RIER 'In de huid van de consument kruipen' 'liteits- >enen v De mensen van De Stem in Terneuzen 'We zijn echte manusjes van alles' 218 Stem-bezorgers staan pedere morgen in alle vroegte op den begint NEUZEN flSTEM DINSDAG 28 ME11991 Advertentieverkopers Martin en Hans: 149.95 95 BRIN Baliemedewerksters Manja en Roos: Voordelen Ouderen Ondernemer Studio Advertenties Vergeten Efficiënter A64 T8 t u daar nog? Tja, het is It ongelofelijk wat voor inruilprijs u voor uw p krijgt, als u nu in een iwe Fiat Uno of Tipo pt. De (Jno is een echte e-machine, voorzien van krachtige motor en vijf nellingen, die al voor .990,—uw partner wordt, i de Tipo. Een ideale denklasser, ruim van bin- en mooi van buiten. Dit ge type is er al vanaf .850,—. Nou, een beter ment om afscheid van uw e liefde te nemen en een iwe relatie vol tempera lt te beginnen is er niet. Fiat dealer verwacht u! Eén brok temperament. DAMES COMFORTSCHOEN in de maten 36 t/m 41 UIL t/m 41 Echt lederen VLECHTSCHOEN met gesp. In bruin en zwart/maat 36 t/m 45 van 169.95 nu Van onze verslaggever TERNEUZEN - Iedere morgen staan 218 bezorgers in alle vroegte op om De Stem in de bus te doen. Van dat leger zijn er een aantal die ook de Zeeuwsch-Vlaamse Koerier bezor gen. Etienne Poppe, Inspecteur Bezorging, 'waakt' over 'zijn' mensen. Bij hem komen de mensen terecht die in een baantje als krantebezorger geïnteresseerd zijn. Een krantebezorger moet vroeg Het heeft nog heel wat voeten ii ch-Vlaanderen de enige dee Centre edestein, Goodyear, enz. (geen coverbanden) 75,— 75,— 85,— 110,— t 115,— 90,— Viking 120,— Viking iet bij? Bel gerust! <en auto's!) en grote beurt STARCO valvounE opstaan. Ook als het weer te genzit. „Gelukkig zijn er nog een aantal die dit werk willen doen", zegt Etienne. „Want er wordt vandaag de dag van alle kanten aan de jongeren getrok ken. Vooral bedrijven als Nec- kermann en Albert Heijn kun nen jongeren goed gebruiken. En gedurende het zomerseizoen aan de kust. Aangezien er min der geboorten zijn dan vroeger is het aanbod natuurlijk ook een stuk minder. Inderdaad, sommigen kiezen de super markt. Je hoeft niet vroeg uit bed, het is er warm en droog en je kunt met elkaar praten". Maar Etienne schudt de voor delen van het krantebezorgen moeiteloos uit zijn mouw: „Het betaalt goed - 6,5 gulden per uur-en het is een uurtje of soms twee uurtjes werken. Daarnaast krijgt de bezorger in de winter extra toelagen en va kantiegeld. Voor de oudere krantebezorger is ook een extra toeslag weggelegd. In de klei nere plaatsen zoals IJzendijke en Westdorpe is een bezorger twee uur bezig. Maar in Ter- neuzen en Hulst kost een wijk een uurtje werk. De rest van de dag is vrij. Bij Albert Heijn moet je de hele dag werken". De meeste krantebezorgers kom je op de fiets tegen. Voor de polderroutes wordt de auto gebruikt. „Voor ons natuurlijk duurder, maar anders ligt de krant te laat in de bus. En we streven er toch naar om de krant voor zeven uur 's mor gens bij de mensen thuis te. hebben. Dat lukt niet altijd maar het streven is er". in de aarde voordat de krant in de bus ligt. De Stem wordt in Breda gedrukt. Een volgeladen vrachtwagen rijdt midden in de nacht naar Hulst. Tussen 03.00 en 04.00 uur staan vier auto's klaar die de kranten naar de bezorgers in Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen en de Kanaalzone brengen. In Terneuzen en Hulst halen de bezorgers 'hun' kran ten op centrale plaatsen op. Om de kranten ook op tijd in West- Zeeuwsch-Vlaanderen te heb ben, rijdt J. van Vooren uit Biervliet met de kranten recht streeks naar het westen. „De kranten zijn zodoende eerder bij de bezorgers", aldus Etien ne. Het bezorgen van De Stem in Zeeuwsch-Vlaanderen is niet alleen voorbehouden