Êk b 'Niet romantisch of spannend' Volksgeloof in 'gezegend bos' Janny Verwijs opgenomen in mannenklooster op de Veluwe Boomsma voorzitter gereformeerde synode „Ach, Jezuke heeft zo'n mooie, warme stem" pflSTEM EXTRA ZATERDAG 18 ME11991 *ker (m/v) jke dienst Opendarts wedstrijd Schieting vleeskaarting Grote vleeskaarting vleeskaarting Reuze Bingo Gratis Oude Molen schieting Schieting ijskarren Vleeskaarting schieting Schieting Schieting Europahallen R1 I I iert het management project, bestaande uit: net 560 plaatsen :lusieve bungalows dijs met kuurcentrum centrum J :onferentie-ruimte. "poedig mogelijk: ime Itie kunt u vóór 1 juni lark Hof Domburg", RD Domburg. Jtingen kunt u contact Kg huishouding, tel.nr. mevrouw Oosterhuis. op zondag 19 mei, 13ar de Smidse Hulst, lianv. 14.30 u. l?e Pinksterdag, café de 4 aargetijden, Lamswaarde, anv. 14.30 uur. ieden jokeren, anv. 20.00 u. "Adv, adverteren scheelt een sloK op een borrel, slijter. Inlichtingen: De Stem, 076-236911 Zaterdag 18 mei anv. 14.00 uur. Café amsoren, Lamswaarde. at. 18-5 Café 't Sleep- iootje Kieldrecht aanv 0.00 uur. ongelui opgelet I >atman-playboy of sterte- ;en evt. gratis ingeknipt bij edere knipbeurt. Hairstylingshop Jaco, Rid- lerhof Kloosterzande, tel. 11148-1854. llafé de Landbouw Clinge I naandag 20 mei I vla. 20 mei, bieden joke- l en, 1 op 2 prijs, Café de I <roon, Terhole, |tanv. 14.00 u. Café Koewacht |op zaterdag 18 mei, gratis 60,-, aanv. 14.30 u. 2E Pinksterdag, W. Blom- maert Hulst, aanv. 14.30 u., gratis/ 60,-. Tehuurofin bruikleen en een hamburger- of fri teskraam voor feesten e.d. J. de Kerf, Klinkerstr. 35, Clinge. 01140-12356. zond. 19 mei bieden jo keren, 1 op 2 pr., aanv. 14.00 u. Maand. 20 mei iggende wip 100,-, gra tis aanv. 14.30 u. Café t entrum, St. Jansteen. 01140-11693. J.MAN 34 jr. zkt. aardig .vr. 30-40 jr., kind. evt. geen bezw., L. 1.71 m., da me Ifst. iets langer. Br.o.nr. 9734. Zat. 18 mei Café de Kroon Hulst. 50.-. gratis- Aanv. 14.30 uur. zat. 18 meu Café de Kroon Hulst, 50.- gratis. Aanv. 14.30u. Rommel antiekmark' Pinksterweekend 19 mei Belgische groot®1® (16.000 m2) overdekte markt in Delften 23, Westmalle baan Turnhout-Antwerps» open van van 10-18 u. D zenden bezoekers. Inl. 09-323.3116152. jgbent een vrouw van protes- lantse huize. Je wordt rooms-ka- tholiek. Je wilt meer, je wilt reli gieuze worden. Maar een zus terklooster zie je niet zo zitten, je leert een mannenklooster ken- nöi en hun manier van religieus leven trekt je sterk aan. Maar dat een vrouw intreedt in een mannenklooster, dat kan toch „iet?! Janny Verwijs (43) is for- meel dan ook niet ingetreden, maar zij heeft wel haar intrek eenomen in de Norbertijnenprio- I rij De Essenburgh in Hierden op deVeluwe om er religieuze te zijn met de kloosterlingen. poor Jan Bouwmans HIERDEN - „Het is niet romantisch, I cf spannend, of weet ik veel. Ik woon hier, maar ik ben niet ingetreden „och ingekleed. Ik heb ook geen ge lofte afgelegd. Dat ligt heel duidelijk b ij dat moet je vooral ook heel duide lijk houden". De 43-jarige Janny Verwijs toont ach de nuchterheid zelve. Toch is Jaar stap vrij uniek. Van protestantse huize katholiek geworden, heeft zij „u haar intrek genomen in een man- „enldooster op de Veluwe om er vrou welijke religieuze met de mannelijke kloosterlingen te zijn. Voor de orde der Norbertijnen is het niet minder ongewoon om vrou wen in hun huiselijk midden op te ne- ijen. Te meer, omdat deze orde wel iegelijk een aparte vrouwelijke tak kent: de zusters Norbertinessen. Wat is het voor een vrouw die valt op het religieuze leven in een man nenklooster? Wat beweegt Norbertij- ner monnikken om op zulke avances in te gaan? Want hoe zit het dan met ket