel met kanonnen, een wrede Duitse abt werd aangevreten door de ratten, Paus Adrianus IV stikte in een vlieg en de 22-jarige Amerikaan Vincent Benny toonde zijn 2-jarig zoontje hoe je een re volver moest bedienen, waarop het leer gierige kind hem doodschoot. De Japanse gangster Murikami verdween in bouillon, die aan dankbare armen in Tokio werd verstrekt. Er is aldus voor ieder onder ons voldoende reden tot voorzichtigheid. Doe niet te wild, lach zui nig, plas niet op de derde rail van de Lon- dense Underground en blijf, hardnekkig, braaf. Met behulp van telemarketing ligt het geld ook voor opdrachtgevers op straat, zo wordt in de branche geroepen. Niet zonder eigenbelang, natuurlijk. Dat neemt niet weg dat de macht van het te lefoontoestel nu pas goed aan het licht komt. Als een willekeurig bedrijf hon derd antwoordkaarten verstuurt aan evenzovele klanten, krijgt het er gemid deld twee terug. Honderd telefoontjes leveren echter minstens negentig ge sprekjes op. Tien mensen gaan gegaran deerd in op het aanbod, terwijl van de overige tachtig in ieder geval duidelijk is waaróm ze niet geïnteresseerd zijn in de aangeboden verzekering, koopsom polis, stofzuiger, krant of opleiding. Telemarketing: In feite moet de doelgroep zó nauwkeurig bepaald zijn dat het telefoontje als een godsgeschenk komt. - FOTO JACQUES PEETERS Niet onbelangrijk is dat de kosten van telemarketing doorgaans slechts de helft bedragen van een gelijksoortige postale campagne. Let wel: in 1989 be droeg de totale omzet in ons land op gebied van telemarketing naar schatting twee miljard. Omgerekend gaat het om bijna 700.000 TM-gesprekken per dag. Bedrijven en instellingen met eigen TM-afdelingen nemen het grootste deel voor hun rekening: bijna 97 procent. Gespecialiseerde bureaus, de snelst groeiende groep, zorgen voor de ove rige drie procent. De branche groeit ex plosief. In de VS is in enkele jaren zelfs sprake van een groei van vele honder den procenten. Telemarketing (TM) heet officieel: het gepland en professioneel gebruik van de telefoon als communicatie-instru ment ter ondersteuning van andere marketing-technieken. Volgens Ruud Geensen, directeur van het Arnhemse TM-bureau Marketel gaat het niet om 'even een klant bellen'. Telemarketing gaat uit van een uitgestippelde Strategie en een hoop huiswerk voordat de tele foniste uiteindelijk uw nummer draait. „Uitsluitend per telefoon verkopen is onmogelijk. Er moet sprake zijn van een behoorlijke naamsbekendheid voordat je een produkt via de telefoon aan de man kunt brengen. TM is: op goedkope manier de spijker op de kop slaan. In feite moet de doelgroep zó nauwkeurig bepaald zijn dat het tele foontje als een godsgeschenk komt. Zo duidelijk moet de behoefte van de ge belde zijn", zegt Geensen. Adressen én telefoonnummers komen steeds vaker in 'gekwalificeerde' vorm beschikbaar. Het bellen van iedereen in het telefoonboek, op zoek naar gega digden voor automatische garagedeu ren, biedt weinig perspectief. Een lijst met bezitters van een eigen huis mét garage biedt meer kans van slagen. Het invullen van een antwoord-coupon uit krant of tijdschrift is echter de zekerste manier om vroeg of laat door een 'Si grid' benaderd te worden. Heeft u ge luk, dan houdt haar werkgever zich aan de Code Telefoonmarketing van de DMIN, het overkoepelende Direct Marketing Instituut Nederland. Onge veer de helft van de ruim dertig TM-bu- reaus in ons land is hierbij aangesloten. Maar met een beetje pech wordt u ge beld door 'iemand met een leuke stem' die met behulp van een telefoonlijn 210,-) een toestel 100,-) en een telmachine 300,-) een graantje pro beert mee te pikken in deze 'booming business'. De branche maakt onderscheid tussen 'inbound' en 'outbound'. In het eerste geval beslist de abonnee of hij gebruik wil maken van een gratis telefoonnum mer uit krant of tijdschrift om informa tie te krijgen over auto's, stofzuigers of uitgeverijen. 