Zwoegen voor die ene avond
Portugal en de Vlaamse invloed
l/V)
SWERK
ROOM
LAND
vandaag op tv
morgen op tv
Ikon-serie over schooltheater in drie delen op tv
Mediaraad pleiiï voor
afschaffen van Radio 5
Tentoonstellingen in het kader van Europalia 91
Boekenbeurs van start in
Bouwcentrum Antwerpen
Concert John Denver afgelast
SDexMer
Cabaretier Vincent Bijlo
evenwichtiger en heter
WEEKENDGIDS
D2
Een eer
Saai
Acteur Johan Schmitz verongelukt
Wereldhandel
R 1991
X ft
ZATERDAG 2 NOVEMBER 1991
|bitie, met kommer-
nde funktie van
V
rbeidsvoorwaarden,
:k een bedrijfsauto.
sfoto stuur je naar:
L200 AB Hilversum.
elektieprocedure.
/Europe
n de leden van de kruis-
i Zeeland tot het bijwonen
lene vergadering van de
vereniging het Zeeuwse
worden gehouden op za-
ember 1991 om 10.15 uur
dscentrum „Magnolia" te
stukken en mededelingen
n de Algemene Ledenverga-
ouden op 24 november 1990
1989/1990
g 1990
991
1991
registeraccountant,
ben 1992
i en benoemingen
imissie van stemopneming
uiswerk Zeeland tot 1970"
Dorzitter per 31 -12-1991
tot het persoonlijk af-
van de voorzitter, de heer
in kennismaking met de
emen voorzitter.
ida behorende stukken lig-
van de vergadering ter in-
ureaus van de vereniging:
ignolia 55; te Terneuzen,
aat 4; en voorts op het
i Walcheren, Segeers-
iddelburg.
jen tornado van geweld, RTL 4,13.50 uur
Italiaanse speelfilm uit 1969. Regie: Giovanni Antoni. Hoofdrollen:
Klaus Kinski, Peter Carstein en Marcello Michelangeli. Spaghetti-
western. Na tien jaar onschuldig te hebben vastgezeten wegens
moord, keert Gary Hamilton terug naar zijn dorp. Op de terugweg
ontmoet hij Dick, die de zoon blijkt te zijn van de man die verant
woordelijk was voor Gary's veroordeling.
Watership Down, Duitsland 2,15.20 uur
Engelse tekenfilm uit 1979. Regie: Martin Rosen. Naar de roman van
diehard Adams. Het konijntje Hazel woont met haar n^te familie in
een vredig dal. Op een dag waarschuwt ene Fiver dat l\j moeten ver
trekken, omdat hen een ramp boven het hoofd hangt.
Tom Brown's Schooldays, BRT 1,15.45 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1940 (zwart-wit). Regie: Robert Steven
son. Hoofdrollen: Cedric Hardwicke, Freddie Bartholomew en Gale
Storm. In 1820 wordt Thomas Arnold hoofd van het Rugby College
In Engeland. De idealistische Arnold wil de heersende reactionaire
mentaliteit op de Engelse kostscholen veranderen.
The Agony and the Ecstacy, BBC 2,17.10 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1965. Regie: Carol Reed. Hoofdrollen:
Charlton Heston, Rex Harrison en Diane Cilento. Het verhaal over de
renaissanceschilder Michelangelo en zijn conflict met de paus over
liet beschilderen van de Sixtijnse kapel.
From Russia with Love, Nederland 1,20.25 uur
Engelse speelfilm uit 1963. Regie: Terence Young. Hoofdrollen: Sean
Connery, Daniela Bianchi en Pedro Armendariz. James Bond wordt
door M naar Istanboel gestuurd om daar met hulp van de Russische
agente Tatiana een apparaat uit de Russische ambassade naar het
westen te smokkelen.
Achter het Nieuws, Nederland 2,22.12 uur
Vanavond een interview met oppositieleider Simon Perez van Israël.
Ook een gesprek met Arie van der Zwan over het falend management
in het heden en verleden bij de Nederlandse Spoorwegen en andere
grote bedrijven. Tevens geeft Achter het Nieuws nieuwe feiten over
1 ""^-affaire, de zaak Quimpo.
■ht in de krant.
