DE STEM 1W E E K E De eerste stap naar verzoening van katholieken en socialisten' Steenkamp en Wölgtens over honderd jaar Rerum Novarum 'Dat was even schrikken voor de werkgevers' Kat culinair Corporatisme Aanpassingen Nieuwe onderklasse Mijlpaal Wekroep-rol door Bert van Velzen Zwaardmacht Meer interess Door Max de Bok en Jan Greijn Hij heeft de honderdjarige encycliek nooit gelezen. Wel erover gelezen. Want in zijn jonge jaren was Thijs Wöltgens hevig geïnteresseerd in het katholieke sociale leer. Zijn genegen heid voor de KVP verminderde sterk toen hij zag hoe Schmelzer in 1966 het kabinet Cals beentje lichtte. Dat bete kende volgens Wöltgens een onver draagzame deuk in het sociale gezicht van de KVP die allengs toch al beter was in theorieën dan in de praktijk. En Wöltgens werd PvdA-lid. Rerum Novarum was en is voor de PvdA-fractieleider een belangrijk docu ment. „De kerk stapte af van het idee dat het kapitalisme het van de Heer ge geven ordeningsprincipe is. Men onder kende plotseling - wel een halve eeuw later dan de socialisten! de gevaren van een ongebreideld marktliberalisme; nu trouwens weer in de jongste ency cliek na honderd jaar, Centesimus An nus." De PvdA-fractieleider kan achteraf moeilijk een keuze maken tussen de be nadering van de socialisten die in de so ciale kwestie op de klassenstrijd hamer den of de katholieken die de klassen probeerden te verzoenen. „Ik wil - om in passende beeldspraak te blijven - de kerk het liefst in het midden laten". Maar Wöltgens neigt, zo blijkt uit zijn toelichting, tot het laatste, tot verzoe ning. Maar dat zal ook met zijn eigen inborst te maken hebben. De opvattin gen over sociaal gedrag liepen na het midden van deze eeuw overigens steeds meer naar elkaar toe. Het laat Wölt gens uitroepen: „In die zin ben in een synthese in mezelf". Hij moet er zelf hartelijk om lachen. De richting die de katholieke kerk koos bij de aanpak van de sociale proble men, bereikten wat Wöltgens betreft een triest dieptepunt tussen de twee Wereldoorlogen. De opstelling van de katholieke kerk na het verschijnen van de encycliek Quadragesimo Anno (In het Veertigste Jaar) in 1931 leidde tot fascistische tendenzen en meer dan dat, zeker in Italië. Paus Pius XI stelde een 'derde weg' voor, tussen socialisme en kapitalisme: de corporatieve staat, waarin werkgevers en werknemers de hoofdlijnen uitzetten. Veel van die corporatistische ideeën zijn nog aanwezig in het Nederlandse bestel. Instituten als het Landbouw schap, de Kamers van Koophandel, de Sociaal Economische Raad en de pro- duktschappen zijn gebaseerd op het idee van de noodzakelijke invloed van de 'standsorganisaties' op het over heidsbeleid. Het zijn instituten die Wöltgens in zijn befaamde Eindho- vense rede deden pleiten voor het pri maat van de politiek. „De politiek ver schuilt zich te vaak achter de adviesor ganen", klaagde Wöltgens toen en nu. Maar voor de PvdA-voorman kleven er ook nadrukkelijk nadelen aan de socia listische en communistische opvattingen over het sociale-mensbeeld. „Mensen zijn niet door hun klasse gedetermi neerd. Dat is een wat mechanische mensbeeld. En de klassenstrijd als uit gangspunt heeft ook wat tragisch. Jam- mergenoeg was het niet mogelijk om katholieken en socialisten al eind vorige eeuw in hun opvattingen te verzoenen. Want je moet constateren dat de katho lieke organisaties in eerste instantie na tuurlijk de arbeidersbeweging verzwak ten. Rerum Novarum was misschien, waarschijnlijk onbewust, ook de eerste stap naar verzoening tussen socialisten en katholieken". Instellingen als de SER vragen 'in prin cipe' om waakzaamheid, meent Wölt gens. „Bij