Een creatieve mix van gisteren en morgen Soepele jasjes met mooie details Een rijke mix van kleurige stoffen Parka's en popart kleuren Een ode aan het goede der aarde Japanse vouw- kunst in textiel MODE MET GROTE M VAN DE PARIJSE PLANKIERS FER 1990 Nog steeds aan top Barbarella's ideale lichaamsvormen xM Donkere bosnimfen en toverfeeën Simpele vormen en speelse combinaties A521 TIE STEM NAJAARSMODE 90 JEAN PAUL GAULTIER: YVES SAINT LAURENT: KARL LAGERFELD: CHRISTIAN LACROIX: THIERRY MUGLER: CLAUDE MONTANA: M ROMEO GIGLI: CALLAGHAN: JOHJIYAMAMOTO: (jMcc HELMUT LANG: TEKENINGENKATINKA HOFSTEDE C2 poor Carlo Wijnstroot Van héinde en ver drommen mode-inkopers, jour nalisten, fotografen en groupies nog altijd samen op het tijdelijk tot modeland uitgeroepen Cour Cané van het Louvre. De grenzen worden streng bewaakt, geen onbevoegde komt er binnen. Er wordt letterlijk reikhalzend uitgekeken naar wat de Grote Ontwerpers te vertellen hebben, want de speciaal voor de shows opgetrokken circustenten blijken nauwelijks groot genoeg voor de duizenden toeschouwers. De Mode met de grote M is overi gens niet langer weggelegd voor de Fransen, ze lij ken zelfs in de minderheid, als je bedenkt dat de buitenlandse talenten duidelijk in opmars zijn (Gianfranco Ferre voor Dior, Karl Lagerfeld voor Chanel, Romeo Gigli namens zichzelf, zo ook de Oostenrijker Helmut Lang, en de Britse Katherine Hamnett, John Galliano en niet te vergeten de ta lentvolle Japanners die al vele jaren hun basis in Parijs hebben). Voor de meesten is Parijs nog altijd de meest inspirerende hoofdstad van de mode. Ontwerpers en hun visie S25 ïmber De grootmeester die al meer dan dertig jaar de lie veling van modeminnende societyvrouwen en film sterren is, was zelf niet aanwezig voor het slotap plaus. Ingestort. „Ernstig ziek" werd er fluisterend geroddeld, met veelbetekende blikken naar elkaar. Maar Yves Saint Laurent mag dan niet zulke sterke zenuwen hebben, zijn mode komt ijzersterk naar voren en is zoals altijd weer trendsettend voor de hele wereld: prachtige dessins in combinatie met folkloristische borduursels en accessoires leve ren een elegant vrouwelijk silhouet op. Behalve voor het modehuis Chanel en het Ita liaanse bontimperium Fendi, ontwerpt de gevierde Duits-Franse ontwerper ook zijn eigen collectie. Waarin dit seizoen ruim aandacht voor slanke li chaamsvormen, benadrukt door soepele breisels en tricot body-suits, waarover dan weer allerlei fraaie variaties op heuplange jasjes worden gedragen. In teressante details zijn: grote kragen en knopen, in genieuze sluitingen, die soms' a-symmetrisch zijn, flinke klepzakken, afgeronde panden en de hoge knielaarzen, die er een soort Robin Hood-silhouet van maken. Een opgewekt modebeeld met diverse knipogen naar de overdreven glamour uit de jaren zestig en de overdaad aan glitter en glans van de Byzantijnse stijl. De typische 'Lacroix-signatuur' wordt duide lijk als je de kerst-opsmuk van de soms wel zeer aanwezige accessoires even wegdenkt: prachtige stoffenmixen, zoals de multicolour-tweeds met fon kelende goudborduursels bewerkt, voor elegante tailleurs, psychedelische dessins voor tricot body suits en felgekleurde, trapeziumvormige jassen. Zijn gevoel voor 'cocooning' werd vertaald naar een huiselijke avondmode: bij een wijde rok in twee lagen ruisende zijde past een simpel lurex truitje in ribtricot. -""""J Yü Eu tv» v I tur n d>e vormen onverhoopt niet van na- e aanwezig zijn, dan boetseert Mugier ze wel uit Stripheldinnen inspireerden tot een futuristische mode: met vette knipogen Piderwoman en Barbarella, met kitscherige iu j|Way-effekten (zoals de al dertig jaar in de siness opererende Kesslertweeling tussen I vöor ^T^iins), met veel lakplastic en pailletten tos .boetseerde' jurken, roze