Red Sonja, RTL 4,23.10 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1985. Regie: Richard Fleischer. Hoofdrol
len: Brigitte Nielsen, Arnold Schwarzenegger. De Steen der Duizend
Winden wordt op een dag weggeroofd door een bende moorddadige
krijgers die wordt geleid door een gemaskerde man. Alleen Sonja be
ril de moed en kracht om de steen terug te bezorgen bij degene die
zijn kracht respecteren.
Sopt morts sur ordonnance, BRT 1,23.25 uur
J Franse speelfilm uit 1975. Regie: Jacques Rouffio. Hoofdrollen: Mi
jl chel Piccoli, Jane Birkin en Michel Auclair. Een talentvolle chirurg
igt als gevolg van chantage zelfmoord. Vijftien jaar later maakt in
I dezelfde provinciestad een andere chirurg onder soortgelijke om-
standigheden een einde aan zijn leven.
Invasion of the Body Snatchers, Duitsland 2,23.30 uur
Amerikaanse film uit 1956 (zwart-wit). Regie: Don Siegel. Hoofdrol
len: Kevin McCarthy, Dana Wynter en Larry Gates. Klassieker in het
sf-genre. Dr. Miles Bennell krijgt steeds mensen op zijn spreekuur
die bun familieleden niet meer herkennen. Hij ontdekt dat buiten
aardse wezens zich meester hebben gemaakt van menselijke licha
men.
Weird Science, BBC 2,23.35 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1985. Regie: John Hughes. Hoofdrollen:
Anthony Michael Hall, Kelly LeBrock en llan Mitchell-Smith. Twee
tieners die meer succes hebben met de computer dan met meisjes
creëren met behulp van de computer, een barbiepop en een pinup
een beeldschone vrouw.
Eureka, Duitsland 1,23.45 uur
Engels/Amerikaanse speelfilm uit 1982. Regie: Nicolas Roeg. Hoofd
rollen: Gene Hackman, Theresa Russell en Rutger Hauer. De goud
zoeker Jack McCann vindt na jaren ontberingen eindelijk goud. Hij
gaat rustig leven met vrouw en dochter op een eiland. 20 jaar later is
het doffe ellende: zijn vrouw is aan de drank en zijn dochter is ver
slingerd aan een playboy.
Het Capitool, Nederland 3,12 uur
Onder leiding van Fred Verbakei wordt gediscussieerd over de vre
desconferentie over het Midden-Oosten in Madrid. Deelnemers zijn
de Palestijnse Leila Jaffar, de historicus Maarten van Rossem en
labbijn Raf Evers.
The Courtship of Eddie's Father, Duitsland 3,15 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1961. Regie: Vincente Minelli. Hoofdrol
len: Glenn Ford, Ron Howard en Shirley Jones. Na de dood van zijn
moeder gaat zes jarige Eddie op zoek naar een nieuwe vrouw voor
zijn ontroostbare vader.
fhe Sand Pebbles, BBC 116 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1966. Regie: Robert Wise. Hoofdrollen:
Steve McQueen, Richard Attenborough en Richard Crenna. Wanneer
in 1926 de burgeroorlog in China in hevigheid toeneemt, komt de
(manning van een Amerikaanse kanonneerboot in de problemen als
zij een missionaris en diens dochter proberen te redden.
Tampopo, Nederland 3,20.10 uur
Japanse speelfilm uit 1987. Regie: Juzo Itami. Hoofdrollen.' Nobuko
Miyamoto en Tsumoto Yamazaki. Een knappe weduwe beheert een
vervallen eethuisje in Tokyo. Wanneer twee van haar klanten aan
tocht aan haar beginnen te schenken, besluit zij zich te gaan verdie
pen in de kunst van het noedel-bereiden.
Duitsland 1,20.15 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1987. Regie: Peter Yates. Hoofdrollen:
Cher, Dennis Quaid en John Mahoney. De politie van Washington ar
resteert de zwervende Vietnam-veteraan Anderson voor de moord op
to 24-jarige Elizabeth Quinn. Anderson is getraumatiseerd door zijn
Vietnam-ervaringen en kan niet meer praten. De jonge advocate
Kathleen Riley moet Anderson verdedigen.
