Amsterdam in ban van Maniac en Bibb DE STEM Onderzoek van Vlaamse Hollander in Kieldreeht Veel belangstelling voor Parnassus Festival Breda Pv Grootste indus Afscheidsconcert Jan de Breet was groot succes Puike Csardasfiirstw enthousiast onthaaU coivir lieuwe as EXTRA OP MAANDAG Internationale graffiti-spuiters storten zich op metro De Castiliaanse bedelaar Twee* Oom Otto's victorie DE STEM MAANDAG 14 OKTOBER 1991 DE STEM 'Zeegedrochten' in de delta Door Paul de Schipper Nog in 1935 durfden de inwoners van Waarde niet naar een gestrande butskop toe, bang als ze waren dat het een mytisch monster was. Dol fijnen, walvissen, zeemeerminnen, zeemeermannen en andere zeege drochten in zuid-west-Nederland: daar schrijft Robert Duyndam uit Kieldreeht een boek over. Was de mozosaurus de voorloper van de huidige walvis? Het is een vraag die Duyndam in zijn op stapel staande boek probeert te beantwoorden. Ook behandelt hij een weggemoffeld stukje historie uit de eerste helft van deze eeuw: de zeehondenjacht in het Delta gebied en het Scheldebekken. Raar eigenlijk die reactie in Waarde, want de Zeeuwen kenden toch de zee zoogdieren. Oude vissers van Yerseke en Clinge herinneren zich nog hoe ze op de Westerschelde de bruinvissen op de boeggolven van de snelvarende mailbo ten zagen dartelen. Duyndam noemt de bruinvis 'de straat hond van de Noordzee': „Zoveel had je er vroeger. Je kon ze vanaf de boule vard in Vlissingen zien zwemmen". Vervuiling en rumoer hebben de zee zoogdieren van onze kusten gejaagd, maar onze ouders en voorouders heb ben met die beesten leren leven: van zeehond tot walvis. In Antwerpen spoelde in 1577 'een wal- levisch' aan. 'De bewoners van de stad sneden den sukkelaar de kop af', zo le zen we in de overlevering. Het was een goed walvisjaar in het es tuarium van de Schelde, want in 1577 strandden er ook walvissen bij Vlissin gen, in Saeftinghe en zelfs twee tegelijk bij Biezelinge. Duyndam een beetje spijtig: „Van Antwerpen weten we al les, maar van Biezelinge niks. Het ge meente-archief gaat maar terug tot 1623, maar er zijn wel getuigenissen van toen, van vissers, dat ze er twee hebben zien liggen". Religie Zeezoogdieren en aanverwante schep selen zoals meerminnen speelden vroe ger een grote rol in religie en legenden. Zo vond Duyndam i het Belgische Zwijndrecht een kerkraam met een af beelding van een bisschop die gered wordt door een dolfijn. Dezelfde clerus- reddende Flipper kwam hij tegen op Noord-Beveland. Hoe kwam hij terecht in de wereld van de zeezoogdieren? Duyndam: „Ik vond een keer een stuk steen in Zuid-Limburg, dacht dat het een fossiel was". „Een schijnfossiel", noemt hij het nu, inmiddels verrijkt met vele jaren des kundigheid. „Hoe zijn walvissen ontstaan? Eerst had je de reptielen, dan de zoogdieren en toen waren er ineens de zeezoogdie ren zoals de dolfijn en de walvis. Maar we missen een trap in die evolutie". Fossielen van zeezoogdieren zijn er in het Scheldebekken nogal wat gevonden. Miljoenen jaren oude grond die in het oosten van Zeeuwsch-Vlaanderen dicht aan de opervlakte ligt, heeft ook het een en ander opgeleverd. Fotograaf Wordt Darwin verbeterd door vondsten in de prehistorische zandgelaag van Nieuw-Namen? Het is voor Duyndam nog een vraag. Hij noemt zich amateur, maar toch mag je hem rustig een deskundige noemen. Niet alleen omdat hij vice-voorzitter is van de Vlaamse Vereniging voor de Be studering van Zeezoogdieren, maar ook omdat hij zich al jaren in het leven en ontstaan van deze dieren verdiept. Daarbij orienteert hij zich internatio naal, tot in de Verenigde Staten 'omdat ze daar vaak beter weten, wat hier ge beurd is, dan wijzelf'. Duyndam was eerst persfotograaf in Den Haag. Het onregelmatige leven beu zei hij de krant gedag en begon te stu deren. Hij werd ingenieur en heeft nu een eigen