Enorme catamaran wordt mogelijk nieuwe Zeeuwse veerboot KORT ZEEUWS SPORT n Guido Paridaen wint wegrit Wielertoerist EN Jan van der Lely (5) kan ineens tijgeren pgSTEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 16 APRIL 1991 r rood licht 'skil amslag dan auto kwijt narrt, C Ziekenfonds betaalt mee aan Bibic-therapie gehandicapt land Zaterdag geen treinen van Goes naar Vlissingen Geld voor World Fish Center PLAATSELIJK NIEUWS Oostburg IJzendijke Groede Aardenburg Schoondijke Schrijfavonden van Amnesty Nieuwe cursus Hondenclub Aardenburg T20 deling dooreen arts na* Het ongeval gebeurd, s C. doordat hij pW zijn weghelft uit tegen stelde richting auto ZL en. Daardoor moest b afremmen en naar recht ken. Zijn wagen kwam J, rm terecht, kantelde ei daarbij geheel vernield. URG - Op de Brede t in Oostburg werden gis 29 automobilisten be wegen het rijden dooi licht. In deze straat zij„ band met wegwerkzaam tijdelijk verkeerslicht, bracht. euzen. Tevens brengen z ezoek aan Brussel en aa osterscheldewerken. d aal is Engels. De Deens, ngen worden gedurend - eek als gast opgenome de ouders/verzorgers vai scholen. UTING - De gidsen et enners van scouting Sluis ouden vrijdag 19 en zater 20 april de jaarlijkse acti je voor een karweitje'. D ts komen aan de deur vat Sluiskillenaren voor he appen van klusjes. Als ex klus kan iedereen zijn o auto laten wassen op he eerterrein bij het scou gebouw aan de Pierssen erstraat. De opbrengs t ten goede aan de speltak gidsen en verkenners. D n van de scouting zijn her aar aan hun uniform. "NETOU - Aan de maan 'kse schieting van Winne in zaal Dallinga namen 3! tters deel. Uitslag: .1: Antoine Boes, Eeklo er zijvogel: Walther 'er, Gent; rechter zijvoge' rge Gerard, Gent; grootst al (3) wip 1: Staf Taay s, Moerbeke; grootste aan 3) wip 2: Julien Nevenjani t en Noël Staelens, Ever De volgende schieting pril in zaal Dallinga. DEREN - De afdelyij amslag van de stichtinj lzijn voor Ouderen slui rgen het seizoen 1990-199 met een bijeenkomst in D, rt, aanvang 14.00 uur. Di r Ziers, consulent van d< chting Consument en Vei eid zal een lezing houden hèeft betrekking op onge jes. die, in ep om huis kun gebeuren en wat er ge worden om deze te voor en. Na de pauze wordt lletje bingo gespeeld. ACHTER AANZICHT lijnmarkt: In Bintje 50mm wer 1 ntracten verhandeld tegen eei as prijsh. Voor juni'91 werdei ,00-/26,00. De stemming wa ndeld tegen 26,70-/ 26,30. D jleman, 4. J. Giele, 5. combina Visser-Lensen, 9. J. Weesepoel D. Dieleman. Postduif Heikant, 122 oud iven, 1107 mpm: 1,2,3,4 en f de Block, 5. Ch. de Beule, 7. E Beule, 8 en 9. Ch. de Bruijn, 10 de Bruijn. Met 87 jaarlingen 78 mpm: 1,3 en 7. Th. de Bloctó .,8 en 10. Ed Verschuren, 4. Cn Bruijn, 5. Ch. de Beule, 9 oeders Van Houten, Bonte Duif Aardenburg in sa mspel met De Grensvlieger ;de, 177 duiven, 1117,1 mpm. 1, 6. J. de Vreeze, 2 en 8. D. van d roecke, 4. E. Rijckaert, 5. eernaert, 7 en 9. Ph. Rammela 10. O. van Queckelberghe. fieuw Leven Koewacht, 110 oud liven, 1107,38 mpm: 1,4 en 5. in de Bilt, 2 en 6. W. Élegeert, i 8. R. Zaman, 7 en 10. G. Schal »ns, 9. A. de Douw. Met 177 ja* ngen, 1081,81 mpm: 1. Jon. o lock, 2. R. van Damme, 3,8 en Zaman, 4 en 5. R. de Laruelie. i 7. mevrouw De Kind, 10- K. v et^ Moed Vooruit Boschkapel1' 19 oude duiven, 1086,8 mpm- - i 8. F. Dobbelaar, 3,4,7 en 9- 'icolaas, 5. A. Wauters, 6 en Dobbelaar. Met 127 3aar^Jlf n 371,15 mpm: 1,2,6 en 7. A. Nico as, 3 -en 9. Th. van Damme, F. Dobbelaar, 