it het eeuwige leven van Dik Trom
mm 'mm ami
Kunst versterkte Israels isolement
vandaag:
Gala Gré Brouwenstijn
nu definitief afgelast
de cultuur van
HDB8M
Filmsterren nemen extra
veiligheidsmaatregelen
180 auteurs voor ECI-prijs
Musical 442nd Street' in
VS-versie naar Den Haag
EXPOSITIES
erschillen
I opvoeding van het kind liet
'koud. ,,'t Is een bijzonder
Griet, - dat is ie", was
1 zijn onverschillige com-
jar.
C. JOH, KIEVIET
UIT HET LEVEN VAN
Vals
FRANK TIESING MAAKT TV-SERIE OVER ISRAËLISCHE KUNSTENAARS
Hoog niveau
Europa
Verderfelijk
Lief
Pietje Bell
Oorlog
VRIJDAG 25 JANUARI 1991
Jamie Lee Curtis formidabel in
film 'Blue Steel'
Jan Brokken volgde pioniers door
Afrikaanse oerwoud
De culturele agenda
Jan Raas
Wieler
ploeg-
leider
■5* Quellin II - 14, 16, 18, 20 en I
■22 u. Narrow margin.
Quellin III - 14,16,18,20 en
|22 u. Teenage mutant ninja turt-
lies.
■ji* Metro I - 14,16,18,20 en 22
|u. Home alone.
Metro II - 14, 16, 18, 20 en
122 u. Death warrant.
Sinjoor - 14.20, 16.40, 19 en
121.20 u. Flatliners.
Brabo - 14, 16, 18, 20 en 221
u. Child's play 2: Chucky.
Tijl - 14, 16,18, 20 en 22 u I
Short time.
Wapper - 14, 16.30, 19 en
I 21.30 u. Wild at heart.
Ambassades - 14, 16.30, 19
en 21.30 u. Ghost.
Ambassades Club 1 - 14,19
18,20 en 22 u. Nobody's perfectI
Ambassades Club 2 - 14,19
18,20 en 22 u. Rocky 5.
Ambassades Club 3 - 14 j
16.30,19 en 21.30 u. Presumed
innocent.
Ambassades Club 4-14
16.30,19 en 21.30 u. Revenge.
BRUGGE
Complex Zwart Huis
20 u. Ghost.
20 u. Pretty woman.
20 en 22.30 u. Flatliners.
22.30 u. The freshman.
22.30 u. The sheltering sky.
Memling
20 en 22.30 u. Death warrant.
Van Eyck
20 en 22.30 u. Memphis belle.
Zie Uitgids van zaterdag,
•sjtpai
Iraq 6 'neui UBA JOUS '8 'lUq 'A
'uiooqauuap -g 'sjfuq p(s 'f 'sjtiui
SOA UBA JUBJiCiz '2 'sjpiil 'I
se tv-film 'Vanishing act' met Mike
|s hun huwelijksreis in de Rocky
f spoorloos.
12,21.50 uur
laanse tv-film 'Mijn land of mijn l
;oppige Vietnam-veteraan. Met zijn
tig bestaan totdat de overheid het
etbasis te bouwen.
uur
irse kleurrijke Nederlanders te gast.
k over het opgaan van zijn partij in
;yn heeft een neef, die het buiten-
bert Heyn verzamelt erotisch kunst
naken'.
1982 waarin een moeder en een
nt Bernard worden geterroriseerd.
Lr Dirk Vellenga
liTrom was een vervelend ventje.
1 hij honderd jaar geleden werd geboren, riep de buur-
tar in haar onschuld: „Wel, wel, wat een driedubbeldikke
Ln is dat! Zo'n dikzak heb ik nog nooit gezien! 't Is zo-
ireen natuurwonder."
(eerste die het moest ontgel-
1 was de baker. De driedub-
Jfkke zuigeling zorgde ervoor
[zij haar soep morste en een
[tballetje in het verkeerde
kreeg. „Dirk Trom keek
^triomfantelijk aan. Van dht
(blik af aan vreesde de baker
p school verscheurde hij zijn
ten en zat hij de juf dwars
|al zo 'bleek en schraal' was.