adviesbureau in Kieldreeht. Zeezoogdieren zijn z'n hobby. Bezoekers Van de familie van zeezoogdieren beho ren vier soorten tot de regelmatige be zoekers van de Noordzee: de bruinvis, die twee meter kan worden, de tuime laar van maximaal zeven meter en de delphinus delphis, ofwel de gewone dolfijn die vier meter kan worden. De gewone dolfijn heeft een lange bek met 100 tot 200 tanden en een zwart glimmend vel. In het najaar durft het beest in scholen het kanaal binnen te zwemmen en de Noordzee op. Het wa ter is dan opgewarmd tot boven de 15 graden. Met minder neemt deze dolfijn geen genoegen. De tuimelaar verdween in 1932 uit onze wateren. Exact 1932 omdat toen de Af sluitdijk dichtging. De tuimelaar eiste Robert Duyndam: „Ik wil die zeehondenjacht in kaart brengen, omdat het toch een beetje in het verborgene is gebeurd.- foto oe stem cor j. de boer een speciale gastronomie: de Zuiderzee- haring. Het beest joeg die haring ach terna tot voor de kust van Harderwijk. Met de Zuiderzeeharing verdween de tuimelaar uit ons gezichtsveld. Tot 1990, toen windsurfers bij de Brou- wersdam plotseling een tuimelaar uit het water zagen springen. De bruinvis is nog steeds een straat hond. In Engeland staat er een premie op het inleveren van een onderkaak van een bruinvis. België en Nederland wei geren dat, uit angst dat ze de jacht op de dieren aanmoedigen. Volgens Duyn dam komen er regelmatig bruinvissen in netten van vissers terecht: „Die smij ten ze nu dood terug in zee. Een premie zou het onderzoek vergemakkelijken". Huisdier De zeehond in de delta is een apart ver haal. In vissersdorpen hielden de bewoners soms zeehondjes als huisdier, 's nachts in een doosje bij de kachel en overdag zag je er de beestjes heen en weer wag gelen tussen vissershuisjes en de haven. In Breda staat, voor zover bekend, het enige standbeeld van een zeehond. Het is opgericht aan de koningin Emmalaan en heet Moby Dick, dat was de bijnaam van de verdwaalde zeehond die in sep tember 1981 in de grachten van Breda zwom. Moby Dick werd na veel inspan ningen gevangen en naar het Zeehon dencentrum in Pieterburen gebracht. De zuidwestelijke delta was het terrein van de zeehondenjacht. Tot eind jaren '50 waren er Zeeuwse gemeenten die een premie uitloofden voor de voorpoot van een zeehond: een rijksdaalder tot vijf gulden. Pas na de tweede wereldoorlog ontwik kelde die zeehondenjacht zich tot een commercieel bedrijf. Daarvoor was het meer een wat primitieve premiejacht, beoefend door scharrelaars aan de wa terkant. Notabelen In Zeeland en aan de benedenloop van de Schelde hielden zich zo'n tien fami lies met de zeehondenjacht bezig. Ze joegen niet alleen zelf op zeehonden, maar ze verhuurden hun schepen ook aan jagende notabelen uit Vlaanderen en het Antwerpse. Na 1945 sneuvelden er zo soms 350 zeehonden in de week, een getal dat ook iets zegt over de om vang van de zeehondenkudde in het midden van de jaren '50. Slager Keulenaer in het Belgische Scheldedorp Kieldreeht beende de zee honden uit. Met de bontvellen kleedden zich de sjieke dames, boeren kochten de traan om er leer van paardentuig mee te vetten, het spek gebruikten ze als wa gensmeer en de rest van het kadaver Jwerd teruggesmeten in de Schelde: voer voor de krabben. Eind jaren '50 was het afgelopen met de zeehondenjacht. Op een dag bracht Gustaaf de Maaijer uit Nieuw-Namen een zeehondenpoot bij de gemeente. „Wegwezen of je krijgt een boete", kreeg hij te horen. Sindsdien bescher men we de zeehonden. „Ik wil die jacht in kaart brengen, om dat het toch een beetje in het verbor gene is gebeurd", vertelt Duyndam. Als bronnen voor zijn onderzoek gebruikt hij niet alleen archieven, archeologische vondsten, aanspoelingen en strandingen van zeezoogdieren maar ook de verha len van bejaarde vissers. Met al die nooit eerder