Nederlandse rijke gemakkelijk doelwit Basisvorming zorgt voor onrust, hoop en veel vragen Kanie 'Voor mij hoeft België niet te barsten, voor mij mèg het barsten' DE STEM Bj particulie Regering sta Signaal uit Ne ACHTERGROND A2 Razend PAPIER VOOR UW PEN Pitbull Eenzijdig DE STEM Prijs van rijkdom is een goede beveiliging van huis en persoon CVP-senator wil hardere Vlaamse stellingname na verkiezingen: •DE STEM VRIJDAG ^NOVEMBER 1991 Kazend van woede reageer ik op een stukje geschreven door een van uw verslagge vers en geplaatst in uw dag blad van 15 november 1991 met de kop 'Werkstraf voor verkrachten van vriendin'. Ik ben het meisje over wie u schrijft. Razend van woede ben ik, omdat u schrijft dat ik een vriendin van C.R. zou zijn. Ik kende hem amper drie weken en het woord vriendin is hier dus zeker niet op zijn plaats. Razend van woede ben ik, omdat u schrijft, dat de rechtbank aan mijn wens te gemoet is gekomen om de jongen geen celstraf op te leggen. Ja, het klopt, toen de affaire pas liep heb ik in de eerste week van maart tegen over de rechter-commissaris verklaard dat hij ondanks zijn grove houding ten op zichte van mij niet hoefde te hangen. Maar nu negen maanden later, hoopte ik wel degelijk op een gevangenis straf. Razend van woede ben ik, omdat u over het gebeuren schrijft alsof het in een half uurtje gebeurd zou zijn. Kopje koffie, C.R. wilde ge meenschap, ik wees hem af, hij pakt mes en krijgt zijn zin. Van 's nachts een uur tot 's morgens half zeven heeft dit persoonlijke drama ge duurd. De details zal ik u be sparen. Razend van woede ben ik, omdat u schrijft dat ik voor depressieve buien in behan deling ben bij een psychiater. Ik ben in dagbehandeling bij het PID, omdat ik depressief ben. Van een bui is geen sprake. Na het gebeuren is mijn hele wereld ingestort. Razend van woede ben ik, omdat u schrijft dat mij 1500 schadevergoeding is toegewezen. Ja, 1500 dat klopt, maar dat is geen scha devergoeding maar smarte- geld. De schade aan mij be rokkend is met al het geld in de wereld niet te vergoeden. Razend van woede ben ik, maar vooral verdrietig, om dat dit stukje inhoudelijk niet goed is en voor mij per soonlijk zo vernederend is en geplaatst is in De Stem, zon der vooraf na te gaan wat voor een persoonlijk leed dit zou kunnen veroorzaken. Naam en adres bij redactie bekend 0^ Ik begrijp niet waarom een goedaardige pitbull niet ver doofd maar afgeschoten wordt. Als deze vertoningen zoals beschreven in uw krant een trend worden, zijn deze honden vogelvrij verklaard. Uitlokking van agressie tegen deze dieren zal derhalve toe nemen. Begrijp mij goed, een pitbull fanaat ben ik niet, maar wil len wij ons hoogstaand be schavingsniveau consolide ren, dan moeten wij geen pri mitieve 'hardline' praktise ren. Met mijn vrijwel blinde bo xer Max bezocht ik een jaar geleden Martin Gaus Dieren- centrum, waar ook een pit bull rondliep. De gewaar deerde dierenpsycholoog zei over hem: 'Het is een spon tane gabber, die zich met de bekende stok gejaagd voelt'. Breda A. Rovers Naar aanleiding van diverse artikelen over de oorlog tus sen Serviërs en Kroaten wil ik graag het volgende kwijt. Waarom wordt er in dagblad De Stem een tamelijk eenzij dige kijk op het gebeuren ge geven? Er wordt bijna alleen maar geschreven over de 'oorlogsmisdaden' die de Ser viërs begaan ten opzichte van de Kroaten. Het is zeker nog niet tot jullie informatiekanalen doorge drongen, dat deze zelfde Kroaten op eenzelfde en mis schien ergere manier bezig zijn tegen de Servische be volking. Misschien zou het beter zijn, als jullie proberen om hier wat over te weten te komen. Anders zouden jullie wel eens van partijdigheid kunnen worden beschuldigd. Breda T.J. Kuurstra Joegoslavische burgers vluchten voor het geweld van de strijdende partijen in hun land. - foto ap Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. S 076-236911 Telefax 076-236405. Telefax redactie S 