Enorme catamaran wordt mogelijk nieuwe Zeeuwse veerboot
KORT ZEEUWS
SPORT
n
Guido Paridaen wint
wegrit Wielertoerist
EN
Jan van der Lely (5) kan ineens tijgeren
pgSTEM VAN ZEELAND 4 DINSDAG 16 APRIL 1991
r rood licht
'skil
amslag
dan auto kwijt
narrt,
C
Ziekenfonds betaalt mee aan Bibic-therapie gehandicapt land
Zaterdag geen treinen van Goes naar Vlissingen
Geld voor World Fish Center
PLAATSELIJK NIEUWS
Oostburg
IJzendijke
Groede
Aardenburg
Schoondijke
Schrijfavonden
van Amnesty
Nieuwe cursus
Hondenclub
Aardenburg
T20
deling dooreen arts na*
Het ongeval gebeurd,
s C. doordat hij pW
zijn weghelft uit tegen
stelde richting auto ZL
en. Daardoor moest b
afremmen en naar recht
ken. Zijn wagen kwam J,
rm terecht, kantelde ei
daarbij geheel vernield.
URG - Op de Brede
t in Oostburg werden gis
29 automobilisten be
wegen het rijden dooi
licht. In deze straat zij„
band met wegwerkzaam
tijdelijk verkeerslicht,
bracht.
euzen. Tevens brengen z
ezoek aan Brussel en aa
osterscheldewerken. d
aal is Engels. De Deens,
ngen worden gedurend
- eek als gast opgenome
de ouders/verzorgers vai
scholen.
UTING - De gidsen et
enners van scouting Sluis
ouden vrijdag 19 en zater
20 april de jaarlijkse acti
je voor een karweitje'. D
ts komen aan de deur vat
Sluiskillenaren voor he
appen van klusjes. Als ex
klus kan iedereen zijn o
auto laten wassen op he
eerterrein bij het scou
gebouw aan de Pierssen
erstraat. De opbrengs
t ten goede aan de speltak
gidsen en verkenners. D
n van de scouting zijn her
aar aan hun uniform.
"NETOU - Aan de maan
'kse schieting van Winne
in zaal Dallinga namen 3!
tters deel. Uitslag:
.1: Antoine Boes, Eeklo
er zijvogel: Walther
'er, Gent; rechter zijvoge'
rge Gerard, Gent; grootst
al (3) wip 1: Staf Taay
s, Moerbeke; grootste aan
3) wip 2: Julien Nevenjani
t en Noël Staelens, Ever
De volgende schieting
pril in zaal Dallinga.
DEREN - De afdelyij
amslag van de stichtinj
lzijn voor Ouderen slui
rgen het seizoen 1990-199
met een bijeenkomst in D,
rt, aanvang 14.00 uur. Di
r Ziers, consulent van d<
chting Consument en Vei
eid zal een lezing houden
hèeft betrekking op onge
jes. die, in ep om huis kun
gebeuren en wat er ge
worden om deze te voor
en. Na de pauze wordt
lletje bingo gespeeld.
ACHTER AANZICHT
lijnmarkt: In Bintje 50mm wer
1 ntracten verhandeld tegen eei
as prijsh. Voor juni'91 werdei
,00-/26,00. De stemming wa
ndeld tegen 26,70-/ 26,30. D
jleman, 4. J. Giele, 5. combina
Visser-Lensen, 9. J. Weesepoel
D. Dieleman.
Postduif Heikant, 122 oud
iven, 1107 mpm: 1,2,3,4 en f
de Block, 5. Ch. de Beule, 7. E
Beule, 8 en 9. Ch. de Bruijn, 10
de Bruijn. Met 87 jaarlingen
78 mpm: 1,3 en 7. Th. de Bloctó
.,8 en 10. Ed Verschuren, 4. Cn
Bruijn, 5. Ch. de Beule, 9
oeders Van Houten,
Bonte Duif Aardenburg in sa
mspel met De Grensvlieger
;de, 177 duiven, 1117,1 mpm. 1,
6. J. de Vreeze, 2 en 8. D. van d
roecke, 4. E. Rijckaert, 5.