1 wandelde zflfs in haar man-
lover het schoolplein en 'ver-
He zich kostelijk'. De hoed
klasgenoot Bruin Boon
e hij in de emmer, waaruit
Schoolkinderen mochten drin-
[let was geen wonder dat de
Igeheer Trom zich zo onaange-
I gedroeg. Zijn vader was
[oritair en bepaalde onder het
eenzijdig de naam van het
„Hij zal Dirk heten, dat
lie. Mijn broer die naar Ame-
la is gegaan, heet ook zo, dat
Lie, en daarom, zie je....hap!
pik Trom bezat een brutaal
dikheid en volgens de
[rijver was dat 'de schuld van
pmoeder, die hem altoos reus-
grote boterhammen liet
ten." Het beeld is duidelijk:
oder is zoon niet de baas en
iptzijn liefde via de maag.
Dik Trom
wordt hon
derd jaar.
Nostalgie
houdt zijn
populariteit
op peil.
FOTO DE STEM/
DICK DE BOER
5i t m&iïm msB&m
aliwunxuxs mmJOMMMKINM*
[zou je de zes boeken over Dik
die C. Johan Kieviet
zef tussen 1891 en 1930,
1 lezen. Maar vele genera
ls Nederlanders hebben dat ze-
r niet gedaan en dat kun je
aan de indrukwekkende cijfers
zien. Directeur Vrieling van uit
geverij Kluitman in Heerhugo-
waard zegt dat over de eerste ja
ren geen verkoopcijfers bekend
zijn, maar schat het aantal ver
kochte exemplaren nu op ander
half miljoen voor de zes boeken.
Het eerste deel, 'Uit het leven
van Dik Trom', is volgens hem
een miljoen keer over de toon
bank gegaan. Met die getallen
klopt Dik Trom 'Afke's tiental'
(650.000 exemplaren), maar ook
verkoopsuccessen als 'Erik' van
Godfried Bomans (900.000) en
'Ik, Jan Cremer' (750.000).
Kinderen én ouders maalden
niet om pedagogische of ethische
bezwaren, zij genoten van de ko
mische dwarsheid van 't 'bijzon
der kind'. Dik Trom staat nog
steeds in de top-tien van kinder
boeken en jaarlijks worden nog
zo'n 8.000 exemplaren verkocht.
Cornells Johan Kieviet maakte
het zijn lezers niet fnoeilijk. De
voorkeur moest wel uitgaan naar
Dik Trom, die zijn pesterijen
richtte op mensen die uiterst on
sympathiek waren.
Kieviet legde
omstandig uit hoe het zat met
Diks aartsvijand: „Bruin Boon
was dan ook geen aardige jon
gen, want vooreerst was hij niet
eerlijk, ten tweede sprak hij
nooit de waarheid, ten derde was
hij vals en ten vierde laf, howel
hij zich gaarne voor dappper uit-
iur
tijd besluiten zelf politie-agentje te
Irama met Carroll O'Connor als de
st Borgnine als zijn heethoofdige
an een reclamebureau komt met een
k te promoten. Interessante film uit
"I in de hoofdrol.
'E.N.G', een Canadese dramaserie,
iet scherm zal verschijnen. Via een
1 de kijkers reeds vertrouwd raken
ver Dan Watson en cameraman Jake
snelste ploeg van Channel 10, want
g) speelt zich af op de nieuwsredac-
ISoor Hans Rooseboom
BEL AVIV, het voornaam-
|ste doelwit van de Scud-ra-
■ketten van Saddam Hu-
|sayn, is niet alleen de
ffirootste stad van Israel, het
Is ook een monument van
Inoderne architectuur.
[Het lijkt volledig ongepast om
I» deze bange dagen, waarin
Pet voortbestaan van Israel
[weer eens op het spel staat, een
[verhaal aan te vangen over
[zoiets vredigs als moderne ar-
[chitectuur.
[Maar het feit dat de 'Witte
Istad' Tel Aviv 's werelds mooi-
ste voorbeeld van Bauhaus-ar-
chitectuur is, van twintigste-
Iteuwse puur Europese cultuur,
I -eeft wél alles te maken met
[Israels identiteit en zijn isole
ment als vreemde eend midden
J® de Arabische bijt.
