Zwoegen voor die ene avond Portugal en de Vlaamse invloed l/V) SWERK ROOM LAND vandaag op tv morgen op tv Ikon-serie over schooltheater in drie delen op tv Mediaraad pleiiï voor afschaffen van Radio 5 Tentoonstellingen in het kader van Europalia 91 Boekenbeurs van start in Bouwcentrum Antwerpen Concert John Denver afgelast SDexMer Cabaretier Vincent Bijlo evenwichtiger en heter WEEKENDGIDS D2 Een eer Saai Acteur Johan Schmitz verongelukt Wereldhandel R 1991 X ft ZATERDAG 2 NOVEMBER 1991 |bitie, met kommer- nde funktie van V rbeidsvoorwaarden, :k een bedrijfsauto. sfoto stuur je naar: L200 AB Hilversum. elektieprocedure. /Europe n de leden van de kruis- i Zeeland tot het bijwonen lene vergadering van de vereniging het Zeeuwse worden gehouden op za- ember 1991 om 10.15 uur dscentrum „Magnolia" te stukken en mededelingen n de Algemene Ledenverga- ouden op 24 november 1990 1989/1990 g 1990 991 1991 registeraccountant, ben 1992 i en benoemingen imissie van stemopneming uiswerk Zeeland tot 1970" Dorzitter per 31 -12-1991 tot het persoonlijk af- van de voorzitter, de heer in kennismaking met de emen voorzitter. ida behorende stukken lig- van de vergadering ter in- ureaus van de vereniging: ignolia 55; te Terneuzen, aat 4; en voorts op het i Walcheren, Segeers- iddelburg. jen tornado van geweld, RTL 4,13.50 uur Italiaanse speelfilm uit 1969. Regie: Giovanni Antoni. Hoofdrollen: Klaus Kinski, Peter Carstein en Marcello Michelangeli. Spaghetti- western. Na tien jaar onschuldig te hebben vastgezeten wegens moord, keert Gary Hamilton terug naar zijn dorp. Op de terugweg ontmoet hij Dick, die de zoon blijkt te zijn van de man die verant woordelijk was voor Gary's veroordeling. Watership Down, Duitsland 2,15.20 uur Engelse tekenfilm uit 1979. Regie: Martin Rosen. Naar de roman van diehard Adams. Het konijntje Hazel woont met haar n^te familie in een vredig dal. Op een dag waarschuwt ene Fiver dat l\j moeten ver trekken, omdat hen een ramp boven het hoofd hangt. Tom Brown's Schooldays, BRT 1,15.45 uur Amerikaanse speelfilm uit 1940 (zwart-wit). Regie: Robert Steven son. Hoofdrollen: Cedric Hardwicke, Freddie Bartholomew en Gale Storm. In 1820 wordt Thomas Arnold hoofd van het Rugby College In Engeland. De idealistische Arnold wil de heersende reactionaire mentaliteit op de Engelse kostscholen veranderen. The Agony and the Ecstacy, BBC 2,17.10 uur Amerikaanse speelfilm uit 1965. Regie: Carol Reed. Hoofdrollen: Charlton Heston, Rex Harrison en Diane Cilento. Het verhaal over de renaissanceschilder Michelangelo en zijn conflict met de paus over liet beschilderen van de Sixtijnse kapel. From Russia with Love, Nederland 1,20.25 uur Engelse speelfilm uit 1963. Regie: Terence Young. Hoofdrollen: Sean Connery, Daniela Bianchi en Pedro Armendariz. James Bond wordt door M naar Istanboel gestuurd om daar met hulp van de Russische agente Tatiana een apparaat uit de Russische ambassade naar het westen te smokkelen. Achter het Nieuws, Nederland 2,22.12 uur Vanavond een interview met oppositieleider Simon Perez van Israël. Ook een gesprek met Arie van der Zwan over het falend management in het heden en verleden bij de Nederlandse Spoorwegen en andere grote bedrijven. Tevens geeft Achter het Nieuws nieuwe feiten over 1 ""^-affaire, de zaak Quimpo. ■ht in de krant. Red Sonja, RTL 4,23.10 uur Amerikaanse speelfilm uit 1985. Regie: Richard Fleischer. Hoofdrol len: Brigitte Nielsen, Arnold Schwarzenegger. De Steen der Duizend Winden wordt op een dag weggeroofd door een