kartelvorming van belangen behartigers is de democratie altijd het haasje. Dat zie je ook bij de corporatis tische staat, waarin groepen uitmaken wat er gebeurt en de stem van de bur ger niet telt. Dergelijke adviesorganen halen ook de dynamiek uit het systeem; iedere originaliteit wordt weggekauwd. Economische gezien werken ze sturend, maar ook belemmerend. Zo'n perma nent overlegcircuit is in Nederland ja renlang de snelst groeiende sector van werkgelegenheid geweest", zegt Wölt gens cynisch. Volgens de PvdA-fractieleider is het optimum van het overlegsysteem gepas seerd. Het is tijd voor een nieuwe op vatting, wat Wöltgens betreft voor het herstel van de politiek als leidend me chanisme. „Met erkenning van datgene wat Rerum Novarum teweeg bracht, moet je aanpassingen doorvoeren. Je wordt toch triest als je ziet hoe proces sen nu verlopen". In vlot tempo, op doceertoon, belicht Wöltgens met enige ironie het besluit vormingsproces in het Nederland van vlak voor het jaar 2000. „En dan moet je weten dat de grote groei van de WAO eigenlijk al tien jaar achter de rug is. Pas nu komen maatregelen aan de orde. En wat gebeurt? Aan de Stich ting voor de Arbeid wordt een advies gevraagd; dat moet. Een tripartite werkgroep gaat aan het werk. Die werkgroep bericht aan de Stichting van de Arbeid". Wöltgens is gaan staan en begint rond te wandelen. „De Stichting van de Ar beid gaat met de regering rond de tafel zitten. Er komt een wetsvoorstel. En de SER moet gaan adviseren. Dezelfde mensen, maar in een ander orgaan, gaan over het onderwerp in conclaaf. Ook de Sociale Verzekeringsraad gaat Op 15 mei was het honderd jaar geleden dat paus Leo XIII een ency cliek presenteerde waarin hij pleitte voor een actieve bemoeienis van de staat met de sociale problemen van arbeiders. De fabrieksdirecteu ren en anderssoortige bazen hadden het stevig laten afweten, vond de paus in de encycliek Rerum Novarum. De eerste zin van het herderlijk rondschrijven luidde: „De zucht naar nieuwigheden, die de Staten heeft aangegrepen en ze sedert lang in een koortsige beroering houdt, moest vroeg of laat van het terrein der staatsleer overslaan op het naburige gebied der sociale economie" Leo XIII effende de weg voor de vorming van katholieke vakbonden, niet alleen omdat hij het zo goed met de arbeiders voor had, maar vooral omdat hij vreesde dat de groeiende socialistische stroming veel van zijn geloofsgenoten weghaalde onder de vleugels van de Roomse kerk. De 'sociale kwestie' speelde heel nadrukkelijk aan het einde van de vorige eeuw bij katholieke en protestants-christelijke groepen. De toenemende industrialisatie had eerder in de negentiende eeuw al het zelfbewustzijn van de arbeider gestimuleerd. En Karl Marx had Das Kapital geschreven. In katholieke en protestants-christelijke kring drong het besef van de ellende van de werkende klasse wat later door. In 1891 kwam niet alleen de paus met een belangwekkend document over dit rijzende probleem, ook de Anti-Revolutionairen belegden on der de bezielende leiding van Dr. Abarham Kuyper in november van dat jaar een 'christelijke sociaal congres'. Twee politici van anno nu blikken terug op sociale politiek van de af gelopen honderd jaar en proberen het effect van Rerum Novarum te belichten. De een is een sociaal-democraat van katholieke huize, PvdA-fractieleider Th. Wöltgens. De ander is een christen-democraat van katholieke huize, CDA-'aartsvader' P. Steenkamp. adviseren, weer dezelfde mensen, maar in een andere functie. De Raad van State komt aan bod, soms weer mensen afkomstig uit dezelfde belangengroe pen. En dan begint de politieke demo cratie. Prachtig