Keshishian zet traditionele lijn uit Koers Wereldraad nog niet duidelijk Oecumene zaak van leven of dood Wereldraad kiest nieuwe organisatie Blei daagt Orthodoxe kerken uit GEESTELIJK LEVEN A8 NES p tv chillen 'Economie als geloofszaak' Aantal leden Wereldraad bedraagt 320 JE STEM MAANDAG 14 OKTOBER 1991 |b 1-14,16 ■stic Pizza, ib 2-14,16, ig Ralph, ib 3 -14 en 16 ninja turtles 2 able impact Jb 4-14, I u. The com- Huis pod. hus. Inlijke vrouw. gun 21/2. [22.30 u. Doe 22.30 u. Back- 122.30 u. Toy sol-1 i22.30 u.The I i 22.30 u. Out for I 122.30 u. Then 122.30 u. Point I 122.30 u. Robin jeneve (anp) - De eerste Or- iodoxe voorzitter van de fereldraad van Kerken heeft 1 de jongste zitting van het Jentraal Comité in Genève |n traditioneel beeld ge- hetst van de rol van de icumenische beweging, ■e Wereldraad is niet een raad |n groepen, semi-kerkelelijke Tganisaties of bewegingen, laar een raad van kerkgenoot- happen, zei de Armeens- lostolische aartsbisschop Aram jshishian in zijn openingsrede, fcshishian noemde tegenover |t 150 personen tellende be- liur de concentratie op de Mgenootschappen als eerste |n vier fundamentele feiten en Jvattingen over de Wereldraad |n Kerken. De Wereldraad kan geen toe- juchtshaven zijn voor degenen |e voor hun eigen belangen en jelstellingen vechten, maar Ja kiss before tul 2.30 u. Barton I Bovary. Itessen. Iraughtman's con- |to Ie heros. u. Goodfellas (zo.), I Brt 14 u. Bassie ert^ ppektakelshow. In Zaterdag. j crypto zaterdag - - k - a i b r o o d -m-d - I e r a p e n I-a-r-s-b- sden-t ippen jj - a - z - j e d ame- reep v - - - t -1 - kt recreant j- a - r - e - - - i l-prysgeven l-t-a-e-i-g |l otgenoot - e - r - I - i n I y v e n - t - k-1 - rooks. Hoofdrollen:! lier Lone Star schiet s Jns - koning Roland i it de handen reddert' i de Palma. Hoofdrolfc in Ray Sharkey. ijes voor de ben sparen zodat ze geld, dat ze van Ca te wedden, zetten zei Bisschop Aram Keshishian. - foto anp wier visie op de oecumenische beweging niet die van de We reldraad is." Alleen met vernieu wingsbewegingen en basisgroe pen die binnen de kerken stre ven naar kerkelijke vernieuwing en openheid, kan een kritische dialoog worden gevoerd. De 44-jarige Keshishian ver tolkte het standpunt van de Or thodoxe kerken dat mannen en vrouwen een verschillende rol in de kerk hebben. Op basis van gelijkwaardigheid en volledige participatie moeten de talenten van een ieder worden gerespec teerd. „Maar onderscheid moet behouden blijven," zo voegde hij eraan toe. Intercommunie, het gezamenlijk vieren van avondmaal/eucharis- tie, wordt door „sommige" ker ken bij speciale gelegenheden gevierd om de oecumenische sa menwerking te bevorderen. „Maar voor veel kerken moet er eerst eenheid in het geloof zijn, voordat er sprake van inter communie kan zijn," zo zei Kes hishian. Er zijn volgens Keshishian nieuwe vormen van evangelisa tie nodig die rekening houden met de plaatselijke cultuur. Dat mag nooit ten koste gaan van de volheid van het evangelie. Re cente ontwikkelingen in vele we relddelen bieden nieuwe kansen voor de zending: Oost-Europa waar een geweldige honger naar het evangelie is, veel Derde We reldlanden waar een democrati seringsproces op gang komt en het Westen waar secularisatie en materialisme het evangelie be dreigen. Dialoog met andere godsdien sten is niet langer een activiteit van een klein groepje specialis ten, maar dagelijkse werkelijk heid voor veel mensen geworden. Maar ook hier geldt, zei Keshis hian, dat dit niet ten koste van de missionaire opdracht van de kerk mag gaan. „We moeten de dialoog aangaan op basis van een bijbelse theologie, die geen ruimte aan syncretistische ten- denzen geeft." Zonder haar