DÉ STEM Bangladesh had al een concert NEDERLANDSE MOSLIMS NIET ANDERS BEJEGEND 'Geen terroristen' Meer interesse Geen bedevaart Over één kam iepman lardmacht OUD NIEUWS door Dirk Vellenga ZATERDAGIQ 18 MEI 1991 O Effecten Golfoorlog zijn gering land zijn wij, moslims, echt blij met onze situatie in Nederland", zegt de Ummon-secretaris. Maar is het dan niet zo, dat de Golfoor log de moslims ook in Nederland wan trouwen en achterdocht bracht. Werden ze niet bejegend als een potentieel ge vaar, een mogelijke vijfde kolonne? En dus gemeden of anderszins onaardig te gemoet getreden? Nee, stelt zowel Bel haj als Spalburg, dit beeld is in zijn alge meenheid onjuist. Het is meer het idee en de vrees geweest dat de Golfoorlog wel eens zo zou kunnen uitpakken op de binnenlandse verhoudingen dan dat het werkelijkheid is geworden. Wat niet uitsluit dat moslims in individuele ge vallen, op straat, op het werk of in het café, wel eens wat naar hun hoofd ge slingerd hebben gekregen. En ook be kladding van en inbraak in moskeeën zijn incidenten geweest. Het verzoek van de Turkse en Marok kaanse gemeenschap aan de gemeente Rotterdam aan het begin van de Golf oorlog om alle scholen te vragen dit on derwerp in de lessen te mijden, was vol gens Ibrahim Spalburg meer uit voor zorg gedaan. Vooral in de Marok kaanse gemeenschap is de angst groot geweest, erkent de Ummon-secretaris. „Wij zeiden onder elkaar: stel dat die oorlog langer gaat duren en stel dat ook Nederland soldaten gaat sturen. Wan- nepr dan ook gesneuvelde Nederlan ders naar huis gebracht worden, dan gaat het er voor ons, moslims, hier slecht uitzien. Maar gelukkig is het niet zover gekomen. De oorlog heeft ons geen schade gebracht". Het meest opgelucht is secretaris Belhaj Door Jan Bouwmans Secretaris A. Belhaj van de Unie van Marokkaanse Moslimorganisaties in Nederland (Ummon) kent het voor beeld van de Marokkaan in Rijswijk uit de eerste hand. Je kunt volgens hem dan ook niet stellen, dat de Golfoorlog tot een slechter leefklimaat voor de moslims in Nederland heeft geleid. En al meent Ibrahim Spalburg van de Stichting Platform Islamitische Organi saties Rotterdam (Spior), dat de Golf oorlog de toenadering tussen moslims en Nederlanders geen goed heeft ge daan, toch kan ook volgens hem niet gesproken worden van een algemene verslechtering van de situatie voorde3> moslimgemeenschap. Wat heeft de Golfoorlog de moslims in Nederland gebracht? Worden ze anders bejegend dan vóór die oorlog? Is het sociale klimaat voor hen minder goed geworden? Voelen ze zich minder vei lig? Houden ze zich voor alle zekerheid maar flink gedeisd? Of zijn er misschien wel positieve effecten waar te nemen? Vragen die kunnen rijzen nu de Golf oorlog al weer wat begint te vervagen. Vragen waarop echter nog maar een voorlopig antwoord mogelijk is, bena drukken woordvoerders van de ver schillende moslimgemeenschappen. Directeur Abdulwahid van Bommel van het Moslim Informatiecentrum in Den Haag heeft de indruk dat de Golf oorlog aan de ene kant al bestaande te genstellingen in zulke stadswijken als Crooswijk (Rotterdam), Schildersbuurt (Den Haag) en de Pijp (Amsterdam) heeft verscherpt. Ook lijkt de plaatse lijke politiek zich hier en daar wat te rughoudender op te stellen ten aanzien van ontwikkelingen waarbij de moslim gemeenschap zich publieker gaat mani festeren. Hij noemt het voorbeeld van Leerdam waar de gemeenteraad toch maar afzag van een vergunning om elke vrijdag de gebedsoproep vanaf de mina ret van de plaatselijke moskee te laten weerklinken, hoewel burgemeester en wethouders er voor waren. Aan de andere kant stelt Van Bommel een duidelijke toename vast van be langstelling voor en de behoefte aan meer en gedegen informatie over de is lam. Met name in bepaalde