iddag Geschiedenis van silhouetbepalende kledingstukken A MODEY!§ÜL \t bij bloem Discussie over iboksen verblaait telkens op Kruiden uit het zuiden Mannen-vrijetijdsmode blijft ruig en rustiek CONSUMENT A6 )or ko lde impioen| Hulst MEDISCHE RUBRIEK WIJZER MAANDAG 14 OKTOBER 1991 Beegenomen Ir een boor- lurmachine. [ermoedelijk oor gebruik valse sleu- - Bij een op de Tur- Eaterdagmid- [nauto's aan- De auto- I uit Aarden een gegeven ten plotseling lekend konijn. |aat bemerkt hem rijdende rburg. Beide de bestuur- ha de botsing nek, doch we- e ilp af. Expo van damesondergoed IIEUWS ouderensoos {5 oktober een het dorpshuis, uur. Er wordt 3e IJzendijkse eelde de eerste kdstrijd van de litie. Uitslag lijd: 1. Colsen- I echtpaar Galle, lert-De Waal. ■rijd: 1. Arnoldi- J-Sturm, 3. Van |j an. iet inkorfcentrum I js uit Heikant. Hg1 aagsfondvluchten;i luist. Jiis, 2. J. de Witte, 3. be duiven: 1. E. Stroll Iman, 3. J. Duerincki oude duiven: K FR 'Antheunis, 3. L.T I Ovemachtfond oudt I Jin de Branden, 2. Job. I •nek, 3. A. AdriaansejvJ ie duiven: E. Strobpê, I Iels. 3. Aug. van Hete I *s jonge duiven: 1 de Witte, 3. F. Janssts .fond jonge duiven: 1.1 de Cock, 3. Joh. val ■oenschappen: Oude, I en midfondjonge d»L buis. Eendaagsfond ou®. I m'Hondt. OvernachtfonJ I Joh. van Spaandoncfcl h, E. Strobbe. I foori aarscompetitie: kv.,| de Witte, 3. E. Strofc l Icompetitie: 1. W. WiJ- l 1 Strobbe, 3. combinatól iuijs.idem najaarscomF I i Janssen en zoon, 2. I J. de Witte. Generaal •hap: I.E. Strobbe, 2. JJ de Witte. De Koning I gewonnen door G. Jaw* JDoor Joep Eijkens 1,0, kijk eens, zo'n wollen Idirectoire droeg m'n moe der ook altijd", zegt een loudere bezoekster. Samen ,net haar echtgenoot staat ze voor een vitrine waarin een gebreide onderbroek [opgehangen is. „Dat soort Jopmerkingen hoor je va- Iker", vertelt Ellen ter Hof- |stede. Zij is verantwoorde lijk voor de tentoonstelling ('Silhouetten. Van onder goed tot bovengoed' in het llrents Museum te Assen. Tot maart 1992 is deze cu rieuze expositie te bewon- Ideren. Echt enthousiast wordt ze niet Ms zich even later een heer jheldt die nog wat onderkleding hlit grootmoeders tijd af zou kunnen staan. „We hebben al Jieer aanbiedingen gehad en Kaar zat niets bijzonders bij." Tje expositie is klein en beperkt Ëch ook wat het fraaie, begelei dende boekje betreft tot de Westeuropese geschiedenis van Bet ondergoed sinds de 18e Eeuw. Wat meteen opvalt aan de Eerste paarsgewijs opgestelde iaspoppen de een in onderkle- jing, de ander met bovenkleding Kjn de bovenmodale boezem en Tieuppartij. „Die poppen zijn ook Bit de tijd dat deze kleding ge lagen werd", legt Ter Hofstede ui: Bij hedendaagse modepoppen Ijjuden de ouderwetse kleren lormeloos langs het lijf vallen. Was het doorsnee vrouwelijk li- Jiaam dan vroeger zoveel an- lers gebouwd? Zo simpel ligt het liet. Die oude poppen zelf zijn fntworpen naar een bepaald «eaal. En dat ligt in dit geval lichter bij Rubens dan bij Twig- |e beroemde Franse couturier hristian Dior zou ooit zoiets lezegd hebben als 'zonder foun dation of lingerie bestaat er geen iovenkleding'. En daarmee be- [oelde hij, aldus Ter Hofstede, kt het uiterlijk van de boven kleding bepaald werd door het- ien eronder gedragen werd: het lilhouetbepalend ondergoed', ló kon een japon met onnatuur- brede heupen alleen mooi allen door strategisch gebruik fan kussentjes of nog meer ver- ftige constructies. 