bende moorddadige krijgers die wordt geleid door een gemaskerde man. Alleen Sonja be ril de moed en kracht om de steen terug te bezorgen bij degene die zijn kracht respecteren. Sopt morts sur ordonnance, BRT 1,23.25 uur J Franse speelfilm uit 1975. Regie: Jacques Rouffio. Hoofdrollen: Mi jl chel Piccoli, Jane Birkin en Michel Auclair. Een talentvolle chirurg igt als gevolg van chantage zelfmoord. Vijftien jaar later maakt in I dezelfde provinciestad een andere chirurg onder soortgelijke om- standigheden een einde aan zijn leven. Invasion of the Body Snatchers, Duitsland 2,23.30 uur Amerikaanse film uit 1956 (zwart-wit). Regie: Don Siegel. Hoofdrol len: Kevin McCarthy, Dana Wynter en Larry Gates. Klassieker in het sf-genre. Dr. Miles Bennell krijgt steeds mensen op zijn spreekuur die bun familieleden niet meer herkennen. Hij ontdekt dat buiten aardse wezens zich meester hebben gemaakt van menselijke licha men. Weird Science, BBC 2,23.35 uur Amerikaanse speelfilm uit 1985. Regie: John Hughes. Hoofdrollen: Anthony Michael Hall, Kelly LeBrock en llan Mitchell-Smith. Twee tieners die meer succes hebben met de computer dan met meisjes creëren met behulp van de computer, een barbiepop en een pinup een beeldschone vrouw. Eureka, Duitsland 1,23.45 uur Engels/Amerikaanse speelfilm uit 1982. Regie: Nicolas Roeg. Hoofd rollen: Gene Hackman, Theresa Russell en Rutger Hauer. De goud zoeker Jack McCann vindt na jaren ontberingen eindelijk goud. Hij gaat rustig leven met vrouw en dochter op een eiland. 20 jaar later is het doffe ellende: zijn vrouw is aan de drank en zijn dochter is ver slingerd aan een playboy. Het Capitool, Nederland 3,12 uur Onder leiding van Fred Verbakei wordt gediscussieerd over de vre desconferentie over het Midden-Oosten in Madrid. Deelnemers zijn de Palestijnse Leila Jaffar, de historicus Maarten van Rossem en labbijn Raf Evers. The Courtship of Eddie's Father, Duitsland 3,15 uur Amerikaanse speelfilm uit 1961. Regie: Vincente Minelli. Hoofdrol len: Glenn Ford, Ron Howard en Shirley Jones. Na de dood van zijn moeder gaat zes jarige Eddie op zoek naar een nieuwe vrouw voor zijn ontroostbare vader. fhe Sand Pebbles, BBC 116 uur Amerikaanse speelfilm uit 1966. Regie: Robert Wise. Hoofdrollen: Steve McQueen, Richard Attenborough en Richard Crenna. Wanneer in 1926 de burgeroorlog in China in hevigheid toeneemt, komt de (manning van een Amerikaanse kanonneerboot in de problemen als zij een missionaris en diens dochter proberen te redden. Tampopo, Nederland 3,20.10 uur Japanse speelfilm uit 1987. Regie: Juzo Itami. Hoofdrollen.' Nobuko Miyamoto en Tsumoto Yamazaki. Een knappe weduwe beheert een vervallen eethuisje in Tokyo. Wanneer twee van haar klanten aan tocht aan haar beginnen te schenken, besluit zij zich te gaan verdie pen in de kunst van het noedel-bereiden. Duitsland 1,20.15 uur Amerikaanse speelfilm uit 1987. Regie: Peter Yates. Hoofdrollen: Cher, Dennis Quaid en John Mahoney. De politie van Washington ar resteert de zwervende Vietnam-veteraan Anderson voor de moord op to 24-jarige Elizabeth Quinn. Anderson is getraumatiseerd door zijn Vietnam-ervaringen en kan niet meer praten. De jonge advocate Kathleen Riley moet Anderson verdedigen. Die Bank ist nicht geschadigt, Duitsland 2,20.15 uur Duitse tv-film. Regie: Hartmut Griesmayr. Hoofdrollen: Fiona Schwartz, Zacharias Preen en Horst Bollmann. De kleine dief Penny staat na de gevangenis op straat, met een schuld aan zijn celgenoot Lukas. Deze wil incasseren, en Penny ziet