celibaat, nietwaar?, zal men zich in sommige kringen ongetwijfeld af vragen. Of is onze tijd getuige van de geboorte van een nieuw fenomeen: komen er gemengde kloosters in de nabije of verdere toekomst? Vragen die in hun beantwoording strijden om de voorrang. Dubbelkloosters Gemengde kloosters zijn voor de Nor bertijnen geen toekomstperspectief, kt pater Henk Weijts van De Es senburgh duidelijk. Daar zijn ze niet opuit, daar streven ze niet naar, inte- leel zelfs. Dat heeft de orde ge had. Want de orde, gesticht in de twaalfde eeuw, heeft ze echt wel ge kend: de dubbelkloosters. In de Mid- deleeuwen. De huidige Abdij van Berne in het j Brabantse Heeswijk-Dinther is vol gens Weijts mogelijkerwijs als dub- belklooster begonnen. Zo'n klooster werd door mannen én vrouwen be volkt. Hoe de beide geslachten precies gescheiden waren, weet Weijts ook niet precies, maar wel dat die schei ding in elk geval niet groot was. Een religieuze orde moet de erva- ringen van haar eigen lange traditie serieus nemen, meent pater Weijts. De ervaringen met de dubbelkloosters is eest, dat het dus niet lukt. „Dat is j het ontstaan geweest van de tralies in 'i de kloosters. Niet alleen in onze orde, maar in alle andere ordes. Je moet hierbij niet alleen aan het celibaat nken, waarschijnlijk niet eens op eerste plaats. De Middeleeuwen J waren een duidelijke mannenmaat- I schappij, ook in de kloosters. Daar door konden de vrouwen in de dub belkloosters wellicht niet tot hun recht komen", noemt Weijts als be- I langrijkere oorzaak van mislukking. Als zich dus in onze dagen opnieuw i' een beweging voordoet, dat vrouwen lach aangetrokken voelen tot het I mannelijke Norbertijnse leven, dan Janny Verwijs en haar begeleider, pater Henk Weijts, voor de Norbertijnenpriorij De Essenburgh. moet je volgens Weijts de ervaringen van de Middeleeuwen gewoon laten meetellen. „Dan moet je niet zeggen: we gaan weer dubbelkloosters stich ten. Want dat lukt niet. Dat hebben ze toen al een paar honderd jaar ge probeerd". Landelijke rust De Norbertijnenpriorij De Essen burgh ligt in Hierden, aan de Zuider zeestraatweg die in Harderwijk be gint en pas bij Zwolle ophoudt Zui derzeestraatweg te heten. De gebou wen houden het midden tussen een vroeger kasteeltje en een hereboerde rij. Het geheel is omgeven door een gracht. De negen Norbertijnermon- nikken van De Essenburgh -gemid delde leeftijd dik boven de vijfig- ex ploiteren er een vormingscentrum. De hele omgeving ademt verder lande lijke rust. In de stemmige spreekkamer ligt de vraag op tafel: wat is het toch voor een vrouw die valt op een man nenklooster? Een hartelijk gelach is de eerste spontane reactie van zowel Janny als pater Henk. „Nou, niet zo heel erg feministisch in elk geval", grinnikt Janny na. Dan serieus: „Ik weet het niet, hoor. Ik denk niet zo in termen van mannen en vrouwen. Deze manier van leven sprak me heel erg aan. Deze groep sprak me erg aan, spreekt me nog aan. De omgeving speelt heus een rol. Het is echt een to taalplaatje. Ik ben hier op De Essen burgh een keer terecht gekomen, heb me er direct thuis gevoeld. Grond on der mijn voeten, noem ik dat zelf om dat dat heel belangrijk is voor me. Ik werk ook graag in de grond, in de aarde, de tuin hier. Ik ging er steeds meer van houden, van de vieringen, de gebedsdiensten, de manier waarop de eucharistie werd gevierd en het le ven en werken hier. Het gastenwerk ook. Gasten worden hier niet in een apart gastenverblijf ondergebracht, maar zitten gewoon mee aan tafel, drinken koffie mee in de recreatie en worden overal bij betrokken: niets hoeft, maar alles kan; mensen zijn al tijd welkom. Dat is heel opmerkelijk in vergelijking met een heleboel an dere kloosters". „Mijn