Nieuw groot proces tegen de Staat om kernwapens Rechters in Nederland in meerderheid links Toch weer de gekozen minister-president? Kinc OVERIGENS Verlaging Bijna vijfti Nog geen over plan DE STEM E Ernst of sabot Oorlog voor kinderen Sportief ACHTERGROND AJ -DE STEM- Ex-officier Stelling: 'Nu ook laatste F-16-kernbom nog weg' 'Priesterschap vernederend voor vrouwen' DE STEM ZATERDAG 2 NOVEMBER 1991 BILLY Rohan, een 9-jarig jochie uit een Londense buitenwijk, betrapt zijn oudere zus terwijl ze in de ruïne van een gebombardeerd huis aan het vrijen is met een Canadese soldaat. Boos beko gelt hij het stel met stukken puin. Het waarom is me niet helemaal duidelijk. Zo is er wel meer dat ik niet 'herken' in de oorlogsavonturen van Billy Rohan. Met belangstel ling had ik uitgekeken naar de film Hope and Glorywoens dag uitgezonden door de KRO-televisie. Met belang stelling omdat ik vernomen had dat hier de oorlog, in Lon den weliswaar, werd getoond zoals die werd beleefd door een 9-jarige jongen en omdat ik zelf in de oorlog ook 9 jaar werd. Dat de oorlog voor kinderen een tijd van avontuur was, zal ik niet ontkennen. De ont zagwekkende luchtvloten die overvlogen, op weg naar Duitsland; de luchtgevechten; de neerstortende bommenwer pers, geraakt door de Flak\ aan parachutes gelande en ge vangen genomen piloten die door de straat werden ge voerd; het slapen op stapel bedden in de kelder; de op windende laatste weken voor de bevrijding, toen onafzien bare stoeten, in wanorde ver kerende, Duitse legerresten voorbij trokken; de bevrijding zelf met haar wonderen op wielen (nooit eerder een Jeep of bulldozer gezien!). Alle maal spekkie voor het bekkie van een 9-jarige jongen. Naar mijn ervaring echter ho ren er ook momenten van angst bij. Billy kent geen angst. We maken hem mee, wanneer hij met zijn moeder en zusjes (vader is overen thousiast en vrijwillig terug naar zijn regiment gegaan) in de kelder een bombardement uitzit. Het is carpet-bombing constateert zus angstig, een bommentapijt. In snelle op eenvolging van steeds luidere explosies hoor je de bommen regen naderen. De aarde trilt, schudt. Het verlammende ogenblik wanneer de volgende bom op jouw kelder kan val len. De opluchting als de bom menregen gepasseerd blijkt en de inslagen zich geleidelijk verwijderen. Tot er weer een nieuwe reeks komt. Ik herinner me die momenten maar al te goed. De oefenin gen van berouw die de buren, met wie we de schuilkelder deelden, aanhieven; het gegil van een zus, de gespannen blik waarmee mijn vader naar de stutbalken keek, mijn eigen doodsangst. Ik zal stiller zijn geweest dan de biddende bu ren, maar ik zal zeker niet, zo als Billy Rohan, koelbloedig de angstreacties van de ande ren hebben zitten observeren om daar vijftig jaar na dato eventueel nog een film over te kunnen maken. Nu had ik geen oudere zuster om te kunnen betrappen tij dens een vrijpartijtje in een gebombardeerd huis. Zelf be gonnen we onze nog pre-pube- rale scharrels weliswaar in het keldercomplex van een door de Duitsers opgeblazen raad huis, maar toen was de oorlog alweer voorbij. Het verzame len van bom- en granaatscher ven, nog warm als je ze op raapte, dat herken ik wel. Die scherven, je kon er niet van af blijven, ook al wist je dat ze tot niets dienden, dat je ze weer weg zou gooien. In onze omgeving kwamen veel meer vliegtuigen neer dan in Billy's woonwijk, zodat wij ook stuk ken plexiglas konden rapen, die je met geduld en volhar ding tot sieraden kon slijpen. Het fantaseren over boze mof fen en spionnen. Het hoort al lemaal bij