ttritfpf"
Waterballet in Cadzand-Bad
INGEVEER DRIEKWART AANVRAGEN OOK TOEGEWEZEN
rerneuzen keert de
aagste bedragen uit
'Kade Selenapolder
niet herstellen
omwille van natuur'
'We brengen belanghebbenden bij elkaar
WILD SEIZOEN!
i-AKTIE
T CORSICA.
ipellen-Bos (bj]
ilfvrijst. wonin
Winkelpand
Café
York terriers
ROEN LINKS OVER BUSTANDSPOT:
jES - 440 Zeeuwse akker-
(uwers hebben voor dit
!r een aanvraag om inko-
>nssteun ingediend,
j vormen ongeveer tien pro-
it van het totaal aantal bedrij-
in de provincie, zo blijkt uit
ffers van de Zuidelijke Land-
!W Maatschappij (ZLM).
de tot nu toe beoordeelde aanvra
Afgestraft
J1 december:
0 p/m (ex. B.T.W.).
inder werklozen
yon Terneuzen
Krom
VRIJDAG 9 NOVEMBER 1990
ONDERZOEK PROVINCIE:
'Gevolgen sluiting van
postkantoren beperkt'
VERENIGING STELTKLUUT:
Waarde
GEMEENSCHAPPELIJKE PERSONEELDSDIENST WEGVERVOER
rhetgehe-
GENERAL
GENERAL
365 dagen
ls officieel
en wij aan-
financie-
Chevrolet
4826 ks breda
950
villa 5500 m2, b j
Im Antw. en R'dasi'
rliv. m. o.h., overd ij
J m. barb., voll. jnQ,
Ik. m. eeth., dubb
rme. sl.k., luxe ma
Ik. en gastenbadk
kelder, erg resid. rir,
hog. pr.kl.
h 09-3236650303.
rand v. TerneuzJ
over water, 210 7
bnd. ook geschikt vo_
kantiew. 55.000. t3
|150-96936/96428.
Ihuur/te koop, cent J
Is van Gent, opp. 3qq
pi. bovenwoning en
^e. Tel. 01150-96Mt
1428.
U kunt weer volop genieten van onze verse wildspeciaiiteiten!
fcpecialiteiten-
Ltaurant T T
culinair niveau vriendelijke prijzen
Oosterhoutseweg - Teteringen - 076-713381
DE STEM
VAN ZEELAND
T27
40 Boeren vragen steun
t feestzaal en/of
over te nemen. Hulsi
[Ostr. Nieuw Namen
09-3232197596 tussë
lOOen 11.00U.
|.K. kleine
liat.leeuwtjes 475.- thih
Jeu's 495.-, Friese we#
iondjes 350.-, leuke bi
dardjes en boomers v
175.-. Tel. 04167-77227
'.K. pracht. Duitse Herb#
bups uit HD-vrije oude
itamb. inent 01663-266
«OPPEL zeldzame
bchapen t.k., drachtig
01170-5202.
Ti ïRNEUZEN - De gemeente Terneuzen moet haar be-
d inzake de incidentele bijstand versoepelen. Niet al-
;n naar de regeltjes kijken, maar naar de persoonlijke
nstandigheden van de cliënt.
onze verslaggever
gen valt af te leiden dat ongeveer
driekwart ook echt wordt gehono
reerd. Akkerbouwers die in aanmer
king komen, krijgen gemiddeld zo'n
4500 gulden per hectare. Het geld
komt van het ministerie van land
bouw, dat de steunregeling ontwierp
na de felle boerenacties eerder dit
jaar.
Volgens de ZLM bestaat er nog veel
onduidelijkheid over de regeling.
Voorzitter H. van der Maas schatte
deze week in een vergadering van het
hoofdbestuur dat zeker een kwart van
de akkerbouwers onder de inkomens
norm van 34.000 gulden per jaar zit.
Wie slechter boert dan deze norm, kan
voor steun aankloppen bij het minis
terie.