naam te noemen, verwees de voorzitter hier naar de beschul digingen aan het adres van de Zuidkoreaanse theologe Chung tijdens de algemene vergadering in Canberra. De eenheid der kerken is geen doel op zich, aldus Keshishian. De kerken moeten strijden voor het milieu en tegen de armoede in de wereld. Verder moeten ze het proces in Oost-Europa on dersteunen waar de bevolking eindelijk deel aan de macht heeft gekregen. De Wereldraad heeft zowel een profetische rol (onrecht bestrijden) als een priesterlijke (verzoening). De oecumenische beweging be vindt zich in een overgangstijd. De klassieke oecumenische prio riteiten, opvattingen en metho den staan steeds meer ter discus sie, zoals begin dit jaar in Can berra bleek. De beweging dreigt zelfvoldaan en in het defensief te geraken. Stagnatie, berusting en polarisatie doen zich in vele de len van de wereld voor. Er moet een nieuwe oecumenische visie komen. De taak van de Wereldraad van Kerken is de tekenen hiervan op te pikken en die in „liturgie, spi ritualiteit en programma's" ge stalte moet krijgen. Ook uit deze volgorde blijkt dat de Wereld raad een Orthodoxe bisschop als voorzitter heeft gekregen. por Dirk Visser eneve (anp) - De kans dat de Wereldraad van Kerken [jder druk van de Orthodoxe kerken een andere weg in- jat, zit er volgens de Nederlandse hervormde gedole erde dr. K. Blei nog steeds in. „Een grotere aandacht or ecclesiologische vragen (kerkleer) vind ik prima, dat maar niet ten koste gaat van het sociaal engage- ent." lei zei dit na de bijeenkomst 1 het Centraal Comité van de reldraad die onlangs in Ge- Ive werd gehouden. Het was de jste zitting van het Centraal nité in nieuwe samenstelling Ide zevenjaarlijkse assemblee i begin dit jaar in Canberra istralië) plaats had. Het comi- jiomt elk anderhalf jaar bijeen de koers die de assemblee fcft uitgezet, om te zetten in pcreet beleid en de uitvoering L dat beleid door de staf van 1 te controleren. „krachtige geluid" van de hodoxe kerken, die met de fcitieuze Armeens-apostoli- aartsbisschop Aram Kes han en twee van de acht pre- lenten veel invloed op be- irlijk niveau hebben, was op eerste zitting na Canberra 1 mis te verstaan. De eerste k van de Wereldraad is om te ton aan de eenheid der ker- I. Bovendien is de Wereldraad verzameling van allerlei iepen en bewegingen, maar l raad van kerkgenootschap- i, aldus de Orthodoxen, hierin jevallen door secretaris-gene- Emilio Castro, jat voortdurend gepraat over peid stoort me", aldus de ise theologe Aukje Westra, jevaardigde van de Gerefor- irde Kerken in Nederland. Jtormoed dat ze eenheid zien [terugkeer naar hun traditie, fjte ongebroken noemden." 1 de plotseling opbloeiende |de tussen evangelikalen en [hodoxen, zoals die in Genève i de dag trad, is een verster- _j van de 'ruk naar rechts'. Be blokken, het tweede heel groter dan het eerste, heb- dezelfde afkeer van be ide onderdelen van het oecu- isch werk: horizontalisme, rane van de wereldreligies .dergelijke zaken. „Een ver- pd in het negatieve," aldus [gevaar bestaat dat de We- Iraad een introverte club dt, die zich alleen maar met izelf gaat bezighouden. De f is nog wel enige tijd druk t de invulling van de nieuwe fctuur en met de strijd om de gn baan te houden (met op de [tergrond de dreiging van ge- pngen ontslagen). Gevoegd [de drie jaar die al aan de re- nisatie zijn besteed en de Sterheid na Canberra, toen niemand binnen de We- 1 wist waar hij of zij aan "as, zal de crisis voorlopig [niet voorbij zijn. [woord 'crisis' wil Aukje We- f-niet meer horen. „Crisis? Dat is absoluut niet meer het ge val." Ook secretaris W.R. van der Zee van de Raad van Kerken is optimistisch. „De Wereldraad is er weer," zo