5. A. Wauters, Herman. ,oij iuiskilse Reisduif, 192 ^ul 082,7 mpm: 1. J. Harms en zone en 7. combinatie Nachtegaai, 6. combinatie Klerc^^?vpn H. de Feber, 5. C. van Biezen, i 10. O. Dehulsters en zoon, e Caluwé. ilitiedistrict Breda: rdrijders. Hij gaat verier ijdt een automobilist har n 80, dan is hij gewoon to kwijt. Alleen zulke sanc [pen", aldus Lutken, de mstige commandant van 'ionale politie Midden- :st-Brabant. j. Hij doet die uitspraken in ïgste uitgave van Brabant van het Regionaal Org rkeersveiligheid. En met tie heeft hij al zijn kruit m verschoten. Hij zie taa) .erste maatregel een rbod voor vrachtverkeer. ze maar eens bekijkeni c r trein of boot kan. De A r i l 7 .j-p— 7 .ft j- ♦,-* „y.-» - f - - U f n n £3 3 Het achter aanzicht van de catamaran-veerboot (rechts). Tekening van de catama ran-veerboot, van opzij en van boven gezien tekening uiterst "V- -4 rechts). I I iSL— v** f| Jat ::A. b-i - f ,1 S x" ■T - De Spartaanse superpont HET ZIJN spannende maanden voor de Dordtse scheepsbouwer Kees Davidse. Voor de zomer nog verwacht hij een besluit van de provincie Zeeland over zijn 'revolutionair model veerboot. Een catamaran, in te zetten tussen Kruiningen en Perkpolder. Davidse maakt een goede kans, want zijn model is het goedkoopst. De boot, die nog nooit water heeft geproefd, is een monster vergeleken bij wat er nu van overkant naar overkant tuft. Door Cees Maas HET IS een gigant, maar zonder de lompheid die reuzen zo kenmerkt. Eentje die haar lange lijf van 115 meter fluisterzacht opzij kan zetten en wend baarder is dan tal van kleinere schepen. Ze bestaat alleen nog maar op de tekentafel, de nieuwe veerboot heeft de Westerschelde nooit gekust. Ze kost te veel om op de gok te bouwen. Haar schepper, Kees Davidse (36), wacht op groen licht uit Zeeland. De eerste indruk van het model is dat het een lange sobere bak is. Een Spartaanse superpont. Eenvoud drukt de prijs. De boot is in exploitatie jaarlijks 4,5 tot 5 ton goedkoper dan de aanbie dingen van de rederijen Vroon en Teso. En dan de omvang. Er kunnen veel meer auto's op dan op de dubbeldekkers die de Provin ciale Stoombootdienst (PSD) nu op de Westerschelde heeft varen. Per keer kunnen 240 eenheden naar de overkant worden ge bracht. Het vlaggeschip van de PSD, de Prinses Juliana, komt niet verder dan 185, een aan zienlijk verschil. Vier schroeven, geen roeren, twee enorme drijvers als stalen tunnels onder het dek, dat is de catamaran van Davidse, een ont werp dat momenteel meedingt om de nieuwe veerboot van de PSD te worden. Of het ooit zover komt, hangt van de Middel burgse politiek af. Vast staat al wel dat Gedeputeerde Staten positief zijn over 'de optie Da vidse'. Goedkoper Dat de veerboot 'slechts' twintig miljoen gulden aan bouwkosten vergt en hiermee beduidend goedkoper is dan welke veerboot ook, is een factor die bepalend is voor het Middelburgse enthou siasme. En verder heeft men ver trouwen in de wetenschappelijke rapporten van scheepsinge- nieurs, waaruit blijkt dat de boot stabieler is dan de huidige veerboten. En veilig, vooral. Kaal kost de boot ruim veer tien miljoen gulden. De veilig heidseisen die de PSD echter stelt (minstens 600 reddingsves ten, reddingsboten, brandbevei liging, gasafzuiging e.d.) bren gen de prijs op ongeveer twintig miljoen gulden. Een koopje ver geleken bij een gangbaar model veerboot, dat tachtig miljoen gulden kost. Zonder franje Maar wat krijgt Zeeland als de catamaran wordt gekozen? Een