Die Bank ist nicht geschadigt, Duitsland 2,20.15 uur
Duitse tv-film. Regie: Hartmut Griesmayr. Hoofdrollen: Fiona
Schwartz, Zacharias Preen en Horst Bollmann. De kleine dief Penny
staat na de gevangenis op straat, met een schuld aan zijn celgenoot
Lukas. Deze wil incasseren, en Penny ziet zich gedwongen om met
lukas een bankoverval te plegen. Daarbij komt hij onzacht in aanra
king met de bankbediende Sandra.
Brandpunt, Nederland 1,21,25 uur
De KRO-rubriek heeft een eigen reportages over de aanpak van de
Rotterdamse vreemdelingenpolitie van schijnhuwelijken en de gevol-
oeven in de Sc
i van kernproeven
Sovjet-republiek Kazachstan. Die Venus-
Duitsland 2, 22.25 uur
Duitse tv-film. Regie: Robert van Ackeren. Hoofdrollen: Myriem
Roussel, Horst Giinther Marx en Sonja Kirchberger. De arts Max wo
"tal zes jaar met Coco samen, maar blijft toch dromen van de ideale
vrouw. Via de telefoon hoort hij de stem van Marie en vindt in haar
z'jn droomvrouw. Ze is echter met Kurt getrouwd, dus het zou wel
faal zijn als Kurt en Coco het samen zouden kunnen vinden.
Studio Rembrandt, RTL 4,22.50 uur
toroen Pauw ontvangt deze keer onder meer Gerrit Komrij, die voor
tot Theater van het Oosten het stuk 'De stem van het water' heeft
geschreven. Andere gasten zijn de acteurs Frits Lambrechts en Jet
van der Mey, de pianiste Klara Würtz en Phil Bloom, van wie recente
schilderijen woren getoond.
Casual Sex?, BBC 2, 23.55 uur
Amerikaanse speelfilm uit 1988. Regie: Genevieve Robert. Hoofdrol-
fa Lea Thompson, Victoria Jackson en Stephen Shellen. Twee
lange vrouwen gaan samen op vakantie naar een kuuroord. Ze zijn
°P zoek naar de Grote liefde maar het lijkt op het zoeken van een
speld in een hooiberg.
Marjolein Macrander onderzoekt de wereld van he schooltheater.
Door Marcel Linssen
Schooltheater. Bij een deel
van de Nederlandse scholen
is het een traditie, bij andere
nog steeds een onbekend fe
nomeen. Maar voor alles
blijft het vrijetijdsbesteding.
Zowel voor leerkrachten als
leerlingen.
Actrice Marjolein Macrander
volgde vorig jaar de voorberei
dingen voor de jaarlijkse uitvoe
ring op drie middelbare scholen.
Macrander zette zelf de eerste
stappen op het podium toen ze
op school zat. Het is voor haar
een van de leukste herinneringen
die ze heeft overgehouden aan
haar middelbare school. „Die
eeuwige sleur, de bergen huis
werk, vervelende leraren en het
systeem. Dat vond ik een ramp.
Het enige waar ik af en toe echt
naar terug verlang is het school
theater", zegt ze toelichtend.
Macrander heeft vier jaar lang
meegezongen en gespeeld in de
schoolvoorstellingen.
Voor haar is de driedelige serie
"t Ergste is als niemand klapt',
die vanavond om 19 uur op Ne-
deland 3 begint, bijna een
nostalgische terugblik. Zes
maanden lang reisden Macran
der en een filmteam van de Ikon
heen en weer tussen de drie uit
gekozen scholen. De camera is
erbij vanaf de allereerste voor
bereidingen voor het jaarlijkse
toneelstuk tot de zenuwslopende
première.
Al snel blijkt dat er onderling
grote verschillen zijn. Leraar Ad
Michielsen van het Utrechtse
Bonifatiuscollege kiest voor het
moeilijke 'I Claudius', wellis
waar in het Nederlands, maar
toch. Zeker voor schooltheater
geen gemakkelijke kost. Michiel
sen is streng voor zijn pupillen.
Geen gedoe met vriendjes of
vriendinnetjes en geen vrijaf van
repetities voor verjaardagen.
Meedoen aan schooltoneel bete
kent hard werken.