kerkelijke milieus treedt die informatiebehoefte aan de dag. Zelf heeft hij tegenwoordig bijna dagelijks ergens in het land een spreekbeurt te vervullen. Als voorbeeld voor verscherpte tegen stellingen in de bekende grotestadswij ken wijst Van Bommel op het felle ver zet, dat in de Haagse Spoorwijk gerezen 'S tegen de bouw van een nieuwe mos kee in die wijk op een plaats waar aan vankelijk een kerk zou komen te staan. Ummon-secretaris Belhaj, die in de Spoorwijk woont, weet echter nog niet zo zeker of dat direct verband houdt met de Golfoorlog. Het kan zijns in ziens even goed een actie zijn die de entrum-Democraten van Janmaat op touw hebben gezet. Dat verzet zou dan ook georganiseerd zijn zonder een Golfoorlog. Onafhankelijk van Belhaj geeft Spior- medewerker Spalburg als zijn ervaring nat wijkorganisaties bepaald niet altijd representatief zijn voor wat er in de wijk leeft. Volgens Belhaj is er tij hens de Golfoorlog in de Haagse poorwijk in elk geval niks bijzonders gebeurd. Ook in de Schilderwijk, waar 'J de voorzitter is van de moskee, heb- en. moslims geen aparte problemen ondervonden. "'n vergelijking met Frankrijk of Duits Bangladesh zou een van de wel varendste delta's van de hele wereld kunnen zijn. De rivieren Ganges en Brahmaputra worden gevoed door smeltwater van de Himalaya en moessonregens en leggen jaarlijks een laag vruchtbare aarde over de akkers. Er zit veel vis in de rivierarmen en de Golf van Bengalen. Het lot heeft altijd andere bedoelingen met dit land gehad. In twee eeuwen kreeg de delta bijna 60 grote orkanen over zich heen. Van de meeste natuurrampen heeft het Westen geen weet gehad. Bangladesh en zijn drama's kwamen in 1971 pas echt in de belangstelling, vooral door de be moeienissen van George Harrison van de pas ontbonden Beatles. Het was eigenlijk toeval, George Harrison was gegrepen door oosterse meditatie en de toverkracht van Indiase muziek. „In diase muziek maakt dat God doorkomt op een bijzondere, spirituele manier", zei hij, zittend naast zijn muzikale goeroe, de si- tar-speler Ravi Shankar. Harrison leerde van Shankar hoe je met de 25 snaren van de sitar om moest gaan, maar ook hoorde hij hoe zwaar het Bengaalse delta-volk was getroffen. Ravi Shankar was zelf een Bengali, maar dan eentje die in India woonde. Het eerste nieuws van de verschrikkelijke cycloon van 13 november 1970 bereikte de kranten in Europa nauwelijks. Toch waren er naar schatting een half miljoen sayn een schurk is of niet, heeft hier naar Marokkaans beleven niks mee te maken". Ummon-secretaris Belhaj later onaf hankelijk van Spalburg: „Wij, moslims in Europa, kijken niet naar de politiek. Wij kijken naar de volken. De Irakezen zijn een Arabisch volk. Dat volk krijgt de klappen, maar die mensen hebben toch niets gedaan. Zo kijken wij er te genaan. Wij kijken niet wat Saddam doet of koning Fahd. Nee, met Saddam hebben we niks te maken". Belhaj scheidt duidelijk de machtheb bers van het volk en dat machthebbers niet deugen, nooit gedeugd hebben, is vóór hem te vanzelfsprekend om het uitdrukkelijk ter sprake te brengen. Precies daar zit de communicatiestoor nis met de westerse beleving die het volk verantwoordelijk houdt voor wat de machthebbers uitspoken. Voor de Marokkaanse moslims in Ne derland heeft de Golfoorlog wel een an der effect gehad. Belhaj bevestigt dat de belangstelling voor de grote bedevaart naar Mekka, die dit jaar in juni valt, vrijwel tot nul is gedaald. Normaal gaan er elk jaar toch meer dan duizend naar Mekka. Het komt erop neer dat ze het vertrouwen in Saudie-Arabië en het respect voor de Saudische autoriteiten hebben verloren. Maar ook het respect voor de andere Golfstaten die zich al leen maar blijven wentelen in eigen rijkdom terwijl de islam toch duidelijk