eernaert, 7 en 9. Ph. Rammela
10. O. van Queckelberghe.
fieuw Leven Koewacht, 110 oud
liven, 1107,38 mpm: 1,4 en 5.
in de Bilt, 2 en 6. W. Élegeert,
i 8. R. Zaman, 7 en 10. G. Schal
»ns, 9. A. de Douw. Met 177 ja*
ngen, 1081,81 mpm: 1. Jon. o
lock, 2. R. van Damme, 3,8 en
Zaman, 4 en 5. R. de Laruelie.
i 7. mevrouw De Kind, 10- K. v
et^ Moed Vooruit Boschkapel1'
19 oude duiven, 1086,8 mpm- -
i 8. F. Dobbelaar, 3,4,7 en 9-
'icolaas, 5. A. Wauters, 6 en
Dobbelaar. Met 127 3aar^Jlf n
371,15 mpm: 1,2,6 en 7. A. Nico
as, 3 -en 9. Th. van Damme,
F. Dobbelaar, 5. A. Wauters,
Herman. ,oij
iuiskilse Reisduif, 192 ^ul
082,7 mpm: 1. J. Harms en zone
en 7. combinatie Nachtegaai,
6. combinatie Klerc^^?vpn
H. de Feber, 5. C. van Biezen,
i 10. O. Dehulsters en zoon,
e Caluwé.
ilitiedistrict Breda:
rdrijders. Hij gaat verier
ijdt een automobilist har
n 80, dan is hij gewoon
to kwijt. Alleen zulke sanc
[pen", aldus Lutken, de
mstige commandant van
'ionale politie Midden-
:st-Brabant. j.
Hij doet die uitspraken in
ïgste uitgave van Brabant
van het Regionaal Org
rkeersveiligheid. En met
tie heeft hij al zijn kruit m
verschoten. Hij zie taa)
.erste maatregel een
rbod voor vrachtverkeer.
ze maar eens bekijkeni c
r trein of boot kan. De A
r i
l 7 .j-p— 7 .ft
j- ♦,-*
„y.-»
- f
- -
U
f n n £3 3
Het achter aanzicht van de
catamaran-veerboot (rechts).
Tekening van de catama
ran-veerboot, van opzij en van
boven gezien tekening uiterst
"V- -4
rechts).
I I
iSL—
v**
f|
Jat
::A.
b-i - f
,1 S x"
■T -
De Spartaanse superpont
HET ZIJN spannende maanden voor de Dordtse
scheepsbouwer Kees Davidse. Voor de zomer nog verwacht
hij een besluit van de provincie Zeeland over zijn
'revolutionair model veerboot. Een catamaran, in te zetten
tussen Kruiningen en Perkpolder. Davidse maakt een goede
kans, want zijn model is het goedkoopst. De boot, die nog
nooit water heeft geproefd, is een monster vergeleken bij
wat er nu van overkant naar overkant tuft.
Door Cees Maas
HET IS een gigant, maar zonder de lompheid die
reuzen zo kenmerkt. Eentje die haar lange lijf van
115 meter fluisterzacht opzij kan zetten en wend
baarder is dan tal van kleinere schepen.
Ze bestaat alleen nog maar op de tekentafel, de nieuwe
veerboot heeft de Westerschelde nooit gekust. Ze kost te
veel om op de gok te bouwen. Haar schepper, Kees Davidse
(36), wacht op groen licht uit Zeeland.
De eerste indruk van het model
is dat het een lange sobere bak
is. Een Spartaanse superpont.
Eenvoud drukt de prijs. De boot
is in exploitatie jaarlijks 4,5 tot
5 ton goedkoper dan de aanbie
dingen van de rederijen Vroon
en Teso.