Rob Korteweg van de LHNO-
scholengemeenschap De Molen-
waard in Alblasserdam is rigou
reus. Wie in de door hem ge
schreven musical wil spelen,
moet doen wat 'de grote baas'
wil. Pas in de eindfase hebben
zijn toneelspelende leerlingen
een inbreng. Ze mogen her en
der een woord veranderen. Kor
teweg zegt het niet hardop, maar
duidelijk is dat het uit zijn oog
punt een hele eer is als hij leer
lingen uitkiest om mee te spelen.
In de serie blijkt dat de leerlin
gen daar iets anders over den
ken.
Leraar Jan Willem Korsten van
de Libanon Gemeenschap Rot
terdam kiest voor een Neder
lands toneelstuk en een meer ge
lijkwaardige benadering. „Ze
moeten met mij willen werken
en ik met hen", zegt hij. „Je
maakt iets met z'n allen maar
het kost een hoop energie." Kor
sten laat zijn toneelspelertjes
bijvoorbeeld zelf de kleding be
denken. Hij geeft aan of het
clownesk of serieus moet zijn,
maar verder mogen de leerlingen
het zelf uitdokteren.
Veel leerlingen die meedoen aan
de auditie voor het schooltheater
weten niet echt waar ze aan be
ginnen. Ze moeten er veel meer
tijd aan besteden dan verwacht,
zitten meer op school dan thuis
en kunnen de omgang met vrien
den en vriendinnen voor dat ene
jaar vrijwel vergeten. Want die
een of twee keer per week repe
teren komt bovenop het gewone
huiswerk. „Maar," zegt een van
hen, „het is leuk om andere din
gen te doen dan normaal. Het is
de enige hobby die ik heb."
Daarnaast is het van buiten le
ren van teksten ook tijdrovend
en ronduit saai. Op de verschil
lende scholen haken door het
jaar heen dan ook enkele leerlin
gen af. Soms zelfs een hoofdrol
speelster. Wat wel opvalt, is dat
er tamelijk snel een redelijk
hechte band tussen de verschil
lende spelers ontstaat.
Door het regelmatig filmen tij
dens de repetities en bij leerlin
gen thuis, wordt een goed beeld'
gegeven van wat toneelspelende
middelbare scholieren .zoal mee
maken. Macrander weet leerlin
gen en leraren aardige uitspra
ken te ontlokken. Een leuke aan
pak, die alleen maar beter wordt
door Marjoleins vroegere be
trokkenheid bij schooltheater.
Alleen haar aankondigingen van
elke aflevering komen iets te in
gestudeerd over. Presenteren is
toch iets anders dan acteren.
Den Haag (anp) - Radio 5 kan beter verdwijnen. Dat heeft de
Mediaraad in een gisteren gepubliceerd advies aan de minister
van WVC geschreven. Voor de vier overblijvende zenders moeten
zenderredacties worden gevormd.
Volgens de Mediaraad moet de radio in de toekomst meer reke
ning houden met de behoeften en wensen van he.t publiek dan nu
het geval is. De Mediaraad vindt het aanbod thans versnipperd.
Zenderindeling en programmering zijn onoverzichtelijk. De pro
fielen van de zenders moeten daarom duidelijker worden.
Radio 5 heeft naar de mening van de Mediaraad g een duidelijk
profiel. In zijn huidige vorm is het een samenraapsel van pro
gramma's waarvan het grootste deel in het profiel va.n Radio 1 en
Radio 2 past.
Een zenderredactie is voor de Mediaraad het middel om de sa
menwerking tussen de verschillende zendgemachtigden te verbe
teren. De identiteit van de deelnemende omroepen moiet daarbij
wel herkenbaar blijven.
De laatste jaren is de populariteit van de radio fors teruggelopen.
Door het groeiende aanbod van commerciële stations en de grote
belangstelling voor regionale omroepen neemt het aantal luiste
raars van de landelijke publieke radio af.
De Mediaraad vindt dat de radio zich moet aanpassen aan die
concurrentie. Meer duidelijkheid voor de luisteraars is dringend
noodzakelijk. In de visie van de Mediaraad is Radio 1 de actuali
teiten- en nieuwszender. Ook de zwaardere informatieve pro
gramma's van Radio 5 moeten daar een plaats krijgen. Radio 2 is:
de familiezender, Radio 3 blijft bestemd voor popmuziek en Radio
4 houdt een klassieke programmering.
