•sakss William shatner is zeer te spreken over succesvolle serie
ropenmuseum pakt uit met verzameling van 125 jaar
V f-
and geen Slenteren langs schedels en duimpiano's
ider BNG
\PPORT
ITEN
Rijksmuseum toont 350
19e eeuwse schilderijen
Cursus kunstgeschiedenis
Rushdie: mij vermoorden
is misdrijf tegen God
DINSDAG 8 JANUARI 1991
ikse buit bij
braak in Goes
otsing in Draaibrug L 1 A
K NIEUWS
Jostburg
Westdorpe
Leerzaam
Moeder en kind
POUCt UI
Dansavond opent
carnaval Uulegat
Draakjes
Recycling
Recordaantal
bezoekers voor
Anne Frank Huis
Figurentheater
Triangel krijgt
Duitse prijs
'Rode draad
Nationale Ballet op tournee in 1991
DE STEM
T2Z
)ES - In de nacht van zater-
g op zondag werd ingebro.
n bij Paauwe's woning^.
:hting aan de Zuidvlietstraat
Goes. Uit het pand werd
or circa 30.000 gulden aa„:
kbedden, salontafels en
li® Rescue 911 redt levens
ig op de kruising Draaiburg.
weg-rijksweg 58 aangereden
ior een personenauto be-
uurd door M. J. uit Sluis. Bijl
it ongeval bleef het bij mate-
éle schade.
nder toezicht van de vrijwil-!
ge brandweer.
1ECUMENE - Tijdens de inJ
jrnationale bidweek voor een-
ieid onder de christenen, van
tot 25 januari, houdt de
laad van Kerken een gebeds-
iienst in de rk parochiekerk op
londerdag 24 januari om 19.00
lur. Het kinderkoor van de
iint-Bavoschool verleent me
iewerking.
DARTS - Dartvereniging De:
ravin hield een dartwedstrijq
n het gelijknamige café, waar-i
an 20 personen deelnamen. Del
ütslag was als volgt: heren win-!
naarsronde: 1. Jean-Pierre vanj
ïoutven (Zwijndrecht), 2. Attillal
3ardon (Terneuzen), gedeelde
derde plaats Willem Lievensl
Westdorpe) en Patrick Broekhovel
.Hoek). Verliezersronde: 1. Kees de
Jonge (Hoek), 2. Ludo van den|
3roek (Zwijndrecht), gedeelde!
derde plaats voor Johan Moesj
Terneuzen) en Jacco de Leijser]
Terneuzen). De hoogste uitworj
was 106 punten voor Jacco di
Leijser.
MUZIEKAVOND - Zaterdag
12 januari herleven de jaren
zestig in café De Gravin met
gouwe-ouwe muziek, aan elk
aar gepraat door DJ Henny. De
aanvang is om 21.00 uur en de
toegang is gratis.
Itermijnmarkt: In Bintje 50mm
-t april'91 tegen een prijs van /36.9C
goed prijshoudend. In Bintje 50mr
vering mei'91 tegen een prijs va
ig was goed prijshoudend. In Bintje|
leid voor levering jun'91 tegen ef
lm.
yjrSimone Lensink
heze show heeft al
Qstens veertig levens
_;ed. De kijkers zien
koe mensen in geval van
jood een ander kunnen
[elpen en steken daar
kt van op.
Ie hebben stapels brieven
kregen van Amerikanen
te hun leven aan het pro-
bamma hebben te danken
t ik ben ervan overtuigd
at dat er in werkelijkheid
jog veel meer zijn. Dat is
[oor mij reden genoeg om
'Rescue 911' door te
tan".
filliam Shatner presenteerde
iele jaren geleden voor de
lerikaanse omroep CBS een
:umentaire over de mensen
het alarmnummer 911
iaien en de 'redders' die ver-
gens in actie komen. Dat pro-
werd zo goed bekeken
hoog gewaardeerd dat de om-
;p besloot een serie over dit
iderwerp te maken. Shatner,
to bekend als 'Captain Kirk'
|t de science-fiction serie 'Star
:k', werd opnieuw voor de
sentatie benaderd en hij ver-
It die rol nog steeds.