En dan de omvang. Er kunnen
veel meer auto's op dan op de
dubbeldekkers die de Provin
ciale Stoombootdienst (PSD) nu
op de Westerschelde heeft varen.
Per keer kunnen 240 eenheden
naar de overkant worden ge
bracht. Het vlaggeschip van de
PSD, de Prinses Juliana, komt
niet verder dan 185, een aan
zienlijk verschil.
Vier schroeven, geen roeren,
twee enorme drijvers als stalen
tunnels onder het dek, dat is de
catamaran van Davidse, een ont
werp dat momenteel meedingt
om de nieuwe veerboot van de
PSD te worden. Of het ooit zover
komt, hangt van de Middel
burgse politiek af. Vast staat al
wel dat Gedeputeerde Staten
positief zijn over 'de optie Da
vidse'.
Goedkoper
Dat de veerboot 'slechts' twintig
miljoen gulden aan bouwkosten
vergt en hiermee beduidend
goedkoper is dan welke veerboot
ook, is een factor die bepalend is
voor het Middelburgse enthou
siasme. En verder heeft men ver
trouwen in de wetenschappelijke
rapporten van scheepsinge-
nieurs, waaruit blijkt dat de
boot stabieler is dan de huidige
veerboten. En veilig, vooral.
Kaal kost de boot ruim veer
tien miljoen gulden. De veilig
heidseisen die de PSD echter
stelt (minstens 600 reddingsves
ten, reddingsboten, brandbevei
liging, gasafzuiging e.d.) bren
gen de prijs op ongeveer twintig
miljoen gulden. Een koopje ver
geleken bij een gangbaar model
veerboot, dat tachtig miljoen
gulden kost.
Zonder franje
Maar wat krijgt Zeeland als de
catamaran wordt gekozen? Een
veerboot zonder franje met het
uiterlijk van een binnenvaart
schip. Een bak van negentien
meter breed met een hoogte die
veertien meter boven de water
lijn uitsteekt. Een drijvende
schoenendoos van staalplaat.
De naam catamaran doet den
ken aan een supersnel, rank
schip. Een dek op twee V-vor-
mige drijvers, zoals ze tegen
woordig met een noodgang over
het Kanaal razen. Het schip van
Davidse heeft niets van dat. De
drijvers bijvoorbeeld zijn vier
kante stalen bakken, berekend
op een lading van honderden
auto's. Het maakt de boot sneller
dan een gewoon binnenvaart
schip, maar niet wezenlijk snel
ler dan de veerponten nu. Da
vidse verwacht dat de oversteek
bij Kruiningen een minuut of
twintig in beslag blijft nemen.
Davidse noemt zichzelf een
kleine ondernemer. Vroeger be
zat hij een binnenvaarttanker,
nu een duwboot. „Ik kon die
tanker verkopen in Engeland
voor een vorstelijke prijs. Maar
moest wel direct leveren. Nou,
met een zeesleper als escorte
naast me ben ik alleen met
windkracht elf overgestoken. De
vrouw bang, och here, maar ik
haalde het. En verdiende wel ze
ven en een halve ton. Ik heb ook
bij Wijsmuller gezeten, ik weet
wat zee is."
Twee boten
De scheepsbouwer die weet wat
Kees Davidse, de ontwerper van de catamaran-veerboot.
zee is, is niet zo geïnteresseerd in
sierlijkheid. Doelmatigheid,
daar gaat het om. Davidse: „Wat
ik zocht was degelijkheid, een
groot laadvermogen voor een re
delijke prijs. Ik weet waar een
schip aan moet voldoen. Ik zocht
een schip dat later op de Rijn ge
bruikt kan worden als ze in Zee
land die brugtunnel bouwen.