Dat toch maar tien procent een
aanvraag indiende (en er nog minder
in aanmerking komen), heeft meer
dere oorzaken. Van der Maas schrijft
het vooral toe aan allerlei beperkende
voorwaarden die het ministerie aan
de regeling heeft verbonden. Neven
inkomsten, zelfs kinderbijslag, spelen
bijvoorbeeld een belangrijke rol.
De ZLM-voorzitter noemde daarnaast
het gegeven dat zogenaamde mark
tordeningsgewassen (vooral granen)
meer dan dertig procent van de totale
bedrijfsoppervlakte moeten beslaan.
„Boeren die andere gewassen hebben
geprobeerd - zoals men nu allerwe
gen propageert, red. -, zijn hiervoor
als het ware afgestraft," vindt Van
der Maas.
ik de wijze van kredietver-
ikMng moet op de helling,
ize conclusies trekt Groen
Terneuzen na een eigen
Iderzoekje onder drie
mwse sociale diensten.
De partij wil het college in
ar algemene beschouwingen
het beleid van de so-
|aië dienst op die terreinen
te passen. Doen B en W
roen links geen toezeggingen
wil zij bij de begrotings
led met een motie komen.
Volgens de partij keert Ter
mazen de laagste bedragen uit
het kader van de incidentele
(stand. Dat is een pot waarop
insen een beroep kunnen
en als zij voor onverwachte
J>e uitgaven komen te staan,
voorbeeld begrafeniskosten,
ileegkosten of woningin-
üng.
it beleid van de sociale dienst
•ES - Het rayon Terneuzen
ide qua werkloosheidscij-
in de maand oktober een
uitzondering in Zee-
•i Steeg in heel de provincie
aantal werklozen licht, in
meuzen daalde het cijfer
t een kleine honderd,
het arbeidsbureau in Ter-
wist men daarvoor gis-
sn geen sluitende verklaring
'even. De daling zou het ge-
zijn van 'een combinatie
factoren'. Vast staat dat de
•nsinvloed -van het in
tijd afnemende werk in de
•tische sector- in Terneu-
nauwelijks merkbaar is.
Iet is wel een verklaring
•t de lichte stijging van het
•tal werklozen in heel Zee-
van 7,7 naar 7,8 procent,
ndelijk daalde het werkloos-
'dscijfer in oktober nog wel,
02 procent.
uwsch-Vlaanderen blijft
wef goed scoren met een
rentage van 6,8, waarbij
ïtburg nog altijd fier koplo-
f met maar 4,4 procent
«teen. In Hulst is dat 6,6,
Terneuzen, ondanks de da-
5 nog 7,7 procent.
in de Scheldestad is al jaren
een stokpaardje van Groen
Links. Volgens de partij schort
er nogal het een en ander aan.
In een poging dat aan te tonen,
heeft zij bij de sociale diensten
van Goes, Vlissingen en Mid
delburg cijfers over een aantal
jaren opgevraagd. Middelburg
gaf nul op het rekest: de gege
vens verstrekken zou teveel
manuren kosten. Ter vergelij
king heeft Groen Links ook
landelijk cijfers opgediept.
Zo zou in 1987 landelijk per
aanvrager, dus gerekend over
het aantal mensen dat daad
werkelijk geld vroeg uit die
speciale pot, 524 gulden aan in
cidentele bijstand zijn ver
strekt. Per uitkeringsgerech
tigde, dus verdeeld over ieder
een die in Nederland een uitke
ring heeft, komt dat op nog net
geen 103 gulden. Terneuzen
verstrekte in dat jaar per aan
vrager ruim 353 gulden aan in
cidentele bijstand. Per uitke
ringsgerechtigde werd 34,71
gulden aan incidentele bijstand
uitbetaald. In Goes lag het cij
fer per aanvrager in 1987 op
bijna 700 gulden en per uitke
ringsgerechtigde op net geen 94
gulden. In Vlissingen werd per
uitkeringsgerechtigde aan in
cidentele bijstand 150,44 gulden
uitbetaald in 1987. Groen Links
heeft geen cijfers per Vlis-
singse aanvrager.