veerboot zonder franje met het uiterlijk van een binnenvaart schip. Een bak van negentien meter breed met een hoogte die veertien meter boven de water lijn uitsteekt. Een drijvende schoenendoos van staalplaat. De naam catamaran doet den ken aan een supersnel, rank schip. Een dek op twee V-vor- mige drijvers, zoals ze tegen woordig met een noodgang over het Kanaal razen. Het schip van Davidse heeft niets van dat. De drijvers bijvoorbeeld zijn vier kante stalen bakken, berekend op een lading van honderden auto's. Het maakt de boot sneller dan een gewoon binnenvaart schip, maar niet wezenlijk snel ler dan de veerponten nu. Da vidse verwacht dat de oversteek bij Kruiningen een minuut of twintig in beslag blijft nemen. Davidse noemt zichzelf een kleine ondernemer. Vroeger be zat hij een binnenvaarttanker, nu een duwboot. „Ik kon die tanker verkopen in Engeland voor een vorstelijke prijs. Maar moest wel direct leveren. Nou, met een zeesleper als escorte naast me ben ik alleen met windkracht elf overgestoken. De vrouw bang, och here, maar ik haalde het. En verdiende wel ze ven en een halve ton. Ik heb ook bij Wijsmuller gezeten, ik weet wat zee is." Twee boten De scheepsbouwer die weet wat Kees Davidse, de ontwerper van de catamaran-veerboot. zee is, is niet zo geïnteresseerd in sierlijkheid. Doelmatigheid, daar gaat het om. Davidse: „Wat ik zocht was degelijkheid, een groot laadvermogen voor een re delijke prijs. Ik weet waar een schip aan moet voldoen. Ik zocht een schip dat later op de Rijn ge bruikt kan worden als ze in Zee land die brugtunnel bouwen. Dan snijd ik de veerboot in de breedte gewoon door midden, zet er twee boegstukken aan en heb dan twee catamarans die auto's kunnen vervoeren. Zo is de veerboot niet verloren als de brugtunnel er komt, het drukt de prijs voor Zeeland en haalt te vens de dure top eraf die ik an ders moet betalen voor twee autoschepen." Davidse heeft zeven jaar nodig gehad om het idee te ontwikke len. Kranteberichten over de problemen bij de PSD vestigden zijn aandacht op Zeeland. „Al langer wist ik dat, als je wilt overleven in de scheepvaart, ge specialiseerd werk het antwoord is. Ik wilde wat doen met koel en vriestransport en dan ga je aan een snel schip denken. Dan kom je bij de catamaran uit. Probleem van veel van die mo dellen is dat ze geen zware la ding kunnen vervoeren. Ons mo- - foto frank viergever del kan dat wel en is ook sneller dan een conventionele boot, dat is in laboratoria in Wageningen bewezen." Dikke nota's De boot is ontwikkeld in samen werking met het in scheepvaart kringen befaamde ingenieursbu reau Marine Structure Consul tants uit Schiedam, Davidse laat dikke nota's zien om te bewijzen dat het niet zomaar een roei bootje is wat hij Zeeland te bie den heeft. „De techniek is een beetje afgekeken van de boorei landen, waar de catamaran al langer bestaat." Als het over techniek gaat, trekt Davidse alle registers open. Hij vertelt van de vier schroe ven, die onafhankelijk van elk aar kunnen werken en gedraaid kunnen worden. Je kunt de schroeven haaks op de lengte van de boot zetten, zodat de reu zin zachtjes opzij gevaren kan worden. De schroeven, twee aan de voorkant en twee van achteren, fungeren als stuur. Het sturen geschiedt met behulp van een stuurcomputer, maar de kapitein kan natuurlijk ook overschake len op handbediening. Davidse: „De PSD heeft recentelijk pro blemen gehad met kapotte roe ren, een boot zonder roer kent dat probleem natuurlijk