•sakss William shatner is zeer te spreken over succesvolle serie ropenmuseum pakt uit met verzameling van 125 jaar V f- and geen Slenteren langs schedels en duimpiano's ider BNG \PPORT ITEN Rijksmuseum toont 350 19e eeuwse schilderijen Cursus kunstgeschiedenis Rushdie: mij vermoorden is misdrijf tegen God DINSDAG 8 JANUARI 1991 ikse buit bij braak in Goes otsing in Draaibrug L 1 A K NIEUWS Jostburg Westdorpe Leerzaam Moeder en kind POUCt UI Dansavond opent carnaval Uulegat Draakjes Recycling Recordaantal bezoekers voor Anne Frank Huis Figurentheater Triangel krijgt Duitse prijs 'Rode draad Nationale Ballet op tournee in 1991 DE STEM T2Z )ES - In de nacht van zater- g op zondag werd ingebro. n bij Paauwe's woning^. :hting aan de Zuidvlietstraat Goes. Uit het pand werd or circa 30.000 gulden aa„: kbedden, salontafels en li® Rescue 911 redt levens ig op de kruising Draaiburg. weg-rijksweg 58 aangereden ior een personenauto be- uurd door M. J. uit Sluis. Bijl it ongeval bleef het bij mate- éle schade. nder toezicht van de vrijwil-! ge brandweer. 1ECUMENE - Tijdens de inJ jrnationale bidweek voor een- ieid onder de christenen, van tot 25 januari, houdt de laad van Kerken een gebeds- iienst in de rk parochiekerk op londerdag 24 januari om 19.00 lur. Het kinderkoor van de iint-Bavoschool verleent me iewerking. DARTS - Dartvereniging De: ravin hield een dartwedstrijq n het gelijknamige café, waar-i an 20 personen deelnamen. Del ütslag was als volgt: heren win-! naarsronde: 1. Jean-Pierre vanj ïoutven (Zwijndrecht), 2. Attillal 3ardon (Terneuzen), gedeelde derde plaats Willem Lievensl Westdorpe) en Patrick Broekhovel .Hoek). Verliezersronde: 1. Kees de Jonge (Hoek), 2. Ludo van den| 3roek (Zwijndrecht), gedeelde! derde plaats voor Johan Moesj Terneuzen) en Jacco de Leijser] Terneuzen). De hoogste uitworj was 106 punten voor Jacco di Leijser. MUZIEKAVOND - Zaterdag 12 januari herleven de jaren zestig in café De Gravin met gouwe-ouwe muziek, aan elk aar gepraat door DJ Henny. De aanvang is om 21.00 uur en de toegang is gratis. Itermijnmarkt: In Bintje 50mm -t april'91 tegen een prijs van /36.9C goed prijshoudend. In Bintje 50mr vering mei'91 tegen een prijs va ig was goed prijshoudend. In Bintje| leid voor levering jun'91 tegen ef lm. yjrSimone Lensink heze show heeft al Qstens veertig levens _;ed. De kijkers zien koe mensen in geval van jood een ander kunnen [elpen en steken daar kt van op. Ie hebben stapels brieven kregen van Amerikanen te hun leven aan het pro- bamma hebben te danken t ik ben ervan overtuigd at dat er in werkelijkheid jog veel meer zijn. Dat is [oor mij reden genoeg om 'Rescue 911' door te tan". filliam Shatner presenteerde iele jaren geleden voor de lerikaanse omroep CBS een :umentaire over de mensen het alarmnummer 911 iaien en de 'redders' die ver- gens in actie komen. Dat pro- werd zo goed bekeken hoog gewaardeerd dat de om- ;p besloot een serie over dit iderwerp te maken. Shatner, to bekend als 'Captain Kirk' |t de science-fiction serie 'Star :k', werd opnieuw voor de sentatie benaderd en hij ver- It die rol nog steeds. Het programma is inmiddels it tientallen prijzen onder leiden, is in maar liefst dertig ien op televisie te zien en irdt ook door vertegenwoordi- van hulporganisaties en irlichtingsorganen hoog ge lardeerd. Shatner: „We krijgen ik steeds meer medewerking de alarmcentrales zelf. De :en achter 911 waren tot irkort eigenlijk miskende hel- Nu worden ze door het pu- op handen gedragen en door willen ze vaker ook hun verhalen kwijt". De redactie van het programma wordt in de meeste gevallen door werknemers van 911 getipt over 'spannende' verhalen. Als zij daar vervolgens brood in zien, worden eerst de televisierechten vastgelegd voordat met de re constructie van het verhaal kan worden begonnen. Shatner: „Er zijn