familie", vertelt Janny, „keek er in het begin heel raar tegenaan. Maar die vindt het nu eigenlijk heel erg leuk". Dat haar familie vreemd opkeek, ligt voor de hand. Want Janny Verwijs werd 43 jaar geleden geboren in een protestants (hervormd) gezin. „Ja, maar mijn jongere broer is al veel langer katholiek dan ik", waarmee ze maar wil zeggen dat haar familie niet zo onbekend is met de ka tholieke wereld. Zij werd geboren in het Zeeuwse St. Philipsland, dat in 1953 werd ge troffen door de watersnoodramp. De ramp deed het gezin Verwijs belanden in Steenbergen, waar Janny tot haar achttiende jaar gewoond heeft. Toen vertrok ze naar Utrecht voor een op leiding tot verpleegkundige. Ze werkte in Apeldoorn in twee zieken huizen, haalde er haar kinderaante- FOTO PETER MASTENBROEK kening en deed vervolgens de docen tenopleiding. De afgelopen 15 jaar is zij als begeleidster van leerling-ver pleegkundigen werkzaam geweest in Zutphen. Per 1 maart van dit jaar heeft ze die baan eraan gegeven om op dezelfde dag haar intrek te nemen in De Essenburgh. Hoe is zij in de katholieke kerk be land en hoe uiteindelijk in De Essen burgh terecht gekomen? Ze was zoe kende. „Ik was altijd wel met geloven bezig geweest, maar niet praktize- rend. Ik ging niet meer naar de kerk." Ze was een jaar of zeven, acht geleden intensief bezig met de vraag hoe ze nou eigenlijk tegen het leven aankeek: „Wat vind ik voor mij de zin ervan? Wat zou ik nu nog willen?" Met een kennis sprak ze daar regelmatig in- tensiet over. „Hij heeft mij niet de richting van de katholieke kerk opge duwd of zo. Maar ik zei op een gege ven moment tegen hem: goh, ik wil jouw kapel wel eens een keer zien. Ik ben er blijven hangen. Het sacramen tele heeft me altijd al erg aangespro ken". Eind 1984 kreeg Janny, die toen he vig liep na te denken over wat moet ik verder in mijn leven, van iemand het adres van De Essenburgh. „Je kon er als gast komen. Ik ben hier een keer gekomen en ik ben blijven hangen", is haar eenvoudige verklaring. Participatie Voor de Norbertijner kloosterlingen is de opname van een vrouw in hun midden niet zo'n grote overgang als een buitenstaander zou denken. Nog afgezien van de Middeleeuwse dub belkloosters. De orde kent al langer een vorm van participatie voor niet- kloosterlingen, vertelt Henk Weijts, de begeleider van Janny. Rond elke abdij of priorij heeft zich een kring van mensen gevormd, die komen en gaan. Ze komen mee bidden met de kloosterlingen of ze komen eens mee werken, ze willen wat spiritualiteit opdoen. De participatie kan allerlei vormen aannemen. Onder deze parti cipanten hebben zich altijd al vrou wen bevonden die bij de monnikken dus geregeld over de vloer kwamen. Op het generale kapittel (hoogste beleidsorgaan van de orde) van 1988 bleek er echter meer aan de hand te zijn. De Franse tak zag zich gecon fronteerd met de hele concrete vraag van twee vrouwen om officieel Nor bertijn te mogen worden. Beide vrou wen wilden beslist geen Norbertines worden. Ze vonden de Norbertinessen veel te contemplatief, te beschou wend. De twee Franse vrouwen wil den net als de mannelijke Norbertij nen ook actief zijn in pastoraal en diakonaal werk, buiten het klooster. Hoe moest dat nou? Na de Franse tak meldde zich ook de Tsjechische met de boodschap dat zich onder het communistische be wind al meer dan vijftig vrouwen bij de mannelijke orde hadden aangeslo ten. En ook in de Verenigde Staten bleek zich een soortgelijke ontwikke ling voor te doen. Het generale kapit tel kwam tot het unanieme besluit om de mannelijke orde „open te stellen" voor vrouwen. Naast het bestaande type Norbertines kan zich een nieuw type Norbertines gaan ontwikkelen. Niet voorgoed