solidariteit met arme broeders leert. De Turkse belangstelling voor Mekka is gelijk aan die van andere jaren. „Tur ken", zegt Spalburg, „hebben veel meer zelfrespect. Die zijn trots op hun land. Zij kunnen daarom ook veel meer klap pen incasseren. Ze voeden hun zelfres pect steeds, ook naar hun kinderen toe". Dat bracht de Turkse moslim T. Demirhan, beleidsmedewerker van het CNV, er in elk geval toe zich publieke lijk boos te maken over de berichtge ving over hoe slecht de Turken de Koerdische vluchtelingen wel niet be handelen. „Mensen die beweren dat Turken niet gastvrij zijn, vreet ik op. Want het is gewoon niet waar. Turkse mensen trekken zich het lot van de vluchtelingen wel degelijk aan. Maar vereenzelvig het Turkse volk niet met functionarissen of militairen die niet deugen". Demirhans ervaring tijdens de Golfoor log was dat hem door zijn Nederlandse omgeving niet werd toegestaan genuan ceerd over de situatie te denken en emotioneel bij het lot van de aangeval len moslimbroeders betrokken te zijn. Hij moest ook telkens ondervinden als moslim over één kam geschoren te wor den met Khomeiny. Zijn conclusie was dat het collectieve historische geheugen van zowel moslims als christenen over elkaar aan revisie toe is, want er zit fou tieve informatie in opgeslagen. Dat revisieproces lijkt de Golfoorlog goed op gang gebracht te hebben. Spiormedewerker Spalburg constateert in elk geval dat er vanuit de kerken nogal wat ontwikkelingen inzake de is lam op gang zijn gekomen, dat men zich in het onderwijs veel ernstiger met de islam bezig gaat houden, maar ook in de gezondheidszorg. De Golfoorlog heeft voor het eerst ook contact tot stand gebracht tussen moslims en de joodse gemeenschap. De moslims van hun kant nemen nog een afwachtende houding aan. De kloof is nog groot. ZATERDAG I r\ 18 ME11991 n een flat in Rijswijk woont een Marokkaan als enige moslim te midden van Nederlan ders. Tot aan de Golfoorlog had den hij en zijn medeflatbewoners nooit contacten gehad. Hij werd eigenlijk niet eens gegroet. Maar toen de Golfoorlog was uitgebro ken, begonnen ze hem te groeten en contact te maken. Voor deze moslim het duidelijke signaal dat hij er niet op werd aangekeken. vant die wilde alle directeuren ^ld uit. Maar het idee dat ze zich moesten gedragen, viel slecht It er openlijk verzet was bij fa- lirecteuren. Maar als je iets niet Is dat toch ook verzet? Het in elk geval een hele tijd eer knisaties werden geaccepteerd, pommige bedrijven ligt dat nog Itholieke Staatspartij pakte de uit de encycliek snel op. Katho- orman dr. Schaepman was een s Rome-aanhanger. „Daar zou liet verbazing naar kijken", zegt bmp. Schaepman, hij was een |bewonderaar van Leo XIII. nan is ook in Rome begraven; lichten verraden zijn ruime sym- koor Leo XIII. je roep om sociaal gedrag kreeg |litiek gehoor, al moeten we ons arstellen dat dat ging zoals nu. tan pleitte tegelijkertijd voor atschappelijke beweging die zich haakte voor het sociale aspect, pet algemeen kiesrecht bestond t, dus moest je buiten de politiek jisen organiseren." pmp vindt - „Maar ik heb na jaar makkelijk praten" - dat lolieke beweging vanaf het begin adruk op de rol van de overheid peten leggen. Hij geeft toe dat de pken nooit een vaste lijn kozen [opvattingen over de rol van de id. Een echte katholieke sociale Jstaat dan ook niet, meent Steen- j„Wel een paar goede uitgangs- solidariteit, verzoening, gerech ten het subsidiariteitsbeginsel na- isidiariteitsbeginsel houdt grof- het komt uit een latere ency- luadragesimo Anno- dat be- fming plaats moet vinden op het ïogelijke niveau. De socialisten het principe de functionele de- psatie, Anti-revolutionairen heb- over de soevereiniteit in eigen >e uitwerking van dat principe evolgen hebben voor de