hier dage lijks 65 mensen met het pro gramma bezig en als we op loca tie filmen worden er ook nog eens freelancers ingehuurd. Die 65 medewerkers speuren naar beeldmateriaal dat eventueel van de ongevallen is gemaakt, controleren alle details van een verhaal, zoeken mensen op die met een bepaalde zaak te maken hebben gehad, voeren gesprek ken met de slachtoffers, zorgen voor de daadwerkelijke verfil ming en noem het allemaal maar op. De montage is de enige stap in het produktieproces die niet in eigen huis wordt gezet. We werken gemiddeld aan zestig verhalen tegelijk, omdat er altijd wel onderwerpen afvallen en omdat we er altijd een paar in voorraad moeten hebben". De afweging of een verhaal ge schikt is voor het prgramma wordt vooral gemaakt aan de hand van de dramatische aspec ten. Shatner: „Het verhaal moet dramatisch en in een bepaald opzicht ook leerzaam zijn. Een aspect dat vaak naar voren komt, maar waar wij niet speciaal aandacht aan besteden, is dat er mensen zijn die zonder daarbij na te denken zichzelf voor anderen opofferen. Ze riskeren hun eigen leven om dat van een ander te redden. Dat is een mooie kant van de menselijke natuur, die op televisie maar heel weinig aan dacht krijgt, en ik denk .dat daar de kracht van het programma ook voor een groot deel in ligt. In het journaal of in documentaires wordt meestal juist aandacht be steed aan de slechte kanten van de mens". Opvallend aan de Ameri kaanse kijkcijfers is dat 'Rescue 911' door veel kinderen wordt bekeken en zij het programma ook hoog waarderen. Shatner. „Onlangs heb ik in Boston een school bezocht en daar in de gymzaal gepraat met honderd kinderen van een jaar of negen. Toen ik vroeg wie het programma nog nooit had ge zien, stak één jongetje zijn hand op. Dat is voor mij een heel be langrijk gegeven, want ook zij leren door naar dit programma te kijken wat ze in noodsituaties moeten doen. Voor deze kinde ren ben ik de belichaming van het programma en dat vind ik een hele eer. Ik heb ze iets inte ressants te melden en ben dus blij met de populariteit die ik aan dit programma te danken heb". De presentator heeft in het ver leden zelf enkele keren 911 ge beld. „Een paar maanden gele den reed ik hier in Los Angeles over de snelweg. Het regende en er stond een auto op de vlucht strook. Toen ik daar voorbij reed zag ik dat er een moeder achter het stuur zat met een heel klein babytje. Ze was helemaal in pa niek. Er kwam rook onder haar motorkap vandaan, maar ze kon de wagen niet uit omdat het zo regende. Ik ben ook de vlucht strook op gereden en heb via mijn autotelefoon het alarm nummer gebeld. Toen ik mijn naam noemde dacht de telefo niste even dat het een grap was, maar ik kon haar gelukkig toch overtuigen". „In Philadelphia heb ik 911 een keer gebeld omdat ik, ook weer in de auto, zag dat een man iemand met een mes bedreigde. Ik durfde niet direct te stoppen, dus ben ik een paar straten ver derop gaan bellen. Vervolgens ben ik snel naar die plek terug gereden, maar toen ik daar aan kwam was de politie er al. Zij waren blijkbaar in de buurt en waren via de mobilofoon ge waarschuwd, want dit speelde zich allemaal binnen een halve minuut af. Het publiek heeft vaak kritiek op het feit dat het zo lang duurt voordat hulp ter plaatse is, maar ik heb daar ge lukkig hele andere ervaringen mee. In dit soort situaties zijn minuten, zelfs seconden, kost baar. Dat weet iedereen". Er zijn ook verhalen die nooit in het programma te zien zullen zijn. Shatner: „Een ongeluk waarbij de reddingsploegen hun leven riskeren voor een dronken automobilist zal nooit in 'Rescue 911' te zien zijn. Dan besteden we liever aandacht aan een red dingsoperatie voor een moeder en haar kind. Een voorwaarde is in ieder geval dat de slachtoffers aan de uitzending willen mee werken. Het interview met hen is een heel belangrijk onderdeel van de formule. Het komt overi gens maar zelden voor dat zij dat niet willen. In de meeste gevallen zien zij het programma als een kans om hun 'redders' te bedan ken". 