'olgens Ter Hofstede is sil- iouetbepalend ondergoed altijd jtn mode van de elite geweest, dan vrijwel uitsluitend de fouwelijke elite. De onderkle- ng bepaalde niet alleen het sil- Büet maar ook de houding en (vaak beperkte) bewegings- gjheid. Het gewone vrouwvolk eg de veel praktischere hem en onderrokken nog tot in p begin van deze eeuw en daar i'nauwelijks iets van bewaard Ibleven. MIL Ondanks protesten uit de medische wereld werd rond de eeuwwisseling de wespentaille een ware rage. Maar langdurige insnoering van de heupen speelde veel vrouwen parten. De dikke darm werd in een bocht gedrongen. Een linnen corset uit ongeveer 1760. Eronder werd een hemd gedragen vanwege de hygiëne. Het corset werd nooit gewassen. Een van de mooiste kledingstuk ken van de collectie is een linnen corset, verstevigd met walvisba leinen (circa 1760). Daaronder werd een fijn wit linnen hemd gedragen. Omwille van de hygië ne. Want corset en bovenkleding werden zelden of nooit gewas sen. En in een tijd dat water schadelijk werd geacht voor de huid, moest de draagster royaal gebruik maken van reukwa tertjes en haar hemd regelmatig laten wassen om er fris bij te kunnen blijven lopen. Brede heupen werden oorspron kelijk beschouwd als vrucht baarheidssymbool. In de 18e eeuw krijgen ze, althans ver taald in kleding, een andere sta tus. Hoe breder de heupen, hoe groter de welstand, aldus Ter Hofstede. Ze noemt als voor beeld een japon die, ondersteund door een hoepelrok, aan weers zijden van de heupen een meter wijd uitstond. Onderbroeken werden volgens haar aanvankelijk uitsluitend gedragen door prostituees of door een dienstbode die de trap op moest om de ramen te zemen. De jongedame die graag wilde schommelen diende dan ook de rokken bij de voeten bijeen te binden met een lint om zich te beschermen tegen onbescheiden blikken; (op erotische prenten gaat het uiteraard altijd mis). Natuurlijker Aan het einde van de 18e eeuw wordt het vrouwelijk kledingsil- houet heel even weer wat na tuurlijker. Alsof de Franse Revo lutie ook de vrouwen meer vrij heid gaf. De corsetten werden lichter, al duwden ze de borsten al of niet met losse banden er omheen of met opvulling een^ stuk omhoog. „Onderbroeken met een open kruis begonnen een voorzichtige opmars in de hogere standen, maar werden niet algemeen gedragen", aldus Ter Hofstede. Naar de preutse 19e eeuwse opvattingen herin nerde dit kledingstuk toch teveel aan het feit dat ook het zwakke geslacht twee benen bezat met 'iets' daartussen. Grappig is om te zien dat het Vrouwelijk silhouet de lijn blijft volgen van de politieke en maat schappelijke ontwikkelingen. De verburgerlijking van de maat schappij weerspiegelt zich in het dragen van steeds meer onder rokken die rond 1850 vervangen worden door een lichte kooicon structie. Zo'n crinoline was al leen al door zijn omvang uiterst onpraktisch. Volgens Ter Hofstede konden er allerlei 'ongelukjes' mee gebeu ren, en dat zou aanleiding ge weest zijn om voortaan een wit katoenen onderbroek te dragen. Nou ja, onderbroek: twee pijpen die door een tailleband samen gebonden werden maar nog al tijd het kruis open lieten. Nog tot in het begin van deze eeuw konden vrouwen zo heel simpel hun behoeften doen door even neer te hurken en de rokken op te tillen. Gans Rond 1865 doet er zich een merkwaardige ontwikkeling voor in de mode: de achterkant van de japon wordt steeds ver der uitgebouwd in de vorm van een zogeheten tournure of queue de Paris. Vrouwen gaan lijken op een gans. Om* toch te kunnen zitten, werden er zelfs inklap bare tournures gemaakt. Hoe dichter de tijd bij onze eeuw komt, hoe meer de vrouw in een keurslijf wordt gesnoerd, letter lijk. En het levert curieuze sil houetten op. Zo waren er corset ten die de vrouw modelleerden in een S-vorm. Maar het meest extreme silhouet werd toch wel bereikt met een wespentaille. Uiteraard ging deze mode ten koste van de gezondheid van de draagster. Geen wonder, aldus Ter Hofstede, dat je in romans van rond de eeuwwisseling zo veel vrouwen flauw ziet vallen of onwel worden. Protesten uit de medische we