niet. En kinderziekten, we brengen het schip zo eenvoudig mogelijk in de vaart. Je kunt het ook zo technisch maken dat je kinder ziekten uitlokt. Ik verwacht wei nig trubbels. En als er iets ge beurt kan het heel snel worden gemaakt, de boot hoeft niet we ken het dok in, zoals de PSD-bo- ten nu. Als er een schroef uit valt, haalt-ie op drie schroeven nog de normale dienstsnelheid." Ver snape ringen Davidse heeft onlangs een rondje Zeeland gedaan met de veren en kwam tot de conclusie dat op alle veerpleinen versna peringen te koop werden aange boden. Dat de veerboot zelf dus best zonder loket kan. „Als je van Bergen op Zoom naar Krui ningen rijdt, kom je onderweg niets tegen om te eten. En op dat kleine stukje van Kruiningen naar Perkpolder staan tentjes op de veerpleinen en zijn er kanti nes op de ponten. Dat vond ik dubbelop. Laat de passagiers maar in hun auto wachten, dacht ik. Later hoorde ik dat men toch wel prijs stelde op een ruimte, dus komt er een soort wachtkamer met zitbanken erin en misschien een koffie-auto- maat en een erwtensoep-loket, want daar schijnen ze nogal van te houden in Zeeland." Het PSD-personeel. Davidse is niet pessimistisch gestemd en is creatief in het bedenken van op lossingen voor het behoud van banen. Hij verwacht dat een deel gewoon op zijn boot zal kunnen blijven werken. „En later, als de brugtunnel er is en mijn boten aanslaan op de Rijn, kunnen ze misschien mee de Rijn op. Ze kennen die boten toch al. Dan kan ik misschien een deel van het personeel overnemen. Of de PSD gaat de Rijndienst zelf ex ploiteren. Die maatschappij blijft dan voor Zeeland behou den en ik pak mijn koffer dan wel." Van onze verslaggever 00STERHOUT - De familie Van der Lely uit Oosterhout ™jgt van het ziekenfonds maximaal drie jaar lang een jaarlijkse bijdrage van 2500 voor de kosten van de Bibic- 'herapie die hun gehandi capte vijfjarige zoon Jan krijgt. Het bestuur van het Algemeen ekenfonds voor West-Brabant 2eeuwsch-Vlaanderen heeft besloten op aanraden van njn medisch adviseur C. van prntel, die desgevraagd onder de jMruk zegt te zijn van de resul- aten van de Bibic-therapie. „Ik oen een aantal malen bij Jan aan 5 geweest. Ik zie echt vooruit gang aldus dokter Van Lintei. T therapie die Jan van der ety krijgt is er op gericht de oor een hersenbeschadiging E°°rde motoriek van het o te stimuleren. Het bijzon dere van de therapie, die ver noemd is naar de gelijknamige Engelse kliniek die de behande ling ontwikkeld heeft, is dat er zoveel mensen voor nodig zijn: 140 tot 150 per week. Stuk voor stuk zijn het mensen die dit doen op basis van vrijwilligheid. De therapie is begonnen op 22 oktober. Volgens Jan's moeder, Magda van der Lely, gaat haar jongen enorm vooruit. „Afgelo pen zaterdag hadden we hem buiten in de tuin op een kleed gelegd omdat het zulk lekker weer was. Normaal blijft hij al tijd liggen. Toen we nu gingen kijken was hij op eigen kracht een eind weggetijgerd. En hij eet al zijn boterham met een vork je", aldus mevrouw Van der Le ly- De vrijwilligers die Jan de therapie geven, houden het uit stekend vol, zegt ze. „Laatst was er iemand die een baan had ge vonden en daardoor niet langer kon komen. Ze heeft zelf voor een vervanger gezorgd. Echt, het is geweldig". De bijdrage van het zieken fonds dekt overigens lang niet de werkelijke kosten, die de familie Van der Lely schat op twintig duizend gulden in het eerste jaar en tienduizend gulden per jaar in de volgende