'Rescue 911' is de tweede zeer succesvolle televiesieserie waarin Shatner een belangrijke rol speelt. Na 'Star Trek' vertolkte hij rollen in diverse produkties, maar die waren geen van allen echt populair. Shatner: „Door mijn ervaring in de televisiewe reld weet ik dat je een succes als dit moet koesteren. 'Hits' zijn zeldzaam en ik voel me dan ook zeer bevoorrecht om het gezicht van dit programma te zijn, on danks dat mijn rol eigenlijk maar klein is'VRescue 911' is elke woensdagavond op RTL4 te zien. William Shatner: „Door mijn ervaring in de televisiewereld weet ik dat je een succes als dit moet koesteren". - fotortu iank voor Nederlandsche Ge niet in het aandelenkapita: ivincies had uitgenodigd I ie Zeeland nog geen aandeel- eve van de lagere overheden, deeld. Het doel van de emissie w niet het aantrekken van nieui eigen vermogen, maar de wet van de BNG de nog ontbreken» gemeenten en provincies als me de-eigenaar te betrekken bij ontwikkeling van de bank. N< afsluiting van de emissie besta» het aandelenkapitaal van BNG uit 407 miljoen aan a delen A, waarvan geplaatst volgestort 255 miljoen, en miljoen aan aandelen B waar» 25 procent verplicht is gestort- Van onze correspondent AARDENBURG - Het carna val in Aardenburg wow vrijdag 11 en zaterdag 12 F nuari ingezet met de iaar lijkse dansavond en Schuurbal. Tijdens Schuurbal wordt gestredf om de eer van de carnavals hit 1991 van 't Uulegat. Vrijdagavond 11 januari sta het carnavalsfeest eigenlijk met de jaarlijkse dansavoi Deze begint om 20.00 uur en b® zikale medewerking verlenen a Blaosuuln en de Shoestringba" Op die avond wordt Prins naval 1991 bekendgemaakt Voor de jeugd wordt zati middag 12 januari vanaf uur een Dolledwazejeugdp1! senschuurmiddag gehouden, jeugd kiest dan de jeugd]?®® en prinses. Zaterdagavond is0 het Schuurbal voor alle cal» valsvierders uit West-Zeeu' Vlaanderen. Dat alles v"1 plaats in de grote loods aan Paardenmarkt te Aardenburg de toegang is gratis. wereldreis. Een droom? i'ie wat van de wereld wil in, hoeft eigenlijk heie tal niet zo ver op pad te Want ook de bezoe- an het Tropenmu- in Amsterdam voelt iheen wereldreiziger, fet museum is al heel wat irtjes bezig met verza den: ruim 125 jaar. De jllectie is inmiddels uit- soeidtot 125.000 objec- In de expositie Het openmuseum pakt uit (ft het museum met zon 'eeduizend voorwerpen a indruk van wat het in jdie tijd bij elkaar ver gheeft. De expositie rkeert ook het 80-jarig staan van het Koloniale tituut voor de Tropen. °r Irene Verhiel lepel van gelakt hout en 'Pperdop, uit Palembang Zuid-Sumatra. Dat voor- ■P uit de verzameling van Frederik Willem Eeden in 1864 num- 1. Voor de enorme col- de van het Tropenmuseum 'riim 125 jaar verder, zijn ler dan 125.000 van die ""aartjes nodig. "ST" y&l ~<ssr Een gedeelte van de tentoonstelling in het Tropenmuseum. Museum in Haarlem zijn deuren. Nederland had daarmee de pri meur: het eerste koloniale mu seum ter wereld. ^Positie Het Tropenmuseum 'vit toont in zon 2000 voor pen de geschiedenis van 125 verzamelen. Die geschiede- "egint bij Van Eeden, de va- van de beroemde schrijver De kleine Johannes en Van ™ele meren des doods. Hij 111 1864 als secretaris van "(schappij ter Bevordering Nijverheid de opdracht een Taling aan te leggen. ,n Eeden dacht daarbij aan collectie van grondstoffen, ^voortbrengselen en volks- Nederlandsche over- e bezittingen en koloniën. "tijk diende de zolder- r van zijn woonhuis in e® als opslagplaats, maar ™®te werd al gauw te klein. opende het Koloniaal 13.3 - i .wsc Dit museum was vooral een pro- duktenmuseum: centraal stond de vraag hoe en waarvan