reld bleken minder zwaar te tel len dan het verlangen om mooi te zijn. En dat verlangen be perkte zich niet langer meer tot de elite, maar begon steeds bre dere lagen van de bevolking te bereiken. Bevrijding Een serieuze aanval op het cor set, voor veel vrouwen inmiddels pure noodzaak geworden van wege de door insnoering ver slapte rugspieren, kwam rond 1910 van de Reformbeweging. De door deze beweging nage streefde emancipatie van de vrouw kreeg hier wel een zeer letterlijke vertaling. Want zoals eens de slaven uit de slavernij bevrijd werden, zo werden nu vrouwen van hun keurslijf ver lost. Soepele, makkelijk draagbare, 'natuurlijke' kleding werd het parool. De Eerste Wereldoorlog versnelde dit vereenvoudigings proces voor een veel breder pu bliek: vrouwen namen het fa briekswerk over van de mannen aan het front en ook dat bracht de noodzaak mee van practische kleding. Charleston De emancipatie kwam in een stroomversnelling toen in 1919 ook vrouwen voortaan kiesrecht kregen. Het tijdperk van de charleston brak aan. Vrouwe lijke kenmerken werden zoveel mogelijk weggedrukt, wat zich uitte in onder meer korte haar dracht, afgeplatte boezem en laagvallende taille. In het laatste gedeelte van de expositie staat een modepop met een jurk uit die tijd. Maar, vreemd, het wulpse element ontbreekt eraan. Ellen ter Hofstede weet wel hoe dat komt. „Deze jurk werd ge dragen door een burgervrouw uit Gieten. Ze wilde wel met de mode van haar tijd meegaan maar paste het model aan aan haar eigen opvattingen. Vandaar die donkere gedekte tinten en vandaar ook dat deze jurk wel mouwen heeft en niet door schouderbandjes opgehouden werd." Geestelijk Ter Hofstede spreekt van een nieuw keurslijf, ditmaal van geestelijke aard: de jonge vrouw moest er jongensachtig en slank uit zien, al of niet geholpen door dieet of vermageringskuur. Maar de mode is vluchtig en eind twintiger jaren kwamen de vrouwelijke rondingen alweer terug. Merkwaardig genoeg laat Ter Hofstede hier de geschiedenis van het silhouetbepalend onder goed eindigen. Alsof het silhouet van vrouwen niet tot op de dag van vandaag mede bepaald wordt door bij voorbeeld een bh, overigens een laat 19e eeuwse vinding. Om nog maar te zwij gen van de onnatuurlijk brede schouders die kort geleden nog in de mode waren. ue Zonnebloem hieM itspanningsmidaag- kon zaterdagmiW pn verwelkomen, onOT emeester T. Stee:nka uder B. Pauwels van Hontenisse. Als HIJ eid was dit jaar I udith Bos als pres® ïwezig. Zij zorgde en* programma een vlo nde. Onder muzikale* g van Peter Jongen®eJ erhoeven traden J lag in het dorpscent» t voetlicht Eddie oochelaar Henk K Driessen en Mayv° de jaarlijkse on P' iddag, aldus De eert het refpobg. ar een boottocht, ^1 en een kerstviefl nen is er om te brengen aan ae Door Jan Paalman In de nacht van zaterdag 21 september, in de elfde ronde om het wereld- ■kampioenschap zwaarwelter- l|ewicht, kreeg de 26-jarige IBritse profbokser Michael ■Watson een rechtse hoek vol 'P zijn kaak. Hij ging als een jblok neer en wankelde zo we zenloos en deerniswekkend de volgende ronde in dat de 'scheidsrechter het gevecht beëindigde. jiAVatson weet helemaal niet fneer waar hij is", kraaide de [verslaggever van Sportnet nog,: fn daar zat wat in. Watson 7"erd bewusteloos afgevoerd,, is nu drie keer geopereerd om proppen bloed uit zijn herse nen le verwijderen en ligt nog pteeds in coma. Die zelfde reck sloeg Orlando Canizales PJn tegenstander Fernie Mo- I s voor vier dagen buiten Vesten. Paarmee luidde de bel voor |e zoveelste ronde in het opi- P'cgeyecht tussen medici en Roksliefhebbers over de geva- Len van boksen. In 1984 gaf de |®gese Artsenbond (BMA) P e kennen dat boksen maar P er verboden kan worden. ite7^if'ïenlcaanse co,'ega's zijn