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, S 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41a 236326, fax 076-236215. Voor bezorgklachten: S 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, S 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1a 01100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, a 01140-13751fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, a 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, a 01650-37150, fax 01650- 44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Temeuzen, Zuidlandstraat 32, a 01150-17920, fax 01150- 96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Temeuzen Vlissingen, Scheldestraat 7-9,4381 RP a 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: per kwartaal 77,90, per half jaar 155,25 óf per jaar 302,25. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 26,00, per kwartaal 75,90, per half jaar 151,25 óf per jaar 294,75. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m vrijd. 1,40; zat. 1,70. Service-afdeling abonnementen: S 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling a 076-236911 Fotoservice S 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje S 076-236882. Grote advertenties uitsluitend S 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur S 076-236394/236911 Bankrelaties* Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. <mi De Nederlandse rijke is voor de zware crimineel een vette kwartel. Gemakkelijk te volgen, gemakkelijk te pakken, gemakkelijk te plukken. Opvallende en belangrijke Nederlanders hebben niets aan hun beveiliging gedaan. Dat gaat ze opbreken. Door Jan van de Ven DE directie politie van het mi nisterie van Justitie heeft on langs een waarschuwend rap port geschreven. Daarin staat onder andere dat na het weg vallen van de grenzen in het Europa van 1993, buitenlandse criminelen zonder grenscon trole binnenkomen en hun slag kunnen slaan. Ze komen in een luilekkerland, waar het gebra den wild zomaar in het mond van de hongerige vliegt. Nederlandse rijken, directeu ren van heel grote bedrijven (Shell, Philips), politici; zij zijn niet of niet voldoende gespitst op wat misdadigers hen kun nen aandoen. „Ze vinden het onzin om zichzelf te bescher men", veronderstelt R. Fran ken, directielid van GOM Secu rity Service. Het bedrijf is een van de grootste in Nederland en de enige die zich met totaal- beveiliging bezighoudt. „Hun DE STEM beveiliging is maar zelden in orde". Het percentage beveiligde be langrijke mensen weet Franken niet. Wie er beveiligd is zegt hij niet. Maar uit de berichten over in de herinnering liggende ont voeringen weten we, dat Freddy Heineken in een fort woont en een eigen legertje (ex- politiemannen) heeft. Gokhal- baas Pierre de Jonge was on voorbereid. „De beveiliging bij Van der Valk (na de ontvoering van Toos) laat te wensen over", weet Franken. De ontvoering van Toos van der Valk leert volgens Franken, dat vooral buitenlandse crimi nelen hier ongebreideld hun gang kunnen gaan. Na het weg vallen van de grenzen wordt hun werk er nog gemakkelijker op. Niemand zal ze nog aan de grens opvangen, zo er al iemand is gewaarschuwd en klaar staat. „In Duitsland en andere landen om ons heen zijn captains of industry beter beveiligd. Toch halen voorzorgen niet altijd wat uit. Dat leert de Duitse praktijk ook. Bovendien zijn de internationale criminelen geen zachtzinnige jongens. Zodra het fout dreigt te lopen schrik ken ze niet terug vpor moord". Franken wil ermee zeggen, dat de praktijk in het buitenland straks hier gemeengoed kan worden. Behalve het feit, dat Nederlan ders een eenvoudig doelwit zijn, somt Franken andere voordelen op om in Nederland zware criminaliteit te bedrij ven. „Vergeleken met het bui tenland zijn bedrijven, kost bare objecten en personen hier voor tweederde minder bevei ligd. Ter handhaving van orde en veiligheid beschikt de Ne derlandse politie over eenderde van het