het jongensavon- tuur waarover Hope and Glory ook gaat. Maar zoals Billy de volwasse nen observeert, zijn moeder, zijn zussen, zijn opa, de buur vrouw, het buurmeisje wier moeder net is omgekomen, dat doen 9-jarige jongens zo niet. Dat moet allemaal inter pretatie achteraf zijn van ho ren zeggen. Daarom waar schijnlijk viel de film wat te gen. Als Arizona nog Arizona zou zijn en Ohio Ohio, Oost-Duitsland Oost-Duitsland en Wales nog Wales, hoeveel méér harten van sportlieden zouden van vreugde opspringen bij de gedachte aan de komende Olympische Spelen! Al die hardtrainende mannen en vrouwen zouden als de besten van Arizona, Ohio, Oost-Duitsland en Wales door hun eigen bondsbestuurders kunnen worden uitge zonden naar die wereldwijde wedstrijden. Maar helaas, Arizona en Ohio zijn wijken van de VS geworden, Oost-Duitsland is de nieuwe achterbuurt van Duitsland en Wales het Friesland van Groot-Brit- tannië. De besten van het land zijn nog maar de besten van hun streek. De Olympische Spelen raken buiten bereik. - Dat lot treft weldra ook de Nederlandse kampioenen. Het verenigde Europa zal hun grenzen vernauwen. Wat een troostend vooruitzicht voor Neer- lands bijna-besten. (HC) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem B.V. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. C. Hamans en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 0 076-236911 Telefax 076-236405. Telefax redactie 0 076-236309. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Steenbergsestraat 23-23a, 0 01640-36850, fax 01640-40731. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41, 0 236326, fax 076-236215. Voor bezorgklachten: 0 076-236888. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 0 01608-21550, fax 01608-17829. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 1,001100-28030, fax 01100-21928. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 0 01140-13751, fax 01140-19698. Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 0 01620-54957, fax 01620-34782. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 0 01650-37150, fax 01650- 44929. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Zuidlandstraat 32, 0 01150-17920, fax 01150- 96554. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Scheldestraat 7-9, 4381 RP 0 01184-19910, fax 01184-11446. Postadres: Postbus 5051, 4380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen bij vooruitbetaling te voldoen: per kwartaal 77,90, per half jaar 155,25 óf per jaar 302,25. Voor abonnees die automatisch betalen: per maand 26,00, per kwartaal 75,90, per half jaar 151,25 óf per jaar 294,75. Voor posttoezending geldt een toeslag. Losse nummers: ma. t/m vrijd. 1,40; zat. 1,70. Service-afdeling abonnementen: 0 076-236472, ma. t/m vrijd. 8.30-12.00 en van 12.30-16.00 uur. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Centrale reclame-afdeling 0 076-236911 Fotoservice 0 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 0 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 0 076-236881. Geboorte- en overlijdensadvertenties 0 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 0 076-236394/236911 Rsnlfrolstioc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. ,0.91 Opnieuw wacht de Staat een groot proces over het toestaan en gebruik van kernwapens. Volgens Meindert Stelling, voorzitter van de Stichting Tribunaal voor de Vrede, kan een proces slechts vermeden worden als de regering bereid is een dialoog over kernbewapening aan te gaan. Door Rinze Brandsma TERWIJL HET eerste massale proces van 20.000 eisende Ne