pro- dukten gemaakt zijn. De kolo niale rijkdommen bedekten elke centimeter van dit museum an nex pakhuis. De expositie toont dan ook tabak, suiker, thee, ca cao, rubber, riet, bamboe, hout soorten, schelpen en alles wat daarvan gemaakt werd. Van mattekloppers, wapens en vaar tuigen tot aan muziekinstrumen ten en een houtboekerij. De meeste van die produkten waren giften, waarmee het mu seum werd overstelpt. Uit het enorme aanbod werden school- verzamelingen samengesteld, waar veel vraag naar was. Zon collectie met doosjes drakebloed, eetbare aarde, aloë en wat schor pioenen, gekkos, vogelspinnen of vliegende draakjes was ook niet te versmaden. In 1910 werd de Vereniging Ko ninklijk Koloniaal Instituut in het leven geroepen, die oude ze den, gewoonten en het maat schappelijk peil van de bevol king in de koloniën wilde illu streren. De aandacht voor de volkenkunde nam toe. Men bracht niet langer afzonderlijke ambachtelijke tradities in beeld, maar nam geografische gebieden van heel de Indische archipel tot onderwerp. Op de expositie duiken tal van schedels op. Een extreem voor beeld van deze interesse is het Indiaantje op sterk water. Dat is een uit Suriname afkomstige foetus die in de negentiende eeuw in Nederland is geprepa reerd. Compleet met sandalen, rieten rokje en indianentooi. Zon voorwerp zegt meer over de ver- zamelaar dan over de cultuur waaruit het vandaan komt. De ruimte in Haarlem bleek eigenlijk al vanaf het begin te krap. In 1926 verhuisde het kolo niale instituut naar het monu mentale pand aan de Maurits- kade in Amsterdam. Artis schonk het museum een volken kundige collectie, die voorwer pen uit alle delen van de wereld bevatte: uit de Nederlandse ko loniën, maar ook uit China, Ja pan, Korea, de Pacific en Zwart- Afrika. De oorlog bracht tal van ver anderingen in de koloniale ver houdingen. De naam van het ko loniale instituut werd eerst ver vangen door Indisch Instituut en vanaf 1950, na de onafhanke- lijlkheid van Indonesië, heette het Tropenmuseum. Het Tropenmuseum, dat alleen spullen uit de Nederlandse kolo niën bezat, moest nu de aan dacht naar de hele tropen verleg- gen. Een moeilijke start, maar de collectie groeide toch gestaag. Situaties uit het dagelijkse leven in de tropen werden vaak afge beeld in tafereeltjes, waarvan er ook enkele op de expositie te zien zijn, zoals een manden- vlechter of straatventer. Deze wijze van exposeren was in die tijd uniek. In de zestiger jaren was verza melen in het veld de norm. Mu seumwerknemers zochten vooral naar voorwerpen van lokale ma kelij, gebruikte kledingstukken en sieraden, de inventaris van een kleine winkel, zelfgemaakt speelgoed of de spullen van een schoenpoetser. Ook werd in de loop van de zestiger jaren het ac cent gelegd op de problematiek van de Derde Wereld. Exposities kregen themas als werkloosheid, lepra of krotten wijken. De aangesleepte voor- AMSTERDAM (ANP) - Het Rijksmuseum in Am sterdam toont vanaf 15 maart 350 schilderijen uit eigen bezit van 19de eeuwse kunstenaars. In totaal bezit het museum 800 schilderijen uit deze pe riode, inclusief die van de buitenlandse scholen. Daarvan kan slechts een klein deel -180 werken - permanent wor den geëxposeerd, wegens gebrek aan een geschikte ruim te. De collectie werd opgebouwd door aankopen, legaten en schenkingen en bestaat uit werken uit de gehele 19de eeuw, vanaf Wybrand Hendriks en Wouter van Troost wijk tot en met schilders van de Haagse school, Isaac Is- raëls en Breitner. De periode van de Romantiek is verte genwoordigd met werken van Koekkoek, Schelfhout en Cornelis Springer. Met het tonen van een deel van het rijke bezit aan 19de eeuwse schilderkunst wil het Rijksmuseum de noodzaak onderstrepen om de zuidvleugel, waarin een deel van de collectie is gehuisvest, ingrijpend te renoveren. Op het moment