systeem, maar effec tief?" De SER kwam tot stand tijdens een Rooms-Rood kabinet. Wöltgens zou daarom over deze 'synthese' tevreden kunnen zijn. Maar hij is het niet. Niet meer. „De consensus-machinerie heeft prima gewerkt. Maar ze werkt nu té pri ma, het moet geen werkverschaffing zijn. Grootse meeslepende gedachten krijgen geen kans, de doelmatigheid raakt in het geding", zegt Wöltgens en hij herhaalt zijn Eindhovense rede in een notedop. Socialisten en katholieken kwamen met hun gedachtengoed in de loop van deze eeuw'^èn zeker aan het begin vat) de jaren vijftig- heel dicht bij elkaar. Wöltgens noemt dat 'sociale convergen tie' waarvan hij zichzelf het levende voorbeeld vindt. Toch is het de vraag of katholieken (of christen-democraten) en sociaal-democraten dicht bij elkaar blijven als de nieuwe vragen van de tijd moeten worden beantwoord. In Wöltgens' ogen dreigt een nieuwe Onderklasse te ontstaan onder invloed van bijvoorbeeld de technologie. Maar ook de nieuwe situatie in Oost-Europa is volgens Wöltgens reden voor bezin ning over de positie van de mensen daar ten opzichte van West-Europa. „We zijn bijna terug bij de klassieke thema's van de sociaal-democratie. Maar zo scherp bestaat de sociaal-de mocratie niet meer. Je bent niet meer alleen sociaal-democraat, maar ook bij voorbeeld katholiek of weet ik wat. Een sociaal-democraat móet ook meer zijn dan alleen sociaal-democraat". Wöltgens is niet ongelukkig met de kri tische kanttekening van de huidige paus in zijn encycliek na honderd jaar Re rum Novarum. „Maar we hebben nu meer kwesties. De sociale kwestie is er maar één. We hebben nu een ecologi sche kwestie. En wat te denken van de Europese kwestie; de Europese een wording. Dat roept veel op. Ik hoop dat het de democratie een impuls zal geven. Als je tegen Europa bent, ben je gek. Maar je moet inzien dat er nog veel aan moet worden gerepareerd, want er gaapt een groot democratisch gat. Dat is een belangrijke kwestie, al hoef je er niet direct een encycliek aan te wijden. De democratie kan dat zelf oplossen. Ook al gaat dat weliswaar niet vanzelf". Door Max de Bok en Jan Greijn Hij wil graag met een anekdote begin nen. Ooit gaf Prof. dr. Piet Steenkamp een college sociaal recht. Hij had het over de Vorige eeuw. „In het eerste college-uur had ik de be tekenis geschetst van Karl Marx, 1848. Ik had gewezen op de invloed van Marx op de bevrijding van de arbeidende kiasse. Op een gegeven moment kon digde ik het koffie-kwartiertje aa. Komt een student op me af die zegt: profes sor, ik dacht dat u katholiek was. Zeg ik: ja, hoezo? Omdat u zo duidelijk over Karl Marx sprak en dat vind ik overdre ven, zegt de student". „Enfin, ik zeg tegen 'm, kom maar naar het tweede uur, dan hoor je wat van de katholieken. Maar hij wilde zolang niet wachten. Ik ging voort: Marx was in 1848. De katholieken kwamen pas in 1891 met hun opvattingen over arbei ders. Dat is wel een veertig jaar later. Dat moet je toegeven". De student zal het hebben toegegeven. Piet Steenkamp spreekt voor het eerst sinds lang weer eens nadrukkelijk over de 'katholieke kring'. Hij verontschul digt zich ervoor, want hij is per slot van rekening ere-voorzitter van het CDA. Dan moet je eigenlijk de christen-de mocratie als geheel belichten, vindt hij. „Ik ben wat dit betreft veel ruimer ge worden". Maar Rerum Novarum verscheen ver voordat iemand over christen-democra tie sprak. Steenkamp beschouwt de en cycliek van Leo XIII als een mijlpaal voor de katholieke arbeiders. „Je moet je voorstellen: in 1891 zegt de paus dat het kapitalistische uitbuitingssysteem verderfelijk is. Dat was even schrikken voor