ET®. mening toegedaan, Irofk i van Zweden (waar fmboksen al sinds 1969 ver fden is), Australië en Cana- ■n'l„f°^sers,zijn daar niet van e '"druk. Andere spor- ?1Jn 00>j gevaarlijk, zeggen Ul',.ri°Ven is boksen door feilil» maatregelen stukken ïn J ®evvorden, en waar be- E die dokters zich mee? Een dovemansdiscussie. In 1985 lieten drie Engelse on derzoekers van de Technische Hogeschool van Leicester de regerende Britse kampioen zwaargewicht Frank Bruno vol uit op een speciaal apparaat rammen. De gemeten snelhe den en krachten waren ont zagwekkend. Bruno's punch duurde van start tot finish nog geen 0,1 seconde, en zijn vuist kwam met een snelheid van 9 meter per seconde op het ap paraat neer met een kracht van 400 kilo. Dit heeft het zelfde effect als een klap met een houten hamer van 6 kilo met een snelheid van 34 kilo meter per uur. Zo'n dreun laat de hersenen in de schedel schudden waarbij ze zich kun nen verwonden aan de scherpe benige uitsteeksels in de sche del en aan harde perkament achtige delen van het hersen vlies. Dat is wat Watson over kwam: een bloedvat in zijn schedel scheurde af en veroor zaakte een levensgevaarlijke hersenbloeding. Ja maar, zeg gen de boksers, er zijn genoeg gevaarlijke sporten en daar hoor je dokters nooit over. Daar hebben ze gelijk in. Uit onderzoek bleek dat sporten als Amerikaans voetbal (met die helmen op), vliegen met een hangglider en paardenra- cen dodelijker zijn dan bok sen. Maar dat, zegt neuropatho- loog prof. J.A.N. Corsellis, is slechts de halve waarheid. Boksers krijgen herhaaldelijk slagen op hun hoofd wat op la tere leeftijd kan leiden tot blij vende afwijkingen van herse nen en gedrag. In 1928 had de Amerikaanse patholoog-ana toom Martiand die toestand Boksers die elkaar slagen op het hoofd uitdelen lopen kans, zo is bewezen, op een hersenbloeding of op een andere (blijvende) hersenbeschadiging met symptomen die sterk lij ken op dementie. - foto ap voor het eerst beschreven als 'Punch drunk'. De patiënt praat moeizaam en onsamen hangend, zijn geheugen iaat hem in de steek, de reflexen worden traag, de handen be ven, en hij loopt als een dron ken oude man. Kortom, pre cies de symptomen waar Mu hammad Ali tegenwoordig aan lijdt. Erger is nog dat de persoonlijkheid kan verande ren en menig oud bokser bracht als demente patiënt zijn laatste dagen in een inrichting door. Er zijn boks-officials en boksers die ronduit ontkennen dat er zoiets als 'Punch-drunk' bestaat. Daarom zette Corsel lis vorig jaar in het vermaarde artsenblad The British Medi cal Journal nog eens alle be wijzen op een rijtje. Zo had men in 1976 aan 162 Engelse neurologen gevraagd of ze mensen kenden met der gelijke symptomen. Dat le verde vijf voetballers op (waarvan er eentje in zijn tijd beroemd was omdat hij loei harde ballen op een afstand van drie meter durfde te kop pen), twaalf steeple chasers, twee rugby- spelers, een para chutist en liefst 290 oud bok sers. In 1974 publiceerde Corsellis een onderzoek op de hersenen van vijftien overleden oud boksers. Bij veertien van de vijftien werden beschadigin gen en afwijkingen gevonden die leken op de afwijkingen die men aantreft bij de ziekte van Parkinson of de ziekte van Alzheimer. Bovendien bleken bepaalde onderdelen (het sep tum) van al die mensen ge scheurd en waren de hersenen ook nog gekrompen. „Deze afwijkingen zijn karakteris tiek", aldus Corsellis, „bij an dere patiënten zie je ze niet." Sinds de jaren tachtig maakten nieuwe beeldtechnieken het mogelijk om in de hersenen van jonge en nog actieve bok sers te kijken. De resultaten vielen niet mee en werden als 'verontrustend' omschreven: „Bij jonge boksers (ook bij amateurs) kun je op de CT- scan vaak een schrompeling van de hersenen waarnemen." Boksliefhebbers