[DeIsraëlische kunst en cultuur
nebben - meer dan in welk an-
der land ook - bijgedragen aan
ontwikkeling van het land,
[ffldus aan de versterking van
tegenstelling met de omrin-
Jende Arabische wgreld.
voor
|fet toeval wilde dat vlak
t uitbreken van de Golfoor-
5 een Nederlandse televisie-
Pbeg uit Israel terugkeerde
["et materiaal voor een serie
|1Jn zes programma's over Is-
I raelische kunst en kunste-
1 naars.
I htnmer voor de makers van de
[serie natuurlijk, want de be-
1 '^telling van de wereld gaat
1 momenteel wel naar iets an-
I ers uit dan naar Israëlische
1 kunst.
I Jkn van de makers van de se-
A® Frank'Tiesing, in het da-
I Seiijks leven directeur van cen-
I Jum voor beeldende kunst De
I rlrJert^ 'n ®reda. Tiesing is
I wk -e tv-productiemaat-
nappij Eurovitel aangezocht
de opnamen in Israel te
lm? De NCRV zou de serie
I ""zenden.
d'e serie nu uit te zenden
IT' wranë zijn. Oor-
IfL zou de serie half
I Ha IiUar' beginnen. We zijn on-
I m ades mariaal toch
lit?ar,_aan monteren, maar
lumf en wor<5t de hele zaak
Ito nooit. meer uitgezonden.
I raai Weet is de toestand in Is-
I a„i deze oorlog wel zo ver-
ord, dat onze film dan to-
Irakese Scud-raketten slaan toe in Tel Aviv, de stad die
ooit is gebouwd als architectonisch monument. - fotoap
taal niet meer interessant is".
De productiemaatschappij
Eurovitel kwam op het idee
voor deze serie. Al snel beland
den ze bij Frank Tiessing als
de aangewezen persoon om de
opnamen te maken. In septern1
ber begonnen de voorbereidin
gen.
Tiesing legt uit waarom uitge
rekend hij deze serie heeft ge
maakt. „Ik hou me al lang met
Israëlische kunst bezig. Twee
dingen zijn mij daarbij altijd
opgevallen. In de eerste plaats
speelt kunst een belangrijke
rol in Israel, en in tweede
plaats is die kunst van een heel
hoog niveau. In '77 ben ik er
geweest om te kijken of die
vermoedens klopten. Zo heb ik
contacten opgebouwd, vriend
schappen, documentatie. En
dat heeft later geleid tot expo
sities van Israëlische kunste
naars in De Beyerd. Van Ka-
dishman en Karavan, onder
andere".
De kwaliteit van de kunst in
Israel is dus opvallend hoog.
De verklaring daarvoor zoekt
Frank Tiesing in de ontstaans
geschiedenis van het land.
„De eerste Zionisten rond 1900
waren voornamelijk intellec
tuelen, wetenschappers en
kunstenaars. Die stichters van
Palestina namen hun Europese
achtergrond mee. Het waren
idealisten, ze wilden er een
kwaliteitsland van maken. Een
van de eerste dingen waar ze
aan dachten was het oprichten
van een universiteit en een
kunstakademie. Een stad als
Tel Aviv is in de jaren '20 en
'30 helemaal gebouwd volgens
de principes van het Bauhaus,
allemaal prachtige moderne
architectuur. Aan deze Witte
Stad is één aflevering van onze
serie gewijd"
Een tweede verklaring voor de
kwaliteit van de kunst in Israel
ziet Tiesing in de geïsoleerde
positie van het land. „Israël
ligt als westers georiënteerd
land volkomen geïsoleerd. Het
maakt geen onderdeel uit van
een Europees vatseland of van
een Amerikaans achterland. Is
raëlische kunstenaars die wil
len meetellen in Europa en
Amerika dienen heel goed te
zijn. Israel kent geen subsidie
beleid, geen opdrachtenbeleid,
dus je afzetgebied als kunste
naar ligt elders, ver weg. Je
moet dus wel van goeden huize
komen wil je in het buitenland
aan de bak komen".
Vanwege die broodnodige con
tacten met de verwante wes
terse cultuur hebben veel Is
raëlische kunstenaar een ate
lier in Parijs, New York of Am
sterdam, waar ze een paar
maanden per jaar werken.
„Maar ze snijden nooit hun
banden met Israel door", aldus
Frank Tiesing. „Deze relatief
kleine groep kunstenaars van
hoge kwaliteit heeft een
enorme gebondenheid aan en
betrokkenheid met Israel.