buitenlandse poten tieel". „De pakkans in Nederland is dus klein, het risico te ver waarlozen. Wie toch voor ont voering in de kraag wordt ge grepen ondervindt in Neder land een mild strafklimaat". De rijken zijn gewaarschuwd. Ze voelen al nattigheid. Vol gens Franken neemt het gevoel van onveiligheid toe en groeit de klandizie van bewakings- en beveiligingsdiensten. Voorlopig misschien alleen voor het in winnen van informatie. De stap naar echt goede beveiliging wordt niet snel gezet. Het bur germansfatsoen (ontvoeren doen nette mensen niet) zit te diep geworteld. Uit een opsomming van Fran ken valt op te maken, dat pri maire beveiliging niet moeilijk is te nemen. Je moet er maar opkomen. „Bij particulieren beginnen we al op de stoep". De doelgroep waar Franken het over heeft beschikt over een villa met grote tuin. „Te den ken val aan een hek om de tuin; voldoende verlichting aan de oprijlaan, rond het huis". Een helverlichte miljoenenstuip schrikt af. Vrolijk lachend -de voordeur wijd opentrekken nadat is aan gebeld, kan ook niet meer. Ze ker niet na het invallen van de duisternis. De bewoner van een huis met uitdagend voorkomen, behoort eerst door een luikje te kijken of er goed volk aan de (gepantserde) deur staat. Na ontgrendeling van een ketting mag het goede volk vervolgens binnenkomen. Voor beveiliging van ramen, deuren heeft Franken allerlei 'adviezen: toegesneden op de woning en de persoon, die erin woont. Elektronica kan alles registreren en aangesloten zijn op een alarmcentrale. Personen kunnen een ontvoering doorge ven aan de hand van een appa raatje, dat ze bij zich dragen. De ontvoering is er niet mee verholpen, maar de politie zit al in de auto voordat, bij wijze van spreken, de ontvoerders de straat uit zijn. Franken is er niet op uit rijke buren van Pierre de Jonge de stuipen op het lijf te jagen, maar, is zijn filosofie: wie het breed laat hangen, kan niet meer het fabeltje rondstrooien dat hij zo eenvoudig is en leeft. Daar trapt niemand meer in. De welgestelde zal de conse quenties van zijn rijkdom on der ogen moeten zien en maat regelen moeten nemen. Om te beginnen: niet leven volgens geijkte patronen. Niet elke morgen om half negen over de zelfde weg de hond uitlaten bijvoorbeeld. Het bedrijf van Franken levert desnoods mannen of vrouwen, die de welgestelde ook in het maatschappelijk verkeer in het oog houden. „Niet zoals in de film. Onze mensen vallen niet op, draaien niet om een kwets baar persoon heen. Die mag het gevoel hebben alleen over straat te gaan". Een uitgetekend, kant en klaar advies heeft Franken niet bij d„ hand. „Dat hangt af van het n sico dat het individu wil ne' men. Beveiliging is persoons® richt". Hij is ervan overtuig dat zijn werk en dat van coi' ga's/concurrenten betere bevei" liging geeft dan adviezen van de politie. „Politie kan niet zo preventie! werken als wij". Een goed be. veiligingsbedrijf levert bouw! technische adviezen, elektro technische adviezen, stelt alarmcentrales ter beschikking verhuurt goed getrainde man! nen en vrouwen". En dan kan er niets meer fout gaan. Of toch? Was het Vaj Gogh-museum niet beveiligd met mannen, elketronica en alarmcentrale van een particu liere dienst? Franken laat zich niet uit het veld slaan. „Wer- ken met mensen is incalculeren van fouten". Inderdaad, men sen zijn niet onfeilbaar. „Een goed bedrijf houdt rekening met de menselijke factor en be perkt het risico tot het mini- mum". Welgestelden staan voor de taak een goed beveiligingsbe drijf in de arm te nemen. Zij doen zichzelf een plezier door om te beginnen 's avonds na het overgaan van de bel niet meer een collectant met de be kende bus achter de voordeur te verwachten, maar iemand met een pistool die eigen z ken wil vullen. De voor augustus 1993 op het programma staande basisvorming en de daarmee gepaard gaande vorming van grote schoolgemeenschappen zorgt voor onrust, stille hoop en vooral veel vragen in het voortgezet onderwijs. Dat moet de conclusie zijn van symposia die deze week in Den Bosch en Breda zijn gehouden. Door René van der Velden IN Den Bosch werden woens dag grote zorgen uitgesproken over het lager beroepsonder wijs. 