luidt zijn samen vatting van deze vergadering van het nieuwe Centraal Comité. Hij is vooral te spreken over het feit dat het conciliair proces, een aanduiding die kennelijk uit de taboesfeer is gehaald, stevig is verankerd in programma-afde ling III. Uitgangspunt voor het werk in 'Gerechtigheid, vrede en schepping' zijn de vier afspraken van Seoul 1990: vrede en gerech tigheid, schuldencrisis, milieu en racisme. Ruim een week vóór de bijeen komst spraken Castro en „mijn collega in Rome", zoals hij de paus noemde, over nauwere sa menwerking, zonder overigens tot concrete afspraken te komen. „Het gemis van participatie van Rome was hier voelbaar," aldus Van der Zee. Er komen steeds meer mensen uit landen waar de R.K.Kerk meedoet in de Raad van Kerken. „Je kunt Rome niet missen." ;,li Tot een diepgaande discussie over de principiële uitgangspun ten van de Wereldraad is het in Genève niet gekomen. De Ortho doxen lieten het woord voeren door een Libanese advocaat, die ook is verbonden aan het Ortho dox Centrum in Genève. De kri tiek van Blei dat de Orthodoxen alleen maar over eenheid en nooit over vernieuwing spreken (twee onlosmakelijke zaken, al dus Blei), werd beantwoord met de opmerking dat de kerk zich ook vernieuwt door de toetre ding van nieuwe leden en door boete en gebed. „Een stichtelijk antwoord waar je niets aan hebt," zo zei Blei. Het Centraal Comité kwam niet tot een discussie over interne za ken, maar maakte het ook som mige kerkleiders uit Oost- Europa niet moeilijk. Zonder zich te schamen maakten zij melding van de strenge verwe venheid van kerk en staat of kerk en nationalisme. Zo noemde de Georgisch-orthodoxe metropoliet David van Suchumi kritiek op een legaal gekozen re gering illegaal. Verder zag hij geen bezwaar in het zegenen van wapens, zoals de laatste tijd in Georgië geschiedt. Meer moeite met dat laatste verschijnsel had de Servisch-orthodoxe bisschop Irenej van Novi Sad. „Als we er van horen, dan nemen we maat regelen. Maar ja, de kerkleden zijn ook lid van het Servische volk." Vlnr. rk hulpbisschop Djuro Koksa van Zagreb, KEK-secretaris-generaal Jean Fischer, Servisch-orthodoxe bisschop Irene] van Novi Sad. - foto anp Geneve (anp) - De eenheid van de ker ken is geen theologisch onderonsje, maar een zaak van leven of dood. In Noord-Ierland of Joegoslavië zou veel bloedvergieten zijn voorkomen als de kerken één waren geweest. Dr. Emilio Castro, secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken reageerde tijdens de jongste zitting van het Centraal Comité geprikkeld op de kritiek van de gerefor meerde afgevaardigde drs. Aukje Westra op zijn pleidooi voor meer nadruk op de een heid der kerken. „Het belang van de oecu mene is niet in de eerste plaats gelegen in kerkelijke eenheid, maar wat de kerk voor de wereld doet. Het gaat niet om wat de kerk is, maar voor wie zij er is," aldus de Friese theologe, die als oecumenisch consu lente in de drie noordelijke provincies werk- De eenheid van de kerken is om twee rede nen urgent, zei Castro. In de eerste plaats zal deze eenheid de missionaire opdracht van de kerk ten goede komen. In de tweede plaats is de geloofwaardigheid van de kerk in het geding. „Wij kunnen niet de strij dende partijen tot vrede oproepen, zolang we niet zelf de onderlinge verschillen kun nen overbruggen." De discussie tussen Castro en Westra deed denken aan het debat in 1984 tussen Cas tro's voorganger Philip Potter en dr. R.J. Mooi, die toen namens de Nederlandse Her vormde Kerk in het Centraal Comité zat. Al leen waren de rollen toen omgekeerd. Mooi beklemtoonde dat de Wereldraad een raad van kerken is, waarop Potter antwoordde dat de Wereldraad als voorhoedebeweging