Kunst in Israel is absuluut niet
vrijblijvend, er bestaat geen
'kunst om de kunst', er is altijd
een relatie met het land, het
volk en de geschiedenis. Maar
ook met de actualiteit. Dus bij
voorbeeld met de Palestijnse
problematiek".
Het Israel van nu, met om
maar iets te noemen een Intifa-
dah op zijn nek, is iets wat de
kunstenaars zorgen baart.
„Het aanvankelijk idealisme
waarop de staat Israel is ge
grondvest, is grotendeels
zoek", zegt Frank Tiesing.
„Iemand als de architect Zvi
Hecker, aan wie één van de zes
afleveringen is gewijd, beziet
bijvoorbeeld de verloedering
van Tel Aviv met cynische
blik. De betonrot slaat er toe,
er is geen geld voor restaura
tie".
Momenteel wordt Tel Aviv dus
door heel wat verwoestender
krachten bedreigd. Mocht de
serie toch nog op het scherm
komen (en de NCRV heeft die
gedachte nog niet laten vallen)
dan zien we wellicht een beeld
van Israel zoals het hééft be
staan. Dan is het een histori
sche serie geworden.
gaf. Van alle deze ondeugden be
zat Dik er niet één."
Ook heel erg was de moeder
van Bruin Boon, de weduwe met
het kruidenierswinkeltje: ,,'t Was
een lelijk, grof mens, met een
grote mond, brutale ogen en een
dikke stompneus, die paars
blauw zagen van de vele brande-
wijntjes, welke zij in haar leven
al had geslikt." En om elke on
duidelijkheid' weg te nemen:
„Ieder fatsoenlijk mens schuwde
en meed haar."
Veldwachter Flipsen werd
door Dik en zijn vrienden Jan
Vos en Piet van Dril getreiterd,
maar hij verdiende het ook. „Hij
was dan ook lang geen gemakke
lijk heer. Kruipend voor zijn ho-
geren, was hij ruw tegen zijn
minderen."
De eerste tien jaar leek het er
niet op dat Dik Trom een van de
grootste Nederlandse kinderhel
den aller tijden zou worden. Aan
het eind van de vorige eeuw
moesten opvoeders en bibliothe
carissen nog even wennen aan de
recalcitrante hoofdpersoon.
„Niemand durfde het agn", ver
telde C.Johan Kieviet later.
„Men verklaarde mij ronduit
voor gek. 'Uit het leven van Dik
Trom' zou veel te verderfelijk op
de jeugd inwerken. Stel je ,voor,
een jongen, die maling neemt
met veldwachters en school
meesters! Neen, dat was te bar!"
Kieviet was onderwijzer en
wel degelijk vervuld van goede
bedoelingen. „Ik wilde een
nieuwe geest brengen in de kin
derliteratuur. Tot nu toe werden
iri de kinderliteratuur alle jon
gens en meisjes als heel brave
wezentjes voorgesteld, 'k Vind
echter dat, wil de jeugd iets lee-
ren uit de boeken, die men, haar
te leezen geeft, zij dan in de
hoofdpersonen moeten vinden
jongens en meisjes die werkelijk
bestaan kunnen."
'Een ondeugende, maar flinke
jongen', dat was de kern van
Diks karakter. Hij joeg de vrek
Mulder op een donkere avond de
stuipen op het lijf, omdat hij een
oude vrouw en haar zwaarzieke
man uit hun huisje wilde jagen.
Dik trok zich het lot aan van de
vrouw, die ten onrechte de heks
van de Achterweg werd ge
noemd.
Kluitman was in 1891 bereid het
boek uit te geven, maar tastte
niet al te diep in de kas van zijn
bedrijf. Uit zijn brief aan Kieviet
van 27 oktober 1893 blijkt dat er
toen heus wel reden was voor ge
reserveerdheid: „Voor 'Dik Trom
heb ik u als honorarium betaald
75. U vond dat toen weinig,
terwijl ik meende dat het wel be
taald was. Dit kan ik u tenmin
ste verzekeren, dat de kosten der
uitgaaf van 'Dik Trom' nog niet
gedekt zijn. 't Is evenwel een lief
boekje, dat ik vertrouw dat zijn
weg verder wel zal vinden."
Het duurde nog vijf jaar voor
de eerste druk was uitverkocht.