'Kleine' lbo-scholen lopen gevaar te moeten sluiten, stelde onderwijsgedeputeerde J. Baartmans. Als ze onder de door staatssecretaris J. Wallage opgelegde norm van 240 leer lingen zitten, moeten ze zien te fuseren. renties en cursussen over de omstreden basisvorming, vormde Breda gisteren het cen trum van de gedachtenbepa- ling. De Bredase 'De Rotonde', de grootste school in Nederland voor speciaal onderwijs aan kinderen met leer- en opvoe dingsmoeilijkheden, hield in Het Turfschip een landelijk symposium ter gelegenheid van het vijftienjarig bestaan. On derwerp: de toekomst van deze vorm van onderwijs na de in troductie van de basisvorming. Burgemeester E. Nijpels vatte de gevoelens van een groot deel van het 'onderwijsveld' aardig samen: „De mammoet-wet was een onding, waarvan de doel stellingen niet gehaald zijn. Daar zouden we lessen uit moeten trekken. Het is belang rijk dat er rust is in het onder wijs. Enkele jaren niks.". Applaus voor Nijpels. Maar de basisvorming kan de burge meester van Breda niet tegen houden. In juni is een wets voorstel aangenomen door de Maar 'hogere' scholen, met Tweede Kamer. En hoewel je name havo en vwo-zitten nist.- tegenwoordig nergens, mee» ze- bepaald te wachten op de lbo's. ker van kunt zijn, lijkt de Eer- Staatssecretaris J. Wallage: 'Geen op dracht maar een uitdaging'. Burgemeester E. Nijpels: 'Rust in het on derwijs'. foto's de stem/johan van gurp Hoewel dat niet met zoveel woorden wordt gezegd, lijkt verlies van status het belang rijkste argument te zijn. Kaal slag dreigt. Landelijk dreigen 450 scholen de norm niet te ha len, voor het grootste deel scholen voor lbo en mavo. In de reeks studiedagen, confe- ste Kamer Wallage geen stro breed in de weg te gaan leggen. In dat geval wordt het voortge zet onderwijs in Nederland in augustus 1993 geconfronteerd met een nieuw fenomeen. Wat wil die basisvorming met het voortgezet onderwijs? Dat is simpel te zeggen: alle 12-ja- rige verlaters van de basis school komen op een grote schoolgemeenschap terecht, waar ze een paar jaar allemaal hetzelfde vakkenpakket krij- r gen. Op verschillende niveau's, ie-de bedoeling, maaydezelfëé— vijftien vakken. Om daarna pas een keus te maken voor ver volgonderwijs. De basisvor ming zou de kwaliteit van het onderwijs moeten verbeteren met als gevolg: minder uitval lers. In het onderwijsveld is er veel scepsis over de basisvorming. Troost moet echter zijn dat de invoering ervan niet een Haags dictaat per 1 augustus 1993 zal worden, maar een proces van jaren, waar scholen binnen hun eigen mogelijkheden voorlopig- nog alle kanten mee uit kun- nen. Op het symposium van De Ro tonde liet E. Schüssler zich uitermate positief en optimis tisch uit over de basisvorming. Maar Schüssler is dan ook 'procesmanager' van dit feno meen. Hij verwacht dat er in 1995 in Nederland 125 (nu pas 30) brede schoolgemeenschap pen zijn voor 'funderend on derwijs'. Hoe breed? Van indi vidueel beroepsonderwijs (ibo) tot gymnasium. Waarmee hij meteen een van de punten van kritiek op de basis vorming aansneed. Dat bij- vborfieeld een leerling van hëP ibo, die het al moeilijk genoeg heeft, twee talen moet leren. „Je mag al blij zijn als elke Ne derlander en elke medelander leert lezen, schrijven en reke nen", zeggen de critici. Die vre zen dat de basisvorming teveel afgestemd zal zijn op het ni veau van het algemeen vor mend onderwijs (mavo en ha vo). „Ais basisvorming daarop moet gaan lijken, wordt het niks", stelde Schüssler. De nadruk' zou volgens hem juist minder op kennis moeten liggen, maai meer op 'hoofd, hart en han den'. De Amsterdamse hoogleraar prof. dr. K. Doornbos verbond de integratie van ons unieke scala aan