Het programma is inmiddels
it tientallen prijzen onder
leiden, is in maar liefst dertig
ien op televisie te zien en
irdt ook door vertegenwoordi-
van hulporganisaties en
irlichtingsorganen hoog ge
lardeerd. Shatner: „We krijgen
ik steeds meer medewerking
de alarmcentrales zelf. De
:en achter 911 waren tot
irkort eigenlijk miskende hel-
Nu worden ze door het pu-
op handen gedragen en
door willen ze vaker ook
hun verhalen kwijt".
De redactie van het programma
wordt in de meeste gevallen door
werknemers van 911 getipt over
'spannende' verhalen. Als zij
daar vervolgens brood in zien,
worden eerst de televisierechten
vastgelegd voordat met de re
constructie van het verhaal kan
worden begonnen.
Shatner: „Er zijn hier dage
lijks 65 mensen met het pro
gramma bezig en als we op loca
tie filmen worden er ook nog
eens freelancers ingehuurd. Die
65 medewerkers speuren naar
beeldmateriaal dat eventueel
van de ongevallen is gemaakt,
controleren alle details van een
verhaal, zoeken mensen op die
met een bepaalde zaak te maken
hebben gehad, voeren gesprek
ken met de slachtoffers, zorgen
voor de daadwerkelijke verfil
ming en noem het allemaal maar
op. De montage is de enige stap
in het produktieproces die niet
in eigen huis wordt gezet. We
werken gemiddeld aan zestig
verhalen tegelijk, omdat er altijd
wel onderwerpen afvallen en
omdat we er altijd een paar in
voorraad moeten hebben".
De afweging of een verhaal ge
schikt is voor het prgramma
wordt vooral gemaakt aan de
hand van de dramatische aspec
ten. Shatner:
„Het verhaal moet dramatisch
en in een bepaald opzicht ook
leerzaam zijn. Een aspect dat
vaak naar voren komt, maar
waar wij niet speciaal aandacht
aan besteden, is dat er mensen
zijn die zonder daarbij na te
denken zichzelf voor anderen
opofferen. Ze riskeren hun eigen
leven om dat van een ander te
redden. Dat is een mooie kant
van de menselijke natuur, die op
televisie maar heel weinig aan
dacht krijgt, en ik denk .dat daar
de kracht van het programma
ook voor een groot deel in ligt. In
het journaal of in documentaires
wordt meestal juist aandacht be
steed aan de slechte kanten van
de mens".
Opvallend aan de Ameri
kaanse kijkcijfers is dat 'Rescue
911' door veel kinderen wordt
bekeken en zij het programma
ook hoog waarderen.
Shatner. „Onlangs heb ik in
Boston een school bezocht en
daar in de gymzaal gepraat met
honderd kinderen van een jaar
of negen. Toen ik vroeg wie het
programma nog nooit had ge
zien, stak één jongetje zijn hand
op. Dat is voor mij een heel be
langrijk gegeven, want ook zij
leren door naar dit programma
te kijken wat ze in noodsituaties
moeten doen. Voor deze kinde
ren ben ik de belichaming van
het programma en dat vind ik
een hele eer. Ik heb ze iets inte
ressants te melden en ben dus
blij met de populariteit die ik
aan dit programma te danken
heb".
De presentator heeft in het ver
leden zelf enkele keren 911 ge
beld. „Een paar maanden gele
den reed ik hier in Los Angeles
over de snelweg. Het regende en
er stond een auto op de vlucht
strook. Toen ik daar voorbij reed
zag ik dat er een moeder achter
het stuur zat met een heel klein
babytje. Ze was helemaal in pa
niek. Er kwam rook onder haar
motorkap vandaan, maar ze kon
de wagen niet uit omdat het zo
regende. Ik ben ook de vlucht
strook op gereden en heb via
mijn autotelefoon het alarm
nummer gebeld. Toen ik mijn
naam noemde dacht de telefo
niste even dat het een grap was,
maar ik kon haar gelukkig toch
overtuigen".