Dan snijd ik de veerboot in de
breedte gewoon door midden,
zet er twee boegstukken aan en
heb dan twee catamarans die
auto's kunnen vervoeren. Zo is
de veerboot niet verloren als de
brugtunnel er komt, het drukt de
prijs voor Zeeland en haalt te
vens de dure top eraf die ik an
ders moet betalen voor twee
autoschepen."
Davidse heeft zeven jaar nodig
gehad om het idee te ontwikke
len. Kranteberichten over de
problemen bij de PSD vestigden
zijn aandacht op Zeeland. „Al
langer wist ik dat, als je wilt
overleven in de scheepvaart, ge
specialiseerd werk het antwoord
is. Ik wilde wat doen met koel
en vriestransport en dan ga je
aan een snel schip denken. Dan
kom je bij de catamaran uit.
Probleem van veel van die mo
dellen is dat ze geen zware la
ding kunnen vervoeren. Ons mo-
- foto frank viergever
del kan dat wel en is ook sneller
dan een conventionele boot, dat
is in laboratoria in Wageningen
bewezen."
Dikke nota's
De boot is ontwikkeld in samen
werking met het in scheepvaart
kringen befaamde ingenieursbu
reau Marine Structure Consul
tants uit Schiedam, Davidse laat
dikke nota's zien om te bewijzen
dat het niet zomaar een roei
bootje is wat hij Zeeland te bie
den heeft. „De techniek is een
beetje afgekeken van de boorei
landen, waar de catamaran al
langer bestaat."
Als het over techniek gaat,
trekt Davidse alle registers open.
Hij vertelt van de vier schroe
ven, die onafhankelijk van elk
aar kunnen werken en gedraaid
kunnen worden. Je kunt de
schroeven haaks op de lengte
van de boot zetten, zodat de reu
zin zachtjes opzij gevaren kan
worden.
De schroeven, twee aan de
voorkant en twee van achteren,
fungeren als stuur. Het sturen
geschiedt met behulp van een
stuurcomputer, maar de kapitein
kan natuurlijk ook overschake
len op handbediening. Davidse:
„De PSD heeft recentelijk pro
blemen gehad met kapotte roe
ren, een boot zonder roer kent
dat probleem natuurlijk niet. En
kinderziekten, we brengen het
schip zo eenvoudig mogelijk in
de vaart. Je kunt het ook zo
technisch maken dat je kinder
ziekten uitlokt. Ik verwacht wei
nig trubbels. En als er iets ge
beurt kan het heel snel worden
gemaakt, de boot hoeft niet we
ken het dok in, zoals de PSD-bo-
ten nu. Als er een schroef uit
valt, haalt-ie op drie schroeven
nog de normale dienstsnelheid."
Ver snape ringen
Davidse heeft onlangs een
rondje Zeeland gedaan met de
veren en kwam tot de conclusie
dat op alle veerpleinen versna
peringen te koop werden aange
boden. Dat de veerboot zelf dus
best zonder loket kan. „Als je
van Bergen op Zoom naar Krui
ningen rijdt, kom je onderweg
niets tegen om te eten. En op dat
kleine stukje van Kruiningen
naar Perkpolder staan tentjes op
de veerpleinen en zijn er kanti
nes op de ponten. Dat vond ik
dubbelop. Laat de passagiers
maar in hun auto wachten,
dacht ik. Later hoorde ik dat
men toch wel prijs stelde op een
ruimte, dus komt er een soort
wachtkamer met zitbanken erin
en misschien een koffie-auto-
maat en een erwtensoep-loket,
want daar schijnen ze nogal van
te houden in Zeeland."
Het PSD-personeel. Davidse is
niet pessimistisch gestemd en is
creatief in het bedenken van op
lossingen voor het behoud van
banen. Hij verwacht dat een deel
gewoon op zijn boot zal kunnen
blijven werken. „En later, als de
brugtunnel er is en mijn boten
aanslaan op de Rijn, kunnen ze
misschien mee de Rijn op. Ze
kennen die boten toch al. Dan
kan ik misschien een deel van
het personeel overnemen. Of de
PSD gaat de Rijndienst zelf ex
ploiteren. Die maatschappij
blijft dan voor Zeeland behou
den en ik pak mijn koffer dan
wel."