de werkgevers. Die wilden niets liever dan rustig werken aan de aanpas sing van hun bedrijven aan de nieuwe •geïndustrialiseerde tijd". Maar Steenkamp geeft toe dat de paus ook niet helemaal over het hoofd zag dat het opkomend marxisme veel van de katholieken opslokte. „Rerum No varum had drie goede gevolgen: het veroorzaakte een katholieke vakbewe ging, werkgevers werden opgeroepen sociaal te zijn en -in mindere mate, maar wel voor het eerst- de overheid kreeg het verzoek iets meer van zich te laten horen". De overheid was in die dagen niet meer dan een 'nachtwakersstaat'. „De staat maakte af en toe eens een sociaal wetje, maar dat had dan meestal alleen be trekking op kinderen en vrouwen. Zo als het kinderwetje van Van Houten in 1874. Dat was nota bene een initiatief uit de Kamer. De regering nam het voortouw nauwelijks op dat punt. Mis schien was het ook de zwakte van Re,-, rum Novarum dat de rol van de over heid niet meer nadruk kreeg". Wat is de belangrijkste rol van Rerum Novarum? „De wekroep-rol, zoals ook Karl Marx die had met Das Kapital. Rerum Novarum gaf de aanzet tot een sociaal beleid in katholieke kring. Die oproep werd in werkgeverskring overi gens niet spontaan gevolgd. Men was daar helemaal niet blij mee. Maar on der druk van de katholieke vakorgani saties die gingen ontstaan, moest men wel. De paus zei 't, en dat was toen nog wat." Hij lacht breeduit. „Dat is nu wel even anders". Steenkamp legt, net zo als Wöltgens, de nadruk op het 'verzoenende aspect' van de encycliek. „Marx had het opgegeven dat de klassen te verzoenen waren. Leo XIII geeft aan dat het nog kan. Noem het het onverzoenlijke verzoenen. Dat is een waardevol uitgangspunt geweest, het is een hoofdpunt van de kerk: ver zoening van rangen en klassen. Maar de verzoening mocht ook niet te ver gaan. Verzoening met ongelovigen, zoals so cialisten ging natuurlijk te ver". De professor herinnert aan Alfons Ariëns, de man die de katholieke arbei dersbeweging in Nederland op gang bracht. „Aan het begin van deze eeuw was hij van plan om een christelijke or ganisatie op te zetten van katholieken en protestanten. Maar dat ging niet door. Een gemengde vakbeweging mocht toen nog niet. Dat was ver voor het CDA, zeg ik nu lachend". „Het kostte de werkgevers de grootste moeite om gevolg te geven aan de op roep van Leo XIII. Het was dan wel een sympathiekere oproep dat die van De wereld heeft verbijsterd en verontwaardigd gereageerd op de publikatie van een boek met oude Venetiaanse volksgerechten, waarin onder meer tips te vinden zijn over de bereiding van katten. Op het eerste ge zicht lijken de gerechten zeer smakelijk, zodat voor het leven van vele katten in Italië moet worden gevreesd. De meest gangbare bereidingswijze, aldus het boek, was vroeger 'gatto in sbrodegheto', bruin gebakken kat in knoflook en ui. Ook 'gatto arrosto' (geroosterde kat) was po pulair. Ik heb mijn vriend Lorenzo Ravanello, wiens ouders uit Veneto zijn geëmigreerd, over de kwestie aan de tand gevoeld. - Is het waar, Renzo, dat de kat een zo vooraanstaande rol speelde in de Ita liaanse keuken? Lorenzo: Certamente. De generatie van mijn grootvader bestond uit toegewijde katteneters. Uit vergeten tijden dateert het volgende rijm: Veneziani gran Signori, Padovani gran Dottori, Vicentini mangiano gatti, Veronesi tutti matti. Grote heren dus in Venetië, grote geleer den in Padua, terwijl die van Vicenza kat ten eten en die van Verona stapelgek zijn. In Vicenza heerste grote armoede en daar was geen kat veilig. Maar kat werd ook in hogere kringen gewaardeerd. De legende gaat dat Livia, de tweede vrouw van kei zer Augustus, dankzij