6Dit concert vergeet ik mijn hele leven niet' Hippische 'T is eigeluk e Gemengd Koor Hulst vertolkt Mozartprogramma in Notre Dame in Parijs DE STEM VAN ZEELAND 4 ZATERDAG 18 ME11991 De sleutelbossen van de Notre Dame. Qttee <te i pa's eve goed as vijf atoombommei niaots en ij keek oftij 't goe wist, maor ij d Ik èn n'n nonkel bij de sjendarms op en ge geloof toch ook wel datte pelies: goe weet!" pa's elemaol nie waor," zee Bertje komd'rbij! Agge wil weten oe t in makaor zit eeh want mijn vaoder die lees 'n Belse ki dus ouw d'ulder wezen, twint an kik leg: T'è d'iets mette raodio te maoken en aktief, agg'r aonkom zijje dood, 't is echteluk maor daor kom eletriek uit en da d' licht dus atter iets ergs gebeur, ouw toch zicht." Sjefken aoi stillekes zitte luisteren, wi ij is nie as die twee andere kleine gast Ik èn't nie uitte krant of van mijn wijd weg - ik weet't ammel van mijn eigen, du zegt: Wagge gij zeg is nie waor Fransken gelijk en moeluk ist eigeluk nie oor, ge kei kijk: Ge zie toch wat'r eele daogen deur die okt: Op D'n Doel, da d'is 'n fabriek, daor maokt!" Jille is met vakantie. Een overzicht van de generale repetitie. foto'sjeanettevergouwen HET GEMENGD Koor Hulst met meer dan 90 leden bestaat ruim dertig jaar. In al die jaren leidde de Hul ster musicus Jo Ivens dit en semble. Plaatopnamen, op tredens in Nederland en België en radio- en tv-opna- men staan al op de palma res. In de Notre Dame in Pa rijs vertolkte het koor on langs een Mozartprogram- ma, samen met het orkest Chapelle de Lorraine uit Brussel en solisten onder leiding van Jo Ivens. Het werd een onvergetelijk eve nement. Door Jeanette Vergouwen EINDELIJK is het zover, de deur van de bus sluit zich ge ruisloos. De koffers zijn wegge borgen, thuis alles geregeld voor drie dagen. Er wordt niet meer gedacht aan de afwas, drukte op kantoor of huiselijke beslomme ringen. De sluimerende artiest in elk mens wordt langzaam wak ker. Parijs wacht op de groep die het Requiem van Mozart komt zingen in hun trots, de Notre Dame. Kilometers worden gevreten, vanwege de feestdagen is het op merkelijk rustig, geen vrachtver keer en geen werken aan de we gen. Wel herinneren grote bor den eraan dat er hier hard ge werkt wordt aan de realisatie van de super snelle trein, de TGV. De 90 leden van het Hulster Gemengd Koor hebben maanden uitgekeken naar dit evenement. Optreden in Parijs, een wereld stad, dat is toch iets totaal an ders dan Hulst. Even wordt na gekeken of iedereen zijn pas poort en muziekmap heeft mee genomen. Geen probleem, bij de meesten lagen deze zaken al da gen op voorhand voor het grij pen. Tijdens de koffiepauze be ginnen de zenuwen toch te kna gen bij een enkeling. De grap 'ou est le Boursin' slaat nauwelijks in. Het wordt serieus. De eerste kennismaking met Parijs is voor diegenen die de Lichtstad nog nooit gezien heb ben als het zich doodmoederziel alleen bevinden op een overvolle racebaan. Een golf van geluid trekt door de stad waar het krioelt van mensen. De lande lijke rust van Zeeuwsch-Vlaan- deren is ingeruild voor het koortsachtige leven van de Franse hoofdstad. Rommelig Tijdens het diner in het hotel, enkele kilometers ten zuiden van Parijs, is het opmerkelijk stil. Hoe verloopt de generale repeti tie is de gedachte die bij menig een door het hoofd speelt. Tijdens de laatste repetitie in Hulst ging nog het een en ander De koorleden hebben er vertrouwen in. fout. Dirigent Ivens legde zout op alle slakken en hij hamerde vreselijk op de ongelijke inzet ten. De snelle loopjes liepen niet gesmeerd en het fugatische ge deelte was