is het exposeren van meer schilderijen daar niet verantwoord wegens het ontbreken van een goed systeem van klimaatbeheersing. In de winter is het er te droog, in de zomer te warm en te vochtig. Tussen vandaag en 15 maart gaat de zuidvleugel, de zogenaamde Drucker-uitbouw, dicht in verband met de herinrichtingswerkzaamheden voor de grote overzichts expositie. BREDA - De kunsthistorica drs. Marie-José van Bekhoven start op 18 januari in hotel Mastbosch in Breda een cursus kunstgeschiedenis De cursus behandelt in zes lessen de belangrijkste stromingen in de periode van 1870 tot 1914, de tijd dus die onmiddellijk voorafgaat aan de moderne kunst. Aan bod komen impressionisme, symbolisme, art nouveau (Jugend stil), expressionisme, kubisme en futurisme. Aan de hand van vele dia's van kunstwerken wordt uitgelegd hoe in veertig jaar tijd eeuwenoude tradities werden losgelaten en hoe de basis werd gelegd voor de hedendaagse kunst. Na afloop ontvangt men een schriftelijke samenvatting. De lessen zijn steeds op vrijdagavond van 19 tot 21 uur. Voor inlich tingen en aanmelding: Stima kunstbemiddeling in Breda. AMSTERDAM (ANP) - Het Anne Frank Huis in Amster dam heeft het afgelopen jaar 647.746 (in 1989: 606.092) be langstellenden getrokken. Dat is het grootste aantal sinds het huis als museum is opengesteld, nu dertig jaar geleden. Wat de nationaliteiten betreft blijft het aantal Italiaanse be zoekers groeien. Deze toename zette een paar jaar geleden in. Het succes van de in Italië rond reizende expositie 'De Wereld van Anne Frank' speelt hierin mogelijk een rol, aldus de stich ting. Volgens het museum waren de veranderingen in Midden- en Oost-Europa ook merkbaar. Vooral in groepsverband kwa men in 1990 de eerste bezoekers uit de Sovjetunie, Tsjechoslowa- kije en de voormalige DDR. Ongeveer een kwart van het publiek kwam uit Nederland. AMSTERDAM (ANP) - De poppentheatergroep Figuren- theater Triangel uit Meppel krijgt de 'Knurrhahn' van de stad Wilhelmshaven in Duits land. Aan deze kleinkunst- prijs is een bedrag van ruim 5600 gulden verbonden en een bronzen plastiek van een knorhaan (vissoort). De prijs wordt donderdag overhandigd aan Henk Boerwin kel, die sinds 25 jaar samen met zijn vrouw Ans, het Figurenthea ter Triangel vormt. De jury zegt over Triangel dat het buitengewoon, professioneel en richtinggevend poppentheater maakt, voorstellingen presen teert die alle maatstaven te bo ven gaan, zonder woorden en toch veelzeggend. De knorhaan gaat voor het eerst naar een Nederlandse thea termaker. werpen moesten nu vooral maat schappelijk functioneel zijn. Veelal waren het recyclingvoor- werpen uit de cultuur van de ar moede. Zo staan er op de exposi tie een koffertje van platgeslagen blueband boterblikken uit Ke nia, een rasp gemaakt van een koekblik en een olielampje... van een omgekeerde kapotte gloei lamp In de jaren negentig wil het museum meer aandacht besteden aan het culturele, de veranderin gen daarin en de wederzijdse be ïnvloeding van culturen. Op de expositie is al een voorbeeld van die verandering te zien: Krishna, een verschijning van de god Vishnu uit het Hindoestaanse ge loof, is de held in een stripver haal. Door de helder opgezette exposi tie loopt een rode draad, waar mee het musea zich altijd heeft onderscheiden van andere vol kenkundige musea: de aandacht voor het alledaagse en eigen tijdse in de vreemde culturen. Zes vitrines vormen de hoofd moot van de expositie: tegen de achtergrond van een enorme zwart-wit foto liggen tal van vorwerpen uitgestald. Langs de randen van de tentoonstellings ruimte staan meterslange stel- lingkasten, die een indruk geven van wat er in de depots van het museum nog allemaal te ontdek ken valt. Van al die voorwerpen duizelt het de bezoeker wel even. Maar wie langs opiumpijpen en naai dozen in