derlanders tegen de Staat der Nederlanden om de kruisraket ten te verbieden nog niet eens is afgelopen, worden er mo menteel al weer voorbereidin gen getroffen voor een nieuwe rechtszaak. Deze week heeft de Stichting Tribunaal voor de Vrede de re gering schriftelijk gesommeerd, af te zien van ieder gebruik van kernwapens. „Ze hebben twee maanden de tijd om te reageren. De formele sommatie is ons schot voor de boeg. De eerste stap voor het proces tegen de Staat. We ho pen op een dialoog met de rege ring over kernwapens. We wil- Meindert Stelling len dat de ministers serieus in gaan op de effecten van kern wapens. En dat ze de vraag eindelijk eens beantwoorden hoe die massa-vernietigingswa pens zich verdragen met het humanitair oorlogsrecht. Als de regering de discussie aan wil, dan is het proces niet nodig". Aan het woord is mr. Meindert Stelling, voorzitter van het Tri bunaal voor de Vrede. Stelling is minstens zo bekend als de voormalige beroepsofficier, de dissidente luchtmachtkapitein - FOTO HENDRIKSEN-VALK die zich zo drastisch als atoom pacifist manifesteerde dat hij de militaire dienst moest verla ten. Waarom een nieuw proces? Terwijl het vorige proces tegen de Staat om de plaatsing van de kruisraketten tot en met de Hoge Raad verloren werd ('plaatsing is niet ten onrech te')? En het staartje van die rechtzaak nu bij het VN-comité voor de mensenrechten in Ge- nève ligt? Stelling: „Ons proces keert zich tegen Alle Nederlandse mede verantwoordelijkheid voor be zit, opslag of gebruik van welke kernwapens dan ook. Ook met het terugbrengen van onze atoomtaken blijft de Ne derlandse staat steun geven aan de nucleaire dreiging bin nen deNavo". De Vereniging Juristen voor de Vrede, waar het Tribunaal mee samenwerkt, was een proces om de kernwapens allang van plan. De juristen/eisers voor vrede vinden dat het eerste grote kruisrakettenproces niet verloren werd. „Het heeft ons juist veel hand vatten gegeven. Voor het eerst in de geschiedenis heeft de re gering, in de discussie over kruisvluchtwapens, erkend dat het beginsel van het humani tair oorlogsrecht ook van toe passing is op die wapens". Stelling vertelt dat, toen hij zelf nog als beroepsmilitair in dienst was, zijn minister die discussie weigerde. „Hij vond dat humanitair oorlogsrecht geen betrekking heeft op kern wapens. Dat kernwapens bui ten het recht staan. Grote onzin natuurlijk". Tweede handvat voor een nieuw proces is, dat de Hoge Raad vaststelde dat rechters wel over het vraagstuk van kernwapens moeten kunnen oordelen. Terwijl de heersende opvatting was, dat het om puur politieke beslissingen ging, waar de rechter af moest blij ven. Wat zijn de eisen in de somma tie en in het nieuwe kernach tige proces? Stelling: „De kern wapens Nederland uit. En een verbod om kernwapens op enige wijze in te zetten. En een verbod om ze tegen steden in te zetten; de burgerbevolking mag nooit het doelwit van een mili taire actie zijn". De landsadvocaten noemden het eerste proces tegen de Staat, met bijna 20.000 eisende Nederlanders - de grootste ju ridische procedure ooit aange spannen - 'een onzinnig show proces dat buitenmenselijke proporties dreigt aan te ne men'. Tribunaal-voorzitter Stelling glimlacht fijntjes. „Ja, een showproces in die zin dat het grote publieke aandacht trok. Wie wist begin jaren '80 nou van humanitair oorlogsrecht? Het vraagstuk van het interna tionaal recht is veel sterker gaan leven". Het eerste proces kostte miljoe nen, zeker aan de kant van de eisers en de Stichting Verbiedt de Kruisraketten. „Het was heel