rommelig. Komt het allemaal goed? De ijskoude tem peratuur in de Hulster basiliek en de schaarse verlichting wor den als boosdoeners gebruikt. „Wordt het heilige vuur aange stoken als we de Notre Dame be treden?" Donderslagen Net voor de groep zich klaar maakt om met twee bussen te vertrekken naar L'ile de la Cité scheuren enkele donderslagen de hemel open. Parijs neemt een snelle doch hevige douche. De straten worden in een mum van tijd schoongespoeld. De tocht door de Parijse stra ten valt mee. Het strakke tijd schema dat van te voren is opge steld toont een half uur over schot. Een drankje is dus de op lossing om dit te overbruggen. Intussen sjouwen de mannen met stukken podium en wordt alles in gereedheid gebracht voor de generale repetitie. Ivens glimlacht geruststellend. „Mor gen zingen jullie voor enkele duizende mensen. Laten we er het beste van maken". Voor hem is het geen vuurdoop, hij diri geerde al meer koren in de Notre Dame. Watervallen De koorleden zijn onder de in druk van de immense ruimte en de schoonheid van het gebouw. Als de eerste toon klinkt kijken velen verbaasd op. Een derge lijke ruimtelijke klank hebben ze nog nooit gehoord. Organisa tor en organist van de Notre Dame De Batselaere deelt beve len uit. Hij loopt voortdurend op en neer en rammelt als Sint Pie- ter met drie grote sleutelbossen. Het orgel wordt verplaatst, de banken verschoven, microfoons aangesloten. In de lege kerk klinken de Mo- zartcomposities als uiteenspat tende watervallen. De solisten arriveren. Ook voor hen is het zingen in de Notre Dame iets nieuws. Op hun verzoek worden de microfoons weer veranderd, een versterker weigert dienst en is zelfs na ettelijke pogingen niet aan de praat te krijgen. De Bat selaere rammelt met de sleutels en neemt 'de technicus' van het koor mee naar het heilige der heiligen, waar tientallen lichtjes aangeven dat alles van de ge luidsinstallatie is aangesloten. Balans Het koor begint met het Alma dei Creatoris. Een zucht van ver lichting gaat door de rangen als de orkestleden, gewapend met instrumenten, binnenkomen. Concertmeester Ludwine Beuc- kels spoort de anderen aan om zo snel mogelijk te beginnen. Met Ivens wordt diverse keren gediscussieerd over de plaatsing van de microfoons. De balans wordt langzaam maar zeker ge vonden. Dirigent Ivens zet de puntjes op de i. Drie uur lang wordt keihard gewerkt. Alle partituren worden doorgenomen, de laatste aante keningen genoteerd. Het be kende potloodje wordt in de koorrijen doorgegeven, hier nog een komma, daar een extra uit roepteken. 'Kijk naar de diri gent' wordt snel gekrabbeld bij een slotnoot. Varkens Buiten de Notre Dame bruist het Parijse leven. In de nauwe straatjes tussen St. Julien le Pauvre en de Boulevard St. Mi chel worden tientallen varkens aan het spit gebraden. Een hele horde mensen verorbert lekker nijen die hier blijkbaar smake lijker zijn dan elders. Frans wordt er nauwelijks gesproken. Een goed gespitst oor hoort vele verschillende talen. Walt Whit man kijkt vanaf de muur bij de zeer vermaarde oude boekwinkel 'Shakespeare and Co' neer op de voorbijgangers. Rond zijn por tret staat de zin gebeiteld: 'Vreemdelingen die hier voorbij gaan, het is met veel plezier dat ik naar jullie kijk'. Na de repetitie worden de koorleden vrijgelaten. Bij het vertrek van de eerste bus naar het hotel blijken er meer liefheb bers dan plaatsen te zijn. Een vijftiental zangers is verplicht nog een uur vertier te zoeken tot het vertrek van bus twee. Terrasjes Zaterdagmorgen staat er een stralende zon aan een strak blauwe hemel. Het avondconcert