wijzen op de talrijke maatregelen die ge troffen zijn om boksen veiliger te maken. Dat wordt door de tegenstanders niet bestreden, maar ze vinden het alles bij elkaar niet veilig genoeg. In Nederland is dit jaar de be- schermkap ingevoerd, maar zowel voor- als tegenstanders van boksen betwijfelen het nut er van. „Zo'n kap beschermt je wel tegen gespleten wenk brauwen", schreef onlangs Tony Van den Bergh in de En gelse kwaliteitskrant 'the In dependent', maar ze bescher men het brein niet, want bij hoeken en swings maakt het hoofd toch een hevige ruk op zij." Een interessante man, want hij was lid van de contro lecommissie van de Engelse boksbond, maar stapte daar later uit. ■Ook het verlengen van de pauze van zestig tot negentig seconden en het verminderen van het aantal rondes heeft geen nut. „Dan maken de bok sers elkaar alleen maar af", zegt dr. Whiteson, medisch deskundige van de Engelse boksbond. En dan al die ring- artsen en hoogwaardige medi sche apparatuur? „Dan kun je de wedstrijd net zo goed in een operatiekamer houden", merkt Corsellis sarcastisch op. En hoe zit het met sparren, zo vraagt Van den Bergh zich af: want vlak voor de wedstrijd haalt de bokser nog eens alles uit de kast tegen een sparring- ofwel oefenpartner, maar daar is nooit een dokter bij. Boksen is de enige sport waar bij het expliciet de bedoeling is om de tegenstander be wusteloos te slaan of te be schadigen, zeggen de tegen standers. Boksliefhebbers vin den dat kortzichtig want je kunt bij de edele kunst van zelfverdediging met technisch boksen ook winnen zonder de tegenstander verrot te slaan. Een hele nobele mening, maar iedereen weet dat het publiek pas echt begint te loeien als een bokser hangend in de tou wen in elkaar wordt geramd. Of zoals een liefhebber schreef in de New York Re- view of Books: „Bloed is voor het publiek het zichtbare te ken dat er echt gevochten wordt en boksers zijn dan ook terecht trots op hun littekens." Door Marijke Prins Uit het zonnige zuiden van Frankrijk heb ik drie kruiden mee genomen die lekker lang houdbaar zijn: laurier, tijm en roze marijn. De tijm groeide rondom het huis ep de andere twee werden plukvers gekocht op de markt. Tijm, laurier en peterselie vormen de onmisbare ingrediënten vaneen bouquet garni, een kruidenboeket dat in de Franse keu- kenwordt gebruikt bij het trekken van bouillons en het aroma- tiserenvan vlees. De sterke geur van rozemarijn laat zich goed- combineren met lamsvlees. Voor twee personen Voorbereidingstijd: 15 minuten Kooktijd: ruim 30 minuten Twee malse schijven (Hollands) lamsbout,ieder 150 gram 1 glas rode wijn twee theelepels rozemarijnnaaldjes 1 theelepel tijm 3 laurierbladeren 2 tenen knoflook grof gesneden 5 eetlepels olie Voor de groente: 2 knolletjes venkel Vï kruidenbouillonblekje klontje boter Voor de saus: 1 eetlepel olie 1 middelgrote ui 2 grote vleestomaten theelepel basilicum (vers) of lh theelepel gedroogd Het vlees wordt gemarineerd in olie en kruiden; het beste is om dit al 's ochtends of de dag tevoren te doen. Kneus eerst de tijm, rozemarijn, laurierbladeren en tenen knoflook in ee» vij zel en meng de kruiden vervolgens met 3 eetlepels alie. Giet het mengsel over het vlees en wrijf het wat in. Leg het na ee* paar uur een keer om. Ruim een half uur voor de maaltijd wordt gegeten, kan worden begonnen met de voorbereiding van de saus en de groente. Giet kokend water over de tomaten en laat ze daarin enkele minu- tenstaan. Haal vervolgens de velletjes er van af en snij ze in niet al te fijne stukjes. Snipper de ui zo fijn mogelijk en knip de verse basilicum. Smoor de ui-snippers in een eetlepel olie totdat ze heel zacht zijn en voeg dan de tomatenstukjes en de basilicum toe. Laat de saus 5 tot 10 minuten