aan de jongeren. In de kleinere dorpen zijn het vooral ouderen die de krant in de bus laten ploffen. Het verloop is vooral onder de jongeren groter, maar Etienne Poppe vindt dat verloop wel meevallen. „Hier is de mentali teit nog vrij goed. In Brabant komt het wel eens voor dat een bezorger er plotseling de brui aangeeft en zijn fiets met kran ten langs de kant van de weg gooit. Gelukkig komen we dat hier nog niet tegen". Etienne Poppe heeft momen teel geen gebrek aan bezorgers. „Maar mensen die zich aan willen melden, zijn van harte welkom. Die kunnen we altijd gebruiken. Bijvoorbeeld in de vakantieperiode. Iemand die een baantje als krantebezorger ziet zitten komt op de reserve lijst. De minimum-leeftijd voor krantebezorger is 15 jaar". Inspecteur bezorging Etienne Poppe: We streven ernaar om de krant voor ze ven uur 's morgens bij de mensen thuis te hebben'. - foto de stem/cofu de boer Van onze verslaggever TERNEUZEN - Met een moeilijk woord heten ze ac quisiteurs, maar zelf hou den ze het op advertentie vertegenwoordigers. Martin Boeije (40) en Hans Dim mers (33), beiden uit Axel. Dagelijks op pad, de een in midden-, de ander in West Zeeuwsch-Vlaanderen, om voor De Stem advertenties te verkopen. Gemakkelijk gezegd, maar niet door iedereen begrepen. „Als je Advertentievertegenwoor digers Martin Boeije (links) en Hans Dimmers: 'Je moet altijd je babbel bij je hebben. foto de stem/cor j. de boer zegt dat je advertentie-verte genwoordiger bent, kijken ze je zo'n beetje aan van: wat houdt dat nou in? Ze denken dat je onderuitgezakt op de krant zit te wachten tot de ondernemers zelf hun advertenties brengen. Maar zo is het natuurlijk niet", zegt Martin. Hans vult aan: „Het is geen automatisme. Als mijn buurman een zaak opent, is het nog niet gezegd dat ik de advertentie krijg. Je moet er al tijd zelf op afgaan." Met collega-verkoper Eddy van den Brande in Hulst en in specteur Carel Menu in Ter- neuzen vormen Martin en Hans het advertentie-team in Zeeuwsch-Vlaanderen. De ad vertentieboys, de snelle jongens die er lekker op uit trekken, een terrasje pikken. Dat is het beeld dat de buitenwacht soms heeft. Een verkeerd beeld, vin den Martin en Hans. „Gedeel telijk ben je wel een vrijbui ter", zegt Hans, maar even la ter somt hij op wat ze óók en vooral zijn: „advertentieverko per, adviesbureau, reclamebu reau." Eigenlijk zijn ze zelf een beetje ondernemer. Zélf werven en het belangrijkst is: hoe krijg je' een opdracht binnen?. „Adver teren komt bij veel onderne mers pas achteraan het rijtje. Ze hebben immers meer aan hun hoofd", zegt Hans. „Dik wijls wordt het dan aan ons overgelaten. Je moet er dan écht de tijd voor nemen. Wij moeten dan als het ware in de huid van de consument gaan zitten", schetst Martin. Ze werken voor De Stem en zijn het gezicht van de krant voor de klanten die ze bezoe ken. Maar ook het verlengstuk van diezelfde ondernemers en winkeliers. Martin: „Je denkt mee met de klant. Het beeld in een advertentie moet zijn afge stemd op zijn zaak, want an ders krijg je een verkeerde in druk. We proberen op maat te werken." Het houdt niet op bij het bin nenhalen alleen. De opmaak doen ze zelf maar desgewenst ook het ontwerpen en binnen De Stem staat een professio nele studio achter hen. Het ver werken van een eenvoudige op dracht kost al gauw een kwar tier, grotere opdrachten een paar uur. Soms gaat er ook wel eens iets fout. Zo krijgt Martin tij dens ons gesprek een tele foontje over een advertentie. De gebruikte letters waren slecht leesbaar. „Zo'n fout pro beer je dan zo snel mogelijk op te lossen. Een goede klachten behandeling is heel belangrijk,, wil je je klant niet verliezen. Klanten zien vast te houden, maar ook nieuwe