De partij pleit ervoor om in
Terneuzen een eigen krediet
bank te maken. Zo'n bank geeft
leningen aan mensen die van
wege hun benarde inkomsten-
situatie, elders nauwelijks geld
kunnen lenen. „Terneuzen
staat alleen maar borg voor le
ningen bij de kredietbank in
Middelburg", aldus raadslid A.
van Himme van Groen Links.
„Gemeenten van vergelijkbare
grootte als Goes en Vlissingen
hebben wel hun eigen krediet
banken." Volgens het onder
zoek van Groen Links trok
Goes het vorig jaar bijna een
miljoen gulden uit in het kader
van de kredietverstrekking.
Vlissingen spendeerde daar
bijna zeven ton aan in 1989.
Voor Terneuzen ligt dat cijfer
heel wat lager; 56.000 gulden,
Een kapotgetrokken waterleiding in Cadzand-Bad resulteerde in een waterballet.
- FOTO PETER NICOLAI
Van onze verslaggeefster
C ADZ AND - Op Boulevard de Wie
lingen in Cadzand-Bad was gister
avond een waar waterballet. Bij
graafwerkzaamheden voor hotel de
Schelde werd rond half zes een
hoofdwaterleiding stuk getrokken.
Dat resulteerde in een tijdelijk 'bin-
nenmeertje' in de badplaats.
In het bowlingcentrum onder het hotel,
dat een stuk lager ligt, kwam zo'n twin
tig centimeter water te staan. Gedu
rende het herstellen van het lek is een
straat in Cadzand van water verstoken
geweest.
Volgens een woordvoerster van de
rijkspolitie in Oostburg duurde het vrij
lang voordat de Watermaatschappij
Zuid-West-Nederland er was. „Op een
gegeven moment heeft de brandweer
geïnformeerd waar de hoofdkranen za
ten. Die heeft zij toen maar zelf dichtge
draaid", aldus de politiewoordvoerster.
Ook mevrouw Verbeke, eigenaresse
van het hotel en het bowlingcentrum,
zegt dat het lang duurde eer de kraan
werd afgesloten. „Dat was het ergst van
al. We hadden de WMZ om half zes ge
beld en het duurde anderhalf uur voor
dat de kraan dicht was. Maar ja, sinds
de WMZ alles naar Terneuzen heeft ge
daan, moeten ze eerst daar op kantoor
de tekeningen zoeken en dan nog men
sen optrommelen om het werk te komen
doen. Als ze hier nog een kantoor had
den gehad, was die kraan wel eerder af
gesloten geweest."
De hele bowlingbar heeft onder water
gestaan. „Zo'n twintig centimeter toch
wel. Alles stond onder het water. Ook de
vier bowlingbanen. De brandweer heeft
eerst zoveel mogelijk weggehaald. Een
schoonmaakbedrijf probeert nu alles
schoon te krijgen", aldus mevrouw Ver
beke gisteravond. „Een bowlingbaan
kost 100.000 gulden. En we hebben er
vier. De schade is nog niet te overzien.
Ik weet nog niet wat het parket gaat
doen, of het krom trekt. Maar de vloer
bedekking, die kunnen we we] vergeten.
Want het was geen schoon water wat
binnenkwam, het was water uit een
bouwput."
A. de Bruijne van de WMZ heeft geen
idee hoeveel water er via het lek is weg
gelopen. „Het was een buis van 15 centi
meter doorsnee dus dat is nogal een slok
water dat weggaat."