blijft door het hoofd spoken maar de Hulstenaren zijn ten slotte ook naar Parijs gekomen om iets meer te zien dan de be kende gothische kathedraal. De bussen vertrekken naar Versailles waar het kasteel met kapel en spiegelzaal wordt beke ken, de tuinen bewonderd. „Jammer dat nog zo weinig in bloei staat, de kleurenpracht moet hier werkelijk schitterend zijn", verzucht een tenor. Ande ren, die Versailles al kennen, gaan op eigen houtje de stad in. De expositie van Seurat in het Louvre en het Museé d'Orsay scoren hoog en de terrasjes wor den niet versmaad. Zenuwen Vanaf 18.00 uur wordt het span nend. De gesprekken verstom men, de zenuwen beginnen te werken. De tocht naar de Notre Dame waar het dan echt moet gebeuren duurt slechts 25 minu ten. De Parijzenaren zelf zijn massaal vertrokken voor een korte vakantie. Een sopraan vraagt zich bezorgd af of er wel mensen naar het concert komen. „Straks zingen we voor alleen onze supporters uit Hulst." De Rotary is met enkele tien tallen naar Parijs gekomen en heeft het Mozartconcert ingepast in het programma. In de Notre Dame volgen vrolijke begroetin gen en worden de reiservaringen uitgewisseld. La Defense, de fu turistische voorstad, en de nostalgie van het kerkhof Père Lachaise worden aanbevolen. De 'technicus' van het koor probeert de geluidsinstallatie uit. Een van de microfoons weigert dienst. Hier en daar wisselen smulpa pen de adressen van 'lekkere restaurantjes' uit. Vulkaan Het uur U nadert. Gespannen blikken worden gericht op de grote deuren. Om vijf over acht gaan deze deuren open en stroomt een mensenmassa bin nen. Het is of er een vulkaan is opengebarsten. Als een stugge lavastroom die alle hoeken en gaten vult, neemt de mensen massa bezit van de Notre Dame. In drie minuten zijn alle stoelen bezet en wurmt de krioelende mensenzee zich tussen pilaren en vult alle hoofd- en zijpaden op. De organisatie laat blijken niets georganiseerd te hebben. Wel roept men diverse malen dat iedereen van harte welkom is, dat de paden vrijgelaten moeten worden vanwege de veiligheid en dat diegenen die plaats heb ben genomen op de stoelen op het podium die echt moeten ver laten, anders kan het concert niet beginnen. De podiumgan- gers druipen af en vullen de laatste lege plekken in de loop paden. De anderen wijken geen centimeter, ook niet als hen in verschillende talen, eerst vrien delijk daarna woedend, ge vraagd wordt om te gaan zitten. Zij blijven staan als kerkpilaren en verhinderen voor meer dan twee derde van de stoelzitters het zicht op het podium. Spektakel Enkele oudere Franpaises kijken geamuseerd naar dit circusach tig aandoende spektakel. „Maak u niet druk, ze staan nu nog, maar straks zijn ze moe en dan willen ze wel op de grond gaan zitten", legt de een uit. En ze krijgt gelijk. Na het Ave Verum gaat de een na de ander zitten. Ivens leidt zijn koor naar een prestatie toe. Blijkbaar werkt de mensenmassa van meer dan 4000 en de immense ruimte inspire rend. „Ivens kon vanavond alles met ons doen, het was iets bij zonders, echt beter kunnen we het niet", was de algemene in druk na afloop. In de pauze pro beren tien collectanten zich door de duizendkoppige massa te wringen. Vele briefjes dalen neer in de mandjes maar de helft van de aanwezigen ziet de collectant niet. De opbrengst voor het koor dat voor niets optreedt in de No tre Dame wordt dus jammerlijk om zeep geholpen. Muisstil „Maar daar kwamen we niet voor. Dit is een concert dat ik mijn hele leven niet meer ver geet. Ik denk dat veel mensen kwamen voor het Requiem en tijdens het concert was het muisstil, maar