„In Philadelphia heb ik 911
een keer gebeld omdat ik, ook
weer in de auto, zag dat een man
iemand met een mes bedreigde.
Ik durfde niet direct te stoppen,
dus ben ik een paar straten ver
derop gaan bellen. Vervolgens
ben ik snel naar die plek terug
gereden, maar toen ik daar aan
kwam was de politie er al. Zij
waren blijkbaar in de buurt en
waren via de mobilofoon ge
waarschuwd, want dit speelde
zich allemaal binnen een halve
minuut af. Het publiek heeft
vaak kritiek op het feit dat het
zo lang duurt voordat hulp ter
plaatse is, maar ik heb daar ge
lukkig hele andere ervaringen
mee. In dit soort situaties zijn
minuten, zelfs seconden, kost
baar. Dat weet iedereen".
Er zijn ook verhalen die nooit in
het programma te zien zullen
zijn. Shatner: „Een ongeluk
waarbij de reddingsploegen hun
leven riskeren voor een dronken
automobilist zal nooit in 'Rescue
911' te zien zijn. Dan besteden
we liever aandacht aan een red
dingsoperatie voor een moeder
en haar kind. Een voorwaarde is
in ieder geval dat de slachtoffers
aan de uitzending willen mee
werken. Het interview met hen is
een heel belangrijk onderdeel
van de formule. Het komt overi
gens maar zelden voor dat zij dat
niet willen. In de meeste gevallen
zien zij het programma als een
kans om hun 'redders' te bedan
ken".
'Rescue 911' is de tweede zeer
succesvolle televiesieserie waarin
Shatner een belangrijke rol
speelt. Na 'Star Trek' vertolkte
hij rollen in diverse produkties,
maar die waren geen van allen
echt populair. Shatner: „Door
mijn ervaring in de televisiewe
reld weet ik dat je een succes als
dit moet koesteren. 'Hits' zijn
zeldzaam en ik voel me dan ook
zeer bevoorrecht om het gezicht
van dit programma te zijn, on
danks dat mijn rol eigenlijk
maar klein is'VRescue 911' is
elke woensdagavond op RTL4 te
zien.
William Shatner: „Door mijn ervaring in de televisiewereld
weet ik dat je een succes als dit moet koesteren". - fotortu
iank voor Nederlandsche Ge
niet in het aandelenkapita:
ivincies had uitgenodigd I
ie Zeeland nog geen aandeel-
eve van de lagere overheden,
deeld.
Het doel van de emissie w
niet het aantrekken van nieui
eigen vermogen, maar de wet
van de BNG de nog ontbreken»
gemeenten en provincies als me
de-eigenaar te betrekken bij
ontwikkeling van de bank. N<
afsluiting van de emissie besta»
het aandelenkapitaal van
BNG uit 407 miljoen aan a
delen A, waarvan geplaatst
volgestort 255 miljoen, en
miljoen aan aandelen B waar»
25 procent verplicht is gestort-
Van onze correspondent
AARDENBURG - Het carna
val in Aardenburg wow
vrijdag 11 en zaterdag 12 F
nuari ingezet met de iaar
lijkse dansavond en
Schuurbal. Tijdens
Schuurbal wordt gestredf
om de eer van de carnavals
hit 1991 van 't Uulegat.
Vrijdagavond 11 januari sta
het carnavalsfeest eigenlijk
met de jaarlijkse dansavoi
Deze begint om 20.00 uur en b®
zikale medewerking verlenen a
Blaosuuln en de Shoestringba"
Op die avond wordt Prins
naval 1991 bekendgemaakt
Voor de jeugd wordt zati
middag 12 januari vanaf
uur een Dolledwazejeugdp1!
senschuurmiddag gehouden,
jeugd kiest dan de jeugd]?®®
en prinses. Zaterdagavond is0
het Schuurbal voor alle cal»
valsvierders uit West-Zeeu'
Vlaanderen. Dat alles v"1
plaats in de grote loods aan
Paardenmarkt te Aardenburg
de toegang is gratis.