juist voor de kerken uit moet trekken. Pogingen van de Wereldraad en de Konfe- rentie van Europese Kerken (KEK) om de slechte verstandhouding tussen Servische en Kroatische kerkleiders te verbeteren, heb ben in Genève niets uitgehaald. „Zo ziet de realiteit in Joegoslavië eruit," zei secretaris Jean Fischer van de Konferentie van Euro pese Kerken (KEK) in een reactie op het grotendeels mislukte gesprek tussen Servi sche en Kroatische kerkleiders. „We hebben het met eigen ogen kunnen aanschouwen: beter is het niet." Aan het slot van een gezamenlijke perscon ferentie bij de Wereldraad van Kerken ver liet de rk hulpbisschop Djuro Koksa van Zagreb de tafel, terwijl de servisch-ortho doxe bisschop Irenej van Novi Sad nog aan het woord was. Voor de show en de foto graaf gaven ze elkaar nog wel een hand, maar de woorden die ze daarna wisselden, waren veelzeggend. De KEK heeft de afgelopen maanden veel gedaan om de dialoog tussen beide grote kerken in Joegoslavië weer op gang te krij gen. Fischer bezocht met zijn collega van de Raad van Europese rk bisschoppenconferen ties Joegoslavië. Daarbij hadden zij afzon derlijke gesprekken met kardinaal Kuharic, hoofd van de R.K.Kerk in Joegoslavië, en patriarch Pavle van de Servisch-Orthodoxe Kerk. Bij terugkomst zei Fischer dat de oor log het gesprek tussen de kerken in Joego slavië met de dag moeilijker maakt. Het door KEK voorgestelde ronde-tafelge sprek van alle religieuze gemeenschappen in Joegoslavië is momenteel verder weg dan ooit. „We zullen met onze pogingen door gaan", aldus Fischer. „Lukt het niet dit jaar, dan proberen we het volgend jaar. Maar we moeten het doen." Het gesprek bij de Wereldraad, waaraan Koksa en Irenej alsmede de hervormde bis schop Hodody en de lutherse bisschop Be- redi deelnamen, leverde een communiqué op, dat vol stond met mooie bedoelingen, maar waarin geen enkele concrete afspraak werd vermeld. De besprekingen, die met het Onze Vader waren begonnen, waren volgens secretaris generaal Emilio Castro van de Wereldraad van Kerken bedoeld als „een bescheiden po ging" om de Joegoslavische kerken de gele genheid te bieden weer met elkaar in ge sprek te komen. „De haat in Joegoslavië zit zo diep, dat er niet alleen op politiek niveau, maar ook op religieus niveau een oplossing moet worden gezocht," zei Castro. De don kere blikken waarmee Koksa en Irenej af scheid namen, waren echter meer van we derzijdse afschuw dan van verzoening ver vuld. €at»eve (anp/epd) - Het Cen- u Comité van de Wereld- ij van Kerken heeft groen jt gegeven voor een ingrij- "le reorganisatie van de •jntfJ IBA apapBiqaB .^S M 'jaag UBA dfiaaj u3 lUBi|J3W3B 'U8^' Wereldraad krijgt vier pro- fna-eenheden en de positie het secretariaat-generaal ia y?rslerlrL Ren voorstel |9e Russisch-orthodoxe me inet Kyrill van Smolensk ■en vijfde programma-een- f voor opleiding en onderwijs voeren haalde het niet. [Voorzitter van het Centraal f' aartsbisschop Aram Psnian, noemde het besluit lPeiangnjk moment in de ge- L,em® van de Wereldraad, F 'j 320 Orthodoxe, Angli- e en protestantse kerken ngesloten. De reorganisa- hem de beste ma- j™ Ult de financiële crisis te fLÏÏ de Programma's van fereldraad te vernieuwen. ,struc1uur worden L„ ^afdelingen met hun onderafdelingen vervan- I wLVIer Programma-eenhe- fetno secretariaat-generaal Itieafn'^reid met de commu- ptdeling, een bureau voor ds.W.v.d.Zee. - foto anp de betrekkingen met de lidker ken en de andere kerken en een bureau voor de relatie met de andere godsdiensten. Nieuw is de programma-eenheid 'Gerechtigheid, vrede en schep ping', dat het zogeheten conci liair proces voor gerechtigheid, vrede en behoud van de schep ping moet voortzetten. De an