rol van rheid. Voor sociaal-democraten een grote, voor liberale een ge il. En katholieken zwabberden ssenin. - Steenkamp is dat niet negatief- itholieken stelden de leer wel j, maar in het algemeen namen het voortouw in sociale kwes- éér dan protestanten, al mag ik ere-voorzitter van het CDA niet Hij grinnikt. imp is een uitgesproken voor- van een stevige functie van de d bij het ordenen van de naat- j. „De zwaardmacht, zoals dat in ijke kring heet, is te weinig- R at ruimer zien. Al dient gewaakt len voor uitwassen, zoals we nu en. De overlegeconomie is °P ed, maar heeft ook zijn grenzen- enzen zijn we voorbij. Ik he el eens een enkele keer ruzie et de premier." 5 amp vindt dat het overlegcircui irkgevers en werknemers - toe volg van de opvatting uit Qua' mo Anno- minder remmen erken dan nu het geval is. Maa amp ziet daarin nu geen rol mee egd voor katholieken, wel voo -democraten. Voor alle PartIR k. Hij is het roerend eens met o van PvdA-fractieleider w° it de politiek 'zijn primaat moe len'. „De paus speelt geen f ij dit soort ontwikkelingen, m' illeen in de marge". Vanaf maart 1971 voltrok zich een vol gende ramp. West-Pakistan maakte met mitrailleurs, bommen en napalm een eind aan de opstandigheid van Bengalen en zette sjeik Mudjibur gevangen. De Pakis taanse soldaten gingen wreder tekeer dan welke natuurramp dan ook: ruim een mil joen mensen werden afgeslacht. De rivie roevers waren bezaaid met lijken. „De gieren in de bomen langs de Ganges zijn te vet en te lui om nog te vliegen", schreef deze krant. TV-beelden deden Nederlanders in juni 1971 naar de beurs grijpen. „Bangladesh, Bangladesh, with so many people dying fast", rijmde George Harrison en het werd een hit. Voor het concert voor Bang ladesh op 1 augustus 1971 in Madison Square Garden in New York trok hij Leon Russell, Ringo Starr, Ravi Skankar en Bob Dylan aan. Er waren al eerder protestsongs geweest en heel wat popmu sici hadden een nieuwe wereld van vrede en geluk bezongen. Maar dit was de eerste keer dat de popmuziek zich daadwerkelijk met geld, hulp en politiek bemoeide. India kreeg tien miljoen vluchtelingen te verwerken en besloot aartsvijand Pakistan Het idee en de vrees, dat de Golfoorlog wel eens grote invloed zou kunnen hebben op de bejegening van moslims in Nederland, zijn niet bewaarheid geworden. - foto oe stem/cor j. de boer nog over de afloop dat elke verdenking ongegrond is gebleken dat moslims „terroristen op afroep" zouden zijn. Moslims werden met die verdenking opgezadeld, nadat wijlen ayatollah Khomeiny van Iran het doodvonnis uit sprak over de schrijver Salmon Rushdie wegens zijn boek 'De Duivelsverzen'. Iedere rechtgeaarde moslim die de kans had zijn vonnis uit te voeren, had vol gens Khomeiny ook de plicht dat te doen. Daar overheen kwam tijdens de Golfoorlog Saddam Husayn van Irak met zijn boodschap aan het westen: wij zijn klaar voor de oorlog in Europa, waar onze mensen in elk land gereed staan toe te slaan. „Wie waren die mensen dan wel niet?", aldus Belhaj. „Hij doelde natuurlijk op Arabieren en moslims. Maar iedereen heeft het nu kunnen zien. Wij zijn geen terroristen of op afroep beschikbaar. Wij hebben ook vanaf het begin de Ne derlanders duidelijk uitgelegd dat ze niet moeten denken dat wij, omdat we moslim zijn, terroristen zouden hel pen. Wij wonen in Nederland en wij hebben onze verantwoordelijkheid voor Nederland". De Marokkaanse gemeenschap voelt zich nu in elk geval weer vrij om zich uit te spreken. Dat was tijdens de Golfoor log bepaald anders. Spior-medewerker Spalberg, zelf behorend tot de Suri naamse moslimgemeenschap: „In eigen Marokkaanse kring was de Golfoorlog hét gesprek van de dag. De hele oorlog door. Maar naar buiten toe wilden de Marokkanen er absoluut met niemand over