onderwijssoorten als voorwaarde aan de basisvor ming. „Beide vernieuwingspro cessen zouden elkaar kunnen versterken", aldus Doornbos. Bij ongewijzigd beleid groeit het speciaal onderwijs Doornbos uit tot 115.000 lingen in 1995. Terwijl deze 'apartheid' in ons onderwijs el ders niet voorkomt, onnodig is, veel geld kost en deskundig heid in beslag neemt voor rela tief weinig leerlingen. De gevolgen van invoering van de basisvorming voor het spe ciaal onderwijs kwamen giste ren natuurlijk niet boven tafel, Om met een van de 125 gulden betalende bezoekers van het symposium'1 te sprekeft: „We hebben hier nu samen wel 150.000 gulden van de minister opgemaakt, maar blijft onze school bestaan en hoe?". Waar ongetwijfeld alle betrok kenen zich in kunnen vinden, is de conclusie van spreker Schüssler gisteren in Het Turf schip: 'Laten we de oude schoe nen nog maar niet weggooien'. Wij zijn de belangrijkste partij van België en zullen dat ook blijven'. Die stelling van CVP-voorzitter Herman van Rompuy wordt komende zondag bij de Belgische parlementsverkiezingen aan een zware test onderworpen. Want als de prognoses van de laatste weken uitkomen, krijgt de CVP zondag zware klappen te verduren. CVP-senator Suykerbuyk is niet bang voor de voorspellingen. Door Gerard van den Broek DE CHRISTELIJKE Volks Partij (CVP) is de grootste par tij in zowel Vlaanderen als heel België. De partij heeft sinds 1947 bijna zonder onderbre king in de Belgische regering gezeten; vanaf 1974 als lei dende partij. Slechts van 1954 tot 1958 zat de CVP in de oppo- sitiebanken, het politieke inter mezzo van Vanden Boeynants gedurende vijf maanden in 1978 even buiten beschouwing gelaten. Een regering met de CVP lijkt onvermijdelijk. De vraag is echter of dat na zondag nog steeds zo zal zijn. Opiniepeilin gen die de afgelopen weken zijn gehouden, duiden op zwaar verlies voor de partij van premier Martens: van 31,4 pro cent bij de verkiezingen in 1985 naar 24 25 procent komende zondag. Nu dienen opiniepeilingen uiteraard met een korrel zout genomen te worden. Prognoses bevatten altijd een foutmarge en ook de kans dat kiezers hun stemgedrag aan peilingen aan passen is aanwezig. Toch wordt door prognoses een bepaalde tendens zichtbaar en die lijkt voor de CVP niet zo best uit te pakken. „Dat is waar", beaamt Herman Suykerbuyk (57), CVP-senator, onder-voorzitter in de Vlaamse raad en burgemeester van Es sen. „Van de andere kant laten diezelfde prognoses tevens zien dat nog veel kiezers twijfelen en ik denk dat er daarvan uit eindelijk nog veel voor de CVP zullen kiezen". In het geval dat de stemplicht in België werd afgeschaft, zou dat voor de CVP nog meer stemmenverlies betekenen. Ruim 43 procent van de CVP- stemmers zou thuis blijven. Dat stemt toch tot nadenken Suykerbuyk: „Ook andere par tijen zouden veel stemmen ver liezen door thuisblijvers. Ik vind dat niet alarmerend. Toen in Nederland de stemplicht werd afgeschaft, kwamen er bij de eerstvolgende verkiezingen ook weinig mensen opdagen. Zoiets herstelt zich later altijd. Maar ik moet wel toegeven dat de CVP een beetje is vastge roest aan de macht. We zitten al zo lang in de regering en dan word je voor een groot deel verantwoordelijk gesteld voor de dingen die fout gegaan zijn". Op communautair gebied wordt de CVP verweten teveel aan de Walen tegemoet geko men te zijn in de debatten over federalisering van België. Ook het feit dat Martens zich in spant om Brussel hoofdstad van Europa te maken, wordt de partij aangerekend. Er zou te weinig aandacht zijn voor bin nenlandse aangelegenheden. Suykerbuyk: „We hebben op een aantal binnenlandse zaken juist een heel duidelijk stand punt ingenomen. Bij het abor tus-vraagstuk was de CVP dui delijker dan welke andere par tij, maar omdat we die discus sie verloren hebben, zaait dat twijfel bij de kiezers. Wij heb ben nog geprobeerd een meer derheid achter onze plannen te krijgen, maar onze toenmalige