wereldreis. Een droom?
i'ie wat van de wereld wil
in, hoeft eigenlijk heie
tal niet zo ver op pad te
Want ook de bezoe-
an het Tropenmu-
in Amsterdam voelt
iheen wereldreiziger,
fet museum is al heel wat
irtjes bezig met verza
den: ruim 125 jaar. De
jllectie is inmiddels uit-
soeidtot 125.000 objec-
In de expositie Het
openmuseum pakt uit
(ft het museum met zon
'eeduizend voorwerpen
a indruk van wat het in
jdie tijd bij elkaar ver
gheeft. De expositie
rkeert ook het 80-jarig
staan van het Koloniale
tituut voor de Tropen.
°r Irene Verhiel
lepel van gelakt hout en
'Pperdop, uit Palembang
Zuid-Sumatra. Dat voor-
■P uit de verzameling
van Frederik Willem
Eeden in 1864 num-
1. Voor de enorme col-
de van het Tropenmuseum
'riim 125 jaar verder, zijn
ler dan 125.000 van die
""aartjes nodig.
"ST"
y&l
~<ssr
Een gedeelte van de tentoonstelling in het Tropenmuseum.
Museum in Haarlem zijn deuren.
Nederland had daarmee de pri
meur: het eerste koloniale mu
seum ter wereld.
^Positie Het Tropenmuseum
'vit toont in zon 2000 voor
pen de geschiedenis van 125
verzamelen. Die geschiede-
"egint bij Van Eeden, de va-
van de beroemde schrijver
De kleine Johannes en Van
™ele meren des doods. Hij
111 1864 als secretaris van
"(schappij ter Bevordering
Nijverheid de opdracht een
Taling aan te leggen.
,n Eeden dacht daarbij aan
collectie van grondstoffen,
^voortbrengselen en volks-
Nederlandsche over-
e bezittingen en koloniën.
"tijk diende de zolder-
r van zijn woonhuis in
e® als opslagplaats, maar
™®te werd al gauw te klein.
opende het Koloniaal
13.3
- i
.wsc
Dit museum was vooral een pro-
duktenmuseum: centraal stond
de vraag hoe en waarvan pro-
dukten gemaakt zijn. De kolo
niale rijkdommen bedekten elke
centimeter van dit museum an
nex pakhuis. De expositie toont
dan ook tabak, suiker, thee, ca
cao, rubber, riet, bamboe, hout
soorten, schelpen en alles wat
daarvan gemaakt werd. Van
mattekloppers, wapens en vaar
tuigen tot aan muziekinstrumen
ten en een houtboekerij.
De meeste van die produkten
waren giften, waarmee het mu
seum werd overstelpt. Uit het
enorme aanbod werden school-
verzamelingen samengesteld,
waar veel vraag naar was. Zon
collectie met doosjes drakebloed,
eetbare aarde, aloë en wat schor
pioenen, gekkos, vogelspinnen of
vliegende draakjes was ook niet
te versmaden.
In 1910 werd de Vereniging Ko
ninklijk Koloniaal Instituut in
het leven geroepen, die oude ze
den, gewoonten en het maat
schappelijk peil van de bevol
king in de koloniën wilde illu
streren. De aandacht voor de
volkenkunde nam toe. Men
bracht niet langer afzonderlijke
ambachtelijke tradities in beeld,
maar nam geografische gebieden
van heel de Indische archipel tot
onderwerp.
Op de expositie duiken tal van
schedels op. Een extreem voor
beeld van deze interesse is het
Indiaantje op sterk water. Dat is
een uit Suriname afkomstige
foetus die in de negentiende
eeuw in Nederland is geprepa
reerd. Compleet met sandalen,
rieten rokje en indianentooi. Zon
voorwerp zegt meer over de ver-
zamelaar dan over de cultuur
waaruit het vandaan komt.