Op de klacht dat het lang duurde
voordat de WMZ ter plekke was zegt De
Bruijne: „We kregen de melding van het
lek. Dan moeten we mensen optromme
len, tekeningen opzoeken, zorgen voor
materieel, etcetera." Dat heeft zijn tijd
nodig. De WMZ informeerde op een ge
geven moment de brandweer waar de
kranen zaten zodat zij de watertoevoer
een halt toe kon roepen.
Ook de 'boerentrots' legt een fikse
drempel. Boeren die wel in aanmer
king zouden komen, hebben schroom
om 'steun' aan te vragen. Tenslotte
speelt ook de onbekendheid met de re
geling een niet onbelangrijke rol. Heel
wat akkerbouwers weten niet eens
dat ze inkomenssteun kunnen aan
vragen.
Grote boekhoudkantoren, zo
als dat van de ZLM zelf, attenderen
hun klanten wel op de mogelijkheid,
heel wat andere hebben dat waar
schijnlijk nagelaten.
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - De gevolgen van sluiting van kleine
postkantoren in Zeeland zijn veel minder desastreus
dan aanvankelijk werd verondersteld. Zowel de werk
gelegenheid als de dienstverlening op het platteland
blijft redelijk intact, zo concludeert het provinciebe
stuur in een onderzoek.
Alleen op het sociale vlak zouden wat 'knelpunten' kun
nen ontstaan. Dat geldt bijvoorbeeld als PTT-werkne
mers worden gedwongen te verhuizen om aan het werk
te blijven.
Verder is onderzoeker C. Mes optimistisch gestemd.
Wat de werkgelegenheid betreft: ook het agentschap in
de winkel moet worden bemensd. En qua dienstverle
ning ziet hij zelfs lichtpuntjes: een agentschap is net zo
lang open als de winkel en het zal er minder ambtelijk
aan toe gaan; ook buiten de normale openingstijden
kunnen wel eens stukken worden afgehaald.
Er is echter een maar. Er moet wel een middenstander
zijn die het agentschap op zich wil nemea „Vooral in de
kleinste kernen kan dit een probleem opleveren," aldus
de onderzoeker.
Van onze verslaggever
EMMAHAVEN - Natuurbeschermingsvereniging De
Steltkluut vindt dat de zomerkade van de Selenapolder
bij het natuurgebied Saeftinghe niet hersteld mag wor
den.
Sinds de polder na een dijk
doorbraak tijdens de februari
stormen onder water is gelopen
is een gebied ontstaan met
grote natuurwaarde.
Dat blijkt volgens de
Stelkluut uit vogelwaarnemin
gen die de afgelopen maanden
zijn gedaan.
Hoewel het gebied onder de
Natuurbeschermingswet is ge
plaatst waren de natuurwaar
den voor de doorbraak betrek
kelijk.
Door het scheuren van gras
land en het omzetten tot akker
land was de waarde als weide-
vogelgebied teruggelopen. Nu
is echter in de polder weer een
indrukwekkend aantal soorten
vogels waargenomen.
Het gebiedje heeft zich ont
popt tot een belangrijk foura-
geergebied voor doortrekkende
eenden en steltlopers.
Het belang voor overwinte
rende eenden en ganzen kan
volgens De Steltkluut nog niet
met cijfers worden onder
bouwd, maar de verwachtin
gen zijn wel hoog. In de polder
fourageren vogels die een voor
keur hebben voor slikken en
ondiep water, een situatie die
in Saeftinghe door verzanding
afneemt.
Met name bergeend, winter
taling en pijlstaart prefereren
het slik. In mindere mate geldt
dat ook voor krakeend en slo
beend. De grazers onder de
eenden kunnen in Saeftinghe
terecht, waar door het beheer
met schapen steeds meer moge
lij kheden voor deze soorten
zijn.
Ook de weidevogels kunnen
daar steeds vaker een plaats
vinden.
Volgens De Steltkluut ko
men ook de steltlopers, evenals
de wiereters, af op het slik.
Er werden opvallend grote
groepen fouragerende bonte
strandlopers, zwarte ruiters,
grutto's en kluten waargeno
men.