praten. Aan journalisten werd elk commentaar geweigerd. Ook overleg met de gemeentelijke overheid werd af gewimpeld". De Marokkanen hielden zich stil. Dat had een bijzondere reden. Alle moslim gemeenschappen in Nederland veroor deelden Iraks bezetting van Kuwayt, maar het westerse optreden daarna konden ze ook niet goedkeuren. Maar anders dan de Turken voelden de Ma rokkanen zich emotioneel veel sterker bij de hele oorlog betrokken. Spalburg: „Marokkanen hebben veel meer affiniteit met de Arabische wereld dan Turken bijvoorbeeld. Marokko is een Arabisch land, waar Arabisch wordt gesproken. Ik weet dat men er in de Marokkaanse gemeenschap hier ka pot van was dat een broederland werd aangevallen. Tijdens de Ramadan is in de Marokkaanse moskeeën geld ingeza meld voor de slachtoffers in Irak. In Rotterdam alleen al werd twee ton bij eengebracht, terwijl de meeste Marok kanen toch op het bestaansminimum zitten. Er zijn grote offers gebracht". „Bovendien is het vanuit hun gezichts hoek zo dat de Amerikanen zeer oneer lijk zijn geweest. Opnieuw zijn Arabie ren en moslims het slachtoffer gewor den van westerse geldingsdrang. Het westen probeert met alle middelen zijn macht in de wereld te behouden en daarvan is het arme volk van Irak het slachtoffer geworden. Of Saddam Hu- mensen om het leven gekomen en 250.000 woningen weggespoeld. Een heel volk was machteloos en niet alleen door de uit barsting van de natuur. Bangladesh heette nog Oost-Pakistan en hoorde bij West-Pa- kistan, dat via 1700 kilometer Indiase grond te bereiken was en macht en geld voornamelijk voor zichzelf hield. De cycloon was twee dagen eerder al waargenomen door splinternieuwe satel lieten, maar Radio Pakistan had geen waarschuwing uit laten gaan. Een maand na de ramp lieten de aangeslagen bewo ners van de Ganges-delta hun ongenoe gen blijken aan de regering van generaal Yahya Khan in Karachi, de hoofstad van de twee Pakistaanse delen. Bij de verkie zingen kreeg sjeik Mudjibur Rahman, die zelfbestuur voor Bengaals Pakistan eiste, een overweldigende meerderheid. Oost-Pakistan had een eigen taal, het Bengali (in het westen wordt Urdu ge sproken) en pleitte voor onafhankelijk heid sinds de 'partition' van 1947, toen In dia en Pakistan door de Engelsen werden losgelaten en als twee zelfstandige staten werden beschouwd. India had een hindoe bevolking, Pakistan een mohammedaanse en miljoenen mensen hadden door de nieuwe grenzen moeten verhuizen. Voor de Bengaalse delta was niets gedaan. Er woonden langzamerhand meer mensen dan in West-Pakistan, maar het werd door Karachi als een achterbuurt beschouwd. George Harrison en Ravi Shankar probeerden in 1971 Bangladesh met muziek te redden. - foto aiip een les te lezen. Op 22 november 1971 ging Indira Gandhi tot de aanval over. Bangladesh werd in drie weken bevrijd en Dacca werd de hoofstad van een nieuwe natie. Geluk heeft het land nooit gekend. Het permanente rampgebied is vier maal zo groot als Nederland, er wonen 115 mil joen mensen en dat is drie keer zo veel als in 1947. De kleine boeren hebben de mangrove-bossen, de perfecte bodembe schermer, weggekapt en maar heel weinig gemerkt van de hulpacties, noch van het geld, noch van de voedselpakketten. De internationale steun bleef steken bij land eigenaren, lokale bestuurders en ambte naren. Voor de Kurden werd zondag een pop concert gegeven, de onbedijkte akkers van Bangladesh blijven een speelbal van storm en vloed. Het land is 20 jaar gele den al aan de beurt geweest. Nog onkun dig van de droogte en hongersnood van 1974, de overstromingen van 1987 en 1988, de orkaan van 1989 en de ramp van 1991 zong George Harrison toen tijdens het Bangladesh-concert: 'Here comes the sun".

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 39