zich gedwongen om met lukas een bankoverval te plegen. Daarbij komt hij onzacht in aanra king met de bankbediende Sandra. Brandpunt, Nederland 1,21,25 uur De KRO-rubriek heeft een eigen reportages over de aanpak van de Rotterdamse vreemdelingenpolitie van schijnhuwelijken en de gevol- oeven in de Sc i van kernproeven Sovjet-republiek Kazachstan. Die Venus- Duitsland 2, 22.25 uur Duitse tv-film. Regie: Robert van Ackeren. Hoofdrollen: Myriem Roussel, Horst Giinther Marx en Sonja Kirchberger. De arts Max wo "tal zes jaar met Coco samen, maar blijft toch dromen van de ideale vrouw. Via de telefoon hoort hij de stem van Marie en vindt in haar z'jn droomvrouw. Ze is echter met Kurt getrouwd, dus het zou wel faal zijn als Kurt en Coco het samen zouden kunnen vinden. Studio Rembrandt, RTL 4,22.50 uur toroen Pauw ontvangt deze keer onder meer Gerrit Komrij, die voor tot Theater van het Oosten het stuk 'De stem van het water' heeft geschreven. Andere gasten zijn de acteurs Frits Lambrechts en Jet van der Mey, de pianiste Klara Würtz en Phil Bloom, van wie recente schilderijen woren getoond. Casual Sex?, BBC 2, 23.55 uur Amerikaanse speelfilm uit 1988. Regie: Genevieve Robert. Hoofdrol- fa Lea Thompson, Victoria Jackson en Stephen Shellen. Twee lange vrouwen gaan samen op vakantie naar een kuuroord. Ze zijn °P zoek naar de Grote liefde maar het lijkt op het zoeken van een speld in een hooiberg. Marjolein Macrander onderzoekt de wereld van he schooltheater. Door Marcel Linssen Schooltheater. Bij een deel van de Nederlandse scholen is het een traditie, bij andere nog steeds een onbekend fe nomeen. Maar voor alles blijft het vrijetijdsbesteding. Zowel voor leerkrachten als leerlingen. Actrice Marjolein Macrander volgde vorig jaar de voorberei dingen voor de jaarlijkse uitvoe ring op drie middelbare scholen. Macrander zette zelf de eerste stappen op het podium toen ze op school zat. Het is voor haar een van de leukste herinneringen die ze heeft overgehouden aan haar middelbare school. „Die eeuwige sleur, de bergen huis werk, vervelende leraren en het systeem. Dat vond ik een ramp. Het enige waar ik af en toe echt naar terug verlang is het school theater", zegt ze toelichtend. Macrander heeft vier jaar lang meegezongen en gespeeld in de schoolvoorstellingen. Voor haar is de driedelige serie "t Ergste is als niemand klapt', die vanavond om 19 uur op Ne- deland 3 begint, bijna een nostalgische terugblik. Zes maanden lang reisden Macran der en een filmteam van de Ikon heen en weer tussen de drie uit gekozen scholen. De camera is erbij vanaf de allereerste voor bereidingen voor het jaarlijkse toneelstuk tot de zenuwslopende première. Al snel blijkt dat er onderling grote verschillen zijn. Leraar Ad Michielsen van het Utrechtse Bonifatiuscollege kiest voor het moeilijke 'I Claudius', wellis waar in het Nederlands, maar toch. Zeker voor schooltheater geen gemakkelijke kost. Michiel sen is streng voor zijn pupillen. Geen gedoe met vriendjes of vriendinnetjes en geen vrijaf van repetities voor verjaardagen. Meedoen aan schooltoneel bete kent hard werken. Rob Korteweg van de LHNO- scholengemeenschap De Molen- waard in Alblasserdam is rigou reus. Wie in de door hem ge schreven musical wil spelen, moet doen wat 'de grote baas' wil. Pas in de eindfase hebben zijn toneelspelende leerlingen een inbreng. Ze mogen her en der een woord veranderen. Kor teweg zegt het niet hardop, maar duidelijk is dat het uit zijn oog punt een hele eer is als hij leer lingen uitkiest