kostbaar, ja. Dat is een pro bleem. Als onze eisers en leden jaarlijks een tientje contributie betalen kunnen we het trekken. Binnen onze clubs zit al veel know-how". De Stichting Tribunaal voor de Vrede begint met zo'n vijfdui zend eisers, waarvan velen ook in het eerste proces hebben meegedaan. Vanuit Duitsland en Polen eisen ook enkele tien tallen atoompacifisten/juristen mee. Vredesgroepen van binnen en buiten de kerken doen ook weer mee, net als de FNV. Maar wat willen de eisers nou? Woensdrecht wérd toch geen basis voor kruisvluchtwapens met kernkoppen? Er is nu toch wereldwijde ontspanning? Bijna alle kernwapens gaan nu toch Nederland uit? „Ja, het gaat ons om dat 'bijna'. Nog steeds is het mogelijk dat massavernietigingswapens in gezet worden met behulp van de Nederlandse regering. Ook als de laatste F-16-kernbom weg zal zijn, dan blijft de mo gelijkheid open dat bij een cri sis kernwapens ingevlogen worden. En dat in Navo-ver- band onze regering meebeslist over inzet. Daartegen richt zich straks het proces". „Tenzij de regering de discussie nu aangaat. Of de beginselen van het humanitair oorlogs recht verspreidt." Fel: „Maar dat doet ze niet!". Vanuit het CDA wordt de laatste tijd geklaagd over het feit dat de rechterlijke macht geen getrouwe afspiegeling zou zijn van de politieke verhoudingen in Nederland. Wat, zo wijst een enquête van Vrij Nederland uit, aardig klopt: vier op de tien rechters stemt D66. Door Ivo Postma HET IS zeer belangrijk dat vol doende buitenstaanders toetre den tot de rechterlijke macht. Maar verscheidene oorzaken, waaronder de betrekkelijk lage salariëring, maken het nogal moeilijk om gekwalificeerde mensen uit het bedrijfsleven of de advocatuuur voor de post van rechter te interesseren. Met deze beoordeling reageert prof. mr. J. Leyten, rocureur- generaal bij de Hoge Raad, op 'de vooral in het CDA levende wens dat de rechterlijke macht meer een afspiegeling wordt van de politieke verhoudingen in de maatschappij. „Het gaat erom", zei het CDA- Kamerlid V. van der Burg gis teren, „de schaarste aan kandi daten voor de rechterlijke macht op te heffen en zo te ko men tot een betere afspiege ling". Het was Van der Burg, lid van de Vaste Kamercommissie voor Justitie, die in juni veel kritiek over zich afriep door openlijk te constateren dat personen met een 'nieuw-liberale levens overtuiging' oververtegenwoor digd zijn in de rechterlijke macht. Van der Burg, die zich nogal verguisd voelde, stelde gisteren V. van der Burg met veel voldoening va$t dat een enquete van het weekblad Vrij Nederland hem op overtui gende wijze gelijk geeft. De deze week gepubliceerde enquete onder leden van de rechterlijke macht geeft als uit komst dat de politieke voor keur van 39 procent van alle rechters en officieren van justi tie op het ogenblik uitgaat naar D66, 19 procent zou op de PvdA stemmmen en 4 procent op Groen Links. Het CDA zou op 17 procent van hun stemmen mogen rekenen en de WD op 16 procent. „Tel maar uit. Tweeënzestig procent van de rechterlijke macht is dus links", luidde gis teren de conclusie van de CDA- politicus. Zijn politieke stellingname dat die verhouding ongewenst is, staat lijnrecht tegenover de mening van rechters en leden FOTO DE STEM/JOHAN VAN GURP van de Hoge Raad, dat er aan de politieke gezindheid van deze beroepsgroep helemaal niets hoeft te veranderen en dat die gezindheid volstrekt geen invloed hoeft te hebben op hun rechtspraak. De Vaste Kamercommissie voor Justitie heeft een aantal voor stellen gedaan om de politiek meer greep te geven op de sa