liberale partner, de PW, heeft ons in de hoek gezet door te dreigen met een crisis". U gelooft niet dat de CVP on der de magische grens van 30 procent uitkomt. Op 24 pro cent bijvoorbeeld? Suykerbuyk: „Ik denk ook niet dat we de grens van 30 procent zullen halen, maar ik wil dat geen 'magische' grens noemen. Ooit hebben we met de CVP op 40 procent gestaan en toen had iedereen het over de 'magische grens' van 35 procent. Zo kun je aan de gang blijven, natuur lijk". „Maar goed: elk verlies moet natuurlijk toch tot nadenken stemmen. En als zondag inder daad blijkt dat we veel stem men verloren hebben zullen wij ons zeker gaan beraden. Want dan is dat al de tweede keer voor de CVP in korte tijd. Daar mag je niet zomaar overheen stappen". De CVP heeft de afgelopen twintig jaar al drie keer eerder verlies geleden. De eerste keer, in 1978 werd slechts 0,2 pro cent van de stemmen ingele verd, maar de klap van 1981 kwam harder aan: van 43,7 naar 32,0 procent, een verlies met maar liefst 11,7 procent. In 1987 zakte de partij terug naar 31,4 procent. Nu voor komende zondag een zelfde fors verlies als in 1981 voorspeld is, wordt hier en daar al geopperd dat het mis schien wel eens tijd wordt voor een kabinet zonder de CVP. Een schrikbeeld voor vele christen-democraten, zo is de afgelopen weken gebleken. Suykerbuyk moet er om lachen: „Kijk, iedere partij wil graag aan het bestuur deelnemen. Je zegt niet: 'Stem op ons, want wij willen in de oppositie'. Maar of de CVP weer bij de formatie betrokken zal zijn hangt geheel af van de stem busuitslag. Als die voor ons De Belgen moeten zondag naar de stembus. De CVP zou volgens voorspellingen flink wat zetels verliezen. - foto epa desastreus is, moet je als partij conclusies durven trekken, vind ik. Dat is het spel van de democratie". „Ik kan me heel goed voorstel len dat de CVP uiteindelijk niet in de regering komt. Het zou kunnen zijn dat je door de an dere partijen afgewezen wordt of dat wij zelf vinden dat an dere partijen onaanvaardbare eisen stellen bij de formatiege- sprekken. Ik geloof niet dat het zover komt. De meningen bij de grote partijen over hoe je een coalitie moet vormen zijn de laatste jaren niet veranderd. Gesprekken zonder de CVP zijn theoretisch heel goed mogelijk. Het gebeurt in Nederland ook wel eens dat het CDA niet in eerste instantie bij de formatie- gesprekken betrokken wordt. Maar dat zegt nog niets, blijkt wel". CVP-voorzitter Herman Van Rompuy heeft onlangs nog ge zegd dat de CVP zich bij de formatie harder zal opstellen dan voorheen. Dat er niet meer met de partij gesold km worden. Suykerbuyk: „Dat heeft hij ge zegd, inderdaad. We moeten ons als Vlaamse partij veel har der gaan opstellen voor de re gionale eigenheid. Hier in Bel gië moet men eindelijk eens gaan weten dat we niet tegen elke prijs moeten vasthouden aan de federatie België. Vlaan deren is even groot als Dene marken en we kunnen heel goed meekomen op Europees niveau. Het moet niet langer zo zijn dat alles via de staat loopt, we kunnen dat zelf ook. De af gelopen maanden hebben nog maar eens bewezen hoe zeer onredelijk communautair ge drag uit de hand kan lopen". „Ik ben voor verregaande fede ralisering, voor meer macht aan de deelregeringen. Voor mij hoeft België niet te barsten, voor mij mag België barsten. Zeker in verband met de een wording van Europa moeten wij bijtijds bekijken welke con structie we aannemen. Het is een tendens in heel Europa dat de regio-gedachten de over hand krijgen" Verregaande federalisering ook op het gebied van de so ciale zekerheid en staats schuld? Suykerbuyk: „Tja, dat kan. De sociale zekerheid is altijd eet twistpunt geweest. Het is na tuurlijk zo dat er jaarlijks 10® miljard frank van Vlaanderen naar Wallonië stromen, maar het verschil tussen een Waalse en Vlaamse uitkering behelst misschien enkele tientallen franken. Waar praat je dan over? Veel mensen pleiten voor meer solidariteit met de