Wanneer de huidige situatie
in de Selenapolder gehand
haafd blijft, kan het gebied
volgens de Steltkluut belang
rijk worden voor pioniervogels
als de kluut en kleine plevier
en later ook voor slobeend, kra
keend, tureluur, kievit en mo
gelijk de kemphaaa
Op grond van deze constate
ringen pleit de vereniging in
een brief aan het Zeeuwse
Landschap dan ook om de dijk
doorbraak niet te herstellen.
De Steltkluut meent dat de
waarde van de polder, wanneer
de zomerkade hersteld zou
worden, voor de landbouw mi
nimaal is. Ook vanuit het oog
punt van natuurbeheer is het
volgens de Steltkluut niet no
dig het gebied opnieuw droog
te maken en met gras in te
zaaien.
Immers, in overig Saeftinghe
ontstaat al genoeg 'natuurlijk'
weidegebied.
Als natuurbouwproject, zo
oppert De Steltkluut, kan mo
gelijk de ontwikkeling van het
gebied worden gevolgd en be
geleid, omdat er een oplossing
moet worden gezocht voor de
problemen met het pad naar de
schaapskooi.
Mogelijk, zo meent men, kan
door aanleg van een stuw de
waterstand in het gebied zo
worden geregeld dat bij een
hoge vloed het gebied zeer snel
volstroomt en dat daarna het
water tot een zeker peil lang
zaam terug loopt.
Volgens de Steltkluut kan
het bestaande pad worden ge
handhaafd en moeten de aan
wezige afrasteringen worden
verwijderd, evenals een plaat
selijk aanwezig autowrak.
'w Romain van Damme
®RNEUZEN - Iedere trans-
wtondememer wil ervaren
ï®eurs- »Dat is begrijpe-
weet ook Joop Gijs,
«aar je moet de chauffeurs
ei de gelegenheid geven er-
®'ng op te doen".
iar kan de GPdW voor
-e"- „Door bijvoorbeeld
beginnend chauffeur in
„voor hem vertrouwde om-
»f "hstributiewerk te la-
DJn ?®n"' zegt Joop Gi]S-
«tart hij goed omgaan
w-vrachtwagen. Daarna
a hij weer een stapje ver-
Je kunt nou eenmaal niet
■Wachten dat een chauffeur
Wen alle kneepjes van het
3 ander de knie heeft. Er-
®g laten opdoen is overi-
niet het enige wat we te
'«en hebben".
tfrt iaar geleden spraken
.«evers en werknemers
r net eerst over een detge-
J\ dienstverlening. Een
a'er kon er officieel ge
leder jaar proberen ruim 10.000 mensen in het bezit
te komen van het 'CCV/B-papiertje'. Dat papiertje
heb je nodig om met een grote
vrachtwagencombinatie de weg op te mogen. Een
redelijk aantal examenkandidaten slaagt er in het
chauffeursdiploma te bemachtigen. En toch is er in
het beroepsgoederenvervoer een tekort aan
chauffeurs, roepen de transportondernemers in
koor. „Een gebrek aan ervaren chauffeurs",
verbetert Joop Gijs. Hij is als coördinator in dienst
van de Gemeenschappelijke Personeelsdienst
Wegvervoer (GPdW). Een één jaar oude
organisatie die zich gesteund weet door zowel
werkgevers als werknemers. „Een uniek project",
vindt Joop Gijs die sinds een half jaar voor de
GPdW in Zeeland werkzaam is.
start worden. „Alle cao-par
tijen uit het beroepsgoederen
vervoer hebben een afgevaar
digde in het bestuur van de
stichting", zegt Joop Gijs. „De
werkgevers en werknemers
hebben de handen ineen ge
slagen om gezamenlijk de
problemen te lijf te gaan".