menstelling van de rechterlijke macht. Ze richt daarbij haar inspanningen zowel op de Hoge Raad als op de lagere magistra tuur. Op het ogenblik wordt de helft van de rechters gerecruteerd uit de rechterlijke ambtenaren in opleiding (raio's), die na hun rechtenstudie nog een speciale opleiding van zes jaar hebben gevolgd. De andere helft van de posten moet worden vervuld via open procedures. Het CDA nu wenst dat in de toekomst zes van elke tien rechters uit de maatschappij afkomstig zijn en Van der Burg zegt dat hij de hele Vaste Com missie op die lijn gekregen heeft. Volgens H. Holthuis, hoofdoffi cier van Justitie in Zwolle en woordvoerder van de Neder landse Vereniging voor Recht spraak, is half om half een prima verdeling en bestaat er geen enkele reden er iets aan te veranderen. „Van deer Burg heeft gelijk ge kregen maar dat is ook alles. Het hoeft geen konsekwenties te hebben voor de samenstel ling van de rechterlijke macht". Jonkheer mr. W. van Nispen tot Sevenaer, griffier bij de Hoge Raad, zegt dat de politieke ach tergrond van rechters volstrekt niet relevant is bij het doen van rechterlijke uitspraken. „Je kunt persoonlijk niet zo ge lukkig zijn met een uitspraak, maar je laat je politieke of le vensovertuiging niet meespre ken wanneer je rechtspreekt. En dat is ook helemaal niet zo moeilijk". De griffier noemt het een ge- dachtefout dat een andere sa menstelling van rechterlijke colleges tot andere uitspraken zou leiden. Hij wijst op het verschil met het systeem in de Verenigde Staten, waar de affaire rond kandidaat Clarence Thomas voor het Hooggerechtshof weer eens liet zien hoe hoog de poli tieke strijd rond een benoeming in dat college kan oplopen. Prof. Leyten vindt het niet al leen onwenselijk om te streven naar een rechterlijke macht die meer een afspiegeling vormt van de politieke verhoudingen in de samenleving. Hij meent dat het streven om meer kandidaten uit de samen leving voor het rechterschap te interesseren, bij een vrome wens zal blijven. Leyten vindt het allereerst van groot belang dat de rechterlijke macht evenwichtig van samen stelling blijft. „Je moet ervoor oppassen dat er teveel rechters komen die alleen de opleiding als basis hebben. Het is belang rijk voldoende mensen te heb ben die de stormen des levens hebben doorstaan". Het probleem is echter dat suc cesvolle mensen uit de advoca tuur of uit het bedrijfsleven zich niet makkelijk voor de post van rechter laten strikken, een functie die zij naar verhou ding zwaar onderbetaald ach ten. Hij kent voorbeelden van advo caten-die een aanbod om rech ter te worden afwimpelden, en wel op grond van de bijbeho rende achteruitgang in salaris. „Niet dat ik wat te mopperen heb, maar het blijven ambte lijke salarissen. Er zijn heel wat advocaten in Nederland die drie keer zoveel verdienen als een rechter in de hoogste salarisklasse". Wat de samenstelling van de Hoge Raad betreft is de Tweede Kamer nu bezig weer meer in houd te geven aan een rol die zij tientallen jaren heeft ver waarloosd. Bij voorkomende vacatures stuuurt de Hoge Raad de Ka mer een aanbevelingslijst met zes kandidaten die in volgorde van voorkeur staan vermeld. Volgens Leyten heeft de Kamer al zestig, zeventig jaar lang de aanbeveling zonder wijziging gevolgd. „Het was meer een kwestie van doormidden knip pen. De Kamer stuurde een voordracht met de bovenste drie naar de Kroon, waarna deze tot een benoeming over ging". De Vaste Kamercommissie-voor Justitie vindt nu dat de Kamer meer informatie over de kandi daten moet krijgen en mëéf in zicht in hun