Walen- Ik vind dat je die solidariteit dan beter kunt laten zien op het gebied van bijvoorbeeld de infrastructuur. Daarvan zijn de resultaten tenminste herken baar en meetbaar". y3n onze Haagse redactie Den Haag - Particulier verze den moeten met ingang van nuari 1992 uit eigen zak bij len als ze een te duur genees del willen hebben. Dat is meest concrete gevolg van de die staatssecretaris Si (Volksgezondheid) volgend zet naar één ziektekostenverz ring voor alle Nederlanders, pe staatssecretaris heeft dinsda; principe de medewerking gekn van de Eerste Kamer voor zijn v Van onze redactie binnenland Den Haag - De Tweede Kame naai onderzoek komt naar de sen vorige week in Oost-Timo De Kamer schaarde zich gisteren in een spoeddebat over Oost-Ti- mor unaniem achter een motie van Groen Links waarin minis ter Van den Broek (Buitenlandse Zaken) wordt opgedragen zich sterk te maken voor een onaf hankelijk onderzoek in VN-ka- der. Bij het bloedbad in Dili, vorige week dinsdag, kwamen tiental len burgers om het leven toen het leger het vuur opende op een rouwende menigte. De autoritei ten in Indonesië stellen dat er 19 doden zijn gevallen maar oogge tuigen noemen een dodental dat tussen de 50 en 180 ligt. Onbe vestigde berichten maken bo vendien melding van executies van tientallen personen, een paar dagen na het bloedbad. Projecten De Nederlandse regering besloot vanwege de schietpartij voorlo pig in Indonesië geen nieuwe projecten in het kader van de ontwikkelingshulp meer te star ten. De Kamer toonde zich te vreden met deze door minister Pronk (Ontwikkelingssamen werking) aangekondigde maat regelen. Tussen minister Van den Broek en een kamermeerderheid dreigde echter een hevige bot sing. Van den Broek weigerde in eerste instantie hardnekkig zich sterk te maken voor een interna tionaal onderzoek in VN-kader. Van den Broek wil eerst de re sultaten afwachten van het on derzoek dat inmiddels door de Indonesische regering van presi dent Soeharto is gelast naar de dramatische gebeurtenissen. „Het gaat mij echt te ver om te zeggen daar op voorhand geen vertrouwen in te hebben", zei hij. Daarbij wees hij op de niet-een- zijdige samenstelling van de on derzoekscommissie waarin voor zover nu bekend de rechterlijke macht, de regering, het parle ment en de strijdkrachten zijn vertegenwoordigd. Niet objectief Maar een ruime kamermeerder- IN DE RELATIE met Indonesië wel voortduring de indruk op eieren te geschiedenis speelt daarbij ongetw wonden geheeld, maar duidelijk is welk ander ontwikkelingsland - er n mdonesië zo optimaal mogelijk te la Dat is geen geringe opgave want hi regelmaat de mensenrechten word na de machtsovername door genera vangenen geëxecuteerd en de mani; omspringt met de oppositionele gr meest elementaire vorm van de rech De Nederlandse regering komt mee beleefd protest. Alleen minister Jai menwerking heeft tijdens een bezo bekende stevige wijze het thema v roerd. 9e incidenten van de afgelopen d echter niet met een simpele diplom; gemaakt. De omstandigheden waari speeld en de feiten zijn nog niet exe 's dat het Indonesische leger de doe ners van de voormalige Portugese k weten heeft. Net internationale protest tegen he dan ooit. De Verenigde Staten heb! on Canada heeft de ontwikkelingsh «nd is geschokt gereageerd. De Tw| vanouds tegenstribbelende ministe landse Zaken opgedragen zich ster' keiijk onderzoek onder toezicht van ue Indonesische regering moet een nationale gemeenschap krijgen dat ne terreur en onderdrukking. Nede1 "Ike rol spelen. Jvns land is immers voorzitter van groep rijke landen die Indonesië extr ^on van die hulp staat eigenlijk nooi eenkomsten van de IGGI is slechts ntwikkelingsgeld naar Indonesië zal piot is nu het juiste moment om da "a°nesische regering heeft niet be n het feit dat het vliegveld van de gesloten, voorspelt niet veel goed junternationale gemeenschap niet

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 2