'Outbound' heet alles wat bedrijven of instellingen aan potentiële klanten willen vragen. In dit kader ma ken TM-bureaus afspraken met moge lijke afnemers voor het bezoek van ver tegenwoordigers, benaderen ze even tuele kopers van produkten of trachten ze door het persoonlijk contact de in druk te wekken dat mijnheer X beslist aan seminar Y of congres Z mee moet doen. Tot slot is TM een uitstekend middel bij het doen van onderzoek. „Een opdrachtgever heeft de vragen, een TM-bureau kent het middel om ze te beantwoorden", zegt Cees Lamp, consultant van Target Telephone Mar keting BV in Alphen a/d Rijn. Worden abonnees in Nederland soms al kriegel van deze 'inbreuk' op hun tele- foon-privacy, in sommige Westeuro- pese landen is het nóg erger. Frankrijk kent TM-bureaus met 600 lijnen, ver deeld over 3 verdiepingen. En dat alle maal gericht op de centrale vraag: klant, wie ben je; maak bekend wat je wilt. Een dergelijke grootschalige aan pak kan geen enkel bedrijf zich finan cieel permitteren. Als het er al vol doende organisatorisch inzicht voor heeft. Italië komt ook in de bovenste regionen voor, al is het alleen maar omdat de post er zo slecht werkt. Niet alleen tele- foonbezitters worden in Italië daarom achtervolgd, ook de eigenaren van een fax worden steeds vaker geconfron teerd met ongevraagde en overbodige 'junk mail' die alle verdere communica tie onmogelijk maken. Onze Oosterburen hebben het in verge lijking een stuk gemakkelijker. In de BRD is het niet gebruikelijk om poten tiële klanten thuis op te bellen. De doorsnee telefoon-abonnee in ons land kan zich met recht zorgen maken. In de VS maken TM-bureaus al op grote schaal gebruik van belcomputers, die automatisch doorschakelen naar een vrije telefoniste als de hoorn wordt opgenomen. In Amerika wordt ook ge werkt aan het ANI-systeem, de Auto matic Number Identification. In ons land komt dit beschikbaar rond 1996. Met ANI kan een telefoniste ogenblik kelijk zien wie belt. De bijbehorende gegevens kunnen vanuit het gekop pelde computerbestand zö worden op gehoest. Een Spaanssprekende belang stellende kan zo bij voorbeeld pijlsnel worden doorverbonden met een gelijk- talige Sigrid. „Een schitterende ontwik keling, maar ook griezelig vanwege het mogelijke misbruik", meent Geensen. In Europees verband wordt al enige tijd gestudeerd op het aan banden leggen van de 'telefonische colportage'. Alleen als al sprake is van een zakelijke relatie tussen beller en gebelde en als de con sument geen bezwaar aantekent tegen opname van zijn nummer is TM nog toegestaan. Geensen: „Goede TM werkt doelgericht. Je moet mensen niet lastig vallen onder het eten of als op de tv een voetbalwedstrijd wordt uitgezon den. Irritatie bij de klant is niet in het belang van de opdrachtgever". Goede 'Sigrids' zijn getraind. Ze be schikken over een aardige telefoonstem en zijn welbespraakt. Een vrouwenstem heeft (telefonisch) net iets méér. „Man nen scoren niet. Ze kunnen nog net met iemand van gedachten wisselen, maar telefonisch hebben ze geen stem", zegt Lamp. Het is zelfs zó erg dat afspraken, telefonisch gemaakt door vrouwen voo bezoeken van mannelijke vertegen woordigers, tevoren schriftelijk worde bevestigd opdat de klant bij die gele genheid niet teleurgesteld reageert. De telefonistes worden voor elke op dracht opnieuw ingepraat. Er is wei» tijd beschikbaar om een verhaal af i steken, dus de vragen aan de klant vo gen een basis-script. De 'call girls' wei ken doorgaans parttime, omdat hl werk te zwaar is om het geconcentreei langer dan 3,5 uur per dag vol te kun nen houden. Op elk gewenst momei kan een supervisor 'meeluisteren' omt beoordelen of de tele-actrice nog got over het voetlicht komt. „Telemarketing mag nooit teleterrei uworden", zegt Target-consultant Ca Lamp. „We professionaliseren en sti ken veel meer tijd in de voorbereid™ Je moet in de huid van de cliënt kunnt kruipen. Een TM-dame moet bij vooi beeld eerst zélf het Zwitserleven-gevot krijgen en dat vervolgens op de gebeld over kunnen brengen. De kwaden verzieken het in deze brai che echter voor de goeden. Er is va kaf onder het koren. Telefonist; agressie werkt als een boemerang. Et verkeerde toon, op een verkeerden: nier overgebracht op een verkeerd m ment...nou, vergeet dan je boodscht maar", zegt Lamp. Het nadeel van Tl acht hij dat je als Sigrid nooit kunt zie onder welke omstandigheden de klat de hoorn opneemt. Lamp: „Een telt foon blijft een contactueel pover me dium. Bij louter stern-contact moetd vrouwenstem zorgen voor de toege voegde waarde. Als duidelijk is dat d gebelde niet gediend is van dat contact moet je eerlijk zijn en hem of haar af voeren van de lijst. Als laatste redmiJ del kan de klant echter altijd nog J hoorn op de haak gooien. Bij veel grol bedrijven is nog sprake van een afwacl tende houding, vanwege de kosten. T; pisch Nederlands, want ondernemingti moeten TM zien als een investerini Vroeg of laat moet ieder bedrijf er aa geloven. Steeds nijpender wordt d vraag: waar haal ik mijn klanten vat daan? Mits telemarketing voldoet aai de basale eisen, levert ze altijd w» op".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1992 | | pagina 24