De Mediaraad beperkt zich tot een advies voor de komende vijf
jaar. Volgens voorzitter André van der Louw bestaat nog maar
weinig zicht op hoe de radio zich zal ontwikkelen. Onduidelijk is
of de radiotransmissie in toenemende mate via satellieten zal
plaatsvinden. Ook de richting waarin commerciële omroep zich
zal ontwikkelen is onduidelijk.
Van der Louw ziet in het door de Mediaraad geschetste model een
probleem voor de programma's voor allochtonen. Dergelijke pro
gramma's zouden in de avonduren een plaats kunnen krijgen op
Radio 1. Dat betekent echter wel een inbreuk op de gewenste her
kenbaarheid. De programma's voor allochtonen zouden ook een
plaats kunnen krijgen op het zendernet van de regionale omroe
pen of op een 'ontkoppelde' middengolfzender.
De Mediaraad herhaalt ook nog eens het oude standpunt dat het
aantal kleine zendgemachtigden moet afnemen. Verder moeten zij
nadrukkelijker onder de paraplu van de NOS werken.
- FOTO NOB
Antwerpen - In het Bouwcentrum aan de Jan van Rijswijckïaan
in Antwerpen is gisteren de 55e Antwerpse Boekenbeurs geopend.
Tot en met 11 november worden dagelijks vraaggesprekken, le
zingen en discussies georganiseerd. In de hal is de tentoonstelling
'Opener dan dicht is toe' over de Vlaamse poëzie in de laatste 25
jaar te zien.
Vanmiddag vanaf 16.30 uur wordt Yvonne Krooneberg onder
vraagd, morgen vertelt Boudewijn Büch van 11 tot 12 over reizen.
Donderdag ïcrijgt Michel van der Plas de ANC-penning voor zijn
boek 'Mijnheer Gezelle'.
Een gezelschap schrijvers gaat op tournee door Vlaanderen met
de voorstelling 'En nu serieus!'. Tom Lanoye, Herman Brussel
mans, Hugo Matthijsen, Jean-Marie Berckmans, Joost Zwager
man en Kristien Hemmerechts zijn zondag in. de Stadsschouw
burg in Sint-Niklaas, maandag in Vooruit in Gent en vrijdag in
de Stadsschouwburg in Brugge.
Doorwerth (anp) - In zijn woonplaats Doorwerth is don
derdag de toneelspeler Johan Schmitz door een auto-onge
luk om het leven gekomen. Schmitz is 82 jaar geworden.
De 78-jarige vrouw van Schmitz, die ook in de auto zat, is in een
ziekenhuis opgenomen. Ze is buiten levensgevaar.
Johan Schmitz speelde bij diverse theatergezelschappen, als het
Nederlands Tooneel, het Amsterdams Tooneelgezelsohap en de
Nederlandse Comedie. Vanaf de jaren vijftig was hij veelvuldig op
televisie te zien. In 1977 was Schmitz nog te zien in Holïands Glo
rie. Op het witte doek speelde hij in datzelfde jaar in de film Sol
daat van Oranje van Paul Verhoeven.
Door Jeanette Vergouwen
Brussel - In het begin van
de 18e eeuw komt een einde
aan het isolement van Portu
gal. De internationale positie
van het land wordt weer dui
delijk.
De welvaart groeit dankzij de
Braziliaanse goudproductie en
de toenemende export van port
wijn. Twee absolute vorsten,
Joao V en José I, bevorderen
kunsten tot meerdere eer en glo
rie van zichzelf en van hun land.
De 18e eeuw is de Gouden Eeuw
van dit land ondanks de vrese
lijke aardbeving van 1755 die
het grootste deel van Lissabon
verwoestte.
Vanaf eind 17e eeuw komen veel
buitenlandse kunstenaars naar
Portugal, aangetrokken door ar
beidsmogelijkheden of uitgeno
digd door de koning of de adel.
Zij introduceren de Barok in
Portugal. Onder hun invloed
ontstaat een nieuwe generatie
Portugese kunstenaars.
De tentoonstelling 'Triomf van
de Barok' in het Paleis voor
Schone Kunsten (PSK) in Brus
sel tracht een beeld te geven van
bloei van de kunst in de periode
van 1706 tot 1777. De tentoon
stelling kent vier thema's: Het
Hof en de Macht, Het Sacrale en
de Plechtigheden, De Aardbe
ving van 1755 en De Heerlijke
Intimiteit.