Met de tweede druk ging het iets
sneller. Kluitman had tekenaar
Johan Braakensiek ingeschakeld
voor illustraties. In de nieuwe
uitvoering, met Dik achterstevo
ren op de ezel van Bertels op de
omslag, trok het boek meer aan
dacht. Recensenten van jeugd
boeken ontdekten het opeens.
Nellie van Kol had in 1900,
negen jaar na de eerste verschij
ning, veel lof voor het boek van
Dik Trom, waarin 'lach en
scherts de hoofdtoon vormen,
van onvervalscht Noord-Hol-
landsch jongenslèven, van ge
zond realisme'. Positief waren
ook de collega's Nienke van
Hichtum, (van 'Afke's tiental'),
Jan Ligthart'(van 'Ot en Sien')
en Theo Thijssen (van 'Kees de
jongen'). Vanaf de derde druk
werd Dik Trom een bijzonder
boek (en dat werd 'tl
MÈÊÈÈÊÊM
LOS ANGELES (AP) - De
Golfoorlog laat Hollywood niet
onberoerd. Veel filmsterren
hebben extra veiligheidsmaat
regelen genomen om zich te be
schermen tegen aanslagen door
terroristen of door de oorlog
ernstig verwarde fans.
De actrice Sally Field heeft be
kendgemaakt dat zij een lijf
wacht in dienst heeft genomen.
Zij vertelde dreigbrieven te
hebben ontvangen naar aanlei
ding van haar rol in 'Niet zon
der mijn dochter'. De film is
gebaseerd op het waar ge
beurde verhaal van de de Ame
rikaanse Betty Mehmoody, die
in 1984 met haar dochter Mah-
tob wist te ontsnappen uit
Iran, waar zij door de vader
van het meisje werd vastgehou
den.
VIANEN (ANP) - Voor de ECI-
prijs 1991, een tweejaarlijkse es
say-prijs, hebben zich 180
auteurs uit België en Nederland
aangemeld. De sluitingsdatum
was 15 januari. Ook dit keer is
het totale prijzengeld 105.000
gulden. Dit heeft de boekenclub
ECI, die de prijs ter beschikking
stelt, bekendgemaakt.
Het onderwerp waarvoor dit jaar
een essay of wetenschappelijke
verhandeling moest worden ge
schreven luidde 'De lezer tussen
woord en beeld'. De eerste prijs
bedraagt 45.000 gulden.
De jury bestaat opnieuw uit
J.P.A. Gruijters (voorzitter), M.
van Paemel, prof. dr. H. van den
Bergh, R. Kousbroek en prof. dr.
G.A. Kohnstamm. De bekend
making van de prijswinnaars en
de uitreiking zijn op 5 november
in de Koninklijke Schouwburg
in Den Haag.
DEN HAAG (ANP) - De diverse
malen met een Tony Award be
kroonde musical '42nd Street'
komt, na acht jaar op Broadway
te hebben gestaan, naar Den
Haag, mét de complete Ameri
kaanse cast.
De show, gebaseerd op de gelijk
namige film-musical uit de jaren
dertig, was al in Wenen te zien
en in Parijs. In Nederland wordt
hij alleen in Den Haag opge
voerd, van 23 tot en met 28 ja
nuari in het Congresgebouw en
van 5 tot en met 13 februari in
het Danstheater.
De producent van de huidige
versie is de bekende David Mer
rick. De hoofdrollen worden ver
vuld door Elizabeth Allen, Mi
chael Dantuono en Cathy Wyd-
nér. De laatste speelt Peggy Sa
wyer, het plattelandsmeisje dat
een beroemde musical-ster wil
worden.
AMSTERDAM (ANP) - Het gala
ter gelegenheid van de 75e ver
jaardag van de sopraan Gré
Brouwenstijn, dat aanvankelijk
op 30 septeihber vorig jaar
plaats zou hebben -in de Amster
damse Stadsschouwburg, gaat
definitief niet door. Dit is mee
gedeeld door de Stichting Gré
Brouwenstijn 75 jaar.
De belangstelling voor het ope
raconcert bleek na de aankondi
ging zo groot dat werd besloten
het te verplaatsen naar het Con
certgebouw. Als datum was 18
mei geprikt. De stichting is er
echter niet in geslaagd vol
doende financiële middelen voor
een verantwoorde exploitatie te
vinden.