om mee te spelen. In de serie blijkt dat de leerlin gen daar iets anders over den ken. Leraar Jan Willem Korsten van de Libanon Gemeenschap Rot terdam kiest voor een Neder lands toneelstuk en een meer ge lijkwaardige benadering. „Ze moeten met mij willen werken en ik met hen", zegt hij. „Je maakt iets met z'n allen maar het kost een hoop energie." Kor sten laat zijn toneelspelertjes bijvoorbeeld zelf de kleding be denken. Hij geeft aan of het clownesk of serieus moet zijn, maar verder mogen de leerlingen het zelf uitdokteren. Veel leerlingen die meedoen aan de auditie voor het schooltheater weten niet echt waar ze aan be ginnen. Ze moeten er veel meer tijd aan besteden dan verwacht, zitten meer op school dan thuis en kunnen de omgang met vrien den en vriendinnen voor dat ene jaar vrijwel vergeten. Want die een of twee keer per week repe teren komt bovenop het gewone huiswerk. „Maar," zegt een van hen, „het is leuk om andere din gen te doen dan normaal. Het is de enige hobby die ik heb." Daarnaast is het van buiten le ren van teksten ook tijdrovend en ronduit saai. Op de verschil lende scholen haken door het jaar heen dan ook enkele leerlin gen af. Soms zelfs een hoofdrol speelster. Wat wel opvalt, is dat er tamelijk snel een redelijk hechte band tussen de verschil lende spelers ontstaat. Door het regelmatig filmen tij dens de repetities en bij leerlin gen thuis, wordt een goed beeld' gegeven van wat toneelspelende middelbare scholieren .zoal mee maken. Macrander weet leerlin gen en leraren aardige uitspra ken te ontlokken. Een leuke aan pak, die alleen maar beter wordt door Marjoleins vroegere be trokkenheid bij schooltheater. Alleen haar aankondigingen van elke aflevering komen iets te in gestudeerd over. Presenteren is toch iets anders dan acteren. Den Haag (anp) - Radio 5 kan beter verdwijnen. Dat heeft de Mediaraad in een gisteren gepubliceerd advies aan de minister van WVC geschreven. Voor de vier overblijvende zenders moeten zenderredacties worden gevormd. Volgens de Mediaraad moet de radio in de toekomst meer reke ning houden met de behoeften en wensen van he.t publiek dan nu het geval is. De Mediaraad vindt het aanbod thans versnipperd. Zenderindeling en programmering zijn onoverzichtelijk. De pro fielen van de zenders moeten daarom duidelijker worden. Radio 5 heeft naar de mening van de Mediaraad g een duidelijk profiel. In zijn huidige vorm is het een samenraapsel van pro gramma's waarvan het grootste deel in het profiel va.n Radio 1 en Radio 2 past. Een zenderredactie is voor de Mediaraad het middel om de sa menwerking tussen de verschillende zendgemachtigden te verbe teren. De identiteit van de deelnemende omroepen moiet daarbij wel herkenbaar blijven. De laatste jaren is de populariteit van de radio fors teruggelopen. Door het groeiende aanbod van commerciële stations en de grote belangstelling voor regionale omroepen neemt het aantal luiste raars van de landelijke publieke radio af. De Mediaraad vindt dat de radio zich moet aanpassen aan die concurrentie. Meer duidelijkheid voor de luisteraars is dringend noodzakelijk. In de visie van de Mediaraad is Radio 1 de actuali teiten- en nieuwszender. Ook de zwaardere informatieve pro gramma's van Radio 5 moeten daar een plaats krijgen. Radio 2 is: de familiezender, Radio 3 blijft bestemd voor popmuziek en Radio 4 houdt een klassieke programmering. De Mediaraad beperkt zich tot een advies voor de komende vijf jaar. Volgens voorzitter André van der Louw bestaat nog maar weinig zicht