gepubliceerde gegevens op een rij hoopt hij niet alleen de geschiedenis van de zeezoogdieren in de Delta te ontrafelen, hij is ook op zoek naar een ontbrekende stukje evo lutie. Zijn boek 'Zeegedrochten' moet in 1992 klaar zijn. Breda - Grote Kerk. Slotcon- cert van het Parnassus Festival door het Parnassus Ensemble o.l.v. Neil Thomson. Muziek van Rossini, Manneke, Vaug- han Williams, Britten en Haydn. Gehoord op 12 okto ber. Door Geert van den Dungen Onder grote publieke belang stelling vond zaterdagavond in de Grote Kerk te Breda het slotconcert van het presti gieuze Parnassus Festival plaats. Een slimme program mering, waarin ruimte was voor 'Bredase elementen', stond mede borg voor deze hoeveelheid toehoorders. Alle voorwaarden voor een muzi kale gebeurtenis van de hoogste orde waren derhalve aanwezig. Toch heeft het Parnassus Ensem ble deze kansen niet volledig be nut. Het spel van dit ensemble was tijdens dit concert wisselend van kwaliteit. Slechts in de wer ken van Vaughan Williams en Britten maakte het indruk. Van de gedrevenheid en bevlogenheid waarmee dit jonge ensemble het festival een week eerder opende, was wel iets verdwenen. Dat is inherent aan een festival, waarin in korte tijd een groot aantal composities in verschillende be zettingen moet worden uitge voerd. Zo'n festivalweek is voor de musici bijna een slopend ge vecht tegen de tijd. Na een weinig briljante vertol king van Rossini's Ouverture La Scala di Seta speelde het Parnas sus Ensemble de kamerorkest versie van Organum van de in Breda woonachtige componist Daan Manneke. Dirigent Neil Thomson had vanwege de akoes tiek gekozen voor trage tempi, waardoor de noodzakelijke vloeiende beweging in deze mu ziek veelal ontbrak. Klankontla dingen misten de juiste dosis 'po wer'. Dit had tot gevolg dat asso ciaties uitbleven en dit werk toch op een vrij hoog abstract niveau bleef. De directie van Thomson was duidelijk en exact, maar zijn benadering had nog teveel 'dis tance'. Wat ontbrak was een con stante stroom van onderhuidse spanning. Het tweede 'Bredase element' in dit programma sprak meer tot de verbeelding bij het grote pu bliek. Dat was de uitvoering van de door Ralph Vaughan Williams doelgericht geschreven Concerto Grosso, waaraan zo'n 40 leerlin gen uit de strijkersklas van de Stedelijke Muziekschool mee werkten. Hun deelname vormde een directe stimulans voor het muziekleven in Breda. In de Sinfonietta, Opus 1 van Benjamin Britten was het ensem ble uitstekend op dreef en wist het een perfecte spanning op te bouwen. De schijnbaar moeite loze virtuositeit in diverse solo passages was bepaald in drukwekkend. Concentratiege brek in de tot slot gespeelde Symfonie nr. 90 van Joseph Haydn zorgde voor een weinig boeiende vertolking vol hinder nissen. Het uit Londen afkomstige Parnassus Ensemble heeft tijdens dit festival bewezen over grote technische vaardigheden te be schikken en deze ook op een flexibele manier te kunnen ge bruiken. Door hun bruisend en thousiasme is het nog wel moei lijk om die techniek in dienst van de muzikale inhoud te stellen. De interpretatie van langzame mu ziek levert door een tekort aan beheersing en overzicht nog pro blemen op. Toch waren de ver richtingen van deze jonge talen ten beslist de moeite van het be luisteren waard. Al heeft dit en semble uiteraard de top van de Parnassus nog niet bereikt, het Parnassus Festival is zonder meer geslaagd te noemen. De belangstelling en waarde ring voor dit festival was groot. Lage toegangsprijzen en vele door sponsors genodigde aanwe zigen hebben hier mede toe bij gedragen. Of het een jaarlijks te rugkerend muzikaal fenomeen kan worden, blijft nog de vraag. Dit .is vooral afhankelijk van de sponsors, die blijvende interesse zouden moeten tonen. Een van de beschilderde metrotreinen in Amsterdam. Door