maatschappelijke achtergronden. Een deel van die wens is inmid dels vervuld. Sinds enkele maanden moeten de kandida ten voor de Hoge Raad een uit gebreid vragenformulier invul len en aan de Kamer opsturen. De Kamercommissie wil echter meer. Zij wenst een uitgebreid gesprek met de eerste kandi daat van de Hoge Raad voordat de aanbevelingslijst naar Kamer wordt gestuurd. Bij de rechterlijke macht heeft men geen moeite met het stre ven van de Kamer haar greep te verstevigen. Griffier Van Nispen: „Het gaat hier om een grondwettelijk recht en het is aan de Kamer zelf om te beslis sen hoe ze daar vorm aan geeft". IN DE discussie over de ver nieuwing van de PvdA had hij totnutoe gezwegen. Tot de groep-Van der Louw ('oudgedienden in de PvdA hebben hun tijd gehad') be hoort hij niet. Op de plannen van Jan Schaefer reageerde hij niet. Maar ineens was hij er weer, met een boek in de hand: Ed van Thijn, voormalig parle mentariër, oud-minister en al sinds 1983 burgemeester van de lastigste stad van het land, Amsterdam. 'Democratie als hartstocht' is de goedgekozen titel van de bundeling van commentaren en pleidooien, die hij sinds 1966 uitsprak en opschreef. Goed gekozen omdat Van Thijn met recht een hartstochtelijk aanhanger en bewaker van de parlementaire democratie ge noemd mag worden. Wat bij le zing van de bundel weer eens opvalt is zijn consequente denklijn. Zeker, sommige ideeën hebben zichzelf overleefd, maar op hoofdlijnen is Van Thijn altijd trouw aan zichzelf gebleven. Vooral waar het betreft zijn opvattingen over democratie, legitimatie van het gezag en - in heel zijn gedachtengoed tel kens weer opklinkend - de dwingende noodzaak tot tole rantie. Of het de planning van schrij ver en uitgever was het boek te laten verschijnen aan de voor avond van het jubileumcongres van D66, is mij niet bekend. Maar het D66-congres van van daag mag de verschijning van het boek juist nu beschouwen als een cadeau van een mede stander. Van Thijn is in de PvdA altijd één van de zeer weinigen ge weest die, in zijn eigen woor den, 'afstand genomen heeft van al diegenen, die zich bij voorbaat al afsluiten voor de noodzaak van staatkundige vernieuwing omdat het wel goed zou gaan met het demo cratisch gehalte van onze de mocratie'. Van Thijn was en is daarvan niet overtuigd. Maar hij voegt er wel een wezenlijke waar schuwing aan toe: 'Maar wie generaliserend en vol dédain dè politiek terzijde schuift, gooit de democratie met het badwa ter weg'. Amsterdams burgemeester heeft de bundeling van vroeger werk extra waarde gegeven door er een beschouwing aan vooraf te laten gaan over het belang van staatkundige ver nieuwing, het leiderschap in de politiek en het probleem van de legitimatie van het gezag. Juist die beschouwing - onder de titel 'Vallen en opstaan' - trekt de aandacht en moet het feestvierende D66 met vreugde vervullen. De beschouwing heeft als lei dend motief de woorden mee gekregen die Van Thijn in 1966 als fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad van Amsterdam sprak in het debat over het bouwvakkersoproer. Die woorden hebben een kwart eeuw later nog niets van hun geldigheid verloren. 