grote hoeveelheden wijn uit Veneto en kattebout, tot op 82-ja- rige leeftijd nog een zeer levenslustige vrouw was, die aan de keizer hoge eisen stelde. De allerarmsten aten ook wel hond, bij voorkeur met veel knoflook en Spaanse pepers, all' arrabiata of alia diavola. Zeer pittig. - Hoe kwam je grootvader aan die kat ten? Lorenzo: Het waren meestal aanlopertjes. Ze werden ingezet bij de muizenjacht en bij aanhouding van een muis kregen ze een plakje mortadella. Als ze goed werk ten kregen ze als extra premie een brokje van de provatura, de zachte, milde, enigs zins zoete kaas van buffelmelk. Daardoor kreeg zelfs een kater, die voor zn eigen eten had moeten zorgen, een gatto selvati- co, een ragfijne smaak. Het lekkerst vond opa de gesneden kater, die hij bij voor keur alla cacciatora op tafel zag verschij nen. Van de vellen maakte la nonna on derbroeken, die zeer bestand waren tegen de bora, de kille valwinden uit de Balkan. Opa was ook gek op risi en bisi met kat. Rijst met erwten in bouillon, aangevuld met stukken kattebout, kaas, bacon, ui, olie en tuinkruiden. Dat gerecht was vol gens opa voor de Bardolino gemaakt, mits deze wijn van hoge afkomst was. - Dronk opa altijd Bardolino bij kat? Lorenzo: Nee, absoluut niet. Alleen bij risi e bisi. Eigenlijk dronk hij bij kat liever wijnen uit Friuli. Ik noem de Collio Pinot Nero, die zeer wel tot zijn recht komt bij een kruidig katje. Daarna past, als je er de hand op kunt leggen, de schitterende des sertwijn Picolit, bij pikante kazen. Opa had een aristocratische smaak. De wijnen moesten voor hem con amore gemaakt worden en niet con bastone, met de stok, zoals de grote magnums goedkope Valpo- licella. Hij dronk graag Breganze, uit het gebied van Vicenza, waar de meeste kat teneters woonden. Rond de eeuwwisse ling heeft monsignore Gottardo Scotton veel voor deze wijn gedaan, onder meer door de uitvinding van een speciaal ka non, waarmee hij wolken aan flarden schoot waaruit hagel - de aartsvijand der wijnboeren - dreigde te vallen. Bij kat, ik bedoel kip, adviseur ik Breganze Vespaio- lo, een goudkleurige volle wijn... - Voel je je schuldig, als telg uit een ge slacht van katteneters? Lorenzo: Niet echt. Jullie brengen over tollige katjes naar het asiel of verzuipen ze. Dankzij de goede smaak van il nonno leven honderden gatti Italiani in zijn kleinkinderen voort. De Katholieke Staatspartij pakte ideeën uit de encycliek snel op. Katho liek voorman dr. Schaepman was fervente Rome-aanhanger. „Daar zou je nu met verbazing naar kijken", zeg! Steenkamp. Schaepman, hij was een groot bewonderaar van Leo XIII. Schaepman is ook in Rome begraven; zijn gedichten verraden zijn ruime sym pathie voor Leo XIII. „Dus de roep om sociaal gedrag kreeg snel politiek gehoor, al moeten we ons niet voorstellen dat dat ging zoals na. Schaepman pleitte tegelijkertijd voor een maatschappelijke beweging die zich sterk maakte voor het sociale Want het algemeen kiesrecht bestond nog niet, dus moest je buiten de politiek om mensen organiseren." Steenkamp vindt - „Maar ik heb na honderd jaar makkelijk praten" de katholieke beweging vanaf het begin meer nadruk op de rol van de overheid had moeten leggen. Hij geeft toe katholieken nooit een vaste lijn in hun opvattingen over de rol van de overheid. Een echte katholieke sociale leer bestaat dan ook niet, meent Steen kamp. „Wel een paar goede punten: solidariteit, verzoening, tigheid en het subsidiariteitsbeginsel na tuurlijk". Dat subsidiariteitsbeginsel houdt weg in - het komt uit een latere ency cliek, Quadragesimo Anno- dat be sluitvorming plaats moet vinden op het laagst mogelijke niveau. De