die stormloop in het begin was beangstigend", al dus een van de koorleden die sa men met enkele enthousiastelin gen de 4000 programma's uit deelde. „Die waren in mum van tijd weg dus waren er minstens 5000 aanwezigen." Een altijd optimis tische tenor maakt er onmiddel lijk 7000 van. Een belevenis om later aan de kleinkinderen te vertellen. Een violiste stemt haar instrument, dirigent Ivens (rechts) regelt en de koorleden wachten geduldig af. Tijdens het Requiem 1 stil, het Hulster Gemengd E haalt het onderste uit de k Het Lacrymosa klinkt rend en het publiek i afloop zeer enthousiast, meisje in jeans zit anderhalf J lang in kleermakerszit roerkj te luisteren. Een Ameriki vlakbij haar wiegt tijdens Ij fugatische gedeelte in het A Dei ineens bevallig in de d met de heupen. Hij is geen» meter geweken van zijn i plaats en zelfs het gescandea geroep 'Assis, Assis' door hetjl tergd publiek dat niets kon a aan het begin van het Reqai| deerde hem niet. Het koor is bevangen door I heilige vuur, de kleine fon| worden niet gehoord, de j lach op het gelaat van de i gent wordt naarmate het fflitj ten einde loopt steeds brei „We hebben iets presteerd. En ik vergeet mJ meer het openslaan van die gr deuren aan het eind. Je kijkt als koor ineens naar buiten enj ziet duizend lichtjes, lijk", verklaart een gelukkig koorlid. Blijdschap De korte receptie voor de W leden en enkele genodigde" totaal niet belangrijk, de b schap is zo groot dat niemafl ergens anders over pra| „Straks uitgaan naar 1 Montmartre, prima hoor zo'n concert, man, man, ik het nog niet geloven." Tenoifl en bassen breken in enkele m nuten het podium af. Ze moei alles zelf doen. De instrument® worden ingepakt en na een «I uur is het weer stil in de Dame. Zondag is en blijft het Mo» programma het gesprek van 1 dag. Daar kunnen het rifl voor Wetenschap en de Ind®1 en andere bezienswaardig»! niet tegen op. Gek genoeg Ml de spanning aanwezig. OoM dens de terugreis, die voorspa dig verloopt. Even is er een ®I spannende vreugde als het ®1 bij het wegrestaurant de g1! Hulstenaren weer ontmoet.mi bus wordt er nog gezonga nagekaart. Stilte Eenmaal thuis valt een grote van de koorleden af. De ra wereld vol geluiden wordt1 J ingeruild voor de stilte van 1 platteland en het leven van 1 Het muzikale feest 's y°®3 de muziekmap wordt echte J opgeborgen. In september t l het Gemengd Koor een op jj in het Festival van Zeeuwj Vlaanderen; het Requiem Duruflé en nog enkele rep restukken en in november het Mozartconcert herha de basiliek in Hulst. „Niet voor duizenden.'"! dat is iets wat je ook maj -keer in je leven meemaakt zucht een van hen. hi Axel wordt dit weekend op Twee Pinksterdag het befaamde concoi hippique gehouden. Het jaarlijks i nigkerend evenement geniet intern banale bekendheid, niet in de laati plaats door een actief pr-beleid v net bestuur. Is het geDONder nou afgelopen... g: Met Vlaanderen op de bres voor het b Van Dijk zal het Zeeuwse CDA eent a De Sterre schijnt overal... Salaris kinderopvang hoger'. Mooi Jullie hebben inspraak, wij doen uits ij, Wim Don, bij de gratie van h Zeeland, enz. enz... Het is makkelijker een Rus, een Am 7 overeenstemming te brengen eeuwsch-Vlaanderen', (met dank aa Het leven van een raadslid gaat nie tpjl^nen' ^an van verkeerslawaai Luchthaven krijgt te weinig lucht. Waardevolle oude bomen weq. Van ken. 'n Lemeuzen maakt men jacht op jac Hij was inderdaad vurig verliefd. •j* Lotjes in kannen en kruiken, oor de pastoor is de kous nog niet Dostburger: die rondweg moet rondw

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 18