Rinze Brandsma Amsterdam - Grote, mollige, felge kleurde letters en kreten zijn het. Van bodem tot dak bedekken ze, inclusief de ruiten, elk metro-rijtuig van het Amsterdamse Gemeentevervoerbedrijf (GVB). In urenlang nachtelijk spuit werk moet het de graffiti-kladderkun- stenaars rugzakken vol spuitbussen sneldrogende autolak kosten. Sinds een week of twee lijkt de Amster damse metro als twee druppels water op de verloederde, met graffiti overwoekerde grote broer onder New York. Omwille van het milieu werd het GVB gedwongen, de dagelijkse schoonmaakbeurten te staken. Tijdelijk, dat wel. Maar minstens nog een maand blijft de metro (en een serie éven hevig toegetakelde sneltrams) kakelbont over de rails schichten. Geen metro-rijtuig in de hoofdstad of zijn gepolijste aluminium buitenkant is bedekt met de enorme, wilde 'tags' en 'pieces' van graffiti: de uitingen van wat heet de 'stads- kunstguerilla'. Vaak zijn ze van een onlees baar, strikt persoonlijk signatuur. Al was het alleen maar omdat de knotsgrote en - gekke letters op hun beurt bekliederd zijn met rode en zwarte, gespoten hanepoten. Maniac en Wack zijn alom aanwezig, High Rash Pengo, CB-Squad en Rhy! wisselen af met Bibb en Brook. Er zijn veel licht blauwe reuzenletters bij, met zorg afge biesd met donkerblauw, felrood doorscho ten. Deze treinstellen moeten de verslaaf den van de spuitbus en de spray trekken als een magneet. „Klopt. Er zijn hier zelfs internationale bijeenkomsten van graffiti-kunstenaars die zich samen op onze metrostellen storten." GVB-woordvoerder Henny van den Bergs gelaten toon maakt zelfs even plaats voor een voorzichtig enthousiasme. „Je ziet het verschil wel." Zoals er ook verschil is in de spuit-klad- derkunst. Je hebt de grote kunstwerken, in urenlange vlijt opgebracht door routiniers, en je hebt het 'bomben' met spray door een groep spuitgasten. Die strijken als muggen neer op een muur of treinstel en zetten zo snel mogelijk zoveel tekens als het ze lukt, als herkenning. Milieuvriendelijk „Het zijn ook New Yorkse taferelen", zegt de GVB-woordvoerder. Tot een halve maand geleden werden alle metro- en snel tramstellen dagelijks grondig schoonge maakt. „Om de kladders te ontmoedigen." Dat gebeurde met milieuvriendelijke mid delen, op de rangeer- en opstelterreinen in de buitenwijken, zoals de Bijlmer. Uit bodemonderzoek bleek echter vervui ling met zware metalen, afkomstig uit de verwijderde spuitverf. De GVB moest de schoonmaak direct stoppen. Slechts de rui ten worden met droog krabben en poetsen min of meer doorzichtig gehouden. Sindsdien valt pas goed te zien hoe inten sief de graffiteurs hun spuitbussen hante ren. Studie En wat nu? New York blijven spelen? De woordvoerder meldt dat studie gemaakt wordt. Het gaat nog wel een maand duren voor er een 'actieplan' is. Een zogeheten tweesporen-aanpak. Allereerst moeten op de werkterreinen opvangbakken komen. Verder hoopt het GVB lering te trekken uit ervaringen van de NS met treinen. - foto nieuw anefo De bewakers van de spooremplacementen jagen intensief op nachtelijke sluipers, wa gonslapers en spuitschrijvers. Rechters hebben al foto's geaccepteerd als bewijs dat gepakte kladderaars meer op hun kerf stok hadden; dat leidde tot flinke straffen. Ook de vier met prikkeldraad en hekken omgeven GVB-opstelterreinen van metro en sneltram in de openlucht worden be waakt, maar niet permanent en intensief genoeg. De pakkans van de meest jonge kunstenaars (15-17 jaar) is heel laag. "In de afgelopen jaren nog niet eens enkele tientallen." Kunstenaars? „Nou ja, het is maar hoe je het noemt. Ik ben nog nooit iets tegengeko men dat ik echt mooi vond. Ja, ik weet het. Rembrandt werd in zijn tijd ook niet ge waardeerd. Maar wij merken aan de vele telefoontjes die we krijgen dat veel mensen er weinig waardering voor