De ruimte in Haarlem bleek
eigenlijk al vanaf het begin te
krap. In 1926 verhuisde het kolo
niale instituut naar het monu
mentale pand aan de Maurits-
kade in Amsterdam. Artis
schonk het museum een volken
kundige collectie, die voorwer
pen uit alle delen van de wereld
bevatte: uit de Nederlandse ko
loniën, maar ook uit China, Ja
pan, Korea, de Pacific en Zwart-
Afrika.
De oorlog bracht tal van ver
anderingen in de koloniale ver
houdingen. De naam van het ko
loniale instituut werd eerst ver
vangen door Indisch Instituut en
vanaf 1950, na de onafhanke-
lijlkheid van Indonesië, heette
het Tropenmuseum.
Het Tropenmuseum, dat alleen
spullen uit de Nederlandse kolo
niën bezat, moest nu de aan
dacht naar de hele tropen verleg-
gen. Een moeilijke start, maar de
collectie groeide toch gestaag.
Situaties uit het dagelijkse leven
in de tropen werden vaak afge
beeld in tafereeltjes, waarvan er
ook enkele op de expositie te
zien zijn, zoals een manden-
vlechter of straatventer. Deze
wijze van exposeren was in die
tijd uniek.
In de zestiger jaren was verza
melen in het veld de norm. Mu
seumwerknemers zochten vooral
naar voorwerpen van lokale ma
kelij, gebruikte kledingstukken
en sieraden, de inventaris van
een kleine winkel, zelfgemaakt
speelgoed of de spullen van een
schoenpoetser. Ook werd in de
loop van de zestiger jaren het ac
cent gelegd op de problematiek
van de Derde Wereld.
Exposities kregen themas als
werkloosheid, lepra of krotten
wijken. De aangesleepte voor-
AMSTERDAM (ANP) - Het Rijksmuseum in Am
sterdam toont vanaf 15 maart 350 schilderijen uit
eigen bezit van 19de eeuwse kunstenaars.
In totaal bezit het museum 800 schilderijen uit deze pe
riode, inclusief die van de buitenlandse scholen. Daarvan
kan slechts een klein deel -180 werken - permanent wor
den geëxposeerd, wegens gebrek aan een geschikte ruim
te.
De collectie werd opgebouwd door aankopen, legaten
en schenkingen en bestaat uit werken uit de gehele 19de
eeuw, vanaf Wybrand Hendriks en Wouter van Troost
wijk tot en met schilders van de Haagse school, Isaac Is-
raëls en Breitner. De periode van de Romantiek is verte
genwoordigd met werken van Koekkoek, Schelfhout en
Cornelis Springer.
Met het tonen van een deel van het rijke bezit aan 19de
eeuwse schilderkunst wil het Rijksmuseum de noodzaak
onderstrepen om de zuidvleugel, waarin een deel van de
collectie is gehuisvest, ingrijpend te renoveren. Op het
moment is het exposeren van meer schilderijen daar niet
verantwoord wegens het ontbreken van een goed systeem
van klimaatbeheersing. In de winter is het er te droog, in
de zomer te warm en te vochtig.
Tussen vandaag en 15 maart gaat de zuidvleugel, de
zogenaamde Drucker-uitbouw, dicht in verband met de
herinrichtingswerkzaamheden voor de grote overzichts
expositie.
BREDA - De kunsthistorica drs. Marie-José van Bekhoven
start op 18 januari in hotel Mastbosch in Breda een cursus
kunstgeschiedenis
De cursus behandelt in zes lessen de belangrijkste stromingen in de
periode van 1870 tot 1914, de tijd dus die onmiddellijk voorafgaat
aan de moderne kunst.
Aan bod komen impressionisme, symbolisme, art nouveau (Jugend
stil), expressionisme, kubisme en futurisme. Aan de hand van vele
dia's van kunstwerken wordt uitgelegd hoe in veertig jaar tijd
eeuwenoude tradities werden losgelaten en hoe de basis werd gelegd
voor de hedendaagse kunst. Na afloop ontvangt men een schriftelijke
samenvatting.