Janny Verwijs viel de bewoners van De Essenburgh met andere woorden niet rauw op hun dak, toen ze te ken nen gaf zich graag bij hen aan te slui ten. Ze heeft zich nog wel een beetje georiënteerd op andere zusterkloos ters, maar niet erg hard. Ze vond dat niet meer nodig. Toch is het niet de bedoeling dat ze voorgoed in het mannenklooster blijft wonen. Het ideaal is dat zich nog één of twee vrouwen zoals Janny Verwijs aanmelden bij De Essenburgh. Dan zullen deze vrouwen een eigen huis betrekken, een eigen priorij stichten, los van de mannen. Maar wel vlak in de buurt, want hun wegen zullen zich niet scheiden. Janny en Henk zien als perspectief, dat de mannen en de vrouwen gezamenlijke (pastorale) ac tiviteiten zullen ontplooien, bepaalde (gebeds)momenten van de dag samen doorbrengen. Of zich ooit meer vrouwen zullen aansluiten? Ze hebben enkele veelbe lovende contacten, vertelt Janny. Hoe het op langere termijn met haar moet als zij onverhoopt toch het enige vrouwelijke lid blijft van De Essen- burg? Met die vraag hebben de Nor bertijnen zich nog niet bezig gehou den, aldus Henk Weijts. Als je alles tevoren wilt voorzien en regelen, komt er meestal niks uit je vingers. Ze zijn er maar gewoon aan begonnen. Door Joep Dohmen GENK - Het is woensdag, de dag voor Hemelvaart. Vierhonderd uitverkorenen schuifelen met rozenkran sen achter een Mariabeeld door het 'gezegende bos' in het Belgisch Limburgse Genk. Elke achtste van de maand ko- ®en ze hier naar toe. Naar de plek waar de vrome Bertha op juli 1981 mocht kennismaken ®et Maria en Jezus. Sindsdien regt Bertha begenadigd te zijn. Ee mag zieken genezen en de toekomst zien. Bertha uit Genk, een moderne versie van Bernadette van Lourdes. Dat heeft zich rondgesproken in Vlaanderen. Elke achtste is er weer meer volk. Om te bid- en, genezing te zoeken, visioe- aen te aanhoren of alleen om Bertha even aan te raken. °e C&A-regenjas aan de rand jan het 'gezegende bos' houdt Jak en zegt: „Aangenaam, ik oen de gemeentesecretaris van Oenk". Moet toeval zijn. Inder daad, hij is niet hier voor de edevaart, maar ook de secre- ans heeft weet van de wonder- iJke gebeurtenissen die in zijn gemeente plaatsgrijpen. In dit os rn de wijk D'ierd verschij- i® a tien jaar lang zowel Ma- als Jezus met grote regel- Raa; aan de nu zeventigjarige Eertha Olaerts. aand voor het kapelletje aan apdaansblook knipoogt de g «leentesecretaris, buigt zich voorover en laat J stemgeluid zakken tot sa- «zwerend niveau: „De ge- l penissen in het bos zijn ban en(l door de kerk". sch.,?j°j was ook gewaar- van u r een woordvoerder e' bisdom Hasselt. Het bisdom is „heel voorzichtig" met de onophoudelijke privé- verschijningen van Maria en Jezus aan Bertha in het den nenbos. „Nee, niets is goedge keurd. De zaak zal misschien onderzocht worden. We propa geren niet dat mensen daar naar toe gaan", had de woord voerder gezegd. Maar het volksgeloof is sterker dan het bisdom. AI 5 jaar Een kauwende familie in een geparkeerde auto. Ze zijn te vroeg, hebben dus tijd voor bo terhammen met koffie. De fa milie is uit Oost-Vlaanderen en komt al vijf jaar. Elke maand. Weer of geen weer. Ze verhalen over mirakels. Kennen de ge tuigenissen van mensen die van 'kankers' genazen. En melden de genezing van een zoon van een kennis. „Die jongen was lam. Nu loopt hij weer gelijk een van ons". Ze tonen foto's van het huis van Bertha. Overal in Genk lag die achtste februari sneeuw, behalve bij haar. „Kijk dan. Dit is het bewijs". En deze foto. Die is 'getrokken' door een vrouw bij de denneboom waar Maria voor het eerst verscheen. „Ziet ge die kring rond de zon. Normaal kunt ge niet in de zon kijken. Toen wel. Ge kon hem zien draaien." Autobussen brengen