op hoe de radio zich zal ontwikkelen. Onduidelijk is of de radiotransmissie in toenemende mate via satellieten zal plaatsvinden. Ook de richting waarin commerciële omroep zich zal ontwikkelen is onduidelijk. Van der Louw ziet in het door de Mediaraad geschetste model een probleem voor de programma's voor allochtonen. Dergelijke pro gramma's zouden in de avonduren een plaats kunnen krijgen op Radio 1. Dat betekent echter wel een inbreuk op de gewenste her kenbaarheid. De programma's voor allochtonen zouden ook een plaats kunnen krijgen op het zendernet van de regionale omroe pen of op een 'ontkoppelde' middengolfzender. De Mediaraad herhaalt ook nog eens het oude standpunt dat het aantal kleine zendgemachtigden moet afnemen. Verder moeten zij nadrukkelijker onder de paraplu van de NOS werken. - FOTO NOB Antwerpen - In het Bouwcentrum aan de Jan van Rijswijckïaan in Antwerpen is gisteren de 55e Antwerpse Boekenbeurs geopend. Tot en met 11 november worden dagelijks vraaggesprekken, le zingen en discussies georganiseerd. In de hal is de tentoonstelling 'Opener dan dicht is toe' over de Vlaamse poëzie in de laatste 25 jaar te zien. Vanmiddag vanaf 16.30 uur wordt Yvonne Krooneberg onder vraagd, morgen vertelt Boudewijn Büch van 11 tot 12 over reizen. Donderdag ïcrijgt Michel van der Plas de ANC-penning voor zijn boek 'Mijnheer Gezelle'. Een gezelschap schrijvers gaat op tournee door Vlaanderen met de voorstelling 'En nu serieus!'. Tom Lanoye, Herman Brussel mans, Hugo Matthijsen, Jean-Marie Berckmans, Joost Zwager man en Kristien Hemmerechts zijn zondag in. de Stadsschouw burg in Sint-Niklaas, maandag in Vooruit in Gent en vrijdag in de Stadsschouwburg in Brugge. Doorwerth (anp) - In zijn woonplaats Doorwerth is don derdag de toneelspeler Johan Schmitz door een auto-onge luk om het leven gekomen. Schmitz is 82 jaar geworden. De 78-jarige vrouw van Schmitz, die ook in de auto zat, is in een ziekenhuis opgenomen. Ze is buiten levensgevaar. Johan Schmitz speelde bij diverse theatergezelschappen, als het Nederlands Tooneel, het Amsterdams Tooneelgezelsohap en de Nederlandse Comedie. Vanaf de jaren vijftig was hij veelvuldig op televisie te zien. In 1977 was Schmitz nog te zien in Holïands Glo rie. Op het witte doek speelde hij in datzelfde jaar in de film Sol daat van Oranje van Paul Verhoeven. Door Jeanette Vergouwen Brussel - In het begin van de 18e eeuw komt een einde aan het isolement van Portu gal. De internationale positie van het land wordt weer dui delijk. De welvaart groeit dankzij de Braziliaanse goudproductie en de toenemende export van port wijn. Twee absolute vorsten, Joao V en José I, bevorderen kunsten tot meerdere eer en glo rie van zichzelf en van hun land. De 18e eeuw is de Gouden Eeuw van dit land ondanks de vrese lijke aardbeving van 1755 die het grootste deel van Lissabon verwoestte. Vanaf eind 17e eeuw komen veel buitenlandse kunstenaars naar Portugal, aangetrokken door ar beidsmogelijkheden of uitgeno digd door de koning of de adel. Zij introduceren de Barok in Portugal. Onder hun invloed ontstaat een nieuwe generatie Portugese kunstenaars. De tentoonstelling 'Triomf van de Barok' in het Paleis voor Schone Kunsten (PSK) in Brus sel tracht een beeld te geven van bloei van de kunst in de periode van 1706 tot 1777. De tentoon stelling kent vier thema's: Het Hof en de Macht, Het Sacrale en de Plechtigheden, De Aardbe ving van 1755 en De Heerlijke Intimiteit. Vooral de twee eerste luiken to nen een ongelofelijke pracht en