De lessen zijn steeds op vrijdagavond van 19 tot 21 uur. Voor inlich
tingen en aanmelding: Stima kunstbemiddeling in Breda.
AMSTERDAM (ANP) - Het
Anne Frank Huis in Amster
dam heeft het afgelopen jaar
647.746 (in 1989: 606.092) be
langstellenden getrokken.
Dat is het grootste aantal
sinds het huis als museum is
opengesteld, nu dertig jaar
geleden.
Wat de nationaliteiten betreft
blijft het aantal Italiaanse be
zoekers groeien. Deze toename
zette een paar jaar geleden in.
Het succes van de in Italië rond
reizende expositie 'De Wereld
van Anne Frank' speelt hierin
mogelijk een rol, aldus de stich
ting.
Volgens het museum waren de
veranderingen in Midden- en
Oost-Europa ook merkbaar.
Vooral in groepsverband kwa
men in 1990 de eerste bezoekers
uit de Sovjetunie, Tsjechoslowa-
kije en de voormalige DDR.
Ongeveer een kwart van het
publiek kwam uit Nederland.
AMSTERDAM (ANP) - De
poppentheatergroep Figuren-
theater Triangel uit Meppel
krijgt de 'Knurrhahn' van de
stad Wilhelmshaven in Duits
land. Aan deze kleinkunst-
prijs is een bedrag van ruim
5600 gulden verbonden en
een bronzen plastiek van een
knorhaan (vissoort).
De prijs wordt donderdag
overhandigd aan Henk Boerwin
kel, die sinds 25 jaar samen met
zijn vrouw Ans, het Figurenthea
ter Triangel vormt.
De jury zegt over Triangel dat
het buitengewoon, professioneel
en richtinggevend poppentheater
maakt, voorstellingen presen
teert die alle maatstaven te bo
ven gaan, zonder woorden en
toch veelzeggend.
De knorhaan gaat voor het
eerst naar een Nederlandse thea
termaker.
werpen moesten nu vooral maat
schappelijk functioneel zijn.
Veelal waren het recyclingvoor-
werpen uit de cultuur van de ar
moede. Zo staan er op de exposi
tie een koffertje van platgeslagen
blueband boterblikken uit Ke
nia, een rasp gemaakt van een
koekblik en een olielampje... van
een omgekeerde kapotte gloei
lamp
In de jaren negentig wil het
museum meer aandacht besteden
aan het culturele, de veranderin
gen daarin en de wederzijdse be
ïnvloeding van culturen. Op de
expositie is al een voorbeeld van
die verandering te zien: Krishna,
een verschijning van de god
Vishnu uit het Hindoestaanse ge
loof, is de held in een stripver
haal.
Door de helder opgezette exposi
tie loopt een rode draad, waar
mee het musea zich altijd heeft
onderscheiden van andere vol
kenkundige musea: de aandacht
voor het alledaagse en eigen
tijdse in de vreemde culturen.
Zes vitrines vormen de hoofd
moot van de expositie: tegen de
achtergrond van een enorme
zwart-wit foto liggen tal van
vorwerpen uitgestald. Langs de
randen van de tentoonstellings
ruimte staan meterslange stel-
lingkasten, die een indruk geven
van wat er in de depots van het
museum nog allemaal te ontdek
ken valt.
Van al die voorwerpen duizelt
het de bezoeker wel even. Maar
wie langs opiumpijpen en naai
dozen in neushoornpoten uit Ne-
derlands-Indië, siervoorwerpen
van kruidnagels uit de Moluk-
ken, een strijdmuts van mierene
terschubben uit Kalimantan, een
meterslang dansmasker uit Mali,
duimpianos uit Zambia, aarde
werken grafvondsten uit Peru,
een enorme Boeddha uit Thai
land, heiligenbeelden van de Fi
lippijnen, een altaartje uit Tibet,
Shivabeelden uit India, beelden
uit Nieuw-Guinea komt, heeft
wel het gevoel dat hij een we
reldreis heeft gemaakt.