jaren. Volgens dokter Van Lintei mag het ziekenfonds wettelijk alleen de reiskosten - Jan moet twee of drie keer per jaar op controle komen in de Bibic-kli- niek in Engeland - vergoeden. De kosten van de behandeling mag het ziekenfonds niet ver goeden omdat de Bibic-therapie geen erkende behandeling is. Ook in Engeland niet. Volgens Van Dintel is het nog te vroeg om erkenning van de behande ling aan te vragen. Er is in Oosterhout nog een tweede kind dat de therapie krijgt: Marleen Kuikhoven. Ook zij maakt volgens haar moeder EÜes Kuikhoven nog steeds UTRECHT - Treinreizigers in Zeeland moeten het komende weekeinderekening houden met aanpassingen in de dienstrege ling. Tussen Vlissingen en Goes rijden op zaterdag geen treinen. De aanpassing in Zeeland is het gevolg van de vervanging van wissels op het spoorwegemplacement van Middelburg. Reizigers tussen Vlissingen en Goes worden met bussen vervoerd. MIDDELBURG - GS van Zeeland stellen voor 40 mille beschik baar te stellen aan de stichting World Fish Center voor oprichting van een maricultuurcentrum op Neeltje Jans. In dit centrum kun nen demonstraties worden verzorgd van de kweek van vis en schelpdieren. BRIDGE - De Bridgesociëteit Oostburg hield de eerste en tweede wedstrijd voor promo tie-degradatie. Uitslag eerste wedstrijd groep A: 1. Rosseel- Lako, 2. Te Beek-Brasser, 3. Rijk-Vriends. Groep B: 1. Ra- mondt-Ramondt, 2. Van Dael- Visser, 3. Kupfer-Van de Ros- teijne. Tweede wedstrijd groep A: 1. Van Opdorp-Fermont, 2. Brasser-De Hullu, 3. Rijk- Vriends. Groep B: 1. Luteijn- Van Dronkelaar, 2. echtpaar De Zwart, 3. Goossens-Kok. KOOR - Het West-Zeeuws- Vlaamse Gregoriaans Koor gaat zondag 21 april op bezoek in Rieme-Ertvelde. Daar wordt om 10.00 uur de hoogmis opge luisterd. Het koor zingt zater dag 21 april om 19.00 uur in Sluis. KVO - De afdeling IJzendijke van de KVO houdt, in samen werking met de Kruisvereni ging, een cursus 'zieken ver zorgen in eigen huis'. De cur sus is inmiddels begonnen en wordt ook nog gehouden op 22 en 29 april en 6 mei. Verder gaat de KVO 7 mei op reis naar het kasteel van Beloeil. Hier voor kan men zich opgeven bij M. de Meijer-Calon. LEZING - P. Verhoeven, ho- meopaat en iriscopist, houdt morgen een lezing over homeo pathie en reumatische aandoe ningen in het Mauritshof, aan vang 19.30 uur. Dit is volgens het bestuur van de reumapa tiëntenvereniging Zeeuwsch- Vlaanderen een unieke gele genheid om kennis te maken met de natuurgeneeskunde. BRIDGE - De bridgeclub IJ zendijke speelde een vriend schappelijke wedstrijd tegen de Oostburgse recreatiebridge club. Uitslag groep A: 1. Kock- Keeman, 2. Van Mieghem-Post, 3. Plasschaert-Hendriksen. Groep B: 1. Christiaanse-Wa- genaar, 2. Van Waterschoot- Zwartele, 3. Devis-Groosman. Groep C: 1. Arnoldi-Van Sor- gen en Luteyn-Poissonier, 3. Pielaet-De Ruiter. D T - De fractie D T houdt vandaag een openbare fractievergadering in café De Wulpenhoek, aanvang 20.00 VASTENACTIE - De vasten actie heeft in de parochie ƒ5116,46 opgebracht. In dit bedrag zit ƒ2837,71 van de r.