boeren volk uit de kleinste Vlaamse dorpen. Half drie is het druk bij het beginpunt voor het ka pelletje. Vrouwen met handtas sen trekken jonge scheuten uit het bos. Voor de zieken thuis. „Bertha heeft gezegd dat het een genezende werking heeft". Hier draagt iedereen wel ken nis van een mirakel. Een vrouw uit Diksmuide, die ook nog Ma ria heet, doet verslag van een wonder dat zich in in 1989 in het Academisch Ziekenhuis van Maastricht voltrok. Haar schoonzoon Dirk uit Zottegem moest daar een hartoperatie ondergaan. Het was een hopeloze zaak. Maar Maria uit Diksmuide vroeg hulp aan Bertha. De Maastrichtse dokter kon na de operatie slechts vaststellen dat een klein wonder gebeurd was. Toch heeft de ondankbare Dirk hier nog niet één keer zijn ge zicht laten zien. „Hij gelooft er niet in", stelt Maria met spijt vast. Zij wel. Sinds 1989 sloeg ze geen maand over. Als een Vlaamse boer aan de bosrand een plas doet en de jonge scheuten raakt, klinkt het Onze Vader en vertrekt de bedevaart. Ouderen, gehandi capten en vooral veel vrouwen met rozenkransen. Ze schuife len achter een Mariabeeld het bos in. Het 'gezegende bos'. Want zo heeft Maria het bij haar eerste verschijning aan Bertha genoemd. Het beeld van Maria wankelt op de schouders van twee man nen. Voor hen loopt een jongen met de genade van de onschuld. Hij draagt een stok met daarop een koperen kruis. Belachelijk De rust is merkwaardig. Vier honderd biddende mensen in een lange, stille rij over een bospad dat geen twee meter breed is. Slechts krakende tak ken en zingende vogels. In het voorbijgaan bitst een oude man „geen belachelijk verhaal, hè. Als ge schrijft, schrijf dan ge lijk het is". Iemand die Partoens heet, een snor heeft en in een te krap le ren jasje steekt, komt langszij met de fluistermededeling dat hij een madonna heeft die nog mooier is dan het beeld dat wordt meegedragen. Die van hem komt rechtstreeks uit Ita lië. Met certificaat. „Ze be weegt en weent. Die van mij doet alles". Dan pas vallen zijn verwarde ogen op. Huilend De ontmoeting is onverwacht. Ineens staat Bertha daar, op een open plaats in het bos. Een oude vrouw met andermans leed in het gezicht. Ze draagt de haren zoals ze vallen. Zon der een woord te zeggen omrin gen de bedevaartgangers haar. Iedereen wil Bertha aanraken, ornhelsen en kussen. Bertha deelt kruisjes uit op voorhoof den. Troost huilende vrouwen, strijkt over aangereikte foto's en vouwt haar handen. „U bent allemaal uitverkoren. Maria heeft mij gevraagd u dat te vertellen". Bertha spreekt door een megafoon. Ze was lang ziek. Bertha lag op ster ven, fluistert iemand. Maar Bertha wil vandaag niet verstek laten gaan. „Jezus heeft tegen mij gezegd dat m'n hart, ach, hoe zei hij het ook weer, dat mijn hart overbelast is. Ik ben hier al zo lang mee bezig. Ik ben iets te ver gegaan". Bertha zegt dat ze groot nieuws heeft. „Ik heb in een visioen ge zien dat het nog veel drukker wordt. Genk zal wakker ge schud worden. We gaan een schone toekomst tegemoet". Sprakeloos En ze onthult een nieuw mira kel. John van twintig lag na een hersenbloeding in coma. Specialisten konden niets meer doen. „Ik maakte drie kruiskes en het bloeden is gestopt. John is nu niet alleen beter, maar ook bekeerd. Hij nam een ro zenkrans en zei: ik kom er nu vooruit". Het hele bos is sprakeloos. En er staat nog iets groters te ge beuren, verklapt Bertha. Maria heeft gezegd dat op een van haar grote feestdagen een teken zal komen. Het is muisstil. Mensen geven elkaar de hand en bidden. Rond de boom waar Jezus aan Bertha verschenen zou zijn, wordt geknield. „Dit is een ge zegende plaats, gelijk het Hofke van Olijven", zou Jezus tegen de zienster gezegd heb ben. „Ach, Jezuke