dere eenheden zijn 'Delen en dienst', 'Eenheid en vernieu wing', waarin veel ruimte is voor de bestudering van theologische vraagstukken, en 'Zending, op voeding en getuigenis'. Kyrills voorstel werd met grote meerderheid afgewezen. Zijn voorstel voor een vijfde pro gramma-eenheid was ingegeven door de grote behoefte bij de kerken in Oost-Europa aan hulp bij de opleiding van priesters en bij de katechese. Aanvaarding van het voorstel zou de Wereld raad ongeveer 700.000 Zwitserse frank extra hebben gekost. Het Centraal Comité stemde ook in met de instelling van een werkgroep voor theologie en cul tuur. Dit is een reactie op de angst van de Orthodoxe en Ang licaanse kerken dat de funda menten van het christelijk geloof worden aangetast door de nieuwe kerken in vooral Afrika en Azië,die in hun theologie de inheemse cultuur en tradities verwerken. Het Centraal Comité verwierp een voorstel van de Russisch-or- thodoxe afgevaardigde prof. Boejevski om de joods-christe lijke betrekkingen onder te brengen bij de dialoog met de andere godsdiensten. De Neder landse afgevaardigde dr. K. Blei wees erop dat de dialoog met de joden van een andere orde is dan die met de andere niet-christe- lijke religies. „Een'historisch moment in de geschiedenis van de Wereld raad", zei ds. W.R. van der Zee na afloop van de stemming. „Door in de nieuwe structuur het voorstel van Boejevski niet te verwerken, erkent de oecume nische beweging voor het eerst dat de dialoog met het jodendom bij Faith en Order (de theologi sche vragen) hoort." In de oude structuur was Dia loog een eigen onderafdeling. In de nieuwe opzet komt de dia loog, met speciale aandacht voor de theologische betrekkingen tussen de christelijke en de joodse traditie in programma eenheid I, en niet - zoals Boe jevski wilde - onder II bij de on derafdeling voor de theologische betekenis van de religies. „De speciale band van het jodendom met het christendom blijft ge handhaafd", aldus Van der Zee. De geldnood die de Wereldraad tot reorganisatie heeft gedwon gen, is niet alleen veroorzaakt door inflatie en de harde Zwit serse frank. Van de 320 lidker ken betaalt een derde geen cent aan de oecumenische beweging. Voor een deel zijn dat kleine kerken uit ontwikkelingslanden, voor een ander deel de kerken uit de voormalige communisti sche landen wier roebels, forin- ten en zlotys in Genève onbruik baar zijn. Het Centraal Comité heeft de lidkerken opgeroepen zonder uitzondering hun bijdrage te be talen en daarbij ook rekening met de inflatie te houden. De Zwitserse kerken hebben bij voorbeeld in de afgelopen tien jaar, waarin de inflatie in totaal 34 procent bedroeg, hun bij drage niet verhoogd. Alleen de Skandinavische, Nederlandse en Duitse kerken komen hun ver plichtingen na. Met zo'n 20 miljoen gulden be taalt de Duitse Evangelische Kirche (EKD) zelfs meer dan een derde van de gewone inkomsten van de Wereldraad. De EKD had tevoren al duidelijk gemaakt haar financiële bijdrage niet meer te willen verhogen. Zij wil wel haar jaarlijkse bijdrage aan passen aan de inflatie, aldus ver tegenwoordigers van de grootste Duitse protestantse kerk in Ge nève. Volgens Klaus Wilkens van de EKD vergt de hulp aan de kerk in de vroegere DDR veel geld. Meer dan 90 procent van de 40 miljoen Zwitserse frank die de Wereldraad jaaarlijks ontvangt, komen van Europese en Noorda- merikaanse kerken. Ondanks een personeelsstop en bezuini gingsmaatregelen zit de Wereld raad nog steeds met een tekort van ongeveer 4 miljoen gulden, ongeveer 10 procent. Voor het eind van 1992 moet het aantal personeelsleden (nu nog 294) tot 270 zijn teruggebracht. Lukt dit niet door natuurlijk verloop, dan wachten enkele medewerkers