en witte pruiken Idvf ^bge leren robotpakken. Extravagante 'bo- I """Ldus. Zijn bewondering voor de overleden Amerikaanse popart-kunstenaar Andy Warhol resulteerde in een ware kleurexplosie in korte jas-legging combina ties. Dunne, koket gehakte en in kleurige lycra ge stoken benen stappen met soepele tred onder de wijd klokkende en volumineuze jasjes uit. Montana is de meester van de prachtige kragen en capu chons, hij vertaalt ze in mooie regenjasjes, sexy le ren jacks en kokette korte böntjasjes, met opval lende details aan de mouwen of de kraag. Aange sloten jasjes krijgen een accent bij de taille en de heupen, zoals bijvoorbeeld het slank aangesloten colbert, dat aan de zoom aangerimpeld is als bij een parka. Kreeg de kunstzinnige Italiaanse ontwerper de vo rige keren nog de kritiek, als zou hij zich teveel met kunst dan met kleren bezighouden, de groeiende verkoop van zijn toch niet zo gemakkelijke kleding bewijst dat er wel degelijk een markt is voor zijn bijzondere plissetechniek. Heel wat Parijse feesten werden opgeluisterd door vele nimf-achtige crea ties van hem, dus zet hij ook voor de winter deze stijl voort. Ditmaal lijken zijn jurken met puntige lijfjes en losse, puntige mouwen, - dat alles in zwart satijn, - een beetje op die van de boze konin gin uit Sneeuwwitje! Het enige huis dat officieel niet in dit Parijse rijtje thuishoort, maar toch genoemd wordt omdat Ro meo Gigli ook hier de ontwerper is. Een zeer ro mantische collectie, met prachtige stoffen die doen denken aan Oosterse tapijten, met Hongaarse bor duursels op zijden cape-mantels en de veelvuldige toepassing van folkloristisch sierband. En door de aparte styling,- de mannequins kregen donker om floerste ogen en een hoofdtooi van bosbessen en twijgjes, leek het geheel op een schitterend oogst feest! Borsten, taille en heupen volgen een ronde zachte lijn, want Gaul- tier, de meest populaire en bereikbare ontwerper voor modelief hebbers (zijn label 'Junior' is redelijk geprijsd) heeft nooit een ideale maat of leeftijd voor ogen gehad. Gaultier mixt met ideeën uit de couture en uit de sportkleding en laat sober gestreepte col berts samengaan met aangesloten jacquardtricots en schilderach tige 'Pollock' kleren. Inspirerend bij Gaultier is altijd de manier waarop hij zijn show brengt: ditmaal een nostalgisch mager accor deonnetje en bohemien-achtige hoofddoeken of torenhoge gelakte biedermeyer pruiken. Maar bij nader inzien op een neutraal kleer- hangertje in zijn boetiek blijken het uiterst verkoopbare, bijna de gelijke kledingstukken. Voor deze, van oorsprong Oostenrijkse ontwerper, is het zo duidelijk dat de vrouw van vandaag haar kleedgedrag richt naar haar stemming en doel, dat hij een aantal 'non outfits and coordinates' liet zien, waarmee je dag en nacht stijlvol kunt ver schijnen. Veel korte trenchcoats en smokingjasjes, doorgestikje jurkjes en vestjes, robes manteaux en mantels in de A-lijn en een hele reeks van li- chaamslijnvolgende bodysuits en skibroeken. En behalve in mohair en cahsmirwol en zijde ook in de gevierde materialen van de jaren negentig: nylon, plastic, pailletten en lurex. kottel- r v (kook Van de sobere colbertpakken met a-symmetrische belijning (een pand kort en een pand lang) tot ingenieuze vouwwerkjes in textiel, waaruit een aantal knappe constructies voor jurken en tunieken ontstonden, is de mode van de kleine Japanse ontwerper er een voor liefhebbers van een kunstzinnige vormgeving. Jurken met hoekige vormen lijken opgebouwd uit puntzakken en uitklaptas- sen, rokken hebben veel volume en broeken zijn wijd en comforta bel. Zowel make-up als versiering daarbij blijft echter uiterst sober en zou zelfs storen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1990 | | pagina 17