'In een de mocratie staat het gezag voort durend ter discusssie en ver keert in een voortdurende wis selwerking met de rechtsopvat tingen in de burgerij. In een democratie is het gezag be weeglijk, open voor kritiek, be reid zich aan te passen aan ver anderende omstandigheden. Gezag is immers alleen effec tief, wanneer het berust op het vertrouwen van de burgerij, namens wie en over wie het wordt uitgeoefend'. Van Thijn herinnert eraan dat de PvdA in 1967 in het rapport 'Een stem die telt' pleitte voor rechtstreekse invloed van de kiezer op de regeringsvorming. De gekozen minister-president werd in dat rapport afgewezen, maar wel werd voorzichtig po sitief een gedachte van prof. Daudt onderschreven. Daudt had voorgesteld de kie zer bij verkiezingen voor de Tweede Kamer de mogelijkheid te geven om tegelijkertijd op hetzelfde stembiljet een stem uit te brengen op één van de twee mogelijke kandidaten voor het premierschap. Ook de staatscommissie Cals- Donner wees in die tijd de ge kozen minister-president af, maar sprak zich uit voor de ge kozen formateur, die na het vertrouwen van de Tweede Ka mer te hebben gekregen, tot minister-president zou kunnen worden benoemd. Bij die ge dachte hoorde ook de invoering van een gematigd districten stelsel. Beide gedachten werden door PvdA (Van Thijn), PPR (Aar den) en D66 (Goudsmit) neer gelegd in twee in oktober '70 ingediende iniatiatief-wets- voorstellen. De indieners kop pelden beide voorstellen. Toen dan ook de gekozen for mateur werd weggestemd, trokken zij het voorstel voor een districtenstelsel - waarvoor zich wel een meerderheid in de Tweede Kamer aftekende - in. Van Thijn heeft nu spijt deze kans op tenminste een stukje vernieuwing te hebben laten lopen. Sinsdien werd hier en daar nog wel gesproken over de gekozen minister-president, maar wie die euvele moed had werd on middellijk door de tegenstan ders neergesabeld met verwij zing naar de spreekwoordelijke oude koe in de sloot. Ook in D66 bleef het over de vergroting van de kiezersin vloed op de regeringsvorming vrij stil. Van Thijn: 'Pas met de terugkeer van Hans van Mierlo op het politieke toneel en, meer nog, zijn spectaculaire succes sen bij de laatste verkiezingen is het onderwerp weer, zij het besmuikt, bespreekbaar gewor den'. Zeker, Van Mierlo heeft klaar weten te krijgen dat politieke en staatkundige vernieuwing opnieuw een item is. De instel ling van de comissie-Deetman (waarin de fractieleiders in de Tweede Kamer zitting hebben) is vooral aan zijn drijven te danken. Daaraan doet niet af dat die in stelling hier en daar gezien werd als een troostprijs, beter nog: een doekje voor het bloe den, nadat D66 door CDA en PvdA buiten de regering was gehouden. Het voorlopige succes van Van Mierlo is dat de commissie- Deetman - en in haar voetspoor de Tweede Kamer - bereid is 'oude' voorstellen tot vernieu wing van het politieke en staat kundige bestel niet langer als te verwaarlozen oude koeien te behandelen. Waarmee nog niet gezegd is dat zich in de Tweede Kamer een meerderheid aftekent voor de gekozen minister-president en in consequentie daarmee, de gekozen burgemeester en Com missaris van de Koningin. Onbesmuikt heeft Van Thijn zich weer als activist in de dis cussie gemengd. Waarom? Om tenminste vier redenen, schrijft hij. 1. Het gaat om de legitimatie van het gezag. Vallen en op staan van burgemeester, Com missaris van de Koningin en minister-president zijn aan de directe invloed van de kiezers onttrokken. Een ernstig en on nodig manco in ons democra tisch systeem. 2. Dit manco tast de volle wer king aan van het algemeen kiesrecht. 3.' Het gaat ook om de effectivi teit van het gezag. 'Een overheid die veelvuldig nee moet verkopen en de bur ger steeds vaker om offers moet vragen voor een leefbare toe komst moet een potje bij die burger kunnen breken. Deze 'vertrouwenskwestie' kan niet vrijblijvend zijn. De bur ger kan dat vertrouwen alleen geven als hij echt het gevoel heeft dat zijn stem er iets toe doet, dat hij politiek doeltref fend kan functioneren. Dat bljkt alleen als zijn stem als sanctiemiddel functioneert, als hij echt invloed heeft op ben- noeming en ontslag van gezags dragers. 