nog sombere tijden. Geneve (epd) - De Wereld raad van Kerken wil naast de bestrijding van de ar moede in de wereld ook grotere aandacht voor het milieu. In een door de Nederlander drs. Rob van Drimmelen op gesteld rapport wordt daarom gepleit voor een economisch systeem, dat enerzijds de groeiende kloof tussen de arme en rijke landen over brugt en anderzijds de aan tasting van het milieu terug dringt. Armoede en milieu zijn de kernbegrippen voor een niet uit de weg te ruimen dilem ma, zei dr. H.M. de Lange in Genève, waar hij het rapport 'Economie als een geloofs zaak' presenteerde. Enerzijds worden dagelijks miljoenen mensen geconfronteerd met een afschuwelijke armoede, anderzijds gaat het milieu achteruit, soms als een gevolg van het eerste probleem. De Wereldraad heeft altijd de bestrijding van de armoede hoge prioriteit gegeven, aldus De Lange, voorzitter van de sectie sociale zaken van de Raad van Kerken in Neder land. De armen kun je alleen maar helpen door een hogere produktie, vooral van voed sel. Het gevolg daarvan is dat de vervuiling van het milieu toeneemt. Het rapport, dat nu voor commentaar naar de 320 lid kerken wordt gestuurd, bevat geen blauwdruk voor een an dere economie. „Wij kunnen alleen al gaande een weg vin den." In het rapport wordt zowel het kapitalisch als het inmid dels ingestort communistisch systeem bekritiseerd. „Er mag echter niet worden ver geten dat de meeste landen met een socialistisch econo misch systeem de armoede wisten te verminderen en bijna iedereen aan een, niet altijd even passende baan hielpen." Het rapport waar schuwt tegen een wijdver breid geloof dat het kapita lisme alle problemen oplost. Als de markt werkelijk vrij en autonoom wordt, ontaardt zij in een totalitair systeem. Het debat gaat niet over de vraag of er een keuze moet worden gemaakt tussen een centraal geleide economie of een vrije markt-systeem. In elke situatie is de vraag of er voldoende aandacht aan het lot van de armen wordt be steed. Het bijbels uitgangspunt bij het Wereldraadrapport is het joodse begrip gerechtigheid. In de recente sociale ency cliek van paus Johannes Pau- lus II wordt de Romeins-juri- dische uitleg van dit begrip gehanteerd: ieder het zijne. Dat beginsel werkt niet meer, aldus De Lange. „Er wordt niet meer toebedeeld, er wordt gepakt." Aan het rapport is behalve door Van Drimmelen en De Lange meegewerkt door drs. Jan Pronk (tot aan zijn be noeming tot minister van Ontwikkelingssamenwerking) en de Uruguayaanse ontwik- kelingseconoom Julio de Santa Ana. Geneve (anp) - Het aantal leden van de Wereldraad van Ker ken is gestegen tot 320. De Hervormde Kerk van Zambia, de Protestantse Kerk in West-Indonesië (GPIB) en de Protes tantse Kerk in Zuid-Oost Sulawesi (GPST) zijn als gewoon lid in de oecumenische familie opgenomen. De Zambiaanse kerk, met ongeveer 200.000 leden, ontstond uit zen dingswerk van de Nederduitse Gereformeerde Kerk van de Oranje Vrijstaat in Zuid-Afrika. De kerk is sinds 1966 zelfstandig. In 1939 besloot de synode de banden met de NGK (financiële en personele bijstand) volledig, te staken omdat de blanke kerk bleef weigeren de apartheid onomwonden af te wijzen. Een opleidihgscentrum voor le ken wordt voor een deel gefinancierd door de Gereformeerde Kerken in Nederland. De GPIB, die in 1948 werd opgericht, is een onderdeel van de GPI, de Protestantse Kerk in Indonesië. Omdat de andere regionale ker ken van de GPI, die van Minahasa, de Molukken en Timor, eveneens rechtstreeks lid van de Wereldraad zijn, besloot ook de GPIB het lid maatschap aan te vragen. De kerk heeft ongeveer een half miljoen leden in 200 gemeenten. De GPST, opgericht in 1957, kwam voort uit