weelde. De macht en de rijkdom van de koning en de katholieke kerk komen overweldigend over en alleen om deze twee afdelin gen te zien is een bezoek ten volle waard. Het derde thema geeft een idee van de ramp die Lissabon in 1755 trof en van de groots opge zette wederopbouw van de stad. Het vierde deel toont de verfij ning en de luxe van het dage lijkse leven aan het hof en bij de adel. Hier valt vooral de edel smeedkunst op. tevens ziet men serviezen, glaswerk en juwelen. De expositie wordt besloten met de Portugese kroonjuwelen die nog nooit eerder in het buiten land werden getoond. Heilige Maagd met roos (16e eeuw) op de expositie 'Portugal en Vlaanderen' in het Museum voor Oude Kunst in Brussel. - FOTO BEJA In de reeks tentoonstellingen Europalia 91 Portugal scoort ook de expositie 'Feitorias', kunst in Portugal ten tijde van de grote ontdekkingen, eind 14e eeuw tot 1548, zeer hoog. Het is een merkwaardige tentoonstel ling die de betrekkingen tussen Portugal en Vlaanderen belicht. Een groot aantal Vlaamse schil derwerken is te zien en in tegen stelling tot de andere Europalia- tentoonstellingen zijn het deze keer geen 'gestolen' kunstwer ken maar gewoon betaalde za ken dankzij de commerciële be trekkingen tussen beide landen. Vlaanderen en Portugal hebben gemeen dat ze beide georiën teerd zijn op de handel en de ha vens. Tussen 1396 en 1548 had Portugal handelsvestigingen in Brugge en rond 1500 wordt de fakkel overgegeven aan Antwer pen. In deze vestigingen, de fac torijen (feitorias), werden aller lei zaken uitgewisseld. De han delswaren uit Portugal en de ko loniën werden betaald met kunstvoorwerpen. De Vlaamse school kreeg zo bekendheid in Portugal en zorgde voor een 'kunstige' uitwisseling. Naast de Vlaamse invloed komt ook die van de Italiaanse, Spaanse, Franse en Engelse stijl aan bod in de expositie. De tentoonstelling 'Feitorias' in Antwerpen krijgt in Brussel in het Museum voor Oude Kunst zijn vervolg in de expositie 'Por tugal en Vlaanderen, Europa in het verschiet 1550-1680'. De expositie laat de invloed zien van de Vlaamse kunst in Portu gal. De periode 1550 - 1680 wordt, mischien ten onrechte, gezien als een tijd van verval en dit met name dank zij het feit dat de troon door Spaanse ko ningen wordt bezet (o.a. Filips II). Antwerpen is in die tijd het centrum van de wereldhandel en daardoor komt er een levendige uitwisseling tot stand tussen Portugal en Vlaanderen. In het eerste deel van de ten toonstelling 'Het Beeld van de Macht' ziet men een aantal por tretten van machthebbers. Deze schilderijen laten duidelijk de invloed zien van de Vlaming An- tonius Moro. Het mooiste portret is echter niet één van de machti gen maar van een non, geschil derd door een onbekend kunste naar: een schitterend beeld van intimiteit en religiositeit. Het 'Een kosmopolitische blik' laat werk van Zuidnederlandse Vlaamse meesters zien o.a. Hier- onymus Bosch, Cornelis van Cleve en van Portugese schilders die hun navolgers waren. Ook zijn op deze tentoonstelling kaarten en boeken te zien waar van sommigen zijn gedrukt in Antwerpen, of uitgegeven door de universiteit van Leuven. De wisselwerking Vlaanderen-Por- tugal blijft bestaan tot het mid den van de 17e eeuw wanneer Amsterdam de rol van Antwer pen overneemt. Dan verdringen invloeden uit India, Afrika en Zuid Amerika de Vlaamse in vloed en hiervan zijn ook voor beelden op deze expositie te be wonderen. De tentoonstelling 'Triomf der Ba rok' in het Paleis voor Schone Kun sten in Brussel is open tot en met 29 december, dagelijks van 10.00 tot 17.45 uur, woensdag tot 19.45 uur en gesloten op maandag. 