- k. basisschool Op Dreef. JONGERENKOOR - Het Jon gerenkoor Aardenburg zingt zondag 21 april tijdens de eucharistieviering in de paro chiekerk van Terneuzen. Op 11 april werden radio-Opnamen gemaakt van het koor door de ziekenhuisomroep van streek ziekenhuis De Honte in Ter- BOLLINGEN - Bollerslcub De Ware Vrienden houdt donder dag 18 en vrijdag 1-9 april bol lingen voor iedereen. Donder dag vanaf 14.00 uur en vrijdag vanaf 19.00 uur. De Ware Vrienden houdt op koningin nedag een grote boiling voor iedereen, aanvang 19.00 uur. CONCERT - Muziekvereniging OKK (Oefening Kweekt Kunst) geeft zaterdag 20 april een ju bileumconcert ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan iin de Nederlands hervormde kerk. Het concert begint om 18.30 uur. Aansluitend wordt rond 20.00 uur in zaal Wijffels een receptie gehouden. Van onze correspondent EEDE - Guido Paridaen in de B-categorie en Rudi Rabout in de A-categorie zijn de winnaars geworden van de derde proef van het snelheidskampioenschap van de trimformatie De Wielertoerist. Deze derde proef bestond uit een wegwedstrijd in de polders rondom Eede, waar 47 kilometer gefietst moest worden. Na vijf kilometer al ontstond er een kopgroep van zeven man, waaruit Ronny Versluys nog wegviel. De zes bleven samen en Paridaen haalde het in de spuart voor Rabout en Jean-Pierre Dhondt. Zondag 28 april staat de laatste proef, een tijdrit over 9 kilometer, op het programma, die eveneens in de buurt van Eede wordt verreden. Uitslag wegrit: 1. Guido Pari daen, Aardenburg (B); 2. Rudi Rabout, Zuidzande (A); 3. Jean- Pierre Dhont, België (A); 4. An- dré Geirlandt, België (B); 5. José Delheye, België (B), 6. Jan van Rekoefeningen zijn onderdeel van de Bibic-therapie die Jan van der Ley (5) met de hulp van vrijwilligers zes dagen per week krijgt. foto oe stem johan van gurp goede vorderingen. De familie Kuikhoven is particulier verze kerd. Ze hebben hun verzeke raar om een bijdrage gevraagd, maar nog geen antwoord gehad op dat verzoek. Van onze verslaggever GROEDE - De afdeling West-Zeeuwsch-Vlaanderen van Amnesty International, heeft voor deze week nog drie schrijfavonden op pro gramma staan. Dinsdag 16 april: Breskens, 18.30-20 uur, bibliotheek; Cadzand, 19.00-21.00 uur, Alexanderstraat 51; Retran- chement, 19.00-21.00 uur, Mauritsstraat 11; Zuidzande, 19.00-21.00 uur, Zegveld straat.5. Woensdag 17 april: Oost burg, 19.00-20.00 uur, bi bliotheek; Waterlandkerkje, 19.30-21.00 uur, Boutens- straat 19. Donderdag 18 april: Schoon dijke, 10.00-11.30 uur en 19.00-20.00 uur, Damstraat 24. de Linde, Oostburg (A); 7. Lu- cien Mussche, België (B); 8. Luc laureijns, Eede (A); 9. Wilmar Krijnen, Oostburg (B); 10. Ronny Boeckhout, Eede (A). Stand A-categorie: 1. Jean- Piere Dhondt 55 punten, 2. Ronny Versluys Zuidzande 52, 3. Luc Laureijns 50, 4. Ronny Boekhout 46, 5. Daniël Valcke, Aardenburg 44 punten. B-cate- gorië: 1. Guido Paridaen 58, 2. Lucien Mussche en José Delheye 55, 4. Adrie Versluys, Oostburg 45, 5. Rini Cromheecke, Aarden burg 44 punten. Van onze correspondent AARDENBURG - De Hon denclub Aardenburg start zaterdag 4 mei om 14.00 uur met een nieuwe cursus ge drag en gehoorzaamheid. Deze dag wordt gebruikt om de deelnemers wat theoretische kennis bij te brengen. Daarna volgen de trainingen op zondag van 9.30 tot 10.00 uur en op dinsdag van 19.00 tot 19.30 uur. Iedereen met een hond van zes maanden of ouder is welkom op het terrein aan De Elderschans te Aardenburg. Zondag 21 april houdt HCA de zogenoemde B- en C-testen. Dit zijn wedstrijden voor leden uit de B-, B2- en C-groep die op deze manier kennis kunnen ma ken met het wedstrijdelement van de hondensport. De testen beginnen om 10.00 uur en duren tot ongeveer 16.30 uur. Dinsdag 30 april is HCA 's mid dags op de Markt aanwezig om een demonstratie gedrag en ge hoorzaamheid te geven.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 15