Een creatieve mix van
gisteren en morgen
Soepele jasjes
met mooie details
Een rijke mix van
kleurige stoffen
Parka's en
popart kleuren
Een ode aan het
goede der aarde
Japanse vouw-
kunst in textiel
MODE MET GROTE M VAN DE PARIJSE PLANKIERS
FER 1990
Nog steeds aan top
Barbarella's ideale
lichaamsvormen
xM Donkere bosnimfen
en toverfeeën
Simpele vormen en
speelse combinaties
A521 TIE STEM NAJAARSMODE 90
JEAN PAUL GAULTIER:
YVES SAINT LAURENT:
KARL LAGERFELD:
CHRISTIAN LACROIX:
THIERRY MUGLER:
CLAUDE MONTANA:
M
ROMEO GIGLI:
CALLAGHAN:
JOHJIYAMAMOTO:
(jMcc
HELMUT LANG:
TEKENINGENKATINKA HOFSTEDE
C2
poor Carlo Wijnstroot
Van héinde en ver drommen mode-inkopers, jour
nalisten, fotografen en groupies nog altijd samen
op het tijdelijk tot modeland uitgeroepen Cour
Cané van het Louvre. De grenzen worden streng
bewaakt, geen onbevoegde komt er binnen. Er
wordt letterlijk reikhalzend uitgekeken naar wat de
Grote Ontwerpers te vertellen hebben, want de
speciaal voor de shows opgetrokken circustenten
blijken nauwelijks groot genoeg voor de duizenden
toeschouwers. De Mode met de grote M is overi
gens niet langer weggelegd voor de Fransen, ze lij
ken zelfs in de minderheid, als je bedenkt dat de
buitenlandse talenten duidelijk in opmars zijn
(Gianfranco Ferre voor Dior, Karl Lagerfeld voor
Chanel, Romeo Gigli namens zichzelf, zo ook de
Oostenrijker Helmut Lang, en de Britse Katherine
Hamnett, John Galliano en niet te vergeten de ta
lentvolle Japanners die al vele jaren hun basis in
Parijs hebben). Voor de meesten is Parijs nog altijd
de meest inspirerende hoofdstad van de mode.
Ontwerpers en hun visie
S25
ïmber
De grootmeester die al meer dan dertig jaar de lie
veling van modeminnende societyvrouwen en film
sterren is, was zelf niet aanwezig voor het slotap
plaus. Ingestort. „Ernstig ziek" werd er fluisterend
geroddeld, met veelbetekende blikken naar elkaar.
Maar Yves Saint Laurent mag dan niet zulke
sterke zenuwen hebben, zijn mode komt ijzersterk
naar voren en is zoals altijd weer trendsettend voor
de hele wereld: prachtige dessins in combinatie
met folkloristische borduursels en accessoires leve
ren een elegant vrouwelijk silhouet op.
Behalve voor het modehuis Chanel en het Ita
liaanse bontimperium Fendi, ontwerpt de gevierde
Duits-Franse ontwerper ook zijn eigen collectie.
Waarin dit seizoen ruim aandacht voor slanke li
chaamsvormen, benadrukt door soepele breisels en
tricot body-suits, waarover dan weer allerlei fraaie
variaties op heuplange jasjes worden gedragen. In
teressante details zijn: grote kragen en knopen, in
genieuze sluitingen, die soms' a-symmetrisch zijn,
flinke klepzakken, afgeronde panden en de hoge
knielaarzen, die er een soort Robin Hood-silhouet
van maken.
Een opgewekt modebeeld met diverse knipogen
naar de overdreven glamour uit de jaren zestig en
de overdaad aan glitter en glans van de Byzantijnse
stijl. De typische 'Lacroix-signatuur' wordt duide
lijk als je de kerst-opsmuk van de soms wel zeer
aanwezige accessoires even wegdenkt: prachtige
stoffenmixen, zoals de multicolour-tweeds met fon
kelende goudborduursels bewerkt, voor elegante
tailleurs, psychedelische dessins voor tricot body
suits en felgekleurde, trapeziumvormige jassen.
Zijn gevoel voor 'cocooning' werd vertaald naar
een huiselijke avondmode: bij een wijde rok in
twee lagen ruisende zijde past een simpel lurex
truitje in ribtricot.