'Feitorias' is tot 29 december in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur geopend. Geslo ten op maandag en 25 december. 'Portugal en Vlaanderen' in het Museum voor Oude Kunst in Brussel duurt tot en met 8 december en is dagelijks geopend van 10.00 tot 12.00 en 13.00 tot 17.00 uur. Geslo ten op maandag. Rotterdam - De Europese tournee van de Amerikaanse zanger John Denver is afgelast in verband met oververmoeidheid van de zanger. Denver zou op komende vrijdag, 8 november, optreden in de Rotter damse Ahoy'. Het concert is verplaatst naar vrijdagavond 3 april 1992. De reeds gekochte kaarten zijn ook geldig voor dat concert. Geertruidenberg, Theater De Schattelijn. 'De kna.l van half 7' door Vincent Bijlo. Gezien op 1 november 1991 (nog te zien op 24 januari 1992 in De Kring in Roosendaal). Door Theo van Drunen Na 250 voorstelling van zijn eerste theaterprogramma 'Made in braille' is Vincent Bijlo zover: zijn tweede pro gramma is er. Gisteravond speelde Bijlo een van de laatste try outs in De Schat telijn in Geertruidenberg. Aanstaande woensdag gaat 'De knal van half 7' officieel in première. De blinde ca baretier laat na alle publici teit van afgelopen twee jaar zien, dat zijn talenten ver der reiken dan een tijdelijk mode-verschijnsel. Zijn tweede programma, ondier de regie van Bert Klundeir, is namelijk een stuit even wichtiger dan het eerste en de cabaretier toont veel zelfvertrouwen. In een decor van buizen die hem de weg wijzen schuifelt Bijlo wat heen en weer. Onder tussen vertelt hij de levensge schiedenis van een blinde jon geman die, na de nodige teleur stellende ervaringen, zijn toe vlucht vindt in een uitgebreide verzameling geluidopnamen. Dat idee is fascinerend, omdat je je als niet-blinde toeschou wer dan pas goed gaat realise ren hoeveel geluiden in je om geving je niet hoort. Wie staat er immers bewust stil bij de ge luiden van de stad, van het bos of van de kroeg? Bijlo maakt 'horen' nog interes santer als hij een analyse maakt van verschillende soor ten lachen en van verschillende klankkleuren van menselijke stemmen. Zijn eigen blind-zijn is in dit tweede programma van Vincent Bijlo dus uitgangspunt geble ven. Net als in 'Made in braille' maakt hij in dit nieuwe pro gramma de toeschouwers deel genoot van het 'niet-visuele be staan'. Maar de cabaretier maakt vandaaruit ook allerlei uitstapjes naar algemenere on derwerpen. Op een heldere en soms ietwat cynische wijze springt hij mek gemak over van hongersnood in Afrika naar het vuilnispro bleem in onze westerse samen leving. Kritisch en met jeugdig enthousiasme maakt hij zich kwaad over onrecht en schijn heiligheid. De handel in dono rorganen en Italië als vakantie land worden genadeloos onder schot genomen. En op ietwat afstandelijke manier, maar toch ook wel weer betrokken, bezingt hij in zijn liedjes liefde en verdriet. Die liedjes vormem overigens nog steed niet de sterkste kant van Vincent Bijlo. Zijn zang is niet bijster goed en zijn piano spel is rommelig. Toch weet hij muzikaal te boeien met een lied als 'De piano heeft gedronken', een vertaling van een nummer van Tom Waits. Al met al is Vincent Bijlo all'een maar beter geworden. Zijn tweede programma zit even wichtiger in eikaar dan het eer ste. Zijn uitstraling is rustiger en zelfverzekerder. 'De knal van half 7' is cabaret op niveau.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 31