hebben." Graffiti, kras- en kladderkunst die zo oud is als de mens, magische tekens in de tijd, communicatie net als deze krant. Graffiti die 'de kunst op straat brengt en direct bij de mensen': de grens tussen kunst en van dalisme wordt er vaag mee. Trams en bus sen door kunstenaars voor veel geld met de meest wilde ontwerpen laten beschilderen, dat vinden we het straatbeeld verantwoord verlevendigen. Niet voor elk graffiti-'piece' hoeft de bur ger zijn neus op te halen. Agressieve, vuil bekkende of racistische kreten zitten er niet of nauwelijks tussen. Nog een maandlang moet het, bij de stoot- blokken van de Amsterdamse metrolijnen, een steels en vurig gesis zijn van spuitbus sen. Als van de slang in het paradijs van de stadskunstguerilla. Met het hoofd in de nek, lichte spot om de bek stak hij mij stug zijn bedelnap toe. 'Schaamt gij u niet, jong nog en sterk die een loont kunt verdienen met nuttig werk' sprak ik ontstemd 'Gij onverlaat, die in ledigheid hier met een bedelnap staat!' 'Senor' zei hij koel, 'gij hoont mij en scheldt en ik vroeg u enkel om wat geld, vrijblijvend nog wel, naar uw edeles verkiezen, maar Üc schijt op uw loze morele adviezen'. Van onze Haagse redactie Den Haag - De Nederlandse burger moet met klachten over het milieu bij een spe ciale ombudsman terecht kunnen. Minstens vier minis ters bemoeien zich nu met de controle van ruim 60 milieu wetten. Er moet een centraal loket komen waar de burger zijn reacties kwijt kan. Pjit zegt PvdA-Kamerlid Van Heemst die vandaag minister Al ders (PvdA, Milieubeheer) in overweging zal geven om een ombudsma: visie van V mogelijk de budsmanne provincies lieu gaan zou die ger dan een kosten moe Vandaag is ken voor ei Vrij berijmd naar VoltairA Dictionnaire Philosophic I Hollands vlag, jij bent mijn glorie, Hollands vlag, jij bent mijn lust Krupp van louter vreugd victorie Als ik jou zie op vreemde kust en oud-oom Otto was een kerel, die dat uit principe deed, op campings aan een vreemde kust als hij daar op zijn vakhntie Neerlands diebre driekleur zag (al was het vaak de Franse vlag) riep hij van louter vreugd en lust zo hard hij kon: 'Victorie'! Wat Tante Truus vergeefs bestreed met: laat toch, Ot, ik schaam me kapot, schreeuw niet zo, verdorie! Vergeefs, want Oom was ras patriot en dies Hollands vlag zijn glorie. Maar telkens als hij nu een keel opzet schreeuwt zij: Giles de la Tourette. G-7: Bangkok (anp/ap) - De zeven grootst) (G-7) gaan zich intensief bezighouder sche hervormingen in de Sovjetunie, ter nog te vroeg voor omvangrijke fin het land. fotua'ml Breda - Christus Koningkerk. Mendelssohn's Elias uitge voerd door de Christelijke Ora toriumvereniging o.l.v. Jan de Breet. Gehoord zondag 13 ok-/ tober. k Door Dré van Dongen Jan de Breet sloot zijn locpJ baan als dirigent van de Christelijke Oratoriumvere- niging Justinus van Nassau af met de uitvoering van Men delssohn's Elias, een werk waarmede hij al eerder groot succes oogstte. Dit oratorium is naast 'Paulus' een van de werken waarin de componist wat dieper graaft dan in zijn overige oeuvre, hoewel hij nimmer de hoogte van een Han del bereikt. Daarvoor schieten zijn talenten voor de schildering van deze oud-testamentarische gebeurtenissen te kort. Toch is deze Elias, die al meer dan anderhalve eeuw repertoir houdt, een dankbaar werk, zowel om uit te voeren als om naar te luisteren. Zeker wanneer dit ge schiedt op de wijze zoals zondag middag in de Christus Koning kerk: het is een zeer fraaie uit voering geworden. Alle voor waarden waren daartoe aanwe zig: ruime assistentie - het koor was voor deze keer tweemaal zo groot als anders, een keur i solisten en een adekwaatf rend Tilburgs begeleidingsorte] dat de plaats moest innemen het Brabants Orkest dat zich, welke reden dan ook, distanti» van het begeleiden van amatt