socialisten noemen het principe de functionele de centralisatie, Anti-revolutionairen heb ben het over de soevereiniteit in eigen kring. De uitwerking van dat principe moet gevolgen hebben voor de rol van de overheid. Voor sociaal-democraten was dat een grote, voor liberale een ringe rol. En katholieken zwabberden daar tussenin. Volgens Steenkamp is dat niet nep „De katholieken stelden de leer eens bij, maar in het algemeen name» ze vaak het voortouw in sociale kwee ties. Méér dan protestanten, al mag» dat als ere-voorzitter van het CDA met zeggen". Hij grinnikt. Steenkamp is een uitgesproken voor stander van een stevige functie van overheid bij het ordenen van de naai' schappij. „De zwaardmacht, zoals dal® christelijke kring heet, is te weinig- j- moet dat ruimer zien. Al dient gewaar te worden voor uitwassen, zoals we toch zien. De overlegeconomie is zich goed, maar heeft ook zijn grenzen- Die grenzen zijn we voorbij. Ik daar wel eens een enkele keer ri® over met de premier." Steenkamp vindt dat het overlegcir* met werkgevers en werknemers - t°c een gevolg van de opvatting uit Qu dragesimo Anno - minder remm' moet werken dan nu het geval is. Ma Steenkamp ziet daarin nu geen rol me weggelegd voor katholieken, wel v° christen-democraten. Voor alle par"! eigenlijk. Hij is het roerend eens met 1 oproep van PvdA-fractieleider W» gens dat de politiek 'zijn primaat m hernemen'. „De paus speelt geen meer bij dit soort ontwikkelingen,"1 schier, alleen in de marge". Door Jan Bouwmans Secretaris A. Belhaj van Marokkaanse Moslimor Nederland (Ummon) kc beeld van de Marokkaan de eerste hand. Je kunt dan ook niet stellen, dat tot een slechter leefkliij moslims in Nederland he al meent Ibrahim Spall Stichting Platform IslamiJ saties Rotterdam (Spior)l oorlog de toenadering tl en Nederlanders geen g daan, toch kan ook vol/ gesproken worden van verslechtering van de sitj moslimgemeenschap. Wat heeft de Golfoorlogl Nederland gebracht? Woi bejegend dan vóór die sociale klimaat voor hen geworden? Voelen ze zi< lig? Houden ze zich voor maar flink gedeisd? Of zij wel positieve effecten w; Vragen die kunnen rijze oorlog al weer wat begint Vragen waarop echter voorlopig antwoord mog drukken woordvoerders schillende moslimgemeen Directeur Abdulwahid van het Moslim Inform: Den Haag heeft de indru oorlog aan de ene kant a genstellingen in zulke Crooswijk (Rotterdam), (Den Haag) en de Pijp heeft verscherpt. Ook lij lijke politiek zich hier ei rughoudender op te steil van ontwikkelingen waar gemeenschap zich publie festeren. Hij noemt het Leerdam waar de geme maar afzag van een vergu vrijdag de gebedsoproep ret van de plaatselijke m weerklinken, hoewel bu wethouders er voor warei Aan de andere kant stel een duidelijke toename langstelling voor en de meer en gedegen inform: lam. Met name in bepa: milieus treedt die infoi aan de dag. Zelf heeft hij bijna dagelijks ergens in spreekbeurt te vervullen. Als voorbeeld voor vers stellingen in de bekende ken wijst Van Bommel o zet, dat in de Haagse Spo is tegen de bouw van eet kee in die wijk op een pl vankelijk een kerk zou k Ummon-secretaris Belh: Spoorwijk woont, weet e zo zeker of dat direct met de Golfoorlog. Het ziens even goed een act Centrum-Democraten va touw hebben gezet. Dat ook georganiseerd zijn Golfoorlog. Onafhankelijk van Belh: medewerker Spalburg al dat wijkorganisaties bep representatief zijn voor hele wijk leeft. Volgens 1 dens de Golfoorlog ii -spoorwijk in elk geval r gebeurd. Ook in de Schi hij de voorzitter is van d< hen moslims geen apai ondervonden. ..In vergelijking met Frai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 38