neushoornpoten uit Ne- derlands-Indië, siervoorwerpen van kruidnagels uit de Moluk- ken, een strijdmuts van mierene terschubben uit Kalimantan, een meterslang dansmasker uit Mali, duimpianos uit Zambia, aarde werken grafvondsten uit Peru, een enorme Boeddha uit Thai land, heiligenbeelden van de Fi lippijnen, een altaartje uit Tibet, Shivabeelden uit India, beelden uit Nieuw-Guinea komt, heeft wel het gevoel dat hij een we reldreis heeft gemaakt. De expositie in het Tropenmu seum in Amsterdam is nog te be zichtigen tot en met 11 augustus. Openingstijden: op werkdagen van 10.00 tot 17.00 en in het weekend van 12.00 tot 17.00. LONDEN (AP) - De schrijver Salman Rushdie heeft zondag in telefoongesprekken met een radiostation tegen mede-mos lims gezegd dat zij een misdrijf tegen God plegen indien zij proberen hem van het leven te beroven. Rushdie wees er opbellers naar en dat hij geen paperback-editie het radiostation op dat, in het geval hij wordt vermoord, niet zijn onsterfelijke ziel in gevaar is, maar die van zijn moorde naar. Rushdie werd bijna twee jaar geleden door de toenmalige Iraanse geestelijk leider ayatol lah Ruhollah Khomeini ter dood veroordeeld, omdat hij in zijn ro man de Duivelsverzen de islam zou hebben belasterd. Sindsdien wordt hij zwaar bewaakt en ver toont hij zich niet meer in het openbaar. Rushdie was rechtstreeks ver bonden met het in Londen ge vestigde station Sunrise Radio, dat een verbinding had met het zusterstation Bradford City Ra dio in Bradford, noord-Enge- land. Het laatste station zegt 60.000 moslim-luisteraars te hebben. Beide stations zeggen uit te zenden voor een potentieel gehoor van bijna een miljoen moslims. De twee uur durende uitzen ding was een nieuwe poging van Rushdie het over hem uitgespro ken doodvonnis ingetrokken te krijgen. De schrijver, die eerder zei niet godsdienstig te zijn, maakte op 24 december bekend dat hij tot de islam was bekeerd van zijn roman zou toestaan. „Iedereen die probeert mij aan te vallen, dient er zich bewust van te zijn dat na de bekering tot de islam de situatie is veranderd en hij dient te begrijpen dat, voor een moslim een poging tot een gewelddaad tegen een an dere moslim in de ogen van God een misdrijf is", aldus Rushdie. Rushdie toonde zich verheugd over een opinieonderzoek van Bradford City Radio, met als uit komst dat 90 procent van de op bellers meende dat hij dient te worden vergeven. Ongeveer 500 betogers buiten de Britse ambassade in de Iraanse hoofdstad Teheran rie pen zondag op tot de executie van Rushdie en de onmiddellijke vrijlating door de Britse autori teiten van de Iraanse student Mehrdad Kobaki, die eind 1989 een poging ondernam een boek winkel die de Duivelsverzen ver kocht, op te blazen. Kobaki werd gisteren voor een rechter in Londen geleid. Zijn zaak is door Iraanse radicalen aangegrepen om pogingen van de Iraanse president Rafsanjani, de betrekkingen met het Westen te verbeteren, te ondermijnen. AMSTERDAM (ANP) - Het Nationale Ballet gaat dit jaar drie keer op toumee. In april reist het dansgezelschap naar Duits land en Luxemburg. Op 23 en 24 april treden de dansers op in Frankfurt, op 26 en 27 april in Kassei en op 29 en 30 april in Luxemburg. Het programma ver meldt werken van Balanchine, Toer van Schayk, Rudi van Dantzig en Hans van Manen. Het Nationale Ballet maakte dit donderdag be kend. In mei volgt een tweede tournee: naar Italië. Op 4, 5 en 6 mei wordt opgetreden in het Teatro Petruzzelli in Bari. Daar wordt een programma met uitsluitend werken van Hans van Manen gepresen teerd. Tenslotte is Het Nationale Ballet van 9 tot en met 13 juli te gast in het Colosseum in Londen. Daar geeft het gezelschap zes voorstellin gen van Romeo en Julia van choreograaf Rudi van Dantzig.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1991 | | pagina 13