koren, daarmede een deel ra haar bestaansrecht verliezend Dat niet alles lukte is niern kwalijk te nemen; er bleef doende te genieten over. Er ren tal van imposante momentt] zeker daar waar koor en ork zich gedragen voelden doori orgel, bespeeld door Anton t Kalmthout. Liefst acht solisten verlee hun medewerking. Toch het werk voornamelijk gei door de titelrol, die op voorta dige wijze door Joep Broche' werd gezongen; hij vooral gal i| uitvoering allure, zonder maar afbreuk te willen al de muzikaliteit die omt heen ten toon gespreid werd. Jan de Breet leidde zijn ei(j zwanenzang en boekte een fraai en welluidend taat. Toch kleefde aan het S stalte geven van de partituur^ gevoel van geremdheid; wartj niet het geval geweest hij zijn honderdtal over het pi kunnen heen tillen waaruit ziek soms tot vervoering woitfl Dit hebben de ministers van Fi nanciën en de centrale-bankpre- sidenten van de G-7 zondag la ten weten na overleg met Sovjet functionarissen in Bangkok. De industrielanden sturen op korte termijn een delegatie naar Mos kou om de samenwerking verder uit te werken. De G-7 (de Verenigde Staten, Canada, Japan, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Italië) vergaderden vanaf vrijdag voorafgaand aan de jaarverga dering van het Internationale Monetaire Fonds (IMF). Na het beraad met de Sovjet-de- legatie, waarin onder andere topeconoom Javlinski, ver- klaarde de Amerikaanse minis- I ter van Financiën, Nicholas Bra- dy, dat de Sovjetunie de G-7 uit drukkelijk heeft gevraagd be- i hulpzaam te zijn bij de overgang I naar een markteconomie. Garantie I Bi een verklaring noemt de G-7 I hiervoor vier voorwaarden: een I veelomvattend programma voor I economische hervormingen, de I garantie dat zowel de centrale [regering als de republieken alle [financiële verplichtingen tijdig nakomen, duidelijkheid over de I verdeling van de financiële ver- I antwoordelijkheden tussen de I Unie en de republieken, alsmede ■volledige openheid over econo- "mische en financiële gegevens. [Het IMF stelt soortgelijke voor- waarden voor een volwaardig «lidmaatschap. Nu is de Sovjet- J unie slechts geassocieerd lid van [het Fonds, wat recht geeft op technische steun maar niet op 'Ippingen. [Zolang aan de vier eisen niet is lybldaan voelen de industrielan den niets voor financiële steun, de al toegezegde humanitaire miljarden Over finan Brady in gesproken.! mogelijkhe; ter wel kop Moeras Nu weten volstrekt Sovjetunie! nauwelijks) mische cijif neklaar da met de dapj raakt. Ver onzekerheil hervorming grote moeifl aanspreek delijkheid i verhoudinj de repub'.i vast te stelf functionar gen en ho^ len doen. De Sovje) gezien dus uit Bangkl bij mondei vreden. Of beoordeelq positief. Amerikaan Alan Greé het Weste| tailleerd bij de ecoij gen in Sov Minister heeft in zil dering vai] het aanzie mie de kl veranderel ling van dl van OostJ ervoor on mogelijk ken van hl Etten-Leur - De Nobelaer. Hoofdstadoperette met 'Die Czardasfürstin'. Muziek E. Kalman. Regie H. Fretzer. Di rigent Pieter Cox. Choreografie G. Senft. Door Sjef Huismans De sfeer was Weens, de am biance groot, het publiek gul met open doekjes en gescan deerd applaus bij de reprises. Mijn liefje wat wil je nog meer als je als operettegezel schap zoiets teweeg kunt brengen. En dat alles was terecht. Je kon het zien en merken aan de uit voerenden zelf. Ze geloofden er zelf in. Vandaar ook de artistieke uitstraling van alle acteurs die deze vertoning tot een puike voorstelling maakten. Het was dan ook allemaal zeer verzorgd wat op de planken kwam en te horen viel. Allereerst de regie die eruit sprong. Fretzer had alle stof van het oude succesnummer afgeveegd en er een modern aan doende, revue-achtige creatie van gemaakt vol vaart, nieuwe opzet, visuele verrassing en bar stens vol komische spitsvondig