C. Johan Kieviet begon vrolijk
aan 'Dik Trom en zijn dorpsge
noten'. Dik Trom nam op zijn
succestocht door de Nederlandse
kinderkamers niet alleen zijn
magere zoon Jan mee, maar ook
de Rotterdamse belhamel Pietje
Bell, het in 1914 geboren gees
teskind van Chris van Abkoude,
dat in zijn vlegelachtigheid nog
verder ging dan Dik Trom. Er
waren critici die de vervolgdelen
van Dik Trom en de zes Pietje
Bell-boeken in één adem noem
den en zich ergerden aan de
'ploertigheid' en 'ruwe grappen'
van deze twee kinderhelden. Al
dat kattekwaad, dat was toch te
veel van het slechte. Het gejuich
van de critici verstomde.
Ondertussen werden de eerste
symptomen zichtbaar van een
dorpen-oorlog in Noord-Hol
land. Waar was Dik Trom eigen
lijk geboren? Waar had Kieviet
de timmerwerkplaats van de
oude Trom, het raadhuis en het
marktplêin gesitueerd?
Door sommige mensen werd
gedacht aan de vlek Etersheim
aan de IJsselmeerdijk in de
buurt van Hoorn. Daar stond het
huisje waar Kieviet als 32-jarige
onderwijzer zijn hoofdpersonen
creëerde en ook de school (met
één lokaal), waar de kinderen re
gelmatig konden' genieten van de
verhalen die de meester met de
hand had genoteerd.
In Midden-Beemster dacht
men er anders over. Daar was
een marktplein en daar was een
paaltje, dat heel goed het paaltje
zou kunnen zijn waarop Dik
Trom doodkalm zat en vriende
lijk tegen een furieuze vrouw
Boon zei: „Wil u liever ook gaan
zitten? Geneer u niet!" In Mid
den-Beemster zouden de mensen
wonen die model hadden gestaan
voor voor Jan Trom, de moeder
van Bruin Boon en vele anderen.
De objectieve onderzoeker
moest constateren dat de band
met Midden-Beemster1 louter te
maken heeft met de tekeningen
in het boek. Johan Braakensiek
woonde er en illustreerde vanuit
zijn eigen waarnemingen.
VERVOLG VOLGENDE PAGINA
Wat is uw favoriete boek?
'Papilion' en 'Het Verdriet van België'.
Welke film heeft op u de meeste indruk gemaakt?
Voor de ontspanning kijk ik wel eens naar klassiekers als
Fernandel en Louis de Funès.
Wat is de laatste tentoonstelling die u heeft bezocht?
Vorig voorjaar in Aalst in België heb ik in de catacomben
van het stadhuis een tentoonstelling bezocht van jonge
kunstenaars. Voornamelijk smeedwerk en glas.'
Welk plaat of cd zou u op de radio willen laten draaien voor
uzelf?
'Vlaanderenland, mijn vlakke land' van Jacques Brei.
Wat hangt er bij u thuis op het mooiste plekje aan de muur?
De drie Raasjes, de drie zonen. Drie foto's onder elkaar.
Wat was uw laatste cultureel avondje uit?
Ik aarzel tussen Freek de Jonge in het theater in Middel
burg en het toneelstuk Jeanne d'Arc met Piet Romer en
Josine van Dalsum in het Zuidlandtheater ïn Terneuzen.
Voor welk televisieprogramma blijft u thuis?
Sportuitzendingen, zoals een mooie voetbalwedstrijd, zou
ik niet graag willen missen.
Door welke artiest, kunstenaar of acteur zou u het liefst
voor een diner met kaarslicht worden uitgenodigd?
Dat moet een gezellige vrouw zijn om een paar uur mee
aan tafel te zitten. Margriet Hermans van de BRT vind ik
een heel gezellige vrouw.
Wie zou er volgens u beslist nóóit minister van WVC moeten
worden?
Paul de Leeuw, vanwege dat voorval in Hulst. Die komt
zijn afspraken niet na.
Wat zouden mensen volgens u per se moeten zien, lezen of
horen?
Mensen dig nooit in Zeeland geweest zijn, moeten zeker
Zeeland eens bezoeken. Je moet Elsevier kopen om de
stukken van mijn goede vriend Hugo Camps te lezen.