klanten win nen. „Je ogen de kost geven, de ontwikkelingen op de markt volgen", zegt Martin. „Een kwestie van je goed voorberei den en blijven proberen", vindt Hans. En als het lukt, zijn ze samen eens 'kun je nooit teren op je succes, nooit achterover gaan zitten'. Er steeds weer op afgaan, en: 'Je moet altijd je babbel bij je hebben'. De bemanning' van het Stern-kantoor in Terneuzen: van links naar rechts Rein van der Helm, chef redactie; Karei Menu, in specteur acquisitie; Martin Boeije, advertentievertegenwoordiger; Ronald Verstraten, verslaggever; Cees de Zeeuw, redaktieme- dewerker; Frank Deij, verslaggever; Hans Dimmers, advertentievertegenwoordiger; Frank van Cooten, verslaggever; Bep Koo- men, redaktiemedewerkster; Harold de Puysseleijr, verslaggever; Manja van Doezelaar en Roos de Rijk, commercieel administra tief medewerksters; Etienne Poppe, inspecteur bezorging; Ton Koomen, sportredakteur; Cees Maas, verslaggever en Cor de Boer, fotograaf. - fotowimkooyman Van onze verslaggever TERNEUZEN - Baliemede werksters Manja van Doe zelaar en Roos de Rijk van het Stem-kantoor in Ter neuzen zijn het visitekaartje van de krant. Mensen die bij de krant moeten zijn voor abonnementen of adverten ties of willen reageren op de redactionele inhoud, ze ko men vaak allemaal eerst bij hen terecht. „We zijn echte manusjes van alles", zeggen Manja en Roos. Manja werkt full-time aan de balie van het Terneuzense Stem-kantoor. Roos werkt 16, 20 of 24 uur per week, afhan kelijk van de adv-dagen van haar collega. „We doen eigenlijk best veel", zegt Manja. „Boodschappen aannemen voor de redactie als die allemaal op pad zijn, het opnemen van rubrieksadver tenties, 'gewone' advertenties die aan de balie worden ge bracht en alle mogelijke dingen die met abonnementen te ma ken hebben. Daarnaast hebben we contacten met bezorgers in verband met het nabezorgen van kranten. En het bedienen van de telefooncentrale is zeker een onderdeel van ons werk dat je niet moet onderschatten". Zo komt het weieens voor dat mensen er een boos tele foontje aan wagen, als ze het niet eens zijn met een artikel dat in de krant is verschenen. „Kwaaje mensen proberen af te koelen hoort er ook bij. Iemand die boos opbelt en dreigt dat veertig mensen hun abonne ment op zullen zeggen vanwege een bepaald artikel". Maar ook worden ze gecon fronteerd met grappige reac ties. „Trouwe abonnees reage ren vaak verbaasd als hun krant eens een keer vergeten is. Ze bellen dan en denken dat ze kunnen volstaan met het noe- men van hun naam. Ik lees De Stem al veertig jaar, zeggen die dan". Een van de drukste perioden in het werk van Manja en Roos is de zomerperiode. „De men sen gaan dan op vakantie en willen in veel gevallen hun krantje bezorgd hebben op hun vakantie-adres. Met de admini stratie die daar aan vast zit, hebben we erg veel werk", ver telt Roos. „En het is ook erg druk als de proefabonnementen weer in aantocht zijn". De verhuizing naar het nieuwe onderkomen in de Zuidland- straat is ook voor Manja en Roos een verbetering, al was het in de eerste weken nog even zoeken. „Maar als alles een maal aan kant is, zullen we hier wel efficiënter kunnen werken. We moeten onze draai nog een beetje vinden, maar al onze apparatuur staat hier meer binnen handbereik". De mensen die bij De Stem in Terneuzen moeten zijn, heb ben geen moeite de weg naar het nieuwe kantoor te vinden. „Er is nog maar een keer iemand aan de balie geweest die voor niks naar de Nieuw- straat was gegaan". Commercieel administra tief medewerksters Manja van Doezelaar (links) en Roos de Rijk: 'Kwaaje men sen proberen af te koelen hoort er ook bij'. foto de stem i cor j.oe boer

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 23