Is het dan zo slecht in de
transportwereld? „Nee, verre
van dat", zegt Joop Gijs. „Pro
blemen is een beetje een groot
woord. Het gaat meestal om
de volgende zaken. Een
chauffeur is een paar weken
ziek. Of de ondernemer zit
met een geweldige piek in het
werk. Je hebt als bedrijf te
maken met allerlei regelingen
voor de chauffeurs die je in de
gaten moet houden. Eigenlijk
veel voorkomende zaken die
je als ondernemer snel wil op
lossen".
Zelf zoeken naar een ver
vanger voor een zieke chauf
feur is natuurlijk mogelijk.
Maar dat is niet zo gemakke
lijk verzekert Joop Gijs.
„Daarom is de GPdW in het
leven geroepen. Beroepsver
voerders die iemand nodig
hebben, kunnen bij ons te
recht en dan zoeken we samen
naar een oplossing. Het mes
snijdt aan twee kanten.
Chauffeurs die werk zoeken,
komen sneller aan de bak en
de vervoerders zijn uit de
brand omdat de wagen weer
kan rijden".
De GPdW kan uit een aan
tal resevoirs putten. Joop
Gijs: „We hebben chauffeurs
die op uitzendbasis werken.
De GPdW heeft chauffeurs in vaste dienst die op aller
lei wagens kunnen rijden.
Nou kun je als stichting zelf
een uitzendvergunning aan
vragen. Dat hebben we niet
gedaan. We zijn in zee gegaan
met twee uitzendbureau's die
overal in Nederland vestingen
hebben. Randstad en Starter.
We maken gebruik van hun
kennis en ervaring".
De GPdW heeft echter ook
chauffeurs in vaste dienst.
Een arbeidsreserve. „Met alles
erop en eraan", zegt Joop Gijs.
„Cao's, verzekeringen en al
die andere dingen zijn gere
geld. De mensen die in vaste
dienst zijn, hebben veel erva
ring. Ze kunnen met allerlei
wagens rijden. De bedoeling
is die chauffeurs te laten rou
leren tussen de verschillende
bedrijven. Je begrijpt dat we
aan die chauffeurs hoge eisen
stellen. Ze moeten in de bie
tencampagne kunnen rijden,
distribueren als het moet,
maar even gemakkelijk inge
zet kunnen worden voor een
trip naar het buitenland".
Maar juist aan die ervaren
chauffeurs is een groot ge
brek. „Het is een praktijk
vak", weet Joop Gijs uit eigen
ervaring. „Wij kunnen de
chauffeur op weg helpen. Bo
vendien bieden we de moge
lijkheid tot bijscholing en op
leiden tot het chauffeursdi
ploma. Je kunt via onze orga
nisatie ook het ADR-bewijs
halen. Dat heb je nodig om
met gevaarlijke stoffen te rij
den".
„We kunnen iemand voor een
paar dagen meesturen met
een zeer ervaren rij-instruc-
teur. Dan doe je bijvoorbeeld
drie dagen niets anders dan
een vrachtwagencombinatie
achteruit steken. Want na
tuurlijk moeten de chauffeurs
die we uitlenen aan een be
drijf goed zijn. Daar hebben
die bedrijven recht op".
Zeeland werd door de
GPdW aanvankelijk bediend
vanuit Breda. „Maar dat
werkte niet goed", zegt Joop
Gijs. „De afstand is te groot.
Daarom zitten we nu in Goes
en zijn we een dag in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Want
ook in Zeeland is er behoefte
Iedere transportonderne
mer wil ervaren chauf
feurs. Daar kan de GPdW
voorzorgen.
aan bemiddeling. Onze orga
nisatie is nog jong, maar het
begint redelijk te draaien. Als
coördinator zoek ik de bedrij
ven op. Dan ontdek je de knel
punten, kun je snel inspringen
als er vraag is naar een ver
vanger voor een zieke chauf
feur. We mogen tot nu toe niet
mopperen. In dat half jaar
hebben we toch al tien chauf
feurs aan werk geholpen. En
dat tikt toch aan".
7