heeft zo'n mooie, warme stem". Bejaarden zakken op de grond en kussen de dennenaalden, aangespoord door Bertha die roept: „Doe het uit nederig heid". Vrouwen plukken takjes af. Handen strelen de voeten van het Christusbeeld dat in de denneboom hangt. Monden kussen de mirakelboom. Iemand wrikt een stuk schors los. Ogen vol vertwijfeling. Ogen vol hoop. Tweehonderd meter verderop staat de denneboom waarin Bertha Maria voor het eerst ge zien zegt te hebben. Niemand van de aanwezigen die daaraan twijfelt. De groep is nog maar net aangekomen bij de boom of de zon breekt door de wolken. De top van de Mariaboom straalt in het licht. Nekken worden gestrekt. Een teken? „Je moet deze bedevaart zien als een opfrisser", relativeert bedevaartganger Wim Gielen uit Maastricht na afloop. „Mensen komen hier met al hun problemen en vinden steun onder elkaar. Een bedevaart is goed voor je innerlijke rust. Mensen gaan met voldoening naar huis". En al die wonderbaarlijke ge nezingen? „Dat geloof je of ge loof je niet. Te bewijzen is het niet". MIJDRECHT (ANP) - De Apeldoornse predikant P. Boomsma (49) is in Mijdrecht gekozen tot voorzitter van de synode der Gereformeerde Kerken in Nederland. Hij volgt ds. E. Over- eem uit Haren op die deze functie vier jaar heeft bekleed. Boomsma, oud-directeur van de evangelische jeugdbeweging Youth for Christ, droomt van een synode die 'minder tijd en energie aan punten en komma's en meer aan bezinning' besteedt, zodat zij stimulerend voor de plaatselijke kerken kan zijn. De nieuwe praeses kreeg in de derde ronde 37 van de 71 stem men. Op de tweede plaats ein digde met 32 stemmen de Zeeuwse ouderling mw. C. Punt- Voorbij, die tot scriba van het synodebestuur werd gekozen. Verder kregen ds. A. Hekman uit Beilen en ds. K. Bisschop uit Naarden een plaats in dit mode- ramen. Boomsma, in hart en nieren een Fries, wil graag met beide benen 'in het midden van de kerk' staan. „Dat is geen dooddoener", aldus de prille voorzitter. De Gereformeerde Kerken zijn in middels 'een veelkleurige kerk' geworden, waarin vroomheid en actie hun eigen plaats hebben. Het is volgens Boomsma belang rijk dat synodevoorzitter al deze stemmen weet te bundelen. Ondanks zijn Youth for Christ- achtergrond omschrijft Boomsma zich niet graag als evangelisch. Liever kiest hij voor de Engelse term 'evangelical' die volgens hem beter aangeeft dat het gaat om een evenwicht tus sen persoonlijke vroomheid en betrokkenheid op de wereld. Boomsma voelt zich wat dat be treft nauw verwant met de nieuwe aartsbisschop van Can terbury, George Carey. Boomsma hoopt dat de nieuwe synode vroom, vrolijk en ver standig zal zijn en zich vooral zal bezig houden met de vraag waar het in de kerk nu eigenlijk om draait. „Het is duidelijk dat de kerk op een breekpunt staat, en dat heeft niet alleen te maken met Samen op Weg en andere organisatorische kwesties". De kerk moet volgens Boomsma hier niet te veel energie in ste ken, omdat anders de eigenlijke opdracht van de kerk in het ge vaar komt. Ds. Pieter Boomsma werd in 1985 lid van de gereformeerde synode en belandde twee jaar la ter in het synodebestuur. Hij is sinds 1973 predikant, eerst op Marken. Van 1977 tot 1982 was hij directeur van Youth for Christ. Daarna werd hij predi kant in Stiens. Sinds 1988 staat hij in Apeldoorn. Hij zei 'dubbele gevoelens' te hebben over zijn benoeming, omdat zijn hart 'toch bij het werk in de wijk ligt'. In navol ging van zijn voorganger Over- eem pleitte hij voor een andere werkwijze van de synode, waar door moderamenleden, die deels zijn vrijgesteld voor hun nieuwe functie, 'niet zomaar aan het werk kunnen worden gezet'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 33