Van
onze verslaggever
00STERHOUT - De familie
Van der Lely uit Oosterhout
™jgt van het ziekenfonds
maximaal drie jaar lang een
jaarlijkse bijdrage van 2500
voor de kosten van de Bibic-
'herapie die hun gehandi
capte vijfjarige zoon Jan
krijgt.
Het bestuur van het Algemeen
ekenfonds voor West-Brabant
2eeuwsch-Vlaanderen heeft
besloten op aanraden van
njn medisch adviseur C. van
prntel, die desgevraagd onder de
jMruk zegt te zijn van de resul-
aten van de Bibic-therapie. „Ik
oen een aantal malen bij Jan aan
5 geweest. Ik zie echt vooruit
gang aldus dokter Van Lintei.
T therapie die Jan van der
ety krijgt is er op gericht de
oor een hersenbeschadiging
E°°rde motoriek van het
o te stimuleren. Het bijzon
dere van de therapie, die ver
noemd is naar de gelijknamige
Engelse kliniek die de behande
ling ontwikkeld heeft, is dat er
zoveel mensen voor nodig zijn:
140 tot 150 per week. Stuk voor
stuk zijn het mensen die dit doen
op basis van vrijwilligheid.
De therapie is begonnen op 22
oktober. Volgens Jan's moeder,
Magda van der Lely, gaat haar
jongen enorm vooruit. „Afgelo
pen zaterdag hadden we hem
buiten in de tuin op een kleed
gelegd omdat het zulk lekker
weer was. Normaal blijft hij al
tijd liggen. Toen we nu gingen
kijken was hij op eigen kracht
een eind weggetijgerd. En hij eet
al zijn boterham met een vork
je", aldus mevrouw Van der Le
ly-
De vrijwilligers die Jan de
therapie geven, houden het uit
stekend vol, zegt ze. „Laatst was
er iemand die een baan had ge
vonden en daardoor niet langer
kon komen. Ze heeft zelf voor
een vervanger gezorgd. Echt, het
is geweldig".
De bijdrage van het zieken
fonds dekt overigens lang niet de
werkelijke kosten, die de familie
Van der Lely schat op twintig
duizend gulden in het eerste jaar
en tienduizend gulden per jaar
in de volgende jaren.
Volgens dokter Van Lintei
mag het ziekenfonds wettelijk
alleen de reiskosten - Jan moet
twee of drie keer per jaar op
controle komen in de Bibic-kli-
niek in Engeland - vergoeden.
De kosten van de behandeling
mag het ziekenfonds niet ver
goeden omdat de Bibic-therapie
geen erkende behandeling is.
Ook in Engeland niet. Volgens
Van Dintel is het nog te vroeg
om erkenning van de behande
ling aan te vragen.
Er is in Oosterhout nog een
tweede kind dat de therapie
krijgt: Marleen Kuikhoven. Ook
zij maakt volgens haar moeder
EÜes Kuikhoven nog steeds
UTRECHT - Treinreizigers in Zeeland moeten het komende
weekeinderekening houden met aanpassingen in de dienstrege
ling. Tussen Vlissingen en Goes rijden op zaterdag geen treinen.
De aanpassing in Zeeland is het gevolg van de vervanging van
wissels op het spoorwegemplacement van Middelburg. Reizigers
tussen Vlissingen en Goes worden met bussen vervoerd.
MIDDELBURG - GS van Zeeland stellen voor 40 mille beschik
baar te stellen aan de stichting World Fish Center voor oprichting
van een maricultuurcentrum op Neeltje Jans. In dit centrum kun
nen demonstraties worden verzorgd van de kweek van vis en
schelpdieren.