4. Het gaat ook om stressbe stendigheid van een democra tisch systeem. 'Als burgers op de lange duur de indruk krij gen dat zij als kiezers niet se rieus worden genomen, kunnen ze nog altijd met hun voeten stemmen. Wat in Oost-Europa kon - onder gevaarvolle om standigheden - om de democra tie af te dwingen, is in een de mocratie, als het er echt op aan komt, een peuleschil'. DE STEM Van onze verslaggever Den Haag - 'Een ordinaire belastingverhoging'. Zo kwa lificeert de Bovag, de bond van garagehouders, de verla ging van de reiskostenaftrek door staatssecretaris Van Amelsvoort (Financiën). Die liet de Tweede Kamer giste ren weten het reiskostenforfait - de belastingaftrek voor het woon-werkverkeer - over de hele linie te verlagen. Dat betekent dat automobilis- Van onze redactie binnenland Den Haag - De kinderbijsla met 46,32 gulden per jaar vei Het gaat hier om een extra ver hoging bovenop de verhoging van de kinderbijslag per 1 ja nuari en 1 juli 1992 wegens de prijsstijgingen. Deze verhoging geldt voor elk gezin met kinderen, ongeacht het aantal kinderen. Gezinnen met twee kinderen krijgen er per kind de helft van dat bedrag bij (23,16 gulden), gezinnen met drie kinderen een derde (15,44 gulden) enzovoort. Andere verhoging In het regeerakkoord is afge sproken dat deze extra verho ging uiteindelijk een half mil- Van onze Haagse redactie Den Haag - Een besluit over dt van het plan-Simons is gisteren binet uitgebleven. Dit ondanks hoogste niveau de afgelopen we Staatssecretaris Simons (Volks gezondheid) heeft het kabinet Door Jan Bouwmans Den Bosch - Blijkens het Bisdomblad van het bis dom 's-Hertogenbosch is volgens de jezuïetenpater dr. H. van der Meer, hoofd van de kerkelijke rechtbank van het bis dom Roermond, het priesterschap voor de vrouw een vernedering. Hij heeft dat betoogd op de derde themadag van de Bos sche 'Werkgroep Vrouw en Kerk' die handelde over 'Man en vrouw, gelijk of ge lijkwaardig?'. Hij stelt dat de oorspronke lijke bedoeling van God bij de schepping van man en vrouw was 'dat de man de vrouw zou dienen, haar hoog zou houden en zich voor haar in zou zetten.' Hieruit concludeert de je zuïetenpater dat er in de bijbel ten aanzien van man en vrouw sprake is van een 'hoger en lager', zoals ook tussen Christus en de kerk. Van man en vrouw is de vrouw de 'hogere': zij moet gediend worden. Jezus, de hogepriester, kwam op aarde op te dienen, niet om gediend te worden. De ware aard van het priesterschap is eveneens dienstbaarheid. HET BETERE is de vijand van het g Kabinet en Tweede Kamer zijn he een nieuw systeem van ziektekos het niet van CDA-zijde. Uitvoerbaa na machtsvertoon van de eerste r zijnen overstag. In de Eerste Kamer ging het CDh stapje verder. Het plan was missel voerbaarheid moest nog veel wor< diger, dus beter. Ziekenfondsraad en Raad van Sta Brinkman kwam daarom op zij Moest er, ondanks het feit dat de al goedgekeurd had, niet opnieuw Natuurlijk is het verstandig om te als wijze buitenstaanders twijfele komt daarom met voorstellen om Het CDA wekt echter de indruk he tot afstel te komen. De verplichte in de uitwerking die er door de s een stokpaardje van de PvdA. Een Het lijkt erop dat het CDA links, n tiek van Van Agt-Den Uyl, geen su Onverstandig. Een coalitie is een CDA kan voor zichzelf niet het nerr

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 2