-""""J Yü
Eu tv» v
I tur n d>e vormen onverhoopt niet van na-
e aanwezig zijn, dan boetseert Mugier ze wel uit
Stripheldinnen inspireerden tot een
futuristische mode: met vette knipogen
Piderwoman en Barbarella, met kitscherige
iu j|Way-effekten (zoals de al dertig jaar in de
siness opererende Kesslertweeling tussen
I vöor ^T^iins), met veel lakplastic en pailletten
tos .boetseerde' jurken, roze en witte pruiken
Idvf ^bge leren robotpakken. Extravagante 'bo-
I """Ldus.
Zijn bewondering voor de overleden Amerikaanse
popart-kunstenaar Andy Warhol resulteerde in een
ware kleurexplosie in korte jas-legging combina
ties. Dunne, koket gehakte en in kleurige lycra ge
stoken benen stappen met soepele tred onder de
wijd klokkende en volumineuze jasjes uit. Montana
is de meester van de prachtige kragen en capu
chons, hij vertaalt ze in mooie regenjasjes, sexy le
ren jacks en kokette korte böntjasjes, met opval
lende details aan de mouwen of de kraag. Aange
sloten jasjes krijgen een accent bij de taille en de
heupen, zoals bijvoorbeeld het slank aangesloten
colbert, dat aan de zoom aangerimpeld is als bij
een parka.
Kreeg de kunstzinnige Italiaanse ontwerper de vo
rige keren nog de kritiek, als zou hij zich teveel met
kunst dan met kleren bezighouden, de groeiende
verkoop van zijn toch niet zo gemakkelijke kleding
bewijst dat er wel degelijk een markt is voor zijn
bijzondere plissetechniek. Heel wat Parijse feesten
werden opgeluisterd door vele nimf-achtige crea
ties van hem, dus zet hij ook voor de winter deze
stijl voort. Ditmaal lijken zijn jurken met puntige
lijfjes en losse, puntige mouwen, - dat alles in
zwart satijn, - een beetje op die van de boze konin
gin uit Sneeuwwitje!
Het enige huis dat officieel niet in dit Parijse rijtje
thuishoort, maar toch genoemd wordt omdat Ro
meo Gigli ook hier de ontwerper is. Een zeer ro
mantische collectie, met prachtige stoffen die doen
denken aan Oosterse tapijten, met Hongaarse bor
duursels op zijden cape-mantels en de veelvuldige
toepassing van folkloristisch sierband. En door de
aparte styling,- de mannequins kregen donker om
floerste ogen en een hoofdtooi van bosbessen en
twijgjes, leek het geheel op een schitterend oogst
feest!
Borsten, taille en heupen volgen een ronde zachte lijn, want Gaul-
tier, de meest populaire en bereikbare ontwerper voor modelief
hebbers (zijn label 'Junior' is redelijk geprijsd) heeft nooit een
ideale maat of leeftijd voor ogen gehad. Gaultier mixt met ideeën
uit de couture en uit de sportkleding en laat sober gestreepte col
berts samengaan met aangesloten jacquardtricots en schilderach
tige 'Pollock' kleren. Inspirerend bij Gaultier is altijd de manier
waarop hij zijn show brengt: ditmaal een nostalgisch mager accor
deonnetje en bohemien-achtige hoofddoeken of torenhoge gelakte
biedermeyer pruiken. Maar bij nader inzien op een neutraal kleer-
hangertje in zijn boetiek blijken het uiterst verkoopbare, bijna de
gelijke kledingstukken.
Voor deze, van oorsprong Oostenrijkse ontwerper,
is het zo duidelijk dat de vrouw van vandaag haar
kleedgedrag richt naar haar stemming en doel, dat
hij een aantal 'non outfits and coordinates' liet
zien, waarmee je dag en nacht stijlvol kunt ver
schijnen. Veel korte trenchcoats en smokingjasjes,
doorgestikje jurkjes en vestjes, robes manteaux en
mantels in de A-lijn en een hele reeks van li-
chaamslijnvolgende bodysuits en skibroeken. En
behalve in mohair en cahsmirwol en zijde ook in de
gevierde materialen van de jaren negentig: nylon,
plastic, pailletten en lurex.
kottel- r
v (kook
Van de sobere colbertpakken met a-symmetrische belijning (een
pand kort en een pand lang) tot ingenieuze vouwwerkjes in textiel,
waaruit een aantal knappe constructies voor jurken en tunieken
ontstonden, is de mode van de kleine Japanse ontwerper er een
voor liefhebbers van een kunstzinnige vormgeving. Jurken met
hoekige vormen lijken opgebouwd uit puntzakken en uitklaptas-
sen, rokken hebben veel volume en broeken zijn wijd en comforta
bel. Zowel make-up als versiering daarbij blijft echter uiterst sober
en zou zelfs storen.