Vooral de twee eerste luiken to
nen een ongelofelijke pracht en
weelde. De macht en de rijkdom
van de koning en de katholieke
kerk komen overweldigend over
en alleen om deze twee afdelin
gen te zien is een bezoek ten
volle waard.
Het derde thema geeft een idee
van de ramp die Lissabon in
1755 trof en van de groots opge
zette wederopbouw van de stad.
Het vierde deel toont de verfij
ning en de luxe van het dage
lijkse leven aan het hof en bij de
adel. Hier valt vooral de edel
smeedkunst op. tevens ziet men
serviezen, glaswerk en juwelen.
De expositie wordt besloten met
de Portugese kroonjuwelen die
nog nooit eerder in het buiten
land werden getoond.
Heilige Maagd met roos (16e eeuw) op de expositie 'Portugal
en Vlaanderen' in het Museum voor Oude Kunst in Brussel.
- FOTO BEJA
In de reeks tentoonstellingen
Europalia 91 Portugal scoort
ook de expositie 'Feitorias',
kunst in Portugal ten tijde van
de grote ontdekkingen, eind 14e
eeuw tot 1548, zeer hoog. Het is
een merkwaardige tentoonstel
ling die de betrekkingen tussen
Portugal en Vlaanderen belicht.
Een groot aantal Vlaamse schil
derwerken is te zien en in tegen
stelling tot de andere Europalia-
tentoonstellingen zijn het deze
keer geen 'gestolen' kunstwer
ken maar gewoon betaalde za
ken dankzij de commerciële be
trekkingen tussen beide landen.
Vlaanderen en Portugal hebben
gemeen dat ze beide georiën
teerd zijn op de handel en de ha
vens. Tussen 1396 en 1548 had
Portugal handelsvestigingen in
Brugge en rond 1500 wordt de
fakkel overgegeven aan Antwer
pen. In deze vestigingen, de fac
torijen (feitorias), werden aller
lei zaken uitgewisseld. De han
delswaren uit Portugal en de ko
loniën werden betaald met
kunstvoorwerpen. De Vlaamse
school kreeg zo bekendheid in
Portugal en zorgde voor een
'kunstige' uitwisseling.
Naast de Vlaamse invloed komt
ook die van de Italiaanse,
Spaanse, Franse en Engelse stijl
aan bod in de expositie.
De tentoonstelling 'Feitorias' in
Antwerpen krijgt in Brussel in
het Museum voor Oude Kunst
zijn vervolg in de expositie 'Por
tugal en Vlaanderen, Europa in
het verschiet 1550-1680'.
De expositie laat de invloed zien
van de Vlaamse kunst in Portu
gal. De periode 1550 - 1680
wordt, mischien ten onrechte,
gezien als een tijd van verval en
dit met name dank zij het feit
dat de troon door Spaanse ko
ningen wordt bezet (o.a. Filips
II). Antwerpen is in die tijd het
centrum van de wereldhandel en
daardoor komt er een levendige
uitwisseling tot stand tussen
Portugal en Vlaanderen.
In het eerste deel van de ten
toonstelling 'Het Beeld van de
Macht' ziet men een aantal por
tretten van machthebbers. Deze
schilderijen laten duidelijk de
invloed zien van de Vlaming An-
tonius Moro. Het mooiste portret
is echter niet één van de machti
gen maar van een non, geschil
derd door een onbekend kunste
naar: een schitterend beeld van
intimiteit en religiositeit.
Het 'Een kosmopolitische blik'
laat werk van Zuidnederlandse
Vlaamse meesters zien o.a. Hier-
onymus Bosch, Cornelis van
Cleve en van Portugese schilders
die hun navolgers waren. Ook
zijn op deze tentoonstelling
kaarten en boeken te zien waar
van sommigen zijn gedrukt in
Antwerpen, of uitgegeven door
de universiteit van Leuven. De
wisselwerking Vlaanderen-Por-
tugal blijft bestaan tot het mid
den van de 17e eeuw wanneer
Amsterdam de rol van Antwer
pen overneemt. Dan verdringen
invloeden uit India, Afrika en
Zuid Amerika de Vlaamse in
vloed en hiervan zijn ook voor
beelden op deze expositie te be
wonderen.