pruttelen en zet het vuur af voordat de saus glad is geworden. Nu is het de beurt aan de venkel. Verwijder de stelen en het loof en snij de knolletjes doormidden. Leg ze in een pan met ruim een kopje water, het verkruimelde bouillonblokje en wat snippers boter. Stoof de knolletjes ruim een kwartier totdat ze bijtgaar zijn. Bij de slager moet echt mals lamsvlees gekocht zijn, dat zich laat bakken als biefstuk. Kort voor de maaltijd wordt het vlees gebakken. Verwijder zoveel mogelijk de kruiden, maar houd ze wel apart. Giet nog twee eetlepels olie in de pan, laat deze goed heet wor den en schroei het vlees, stuk voor stuk, dicht. Zet het vuur wat lager en leg de twee stukken bij elkaar in de pan, blus het ge heel met wijn en voeg nu ook de kruiden toe. Zet een deksel op de pan en laat het vlees ruim vijf minuten doorstoven. Wanneer er grote eters aan tafel zitten, kunnen er nog aardappelen bij worden gekookt, maar nodig is dat niet. Leg op ieder bord een stuk vlees, zeef de jus en giet daarvan wat over het vlees. Gar neer de venkelknolletjes met tomatensaus. Door Carla Wijnstroot De man zit op een boom stronk, de hond hangt loyaal tegen de man aangeleund, nog nahijgend van die vro lijke stoeipartij buiten de bospaden. Hond en baasje zien er wat verfomfaaid uit, met strookjes en mosrestan ten in vacht en kleren. Ze zit ten daar te turen naar gindse verten, en vormen beiden het ideaalbeeld van de herfst- mode voor mannen, zoals op een van de vele foto's uit het Italiaanse mannenmodeblad 'Mondo Uomo'. De sfeer die om deze comfor tabele buitenkleren met rus tieke ruitdessins hangt, is er een van pure nostalgie, van jongensland en avontuur. Het vertelt van de blokhut in de bergen, de stapel hout die moet worden gehakt voor de open haard en het weekend huis. Dingen, waar elke man in zijn drukke bestaan af en toe eens tijd voor vrij zou moeten maken. Met het besef dat er ook nog zoiets is als de kracht van de natuur, en de niet zo vanzelfsprekende overlevingskansen van mens en dier daarin. Hoe minder bos er overblijft, hoe groter de behoefte om erin te leven. Ecologie is een groot thema in het algemene modebeeld voor vrije tijd. En veel stoffen en kledingstukken herinneren aan de tijd, dat je als kind bij je vader achterop de fiets zat en er van milieubedreigingen nog geen sprake was. Ruige stoffen, stoere ruiten, het gaat om kleren, die tegen een stootje kunnen, en een stijl die het midden houdt tussen het rustieke landleven in de Schotse hooglanden, die van de Canadese houthakkers en de traditionele sportief-klas- sieke mannenmode, die al in geen decennia is veranderd. De kleuren zijn volledig afge stemd op de fraaie herfsttin ten in de natuur. Een paar voorbeelden. TEKENING KATINKA HOF STEDE Bij Mare O'Polo karakterise ren de dikke wollen kabel truien en vesten in combina tie met flanellen ruithemden en jeans dit beeld. Daarbij passen de leren lumber-jac kets en duffelse houtje- touwtjejassen. Bij Hij Herenmode heet het de 'Casuel Style', waarmee de ongedwongen sfeer in dit spe cifieke modebeeld wordt be doeld. Het stofbeeld laat veel zuiver scheerwol en wolmen gingen en winterkatoenen zien: shetlands, corduroys en gefinishte katoen met een dun olielaagje (de zogenaamde 'oil-chintz') kenmerken de stijl voor broeken, truien en jacks. Het Duitse modemerk Boss biedt een aantal fraaie varia ties op het stevige parka-jack en op de houtje-touwtje-jas. In stevig katoen in combina tie met wollen flannel en de- kenstoffen, maar ook in opge poetste varkenssuède in com binatie met teddy en lams- vacht. Daarbij passen klas sieke kabeltruien, comforta bele pploshirts met lange mouwén en min of meer op- geruwde black en beige de nim jeans.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 7