BRIDGE - De Bridgesociëteit
Oostburg hield de eerste en
tweede wedstrijd voor promo
tie-degradatie. Uitslag eerste
wedstrijd groep A: 1. Rosseel-
Lako, 2. Te Beek-Brasser, 3.
Rijk-Vriends. Groep B: 1. Ra-
mondt-Ramondt, 2. Van Dael-
Visser, 3. Kupfer-Van de Ros-
teijne. Tweede wedstrijd groep
A: 1. Van Opdorp-Fermont, 2.
Brasser-De Hullu, 3. Rijk-
Vriends. Groep B: 1. Luteijn-
Van Dronkelaar, 2. echtpaar
De Zwart, 3. Goossens-Kok.
KOOR - Het West-Zeeuws-
Vlaamse Gregoriaans Koor
gaat zondag 21 april op bezoek
in Rieme-Ertvelde. Daar wordt
om 10.00 uur de hoogmis opge
luisterd. Het koor zingt zater
dag 21 april om 19.00 uur in
Sluis.
KVO - De afdeling IJzendijke
van de KVO houdt, in samen
werking met de Kruisvereni
ging, een cursus 'zieken ver
zorgen in eigen huis'. De cur
sus is inmiddels begonnen en
wordt ook nog gehouden op 22
en 29 april en 6 mei. Verder
gaat de KVO 7 mei op reis naar
het kasteel van Beloeil. Hier
voor kan men zich opgeven bij
M. de Meijer-Calon.
LEZING - P. Verhoeven, ho-
meopaat en iriscopist, houdt
morgen een lezing over homeo
pathie en reumatische aandoe
ningen in het Mauritshof, aan
vang 19.30 uur. Dit is volgens
het bestuur van de reumapa
tiëntenvereniging Zeeuwsch-
Vlaanderen een unieke gele
genheid om kennis te maken
met de natuurgeneeskunde.
BRIDGE - De bridgeclub IJ
zendijke speelde een vriend
schappelijke wedstrijd tegen
de Oostburgse recreatiebridge
club. Uitslag groep A: 1. Kock-
Keeman, 2. Van Mieghem-Post,
3. Plasschaert-Hendriksen.
Groep B: 1. Christiaanse-Wa-
genaar, 2. Van Waterschoot-
Zwartele, 3. Devis-Groosman.
Groep C: 1. Arnoldi-Van Sor-
gen en Luteyn-Poissonier, 3.
Pielaet-De Ruiter.
D T - De fractie D T
houdt vandaag een openbare
fractievergadering in café De
Wulpenhoek, aanvang 20.00
VASTENACTIE - De vasten
actie heeft in de parochie
ƒ5116,46 opgebracht. In dit
bedrag zit ƒ2837,71 van de r.-
k. basisschool Op Dreef.
JONGERENKOOR - Het Jon
gerenkoor Aardenburg zingt
zondag 21 april tijdens de
eucharistieviering in de paro
chiekerk van Terneuzen. Op 11
april werden radio-Opnamen
gemaakt van het koor door de
ziekenhuisomroep van streek
ziekenhuis De Honte in Ter-
BOLLINGEN - Bollerslcub De
Ware Vrienden houdt donder
dag 18 en vrijdag 1-9 april bol
lingen voor iedereen. Donder
dag vanaf 14.00 uur en vrijdag
vanaf 19.00 uur. De Ware
Vrienden houdt op koningin
nedag een grote boiling voor
iedereen, aanvang 19.00 uur.
CONCERT - Muziekvereniging
OKK (Oefening Kweekt Kunst)
geeft zaterdag 20 april een ju
bileumconcert ter gelegenheid
van het honderdjarig bestaan
iin de Nederlands hervormde
kerk. Het concert begint om
18.30 uur. Aansluitend wordt
rond 20.00 uur in zaal Wijffels
een receptie gehouden.
Van onze correspondent
EEDE - Guido Paridaen in de B-categorie en Rudi Rabout
in de A-categorie zijn de winnaars geworden van de derde
proef van het snelheidskampioenschap van de trimformatie
De Wielertoerist.