zendingswerk van de Nederlandse Hervormde Kerk. Het eiland Zuid-Oost Sulawesi, iets groter dan Nederland, heeft ongeveer een miljoen inwoners. De GPST telt zo'n 25.000 leden in 75 gemeenten. Alle drie de kerken waren al lid van de Wereldbond van Hervormde en Gereformeerde Kerken (WARC). Geneve (anp) - Secretaris-ge neraal dr. K. Blei van de Ne derlandse Hervormde Kerk heeft de Orthodoxe kerken binnen de Wereldraad van Kerken uitgedaagd. Tijdens een fundamentele dis cussie over de theologische uit gangspunten van de Wereldraad vroeg Blei de Orthodoxen welke plaats de vernieuwing in hun kerken inneemt. „Wat is er bij U sinds de toetreding tot de We reldraad veranderd en wat moet er bij U nog veranderen?" Alle Orthodoxe lidkerken had den in een rapport hun onbeha gen geuit over bepaalde aspecten van het werk van de Wereld raad, onder meer de dialoog met andere wereldgodsdiensten, ho rizontalisme en de intercomm unie. Het voornaamste doel van de Wereldraad is volgens de Ortho doxen het streven naar de volle dige eenheid der kerken. De vra gen betreffende de kerkleer (ec- clesiologie) moeten meer aan dacht in het werk van de We reldraad krijgen. Over zulke be langrijke vragen - waartoe de Orthodoxen ook de toelating van de vrouw in het ambt, inter communie en een niet-seksis- tisch taalgebruik rekenen - kan volgens hen niet bij meerderheid van stemmen worden beslist. De lidkerken moeten de ecclesiolo- gie van andere lidkerken respec teren. In het Orthodoxe rapport komt het woord vernieuwing in het geheel niet voor, zei Blei, in een verwijzing naar de naam van de nieuwe programma-eenheid I van de Wereldraad: eenheid en vernieuwing. Zonder vernieu wing geen eenheid, hield de her vormde secretaris-generaal de Orthodoxe lidkerken voor. Evenals de Westduitser Günther Krusche kritiseerde Blei de Or thodoxe afwijzing van gemeen schappelijke avondmaalsvierin gen. Het avondmaal is niet al leen een teken van de volledige eenheid, zoals de Orthodoxen zeggen, maar volgens Blei en Krusche ook uitdrukking van de weg die de kerken gaan op weg naar de eenheid. Dr. Emilio Castro, secretaris-ge neraal van de Wereldraad, zag in Dr.K.Blei. - foto anp het Orthodoxe rapport een kleine opening voor intercomm unie. „Ook de Orthodoxen lijden onder de huidige situatie", aldus Castro. In uitzonderingssituaties heeft de Russisch-Orthodoxe Kerk andere gelovigen, zoals le den van de tot enkele jaren gele den verboden Oekrains-Katho- lieke Kerk, tot de eucharistie toegelaten. Hij deed een beroep op de Orthodoxe kerken die praktijk uit te breiden. De Friese theologe Aukje Westra vroeg begrip voor de bonte ver scheidenheid van de kerken. Vanaf het begin is er niet één kerk, één traditie of één kijk op de eucharistie geweest, maar waren er verschillende groepen die elkaar respecteerden in hun liefde voor de wereld en hun naastenliefde. De oecumenische beweging is volgens haar een structuur waarin de kerken elk aar uitdagen tot een standpunt over de vraagstukken van deze "tijd. De Westduitser Walter Arnold, die de positie van de evangeli sche christenen toelichtte, sprak van een groeiende toenadering tussen de Wereldraad en inter nationale evangelische organisa ties (WEF en het Lausanne-co- mité) sinds Castro de Wereld raad leidt. Er is bij de Wereld raad meer belangstelling voor 'evangelische' onderwerpen, ter wijl de evangelische bewegingen zo langzamerhand het nut van een dialoog met de Wereldraad inzien. Van belang is ook de po sitieve houding de laatste tijd van de Orthodoxe kerken ten opzichte van de evangelische christenen die lange tijd de naam hadden de Orthodoxe ge lovigen te willen bekeren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 9