De expositie in het Tropenmu
seum in Amsterdam is nog te be
zichtigen tot en met 11 augustus.
Openingstijden: op werkdagen
van 10.00 tot 17.00 en in het
weekend van 12.00 tot 17.00.
LONDEN (AP) - De schrijver Salman Rushdie heeft zondag
in telefoongesprekken met een radiostation tegen mede-mos
lims gezegd dat zij een misdrijf tegen God plegen indien zij
proberen hem van het leven te beroven.
Rushdie wees er opbellers naar en dat hij geen paperback-editie
het radiostation op dat, in het
geval hij wordt vermoord, niet
zijn onsterfelijke ziel in gevaar
is, maar die van zijn moorde
naar.
Rushdie werd bijna twee jaar
geleden door de toenmalige
Iraanse geestelijk leider ayatol
lah Ruhollah Khomeini ter dood
veroordeeld, omdat hij in zijn ro
man de Duivelsverzen de islam
zou hebben belasterd. Sindsdien
wordt hij zwaar bewaakt en ver
toont hij zich niet meer in het
openbaar.
Rushdie was rechtstreeks ver
bonden met het in Londen ge
vestigde station Sunrise Radio,
dat een verbinding had met het
zusterstation Bradford City Ra
dio in Bradford, noord-Enge-
land. Het laatste station zegt
60.000 moslim-luisteraars te
hebben. Beide stations zeggen
uit te zenden voor een potentieel
gehoor van bijna een miljoen
moslims.
De twee uur durende uitzen
ding was een nieuwe poging van
Rushdie het over hem uitgespro
ken doodvonnis ingetrokken te
krijgen. De schrijver, die eerder
zei niet godsdienstig te zijn,
maakte op 24 december bekend
dat hij tot de islam was bekeerd
van zijn roman zou toestaan.
„Iedereen die probeert mij aan
te vallen, dient er zich bewust
van te zijn dat na de bekering tot
de islam de situatie is veranderd
en hij dient te begrijpen dat,
voor een moslim een poging tot
een gewelddaad tegen een an
dere moslim in de ogen van God
een misdrijf is", aldus Rushdie.
Rushdie toonde zich verheugd
over een opinieonderzoek van
Bradford City Radio, met als uit
komst dat 90 procent van de op
bellers meende dat hij dient te
worden vergeven.
Ongeveer 500 betogers buiten
de Britse ambassade in de
Iraanse hoofdstad Teheran rie
pen zondag op tot de executie
van Rushdie en de onmiddellijke
vrijlating door de Britse autori
teiten van de Iraanse student
Mehrdad Kobaki, die eind 1989
een poging ondernam een boek
winkel die de Duivelsverzen ver
kocht, op te blazen.
Kobaki werd gisteren voor een
rechter in Londen geleid. Zijn
zaak is door Iraanse radicalen
aangegrepen om pogingen van
de Iraanse president Rafsanjani,
de betrekkingen met het Westen
te verbeteren, te ondermijnen.
AMSTERDAM (ANP) - Het Nationale Ballet gaat dit jaar drie
keer op toumee. In april reist het dansgezelschap naar Duits
land en Luxemburg.
Op 23 en 24 april treden de dansers op in Frankfurt, op 26 en 27 april
in Kassei en op 29 en 30 april in Luxemburg. Het programma ver
meldt werken van Balanchine, Toer van Schayk, Rudi van Dantzig
en Hans van Manen. Het Nationale Ballet maakte dit donderdag be
kend.
In mei volgt een tweede tournee: naar Italië. Op 4, 5 en 6 mei
wordt opgetreden in het Teatro Petruzzelli in Bari. Daar wordt een
programma met uitsluitend werken van Hans van Manen gepresen
teerd.
Tenslotte is Het Nationale Ballet van 9 tot en met 13 juli te gast in
het Colosseum in Londen. Daar geeft het gezelschap zes voorstellin
gen van Romeo en Julia van choreograaf Rudi van Dantzig.