Deze derde proef bestond uit een
wegwedstrijd in de polders
rondom Eede, waar 47 kilometer
gefietst moest worden.
Na vijf kilometer al ontstond
er een kopgroep van zeven man,
waaruit Ronny Versluys nog
wegviel. De zes bleven samen en
Paridaen haalde het in de spuart
voor Rabout en Jean-Pierre
Dhondt. Zondag 28 april staat
de laatste proef, een tijdrit over
9 kilometer, op het programma,
die eveneens in de buurt van
Eede wordt verreden.
Uitslag wegrit: 1. Guido Pari
daen, Aardenburg (B); 2. Rudi
Rabout, Zuidzande (A); 3. Jean-
Pierre Dhont, België (A); 4. An-
dré Geirlandt, België (B); 5. José
Delheye, België (B), 6. Jan van
Rekoefeningen zijn onderdeel van de Bibic-therapie die Jan van der Ley (5) met de hulp van
vrijwilligers zes dagen per week krijgt. foto oe stem johan van gurp
goede vorderingen. De familie
Kuikhoven is particulier verze
kerd. Ze hebben hun verzeke
raar om een bijdrage gevraagd,
maar nog geen antwoord gehad
op dat verzoek.
Van onze verslaggever
GROEDE - De afdeling
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
van Amnesty International,
heeft voor deze week nog
drie schrijfavonden op pro
gramma staan.
Dinsdag 16 april: Breskens,
18.30-20 uur, bibliotheek;
Cadzand, 19.00-21.00 uur,
Alexanderstraat 51; Retran-
chement, 19.00-21.00 uur,
Mauritsstraat 11; Zuidzande,
19.00-21.00 uur, Zegveld
straat.5.
Woensdag 17 april: Oost
burg, 19.00-20.00 uur, bi
bliotheek; Waterlandkerkje,
19.30-21.00 uur, Boutens-
straat 19.
Donderdag 18 april: Schoon
dijke, 10.00-11.30 uur en
19.00-20.00 uur, Damstraat
24.
de Linde, Oostburg (A); 7. Lu-
cien Mussche, België (B); 8. Luc
laureijns, Eede (A); 9. Wilmar
Krijnen, Oostburg (B); 10. Ronny
Boeckhout, Eede (A).
Stand A-categorie: 1. Jean-
Piere Dhondt 55 punten, 2.
Ronny Versluys Zuidzande 52, 3.
Luc Laureijns 50, 4. Ronny
Boekhout 46, 5. Daniël Valcke,
Aardenburg 44 punten. B-cate-
gorië: 1. Guido Paridaen 58, 2.
Lucien Mussche en José Delheye
55, 4. Adrie Versluys, Oostburg
45, 5. Rini Cromheecke, Aarden
burg 44 punten.
Van onze correspondent
AARDENBURG - De Hon
denclub Aardenburg start
zaterdag 4 mei om 14.00 uur
met een nieuwe cursus ge
drag en gehoorzaamheid.
Deze dag wordt gebruikt om de
deelnemers wat theoretische
kennis bij te brengen. Daarna
volgen de trainingen op zondag
van 9.30 tot 10.00 uur en op
dinsdag van 19.00 tot 19.30 uur.
Iedereen met een hond van zes
maanden of ouder is welkom op
het terrein aan De Elderschans
te Aardenburg.
Zondag 21 april houdt HCA de
zogenoemde B- en C-testen. Dit
zijn wedstrijden voor leden uit
de B-, B2- en C-groep die op
deze manier kennis kunnen ma
ken met het wedstrijdelement
van de hondensport. De testen
beginnen om 10.00 uur en duren
tot ongeveer 16.30 uur.
Dinsdag 30 april is HCA 's mid
dags op de Markt aanwezig om
een demonstratie gedrag en ge
hoorzaamheid te geven.