De tentoonstelling 'Triomf der Ba
rok' in het Paleis voor Schone Kun
sten in Brussel is open tot en met 29
december, dagelijks van 10.00 tot
17.45 uur, woensdag tot 19.45 uur
en gesloten op maandag.
'Feitorias' is tot 29 december in
het Koninklijk Museum voor Schone
Kunsten in Antwerpen. Dagelijks van
10.00 tot 17.00 uur geopend. Geslo
ten op maandag en 25 december.
'Portugal en Vlaanderen' in het
Museum voor Oude Kunst in Brussel
duurt tot en met 8 december en is
dagelijks geopend van 10.00 tot
12.00 en 13.00 tot 17.00 uur. Geslo
ten op maandag.
Rotterdam - De Europese tournee van de Amerikaanse zanger John
Denver is afgelast in verband met oververmoeidheid van de zanger.
Denver zou op komende vrijdag, 8 november, optreden in de Rotter
damse Ahoy'. Het concert is verplaatst naar vrijdagavond 3 april
1992. De reeds gekochte kaarten zijn ook geldig voor dat concert.
Geertruidenberg, Theater De
Schattelijn. 'De kna.l van half
7' door Vincent Bijlo. Gezien
op 1 november 1991 (nog te
zien op 24 januari 1992 in De
Kring in Roosendaal).
Door Theo van Drunen
Na 250 voorstelling van zijn
eerste theaterprogramma
'Made in braille' is Vincent
Bijlo zover: zijn tweede pro
gramma is er. Gisteravond
speelde Bijlo een van de
laatste try outs in De Schat
telijn in Geertruidenberg.
Aanstaande woensdag gaat
'De knal van half 7' officieel
in première. De blinde ca
baretier laat na alle publici
teit van afgelopen twee jaar
zien, dat zijn talenten ver
der reiken dan een tijdelijk
mode-verschijnsel. Zijn
tweede programma, ondier
de regie van Bert Klundeir,
is namelijk een stuit even
wichtiger dan het eerste en
de cabaretier toont veel
zelfvertrouwen.
In een decor van buizen die
hem de weg wijzen schuifelt
Bijlo wat heen en weer. Onder
tussen vertelt hij de levensge
schiedenis van een blinde jon
geman die, na de nodige teleur
stellende ervaringen, zijn toe
vlucht vindt in een uitgebreide
verzameling geluidopnamen.
Dat idee is fascinerend, omdat
je je als niet-blinde toeschou
wer dan pas goed gaat realise
ren hoeveel geluiden in je om
geving je niet hoort. Wie staat
er immers bewust stil bij de ge
luiden van de stad, van het bos
of van de kroeg?
Bijlo maakt 'horen' nog interes
santer als hij een analyse
maakt van verschillende soor
ten lachen en van verschillende
klankkleuren van menselijke
stemmen.
Zijn eigen blind-zijn is in dit
tweede programma van Vincent
Bijlo dus uitgangspunt geble
ven. Net als in 'Made in braille'
maakt hij in dit nieuwe pro
gramma de toeschouwers deel
genoot van het 'niet-visuele be
staan'. Maar de cabaretier
maakt vandaaruit ook allerlei
uitstapjes naar algemenere on
derwerpen.
Op een heldere en soms ietwat
cynische wijze springt hij mek
gemak over van hongersnood in
Afrika naar het vuilnispro
bleem in onze westerse samen
leving. Kritisch en met jeugdig
enthousiasme maakt hij zich
kwaad over onrecht en schijn
heiligheid. De handel in dono
rorganen en Italië als vakantie
land worden genadeloos onder
schot genomen. En op ietwat
afstandelijke manier, maar
toch ook wel weer betrokken,
bezingt hij in zijn liedjes liefde
en verdriet.
Die liedjes vormem overigens
nog steed niet de sterkste kant
van Vincent Bijlo. Zijn zang is
niet bijster goed en zijn piano
spel is rommelig. Toch weet hij
muzikaal te boeien met een lied
als 'De piano heeft gedronken',
een vertaling van een nummer
van Tom Waits.
Al met al is Vincent Bijlo all'een
maar beter geworden. Zijn
tweede programma zit even
wichtiger in eikaar dan het eer
ste. Zijn uitstraling is rustiger
en zelfverzekerder. 'De knal
van half 7' is cabaret op niveau.