heden. Om er een paar te noe men: de spectaculaire opening- scene, de ober en de dronkaard in het Orpheum, het win terta bleau bij 'Weisst du es noch', de Broadway-scene van de Jimmy, het 'Schwalben-duet', de contra bas als drankautomaat, enz. Martin Malzer had het orkest goed op zijn taak voorbereid. De gebruikte arrangementen waren speels en van goede muzikale kwaliteit. Opvallend was vaak de rol van het hout door goed sa menspel. De entre-acts waren kundig van samenstelling en ti ming, waarbij de decor- en be- lichtingsploeg zich primaj sloot. Dit gaf vaart aan 1"' heel. Decor en aankleding waren: als we gewend zijn bij de Ho'" stadproduktie. Het decor kien uitgedacht en af„ de scene, compleet met Top de Lautrec in het Orpheum de kleding was rijk van klei" snit, geheel in Weense stijl smaak. De choreografie daarbij aangepast, maar ooi was een vernieuwende ui»« merkbaar. Het zestal danste vol eb maar ook aan de solisten koorbeweging was zorg Speltechnisch gezien waren Simhoffer als Boni en Jacc0 Renesse de pilaren waarop bouwwerk rustte, echte w in het vak, waarbij elke hod doordacht en iedere bewegP gewogen en getimed is Qua stemmateriaal stond op redelijk niveau. Wil®a rens als Sylva heeft een dictie maar haar stem j wat meer volume, voor!}..jj, diepte. Invaller Jaap moet ook nog groeien j maar voldeed overigens,®1 win best. Anita Heins blij# soubrette-rollen waardevor ook als Stasi. Dick Scb» vorst was een te sterke i voor Urpu Nuotamo ais vrouw Anhilte, zeker «a betreft. Aan haar zang was-, niet te merken dat deze pa derdaad speciaal voor een ,j toegevoegd. Alle overige kregen een adequate bez uitbeelding. De Hoofdstad Opere« met deze produktie een v wende weg ingeslagen slaat bij het publiek en ons betreft best nog ver® worden uitgebouwd. .europa IS in de war. Tot voor kort was dui len voorkeuren lagen. Heel West-Europa, op 4?den.,?P. de Atlantische samenwerking }een veiligheid in Europa. 'e!,-!nJe,van de koude oorlog veranderd* 'anuit het oosten werd geschiedenis. De wont6 Ji?a,nd verminderde. De Atlantisch ZLi el daarbl'i °P dat de Amerikanen L„„en 9egeven dat Europa meer aan zijn eltrK1 hf1 ls du|delijk waarom president h J™ 0hLn?9 net voor de Duitse eenword ïen functie had.3'6 formuleerden' waarin de an de Nederlanders, per traditie oen n k0~s los van de Verenigde St Pe roI van nnU9 ideeën. Italië is daar r ïifn cóntart ls onduidelijk. Enerzijd die inriort-ampt President Mitterand de con: tenadrfiktJ a H00rZichtig uit9ezet is door C ren ontnv^ S heeft m'nister Gens 'ésteld de n "ivT1 ul,n Amerikaanse colle losteuronpLff banden tussen de Na ïöek van Ho 'anden te versterken. Dit als Kakiio n J regeringsleiders van Polen, Hd r kije om een formele relatie met de Atlantl 'oorDdetShePrinndpunt lijkt onlogischer dan 1 eker in Pr '9'n9 keen van de belangrijks treefd WPrH nmisch opzicht- Geen wond nsieocEk ee,n..e'9en' onafhankelijk' nmers ai clnHc T 'ke bondgenoot daan la de Dn 4 den een ei9en weg ging. jerd Dui slIndehepnt'9Kn? 60 h,et fijnen zodoende ook ppn r i jksJe land in C vroegere WprJh v?or z,chzelf wegge kijken daarbii ^blaupactr;'a.nden, die steun ven, huiverin vpp Duitsland, maar zijnï dat voor dwe 80n t6^rote Duitse invlo. beloofde land X egeu6 0ostbloklanden dt ren v00r een ,s verklaarbaar wa et voor hot h t? vriendschap. Du (avo het hoofd stoten en accepteert d h® te9enstrij'digheid in Duit: Het overleg dat r™eeun°9 niet' «Prige week oevrwrH h kk en zi'n Franse Send communing n hebben, heeft niet vor foor de bijeenko44P9eMVerd" Duitsland kl SPeds. De EG wn «Tr tricht beteken [ï>aar zolang Duiïs and nlaar ,een 9ezamf net oosten pn hir et 9ekozen heeft |rs en Van den Brnot blijft dat eez1 bUl Bpnn. Bonn is he^cpnt moeten beginnen du IS het centrum van de Europese

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 2